eitaa logo
علیرضا زادبر
54.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
11 فایل
دکتری علم سیاست، گرایش مسایل ایران تاریخ ثبت نام کلاس های ترم جدید از ۳۱ خرداد
مشاهده در ایتا
دانلود
همین که با هزار جور تحلیل شکست را به دیگران نسبت دهی تا تفسیر پیروزمندانه مستخرج شود، یعنی آماده شکست بعدی باید بود. تکلیف گرایی بدون توجه به فرآیند و نتیجه! پیامبر(ص) فرمود: خدا رحمت کند مومنی را که اگر کاری را آغاز کرد به سرانجام آن توجه کند. در رابطه تکلیف گرایی و نتیجه که فرع بر آن است شبیه به همین تعابیر در کلام امام هم هست، گویی امام هیچ گاه کاری به نتیجه نداشته است!!!! خیر؛ امام هر دو بال را میدید. https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
بعد از این انتخابات به چه چیزی نیاز است؟ به یک عدد دکتر بهشتی برای فهماندن کار تشکیلاتی! زمانیکه هی
دیشب عرض کردم: به یک عدد دکتر بهشتی نیاز است برای کار تشکیلاتی به یک عدد مطهری هم نیاز است تا مبانی معرفتی و فکری ما تقویت شود مثلا بدانیم در اسلام قاعده مصلحت هم هست مثلا بدانیم بین تکلیف و نتیجه رابطه است. منظومه فکری داشته باشیم. مرجعیت فکری بدنه از شر بلاگرها رها شود و.... https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
دیشب عرض کردم: به یک عدد دکتر بهشتی نیاز است برای کار تشکیلاتی به یک عدد مطهری هم نیاز است تا مبانی
مثلا در اسلام ما خوردنی های حرام داریم. در حالت عادی خوردن گوشت خوک حرام است. به صراحت تصریح شده حرام است. اما قواعد دیگری هم داریم مثل حفظ جان، اگر در حالت اضطرار بودید(در یک بیابان بی غذا بودید) و حفظ جان شما وابسته به این بود که مقداری از گوشت خوک را بخورید این جایز است. یعنی چه؟ یعنی مصلحت بزرگتری وجود دارد و حاکم است. اسلام یک منظومه است با قواعد اسلام فقط یک قاعده ندارد. https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
#سنت_نذری_دادن از چند سال پیش که #سنت_نذری_دادن در فضای جامعه به ویژه فضای مجازی زیر سوال رفت، با
خانواده محترم شهدا مهدی و محسن فیاض هزینه کامل نذری شب عاشورا را تقبل نمودند. شادی روح این شهدای عزیز و گذشتگان فاتحه ای قرائت فرمایید. تا شب پنجم نذورات کامل است و تقریبا هر شب ۱ هزار غذا نذری در روضه و حاشیه شهر بین خانواده های نیازمند توزیع میشود. مهمترین نیاز ذبح گوسفند و خرید مرغ است شماره کارت جهت کپی:
5041721077200054
علیرضا زادبر
مثلا در اسلام ما خوردنی های حرام داریم. در حالت عادی خوردن گوشت خوک حرام است. به صراحت تصریح شده حرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید سنت ها حفظ شوند با زنجیره مردمی لایه های خانگی مردم عادی خودِ خودِ مردم نه سازمانی نه پول دولت حرکت از اینجاست از ابتدا تا انتها زنجیره مردمند هر روز هر شب همه دست زنجیره ای از مردم بسته بندی نذری شب دوم هزار غذای نذری هر شب توزیع در روضه و حاشیه شهر https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
باید سنت ها حفظ شوند با زنجیره مردمی لایه های خانگی مردم عادی خودِ خودِ مردم نه سازمانی نه پول دولت
در محله و شهر خودتان این زنجیره را ایجاد کنید. این حلقه ها سنت ها را حفظ میکنند‌. تعداد و عدد مهم نیست. زنجیره وار گسترش می یابند.
مقایسه غلط رای مردم با کوفیان! تحلیل نکنید! قبل از نقد مردم کوفه رفتار خواص را نقد کنید مختار را سلیمان صرد خزاعی را. https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
حسین(ع) با اهل و عیال در مسیر آن سرزمین است. مردم بر عهد خود نیستند. خدا کند که بازگردد. اما به کجا؟
فقط چند فرسخ به آن سرزمین مانده عده ای در مسیر از کاروان جدا و برخی ملحق شده اند. اهل و عیال حسین(ع) در آرامشند خواص کوفه دچار خطا و تردید مردم متزلزل یک "آشنا" مسیر را بر کاروان خواهد بست. او حسب و نسب حسین(ع) را می شناسد. با چه ادارکی مقابل حسین(ع) ایستاده!!؟ مردم دارند بی امام و امام دارد بی مردم میشود! خطر بزرگی است. https://eitaa.com/Politicalhistory
امام حسین(ع) امام تکلیف بود یا امام نتیجه؟ فردا شب بحث میکنم.
علیرضا زادبر
#محرم_مجازی #شبهات_محرم از تاریخ سقیفه تا دهم عاشورا سال ۶۱ قیام یا حرکت برای حفظ جان!؟ قیام برای
از مجموع ۱۴ جلسه: ۸ جلسه تدرس دکتر زادبر حجت الاسلام دکتر کاظمی(قیام یا فرار برای حفظ جان؟) دکتر طالعی(تاریخ سقیفه) ثبت نام تا پایان دهه محرم ادامه دارد. متصدی پاسخ(ادمین) به دلیل تعداد زیاد پیام حتما با فاصله جواب خواهد داد. @sabet_21 تنها مسیر ثبت نام☝️
💢روز بر امام حسین (ع) و کاروانش چه گذشت؟ آخرین منزل تا قبل از رسیدن به کربلا ✅قصر بني مُقاتِل  زمان: چهارشنبه اول محرم 61 الحرام هجري ✅گروهي از اهل کوفه در اين منزلگاه خيمه زده بودند، حضرت از آنها پرسيد: آيا به ياري من مي آييد؟ بعضي گفتند دل ما رضايت به مرگ نمي دهد و بعضي گفتند: ما زنان و فرزندان زيادي داريم، مال بسياري از مردم نزد ماست و خبر از سرنوشت اين جنگ نداريم، لذا از ياري تو معذوريم . حضرت به جوانان امر کرد که آب بردارند و شبانه حرکت کنند.  ✅امام حسین(ع) در قصر بنی مقاتل، شخصی را که گفته شده حجاج بن مسروق جعفی بوده است به خیمه عبید الله بن حر جعفی فرستاد و از او خواست به دیدار ایشان بیاید. اما عبیدالله عذر آورد و پس از خواندن آیه استرجاع گفت: من قادر به یاری دادن او نیستم و دوست ندارم که او مرا ببیند یا من او را ببینم. امام حسین(ع) خود به خیمه او رفت و او را برای یاری فراخواند، عبیدالله عذر آورد ولی اسبش را در اختیار امام گذاشت امام آن را نپذیرفت امام حسين (ع) در اين منزل به عبيدالله جعفي چنين فرمود:  ✅پس اگر ما را ياري نمي کني خداي را بپرهيز و از اين که جزو کساني باشي که با ما مي جنگند. سوگند به خدا اگر کسي فرياد ما را بشنود و ما را ياري نکند، او را به رو در آتش مي افکند.  ✅به گفته عقبه بن سمعان، امام حسین(ع) شبانه از قصر بنی مقاتل به سمت نینوا حرکت کرد، در نزدیکی همین منزل بود که بر زین اسب خوابش برد. پس از آنکه بیدار شد آیه استرجاع را بر زبان جاری کرد. و بر اساس خوابی که دیده بود از کشته شدن خود و همراهانش خبر داد. ✅جمله معروف علی اکبر که «هنگامی که بر حق هستیم از مرگ هراسی نداریم؛ فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّین» در همین جا گفته شده است. 📚دینوری، اخبارالطوال، ص۲۵۱-۲۵۰؛ بلاذری، انساب‌الاشراف، ج۳، ص۱۷۴؛  https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
#محرم_مجازی فقط چند فرسخ به آن سرزمین مانده عده ای در مسیر از کاروان جدا و برخی ملحق شده اند. اهل
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر حُرّ بْن یَزید ریاحی، یكی از مشهورترین جنگاوران  بود. عبیدالله بن زیاد چون از حرکت امام حسین(ع) به سوی آگاه شد، حر را که از بزرگان و رؤسای قوم خود در کوفه بود به حضور طلبید و او را به فرماندهی سپاهی با به هزار سوار نصب کرد و به رویارویی امام حسین(ع) فرستاد. ✅ندایی که حُر شنید از حر روایت کرده‌اند که هنگامی که از قصر ابن زیاد در خارج شدم تا به سمت حسین بن علی(ع) حرکت کنم، سه بار ندایی را پشت سرم شنیدم که می‌گفت: «ای حرّ! تو را به بهشت بشارت باد». او می‌گوید که به پشت سر نگریستم و کسی را ندیدم؛ با خود گفتم: «به خدا قسم، این بشارت نیست؛ چگونه بشارت باشد در حالی که من راهی جنگ با حسین بن علی(ع) هستم.» او این خاطره را در ذهن داشت تا هنگامی که خدمت حسین بن علی(ع) رسید و آن داستان را بازگو کرد. امام(ع) به او فرمودند: تو به واقع به پاداش و نیکی راه یافته‌ای 📚نفس المهموم، ص۲۳۱ ✅رودررویی با حسین بن علی(ع) امام حسین(ع) در ذی حُسم با حرّ و سپاهش روبه رو شد. تصریح منابع بر آن است که حرّ نه برای جنگ بلکه صرفاً برای انتقال امام نزد ابن زیاد اعزام شده بود و از این‌رو با سپاهیانش رودرروی توقفگاه کاروان امام صف‌آرایی کرد. حر به امام(ع) گفت: "من مأمور به جنگ با شما نیستم؛ ولی مأمورم از شما جدا نگردم تا شما را به کوفه ببرم، پس اگر شما از آمدن خودداری می‌کنید راهی را در پیش گیر که نه تو را به کوفه برساند و نه به مدینه؛ تا من نامه‌ای برای عبیدالله بنویسم؛ شما هم در صورت تمایل نامه‌ای به یزید بنویسید، تا شاید این امر به عافیت و صلح منتهی گردد؛ و در پیش من این کار بهتر است از آنکه به جنگ و ستیز با شما آلوده شوم." 📚بلاذری، ج۲، ص۴۷۲ـ۴۷۳ https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر حُرّ بْن یَزید ریاحی، یكی از مشهورترین جنگاوران #كوفه بود. عبیدالله بن زی
💢یکی دیگر از آن ۷۲ نفر زهیر بن سلیم ✅شهدای حمله اول زمانیکه كه كوفه تصمیم به جنگ با امام علیه ‏السلام گرفتند، او از جمله كسانى بود كه عاشورا به خدمت امام آمد و به اصحاب آن حضرت پیوست و همانند مشتاقان جنگید تا این كه در شهید شد و بعد از رسیدن به فیض شهادت به فیض دیگرى نیز نائل آمد و آن این كه در زیارات ناحیه مقدسه سلام بر او آمده است. در زیارت منسوب به ناحیه مقدسه، خاطره ایثار «زهیر» با سلام بر او ارج نهاده شده است: السَّلامُ عَلی زُهَیْرِ بن سُلَیْمِ الأَزدِیِّ. ✅زهير از سران سپاه بوده است، خود و خانواده اش از ياران علي (ع) بوده اند. ✅برادر او، مخنف بن سلیم از سرداران در حکومت امام علی بود. آن زمان که نعمان بن بشیر با دو هزار نفر از غارتگراناموی به  عین التمر حمله کردند و خبر به امیرالمؤمنین رسید، آن حضرت مخنف را همراه یکی دیگر از مأموران برای کمک به آنجا فرستاد. ✅زهیر شب عاشورا در آخرین لحظات به امام‌حسین پیوست، اما از کسانی بود که در حمله اول سپاه دشمن به رسید. 📚 ابصار العین، ص 109. https://eitaa.com/Politicalhistory
صد پسر در خون بغلتد، گم نگردد دختری... https://eitaa.com/Politicalhistory
سال ۸۸ همین مردم بجای رای دادن به میرحسین موسوی به احمدی نژاد رای دادند. بعد همسر میرحسین در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت: در انتخابات تقلب شده چون آذری ها پسرشان(میرحسین اهل خامنه) را نمی گذارند تا به دیگری رای دهند! استدلال رهنورد این بود!!!! چرا آذری زبان ها آن سال به موسوی اهل خامنه رای ندادند!؟ https://eitaa.com/Politicalhistory
💢عواقب ریاست طلبی . امام حسین(ع)، یکی از خود به نام «بریر بن حضیر» را نزد «عمر بن سعد» فرستادند تا او را نصیحت کند. عمر سعد در به نصایح بریر گفت: «می دانم هر کسی که با حسین بجنگد و او را بکشد در است !» . بریر پرسید: «پس چرا می خواهی با او بجنگی؟!» عمر سعد پاسخ داد: «ای بریر! آیا می خواهی ری را رها کنم تا آنجا به کس دیگری برسد؟!» . بریر نزد امام حسین برگشت و گفت: «عمر سعد می خواهد برای رسیدن به ری، شما را بکشد!» . 📚الفتوح ، جلد ۵ ، صفحه ۱۷۱ . حُب و شهوتِ ریاست آخرین و قدرتمندترین شهوت انسان است که او می تواند بر آن مسلط شود، و امام حسین(ع) یعنی در جامعه اسلامی جاه طلبی و ریاست خواهی معنا ندارد . https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت این مرد . این مرد اهل روضه بود مثل بسیاری از علمای بزرگ با یک تفاوت اساسی، او روضه و اشک بر امام حسین(ع) را احیا نمود. تفسیر نو ارائه کرد. حالات او را بخوانید وقتی خبر رحلت فرزند دلبندش آمد گفته بود من مصطفی را بخاطر آینده اسلام بسیار دوست داشتم گریه نمیکرد گفتند قلب امام در فشار است باید کاری کرد به نتیجه رسیده اند روضه خوان بیاید و روضه علی اکبر(ع) بخواند امام ساکت بود تا روضه به مقتل و مصیبت حضرت علی اکبر(ع) رسید شانه های امام تکان می‌خورد دستمال پارچه ای را مقابل صورت گرفت و اشک می‌ریخت اینها را عرض کردم که بدانیم او از همه ما هیاتی تر بود اما او هیات و حرکت امام حسین(ع) را فقط برای اشک و مناسک نمیخواست. او از دل اشک بر حضرت اباعبدالله(ع) تفسیر بر قیام علیه ظلم نمود. نهضت خلق کرد. اولین سخنرانی امام و آغاز انقلاب در عصر عاشورا در هیات بود. هیاتی ها باید بدانند از او هیاتی تر نیستند و او احیاگر آن اوضاع خوفناک بود. روحتان قرین رحمت و شریک در روضه های این شب‌ها https://eitaa.com/Politicalhistory
نقطه نامه های اهل کوفه؟! جالب است بدانید، اهل کوفه پس از مرگ و شنیدن خبر بیعت نکردن امام با یزید عموما در نامه هایشان یک را زیاد بکار میبردند! در اکثر نامه ها آماده است که بسوی ما بیا که ما توییم!!! مثلا شبث بن ربعی، حجار بن ابجر، در خود نوشته بودند: باغ‌ها سرسبز گشته و میوه‌ها رسیده است، پس هرگاه که اراده کردی بیا که سربازان آماده برای یاری تو در نشسته‌اند، والسلام. 📚ابصار العین، ص 216 حواسمان باشد، حسین را به کشاندند. https://eitaa.com/Politicalhistory
تکلیف امام حسین(ع) شهادت نبود! شهادت فرع بر تکلیف است شهادت پاداش آن تکلیف گرایی است. تکلیف امام حسین(ع) احیا دین جدش و قیام علیه حاکم طاغوت بود. اما آیا نتیجه و کیفیت ادای این تکلیف برای حضرت اهمیت داشت؟ یا با هر کیفیت روش ممکن به سمت قتلگاه شهادت رهسپار بود؟ امام در کاخ حاکم مدینه با زیرکی و کیاست توانست بیعت را به تعویق بیاندازد و از کاخ خارج شود. دستور داده بودند اگر حسین(ع) بیعت نکرد در همان مدینه گردن او را بزنید! البته حاکم مدینه هم توان این کار را نداشت. پس اگر بنا بر شهادت بود، در همان مدینه شرایط شهادت مهیا بود. اما حضرت نباید نتیجه کارش به یک شهادت بی سر و صدا ختم شود. موقعیت دوم حضور در مکه است‌‌. در مکه عمّال حکومت زیر لباس احرام به دنبال ترور حضرت بودند. امام با خبر شد‌. حرمت کعبه باید رعایت می‌شد درست است اما حضرت دنبال شهادت بی سر و صدا نیست. شهادت مخفیانه در مکه از طریق ترور پروژه رسواسازی حکومت بنی امیه را تکمیل نخواهد نمود. حضرت علم به وقایع داشت. جدش رسول خدا(ص) و پدر گرامیشان در کلام و رویا به آن کیفیت شهادت بشارت داده بودند. حضرت لحظه ای از عمل به تکلیف فاصله نگرفت، اساسا استدلال بستگان و برخی از دلسوزان در مدینه همین بود که به دلایل روشن که ختم به سرکوب میشود از این سفر صرف نظر کنید. امام حسین(ع) در مسیر ادای آن چنان هوشمندانه طراحی نمودند که حاصل شود. یک بال این هوشمندی کیفیت و ترکیب افراد حاضر در کاروان بودند. کاروانی که یک پیوست رسانه ای داشت، یعنی اجازه ندادند فاجعه عظیم کربلا در کربلا بمانند. تکلیف و نتیجه https://eitaa.com/Politicalhistory
اگر تاریخ امامت حضرت اباعبدالله(ع) به ویژه در دوره طولانی تر خلافت معاویه تا قیام علیه یزید را مورد بررسی قرار دهیم. هوش، ذکاوت و دقت حضرت در مراحل گوناگون مشهود است. اقدامات ایشان کاملا حساب شده و گام به گام است. هر بخش در جای خود کارکرد دارد‌. امام عین کیاست و سیاست است. اهل جنگ نیست اما اگر قرار بر جنگ باشد از همگان شجاع تر و جنگاورتر است. خدعه دشمن را می شناسد. در خطبه های شیوا و رسا تا لحظه آخر دنبال رسواسازی و هدایت است. هدایت از شوون امام معصوم است یعنی اگر معصوم می جنگند در جنگ هم به دنبال هدایت و دفع عامل گمراهی جامعه است. حرکت امام حسین(ع) از نظر تاریخی نباید خلاصه در سال ۶۰ و ۶۱ شود. عمده امام حسینی که ما میشناسیم، امام حسین ده روز محرم ۶۱ است حال که همان ده روز هم مملو از جزییات در تصمیم و رفتار حضرت می باشد. جزییات حرکت امام دقت تصمیم گیری مواضع بجا خطبه های هوشمندانه جلوگیری آغاز جنگ توسط اصحاب و.... حضرت سپاه ۳۰ هزار نفری را با پیوست رسانه رسوا ساخت. خطبه های حضرت، رفتار اهل بیت(ع) در زمان اسارت همگی رسانه بودند. یزید برای پس از شهادت حضرت با وجود اینکه قدرت را در دست داشت منکوب شد. https://eitaa.com/Politicalhistory