eitaa logo
پارهٔ تن
168 دنبال‌کننده
29 عکس
9 ویدیو
3 فایل
💠 حضرت امام -قدس‌سره‌-: «فرزند عزیزی را که پارۀ تنم بود، از دست دادم ...» (صحیفۀ امام؛ ج‏۷؛ ص: ۱۸۰) | معبری به دریای عرفان، حکمت و فقهِ عینی | ✒ مدیریت: @Management_Pareye_Tan
مشاهده در ایتا
دانلود
🗒 | نگاه جامع و تمدنی شهید مطهری 👤 استاد : ▫️ شهید مطهری -رحمه‌الله-، با همۀ توانایی و جامعیت، خود فرهنگ و تمدن شد. ▫️ تحقق فرهنگ، یک فرآیند است که ناظر به داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود است؛ ولی شهید به تنهایی دارای همۀ ظرفیت‌های ناظر به فرهنگ بود؛ تنها نقش فرهنگی نداشت؛ بلکه رویکرد فرهنگی و تمدّنی داشت و در آثار شهید به درستی مقولۀ فرهنگ و تمدن به خوبی دیده می‌شود. ▫️ ایشان معتقد بود که اسلام دارای نگاه تمدنی است، از مفهوم اسلام به خوبی دفاع می‌کند و نظریۀ تمدنی می‌دهد. ▫️ او امّت تغییریافته در سطح خود، با رصدکردن شرایط محیطی و براساس نیاز روز، هر چیزی که نیاز حرکت است، در خود جای داد. ▫️ او «داستان راستان» برای کودکان، «اصول و روش رئالیسم» برای مقابله با جبهۀ عظیم فلسفی رقیب را شرح می‌کند و هم اسفار تدریس می‌کند، با گروه‌های سیاسی ارتباط برقرار می‌نماید، خطابۀ سیاسی دارد و همۀ هستی‌اش را در خدمت رهبری؛ یعنی امام راحل قرار می‌دهد. ▫️ شهید مطهری دارای نگاه چند بعُدی بود و همۀ کار و فعالیت شهید نشان می‌دهد که می‌شود همۀ مسائل فرهنگ و مسائل مرتبط را یکجا در ایشان دید. 📥 برگرفته از کانال «استاد حمید پارسانیا» -حفظه‌الله- 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | مطهری در جامعۀ امروزی ✍🏻 استاد اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت بر چه مسئله‌ای تمرکز می‌کرد؟ ▫️ اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت، مسالۀ امروزش دیگر مارکسیسم نبود؛ بلکه بحث دفاع از عینیت و فهم حقیقت و نوکانتی‌ها و شناسایی چالش‌های جدی نظری سنت فلسفی امروز ما بود. 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن»
🗒 | هیچ انسانی بر دیگری برتری ندارد مگر به تقوا 🔖 یکسان‌بودن انسان‌ها ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقدمه❗️ امروزه، شعار تساوی، خیلی بوق و کرنا می‌شود؛ اما کیست که به حقیقت معنا، این شعار را تفسیر و سپس عملی کرده باشد؟ مسئلهدین اسلام هم ندای تساوی سر می‌دهد. باید دید تفسیر او از این مفهوم چیست؟ برای این مقصود، به برخی از آثار متفکر شهید، استاد مطهری مراجعه می‌کنیم. ➖ تمامی انسان‌ها، از یک پدر و مادر متولد شده‌اند و هیچ برتری‌ای بر یکدیگر ندارند. هیچ امری،‌ حتی امام مسلمین بودن هم نمی‌تواند بین انسان‌ها، تفاوتی بگذارد. ➖ در داستان «مسیحی و زره علی -علیه‌السلام-» می‌بینیم که بین حضرت علی -علیه‌السلام- که در آن زمان، خلافت مسلمین هم به دست ایشان بود و بین یک مسیحی که در ممالک اسلامی زندگی می‌کند، هیچ تفاوتی در نوع قضاوت قاضی حکومت وجود ندارد و امیرالمومنین هم مثل انسان‌های دیگر، برای اثبات مدعای خود باید شاهد بیاورد؛‌ در غیر این صورت، رأی دادگاه، به نفع فرد دیگر خواهد بود. ➖ حتی سبقت در روی‌آوردن به دین اسلام و خدمات ارزندهٔ زیاد در میدان جنگ و حمایت از رسول خدا و...، موجب برتری فردی بر دیگری نمی‌شود و باید همه، در پیشگاه دادگاه اسلامی،‌ مساوی و با یک چشم نگاه شوند. ➖ در داستان «درمحضرقاضی» می‌بینیم که حضرت علی -علیه‌السلام-،‌ چگونه از برخورد خلیفهٔ دوم در رعایت نکردن تساوی دو طرف مخاصمه در نوع صدا زدن، ناراحت می‌شوند و به او تذکر می‌دهند. ➖ همین نگاه در دین اسلام است که باعث می‌شود به مسلمین دستور بدهد که خود را از هیچ کسی برتر نبینند و امتیازی برای خود قائل نشوند. «ان الله یکره من عبده ان یراه متمیزا بین اصحابه» لذا در داستان«غذای دسته جمعی» به خوبی می‌بینیم که رسول خدا -صلی‌الله‌علیه و‌آله- در پختن غذا به یاران خود دست کمک می‌رسانند و هیزم جمع کردن را به عهده می‌گیرند. ➖ همچنین در داستان «بندکفش»، می‌بینیم که امام صادق -علیه السلام-، سختی‌ای که از پاره‌شدن بند کفششان پیش آمده بود را به یار خود ندادند و خود را مستحق آن می‌دانستند. ➖ وقتی پیغمبر خدا و امام مسلمین‌بودن مایهٔ برتری بر دیگران نمی‌شود، چگونه صفاتی دیگر همچون ثروتمند‌بودن، می‌تواند موجب برتری باشد. «داستان مستمند و ثروتمند» ➖ در تاریخ، برخی انسان‌ها بودند که به خاطر نسبت خود با ائمهٔ اطهار -علیهم السلام-، خود را مستحق بهشت خدا می‌دانستند و آتش جهنم را بر خود حرام می‌دانستند و این امر را مایهٔ مباهات و فخر‌فروشی و برتردانستن خود بر دیگران می‌دانستند. ➖ در داستان‌ «حرف بقّال‌ها»، برادر امام رضا -علیه السلام- که زید نام داشت، همین نگاه را داشته است. ➖ امام رضا -علیه السلام-، با این نگاه او به شدت مخالفت می‌کنند و او را در میان جمع، مورد عتاب قرار می‌دهند و با منطقی قوی، حرف‌های او را بی‌أساس می‌خوانند و رد می‌کنند و می‌فرمایند: « أساس کار، پیوند معنوی و صلاح عمل و اطاعت امر خداست. هر کس خدا را اطاعت کند، از ما اهل بیت است؛ گو اینکه هیچ‌گونه نسبت و رابطهٔ نسلی و جسمانی با ما نداشته باشد؛ و هر کس گنهکار باشد، از ما نیست؛ گو اینکه از اولاد حقیقی و صحیح النسب زهرا باشد...» ➖ قوم و خویشاوندی با ائمهٔ اطهار -علیهم السلام-، نه باعث رانت آخرتی می‌شود و نه باعث رانت مادّی و دنیوی. ➖ در داستان «عقیل، مهمان علی»، می‌بینیم که عقیل، برادر امیرالمومنین، از او درخواست می‌کند که از بیت‌المال مسلمین، به او پولی بدهد تا قرضش را پرداخت کند؛ اما با مخالفت برادرش روبه‌رو می‌شود و هیچ چیزی عائدش نمی‌شود. ➖ در دین اسلام، تنها یک ملاک برای برتری انسان‌ها وجود دارد؛ آن هم، تقوا و اطاعت امر خداست. «ان اکرمکم عندالله،‌ أتقاکم» ➖ در داستان «جویبر و زلفا» می‌بینیم که پیامبر خدا، همهٔ تعصبات قومی و شأنیت‌های قبیله‌ای را باطل می‌داند و مرد و زن مومن را هم‌شأن یکدیگر می‌خواند و جویبر و زلفا را به عقد هم در‌ می‌آورد. 🏷 | 📘 با اقتباس از کتاب داستان راستان؛ 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | دغدغه نسبت به مسائل اسلامی 👤 شهید مطهری -قدس‌سره-: این بنده، از حدود بیست سال پیش [۱۳۳۲ شمسی] که قلم به دست گرفته، مقاله یا کتاب نوشته‌ام، تنها چیزی که در همۀ نوشته‌هایم آن را هدف قرار داده‌ام، حل مشکلات و پاسخگویی به سؤالاتی است که در زمینۀ مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است. 🏷 | 📘 مقدمۀ «عدل الهی» 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 | زهد، استفاده از مال دنیا برای آباد‌سازی آخرت 🔖 طریقه معتدل اسلام در استفاده از نعمات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقدمه❗️ نسبت انسان با نعمات دنیا، چه نسبتی است؟‌ آیا نسبت سلبی است؟ به این معنا که انسان باید تا جایی که می‌تواند، از نعمات دنیایی خودداری کند و هیچ بهره‌وری‌ای نکند؟ یا اینکه نسبت ایجابی کامل دارد به این نحو که به دنبال بهره‌وری هر چه بیشتر از اموال دنیا باشد و خود را وقف این کار بکند و برای آن، دست به هر کاری بزند؟ به دیگران ظلم کند، بازار سیاه راه بیاندازد، طمع و حسد بورزد، از ابعاد معنوی خود بزند و خود را صرفا به این امور مشغول کند؟ مسئله❓ در دین مبین اسلام،‌ چه موضعی در برخورداری از اموال دنیا اتخاذ شده است؟ جواب📨 برای این منظور، به برخی از آثار متفکر شهید، استاد مطهری، مراجعه می‌نماییم. ➖ در دین مبین اسلام،‌ این مسئله، تحت عنوان معنای حقیقی زهد مورد بررسی واقع می‌شود. رویکرد اتخاذی اسلام، هیچ‌کدام از این دو رویکرد نیست. انسان، نه اجازه دارد که خود را وقف کامل برای دنیا کند و از امور معنوی و ... بزند و نه اجازه دارد که مال دنیا را برای خود حرام بشمارد و هیچ بهره‌ای برای خود نگذارد. ➖ انسان، باید در به دست‌آوردن رزق و روزی، تلاش خود را به کار ببرد و کلّ بر جامعه نباشد و نگاه خود را به کمک دیگران معطوف نکن. ➖ خود ائمه -علیهم السلام- هم در راه کسب روزی حلال، با دستان خود تلاش می‌کردند و خود را به سختی‌ها و مشقت‌های کارکردن وادار می‌کردند و یاران و شاگردان خود را نیز به شدت توصیه به کار و تلاش و کسب روزی حلال می‌نمودند و از اینکه انسان، بار خود را به دوش دیگران بیاندازد، بسیار نهی کرده‌اند. انسان مومن،‌ اجازه ندارد که از مال دنیا روی‌گردان شود و همه چیز را کنار بزند و صرفا به امور عبادی و معنوی بپردازد. ➖ در داستان «علی و عاصم»، حضرت، دو گروه انسان‌ها را نهی می‌کند. ➖ یکی خود عاصم را که از مال دنیا روی‌گردان شده بود و از زن و بچه و عیال خود دوری کرده‌بود و به مسجد رفته‌بود و صرفا مشغول عبادت خدای متعال بود. ➖ گروه بعدی هم برادر عاصم بود که از مال و منال دنیا، بسیار برای خود جمع کرده‌ بود. حضرت این گروه را از جمع‌کردن مال دنیا نهی نکرد، بلکه توصیه‌هایی کردند که چگونه همین مال دنیا را به گونه‌ای استفاده کنند که سرای آخرت خود را آباد کنند. به این وسیله که در آن خانه، از مهمان پذیرایی کند و صلهٔ‌ رحم نماید و حقوق مسلمانان را به وسیلهٔ آن آشکار کند و از مطامع شخصی خارج سازد. ➖امام صادق -علیه السلام- هم در برخورد ایشان با چند صوفی، برای صحت استفادهٔ‌ خود از مال دنیا، احتجاج می‌کنند به اینکه ایشان از وقتی که به بلوغ و رشد رسیده‌اند، مراقب هستند که اگر حقی در مالشان پیدا شد، آن را به موردش برسانند. ‌🏷 | 📘 با اقتباس از کتاب داستان راستان؛ 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 | احیای فکر دینی در کتاب داستان راستان 🔖 بیان روح معارف، رسالت کتاب داستان راستان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقدمه❗️ شهید مطهری -قدس‌سره- در مقدمهٔ عدل الهی می‌فرماید: «این بنده، از حدود بیست سال پیش [۱۳۳۲ شمسی] که قلم به دست گرفته، مقاله یا کتاب نوشته‌ام، تنها چیزی که در همهٔ نوشته‌هایم آن را هدف قرار داده‌ام، حل مشکلات و پاسخگویی به سوالاتی است که در زمینهٔ مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است...» مسئله❓ رسالت کتاب داستان راستان چیست؟ غرض شهید مطهری از نوشتن یک کتاب داستان، چه چیزی می‌تواند باشد؟ جواب📨 ▫️ شهید مطهری -قدس‌سره- در مقام بیان علل گریز از دین و یا گرایش به مادیگری، یکی از عللی که برای این مقوله ذکر می‌کنند، تفسیر غلط از معارف و مبانی و مفاهیم و گزاره‌های دینی است. ▫️ توضیح اینکه وقتی فردی در سنین کودکی یا نوجوانی، توسط پدر و مادر و یا حتی دیگر افراد، مفاهیم و گزاره‌های دینی را به صورت اشتباه دریافت می‌کند، مثلا برخی مفاهیم را وارونه دریافت می‌کند، مثل حقیقت صبر که باید موجب تلاش و کوشش باشد را دست‌مایهٔ کناره‌گیری از عرصه و دست روی دست گذاشتن می‌پندارد و مثلا حقیقت زهد در اسلام را به معنای سلب هرگونه بهره‌برداری از مال دنیا می‌داند؛ در صورتی که اصلا به این معنا نیست، وقتی اینگونه، دریافت‌های غلط صورت بگیرد، بعدا که کودک و نوجوان، به سنین بالاتر می‌رسد و احیانا مطالعاتی می‌کند، متوجه می‌شود که اشکالاتی به این معانی وارد می‌شود؛ اما اشتباهی که می‌کند این است که فکر می‌کند تعریف این مفاهیم دینی، همانی است که در کودکی از این و آن دریافت کرده است؛ لذا اشکالات را به اصل مفاهیم دینی وارد می‌داند و همین فرایند، باعث روی‌گردانی او از امر دینداری می‌شود. ▫️ وظیفه و تکلیف ما این است که فکر دینی را احیا کنیم و گزاره‌ها و مسائل دینی را به معنای صحیحش به دست بیاوریم و همان‌ها را به دیگران؛ از جمله فرزندانمان و متربی‌هایمان انتقال دهیم. ▫️ یکی از رسالت‌های کتاب «داستان راستان»، همین احیای فکر دینی است. شهید مطهری - قدس‌سره- در مقدمهٔ این کتاب می‌فرماید: «این داستان‌ها، علاوه بر آنکه عملا می‌تواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد، معرف روح تعلیمات اسلامی نیز هست و خواننده از این رهگذر، به حقیقت و روح تعلیمات اسلامی آشنا می‌شود...» ▫️ از جمله مباحثی که درکتاب داستان راستان مورد بیان واقع می‌شود، مفاهیمی چون: مسئله علم، استقلال در امور شخصی و اتکاء به توانایی‌های خود، رسیدگی به امورات دنیا، ارزش و اصالت عمل و حرکت، خدمت به خلق، مفهوم حق و تکلیف، تفکر و عقلانیت، حلم و بردباری و ملایمت و صبر، تساوی انسان‌ها، حقیقت زهد، اجتهاد، کلّ بر جامعه نبودن، سیر و سلوک و حقیقت ایمان، مفهوم آزادی، توجه به ظاهر و باطن، توجه به دنیا و آخرت، احکام اجتماعی و فردی دین، تلاش و ایستادگی برای نیل به مطلوب، تقوا و پاکدامنی، استغنا و مناعت طبع و... می‌باشد. 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | نماز عید فطر، عبادتی اجتماعی 👤 شهید مطهری -قدّس‌سرّه-: 💠 نماز جماعت یک اجتماع روزانه است و نماز جمعه یک اجتماع عمومی‌‏تر هفتگی است. نماز عید فطر و نماز عید أضحی دو عبادت اجتماعی دیگر است که سالانه است. 📘 کتاب «حج»؛ ص۱۸ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📖 | ویژگی عباد مخلَص 🔖 عدم متوقف‌کردن عبادت بر دانستن فلسفۀ عبادات 👤 شهید مطهری -قدّس‌سرّه-: مقدمه ❗️ همین طوری که عرض کردم دین اسلام، دین تعقّل و دین فهم است. بسیاری از دستورها و شاید همۀ دستورهایی که در قرآن هست به فلسفه‌اش هم اشاره می‌کند. مسئله ❓ ➖ فلسفه احکام را دانستن برای معرفت بسیار خوب است اما برای عمل چطور؟ آیا ما اول باید فلسفه‌ها را بفهمیم بعد عمل کنیم، که اگر نفهمیدیم عمل نمی‌کنیم ولو بدانیم که اسلام گفته است؟ پاسخ 📨 ➖ اگر این جور شد، دیگر عمل ما خالص نیست؛ اخلاصمان کم است. در دعای قنوت نماز عید فطر خواندیم که: «اللهُمَّ انّی اسْئَلُک خَیرَ ما سَألَک بِهِ عِبادُک الصّالِحونَ وَ اعوذُ بِک مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمُخْلَصونَ»؛ بندگان مخلَص این طورند. ➖ بندۀ مخلَص در مقام بندگی می‌گوید: من باید همین قدر بدانم که امر او هست یا نه؛ اگر امر او هست، من به امر او اعتماد دارم؛ می‌دانم امر او بیهوده نیست. 🏷 | 📘 حج؛ ص ۱۱۶ 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | 🔆 غذای روح 📖 نهج‌البلاغه واقعاً کتاب نفیسی است، گنجینه است، روح را غذا می‌دهد، آرامش و اطمینان می‌بخشد، نور می‌پاشد. 📘 حکمت‌ها و اندرزها؛ ص ۱۹۸ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | 🔮 گنجیۀ نفیس معارف 📖 نهج‌البلاغه...، یک گنجینهٔ نفیسی است از معارف اسلامی و بعد از قرآن، بهترین اثری است که از اسلام در دست است. 📘 حکمت‌ها و اندرزها؛ ص ۱۹۵ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | 🔑 رمز محبوبیت بی‌نظیر علی -علیه‌السلام- 💠 هماهنگی و هم‌عِنانی قول و عمل، گفتار و کردار، بزرگترین فضیلت انسانی است و این است رمز محبوبیّت بی‌نظیر علی -علیه‌السلام-. 📘 حکمت‌ها و اندرزها؛ ص۲۰۱ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📖 | چهار نکته دربارۀ حق 💠 مجموع نکته‌هایی که علی -علیه‌السلام- دربارهٔ حق فرمود، چهار نکته بود که خلاصه‌اش را تکرار می‌کنم: ▫️ اول اینکه حق در زبان، آسان‌ترین چیزها و در عمل، مشکل‌ترین کارهاست. عمل، ملاک قضاوت دربارهٔ اشخاص است؛ نه گفتار. ▫️ دوم اینکه خدای متعال، حقوق مردم را بر یک‌دیگر یک‌طرفی وضع نکرده؛ حقوق متبادل است. هرکس حقی بر عهدهٔ اجتماع دارد، دینی هم به اجتماع دارد. تنها ذات اقدس الهی است که بر مخلوقات خود حق دارد و دینی نسبت به آنها ندارد. ▫️ سوم اینکه رسیدن به حقوق بدون تعاون و کمک میسّر نمی‌شود. از تک‌روی و تک‌اندیشه‌ای کاری ساخته نیست. هیچ کس مافوق هم‌کاری و هم‌فکری با دیگران نیست؛ همان‌طوری که هیچ‌کس مادون هم‌کاری و هم‌فکری نیست. ▫️ چهارم؛ علامت اهل حق این است که از استماع تذکرات اصلاحی و انتقادات صحیح و بجا ابا و امتناعی ندارند. اولین دلیل صدق کسی که مدعی است اهل حق است و روی مرز حق رفتار می‌کند این است که گوشش آمادهٔ شنیدن انتقاد و اعتراض باشد. هیچ فردی از افراد نیست که در سطح بالاتر از اعتراض و انتقاد قرار گرفته باشد. 📘 حکمت‌ها و اندرزها؛ ص۱۷۹؛ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📖 | شرائط انتقاد کردن 💠 اینکه می‌گویند که حکومت علی -علیه‌السلام- عالی‌ترین مظهر دموکراسی بود، روی همین جهات بود. خودش با آنکه امام است و قدرت‌های مادی و معنوی را در اختیار دارد، به مردم پر و بال می‌دهد، آن‌ها را بر انتقاد و اعتراض، تشجیع می‌کند؛ البته این نکته هم هست که هر اعتراضی، به حق نیست و انتقاد‌کننده دو شرط باید داشته باشد: ➖ یکی آنکه حسن نیت داشته باشد؛ یعنی غرض شخصی نداشته باشد. مقصودش اصلاح باشد نه اینکه مقصودش لجن‌مال‌کردن و لگدمال‌کردن طرف باشد؛ ➖ دیگر آنکه حسن تشخیص داشته باشد؛ یعنی اهل درک و تشخیص باشد؛ انتقاد‌های جاهلانه و احمقانه بسیار زیان‌آور است. 💠 انتقاد، اگر بر مبنای حسن نیت و حسن تشخیص باشد، موجب حرکت و اصلاح است و اگر بر مبنای سوء نیت و بر مبنای جهالت و عدم تشخیص و عدم آشنایی به مصالح عالیۀ اجتماع و راه صحیحی که لازم است اجتماع [طی کند] واقع شود، آن وقت چوب لای چرخ گذاشتن است و سبب هرج و مرج و توقف است. 📘 حکمت‌ها و اندرزها؛ ص۱۷۹؛ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | أهمیت مسئلۀ فلسطین 👤 متفکر فقیه شهید مطهری: 🩸 اگر حسین بن علی بود، می‌گفت: اگر می‌خواهی برای من عزاداری کنی؛ برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. 🏷 | 📘 حماسۀ حسینی؛ ج۱؛ ص۲۷۳ 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 | شهید مطهری، معلم اسوه 👤 آیت الله : 🔅آیت الله شهید مطهری آثار بسیار پربرکتی از خود به یادگار گذاشته و با روشن‌گری و دفاع از مباحث اسلامی و دینی، توانستند برای اهل علم اسوه باشند. 📥 برگرفته از کانال «آیت الله مکارم شیرازی» 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 | ویژگی خاص علمای شهید 👤 آیت الله : 🩸 درست است كه وجود مبارك پیغمبر -صلّی الله علیه و آله و سلّم- فرمود: «مِداد علما افضل از دماء شهداست»؛ اما در این بخش‌های اجرایی، یك سلسله كارهایی شهدا انجام می‌دهند كه از علما ساخته نیست؛ یا ما ندیدیم! 🩸 دربارۀ علما بعضی‌‌ها وزن و موزون، هر دو را با هم دارند؛ برخی از علما و مراجع این‌ها با یك دست مركّب آوردند و با یك دست خون آوردند؛ مثل شهید اول و شهید ثانی که هر دو كفّۀ ترازو را این‌ها دارند؛ شهید مطهری این طور است؛ شهید بهشتی این طور است؛ خیلی از این ‌طورند 🩸 سرّش این است كه این بزرگواران، چون در راه دین شدند، زنده وارد برزخ می‌شوند؛ گرچه به حسب ظاهر، بدنشان مرده است؛ ولی زنده وارد برزخ می‌شوند؛ خواب نیستند، مُرده ملكوتی نیستند؛ بلکه هستند. 🩸 كاملاً باخبرند چه كسی راهی راهشان است، یك؛ چه كسی راهشان را ادامه نداد، دو؛ این‌هایی كه راهشان راه آن‌ها را ادامه ندادند، كاری به آن‌ها ندارند؛ اما این‌ها كه ادامه‌دهندۀ راهشان هستند، مرتّب از خدا سؤال می‌كنند كه این‌ها كجایند و در كدام مقطع هستند؟ 🗓 ۱۸/ اسفندماه/ ۱۳۹۴ 📥 برگرفته از کانال «آیت الله جوادی آملی» 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 | شهید شاهد 👤 آیت الله : 🩸 حکیم متألّه، شهید شاهد، مرحوم -رحمه‌الله- از شرح صدری برخوردار بود که هم نسبت به شهود حضوری، او در پاره‌ای از حقایق، شهید صادق است؛ هم نسبت به تحلیل فلسفی و ادراک حصولی، او شاهدی عادل است. 🩸 شهید، زنده‌یاد؛ مرحوم مطهری از شرح صدری برخوردار بود که حریم هر یک از مراحل و و را آن چنان در نظر داشت که به دیگری آسیبی نرسد؛ آنچه را که با تحلیل عقلی می اندیشید، می‌توانست با بیان ساده؛ یا بنان رسا به مرحلۀ احساس تنزّل دهد تا شنونده؛ یا خواننده را از راه درست به مقام تعقّل راهنمایی کند و ترقّی دهد. 🔆 حضورش در جلسۀ خصوصی درس استاد عالی مقام علامۀ طباطبایی، فروغ تازه و نبوغ خاصی را به همراه داشت که مایۀ افاضۀ بیش‌تر و پایۀ افادۀ فراوان‌تر حضرت استاد علامه بود: «فَسالَت اَودِیَةٌ بِقَدَرِها». 🪧 رسالت تدریس در دو پایگاه مهم فکری را چنان ادا کرد که هم طلاب را شیفتۀ مکتبش ساخت؛ هم دانشجویان را مشتاق محضرش کرد. 📘 حوزه و روحانیت؛ ص ۱۱۰ 📥 برگرفته از کانال «آیت الله جوادی آملی» 🩸 انتشار به مناسبت سالروز شهادت ، آیت الله شهید مرتضی مطهری -قدّس‌سرّه- 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 | شهید گران‌بها و کم‌یاب 👤 آیت الله : 🩸 امروز شهادت شهید مرتضی مطهری -قدس‌الله‌نفسه‌الزکیة- است. او یک شهید گران‌بها و کم‌یابی است. هنوز هم که هنوز است مثل نیامده است! 💠 یکی از دوستان ما در بعضی از درس‌های خصوصی مرحوم علامه شرکت می‌کرد، مقداری هم در درس «فقه» مرحوم آقای داماد شرکت می‌کرد؛ ایشان امتحانی داد و استاد دانشگاه شد و دانشگاه رفت. صبح روز جمعه‌ای بود رفتم زیارت همین «وادی السلام»، دیدم ایشان قبل از من رفته بود زیارت کرده بود و دارد برمی‌گردد، در همین دالان ورودی یکدیگر را دیدیم و احوال‌پُرسی کردیم؛ او گفت فلانی، من رفتم تهران که کار آقای مطهری را بکنم، دیدم نمی‌شود؛ می‌خواهم برگردم قم؛ با اینکه تحصیل کرده بود؛ «فقه» دید، «اصول» دید، «فلسفه» دید. 🖋 کار کار هر کسی نبود، او از فلات خواجه طوسی و شیخ طوسی و مانند این‌ها بود. این فرمایشات مرحوم علامه را که ایشان در اصول فلسفه تقریر کردند، این‌ها تقریرات درس مرحوم علامه است. ایشان شارح نبود، مقرِّر نبود، ایشان محرّر بود! تحریر، کار خواجه نصیر است؛ اصطلاح «تحریر، تحریر»! تحریر اقلیدس برای خواجه نصیر است. محرِّربودن غیر از شارح‌بودن است، غیر از مقرِّربودن است. محرِّر کسی است که دست و بال مطلب را باز می‌کند، این مطلب را به پرواز درمی‌آورد؛ نه اینکه آن کلمه را توضیح بدهد و شرح کند! این مطلب را آزاد می‌کند، فکر را هم آزاد می‌کند و هر دو در پرواز هستند. 💠 تا حُرّیت نباشد، کسی مثل نیست. غرض این است که خیلی‌ها شرح کردند، خیلی‌ها تقریر کردند؛ اما این بزرگوار از دیار خواجه نصیر است، خواجه نصیر محرِّر بود. 💠 خدا غریق رحمت کند سیدنا الأستاد مرحوم علامۀ طباطبایی را. نمی‌دانم با «تحریر اقلیدس» آشنا هستید؛ یا نه! به هر حال یک کتاب سنگینی است مثل بنای عقلا و فهم عرف و این‌ها که نیست، این صددرصد عقلی است، ریاضی محض است، مقالۀ ده آن خیلی سنگین است. ایشان با همان لهجۀ آذری می‌فرمود به اینکه: «انسان گویا عَزرائیل را در روبرو می‌بیند» این مقالۀ دَه این‌قدر سنگین است! خواجه این را تحریر کرد؛ نه شرح کرد؛ نه تقریر کرد؛ یعنی دست و بال مطلب را باز کرد، مطلب را به پرواز درآورد، ذهن خواننده را باز کرد و این ذهن را به پرواز درآورد. این کار شیخ طوسی است که نسبت به اقدمین کرده، کار خواجه نصیر است که نسبت به اقدمین کرده است. 🩸 از دیار این بزرگواران است؛ لذا مثل او قبلاً نبود، بعد از او در طی این چهل‌سال کسی نیامده است. ما -به لطف الهی- از او عالم‌تر و دانشمندتر داریم؛ اما آن ‌که بتواند این سعۀ صدر را داشته باشد، این‌طور نبود؛ با هر گروهی بکند، بکند، حرف آن‌ها را گوش بدهد، با آزاداندیش باشد، نبود. حشر ایشان -إن‌ شاء الله- با انبیاء و اولیای الهی باشد. حشر همۀ شما اساتید و فضلای بزرگوار که در همین راستا تلاش و کوشش می‌کنید با انبیا و اولیای الهی باشد. 🗓 درس خارج فقه نکاح؛ ۱۱/ اردیبهشت/ ۱۳۹۸ 📥 برگرفته از کانال «آیت الله جوادی آملی» 🩸 انتشار به مناسبت سالروز شهادت ، آیت الله شهید مرتضی مطهری -قدّس‌سرّه- 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 | هنر مطهَّر 👤 آیت الله : 🔺 هنر شهید مطهری این بود که علم را از آسمان به زمین آورده و برای مخاطب قابل استفاده می‌کرد؛ یعنی مسائل پیچیده فلسفی، عرفانی و عقلی را به بیانی ساده تبیین کرده. 🔺 اگر علامۀ مطهری نبود، اگر علم مطهری نبود، این انقلاب در میان افكار التقاطی گم می‌شد. 🔺 برای جلوگیری از تحریفات به پاخاست؛ قلم به‌دست گرفت؛ سخنرانی کرد؛ کلاس تشکیل داد؛ به افشاگری پرداخت؛ مقاومت کرد و حقایق را بازگفت؛ زیرا می‌دید گروهی دارند با روش‌های گوناگون اعتقادات، باورها و سنت‌های اصیل را تحریف می‌کنند. 🗓 ۱۹/ اردیبهشت/ ۱۳۹۲ 📥 برگرفته از کانال «آیت الله مصباح یزدی» 🩸 انتشار به مناسبت سالروز شهادت آیت الله شهید مرتضی مطهری -قدّس‌سرّه- 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | شهید گران‌بها و کم‌یاب 👤 توصیف شهید مطهری توسط آیت الله : او یک شهید گران‌بها و کم‌یابی است. هنوز هم که هنوز است مثل نیامده است 🗓️ ۱۱/ اردیبهشت/ ۱۳۹۸ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | شهید شاهد 👤 آیت الله جوادی_آملی: حکیم متألّه، شهید شاهد، مرحوم -رحمه‌الله- از شرح صدری برخوردار بود که هم نسبت به شهود حضوری، او در پاره‌ای از حقایق، شهید صادق است؛ هم نسبت به تحلیل فلسفی و ادراک حصولی، او شاهدی عادل است. 📘 حوزه و روحانیت؛ ص ۱۱۰ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | 🪞اسوۀ اهل علم 👤 آیت الله : 🔅 آیت الله شهید مطهری آثار بسیار پربرکتی از خود به یادگار گذاشته و با روشن‌گری و دفاع از مباحث اسلامی و دینی، توانستند برای اهل علم اسوه باشند. 🏷 | 📥 برگرفته از کانال رسمی «آیت الله مکارم شیرازی» در ایتا 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ | 👤 شهید مطهری در بیان آیت الله : 🩸برخی از علما و مراجع این‌ها با یك دست مركّب آوردند و با یك دست خون آوردند؛ مثل شهید اول و شهید ثانی که هر دو كفّۀ ترازو را این‌ها دارند؛ این طور است؛ شهید بهشتی این طور است. 🗓️ ۱۸/ اسفند/ ۱۳۹۴ 🏷 | 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 | فرزند عزیز و پارۀ تن امام خمینی -رضوان‌الله‌تعالی‌علیه- 🔖 بخشی از سخنان امام خمینی _قدّس‌سرّه_ حول تأکید بر استاد شهید مطهری و آثار ایشان 🪞 آثار سودمند برای عارف و عامی 💠 «آثار قلم و زبان او بی‌استثناء، آموزنده و روان‌بخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می‌گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست»؛ صحیفهٔ امام؛ جلد ۱۴؛ صفحهٔ ۳۲۵. 🪞 توصیه برای فراموش‌نشدن آثار شهید 💠 «اکنون شنیده می‌شود که مخالفین اسلام و گروه‌های ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام‌شکن خود، دست جوانان عزیز دانشگاهی را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند، من به دانشجویان و طبقۀ روشنفکران متعهِّد توصیه می‌کنم که کتاب‌های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌های غیراسلامی فراموش شود»؛ صحیفۀ امام؛ جلد ۱۲؛ صفحۀ ۱۸۷ و ۱۸۸. 🪞 مردی کم‌نظیر در اسلام‌شناسی 💠 «تسلیت در شهادت مردی که در اسلام‌شناسی و فنون مختلفهٔ اسلام و قرآن کریم، کم‌نظیر بود»؛ صحیفهٔ امام؛ جلد ۷؛ صفحهٔ ۱۷۸. 🪞 حاصل عمر امام 💠 «من فرزند بسیار عزیزی را از دست داده‌ام و در سوگ او نشستم که از شخصیت‌هایی بود که حاصل عمرم محسوب می‌شد»؛ صحیفهٔ امام جلد ۷؛ صفحهٔ ۱۷۸. 🪞 توصیهٔ برنامه‌های تحصیلی و تهذیبی برای تقدیم مطهری‌ها به جامعه 💠 «شما خواهرها و برادرها که در این مدرسه [مدرسۀ عالی شهید مطهری] هستید، برنامۀ تان را آن طور تنظیم کنید که از بین شما، مطهّری‌ها؛ یا یک مطهّری پیدا بشود... باید دانشگاه و فیضیه و همۀ آنها که مربوط به دانشگاهند، و همۀ آنها که مربوط به فیضیه هستند در رأس برنامه‌های تحصیلی‌شان برنامۀ اخلاقی و برنامه‌ درس‌های تهذیبی باشد، تا امثال مرحوم مطهری _رحمهُ الله_ را به جامعه [تقدیم] کند؛ صحیفۀ امام؛ جلد ۱۴؛ صفحهٔ ۱۶۸ و ۱۶۹. 🪞 شخصیت استاد، حاوی جنبه‌های مختلف 💠 «مرحوم آقای مطهری، یک فرد بود که جنبه‌های مختلف در او جمع شده بود، و خدمتی که به نسل جوان و دیگران، مرحوم مطهری کرده است کم کسی کرده است»؛ صحیفۀ امام؛جلد ۱۶؛ صفحۀ ۲۴۲. 🪞 تایید بی‌استثناء آثار 💠 «آثاری که از او هست بی استثنا همهٔ آثارش خوب است و من کسی دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است، ایشان بی استثنا آثارش خوب است، انسان‌ساز است، برای کشور خدمت کرده، در آن حال خفقان، خدمت‌های بزرگ کرده است»؛ صحیفۀ امام؛ جلد۱۶؛ صفحۀ ۲۴۲. 🪞 محتوای آثار، مربِّی و معلم 💠 «امید آن بود که از این درخت پرثمر، میوه‌های علم و ایمان بیش از آنچه به جا مانده چیده شود و دانشمندانی پربها تسلیم جامعه گردد، مع الأسف دست جنایتکاران مهلت نداد، و جوانان عزیز ما را از ثمرهٔ طیبهٔ این درخت برومند محروم نمود، و خدای را شکر که آنچه از این استاد شهید باقی است با محتوای غنی خود مربِّی و معلِّم است»؛ صحیفۀ امام؛ جلد ۱۴؛ صفحۀ ۳۲۵. 🪞 فرزند عزیز و پارهٔ تن امام 💠 «من گرچه فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم بود از دست دادم، لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد، مطهّری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم‌نظیر بود رفت و به ملأ اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی‌اش نمی‌رود»؛ صحیفۀ امام؛ جلد ۷؛ صفحۀ ۱۷۸. 🪞 پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی 💠 «و موجب تأسّف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش را از حوزه‌های علمی و اسلامی گرفت، و همگان را از ثمرات ارجمند آن محروم نمود، مطهّری، فرزندی عزیز برای من و پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود»؛ صحیفۀ امام؛ جلد ۱۲؛ صفحۀ ۱۸۷ 📘 منبع: صحیفهٔ امام 🏷 | 🩸 انتشار به مناسبت سالروز شهادت آیت الله شهید مرتضی مطهری -قدّس‌سرّه- 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 | تولید فکر و نشر فکر، دو ویژگی مهم استاد شهید 👤 : دو ویژگی مهم شهید مطهری، تولید فکر و نشر فکر بود. 🩸روز معلم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلم بزرگ، مرحوم شهید مطهری. خصوصیتی در شهید مطهری است که این خصوصیت برای همۀ معلمین؛ چه معلمین حوزه‌های علمیه؛ چه معلمین دانشگاه‌ها؛ چه معلمین مدارس و آموزش و پرورش، برای آن‌ها باید الگو باشد. 👤 مرحوم شهید مطهری، 🪞دانشمندی بود؛ 🪞مرد متفکری بود؛ 🪞عالم بود واقعاً؛ 🪞فیلسوف بود؛ 🪞 فقیه بود؛ 🪞به مسائل فکری تسلط کامل داشت؛ ☑️ این خصوصیات در این بزرگوار بود؛ لکن آن خصوصیت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که: 🔆 هم تولید فکر می‌کرد؛ 🔆 هم نشر فکر می‌کرد؛ ☑️ نشر فکر خیلی مهم است. این بزرگوار آرام نمی‌نشست. آرام و قرار نداشت. ما دیده بودیم ایشان دائم در فکر بود. دائم دغدغه داشت که فکر درست را، فکر متقن و عمقی را نشر بدهد بین مخاطبان خود و یک جهاد نرم‌افزاری به تمام معنا را ایشان شروع کرده بود در طول سالیان متمادی. 🗓 ۱۲/ اردیبهشت/ ۱۴۰۰ 🏷 | 🩸انتشار به مناسبت سالروز شهادت آیت الله شهید مرتضی مطهری -قدّس‌سرّه- 🌐 کانال «پارۀ تن» 📮 ایتا | ویراستی | آپارات