eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.6هزار دنبال‌کننده
117 عکس
110 ویدیو
19 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5990260796913880512.mp3
10.69M
📘 خداشناسی فلسفی (۲۶) 🏷 صفت علم 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
4_5990260796913880513.mp3
19.01M
📘 خداشناسی فلسفی (۲۷) 🏷 صفت اراده و مباحثی پیرامون فلسفه آفرینش 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
4_5990260796913880515.mp3
13.79M
📘 خداشناسی فلسفی (۲۸) 🏷 صفت اختیار، قدرت و حیات 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
4_5990260796913880516.mp3
1.75M
📘 خداشناسی فلسفی (۲۹) 🏷 توحید صفاتی 📮 @Philosophy_Sandwich
۳۰ مجموع.mp3
17.06M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۰) 🏷 صفت خالقیت 🏷 توحید افعالی و بحث از گناه و زشتی 🏷 صفت ربوبیت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
4_5828070097238887945.mp3
5.47M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۱) 🏷 صفت مالکیت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خداشناسی فلسفی (۳۲).mp3
5.08M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۲) 🏷 صفت الوهیت 📮 @Philosophy_Sandwich
خداشناسی فلسفی (۳۳).mp3
9.48M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۳) 🏷 قضا و قدر الهی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خداشناسی فلسفی (۳۴).mp3
6.45M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۴) 🏷 صفت تکلم 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خداشناسی فلسفی (۳۵).mp3
10.78M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۵) 🏷 صفت صادق بودن 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۳۶ مجموع.mp3
24.4M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۶) 🏷 حکمت الهی 🏷 مسأله شرور 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
AudioCutter_خداشناسی فلسفی (۳۷).mp3
12.34M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۷) 🏷 عدل الهی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خداشناسی فلسفی (۳۸).mp3
5.47M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۸) 🏷 شبهه اختیار از طریق علم الهی و توحید افعالی 🏷 علم حضوری به اختیار 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خداشناسی فلسفی (۳۹).mp3
5.34M
📘 خداشناسی فلسفی (۳۹) 🏷 پاسخ شبهه اختیار از طریق علم الهی و قضا و قدر علمی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خداشناسی فلسفی (۴۰).mp3
5.61M
📘 خداشناسی فلسفی (۴۰) 🏷 پاسخ شبهه اختیار از طریق توحید افعالی و قضا و قدر عینی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
پایان
🙎‍♂ | انسان‌شناسی کل‌نگر و جزء‌نگر 🔍 انسان‌شناسی از يک جهت به دو قسم تقسيم مي‌شود: انسان‌شناسي کل‌نگر و انسان‌شناسي جزءنگر؛ 1️⃣ انسان‌شناسي کل‌نگر ناظر به انسان بماهو انسان است. نه مثلاً انسان از آن حيث که موجودي اقتصادي است يا انسان از آن حيث که موجودي اجتماعي است يا از آن حيث که موجودي سياسي است. اين نوع انسان‌شناسي؛ 🔻 اولاً، تقدم رتبی و منزلتی بر انسان‌شناسی خرد و جزءنگر دارد. يعني ابتدا بايد اثبات شود که انسان‌، في‌المثل موجودي اجتماعي است، تا دانشي به نام جامعه‌شناسي منطق علمي خود را داشته باشد؛ يا ابتدا بايد ثابت شود که انسان موجودي سياسي است، تا دانشي به نام علوم سياسي بر پايه‌هاي منطقي محکمي استوار شود. 🔻 ثانياً، نوع پاسخ به مسائل آن، ساختار علوم انسانی و اجتماعی را شکل می‌دهد. في‌المثل، کسي که انسان را موجودي انزواطلب و جمع‌گريز بداند، نسبت به کسي که انسان را موجودي اجتماعي و انزواگريز مي‌داند، نگاهي متفاوت به جامعه‌شناسي و روان‌شناسي خواهد داشت. 2️⃣ انسان‌شناسی جزءنگر (خرد) ناظر به ابعاد، ساحت‌ها و ويژگي‌هاي خاصي از انسان است؛ همۀ شاخه‌های علوم انسانی، انسان‌شناسی‌هاي خرد و جزءنگرند. در سايه پيدايش علوم انساني و تحقيقات گسترده‌اي که در هر يک از رشته‌هاي روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، اقتصاد، سياست، مديريت و امثال آن صورت گرفته است، در هيچ برهه‌اي از تاريخ تا اين اندازه آدميان از خود اطلاعات و شناخت‌هاي گسترده‌ نداشته‌اند. ابزارها و ادوات شناخت و مطالعه تجربي و ميداني و درون‌کاوانه دربارة انسان و کنش‌هاي انسان و علوم شناختي و امثال آن همگي در خدمت شناخت بيشتر و بيشتر انسان هستند. اما متأسفانه تاکنون اين شناخت‌هاي گسترده و غني نتوانسته اند عنای فکری درباره انسان پدید بیاورند. به تعبير ارنست کاسيرر «اگر نتوانيم صراط مستقيمي پيدا کنيم، علم يافتن واقعي به خصوصيات کلي فرهنگ انساني ممکن نخواهد بود و به غرق شدن در توده‌اي از معلومات جدا و پراکنده که به ظاهر فاقد هر گونه انسجام دروني هستند، ادامه خواهيم داد.» ماکس شلر هم مي‌گفت: «علوم تخصصي که پيوسته تعدادشان رو به افزايش است و با مسائل انسان سرو کار دارند، بيشتر پنهانگر ذات انسان در پردة حجاب‌اند تا روشنگر آن.» و مولوي اين حقيقت را که گسترش علم ملازم با خودشناسي و انسان‌شناسي نيست، چه زيبا بيان کرد: صد هزاران فصل داند از علوم جان خود را مي نداند آن ظلوم ✏️ استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
اعتباری بودن قضایای ارزشی.mp3
10.36M
⚖️ | اعتباری بودن قضایای ارزشی دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی تفکیک دو معنای اعتباری و لوازم آن 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 | ملاک نیازمندی به علت؛ بیان دیدگاه‌ها ۱) دیدگاه مادی‌گرایان: موجودیت از نظر مادی گرایان ملاک نیازمندی به علت " موجود بودن" است. و هر شیء از آن جهت که موجود است نیازمند علت است. ۲) دیدگاه متکلمان: حدوث از نظر متکلمان ، ملاک نیاز به علت " حدوث" و شیء از آن جهت که حادث است نیازمند علت است. ۳) دیدگاه مشهور فیلسوفان: امکان ماهوی مشهور فیلسوفان پیش از صدرا ، ملاک اصلی نیاز شیء به علت را " امکان ماهوی" آن شیء می دانند. ۴) دیدگاه صدرا و پیروانش: امکان وجودی ایشان ملاک اصلی نیازمندی معلول به علت را امکان وجودی یا امکان فقری می دانند. این امکان در وجودِ معلول نهفته است به این نحو که وجود معلول به نحوی است که عین فقر و عین نیاز به علت است. 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
1.mp3
12.39M
1⃣ | هوش مصنوعی، تجسم تکنولوژیک فلسفه‌ای خاص نگاه محاسباتی «calculative» به ذهن و نقش آن در هوش مصنوعی 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
2.mp3
7.25M
2⃣ | توضیح دو نگاه به ذهن در علوم شناختی اتصال گرایی «connectionism»، محاسباتی «computationalism» 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
3.mp3
12.84M
🧠 | دو دوره در مطالعات هوش مصنوعی کلاسیک و مدرن 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 ارکان مبناگروی مقدمه: متعلّق باور و معرفت انسان قضيه (گزاره) است و از سویی مجموعه قضايا و گزاره‏ها به دو دسته اساسى تقسيم می‌شوند: ۱- گزاره‏‌هاى پايه: گزاره‏‌هایی‌ اند كه بر هيچ گزاره ديگرى مبتنى نيستند و از موجَّه و مدلَّل‌سازى بی‌نيازند يا به تعبير مسامحى خودْ موجَّه‏‌ اند؛ از اين رو، سلسله موجَّه‏‌‌‌سازى به آن‏ها منتهى می‌گردد. ۲- گزاره‏‌هاى غير پايه يا روبنا: گزاره‏‌هايی اند كه بر گزاره‏‌هاى ديگر مبتنی اند و به موجّه‏‌‌سازى نيازمندند. معمولًا، اين گونه گزاره‏‌ها را «استنتاجى»، «نظرى» و «كسبى» می‌نامند. بدين ترتيب، گزاره‏‌ها يا باورهاى پايه، نيازى به موجّه‏‌سازى ندارند بلكه آن‏ها براى موجّه و مدلّل كردن ديگر گزاره‏‌ها، يعنى گزاره‏‌هاى روبنا و نظرى، مبنا و پايه‏‌اند. سير از گزاره‏‌هاى پايه به گزاره‏‌هاى غير پايه از طريق استدلال تحقق می‌يابد. از اين رو، استدلال راهى است كه به وسيله آن باورها و گزاره‏‌هاى غير پايه موجَّه و مدلَّل می‌گردند. بدين سان، اصول مشترك ميان مبناگرايان بدين شرح است: ۱- مجموعه گزاره‏‌ها به دو قسم پايه و غير پايه، يا به تعبير ديگر، به مبنا و روبنا، منقسم می‌شوند؛ ۲- گزاره‏‌هاى غير پايه بر گزاره‏‌هاى پايه مبتنى است و به واسطه آن‏ها موجَّه و مدلَّل می‌گردد؛ ۳- دستيابى به گزاره‏‌هاى غير پايه، يا به تعبير منطق‏ دانان كلاسيك كسب گزاره‏‌هاى نظرى، از راه استدلال صورت می‌گيرد؛ ۴- از اين رو، رابطه ميان گزاره‏‌هاى پايه و غير پايهْ توليدى، زايشى و استنتاجى است؛ يعنى گزاره‏‌هاى غير پايه از گزاره‏‌هاى پايه زاده می‌شوند؛ ۵- اين رابطه يا نسبتْ يك سويه و يا يك طرفه است. يعنى گزاره‏‌هاى غير پايه بر گزاره‏‌هاى پايه مبتنی اند و از گزاره‏‌هاى پايه به‏ دست می‌آيند؛ امّا گزاره‏‌هاى پايه بر گزاره‏‌هاى غير پايه مبتنى نيستند و از آن‏ها به‏ دست نمی‌‌آيند. حاصل آن‏كه مبناگروى، علی‌رغم اين‏‌كه قرائت‏‌ها و تفسيرهاى بسيارى دارد، در برابر انسجام گروى با اين شماى كلى قابل ترسيم است. 📕، بر‌ گرفته از کتاب پژوهشى تطبيقى در معرفت شناسى معاصر، ص ۱۵۶ و ۱۵۷ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
زمان و مکان .mp3
5.97M
1⃣ | دیدگاه‌ها درباره زمان و مکان 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام