مدرنیته ۷.mp3
18.74M
📕 مدرنیته ۷
🏷ویژگیهای کلی مدرنیته
🏷ابهام واژه و جریان مادرن
🏷عصر شتاب و دگرگونی
🏷تولد جریان لیبرال و ماتریال
🏷مادرن صفت ابزار یا فعل یا روش
🏷کارآمدی بالای جریان مدرنیته
مدرنیته ۸.mp3
32.37M
📕 مدرنیته ۸
🏷 تعریف مدرنیته
🏷انواع جهانبینی
۱. ماتریالیستی
۲. توحیدی یا الهی
۳. سکولاریسم
مدرنیته ۹.mp3
11.15M
📕 مدرنیته ۹
🏷 خدمات امثال دکارت به مدرنیته
🏷 قطع ارتباط معرفت از عالم وحی
🏷 روشنفکری یعنی استقلال از دین
مدرنیته ۱۰.mp3
33.29M
📕 مدرنیته ۱۰
🏷 چگونگی شکلگیری مدرنیته
🏷 تعبیر دکارت از عصر تاریکی
🏷 عوامل ورود غرب به رنسانس
۱. فساد اخلاقی کلیسا
۲. جنگهای صلیبی
۳. ورود فلسفه به غرب
۴. جریان بورژوا
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مدرنیته ۱۱.mp3
16.28M
📕 مدرنیته ۱۱
🏷 اهمیت جریان بورژوا
🏷 ماهیت نظام سرمایهداری
🏷 بانک، بورس، بیمه و پول اعتباری
🏷 علت سیستم خرید با کارت
🏷 مبنای مبادلات بر اساس دلار
مدرنیته ۱٢.mp3
23.04M
📕 مدرنیته ۱۲
🏷 سه جریان رنسانس
۱. جریان نهضت رنسانس
🏷 برجستهسازی مادیات با هنر
🏷 موجودات بیارتباط با ماوراء
🏷 علاقه به امور فانی در دنیا
🏷 حذف اراده خدا از طبیعت
مدرنیته ۱٣.mp3
25.5M
📕 مدرنیته ۱۳
🏷 سه جریان رنسانس
🏷 ۱. جریان نهضت رنسانس
غفلت از تکون واژگان
غفلت از حوزه درمان
➖ علوم انسانی
➖ علوم تجربی
➖ علوم اجتماعی
مدرنیته ۱۴.mp3
37.04M
📕 مدرنیته ۱۴
🏷 جهانبینی قرونوسطی
🏷 جریان فکری حاکم در آن زمان
🏷 مروری به تفکرات آگوستین
🏷 ارزشمندترین مصداق علم
🏷 ارتباط خدا و شناخت نفس
🏷 ارتباط هنر و خدا محوری
🏷 چپهشدن نگاه آیهای و غایی در مدرنیته
مدرنیته ۱۵.mp3
21.5M
📕 مدرنیته ۱۵
🏷 تقسیمبندیهای دوره رنسانس
🏷 عصر ایمان، علم و اضطراب
🏷 ابزارهای جدید پستمدرن
مدرنیته ۱۶.mp3
44.12M
📕 مدرنیته ۱۶
🏷 سه جریان رنسانس
۲. جریان نهضت اصلاح
🏷 الهیات پولسی و پطروسی
🏷 کاتولیک، ارتدکس و پروتستان
🏷 مارتین لوتر و سکولاریسم
🏷 ریشه سخنان روشنفکران معاصر
مدرنیته ۱۷.mp3
27.45M
📕 مدرنیته ۱۷
🏷 سه جریان رنسانس
۲. جریان نهضت اصلاح
🏷 ژان کالون
🏷 آموزه تقدیرگرایی
🏷 تفکرات سکولاریستی کالون
🏷 شغل و ریاضتهای دنیوی
🏷 کشور توسعهیافته در مدرنیته
مدرنیته ۱۸.mp3
32.21M
📕 مدرنیته ۱۸
🏷 سه جریان رنسانس
۳. جریان انقلاب علمی
🏷 نحوه ی مطالعه این جریان
🏷 ورود سکولاریزم به تمدن بشری
🏷 تبیینی از زندگی مشرکانه
🏷 لزوم درگیری تمدنی با مدرنیته
🏷 علم مرحله تولید است نه کشف
مدرنیته ۱۹.mp3
31.96M
📕 مدرنیته ۱۹
🏷 سه جریان رنسانس
۳. جریان انقلاب علمی
🏷 سکولاریسم در علم
🏷 تعریف کپرنیک، گالیله و ایانباربور
🏷 ویژگی اصلی مفاهیم الهیاتی
🏷 دین، مضر به شناخت طبیعت
🏷 طبیعت مانع آزادی من
مدرنیته ۲۰.mp3
20.86M
📕 مدرنیته ۲۰
🏷 سه جریان رنسانس
۳. جریان انقلاب علمی
🏷 کپلر و گزارههای پیشینی
🏷 شناخت پوزیتویستی
🏷 اندیشههای گالیله
🏷 تقابل نگاه دینی و فرگشت
🏷 تجارب حسی و براهین ضروری
🏷 اعتبار انجیل یا کتب مقدس
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مدرنیته ۲۱.mp3
31.12M
📕 مدرنیته ۲۱
🏷 سه جریان رنسانس
۳. جریان انقلاب علمی
🏷 نفوذ سکولاریسم در جهان علمی
🏷 حذف مفاهیم الهی از تبیین جهان
🏷 حقیقت، ساختنی است نه کشفی
🏷 چهره واقعی دکارت برای مدرنیته
🏷 ارتباط لیبرالیسم با سکولاریزم
مدرنیته ۲۲.mp3
42.09M
📕 مدرنیته ۲۲
🏷 سه جریان رنسانس
۳. جریان انقلاب علمی
🏷 فرانسیس بیکن
🏷 شناخت حقیقت با تجربه
🏷 علتغایی، مانع اصلی سکولاریسم
🏷 تسلط بر عالم و درگیری با آن
🏷 معیار علم و ابزار سکولار
🏷 فرق تبدیل و تغییر در جهان
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📅 #خردخوان | نگاهی تاریخی به برهان آنسلم
💥 این برهان به رغم اینکه عمری طولانی دارد و در قرن یازدهم میلادی تقریر گردید، پیوسته مورد طرد یا قبول واقع میشده و هم اکنون بحث و نزاع درباره آن ادامه دارد. در زمان و عصر خود آنسلم این برهان توسط گونیلون (Guanilo)، که خود راهب بود، مورد انتقاد قرار گرفت. وی نقدهای خود را برای آنسلم فرستاد. آنسلم در مقام دفاع برآمد و انتقادات او را پاسخ گفت. بعدها این برهان دوباره توسط توماس آکوئینی یک از چهره های بزرگ کلیسا - مورد نقد قرار گرفت.
🌐 در قرن هفدهم میلادی فیلسوفان متأله و اندیشمندان معروفی چون دکارت، اسپینوزا، لایب نیتس و... به تقریر و دفاع از این برهان پرداختند ولی کانت بر بیان آنها سخت تاخت و دفاعيّه آنها را مردود شمرد.
🔻 برخی از معاصران مانند راسل .... بر این برهان نقد دارند، در حالی که عدهای دیگر آن را پذیرفتهاند و در میان مثبتین، متکلمانی این برهان را نه به عنوان دلیلی بر وجود خدا بلکه به عنوان کاوشی برای فهم مسیحی از خداوند پذیرفتهاند و برخی دیگر تقریرهایی به شیوه منطق ریاضی اقامه کردهاند؛ از جمله «چارلز هارت شورن» و «نورمن مالكولم».
این جنگ و گریز از اهمیت این برهان در کلام غربی حکایت میکند. راسل با اینکه نسبت به اولیای مسیحیت بیمهر است و به فلسفۀ قرون وسطی دیدی منفی دارد این برهان را میستاید و میگوید مطلبی که این قدر بحث انگیز بوده در خور تقدیر است.
🎗 ژیلسون میگوید: .... از زمان کانت نام آن را برهان علم الوجودی نهادند و آنسلم این افتخار را یافته که اولین بیان دقیق آن را عرضه دارد. حتی کسانی هم که سلب هرگونه اعتبار از فکر مسیحی کردند و هیچ ابداع و ابتکاری در آن ندیدند، در برهان آنسلم کمابیش قائل به استثنا شدند و این همان برهانی است که از قرون وسطی به بعد به انحاء مختلف جلوه نمود و در مذاهب دکارت و مالبرانش و لايب نيتس و اسپینوزا، حتی در فلسفه هگل، از نو رخ گشود.
📘 #محمد_حسینزاده، فلسفه دین ۲۳۸-۲۳۹
📚 #فلسفه_دین | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
دستگاه معرفتشناسی کانت.mp3
15.53M
🧠 #خردنوا | دستگاه معرفتشناسی کانت
00:41 ساختار ذهن و عقل نظری
07:29 ارزیابی عقل عملی و اخلاق
12:55 انقلاب کپرنیکی
13:26 احیاگر ارزش، ویرانگر متافیزیک
👤 استاد #مجتبی_مصباح
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ #خردنما | سه دوره شکگرایی
👤 استاد #مجتبی_مصباح
📚 #فلسفه_غرب | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | شهید مطهری:
📌 فرد تکامل یافته، یعنی وارسته از محکومیت محیط بیرونی و درونی و وابسته به عقیده و ایمان.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | علی صفائی حائری:
📌 کفر متحرک، به اسلام میرسد ولی اسلام راکد، پدربزرگ کفر است.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
👨👩👦 #خردخوان | آیا بشر میتواند موجود زنده بسازد؟
🔺 قبلًا اشاره كرديم كه در زمان ما اين مسئله مطرح است كه آيا بشر قادر خواهد بود كه موجود زنده بسازد؟ آيا خواهد توانست كه مثلًا نطفه مصنوعى انسان بسازد كه پس از قرار گرفتن در رحم يا محيط مناسب ديگرى به صورت يك انسان كامل درآيد؟
🚫 گفتيم كه يك دسته الهيون كه طرز تفكرشان در رابطه حيات با اراده خداوند، متوجه موارد استثنائى و آغاز پيدايش حيات است جداً منكر اين مطلب مىباشند. ولى روى طرز تعليمى كه ما از قرآن مىگيريم بايد گفت مانعى ندارد. اين مسئله محتاج به توضيح است و از دو جنبه بايد مورد نظر قرار گيرد:
1⃣ يكى از اين نظر كه پيچيدگى ساختمان موجود زنده چه اندازه است و آيا بشر روزى خواهد توانست به تمام رموز و اسرارى كه در تركيب مادى اجزاء يك سلول زنده به كار رفته پى ببرد و قانون طبيعى به وجود آمدن يك سلول زنده را كشف كند و يا هرگز نخواهد توانست و هرگز به رمز اين قانون پى نخواهد برد؟ از اين نظر ما به هيچ وجه نمىتوانيم اظهار نظر بكنيم زيرا خارج از صلاحيت ماست. آن مقدارى كه اهل فن گفته و مىگويند اين است كه: «چيزى كه از خلقت زمين و سيارات و منظومههاى شمسى و از همه كائنات بالاتر و مهمتر است ماده «پروتوپلاسم» است».
2⃣ نظر ديگر اينكه آيا اگر بشر روزى موفق شد و قانون خلقت جانداران را كشف كرد- همان طورى كه بسيارى از قوانين ديگر موجودات را كشف كرده- و تمام شرايط و اجزاء مادى تركيب موجود زنده را به دست آورد و عيناً نظير ماده زنده طبيعى را ساخت، آيا آن موجود مصنوعى حيات پيدا مىكند يا نمىكند؟. جواب اين سؤال اين است كه: قطعا حيات پيدا مىكند، زيرا محال است كه شرايط وجود يك افاضه كاملا فراهم شود و آن افاضه تحقق پيدا نكند. مگر نه اين است كه ذات احديت، صمد و كامل مطلق و فيّاض على الاطلاق است؟ مگر نه اين است كه واجب الوجود بالذات واجب من جميع الجهات و الحيثيات است؟
❓در اينجا ممكن است اين شبهه باز در اذهان بيايد كه پس تكليف آن مطلب كه حيات فقط به دست خداست و غير خدا از حريم عمل احياء و اماته بيرون است چه مىشود؟
🔺جواب اين مطلب پس از تذكر مطالب گذشته واضح است. اگر بشر روزى چنين توفيقى حاصل كند، منتها كارى كه كرده اين است كه توانسته شرايط حيات را فراهم كند، نه اينكه حيات را بيافريند. بشر حيات نمىدهد، قابليت ماده را براى افاضه حيات كامل مىكند و به اصطلاح، بشر فاعل حركت است نه مفيض وجود.
بشر اگر روزى چنين توفيقى حاصل كند، از نظر كشف علمى كار مهمى كرده، ولى از نظر دخالت در ايجاد حيات، همان مقدار دخالت دارد كه پدر و مادر از طريق تناسل در ايجاد حيات فرزند دخالت دارند و يا كشاورز در ايجاد حيات دانههاى گندم دخالت دارد. در هيچيك از اين موارد، انسان خلق كننده حيات نيست، فراهم كننده شرايط قابليت يك ماده براى حيات است. قرآن كريم در سوره مباركه واقعه اين مطلب را به بهترين وجهى بيان كرده است:
أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَحْرُثُونَ، أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ
أَ فَرَأَيْتُمْ ما تُمْنُونَ، أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ
📔 #مرتضی_مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۳، ۵۸
📚 #فلسفه_اسلامی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مقوله کیف از دیدگاه آیت الله مصباح .mp3
25.58M
🌀 #خردنوا | مقوله کیف از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی
كيفيت به اين صورت تعريف شده است: عرضی است كه ذاتاً قابل قسمت و نسبت نيست و به چهار قسم كيف نفسانی، كيف محسوس، كيف مخصوص به كميات، و كيف استعدادی تقسیم میشود.
آیا واقعا کیف از مقولات است؟
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات