eitaa logo
👥پُرسمان شیعه⁉️
119 دنبال‌کننده
10 عکس
2 ویدیو
0 فایل
🍃 ﷽ 🍃 📋 هدف ما بیان شبهات و پاسخگویی به آنها و به پرسش‌های شـما در مسائل دینی أعم از اعتقادی، اخلاقی و ... می‌باشد. ⚠️ نشر مطالب با ذکر لینک مجاز است❗ 💢 کانال اصلی‌مون: @Hadis_Shia راه ارتباطی با ما 👇 B2n.ir/w15631
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ شیوه امر به معروف و نهی از منکر اگر ما امر به معروف و نهی از منکر کردیم و جواب بدی به ما دادند، چه واکنشی نشان دهیم؟ . . . ⭕️ پاسخ: الف) موقع امر به معروف و نهی از منکر باید مراقب باشیم که از جمله‌های توهین‌آمیز استفاده نکنیم تا زمینه‌ی خشم و ناراحتی طرف مقابل فراهم نشود. امر به معروف و نهی از منکر باید مؤدبانه و دلسوزانه باشد. اگر ما به این شیوه عمل کنیم، بعید است که طرف مقابل رفتار ناشایستی انجام دهد. ب) هیچ کار خوبی بی‌زحمت و بی‌دردسر نیست. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هم که آن قدر خیرخواه و مهربان بود، از آزار و اذیت مردم در امان نماند. ایشان می‌فرمودند: «هیچ پیامبری مثل من آزار نکشید.» پس اگر پس از امر به معروف و نهی از منکر جواب تلخی شنیدیم، نباید تعجب کنیم. پ) خداوند در قرآن کریم هنگام ستایش بنده‌های خوب می‌گوید: «بند‌ه‌های خدای رحمان کسانی هستند که روی زمین با فروتنی و تواضع راه می‌روند و هنگامی که جهالت پیشگان آنها را مورد خطاب قرار می‌دهند، آنها در پاسخ، سخنان مسالمت‌آمیزی می‌گویند.» (فرقان، ۶۲) ما هم باید این بنده‌های شایسته را الگوی خود قرار دهیم و از برخوردهای ناشایستی که پس از امر به معروف و نهی از منکر می‌بینیم، خشمگین نشویم. ما باید در چنین موقعیت‌هایی بازهم با ملایمت و دلسوزانه سخن بگوییم. این برخورد ما طرف مقابل را هم نرم می‌کند و باعث می شود که او هم در رفتارش تجدیدنظر کند. 📕 https://B2n.ir/b96489 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ درستی یا نادرستی دروغ مصلحتی آیا گفتن دروغ مصلحتی اشکال دارد؟ . . . ⭕️ پاسخ: الف) دروغ یکی از گناه‌های کبیره است و احادیث بسیاری در مذمت آن آمده است. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «دروغ ویران کننده‌ی ایمان است.» و همچنین رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «دروغ روسیاهی می‌آورد.» ب) اگر با راست‌گویی، جان مسلمانی به خطر می‌افتد یا آبروی کسی می‌رود یا درگیری و فتنه‌ای برپا می‌شود، نباید راست بگوییم. در این شرایط، نه تنها دروغ گفتن جایز است، بلکه حتی لازم و واجب است. در چنین موقعیت‌هایی چون یک مصلحت مهم‌تر وجود دارد، دیگر دروغ گفتن حرام نیست. پ ) اگر چه در شرایطی که بدان اشاره کردیم، مردم می‌توانند دروغ بگویند، اما کسی حق ندارد از این موضوع سوء استفاده کند و به اسم «دروغ مصلحتی» هر جا دلش خواست، دروغ بگوید. هیچ فروشنده‌ای نباید برای فریب مشتری و رسیدن به سود بیشتر دروغ بگوید. هیچ پدر و مادری حق ندارد برای آرام کردن فرزندشان دروغ بگوید. هیچ زنی نباید برای گرفتن پول از شوهرش از دروغ استفاده کند و هیچ مردی هم نباید برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهاتش همسرش را با دروغ بفریبد. این جور دروغ‌های مصلحتی قطعاً حرام است. 📕 https://B2n.ir/y50386 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ آثار گذشت کردن از خطای دیگران اگر ما از خطا و اشتباه دیگران گذشت کنیم، آیا باعث ذلت ما و جسارت آنها در تکرار خطاهایشان نمی‌شود؟ . . . ⭕️ پاسخ: الف) در دین ما عفو و گذشت اهمیت بسیاری دارد. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «خدا بسیار با گذشت است و گذشت را دوست دارد.» آن حضرت همچنین فرمودند: «شبی که به آسمان برده شدم، کاخ‌هایی بلند و مشرف بر بهشت را دیدم. گفتم، "ای جبرئیل! این کاخ‌ها از آنِ کیست؟" گفت، "از آنِ کسانی که خشم خود را فرو می‌خورند و از خطای مردم در می‌گذرند."» ب) عفو و گذشت آثار و نتایج بسیار خوبی دارد که مهم ‌ترین آنها افزایش محبت و از بین رفتن کینه‌ ها است. پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «از یکدیگر گذشت کنید تا کینه ‌های میان شما از بین برود.» البته این تنها آثار دنیایی این عمل نیک است. پس نباید به هیچ بهانه‌ ای عفو و گذشت را ترک کنیم. پ) کسی که گذشت می‌ کند، نباید خیال کند که ذلیل می‌ شود. گذشت نه تنها آدمی را ذلیل نمی ‌کند، بلکه بر عزت او می‌ افزاید. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «هر که از ستمی که در حق او شده است گذشت کند، خدا در دنیا و آخرت به او عزت می‌بخشد.» «مردی از همسایه‌ی خود نزد امام صادق (علیه السلام) شکایت کرد. امام فرمودند: "او را تحمل کن." آن مرد گفت: "در این صورت مردم مرا به ذلت و خواری متهم می‌کنند." امام فرمودند: "همانا ذلیل کسی است که ستم می‌کند."» ت) در موارد بسیاری به برکت عفو و گذشت ما طرف مقابل هم از کار خود پشیمان می‌شود و دیگر آن عمل را انجام نمی‌دهد. ولی اگر در جایی گذشت و بخشش ما واقعاً باعث جری شدن یک ظالم یا یک آدم مردم آزار شود، دیگر جای عفو و گذشت نیست. در این موارد باید آن شخص را به شکل مناسبی متوجه رفتار بدش بکنیم و جلو ادامه‌ کار نادرستش را بگیریم. امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: «حق کسی که به تو بدی کند این است که از او درگذری، ولی اگر دانستی که گذشت از او زیان بار است، آن‌گاه انتقام بگیر.» 📕 https://B2n.ir/j27073 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ عکس العمل در برابر غیبت کننده اگر نزد ما از کسی غیبت کردند، باید چه کار کنیم؟ . . . ⭕️ پاسخ: در چنین شرایطی باید جلو غیبت را بگیریم و از آن بنده‌ خدایی که حرفش را می‌زنند، دفاع کنیم. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «اگر در حضور کسی از برادر مسلمانش غیبت شود و او بتواند یاریش دهد اما به یاری او بر نخیزد، خدا در دنیا و آخرت تنهایش می‌گذارد.» برای جلوگیری از غیبت راه‌ های گوناگونی وجود دارد: گاهی همین که ما به غیبت گوش ندهیم، غیبت کننده ساکت می‌شود و به غیبت کردن پایان می‌دهد. گاهی با یک تذکر نرم و دوستانه بساط غیبت برچیده می‌شود. گاهی هم تنها راه پایان دادن به این گناه شوم ترک جلسه‌ غیبت است. در حدیثی از پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) آمده است: «اگر میان جمعی بودی و از کسی غیبت شد، به یاری آن شخص برخیز و آن جمع را از غیبت بازدار و [اگر نصیحت تو را نپذیرفتند،] از میانشان برخیز و برو.» در هر حال، ما هرگز نباید به غیبت گوش کنیم و با گوش سپردن به غیبت، غیبت کننده را تشویق کنیم. امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: «حق گوش این است که آن را از شنیدن غیبت و شنیدن هر آنچه شنیدنش روا نیست، دور نگه داری.» ما نباید اجازه دهیم که وجودمان با شنیدن غیبت آلوده شود و دیگران با گناه خود دلمان را تیره و تار کنند. زمانی که امام علی (علیه السلام) دیدند مردی نزد فرزندشان حسن (علیه السلام) از کسی غیبت می‌کند، فرمودند: «فرزندم! گوش خود را از چنین کسی دور بدار؛ زیرا او به پلیدترین و نجس‌ ترین چیزهایی که در وجودش بوده، نگریسته و آنها را در ظرف وجود تو خالی کرده است.» 📕 https://B2n.ir/w04948 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ رفتار صحیح در برابر بدرفتاری دوستان اگر یکی از دوست‌هایمان برخورد بدی با ما کرد، ما باید چه عکس‌العملی نشان دهیم؟ . . . ⭕️ پاسخ: الف) گاهی ما به اشتباه خیال می‌کنیم که دوستمان به ما توهین کرده یا با فلان رفتارش در پی مسخره کردن ما بوده است. حال آنکه بعداً می‌فهمیم او قصد توهین به ما یا مسخره کردن ما را نداشته است و این ماییم که خطا کرده‌ایم و او را به اشتباه خطاکار پنداشته ‌ایم. ب) حالا اگر یقین کردیم که دوستمان به دنبال آزار و اذیت ما بوده است، نباید عجولانه موضع‌گیری کنیم. بهتر است به او فرصت بدهیم تا درباره‌ کارش کمی فکر کند. ای بسا که خودش به زشتی رفتارش پی برد و آن را جبران کند. پ) حال اگر دیدیم که دوستمان از رفتار بدش پشیمان نشد، هیچ اشکالی ندارد که دوستانه از او گله و او را از ناراحتی‌مان باخبر کنیم. البته هنگام گله‌گذاری هم نباید مراتب ادب و احترام را از دست بدهیم و با خشم سخن بگوییم. همچنین اگر او توضیحی برای رفتارش داشت، ما باید با صبوری به توضیحاتش گوش کنیم و اگر عذرخواهی کرد، عذرخواهی‌اش را صمیمانه بپذیریم. 📕 https://B2n.ir/e66738 ⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ⁉️ شیوه ایجاد علاقه به مسائل دینی در دیگران چگونه می‌توانیم دوستانمان را به مسائل دینی علاقه‌مند کنیم؟ . . . ⭕️ پاسخ: الف) بهترین راه علاقه‌مند کردن دیگران به مسائل دینی عمل کردن خود ما به آموزه‌های دینی است. اگر خود ما به دستورهای پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) عمل کنیم، اطرافیان ما هم به انجام آن دستورها تمایل پیدا می‌کنند. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) مردم جزیرة‌ العرب را با حرف زدن به قله‌های ایمان، اخلاق و ادب نرساند، بلکه با رفتارش این تحول را ایجاد کرد. بسیاری از کافرهایی که اسلام آوردند، با دیدن رفتار پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) به اسلام علاقه‌مند شدند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «مردم را با وسیله‌ای جز زبانتان به نیکی فرابخوانید.» این شیوه‌ تبلیغ دین از دیگر شیوه‌های تبلیغی مؤثرتر است. ب) با دوستانتان همواره مهربان باشید. گفتار و رفتار آدم مهربان در دیگران بیشتر تأثیر می‌گذارد. خدا به پیامبر (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «اگر تو خشن و سنگ‌دل بودی، مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند.» (آل عمران، ۱۵۹) پیام این آیه این است که مردم از اطراف افراد تند و بداخلاق پراکنده می‌شوند و هرگز تحت تأثیر آنها قرار نمی‌گیرند. پ) برای دعوت دیگران به دین از زبان نرم استفاده کنید. با به کارگیری جمله‌های طعنه‌آمیز، تمسخرآمیز و تحقیرآمیز نمی‌توان کسی را به دین علاقه‌مند کرد. وقتی خدا، موسی (علیه السلام) و هارون (علیه السلام) را سراغ فرعون فرستاد، به آن دو فرمود: «به سوی فرعون بروید که طغیان کرده است، اما به نرمی با او سخن بگویید.» (طه، ۴۳-۴۴) ت) در راه دعوت به دین صبور باشید. خدا در قرآن بارها و بارها پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به صبر و بردباری فراخوانده است. نباید انتظار داشته باشیم که با یک بار یا چندبار تذکر ما، دیگران تغییر کنند و مثل خودمان شوند. وظیفه‌ ما فقط تبلیغ دین است، اما تغییر قطعی دیگران نه بر ما واجب است و نه امکان دارد. ث) پیش از دعوت دیگران به مسائل دینی، خودتان با آن مسائل به خوبی آشنا شوید. اگر درباره‌ مسئله‌ای علم ندارید، درباره‌ی آن حرف نزنید و دیگران را به آن دعوت نکنید. 📕 https://B2n.ir/r28297 ⁉️ @PorsemanShia