📷 #گزارش_تصویری | اولین نشست بنیان قانون
1⃣ جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی با حضور حجت الاسلام دکتر باقرزاده
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
🪵 مبانی اندیشه اصلاحطلبی
❓جامعه مدنی چهچیزی را هدف گرفته است؟
✂️ بخشی از نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
👤 حجت الاسلام دکتر #محمدرضا_باقرزاده
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی .mp3
14.78M
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
1⃣ نسخه کامل صوتی جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
تعریف اصلاحطلبی
جامعه مدنی
نگرشهای گوناگون در مردم سالاری
مردم سالاری دینی و غیردینی
تعدد قرائتها در گفتمان اصلاحات
اومانیسم بهمثابه انسانشناسی اصلاحات
ایجاد گفتمان قانونگذاری علیه خدا
👤 دکتر #محمدرضا_باقرزاده
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
جریانشناسی فکری قانونگذاران دورهی مشروطه.mp3
9.31M
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
2⃣ نسخه کامل صوتی جریانشناسی فکری قانونگذاران دورهی مشروطه
مبانی فکری مشروطهخواهان
مشروعیت مشروطه
اعتماد مرحوم نائینی و آخوند خراسانی به مشروطه
آشنایی شیخ فضل الله با «ایسم»های غربی
👤 دکتر #مهدی_ابوطالبی
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
جریانشناسی فکری قانونگذاران مجلس خبرگان قانون اساسی.mp3
8.37M
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
3⃣ نسخه کامل صوتی جریانشناسی فکری قانونگذاران مجلس خبرگان قانون اساسی
تعریف جریانشناسی
جامعیت قانون اساسی
توجه به همه ابعاد مادی، معنوی، فردی و اجتماعی انسان در قانون اساسی
و ...
👤 دکتر #رضا_محمدی
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
تحلیل فلسفیعرفانی غیبت حضرت ولیعصر (عج).mp3
41.89M
🌤 #خردنوا | تحلیل فلسفیعرفانی غیبت حضرت ولیعصر (عج)
➖ اضطرار به وجود حضرت حجت
➖ تبیین و بررسی معانی غیبت
۱. غیبت جسم امام از بین ما
۲. غیبت مقام ولایت اهل بیت
۳. غیبت کلمه تامه الهی
۴. غیبت انسان کامل
👤 دکتر #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_دین | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
🪞عنوان نکنید که در فلان دولت همچو کردند پس ما هم اینکار را انجام میدهیم
✂️ بخشی از نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در دورهی مشروطه
👤 حجت الاسلام دکتر #مهدی_ابوطالبی
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
🚧 در واقع پلورالیسم راه گفتگو را میبندد
✂️ بخشی از نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
👤 دکتر #محمدرضا_باقرزاده
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۲
🧩 امر الهی (غیر واقعگرایی) ۳
🟡 دلیل دوم اشاعره: عدم استحاله تکلیف بما لایطاق
یكی دیگر از دلایل اشاعره این است كه اگر حسن و قبح افعال در ذات آنها نهفته باشد، در آن صورت مستلزم آن است كه تكلیف به ما لا یطاق قبیح باشد. در حالی كه با ملاحظه قرآن كریم به خوبی دانسته میشود كه تكلیف به ما لا یطاق قبیح نیست؛ از قبیل تكلیف كافران به ایمان، در حالی كه خداوند از ازل میداند كه آنان هرگز ایمان نخواهند آورد
✍ نقد و بررسی
🔻آنچه امامیه و معتزله میگویند این است كه تكلیف به ما لا یطاق، تكلیف به كاری است محال، و تكلیف به كار محال، بیفایده است و انجام دادن كار بیفایده، خلاف حكمت است و از آنجا كه ایشان قائل به حسن و قبح عقلی هستند، معتقدند تكلیف به ما لا یطاق عقلاً قبیح است و خدا آن را انجام نمیدهد. اما مواردی كه در استدلال مذكور به عنوان تكلیف به ما لا یطاق ذكر شده، در واقع تكلیف به ما لا یطاق نیست، بلكه تكلیف به ما یطاق است؛ یعنی تكلیف است به چیزی كه محال نیست، بلكه ممكن و در حیطه قدرت و اختیار مكلف است. زیرا، كافر میتواند با اختیار خود ایمان بیاورد، اما كفر را انتخاب میكند
🔻به عبارت دیگر مستدل، مشكل جبر و اختیار داشته، نه مشكل حسن و قبح ذاتی و عقلی. مستدل گمان كرده علم پیشین الهی به اینكه مكلف كدام راه را انتخاب میكند مستلزم عدم امكان اختیار راه دیگر است و انتخاب راه دیگر را محال و از طاقت و قدرت مكلف خارج میسازد. اما در جای خود ثابت شده است كه علم پیشین الهی مستلزم نفی قدرت و اختیار مكلف نیست؛ زیرا علم الهی به انجام كار با اختیار مكلف تعلق میگیرد، نه فارغ از اختیار وی.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۹۹-۱۰۱
