🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۴
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۱
😋 گزارههای مورد قبول لذتگرایان:
۱. همه لذتگرایان بر این عقیدهاند كه سعادت چیزی جز لذت و برخورداری هر چه بیشتر از لذت نیست.
۲. همه لذتها ذاتاً خوبند یا هر چیزی كه به خودی خود، خوشایند باشد، به خودی خود، خوب است. البته ممكن است لذتگرا جایز بداند كه برخی لذتها از نظر اخلاقی بد یا نادرست باشند یا این كه به سبب نتایج حاصل از آنها، بد باشند.
۳. تنها لذتها ذاتاً خوبند، و هیچ چیز دیگری جز لذت دارای ارزش ذاتی نیست؛ هر چیزی كه ذاتاً خوب باشد، ذاتاً لذتبخش است. البته لذتگرا ممكن است تجویز كند كه چیزهای دیگر، حتی دردها، به عنوان وسیله وصول به لذت، ارزشمند باشند؛ اما ارزش آنها ارزشی عرضی، ابزاری و غیری خواهد بود.
۴. لذت و خوشایندی ملاك و معیار خوبی ذاتی است.
۵. خوبی ذاتی یك كار یا احساس، متناسب با كمیت لذتی است كه در بر دارد (یا متناسب با غلبه كمی لذت بر المی است كه در آن كار یا احساس وجود دارد).
البته لذتگرایانِ كمیتنگر قضیه پنجم را میپذیرند اما لذتگرایان كیفیتنگر آن را نفی میكنند.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۰۷-۱۱۱
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | علی صفایی حائری:
مذهب در جایی ضرورت پیدا میکند که راه انسان طولانی باشد، نه فقط تا توالت و آشپزخانه؛ که برای اینها به این همه استعداد نیازی نیست.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
82.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
1⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
تعریف اصلاحطلبی
جامعه مدنی
نگرشهای گوناگون در مردم سالاری
مردم سالاری دینی و غیردینی
تعدد قرائتها در گفتمان اصلاحات
اومانیسم بهمثابه انسانشناسی اصلاحات
ایجاد گفتمان قانونگذاری علیه خدا
👤 دکتر #محمدرضا_باقرزاده
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
50.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
2⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران دورهی مشروطه
مبانی فکری مشروطهخواهان
مشروعیت مشروطه
اعتماد مرحوم نائینی و آخوند خراسانی به مشروطه
آشنایی شیخ فضل الله با «ایسم»های غربی
👤 دکتر #مهدی_ابوطالبی
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #پرونده_ویژه | بنیان قانون
3⃣ فیلم کامل نشست جریانشناسی فکری قانونگذاران مجلس خبرگان قانون اساسی
تعریف جریانشناسی
جامعیت قانون اساسی
توجه به همه ابعاد مادی، معنوی، فردی و اجتماعی انسان در قانون اساسی
و ...
👤 دکتر #رضا_محمدی
📤 کیفیتهای مختلف
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🗂 #پرونده_ویژه | پیوند مطالب بنیان قانون (جریانشناسی فکری قانونگذاران)
➖ صوت و فیلم کامل ادوار مجلس شورای اسلامی
➖ صوت و فیلم کامل دوره مشروطه
➖ صوت و فیلم کامل خبرگان قانون اساسی
➖ مبانی اندیشه اصلاحطلبی
➖ عنوان نکنید که در دولت همچو کردند...
➖ در واقع پلورالیسم راه گفتگو را میبندد
➖ خشت اول را قانونگذار میگذارد
➖ تحولات غرب؛ ضد استکبار یا ضد خدا؟
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۵
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۲
1⃣ لذتگرایی حسی آریستیپوس
این نظریه بر این نكته تأكید دارد كه هر چیزی كه دارای لذت حسی باشد، ذاتاً خوب است. و ارزش هر چیز دیگری تنها و تنها با همین معیار سنجیده میشود.
🔻 معرفتشناسی آریستیپوس
آریستیپوس در معرفتشناسی، دیدگاهی شكاكانه اتخاذ كرده است؛ كه با دیدگاه اخلاقی او درباره لذت حسی و آنی كاملاً سازگار است. حاصل عقیده او، این جمله است كه «ما فقط به احساسهای خود میتوانیم اطمینان داشته باشیم». و به تعبیر دیگر، «تنها احساسهای ما به ما معرفت یقینی میدهند. اما درباره اشیاء فی نفسه، حواس نمیتوانند هیچ آگاهی یقینی به ما بدهند، و همچنین هیچ معرفت یقینی نسبت به احساسهای دیگران نداریم. بنابراین، احساسهای شخصی باید پایه و اساس برای رفتار عملی باشند».
🔻 لذت جسمانی یا غیر جسمانی؟
۱. بسیاری از اندیشمندان و مورخان فلسفه، و حتی فیلسوفانی مانند جان لاك، بر این عقیدهاند كه آریستیپوس سعادت را در لذت جسمانی میدانست.
۲. برخی دیگر از نویسندگان بر این باورند كه آریستیپوس و سایر كورنائیان لذت را تنها به معنی لذات حسی نمیفهمیدند، بلكه بر لذات عقلانی نیز تأكید داشتند.
۳. برخی دیگر از نویسندگان گفتهاند: آریستیپوس و پیروانش، افزون بر لذت، فضیلت را نیز دارای ارزش ذاتی میدانند و این با لذتگرایی حقیقی حسی و جسمانی ناسازگار است.
✍ نقد و بررسی
۱. نقص در معرفتشناسی
این دیدگاه، حاكی از نوعی حسگرایی افراطی است. و این سخن كه «ما نمیدانیم كه عسل شیرین است و گچ سفید است و آتش میسوزاند و خنجر آهنین میبرد»؛ بلكه صرفاً احساسهایی از آنها را میدانیم، از نوعی شكگرایی نسبت به عالم واقع حكایت میكند.
۲. غفلت از پیامدها
چه بسیارند لذات آنی و زودگذری كه منشأ آلام و بلایای فراوانی در آینده میشوند. چنانكه افراط در میگساری موجب انواع بیماریهای جسمی و روحی میشود. و چه بسیارند آلام و رنجهای فعلی و موقتیای كه سرچشمة آسایش و راحتی در آینده میشوند. مانند عمل جراحی.
۳. مخالفت با فهم متعارف از اخلاق
این نظریه، در حقیقت معنایی جز نفی اخلاق ندارد؛ زیرا معنایی كه عموم مردم از اخلاق میفهمند این است كه برخی از صفات و افعال انسانی ممدوح و پسندیدهاند و برخی دیگر مذموم و ناپسند. و وظیفه هر انسانی این است كه از طرفی، در پی كسب صفات پسندیده و انجام فضایل اخلاقی باشد و از طرف دیگر، در اجتناب از صفات نكوهیده و پرهیز از انجام كارهای مذموم از هیچ كوششی دریغ نكند. هر چند كه برای اتصاف به فضایل و اجتناب از رذایل اخلاقی ممكن است متحمل رنجها و سختیهایی شود.
۴. نادیده گرفتن لذتهای اخروی
انحصار در لذات دنیوی و غفلت از لذات اخروی، باعث شده است كه از شناخت لذات كاملتر و خالصتر و پایدارتر اخروی باز مانده و به لذات حسی و محدود و مقطعی این دنیا دل خوش دارند.
۵. نادیده گرفتن سایر ابعاد وجودی انسان
یكی دیگر از اشكالات این دیدگاه آن است كه این لذات آنی و زودگذر همگی مربوط به غرایز است. در حالی كه انسان، منحصر در غرایز نیست. حالات و شؤون وجودی آدمی بسیار فراتر از دایره تنگ و محدود غرایز است. انسان افزون بر غرایز، دارای ویژگیهای دیگری چون عواطف و عقل نیز هست.
۶. عدم ارائه راه حل برای موارد متزاحم
مادری كه بخواهد از بچهاش پرستاری كند و به ندای عاطفه مادرانه خودش گوش فرادهد به ناچار میبایست، در مواردی، از یك سری لذتهای غریزیاش مانند خوابیدن دست بكشد. راحتی خود را سلب كند. هر چند با ارضاء عاطفه مادرانهاش لذتی به دست میآورد؛ اما روشن است كه برای به دست آوردن این لذت باید لذت یا لذتهای دیگری را از دست بدهد. خوب در این موارد چه باید كرد. ملاك خیر و شر در اینجا چیست؟
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۱۱-۱۲۷
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مجموعهی ساندویچ فلسفه به مناسبت پایان سال و مروری بر مطالب قبلی فهرستی از آنچه تا کنون منتشر شده است را در ذیل ارائه می دهد.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🗂 فهرست پرونده ویژه
🔸 ابتکارات فلسفی علامه مصباح یزدی
➖ نظریه ارجاع بدیهیات به علم حضوری
➖ تقریر علامه مصباح از نظریه اصالت وجود
➖ نوآوریهای علامه مصباح در فلسفه اخلاق
➖ نظریه علم دینی علامه مصباح یزدی
🔸 مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت)
➖ منظومه فکری مبانی اندیشه اسلامی
➖ معرفتشناسی
➖ خداشناسی
➖ انسانشناسی
➖ فلسفه اخلاق
➖ فلسفه حقوق
➖ فلسفه سیاست
🔸 بنیان قانون (جریانشناسی فکری قانونگذاران)
➖ صوت و فیلم کامل ادوار مجلس شورای اسلامی
➖ صوت و فیلم کامل دوره مشروطه
➖ صوت و فیلم کامل خبرگان قانون اساسی
➖ مبانی اندیشه اصلاحطلبی
➖ عنوان نکنید که در دولت همچو کردند...
➖ در واقع پلورالیسم راه گفتگو را میبندد
➖ خشت اول را قانونگذار میگذارد
➖ تحولات غرب؛ ضد استکبار یا ضد خدا؟
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🎥 فهرست خردنما
➖ مادیگرا محال است نفی خدا کند.
➖ چطور میگید عالم تصادفی ساخته شده؟
➖ چرا خدا را نمیبینیم؟
➖ انتقادات شرودینگر به طبیعتگرایی
➖ چرا عالم بدون شر خلق نشد؟
➖ فلسفه غیبت امام دوازدهم
➖ فلسفه نوروز و آداب و رسوم اجتماعی
➖ اگر خدا هست چرا دعاهای ما مستجاب نمیشود؟
➖ نظر بزرگترین فیلسوف تاریخ بشریت درباره آزادی
➖ برابری زن و مرد در اسلام و غرب
➖ دلیلی بر یگانگی خداوند
➖ تبیینی از وجود رابطی معلول
➖ آیا بیربطی وجود دارد؟
➖ فلسفهی هستی و این زندگی، عشقه
➖ غدیر سرآغاز یک فلسفه سیاسی
➖ علوم در کشور ما خیلی سطحی پیش می روند
➖ زن در نگاه فیلسوفان غربی
➖ مردم عادی چه نیازی به فلسفه دارند؟
➖ طباطبایی من را موحد کرد
➖ فلسطین و ظلمی عدالتنما
➖ اعتقاد به خدا در ۵ دقیقه به تقریر جرالد شرودر
➖ چهکار داریم با عقائد مردم؟
➖ مسئله صدق ماهیت در خارج
➖ محکی بدیهیات اولیه
➖ نظریه علم دینی علامه مصباح
➖ امتداد میراث فلسفه اسلامی
➖ فروش الحاد به اسم علم
➖ ما با آخرین مراحل متافیزیک غربی ...
➖ سه دوره شکگرایی
➖ تاریخچه و تعریف اگزیستانسیالیسم
➖ قلادهای بهنام داروینیسم
➖ شروع فلسفه با نفسشناسی
➖ ریچارد داوکینز؛ ملحد یا یهودی؟
➖ پشت نقاب دموکراسی
➖ پارادوکس پلورالیسم
➖ میگویید تناقض محال نیست، ...
➖ شوق پرواز
➖ طبیعتگرایی روششناختی
➖ جریانات زیرزمینی ذهن فیزیکدانها
➖ سه مرحله فکر بشر از دیدگاه آگوست کنت
➖ با نفی علوم غیر تجربی ریشهی علم تجربی ...
➖ جنگ غزه و ذات متافیزیک غربی
➖ ظلمی به اسم تساوی حقوق زن و مرد
➖ فقط علم تجربی علم نیست!
➖ انیشتین و دین جهانی
➖ توحش ناشی از نگاه فیزیکال
➖ حقیقت انسان در اگزیستانسیالیسم
➖ آنچه علوم تجربی اثبات نمیکند...
➖ آیا حکومت بدون ایدئولوژی داریم؟
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🎙 فهرست خردنوا
➖ حرکت توسطیه و حرکت قطعیه
➖ مسأله شر
➖ فرق وجود رابط، وجود رابطی، عین الربط
➖ جبر و اختیار
➖ فیزیک کوانتوم و اصل علیت
➖ تاریخچه شکل گیری نظریه فرگشت
➖ اعتباری بودن قضایای ارزشی
➖ توضیح دو نگاه به ذهن در علوم شناختی
➖ دیدگاهها درباره زمان و مکان
➖ ارتباط رنج و رشد
➖ دو تقسیم در هوش مصنوعی
➖ نقش نیت در ارزش اخلاقی
➖ علم شهودی به محسوسات
➖ بنیاد علوم انسانی غرب
➖ طبیعتگرایی روششناختی و رابطه علم و دین
➖ تاریخچهای مختصر از رابطه علم و دین
➖ نقد مقاله فلسفه اسلامی؛ هستی و چیستی
➖ چیستی علوم شناختی
➖ فلسفه اعتقاد به قضا و قدر
➖ اصالت وجود
➖ تاریخچه فلسفه علم
➖ تبیین اصالت وجود از دیدگاه آیت الله مصباح
➖ هویتهای بنیادین عالم طبیعت
➖ قوام حکمت متعالیه
➖ علامه و مارکسیسم، داروینیسم و ماتریالیسم
➖ حرکت
➖ احیاء دین و فلسفه در غرب
➖ تشخص و انسانوارگی خدا
➖ آفرینش خدا و هستی؟
➖ شرور و قدرت الهی
➖ حدوث و قدم عالم
➖ طبیعتگرایی و خداگرایی
➖ رابطه نفس و بدن
➖ روششناسی حکمت متعالیه
➖ تحلیل فلسفی عرفانی از غیبت
➖ خداباوری و مسئله شرّ
➖ هستیشناسی حقوق
➖ اختیار و شبهه ضرورت علّی
➖ علم تفصیلی خدا قبل از آفرینش (ابن عربی)
➖ دستگاه معرفتشناسی کانت
➖ مقوله کیف از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی
➖ معاد جسمانی
➖ نقد فلسفی فرگشت
➖ وحدت یا دوئالیسم نفس و بدن
➖ واقعبینی در فلسفه علم
➖ رویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی
➖ مدرنیته و علت غایی
➖ نسبت خدا با مکان
➖ شناخت مقوله متی
➖ ارزش علوم حصولی
➖ اعتباریات علامه طباطبایی
➖ دیدگاه مرحوم اصفهانی در تحلیل باید اخلاقی
➖ امکان جهان زامبی و عقلگرایی موجهاتی
➖ تغییر در متافیزیک تحلیلی و نظریه حرکت جوهری
➖ چیستی و نحوه وجود فرهنگ
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات