علیرضا زادبر
متن را بخوانید 👇👇👇
سید جلالالدین سادات آل احمد
.
آخوندزاده بود، پسر آیت الله
امام خمینی در ختم پدرش شرکت کرد!
از معدود کسانی که امام در ختم او حضور یافت
پدر همین جلال بود.
به علاقه پدر با طلبگی در نجف آغاز کرد
اما جلال آدم حوزه نبود
سال ۱۳۲۳ کتاب آیت الله سیدامین را از عربی به فارسی ترجمه کرد
عنوان کتاب "عزاداری های نامشروع" بود. از همان زمان جلال منتقد برخی سبک های عزاداری بود. بازاریان متدین تهران کل جلدهای چاپ شده کتاب را خریداری کردند تا مردم مطالعه نکنند! جلال اینجا ناموفق بود.
بعدتر علاقمند به جریان چپ و وارد حزب توده شد
بقول خودش با یک کراوات و یک دست لباس آمریکایی متجدد شده بود. از حزب توده هم بُرید! با دوست صمیمی ولی بی دین خودش خلیل ملکی نیروی سوم ایجاد کردند! اردیبهشت سال سی و دو چند ماه پیش از کودتا بطور کلی از سیاست زده و آن را کنار گذاشت نون و قلم را نوشت.
جلال مرد آرام جامعه ایرانی نبود
غربزدگی را نوشت
برای عوام هم نوشت
ساواک گزارش داد این کتاب برای بدبین ساختن مردم به خدمات اعلیحضرت نوشته شده و ضد امنیت داخلی کشور است!
خیلی زود کتاب او ممنوع شد و زندان داشت. دانشجویان معمولا جلد و صفحات اول را پاره میکردند تا کسی متوجه نشود کتاب جلال است!
نقطه اوج تغییر جلال، سفر حج بود. خسی در میقات محصول سفر حج اوست. نظریه جلال آنجاست.
به امام نامه ای نوشت.
توضیح داد در حج مردم کشورهای مختلف پیگیر کشته های ۱۵ خرداد بودند.
بعدتر از نجف برای جلال کتاب "حکومت اسلامی" امام را فرستاند.
جلال هنوز زنده است
نه فقط با غرب زدگی
اولین کسی که غرب زدگی را در ایران مطرح کرد او نبود
سال ۱۲۷۰، پانزده سال پیش از مشروطه، شیخ حسن کربلایی رساله ای در نقد فرنگی مابی و وادادگی در برابر غرب نوشت بنام"تاریخ دخانیه" عجیب است! آن زمان فهمیده بودند!
برخی ساده دل
گمان می برند غرب زدگی ابداع علیه پهلوی بود
یا پس از انقلاب، نظام جدید بر آن دمید تا دشمن بسازد
غرب زدگی اختصاص به جغرافیای ایران نداشت
فقط ایران مورد هجوم نبود
بحران سایر جوامع نیز بود
بسیاری فورا هضم شدند
پذیرفتند
در برخی جوامع واکنش نشان دادند.
جلال اگر امروز زنده بود
بجای غرب زدگی در دهه چهل، باید مفهوم جدیدتری می ساخت تا شدت غرب پرستی را توصیف کند!
#علیرضا_زادبر
#تاریخ_معاصر
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
سید جلالالدین سادات آل احمد . آخوندزاده بود، پسر آیت الله امام خمینی در ختم پدرش شرکت کرد! از معد
علت مرگ ناگهانی جلال
شمس آل احمد برادر جلال کتابی نوشت بنام "از چشم برادر" او معتقد بود ساواک جلال را به قتل رسانده و آنها مجبور بودند فورا او را تشییع و به خاک بسپارند. سیمین دانشور همسر جلال دست داشتن ساواک را تکذیب کرد. سیمین در کتاب غروب جلال می نویسد: زیاده روی در مصرف نوشابه الکلی قزونیکا(ودکای ایرانی) منجر به آمبولی ریه شد. ضمن اینکه جلال بسیار از سیگار اشنو استفاده میکرد.
بهرحال در بدنامی ساواک در آن سالها همه معتقد یا لااقل مشکوک بودند که حکومت جلال را حذف کرده است.
#تاریخ_معاصر
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
#اطلاعیه_ترم_جدید #کلاس_مجازی #ترم_تابستان #دوره_دوازدهم ارسال پیام به #آیدی و دریافت شرایط ثبت نا
#جمهوری_اسلامی
از ۵۷ تا ۶۸
سه جلسه متوالی به تاریخ و فرآیند آغاز جنگ پرداختیم. دیروز جلسه آخر برگزار شد.
جلسه دوازدهم
پایان پرونده "آغاز جنگ تحمیلی"
آیا تحرکات ایران، مواضع امام خمینی، خودسری های گروه های آزادی بخش و مقاومت عامل و انگیزه اصلی شروع جنگ بود؟
صدام پس از سخنرانی امام در فروردین ۱۳۵۹ خطاب به ارتش عراق و تحریک شیعیان توسط امام به این نتیجه رسید که باید با ایران وارد جنگ شود؟
#تاریخ_معاصر
#دوره_جمهوری_اسلامی
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
#جمهوری_اسلامی از ۵۷ تا ۶۸ سه جلسه متوالی به تاریخ و فرآیند آغاز جنگ پرداختیم. دیروز جلسه آخر برگ
دو پرونده ساختگی برای جنگ
بهار ۱۳۵۹ دو پرونده اتهامی علیه ایران بهانه مهم صدام بود.
۱. خبر بمبگذاری ناموفق در یکی از اقامتگاههای صدام که بلافاصله اعلام شد از طرف ایران بوده است!
۲. طارق عزیز عضو شورای رهبری حزب بعث در دانشگاه مستنصریه توسط فردی بنام "سیمر نور علی" با پرتاب نارنجک دست ساز مجروح شد. مقامات عراقی اعلام کرد او ایرانی الاصل است!
صدام کنفرانس خبری برگزار کرد و اعلام کرد هرکس بخواهد با ما بجنگد ما آماده جنگیم!!! و در کمال تعجب گفت: جزایر سه گانه(تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) باید به امارات بازگردانده شوند! موضوعی که ارتباطی به عراق نداشت و محل اختلاف ایران و امارات بود. زخمی که از دوره پهلوی دوم پس از جدایی بحرین، انگلیسی ها در این منطقه بازگذاشتند!
امام پاسخ صدام را داد.
#تاریخ_معاصر
#دوره_جمهوری_اسلامی
https://eitaa.com/Politicalhistory
#خرافه_عیدالزهرا
💢 آیا نهم ربیع روز #قتل خلیفه دوم است؟
"این متن بدنبال دفاع از #خلیفه_دوم نیست؛ بلکه هدف رفع یک داستان تخیلی در بین #شیعیان است"
✅تاریخِ #دقیق قتل عُمَر بن خطاب به دست ابولولو :
طبق منابع تاریخی شیعه و سنی ، عمر بن الخطاب ( خلیفه دوم ) در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه ی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده اند.
بنابراین اقلیت قلیلی که در نهم ربیع الاول مراسم عمرکشان ( عید الزهرا یا فرحة الزهراء ) برگزار می کنند اساسا حدود هفتاد روز تأخیر می کنند و کارشان حتی اگر توجیه شرعی و عقلی دشته باشد ، دستکم از نظر تاریخی دچار اشکال است.
✅برای اطمینان می توانید به منابع تاریخی زیر مراجعه فرمایید که همگی آخر ذی الحجه را به عنوان تاریخ قتل عُمَر بیان کرده اند:
✅منابع تاریخی #شیعه یا متمایل به تشیع :
۱. تاریخ الیعقوبى ، یعقوبی، ج۲ ، ص۱۵۹ ، قرن سوم ، مولف آن شیعه است. همچنین تاریخ یعقوبى/ ترجمه فارسی آیتی ، ج۲ ، ص۴۹
۲. التنبیه و الإشراف ، مسعودی ، ص۲۵۰ ، قرن چهارم ، مؤلف آن شیعه یا متمایل به تشیع است
۳. مروج الذهب ، مسعودی ، ج۲ ص۳۰۴ و ص۳۲۱ ، قرن چهارم ، مولف آن شیعه یا متمایل به تشیع است.
۴. الفتوح ، ابن اعثم کوفی ، ج۲ ، ص۳۲۳ ، قرن چهارم ، مولف متمایل به تشیع است.
۵. مَسارّ الشیعه ، ص42 ، مؤلف: شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان در اوایل قرن پنجم که خوشبختانه نسخه خطی اصلی این کتاب با دستخط مؤلف موجود است. در این کتاب نیز مرگ عمر در ذیحجه ذکر شده است. می دانیم که شیخ مفید(ره) از نظر عظمت علمی و تقوایی در حد عالی هستند تا جایی که برخی بر این باورند که به دریافت توقیع ( نامه ) از امام عصر (عج) مشرف شده اند.
✅برخی دیگر از #منابع تاریخی:
۶. الإمامة و السیاسة ، مولف ناشناس، ج۱ ص۳۹ ، قرن سوم ، مذهب مولف: نامعلوم
۷. المعارف ، ابن قتیبه، ص ۱۸۳ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۸. أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۱۷ ، قرن: سوم ، مذهبِ مولف: سنی
۹. الطبقات الکبرى، محمد بن سعد، ج۳ ، ص:۲۵۸ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۱۰. تاریخ الطبری، طبری، ج۴، ص:۱۹۱ ، قرن چهارم ، مذهب مولف: سنی
✅بد نیست بدانیم که #علمای قدیم ما شیعیان درباره اینکه « عمر در ذیحجه کشته شده » اتفاق نظر داشته اند و حتی مرحوم علامه مجلسی(ره) نیز به این موضوع اعتراف کرده است
📚بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۸
✅البته مجلسی(ره) خود سعی کرده به هر قیمت شده #نهم ربیع الاول را تایید کند!! بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیست از سوی حکومت یا جو جامعه تحت فشار بوده اند و از این رو به روایتی که از نظر سندی ضعیف است و از نظر متن نیز با مسلمات تاریخی و روایی در تعارض است استناد کرده اند! روایتی که مجلسی به آن استناد کرده از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.
✅کفعمی از ابن ادریس حلی (صاحب کتاب السرائر) نقل کرده که درباره تاریخ نهم ربیع گفته است: " مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ " ترجمه: « هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است». سپس خود کفعمی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته می افزاید: « الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک» یعنی «شیعه و سنی بر این موضوع اتفاق نظر دارند»
📚کفعمی، مصباح الکفعمی = جنة الأمان الواقیة ، ص: 511 و مجلسی، بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۹
https://eitaa.com/Politicalhistory
سالروز آغاز امامتِ امامی که خودمان دلیل غیبت اش هستیم گرامی باد
https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شیعه_انگلیسی
💢 وقتی لعنِ #همسر پیامبر
بازیچه و بهانه #کشتار شیعیان میشود!
کاری که #شیعه_انگلیسی به آن با افراط گرایی دامن میزند☝️
https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی از آقایان گویی از آیت الله بهجت هم بیشتر میفهمند و بیشتر از ایشان مُحب امیرالمومنین هستند!
حتما ببینید
https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از MajidBehestani مجید بهستانی
احیای پایگاه بسیج و مسجد
در ابتدای انقلاب با توجه به نیاز به بسیج نیروهای داوطلب مردمی برای تسریع در فرآیند عمران و خدمات رسانی به توده محروم سازمان جهاد سازندگی ساخته شدند. با ناامنی خیابانها، کمیته ها برپا شدند، و کمی بعد سپاه و واحد اطلاعات رو ساختند. نهادهای دیگر هم آمدند تا فرمایش امام روی زمین نماند.
با پایان جنگ و تثبیت نظام سیاسی، بیشتر آن نهادها یا ادغام شدند یا عقیم. دیگه آن کارکردهای انگیزشی_مردمی اصلی خود را نمی توانستند با توجه به فضای جدید بازسازی کنند. احیای جمهوری اسلامی، که الان در فترت رفته، به احیای نهادهای مردم پایه انگیزه مند وابسته است. شاید مردمی سازی اقتصاد از درون این کانال عبور کند.
از جمله نهادهایی که الان به مرگ و روزمرگی افتاده پایگاه های محلات هستند. مساجد هم حال و روز خوش قبلی را ندارند. مسجد و پایگاه باید قلب تپنده محله باشند و در حکمرانی محله محور نقش آفرینی اصلی ایفا کنند. مثلا چگونه؟
نهاد با نیاز عمومی می بایست پیوند بخوره وگرنه تبدیل به کالت و سازمان صنفی یا یک حلقه بسته خواهد شد. نیاز فعلی جامعه معیشت خانوارها است. پایگاه ها و مساجد می توانند توانمندسازی خانواده ها را دنبال کنند. ادارات و سازمانهای دولتی و غیردولتی وجود دارند که به دنبال شناسائی نیروی انسانی و شبکه سازی آنها به جهت تعلیم آنها برای اشتغال آفرینی کارآفرینانه (محدود، خانوادگی، شخصی، یا ...) هستند. اینجا می تواند یک مثلث میان مسجد، پایگاه، و موسسه یا اداره کارافرینی شکل بگیرد. وقتی چند نفر توانمند شوند، بقیه که با دیده تردید می نگرند، دنبال آنها خواهند آمد. مسجد و پایگاه اگر مفید باشند نه بلندگوی جناحی، آن وقت بار دیگر به مرکز توجه محله تبدیل خواهند شد.
#حکمرانی_محله_محور
#حکمرنی_مسجد_محور
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواد موگویی بلدِ کار است! امثال مهدی نصیری که سالها بر مدار افراط و تفریط ژست منتقد طلبکار دارند باید مقابل آدمِ بلدکار بنشینند تا افکار عمومی متوجه تناقضات و پریشانی گفتههای این افراد شوند.
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
مطیعی در تایلند! متن را بخوانید👇
غلبه سیاست بر فرهنگ
سفر تبلیغی دکتر #میثم_مطیعی به کشور تایلند به پایان رسید. باید متشکر بود یا منتقد؟ شاید هم هیچکدام! مرور کنیم. دو انتقاد و در اصل حاشیه سازی پیرامون این سفر تبلیغی وجود داشت: ۱. چرا تایلند ۲. هزینه بلیط و اقامت از کجا آمده
هر دو پرسش فرعی توسط دکتر مطیعی پاسخ داده شد. حتما می دانید در کشور ما دهها سازمان و نهاد وجود دارند که در سال بودجه کلان دریافت میکنند تا در عرصه بین المللی فعالیت فرهنگی داشته باشند. فعالیت هم دارند در اعیاد، محرم، جشن های ملی و سایر رویدادهای تقویمی ما. سخنران، خواننده، مداح، دانشگاهی میفرستند تا در فلان کشور هفته فرهنگی و یا امثالهم برگزار کنند. ردیف بودجه دارند. سفر مطیعی ذیل این سازمانهای مسول نبوده است. شبیه این سفرها را در سالهای اخیر مهدی رسولی هم داشته است. با این حال پرسش باقی می ماند: اهل فن و رسانه با اینکه از جزییات و شیوه برگزاری این سفرهای تبلیغی اطلاع دارند چرا آن حجم از حاشیه را جهت دهی کردند تا اصل فراموش شود؟ چون در کشور ما سیاست بر فرهنگ غلبه دارد. شاید درست تر این باشد که سیاست زدگی بر فرهنگ غالب است. هر عرصه ای میتواند به محل نزاع و انتقام گیری تبدیل شود. تا زمانی که اذهان سیاست زده بخواهند اهل فرهنگ را تحلیل کنند اولویت بر تلافی جویی به نفع قوم و قبلیه خود است!
پرسش دیگری پا برجاست. حال فرض کنیم اساسا حاشیه های اخیر شکل نمیگرفت، فایده و ضرورت این سفر چه بود؟ چه خروجی و ارزشی دارد؟ ما با دو بال و نقطه ثقل قدرت روبرو هستیم. این دو قابل تفکیک نیستند. اسلام و ایران. اگر #علیرضا_قربانی به اروپا یا کانادا برود و در آنجا با اجرای سنتی و هنرمندانه خود فرهنگ ایرانی را تبلیغ کند جای تقدیر دارد حتی اگر برای او درآمدزایی شخصی داشته باشد. اگر مطیعی و نظیر او که در سالهای اخیر توانسته اند با زبان مداحی نقاط اشتراک با مسلمانان و شیعیان پیدا کنند و از حد حسینیه های شهرهای خودمان فراتر روند، این دیپلماسی فرهنگی برای ما تولید قدرت نرم میکند. آمریکایی ها درباره دیپلماسی عمومی تعریف کوتاهی دارند: تسخیر قلوب و تغییر اذهان. آمریکا با هالیوود با ادل در موسیقی، با ستارگانی که از آنان حمایت میکنند البته بدون حضور مستقیم دولت(در پوشش موسسات غیردولتی) برای این کشور قدرت نرم تولید میکنند. اینجا فرهنگ به کمک قدرت یک کشور می آید. ارزش های غربی و آمریکایی برای تسخیر بازارهای جهان از همین قدرت نرم بهره می برند. نقطه مقابل استعمار فرهنگی غربی، همین منطق است. ابزار خودشان علیه خودشان استفاده شود.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
غلبه سیاست بر فرهنگ سفر تبلیغی دکتر #میثم_مطیعی به کشور تایلند به پایان رسید. باید متشکر بود یا منت
مرور تاریخچه سفرهای تبلیغی در شرق آسیا
https://eitaa.com/Politicalhistory
خداوند نگذرد و نخواهد گذشت از آنانکه با #سقیفه اسلام را چندپاره و فرقه فرقه کردند. شکی نیست. ایضا خداوند نگذرد از طاغوت زمان که کمتر از یک سال قریب به ۴۲ هزار مسلمان را کُشت و صدایی از شما جماعت قمه بدست مُسلح به فحش درنیامد.
طاغوت زمان نفرین ندارد!؟
یکبار صدایتان را برای طاغوت کودک کُش این منطقه بالا ببرید تا ثابت شود برائتی بودنتان از سر کیفور شدن نیست و براساس منطق وزین برائت از شمر زمانه هم تبری میجویید.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو جوان را پیش چشم پدر و مادر کشت!
پول تیری که بر قلب و مغز آن دو جوان زده بود را از پدرشان گرفت!
متن را بخوانید👇
علیرضا زادبر
دو جوان را پیش چشم پدر و مادر کشت! پول تیری که بر قلب و مغز آن دو جوان زده بود را از پدرشان گرفت! م
بی تاریخی
.
بی تاریخی و تحریف تاریخ با جامعه چه میکند؟
.
این کلیپ پربازدید در شبکه اجتماعی جهان عرب را دیدم. دست بر قضا تعداد قابل توجهی کاربر ایرانی زیر همین ویدئو در مدح صدام کامنت گذاشته بودند! در بین بخشی از مردم عراق به ویژه نسل جوان که صدام را ندیده اند او را "بطل" میخوانند: قهرمان!
در عراق با یکی از کسانیکه بستگان او در جنگ با ایران کشته شده بودند صحبت میکردم. خود او و دو پسردایی اش شیعه بودند. هر دو پسردایی جوان از جنگ فرار کرده و حاضر نبودند با ایران بجنگند! پس از مدتی زندگی مخفی یکی از همسایه ها آن دو جوان فراری از جنگ را به استخبارات حزب بعث لو میدهند! نیروهای ارتش با حکم اعدام هر دو جوان را در جلوی چشم پدر و مادر با چند گلوله کشتند تا مجازات اجرا شود! اما نکته ای اشاره کرد که از اعدام آن دو جوان دردناک تر بود. افسری که به دو جوان شلیک کرده بود قبل از ترک منزل از پدر آن دو جوان "پول تیر" را طلب کرده بود! به اندازه چند تیری که به مغز و قلب آن دو جوان فراری از جنگ زده بود باید به بیت المال پول بدهد!
جامعه عراق بدون شک با حزب بعث و شخص صدام تکریتی سیاه ترین دوره را پشت سرگذاشتند! او بر سر مردم خودش هم بمب شیمیایی انداخت. کُردهای عراق را با همکاری سازمان رجوی قتل عام کرد. به کویت تجاوز کرد.
چه میشود که با فاصله اندک زمانی، خونخوارترین مستبد منطقه را تطهیر میکنند!؟ این خاصیت بی تاریخی و تحریف تاریخ در بین نسل جوان هر جامعه است.
مشابه همین روش تطهیر در دو دهه اخیر در ایران نسبت به پهلوی اول و دوم نیز رخ داده است.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با وجود بیان صریح، نهی واضح و تاکیدات "ولی فقیه" عده ای کماکان با بهانه ها و اشکال گوناگون دَر را بر همان پاشنهشان میچرخانند.
اینجا بحث من اصلا بر سر وحدت شیعه و سنی نیست! اصلا الان بحثی بر سر برائت و وحدت ندارم. حرف "فهم تاریخ" است.
همیشه بر ما سوال بود که چرا شیعیان در دوره حضور امام معصوم از کلام امام تبعیت نمیکردند! به چه بهانه ای کلام و دستور امام را دور می زدند!؟ سلیمان صرد خزاعی چرا جا ماند!؟ انتقادش به امام حسن(ع) چه بود!؟ مختار چرا عقب ماند!؟
به نظرم این بخش سخنان رهبر گویاست. دیگر نهی نیست. گلایه است. شکایت است. ناراحتی است. چرا گوش نمیدهند!؟ با چه توجیهاتی این فیلم ها و این مجالس برگزار میشود؟
آنقدر کار اساسی و اصلی روی زمین مانده در آخرالزمان داریم
که متاسفانه بجای انجام دادن آنها گرفتار این جماعت شده ایم
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
با وجود بیان صریح، نهی واضح و تاکیدات "ولی فقیه" عده ای کماکان با بهانه ها و اشکال گوناگون دَر را بر
آن همه تاکیدات ما برای جلوگیری از این مفسدهها بود
آقایانی که نظریه پردازی و توجیه میکردند
تحویل بگیرند
لعن کردید مولایشان را
لعن کردند مولایتان را
https://eitaa.com/Politicalhistory
.
مهسا امینی یا جنبش مهسا؛ فراموشی
.
.
دومین سالگرد فوت خانم مهسا امینی با بی سر و صدا ترین شکل ممکن گذشت! سال گذشته این ایام در نخستین سالگرد فوت او مردم ایران در مسافرتِ تعطیلات چند روز متوالی آخر تابستان بودند. امسال آن تعطیلات هم نبود. هم کف خیابان هم کف شبکه های اجتماعی به نسبت وسعت هیاهوی آن روزها خبری نبود! وقتی ۱۸ تیر سال ۷۸ در کوی دانشگاه تهران رخ داد تا چند سال بعد در سالگرد ۱۸ تیر لااقل تجمع مختصری برگزار میشد. آن هم در دوره ای که شبکه های اجتماعی و اینترنت به معنای امروزی آن وجود نداشت.
آیا #مهسا_امینی فراموش شده است یا اساسا مردم به چیزی به نام "جنبش مهسا" اعتماد نداشتند و ندارند؟
در درجه اول باید گفت آنچه در سال ۱۴۰۱ رخ بیش از آنکه واقعیت برآمده از بطن نیازهای اساسی جامعه ایران باشد، یک "برساخته رسانه ای" بود. القا بود. بیش از این که حقیقت داشته باشد، سر و صدا داشت! سیطره رسانه بود. اذهان همه تحت سیطره شبکه های اجتماعی به وقایع پس از فوت مهسا آنقدر ضریب و وزن داد که گویی واقعا انقلابی در راه است! نه انقلاب و نه جنبشی در کار نبود. یک توهم سازی بود. برای نسلی که برداشت تاریخی از جامعه ایرانی نداشت و ندارد.
اما آیا وقایع پاییز ۱۴۰۱ بی اثر هم بود؟ خیر. اثر داشت. چون با سطحی از مطالبات فرهنگی جامعه به ویژه جامعه هدف یعنی زنان گره زده شده بود. نفی مطلق اثرگذاری غلط است، اما بزرگنمایی نیز خطاست. یعنی با آن وقایع خشن، با آن شدت عمل یک عده در کف خیابان و دانشگاه "انقلاب" شکل نمیگرفت.
دلیل دیگر اینکه؛ کارفرماها و عوامل خارجی دخیل در آشوب های ایران نسبت به چند سال قبل در موضع ضعف قرار دارند. رژیم صهیونیستی تمرکز ایجاد جنگ روانی ندارد. سازمان مجاهدین بخوبی کنترل و محدود شد. کومله، حزب دمکرات و سایر گروهگ ها که میخواستند از اعتراض مردم بهره برداری کنند خودشان مشغول و یا محدود شده بودند. اینجا قدرت نظامی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی به کمکاش آمد.
اما من نکته مهمتری را مدنظر دارم. بخشی از جامعه به این نتیجه رسیده است که از دست مخالفان "جمهوری اسلامی" کاری بر نمیآید! اُپوزیسیون جمهوری اسلامی در ذهن جامعه ایرانی فروریخت. بی هویت، بی مبنا، بی برنامه، بی رهبر و بی آینده تر از حد تصور رفتار کردند. بزرگترین خطای آنان بالا بردن حد خشم و خشونت ورزی در اعتراضات بود. بخشی از جامعه نه از حُب نظام سیاسی بلکه در اثر نوع رفتار آنان به این نتیجه رسید که بهتر است به آنان اعتماد نکنند.
در واقع جمهوری اسلامی الان اُپوزیسیونی خارجی و داخلی ندارد. در حکم هیچ هستند، بزرگترین اپوزیسیون جمهوری اسلامی عملکرد مسولان است.
۱. فرهنگ و تربیت نسل بی هویت
۲. بحران معیشت و عدالت
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
از اجرای #هادی_حیدری در نشست خبری رئیس جمهور استقبال میکنم! چرا؟ کسانی که جمهوری اسلامی را دیکتاتور می دانستند حالا خودشان زیر پرچم همین جمهوری اسلامی انواع مسولیت های ریز و درشت را تحویل گرفته و با زبان بی زبانی فریاد میزنند: ما اشتباه اضافی کردیم!
جمهوری اسلامی اگر نظام دیکتاتوری بود که مناصب و جایگاه به شما نمی رسید! چیزی را ثابت کردید که سالها خلاف آن شعار می دادید!
https://eitaa.com/Politicalhistory
اسرائیل خبیث تر از حد تصور ماست که با فانتزی های نظریات روابط بین الملل از جنایت کوتاه بیاید
#پیجر
نفوذ در تمامی سطوح جدی است.
https://eitaa.com/Politicalhistory