علیرضا زادبر
حسین(ع) با اهل و عیال در مسیر آن سرزمین است. مردم بر عهد خود نیستند. خدا کند که بازگردد. اما به کجا؟
#محرم_مجازی
💢اگر از ابتدا امام حسین(ع) قصد #قیام داشت، پس چرا #خانواده_شان را همراه خود بردند؟ چه ضرورتی داشت؟
✅امام(ع) که مطمئن بود قیامش منتهی به شهادت میشود، چه مصلحتی در همراهداشتن #خانوادهاش میدید؟ همین ابهام بدان انجامید که حضرتشان مورد #اعتراض برخی اطرافیان قرار گیرد. به عنوان نمونه، ابن عباس به ایشان عرضه داشت:
«پسرعموجان! به سراغ کوفیان مرو، همانا آنان گروه فریبکار هستند ... و اگر از روی ناچاری به کوفه میروی، زنان و کودکان را به همراه مبر که ایمن نیستم از اینکه انتقامجویانه تو را همچون عثمان بن عفان، در حالی بکشند که #زنان و #کودکانت نظارهگر تو باشند»
📚الاخبار الطوال صفحه 244
✅ایشان اطرافیانش را با این سخن خطاب قرار داد:
در عالم رؤیا جدّم به من فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراکَ قَتیلاً»؛ «خدا میخواهد تو را کشته ببیند». گفتند: پس اگر اینطور است، چرا خانواده را همراهتان میبرید؟ که پاسخ شنیدند:
این را هم جدّم فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا»؛ «خدا میخواهد آنان را در لباس اسارت ببیند»
📚اللهوف صفحه ۶۵
تمام کسانى که همراهی اهلبیت امام حسین(ع) را با ایشان برخلاف #مصلحت تشخیص دادند؛ با حساب و منطق مادی خودشان به این #تشخیص رسیده بودند، اما حضرتشان پاسخی میداد که از جنبه دیگری به ماجرا پرداخته و جنبه #معنوى مطلب را بیان میکرد.
✅سید بن طاووس میگوید: «از مواردی که ممکن است سبب همراهی زنان اهل بیت(ع) تلقی شود این است که اگر امام حسین(ع) زنان و #فرزندان خود را در مدینه و یا جایی غیر از آن، میگذاشت، احتمال میرفت که یزید بن معاویه زن و فرزند امام را #دستگیر کرده و سپس عواقب شوم و رفتارهای زنندهای پیش میآمد که امام حسین(ع) را از جهاد و شهادت باز میداشت»
📚اللهوف صفحه84
✅امام(ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا #خانوادهاش را به آنجا بفرستد و هنگام خروج از مدینه، هیچکس هم به او پیشنهاد نکرد که من از خاندان تو حمایت میکنم؛ لذا امام(ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که دولتمردان و مأموران یزید، زنان و فرزندان امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان بگیرند.
در نتیجه، امام به #ناچار برای خلاصی و رهایی زنان و خواهران خود، مجبور میشد خود را معرفی و تسلیم نماید و بعد از تسلیم نیز دو پیشنهاد بر سر راهش گذاشته میشد، یا با ذلت و خواری بیعت کند و یا به شیوه مرموزی به قتل میرسید، و هیچ دردسری هم برای دستگاه #حاکم به وجود نمیآمد.
https://eitaa.com/Politicalhistory
همین که با هزار جور تحلیل شکست را به دیگران نسبت دهی تا تفسیر پیروزمندانه مستخرج شود، یعنی آماده شکست بعدی باید بود. تکلیف گرایی بدون توجه به فرآیند و نتیجه!
پیامبر(ص) فرمود: خدا رحمت کند مومنی را که اگر کاری را آغاز کرد به سرانجام آن توجه کند.
در رابطه تکلیف گرایی و نتیجه که فرع بر آن است شبیه به همین تعابیر در کلام امام هم هست، گویی امام هیچ گاه کاری به نتیجه نداشته است!!!! خیر؛ امام هر دو بال را میدید.
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
بعد از این انتخابات به چه چیزی نیاز است؟ به یک عدد دکتر بهشتی برای فهماندن کار تشکیلاتی! زمانیکه هی
دیشب عرض کردم:
به یک عدد دکتر بهشتی نیاز است برای کار تشکیلاتی
به یک عدد مطهری هم نیاز است
تا مبانی معرفتی و فکری ما
تقویت شود
مثلا بدانیم در اسلام قاعده مصلحت هم هست
مثلا بدانیم بین تکلیف و نتیجه رابطه است.
منظومه فکری داشته باشیم.
مرجعیت فکری بدنه
از شر بلاگرها رها شود
و....
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
دیشب عرض کردم: به یک عدد دکتر بهشتی نیاز است برای کار تشکیلاتی به یک عدد مطهری هم نیاز است تا مبانی
مثلا در اسلام ما خوردنی های حرام داریم. در حالت عادی خوردن گوشت خوک حرام است. به صراحت تصریح شده حرام است.
اما قواعد دیگری هم داریم مثل حفظ جان، اگر در حالت اضطرار بودید(در یک بیابان بی غذا بودید) و حفظ جان شما وابسته به این بود که مقداری از گوشت خوک را بخورید این جایز است.
یعنی چه؟ یعنی مصلحت بزرگتری وجود دارد و حاکم است.
اسلام یک منظومه است
با قواعد
اسلام فقط یک قاعده ندارد.
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
#سنت_نذری_دادن از چند سال پیش که #سنت_نذری_دادن در فضای جامعه به ویژه فضای مجازی زیر سوال رفت، با
خانواده محترم شهدا مهدی و محسن فیاض هزینه کامل نذری شب عاشورا را تقبل نمودند. شادی روح این شهدای عزیز و گذشتگان فاتحه ای قرائت فرمایید.
تا شب پنجم نذورات کامل است و تقریبا هر شب ۱ هزار غذا نذری در روضه و حاشیه شهر بین خانواده های نیازمند توزیع میشود.
مهمترین نیاز ذبح گوسفند و خرید مرغ است
شماره کارت جهت کپی:
5041721077200054#سنت_نذری_دادن
علیرضا زادبر
مثلا در اسلام ما خوردنی های حرام داریم. در حالت عادی خوردن گوشت خوک حرام است. به صراحت تصریح شده حرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید سنت ها حفظ شوند
با زنجیره مردمی
لایه های خانگی
مردم عادی
خودِ خودِ مردم
نه سازمانی
نه پول دولت
حرکت از اینجاست
از ابتدا تا انتها زنجیره مردمند
هر روز
هر شب
همه دست زنجیره ای از مردم
بسته بندی نذری شب دوم
#سنت_نذری_دادن
هزار غذای نذری هر شب توزیع در روضه و حاشیه شهر
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
باید سنت ها حفظ شوند با زنجیره مردمی لایه های خانگی مردم عادی خودِ خودِ مردم نه سازمانی نه پول دولت
در محله و شهر خودتان این زنجیره را ایجاد کنید. این حلقه ها سنت ها را حفظ میکنند. تعداد و عدد مهم نیست. زنجیره وار گسترش می یابند.
مقایسه غلط رای مردم با کوفیان!
تحلیل نکنید!
قبل از نقد مردم کوفه
رفتار خواص را نقد کنید
مختار را
سلیمان صرد خزاعی را.
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
خانواده محترم شهدا مهدی و محسن فیاض هزینه کامل نذری شب عاشورا را تقبل نمودند. شادی روح این شهدای عزی
توزیع نذورات در حاشیه شهر و منازل مردم
#سنت_نذری_دادن
علیرضا زادبر
حسین(ع) با اهل و عیال در مسیر آن سرزمین است. مردم بر عهد خود نیستند. خدا کند که بازگردد. اما به کجا؟
#محرم_مجازی
فقط چند فرسخ به آن سرزمین مانده
عده ای در مسیر از کاروان جدا
و برخی ملحق شده اند.
اهل و عیال حسین(ع) در آرامشند
خواص کوفه دچار خطا و تردید
مردم متزلزل
یک "آشنا" مسیر را بر
کاروان خواهد بست.
او حسب و نسب حسین(ع)
را می شناسد.
با چه ادارکی مقابل حسین(ع) ایستاده!!؟
مردم دارند بی امام
و امام دارد بی مردم میشود!
خطر بزرگی است.
#محرم_مجازی
https://eitaa.com/Politicalhistory
#محرم_مجازی
امام حسین(ع) امام تکلیف بود یا امام نتیجه؟
فردا شب بحث میکنم.
علیرضا زادبر
#محرم_مجازی #شبهات_محرم از تاریخ سقیفه تا دهم عاشورا سال ۶۱ قیام یا حرکت برای حفظ جان!؟ قیام برای
از مجموع ۱۴ جلسه:
۸ جلسه تدرس دکتر زادبر
حجت الاسلام دکتر کاظمی(قیام یا فرار برای حفظ جان؟)
دکتر طالعی(تاریخ سقیفه)
ثبت نام تا پایان دهه محرم ادامه دارد.
متصدی پاسخ(ادمین) به دلیل تعداد زیاد پیام حتما با فاصله جواب خواهد داد.
@sabet_21
تنها مسیر ثبت نام☝️
#محرم
💢روز #اول_محرم بر امام حسین (ع) و کاروانش چه گذشت؟
آخرین منزل تا قبل از رسیدن به کربلا
✅قصر بني مُقاتِل
زمان: چهارشنبه اول محرم 61 الحرام هجري
✅گروهي از اهل کوفه در اين منزلگاه خيمه زده بودند، حضرت از آنها پرسيد: آيا به ياري من مي آييد؟ بعضي گفتند دل ما رضايت به مرگ نمي دهد و بعضي گفتند: ما زنان و فرزندان زيادي داريم، مال بسياري از مردم نزد ماست و خبر از سرنوشت اين جنگ نداريم، لذا از ياري تو معذوريم .
حضرت به جوانان امر کرد که آب بردارند و شبانه حرکت کنند.
✅امام حسین(ع) در قصر بنی مقاتل، شخصی را که گفته شده حجاج بن مسروق جعفی بوده است به خیمه عبید الله بن حر جعفی فرستاد و از او خواست به دیدار ایشان بیاید. اما عبیدالله عذر آورد و پس از خواندن آیه استرجاع گفت: من قادر به یاری دادن او نیستم و دوست ندارم که او مرا ببیند یا من او را ببینم. امام حسین(ع) خود به خیمه او رفت و او را برای یاری فراخواند، عبیدالله عذر آورد ولی اسبش را در اختیار امام گذاشت امام آن را نپذیرفت
امام حسين (ع) در اين منزل به عبيدالله جعفي چنين فرمود:
✅پس اگر ما را ياري نمي کني خداي را بپرهيز و از اين که جزو کساني باشي که با ما مي جنگند. سوگند به خدا اگر کسي فرياد ما را بشنود و ما را ياري نکند، او را به رو در آتش مي افکند.
✅به گفته عقبه بن سمعان، امام حسین(ع) شبانه از قصر بنی مقاتل به سمت نینوا حرکت کرد، در نزدیکی همین منزل بود که بر زین اسب خوابش برد. پس از آنکه بیدار شد آیه استرجاع را بر زبان جاری کرد. و بر اساس خوابی که دیده بود از کشته شدن خود و همراهانش خبر داد.
✅جمله معروف علی اکبر که «هنگامی که بر حق هستیم از مرگ هراسی نداریم؛ فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّین» در همین جا گفته شده است.
📚دینوری، اخبارالطوال، ص۲۵۱-۲۵۰؛
بلاذری، انسابالاشراف، ج۳، ص۱۷۴؛
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
#محرم_مجازی فقط چند فرسخ به آن سرزمین مانده عده ای در مسیر از کاروان جدا و برخی ملحق شده اند. اهل
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر
حُرّ بْن یَزید ریاحی، یكی از مشهورترین جنگاوران #كوفه بود.
عبیدالله بن زیاد چون از حرکت امام حسین(ع) به سوی #کوفه آگاه شد، حر را که از بزرگان و رؤسای قوم خود در کوفه بود به حضور طلبید و او را به فرماندهی سپاهی با #نزدیک به هزار سوار نصب کرد و به رویارویی امام حسین(ع) فرستاد.
✅ندایی که حُر شنید
از حر روایت کردهاند که هنگامی که از قصر ابن زیاد در #کوفه خارج شدم تا به سمت حسین بن علی(ع) حرکت کنم، سه بار ندایی را پشت سرم شنیدم که میگفت:
«ای حرّ! تو را به بهشت بشارت باد». او میگوید که به پشت سر نگریستم و کسی را ندیدم؛ با خود گفتم: «به خدا قسم، این بشارت نیست؛ چگونه بشارت باشد در حالی که من راهی جنگ با حسین بن علی(ع) هستم.»
او این خاطره را در ذهن داشت تا هنگامی که خدمت حسین بن علی(ع) رسید و آن داستان را بازگو کرد. امام(ع) به او فرمودند: تو به واقع به پاداش و نیکی راه یافتهای
📚نفس المهموم، ص۲۳۱
✅رودررویی با حسین بن علی(ع)
امام حسین(ع) در ذی حُسم با حرّ و سپاهش روبه رو شد.
تصریح منابع بر آن است که حرّ نه برای جنگ بلکه صرفاً برای انتقال امام نزد ابن زیاد اعزام شده بود و از اینرو با سپاهیانش رودرروی توقفگاه کاروان امام صفآرایی کرد.
حر به امام(ع) گفت:
"من مأمور به جنگ با شما نیستم؛ ولی مأمورم از شما جدا نگردم تا شما را به کوفه ببرم، پس اگر شما از آمدن خودداری میکنید راهی را در پیش گیر که نه تو را به کوفه برساند و نه به مدینه؛ تا من نامهای برای عبیدالله بنویسم؛ شما هم در صورت تمایل نامهای به یزید بنویسید، تا شاید این امر به عافیت و صلح منتهی گردد؛ و در پیش من این کار بهتر است از آنکه به جنگ و ستیز با شما آلوده شوم."
📚بلاذری، ج۲، ص۴۷۲ـ۴۷۳
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
خانواده محترم شهدا مهدی و محسن فیاض هزینه کامل نذری شب عاشورا را تقبل نمودند. شادی روح این شهدای عزی
شب سوم
توزیع نذورات شما در حاشیه شهر
هر شب ادامه خواهد داشت
#سنت_نذری_دادن
علیرضا زادبر
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر حُرّ بْن یَزید ریاحی، یكی از مشهورترین جنگاوران #كوفه بود. عبیدالله بن زی
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین
💢یکی دیگر از آن ۷۲ نفر
زهیر بن سلیم
✅شهدای حمله اول
زمانیکه كه #سپاه كوفه تصمیم به جنگ با امام علیه السلام گرفتند، او از جمله كسانى بود كه #شب عاشورا به خدمت امام آمد و به اصحاب آن حضرت پیوست و همانند مشتاقان جنگید تا این كه در #حمله_اول شهید شد و بعد از رسیدن به فیض شهادت به فیض دیگرى نیز نائل آمد و آن این كه در زیارات ناحیه مقدسه سلام بر او آمده است.
در زیارت منسوب به ناحیه مقدسه، خاطره ایثار «زهیر» با سلام بر او ارج نهاده شده است: السَّلامُ عَلی زُهَیْرِ بن سُلَیْمِ الأَزدِیِّ.
✅زهير از سران سپاه #اسلام بوده است، خود و خانواده اش از ياران علي (ع) بوده اند.
✅برادر او، مخنف بن سلیم از سرداران در حکومت امام علی بود. آن زمان که نعمان بن بشیر با دو هزار نفر از غارتگراناموی به #شهرستان عین التمر حمله کردند و خبر به امیرالمؤمنین رسید، آن حضرت مخنف را همراه یکی دیگر از مأموران #حکومتی برای کمک به آنجا فرستاد.
✅زهیر شب عاشورا در آخرین لحظات به امامحسین پیوست، اما از #نخستین کسانی بود که در حمله اول سپاه دشمن به #شهادت رسید.
📚 ابصار العین، ص 109.
https://eitaa.com/Politicalhistory
صد پسر در خون بغلتد، گم نگردد دختری...
#سه_ساله
https://eitaa.com/Politicalhistory
سال ۸۸ همین مردم بجای رای دادن به میرحسین موسوی به احمدی نژاد رای دادند.
بعد همسر میرحسین در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت: در انتخابات تقلب شده چون آذری ها پسرشان(میرحسین اهل خامنه) را نمی گذارند تا به دیگری رای دهند!
استدلال رهنورد این بود!!!!
چرا آذری زبان ها آن سال به موسوی اهل خامنه رای ندادند!؟
https://eitaa.com/Politicalhistory
💢عواقب ریاست طلبی
.
امام حسین(ع)، یکی از #یاران خود به نام «بریر بن حضیر» را نزد «عمر بن سعد» فرستادند تا او را نصیحت کند.
عمر سعد در #پاسخ به نصایح بریر گفت:
«می دانم هر کسی که با حسین بجنگد و او را بکشد در #آتش است !»
.
بریر پرسید:
«پس چرا می خواهی با او بجنگی؟!»
عمر سعد پاسخ داد:
«ای بریر! آیا می خواهی #حکومت ری را رها کنم تا آنجا به کس دیگری برسد؟!»
.
بریر نزد امام حسین برگشت و گفت:
«عمر سعد می خواهد برای رسیدن به #حکومت ری، شما را بکشد!»
.
📚الفتوح ، جلد ۵ ، صفحه ۱۷۱
.
حُب و شهوتِ ریاست آخرین و قدرتمندترین شهوت انسان است که او می تواند بر آن مسلط شود، #فهمیدن_محرم و امام حسین(ع) یعنی در جامعه اسلامی جاه طلبی و ریاست خواهی معنا ندارد
.
https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت این مرد
.
این مرد اهل روضه بود
مثل بسیاری از علمای بزرگ
با یک تفاوت اساسی،
او روضه و اشک بر امام حسین(ع) را احیا نمود. تفسیر نو ارائه کرد.
حالات او را بخوانید
وقتی خبر رحلت فرزند دلبندش آمد
گفته بود من مصطفی را بخاطر آینده اسلام بسیار دوست داشتم
گریه نمیکرد
گفتند قلب امام در فشار است
باید کاری کرد
به نتیجه رسیده اند روضه خوان بیاید
و روضه علی اکبر(ع) بخواند
امام ساکت بود
تا روضه به مقتل و مصیبت حضرت علی اکبر(ع) رسید
شانه های امام تکان میخورد
دستمال پارچه ای را مقابل صورت گرفت
و اشک میریخت
اینها را عرض کردم که بدانیم او از همه ما هیاتی تر بود
اما او هیات و حرکت امام حسین(ع) را فقط برای اشک و مناسک نمیخواست. او از دل اشک بر حضرت اباعبدالله(ع) تفسیر بر قیام علیه ظلم نمود. نهضت خلق کرد. اولین سخنرانی امام و آغاز انقلاب در عصر عاشورا در هیات بود.
هیاتی ها باید بدانند از او هیاتی تر نیستند
و او احیاگر آن اوضاع خوفناک بود.
روحتان قرین رحمت و شریک در روضه های این شبها
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
#تاریخ
نقطه #مشترک نامه های اهل کوفه؟!
جالب است بدانید، اهل کوفه پس از مرگ #معاویه و شنیدن خبر بیعت نکردن امام با یزید عموما در نامه هایشان یک #واژه را زیاد بکار میبردند!
در اکثر نامه ها آماده است که #حسین بسوی ما بیا که ما #منتظر توییم!!!
مثلا شبث بن ربعی، حجار بن ابجر، در #نامه_کوتاه خود نوشته بودند:
باغها سرسبز گشته و میوهها رسیده است، پس هرگاه که اراده کردی بیا که سربازان آماده برای یاری تو در #انتظار نشستهاند، والسلام.
📚ابصار العین، ص 216
حواسمان باشد، حسین را #منتظرانش به #گودال_قتلگاه کشاندند.
https://eitaa.com/Politicalhistory
#محرم_مجازی
تکلیف امام حسین(ع) شهادت نبود!
شهادت فرع بر تکلیف است
شهادت پاداش آن تکلیف گرایی است.
تکلیف امام حسین(ع) احیا دین جدش و قیام علیه حاکم طاغوت بود.
اما آیا نتیجه و کیفیت ادای این تکلیف برای حضرت اهمیت داشت؟ یا با هر کیفیت روش ممکن به سمت قتلگاه شهادت رهسپار بود؟
امام در کاخ حاکم مدینه با زیرکی و کیاست توانست بیعت را به تعویق بیاندازد و از کاخ خارج شود. دستور داده بودند اگر حسین(ع) بیعت نکرد در همان مدینه گردن او را بزنید! البته حاکم مدینه هم توان این کار را نداشت. پس اگر بنا بر شهادت بود، در همان مدینه شرایط شهادت مهیا بود. اما حضرت نباید نتیجه کارش به یک شهادت بی سر و صدا ختم شود.
موقعیت دوم حضور در مکه است. در مکه عمّال حکومت زیر لباس احرام به دنبال ترور حضرت بودند. امام با خبر شد. حرمت کعبه باید رعایت میشد درست است اما حضرت دنبال شهادت بی سر و صدا نیست. شهادت مخفیانه در مکه از طریق ترور پروژه رسواسازی حکومت بنی امیه را تکمیل نخواهد نمود.
حضرت علم به وقایع داشت. جدش رسول خدا(ص) و پدر گرامیشان در کلام و رویا به آن کیفیت شهادت بشارت داده بودند. حضرت لحظه ای از عمل به تکلیف فاصله نگرفت، اساسا استدلال بستگان و برخی از دلسوزان در مدینه همین بود که به دلایل روشن که ختم به سرکوب میشود از این سفر صرف نظر کنید.
امام حسین(ع) در مسیر ادای #تکلیف آن چنان هوشمندانه طراحی نمودند که #نتیجه حاصل شود. یک بال این هوشمندی کیفیت و ترکیب افراد حاضر در کاروان بودند. کاروانی که یک پیوست رسانه ای داشت، یعنی اجازه ندادند فاجعه عظیم کربلا در کربلا بمانند.
تکلیف و نتیجه
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory