🌱
⁉️ پرسش:
برای رفع فراموشی و پیدا شدن چیزهای گمشده، چه دعایی بخوانیم ؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمت الله علیه):
برای پیدا شدن چیزهای گمشده، این دعا خوب است :
« اللهم انّی اسئلک یا مُذَکِّرَ الخیرِ و فاعلَهُ و الآمِرَ بِهِ اَن تُصلّیَ علی محمدٍ و آل محمد، و تُذَکِّرَنی ما اَنسانیه الشیطان »
خدایا، ای به یاد آورنده خیر و انجام دهنده آن و امر کننده به آن، از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و آنچه را شیطان از یاد من برده است ، به یادم آوری.
همچنین خواندن این دعا ، برای به یاد آوردن مطالبی که فراموش شده مؤثر است.
📕 https://B2n.ir/m68570
#گمشده #فراموشی
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
از میان واجبات و مستحبات شرعی، چه چیزی بیشتر از همه موجب سعادت ما می شود؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمت الله علیه):
باید ببینیم خدا بیشتر به چه چیزهایی تأکید کرده است . از مهمترین آنها ، اهتمام به نماز است .
شاید در هیچ بابی از ابواب فقه و دستورات شرع ، ما این همه دستور نداشته باشیم که در مورد نماز داریم .
بله ما ها ، برای تکامل خود دنبال چیزی می گردیم که نه خدا گفته باشد ، نه پیغمبر و نه امام ، دنبال یک چنین چیزی می گردیم .
چطور ممکن است ، چیزی بیشترین تأثیر را در سعادت انسان داشته باشد و آنها غفلت کرده باشند و نگفته باشند ، واگذار کرده باشند به اینکه یک پیری ، مرشدی یا قطبی بیاید بیان کند . آیا چنین چیزی ممکن است ؟
📕 https://B2n.ir/t91057
#نماز
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ اثر وضعی گناه
چرا باید گناه نکنیم؟ اینکه بیان شده گناه اثری وضعی دارد یعنی چه؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
انجام ندادن گناه به این دلیل است که اثر وضعی دارد. به طور مثال به شخصی گفته شده آب جوش است به آن دست نزن. حال انجام این کار عواقب بعدی به همراه دارد.
گناه نه تنها آثار دنیوی بلکه پیامدهای بعدی هم دارد. خداوند متعال در رابطه با سازه های وجودی انسان بایدها و نبایدهایی را تعیین می کند می فرماید: "این قبیل کارها را نکنید."
زندگی بر مبنای طغیان و گناه، در اصل ساختن سازهی هویت و شخصیتی انسان بر گسل زلزلهای که نهایتاً ویران خواهد شد است.
بنابراین، جلوگیری از آسیب ها چه در دنیا و چه در آخرت از سر مهربانی خداوند برای آدمی است ، خدا هشدار می دهد که این رفتارها شایستهی وجودی او ، خوراک حقیقت، هویت انسانی و متناسب با فطرت او نیست .
انجام آن حرکتی تحمیلی است مانند لذت بردن معتاد از مواد مخدر که این نوع لذت، واقعی نمیباشد.
بنابراین، خداوند انجام ندادن گناه توسط انسان را به دلیل عدم مناسبت آن با شخصیت وی منع می کند زیرا موجب زمینی شدن او می شود در حالی که برای بازگشت به آسمان به زمین آمده شده است.
نکته بعد، اثر وضعی گناه در مقابل اثر عقوبتی است. به طور مثال گفته می شود با انجام این کار عذاب شب اول قبر دارید، گرفتار آتش می شوید، این نوع اثرات ، اثرات عقوبتی است.
اثر وضعی، اثری است که به طبیعت عمل در نفس، جان و روح انسان تأثیر تاریکی و آلودگی را می گذارد.
به طور مثال فردی که شرب خمر می کند جدا از عقوبت اخروی ، دچار مستی هم می شود که ممکن است آسیبی به خود و دیگران برساند مثلاً تصادف کند ، درگیری ایجاد کند . این موارد اثر وضعی عمل است.
بنابراین اثر وضعی، تبعات منفیای است که به طبیعت خود عمل، در پیکرهی عملکرد انسان تأثیر می گذارد.
آثار وضعی و آثار عقوبتی را دو منطقه ممتاز فرض نکنیم بلکه آنچه که تحت عنوان طغیان روحی که انجام می دهیم دو انعکاس و بازتاب دارد یک بازتاب، بازتاب این سویی است که امروز می بینیم و متوجه آن می شویم و همین عملکرد یک بازتابی در ادامه زندگی و در باطن ما میگذارد.
آن اثری که در باطن می گذارد ظهور عمل در دنیا است. بنابراین هر دوی اینها نوعی اثر وضعی با ظروف متفاوت است.
پس به دو جهت نباید گناه مرتکب شویم: ) به دلیل اثر وضعی نباید انجام شود. ۲) به دلیل بنده بودن بشر و ملتزم بودن وی به اطاعت از اوامر مولا .
📕 https://B2n.ir/x29373
#گناه
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ توبه
روایات بسیاری برای توبه وجود دارد؛ آیا این خود راهی برای ترویج گناه نیست؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
اگر اطبا دارویی برای درمان قطعی نوعی بیماری کشف کنند آیا انسان به سوی آن بیماری می رود تا با آن دارو درمان شود؟
معنای آیات و روایات توبه به این معنی نیست که اجازه گناه کردن صادر شده، چه بسا انسان بعد از گناه موفق به توبه نشود.
نکته مهم این است که توبه امری سهل و آسان نیست. شخصی در محضر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام استغفار کرد، حضرت فرمودند که «آیا می دانی توبه چقدر سخت است؟
فقط گفتن یک استغفار توبه نیست بلکه باید پشیمان بشوی و عزم بر ترک آن عمل خطا داشته باشی.»
توبه، بابی است که اگر فردی گناهکار شد خداوند دری به نام توبه باز کرده است. قوری بند زده هم، توان دم کردن چای را دارد؛
اما قوری نشکسته و سالم زیباتر است یا بند زده؟ بنابراین مقام کسی که گناه نمیکند با کسی که توبه کرده یکی نخواهد بود.
📕 https://B2n.ir/s31882
#توبه
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
حوادث طبیعی مثل زلزله، طوفان یا سیل را به گناه نسبت میدهند؛ آیا این درست است؟ آیا ریشهای روایی دارد؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
نظام علت و معلول در سبب و اسباب و مسببات منحصر در مسائل ماده نیست، بسیاری از عناصر در خلق یک حادثه میتوانند نقش داشته باشند.
این حوادث ریشههای مادی از جمله حرکت درون زمین، امواج درون زمین است اما اینکه در بعضی از روایات وجود دارد که اگر گناهی در یک جا شایع بشود منجر به زلزله می شود، منظور این نیست که هر جا زلزله آمد الزاماً آنجا گناه صورت گرفته است؛
بلکه سخن این است که گناه میتواند در نظام علیت و نظام سبب واسباب منجر به زلزله شود. پس عوامل فیزیکی و عوامل غیر فیزیکی با هم می توانند نقش داشته باشند.
حال سؤالی که پیش میآید این است که در بعضی کشورهای اروپایی که این حوادث پیش نمی آید و حتی از نعمتهای فراوانی که خدا در اختیار آنها قرار می دهد برخوردار میشوند چگونه است؟
خداوند بیان کرده که از دنیا لذت ببرید بعد به حساب شما رسیدگی خواهد شد. پزشک برای کسی که راه نجاتی داشته باشد پرهیز می دهد نه برای کسی که نزدیک به مرگ باشد.
📕 https://B2n.ir/k23412
#گناه
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
نقش ایمان را در سلامت جسم و روان بیان کنید؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
یکی از آثار ایمان، سلامت جسم و جان است. علی علیه السلام درباره تقوا می فرمایند:
دَواءُ داءِ قُلوُبِکُم وَ شِفاءُ مَرَضِ أَجسادِکُم.
دوای بیماری روحی و شفای امراض جسمانی شما است.
البته معلوم است که ایمان، قرص و کپسول نیست. اثرش در سلامت جسم و جان وقتی فهمیده می شود که انسان بداند آدم با ایمان، روحی مطمئن تر و اعصابی آرام تر و قلبی سالم تر دارد.
دایما در فکر نیست کجا را ببرد و کجا را بخورد. اگر دیگران به نوایی رسیدند، از حسادت آتش نمی گیرد و حرص و بخل و طمع آتش به جانش نمی افکند.
سلامت تن و سلامت روح بستگی زیادی به ایمان دارد. موضوع افزایش بیماران روانی که بیمارستان ها را پر کرده اند و دایما و به افزایش است، یکی از مسایل اجتماعی روز به شمار می رود.
آمار نشان می دهد که این بیماری ها همه یا بیشتر آن ها در میان طبقه ای است که از موهبت ایمان به خدا و اعتقاد خالص به مبدأ متعال بی بهره اند.
منشأ این بیماری های روانی، احساس محرومیت های اجتماعی است. ایمان حکم داروی پیش گیری را دارد.
البته مقصود این نیست که لازمه ایمان این است که باید به همه محرومیت ها تن داد و تسلیم شد. مقصود این است که با وجود ایمان، محرومیت ها، انسان را از پا در نمی آورد [و] تعادل او را محفوظ نگه می دارد.
📕 https://B2n.ir/n71308
#ایمان
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ عفت در زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)
چگونه عفت در زندگی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام نمود پیدا کرده بود؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
پاسخ اجمالی:
بعد از رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله، روزی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام از نحوه تشییع جنازه زنان در مدینه ابراز ناراحتی کردند زیرا حجم بدنشان موقع تشییع نمایان بود.
اسماء مانند تابوت هایی که در حبشه دیده بود و بدن درون آن قرار می گرفت را برای حضرت ساخت، و ایشان با دیدن آن تبسم فرمودند.
پاسخ تفصیلی:
مقام عفت ایشان به آن حد بود که در کتاب ذخائرالعقبی از اسماء بنت عمیس داستان عجیبى به این شرح نقل شده است:
روزى حضرت فاطمه علیها السلام به من فرمودند: من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندى براى دفن مى برند، و تنها پارچه اى بر او مى افکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناخرسندم.
اسماء گفت: من در سرزمین حبشه چیزى دیده ام که با آن جنازه مردگان را حمل مى کردند، سپس شاخه هایى از درخت نخل را برداشت و به صورت تابوت مخصوصى درآورد که پارچه اى را روى چوب هاى آن مى افکندند، و بدن را درون آن مى گذاردند، به گونه اى که بدن پیدا نبود.
هنگامى که حضرت فاطمه بانوى بزرگ اسلام علیها السلام آن را مشاهده کردند فرمودند: بسیار خوب و عالى است (و هنگامى که من از دنیا رفتم مرا با آن بردارید)...
و در ذیل همین حدیث آمده است: هنگامى که حضرت فاطمه علیها السلام چشمشان به آن افتاد تبسم فرمودند، و این تنها تبسم ایشان بعد از وفات پیامبر اکرم صلّى الله علیه وآله بود!
ابونعیم در حدیثی از پیامبر اکرم صلّى الله علیه وآله نقل مى کند که روزى رو به یارانش کردند و فرمودند:
«مَا خَیْرُ لِلْنِساءِ»؛ (چه چیزى براى زنان از همه بهتر است)؟
یاران ندانستند در جواب چه بگویند.
حضرت على علیه السلام به سوى حضرت فاطمه علیها السلام آمدند و این مطلب را به اطلاع ایشان رسانید.
بانوى بزرگ اسلام گفتند: چرا نگفتى: «خَیْرٌ لَهُنَّ اَنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لاَ یَرَوْنَهُنَّ»؛ (از همه بهتر این است که نه آنها مردان بیگانه را ببینند و نه مردان بیگانه آنها را) (با آنها جلسات خصوصى نداشته باشند).
امام على علیه السلام بازگشتند و این پاسخ را به پیامبر اکرم صلّى الله علیه وآله عرض کردند.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ عَلَّمَکَ هذا»؛ (چه کسى این پاسخ را به تو آموخت؟).
حضرت علی علیه السلام عرض کردند: فاطمه علیها السلام.
آنگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «اِنَّها بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ (او پاره وجود من است).
📕 https://B2n.ir/r52981
#حضرت_زهرا
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
چه کنیم تا در خواب هم از خداوند غافل نباشیم ؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
برای این که انسان در هنگام خواب هم غافل از خداوند نباشد، راههایی توصیه شده است که برخی از آنها عبارتنداز:
۱- با وضو خوابیدن،
۲- رو به قبله خوابیدن،
۳- دعاهایی که هنگام خواب مستحب است خوانده شوند مثل خواندن سه مرتبه سوره اخلاص یا خواندن آیةالکرسی یا خواندن تسبیحات حضرت زهرا(س)،
۴- از همه مهمتر کنترل اعمال و افکار در طول روز؛ زیرا تخیلات و مشغولیت های ذهن آدمی در طول روز تأثیر مستقیم و فراوان بر روح هنگام خواب دارد، به طوری که حتی بسیاری از خوابها که انسانها می بینند ناشی از ذهنیت ها و فعالیت های طول روز آنها است.
هر اندازه انسان در بیداری خدای گونه تر باشد و از چنگ شیطان و دام های فکری خیالی و عملی او بگریزد درخواب نیز از دستبرد او دورتر است.
قرائت آیه ۱۱ سوره مجادله در این زمینه توصیه شده است.
📕 https://B2n.ir/r53584
#خواب
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
بهترین راهی که انسان می تواند به خدا نزدیک شود چیست؟ خداوند چه عملی از اعمال بندگانش را می پسندد؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
انجام هر عمل خیری که همراه با قصد قربت باشد باعث نزدیکی انسان به خدا می شود و عمل خیر از هر کس متفاوت است،
مثلاً کسی که غنی و ثروتمند است یک وظیفه برای تقرب الی الله دارد وکسی که آبرومند و دارای قدرت است، وظیفه دیگر برای تقرب الی الله دارد، یک دانشجو، یک معلم، یک فقیر یک زن ویک مرد هر کدام ببیند وظیفه شان چیست آن وظیفه را قصد قربت انحام دهند.
البته انجام وظایف همگانی و مشترک مانند نماز و روزه و امر به معروف و نهی از منکر و... همه و همه باعث تقرب به الله می شود، اما بهترین راه برای تقرب برای هرکسی متفاوت است،
مثلا در حدیثی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به زنان فرمودند: جهاد المرأة حسن التبعل، خوب شوهرداری به مانند جهاد در راه خدا است؛ در حالی وظیفه مرد و زنانی که حفظ اسلام نیاز به فداکاری او دارد این است که به جهاد برود،
یا اگر کسی پدر و مادر پیری دارد یا خویشانش فقیرند یا دختران و پسران دم بخت دارن و احتیاج مبرم به کمک مادی یاغیر مادی دارند، باید به کمک آن ها شتافت،
این کارهای خیر از بهترین کارهای قربی است هرکسی باید وضعیت خود و موقعیت خود را بسنجد و وظایفی که به عهده او است آن ها را به نحو احسن و به خاطر خدا انجام دهد.
📕 https://B2n.ir/a52460
#تقرب
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
کسى که از گذشته خویش پشیمان است و مى خواهد در آینده، مسلمان واقعى باشد، باید چه کند؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
کسى که در گذشته، اعمال زشت و کارهاى ناشایستى انجام داده و اکنون از آنها پشیمان است، باید توبه کند و از خدا بخواهد که از کارهاى زشت وى صرف نظر نموده و گناهانش را بیامرزد.
در صورتى که حقوقى از مردم تلف کرده و یا اموالى از آنان برداشته تمام آنها را به صاحبانشان ردّ کند و آنها را از خودش راضى نماید.
و چنانچه واجباتى را ترک کرده که تدارک آنها لازم است مانند نمازها و روزه هایى که از روى تخلّف انجام نداده است، باید به گونه اى که دستور شرع است جبران کند و قضا به جا آرد.
آنچه مهم تر است اینکه تصمیم قاطع بگیرد که در آینده به پاکى و فضیلت گراییده و به گناه و کارهاى زشت باز نگردد در این صورت خداوند توبه چنین کسى را مى پذیرد و گناهانش را مى آمرزد.
📕 https://B2n.ir/d89981
#توبه
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
شخصی پشت سر کسی غیبت کرده و می داند او نیز دربارهٔ همان شخص غیبت کرده است؛ آیا هر دو باید توبه کنند؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
چون غیبت حق الناس و حق اللّه را ضایع می کند، حرام است و باید از آن گناه بزرگ توبه کرد.
اگر توانستید، یکدیگر را راضی کنید و اگر نتوانستید، برای یکدیگراستغفار و طلب آمرزش کنید.
غیبت هایی که انجام می شود، یک جور نیست و بعضی غیبت ها گناهش بیش تر است.
اگر غیبت دوستتان را پیش یک نفر کردید و او غیبت شما را در یک مجلس پنجاه نفری انجام داد، با هم مساوی نیستند.
باید استغفار و توبه کرد و یکدیگر را در صورت توانایی راضی نمود و دست از غیبت برادران دینی برداشت.
📕 https://B2n.ir/w20261
#غیبت
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ عبادت خدا یا خدمت به خلق؟
آیا نماز خواندن و عبادت خدا مهم است یا کمک به مردم و خوش رفتاری با آنها؟ کدامیک مهم تر است؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
با جستجو و تحقیق در منابع دینی به این حقیقت پی میبریم که اسلام و تشیّع، هدف اصلی از حیات دنیوی را رسیدن به رشد، تکامل و سعادت میداند.
برای رسیدن به رشد از جمله مهم ترین اعمال که مورد توجه قرار گرفته و حفظ و مراقبت از آن، به همگان توصیه شده است، مراقبت نسبت به نماز و عبادت است که پایبندی به آن دارای آثار و فوائدی است و عدم رعایت آن آفات و عوارضی دارد.
از سوی دیگر کمک و خدمت به مردم نیز از والاترین عبادات است که در این مورد باید نکاتی را اشاره کنیم:
۱. در مورد نماز و سایر عبادات، بسیار سفارش شده و آثار و برکات زیادی برای آنها ذکر شده است. یکی از آثار بسیار مهم نماز، قرب و نزدیکی به خداوند است.
این اثر، روح عبادت و نماز را تشکیل میدهد. یکی از آیات قرآن هدف آفرینش انسان را عبادت دانسته که حکایت گر بُعد معنوی نماز و اهمیت آن است، امام علی علیه السلام فرمود: «نماز وسیله تقرب هر پرهیز کاری به خداوند است.»
آثار دیگری نیز برای عبادت و نماز ذکر شده است: یاد خدا و آرامش روحی، بازدارندگی از گناه، تکبّرزدایی، نفی طاغوت و ایستادگی در مقابل ستم و...
۲. از سوی دیگر کمک و خدمت به مردم یکی از ارزشمندترین و مهم ترین عبادات در اسلام است. هرچند که عمل صالح، دایرهٔ وسیع و گسترده ای دارد که شامل نماز، روزه و دیگر عبادات شرعی میشود؛
ولی احسان به دیگران و خدمت به همه موجودات و آفریده های خداوندی از جمله انسان، از مهم ترین و اساسی ترین اعمال صالحی است که انسان میتواند در مقام مظهر ربوبی و خلیفهی الهی انجام دهد.
بسیاری از آموزه های قرآنی بویژه آموزه های دستوری آن، مرتبط با دیگران سامان یافته است. به عنوان نمونه خداوند در کنار نماز، مسأله انفاق و پرداخت زکات را مطرح میکند که یک عمل اجتماعی و مرتبط با دیگران است؛
به این معنا که هر سود و درآمدی که از هر طریق، از جمله تلاش و کار و کوشش به دست آورده میشود، میبایست بخشی از آن را به دیگران بخشید بدون آن که منتی بر آنان گذاشته شود؛ زیرا آنان در این دستاوردهای شما حق دارند که باید ادا شود.
ادای چنین حقی از سوی شما به معنای حرکت در مسیر الهی است؛ زیرا خداوند نیز بی هیچ منتی، وجود را به شما هدیه کرده و نعمت های بی شماری را به شما بخشیده و میبخشد.
چنانکه در روایات آمده است: «خَیْرُ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ» «بهترین مردم کسی است که نفع بیشتری به مردم برساند».
۳. در مورد سوال شما باید بگوییم که به نظر ما بین دو طرف سوالتان تضادی نیست و نباید مقایسه بین عبادات، به جایی برسد که انسان از یک عبادت دلزده و مأیوس شود یا فقط یکی را انتخاب کند. باید در حد توان بین هر دو را جمع کنید.
یعنی اگر بتوانید در کنار نماز و سایر عبادات، به نزدیکان و مردم خدمت کنید، بی تردید ارزشمندتر است؛ اما اگر نتوانستید خدمات بزرگی انجام دهید، سعی کنید به اندازه ای که میتوانید خدمت کنید، این هم ارزشمند است.
روایات نیز در زمینهٔ خدمت به مردم بسیار زیاد است: «خَصْلَتَانِ وَ لَیْسَ فَوْقَهُمَا خَیْرٌ مِنْهُمَا الْإِیمَانُ بِاللَّهِ وَ النَّفْعُ لِعِبَادِ اللَّهِ» «ایمان به خدا و نفع رساندن به بندگان او، دو خصلت نیک است که برتر از آن چیزی نیست».
پس در کنار نماز و سایر عبادات فردی اگر توانستید خدمات بزرگی به مردم انجام دهید، بسیار بهتر است؛ اگر هم نشد به هر اندازه که در توانتان است به مردم و جامعه خدمت کنید.
نتیجه:
در منابع دینی، هم در مورد نماز و عبادات فردی بسیار تأکید شده است و هم در مورد کمک و خدمت به مردم تأکید فراوان داریم.
البته به نظر ما بین دو طرف سوالتان تضادی نیست و نباید مقایسه بین عبادات به جایی برسد که انسان از یک عبادت دلزده و مأیوس شود و یا فقط یکی را انتخاب کند. باید در حد توان هر دو را جمع کنید.
یعنی در کنار نماز و سایر عبادات، اگر بتوانید به نزدیکان و مردم خدمت بکنید، بی تردید ارزشمندتر است؛ اما اگر کسی نتوانست خدمات بزرگ انجام دهد، سعی کند به اندازه ای که میتواند خدمت کند، این هم ارزشمند است.
📕 https://B2n.ir/s34590
#عبادت #خدمت
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
با کسی که مسخره می کند چگونه برخورد نماییم؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
قرآن می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لایسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیراً منهم ولانساء من نساء عسی ان یکن خیراً منهن و لاتلمزوا انفسکم و لاتنابزوا بالالقاب بئس الاثم الفسوق بعد الایمان و من لم یتب فاولئک هم الظالمون»؛ (حجرات، ۱۱)
«ای کسانی که ایمان آورده اید. نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کننده شاید آنان از اینها بهتر باشند و نه زنانی زنانی دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید و آنها که توبه نکنند ظالم و ستمگرند.»
در این آیه از مسخره کردن و عیب جویی و گفتن القاب زشت و ناپسند به یکدیگر نهی شده است. و چنین کسانی را ستمگر قلمداد نموده است و در آیاتی دیگر وعده عذاب و جهنم برای این افراد داده شده است. (توبه، آیه ۷۹). و چون وعده عذاب داده شده، شبهه ای نیست که از گناهان کبیره است.
در برخورد با چنین افرادی، اولاً باید آنان را نصیحت کرد تا به عواقب اعمال شان آگاه شود. نوع برخورد در موارد مختلف با افراد متفاوت است. گاهی باید آنان را ترک کرد و گاهی انسان با اخم کردن به نتیجه میرسد و گاهی هم تند خویی لازم است. تشخیص مورد با خود انسان است؛ ولی اخلاق حسنه و نصیحت بهترین گزینه است.
📕 https://B2n.ir/d06407
#مسخره_کردن
⁉️ @PorsemanShia