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
🏗 خشت اول را قانونگذار میگذارد
✂️ بخشی از نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در مجلس خبرگان قانون اساسی
👤 حجت الاسلام دکتر #رضا_محمدی
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
جایگاه مردمسالاری و نقش مردم در حاکمیت.mp3
23.63M
👥 #گفتگو | جایگاه مردمسالاری و نقش مردم در حاکمیت
آیا مردم نقش زینتی دارند؟
آیا مردم در مشروعیت تاثیر دارند؟
نقش مردم از منظر علامه مصباح
👤 دکتر #محمدرضا_باقرزاده
👤 دکتر #مصطفی_کواکبیان
📚 #فلسفه_سیاسی | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۳
🧩 امر الهی (غیر واقعگرایی) ۴
🟢 دلیل سوم اشاعره: عناوین متضاد بر یك فعل
اگر حسن و قبح اوصافی ذاتی برای افعال انسانی بودند، مطلق و همیشگی بودند؛ یعنی، هر فعلی از افعال انسانی میبایست در همه موارد دارای حكم واحدی باشد. در حالی كه میدانیم چنین نیست؛ زیرا دروغگویی اگر به منظور نجات جان پیامبری باشد، هرگز متصف به قبح نمیشود. و یا راستگویی اگر مستلزم قتل پیامبری باشد، هرگز متصف به حسن نخواهد شد.
🔀 راه حل متكلمان و اصولیان
فعل ما دارای دو عنوان مختلف است: یكیه راست گفتن و دیگری عامل قتل بودن؛ (و یا دروغ گفتن و سبب نجات جان پیامبر بودن) از آن جهت كه راستگویی است، خوب و از آن جهت كه عامل قتل است، بد است؛ چیزی نظیر اجتماع امر و نهی در فعل واحد. در چنین مواردی سه حالت ممكن است رخ دهد: نخست آن كه مرتبه حسن آن با مرتبه قبحش مساوی باشد، كه در این حالت، حسن و قبح با یكدیگر تعارض كرده و هیچ كدام فعلیت پیدا نمیكند. در نتیجه این شخص بالفعل نه مستحق مدح و ستایش است و نه مستوجب ذم و نكوهش. دوم آن كه مرتبه حسن آن، قویتر و شدیدتر از قبحش باشد، كه به همان اندازه، مستحق ستایش میشود. اما اگر جهت قبحش قویتر باشد، بالفعل مستوجب مذمت خواهد بود. بنابراین، با توجه به این پاسخ، راستگویی همیشه خوب است و استثنایی ندارد، هرچند گاهی خوبیِ آن مقهور و محكوم خوبیْ بزرگتر و شدیدتر میشود.
✅ راه حل مورد قبول
به نظر میرسد كه بهترین راه حل و مناسبترین پاسخ به چنین شبهاتی این است كه در شناخت موضوع احكام و ارزشهای اخلاقی دقت بیشتری به عمل آید. اگر نیك بنگریم، خواهیم دید كه ملاك كلی ارزش اخلاقی، مصلحت واقعی فرد و جامعه است. مصلحت، یعنی هر چیزی كه موجب كمال و صلاح واقعی انسان است؛ بنابراین، راستگویی صرفاً از آن جهت كه راستگویی است، موضوع حكم اخلاقی نیست، بلكه از آن جهت كه آدمی را به سعادت و كمال رسانده و مصلحت واقعی او و جامعه را تحقق میبخشد، خوب است. به همین دلیل نیز اگر در جایی این كاركرد خود را از دست بدهد، دیگر نمیتوان آن را موضوعی برای محمول «خوب» قرار داد.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۰۱-۱۰۵
📚#فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مفاهیم کلی.pdf
374K
📝 #مقاله | مفاهیم کلی
ویژگی مفاهیم ماهوی، فلسفی و منطقی
تمایز مفاهیم ماهوی، فلسفی و منطقی
آیا معیارهایی نظیر نوع اتصاف و عروض یا توجه به ما به ازاء خارجی، برای تمایز این سه دسته مفاهیم، صحیح است؟
✏️ دکتر #سیدمحمود_نبویان
📚 #معرفتشناسی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | شهید مطهری:
انسان کامل یعنی انسانی که قهرمان همه ارزشهای انسانی است، در همه میدانهای انسانیت قهرمان است.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
خداباوری مسئله شرّ.mp3
5.11M
🔥#خردنوا | خداباوری و مسئله شرّ
➖آیا خدا خالق شر است؟
➖بررسی پاسخهایی به مسئله شرّ
➖بیان نظر تحقیق در این مسئله
👤 استاد #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_دین | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
🌀 تحولات غرب؛ ضد استکبار یا ضد خدا؟
✂️ بخشی از نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در دورهی مشروطه
👤 حجت الاسلام دکتر #مهدی_ابوطالبی
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هستیشناسی حقوق.mp3
25.98M
⚖ #خردنوا | هستیشناسی حقوق
منشا حقوق
واقعی یا قراردادی بودن حقوق
رابطه حقوق و اخلاق و طبیعت
سکولاریزه کردن علم و فلسفه
👤 استاد #حسن_رحیمپور_ازغدی
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۴
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۱
😋 گزارههای مورد قبول لذتگرایان:
۱. همه لذتگرایان بر این عقیدهاند كه سعادت چیزی جز لذت و برخورداری هر چه بیشتر از لذت نیست.
۲. همه لذتها ذاتاً خوبند یا هر چیزی كه به خودی خود، خوشایند باشد، به خودی خود، خوب است. البته ممكن است لذتگرا جایز بداند كه برخی لذتها از نظر اخلاقی بد یا نادرست باشند یا این كه به سبب نتایج حاصل از آنها، بد باشند.
۳. تنها لذتها ذاتاً خوبند، و هیچ چیز دیگری جز لذت دارای ارزش ذاتی نیست؛ هر چیزی كه ذاتاً خوب باشد، ذاتاً لذتبخش است. البته لذتگرا ممكن است تجویز كند كه چیزهای دیگر، حتی دردها، به عنوان وسیله وصول به لذت، ارزشمند باشند؛ اما ارزش آنها ارزشی عرضی، ابزاری و غیری خواهد بود.
۴. لذت و خوشایندی ملاك و معیار خوبی ذاتی است.
۵. خوبی ذاتی یك كار یا احساس، متناسب با كمیت لذتی است كه در بر دارد (یا متناسب با غلبه كمی لذت بر المی است كه در آن كار یا احساس وجود دارد).
البته لذتگرایانِ كمیتنگر قضیه پنجم را میپذیرند اما لذتگرایان كیفیتنگر آن را نفی میكنند.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۰۷-۱۱۱
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | علی صفایی حائری:
مذهب در جایی ضرورت پیدا میکند که راه انسان طولانی باشد، نه فقط تا توالت و آشپزخانه؛ که برای اینها به این همه استعداد نیازی نیست.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
82.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
1⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
تعریف اصلاحطلبی
جامعه مدنی
نگرشهای گوناگون در مردم سالاری
مردم سالاری دینی و غیردینی
تعدد قرائتها در گفتمان اصلاحات
اومانیسم بهمثابه انسانشناسی اصلاحات
ایجاد گفتمان قانونگذاری علیه خدا
👤 دکتر #محمدرضا_باقرزاده
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
50.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
2⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران دورهی مشروطه
مبانی فکری مشروطهخواهان
مشروعیت مشروطه
اعتماد مرحوم نائینی و آخوند خراسانی به مشروطه
آشنایی شیخ فضل الله با «ایسم»های غربی
👤 دکتر #مهدی_ابوطالبی
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
3⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران مجلس خبرگان قانون اساسی
تعریف جریانشناسی
جامعیت قانون اساسی
توجه به همه ابعاد مادی، معنوی، فردی و اجتماعی انسان در قانون اساسی
و ...
👤 دکتر #رضا_محمدی
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🗂 #پرونده_ویژه | پیوند مطالب بنیان قانون (جریانشناسی فکری قانونگذاران)
➖ صوت و فیلم کامل ادوار مجلس شورای اسلامی
➖ صوت و فیلم کامل دوره مشروطه
➖ صوت و فیلم کامل خبرگان قانون اساسی
➖ مبانی اندیشه اصلاحطلبی
➖ عنوان نکنید که در دولت همچو کردند...
➖ در واقع پلورالیسم راه گفتگو را میبندد
➖ خشت اول را قانونگذار میگذارد
➖ تحولات غرب؛ ضد استکبار یا ضد خدا؟
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۵
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۲
1⃣ لذتگرایی حسی آریستیپوس
این نظریه بر این نكته تأكید دارد كه هر چیزی كه دارای لذت حسی باشد، ذاتاً خوب است. و ارزش هر چیز دیگری تنها و تنها با همین معیار سنجیده میشود.
🔻 معرفتشناسی آریستیپوس
آریستیپوس در معرفتشناسی، دیدگاهی شكاكانه اتخاذ كرده است؛ كه با دیدگاه اخلاقی او درباره لذت حسی و آنی كاملاً سازگار است. حاصل عقیده او، این جمله است كه «ما فقط به احساسهای خود میتوانیم اطمینان داشته باشیم». و به تعبیر دیگر، «تنها احساسهای ما به ما معرفت یقینی میدهند. اما درباره اشیاء فی نفسه، حواس نمیتوانند هیچ آگاهی یقینی به ما بدهند، و همچنین هیچ معرفت یقینی نسبت به احساسهای دیگران نداریم. بنابراین، احساسهای شخصی باید پایه و اساس برای رفتار عملی باشند».
🔻 لذت جسمانی یا غیر جسمانی؟
۱. بسیاری از اندیشمندان و مورخان فلسفه، و حتی فیلسوفانی مانند جان لاك، بر این عقیدهاند كه آریستیپوس سعادت را در لذت جسمانی میدانست.
۲. برخی دیگر از نویسندگان بر این باورند كه آریستیپوس و سایر كورنائیان لذت را تنها به معنی لذات حسی نمیفهمیدند، بلكه بر لذات عقلانی نیز تأكید داشتند.
۳. برخی دیگر از نویسندگان گفتهاند: آریستیپوس و پیروانش، افزون بر لذت، فضیلت را نیز دارای ارزش ذاتی میدانند و این با لذتگرایی حقیقی حسی و جسمانی ناسازگار است.
✍ نقد و بررسی
۱. نقص در معرفتشناسی
این دیدگاه، حاكی از نوعی حسگرایی افراطی است. و این سخن كه «ما نمیدانیم كه عسل شیرین است و گچ سفید است و آتش میسوزاند و خنجر آهنین میبرد»؛ بلكه صرفاً احساسهایی از آنها را میدانیم، از نوعی شكگرایی نسبت به عالم واقع حكایت میكند.
۲. غفلت از پیامدها
چه بسیارند لذات آنی و زودگذری كه منشأ آلام و بلایای فراوانی در آینده میشوند. چنانكه افراط در میگساری موجب انواع بیماریهای جسمی و روحی میشود. و چه بسیارند آلام و رنجهای فعلی و موقتیای كه سرچشمة آسایش و راحتی در آینده میشوند. مانند عمل جراحی.
۳. مخالفت با فهم متعارف از اخلاق
این نظریه، در حقیقت معنایی جز نفی اخلاق ندارد؛ زیرا معنایی كه عموم مردم از اخلاق میفهمند این است كه برخی از صفات و افعال انسانی ممدوح و پسندیدهاند و برخی دیگر مذموم و ناپسند. و وظیفه هر انسانی این است كه از طرفی، در پی كسب صفات پسندیده و انجام فضایل اخلاقی باشد و از طرف دیگر، در اجتناب از صفات نكوهیده و پرهیز از انجام كارهای مذموم از هیچ كوششی دریغ نكند. هر چند كه برای اتصاف به فضایل و اجتناب از رذایل اخلاقی ممكن است متحمل رنجها و سختیهایی شود.
۴. نادیده گرفتن لذتهای اخروی
انحصار در لذات دنیوی و غفلت از لذات اخروی، باعث شده است كه از شناخت لذات كاملتر و خالصتر و پایدارتر اخروی باز مانده و به لذات حسی و محدود و مقطعی این دنیا دل خوش دارند.
۵. نادیده گرفتن سایر ابعاد وجودی انسان
یكی دیگر از اشكالات این دیدگاه آن است كه این لذات آنی و زودگذر همگی مربوط به غرایز است. در حالی كه انسان، منحصر در غرایز نیست. حالات و شؤون وجودی آدمی بسیار فراتر از دایره تنگ و محدود غرایز است. انسان افزون بر غرایز، دارای ویژگیهای دیگری چون عواطف و عقل نیز هست.
۶. عدم ارائه راه حل برای موارد متزاحم
مادری كه بخواهد از بچهاش پرستاری كند و به ندای عاطفه مادرانه خودش گوش فرادهد به ناچار میبایست، در مواردی، از یك سری لذتهای غریزیاش مانند خوابیدن دست بكشد. راحتی خود را سلب كند. هر چند با ارضاء عاطفه مادرانهاش لذتی به دست میآورد؛ اما روشن است كه برای به دست آوردن این لذت باید لذت یا لذتهای دیگری را از دست بدهد. خوب در این موارد چه باید كرد. ملاك خیر و شر در اینجا چیست؟
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۱۱-۱۲۷
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات