eitaa logo
کانال پرسمان دینی
847 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢فوائد دعا💢 @Porseman_channel 1⃣دعا یعنی حرف زدن با خدا و ارتباط گیری با همه کاره عالمین...این قطعا زیبا و مطلوب و پسندیده است و نباید دنبال فوائد و خواصی غیر این بگردیم. حرف زدن با خدای عالی متعال و جل و علا و عز و جل بزرگترین موهبت و فائده است و با وجود این فائده چه نیازی به گشتن دنبال فوائد دیگری هست؟ اینکه با معشوق عالمیان حرف می زنی اینکه اجازه تکلم در مقابل خالق سلاطین را بیابی بزرگترین خاصیت دعاست. و نعمتی است که شکر بسیار میخواهد و توفیق بزرگ می باشد مناجات الذاکرین امام سجاد ع را مطالعه بفرمایید پس ارتباط با خدا بزرگترین ثمره دعاست. 2- 2⃣البته ثمره های دیگری چون رسیدن آرامش روحی روانی در حرف زدن با خدا وجود دارد الا بذکر الله تطمئن القلوب 📖رعد28 اینکه بتوانی با خدای خالق قادر قوی علیم حرف بزنی و تکیه گاه خود قرارش دهی ...به برترین آرامش روحی روانی می رسی و تخلیه احساسات و استرس ها را خواهی داشت 3⃣حرف زدن با خدا و دعا موجب رشد علمی و معنوی و اخلاقی است کسی که با خدا همنشین شد رنگ خدایی میگیرد و من احسن من الله صبغه؟ 📖بقره138 شاهد رشد علمی ؛ عمل ابن سینا و ملاصدرا ست که مشهور می باشد. البته جای هیچ استبعادی نیست چرا که با وجود اتصال به منبع علمِ خدای علیم و بصیر و عالم و حکیم ،رفع مشکلات علمی و افتادن در مسیر رشد کاملا عادی و معقول به نظر می رسد 4- 4⃣تقویت روح توحید و خداشناسی 5- 5⃣اجر اخروی 6- 6⃣رسیدن به مقامات عرفانی 7- 7⃣دفع بلایا ادفعوا امواج البلاء بالدعاء بحارالانوارج93ص301 با دعا امواج بلا را دفع نمایید 8- 8⃣تغییر مقدرات لایرد القضاء الا بالدعا بحارج74ص166 قضا و قدر الهی با دعا تغییر میکند 9- 9⃣امیدبخشی... اگر کسی پشت خود را گرم ببیندو تکیه به قدرتی داشته باشد. امیدوار بوده و در هر شرائطی خود را تنها ندیده و امید خود را از دست نمیدهد @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢رابطه دعا و تلاش💢 @Porseman_channel برخی تصور میکنند که با وجود اعتقاد به دعا؛تلاش و تکاپو را باید تعطیل کرد. درحالیکه هیچ منافاتی بین آن دو وجود ندارد و با حقیقت دعا عین تلاش و کوشش است. معنای دعا کمک خواستن و متصل شدن به ملکوت و صبغه الی دادن به کارهاست نه تعطیلی کار... در دعا شخص از خدا کمک میخواهد که به کارش برکت دهد و توفیقات بیشتری داده و برای کار بیشتر تقویت و تایید نماید. شاهد این تفسیر و تاویل از حقیقت دعا؛ عمل منادیان به دعا یعنی انبیاء و اولیاء هستند ما در زندگی پیامبران می بینیم آنها بیش از همه فعالند و اهل تلاش و کوشش و افراد بسیار جدی و مقید و محکمی بودند. همیشه صف اول تلاش و جهاد و عمران و ترمیم معیشت بوده و نه تنها خود بلکه اطرافیان خود را نیز زیر چتر تلاش خود قرار دادند. و فرمودند: ملعون است کسی که وبال گردن دیگران باشد و تلاش نکند چقدر از کسالت و تنبلی و ترک تجارت و کسب و کار سخن گفته اند و از رهابیت و تارک دنیا شدن نهی کرده اند. مجموع این عملکرد و سیره اهل بیت ع ؛ مفهوم حقیقی دعا را تفهیم نموده است. لیس للانسان الا ما سعی 📖نجم40 و رهبانیه التی ابتدعوها... 📖حدید27 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ص27 📒الكافي / ج2 / 586 امام صادق (ع) فرمود: خدا خوددارى و امتناع فرموده كه كارها را بدون اسباب فراهم آورد پس براى هر چيزى سبب و وسيلهاى قرار داد و براى هر سبب شرح و گشايشى مقرر داشت و براى هر شرحى نشانهاى [دانشى] گذاشت و براى هر نشانه درى گويا نهاد، عارف حقيقى كسى است كه اين در را شناخت و نادان حقيقى كسى است كه باين در نادان گشت، 📘الكافي / ج1 / 183 روایت نورانی زیر را بخوانید الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وتر 📚 تحف العقول ص111 دعا کننده بدون عمل و تلاش مثل کمان بدون زه است . بالطبع کمانی که زه ندارد تیری نمی اندازد و بی فائده است. دعایی که بدون تلاش در مسیرش باشد؛نیز بی ثمر میباشد پس حقیقت دعا درخواست از خدا برای تلاش بیشتر است نه توقف و تعطیلی تلاش........ @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دعا اعتراض به مقدرات خداست؟💢 @Porseman_channel گاهی چنین تصور میشود که دعا کردن و خواستن برآورده شدن حاجت؛نوعی اعتراض به خدا و مقدرات اوست .لذا نباید دعا کرد. پاسخ با توجه به خواص و فوائد دعا روشن است. دعا اعتراض و دستور و امر به خدا نیست که قبیح باشد بلکه درخواست و التماس و گدایی و ابتهال و زاری دردرگاه خداست. لذا اشکالی ندارد و شبهه وارد نیست. در دعا ما اعتراض نمیکنیم بلکه از خدای قادر و توانا درخواست و التماس و مسئلت میکنیم که به ما نظر لطفی بکند و درخواستهای ما را بشنود و البته که دست خدا بسته نیست و با ابتهال و تضرح ما در درگاهش امکان تغییر قضا وجود دارد و اصلا دعا توصیه و سفارش خداست و مگر امکان دارد خدا به چیزی دستور و توصیه کند و آن چیز مذموم باشد؟!! 🔴پس اولا دعا اعتراض نیست ابتهال و التماس از خداست ثانیا خود دعا در مسیر قضا الهی و جود دارد و خدا فرموده که دعا کنید و من با دعای شما ؛ حاجت شما را می دهم و ترتیب اثر به خواسته های شما می دهم. 📖غافر60 📖بقره186 @Porseman_channel 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غسل و نماز زیارت حضرت معصومه س💢 غسل و نماز زیارت برای زیارت مزار حضرت معصومه (س) وارد شده است؟ @Porseman_channel برای نماز وغسل زیارت معصومین ع ، نقل استحباب شده ولی در مورد غسل و نماز زیارت امام زادگان و غیرمعصومین ، سند روایی و فتوایی وجود ندارد... لذا توصیه میشود برای زیارت حضرت معصومه س ؛ به قصد رجاء و درک ثواب؛بجا آورده شود... . ⭕️از باب نمونه از حضرت آیة الله صافی حفظه الله در مورد نماز زیارت حضرت معصومه س سوال شده فرموده اند: نماز را بعنوان یک دستور از طرف شرع که در این مورد وارد شده باشد نخواند، بلکه نیّت کند دو رکعت نماز می خوانم قربة الى اللّه و ثواب آن را هدیه به حضرت معصومه (س) نماید. 📒سایت حضرت آیة الله صافی گلپایگانی، بخش پرسش و پاسخ، سؤالات فقهی، نماز مستحبی، سؤال 374. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢لقب معصومه💢 لقب معصومه را چه کسی به حضرت داده است؟ @Porseman_channel به طور کلی لقبها براساس شهرت شخص در اعمال و رفتار و گفتارش؛ انتخاب و شهرت می یابد. در مورد معصومین ع و القابی که ایشان به اشخاص می دهند؛براساس روحیات آنها و اوصاف حقیقی آنهاست و بدون مبالغه و تاکید و اغراق ملقب شده و معین میگردد... در مورد حضرت معصومه س نیز لقب معصومه توسط معصوم با ملاحظه حقیقت وجودی ایشان واشراف به عمق اوصاف او ؛داده شده است... عصمت مراتبی دارد.عصمت کبری برای 14 معصوم و عصمت صغری برای امامزادگانی چون حضرت عباس ع و زینب کبری و معصومه س ثابت می باشد... ظاهرا این لقب توسط امام رضا ع به ایشان داده شده است. 📗زاد المعاد ص 547 میفرماید: مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقمْ کَمَنْ زارَنی هر کس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند همانند کسی که مرا زیارت کرده باشد. 📘ناسخ التواریخ، ج ۳، ص ۶۸ 📒ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، ج 5، ص 35 همچنین لقب حضرت «معصومه» را میتوان از رویای صادقهای که توسط محقق بزرگواری چون علامه نوری نقل شده استنباط کرد. مطابق این نقل، خود حضرت معصومه(س) فرمودند: اَنَا الْمَعْصُومَةُ اُخْتُ الرِّضا(ع) من معصومه خواهر امام رضا(ع) هستم. @Porseman_channel 📚دارالسلام، ج ۲، ص 170 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرق حکم با فتوا💢 @Porseman_channel 1ـ فتوا از مقوله اخبار است (اخبار از حکم الاهى)، ولى حکم از مقوله انشاء، یعنى حکم از آن جهت که حکم است، یک واقعیت عینى است. به بیان روشن تر، فتوا بیان حکم شرعى کلى است و کارى با تطبیق آن بر مصداق ندارد، ولى در حکم علاوه بر حیث فتوایى، تطبیق بر مصداق هم گنجانده شده که حیث دستورى و اجرایى قضیه است. 2ـ در فتوا به لحاظ کلى بودن، مصالح و شرایط خاص مکلفین مد نظر قرار نمىگیرد، ولى در حکم به لحاظ این که مصداقى، موردى و جزئى است شرایط و مصالح مکلفین و اشخاص حقیقى یا حقوقى در نظر گرفته و رعایت مىشود، اعم از این که حکم قضایى باشد یا حکم سیاسى و اجتماعى. 3ـ گستره فتوا معمولاً محدود و نسبى است، ولى گستره حکم، مطلق است؛ یعنى فتوا فقط در حوزه خودِ مرجع فتوا دهنده و مقلدان او لازم الاجرا است و تنها بر آنها حجت شرعى و تکلیفآور است، در حالى که حکم حاکم اسلامى بر همه مردم و مقلّدان همه فقها و مراجع و حتى بر خود فقها و مراجع دیگر نیز تا زمانی که اشتباهش معلوم نشد،حجت شرعى و واجب الاتباع است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آسیبهای ارتباط نامشروع با نامحرم 💢 @Porseman_channel ما فهرستی از پیامدهای این رابطه نامشروع را می شماریم و امیدواریم که جوانان با بصیرت و هوشیاری تمام ؛مقدمات ازدواجی عاقلانه وزندگی عاشقانه رافراهم کرده و درصدد ساختن آینده ای روشن برای خود باشند. 1⃣اولین آسیب؛ایجاد وابستگی عاطفی و به اصطلاح عاشق شدن است. نوع خلقت انسان به ويژه در سن جوانى طوری است كه جنس مخالف، براى او جاذبه فوق العاده دارد و اگر ارتباط پيوسته بين پسر و دخترى برقرار باشد، بعد از مدتى، به يكديگر علاقهمند مىشوند و اگر اين ارتباط و دوستى ادامه يابد، از حد عاقلانه گذشته، شيفته و عاشق يكديگر مىگردند؛ تا حد زیادی كه معايب يكديگر را نمىبينند. «حُبُّكَ الشَّيْءَ يُعْمِي وَ يُصِمُ» 📚عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ؛ ج1 ؛ ص290 اين عشق و علاقه، فقط به جهت ارتباط حاصل مىشود و منشأ آن، غريزه جنسى است و به دور از ملاكها و معيارهاى منطقى، عقلايى و عرفى مىباشد. عقل مىگويد: اين وابستگى، به مصلحت نيست و تمام انرژى و نشاط جوان را مىگيرد؛ به طورى كه جوان از فعاليتهاى درسى و اجتماعى، باز مىماند و مبتلا به نوعى افسردگى و كسالت مىشود. 2⃣دومین آسیب: تقويت خواستههاى مرحلهاى است در اين گونه ارتباط، هريك از دو طرف ابتدا به حداقلها راضى و خشنودند و شايد هدفى جز نگاه كردن و سخن گفتن با يكديگر ندارند؛ ولى هنگامى كه رفاقت و معاشرت حاصل شد، ديگر به اين حد قانع نيستند و خواهان ارتباط بيشتر مىشوند؛ به شكلى كه قدم به قدم و مرحله به مرحله، خواستههاى طرفين فزونى يافته، ارتباط پيشين را به هيچ وجه كافى و ارضا كننده به حساب نمىآورند. لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ (168)بقره از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست 3⃣سومین آسیب: عدم اعتمادمتقابل به همدیگرمی باشد. يكى از پيامدهاى روابط افسارگسيخته عدم اعتماد جوانان به جنس مخالف است كه به خاطر اين بىاعتمادى يا ازدواج نمىكنند و يا اگر ازدواج كنند در زندگى مشترك مشكل خواهند داشت. ارتباطهاى غير متعارفى كه در چارچوب فرهنگ دينى نباشد، از آن جا كه در طول زمان با افراد مختلف، متعدد و متنوع صورت مىپذيرند، موجب مىشوند كه چنين شخصى در زندگى آينده خود، دچار مشكل شده، زندگى مملو از سوء ظن و اتهام و عدم اعتمادگردد. 4⃣چهارمین آسیب: خطر به دام افتادگى در نقشههاى شوم شيادان و بىرحمان نسبت به عِرض و آبرو و عفت افراد(اعم از دختر و پسر) است. دفع ضرر محتمل عقلا واجب است و نباید گول موارد و مصادیق را نخورد و از احتمال ضعیف دوری میکنند و خود را در مهلکه احتمالی نمی اندازد.چه رسد به مظنه و محل خطرات... @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌾🌾🌾🌾 🌻🌻🌻🌻🌻 🌹🌹🌹 🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢چند شوهری💢 @Porseman_channel چرا زن نمیتواند بیش از یک شوهر بکند؟ متاسفانه در قالب سخنان زیبا و قیافه ای دلسوزانه تحت عنوان حمایت از حقوق زن با الفاظ شیک ومجلسی درصدد تخریب عرق دینی زنان متدین برآمده و در قالبهای طنز و شعر و کلیپ و دلنوشته و...به تبلیغ چند شوهری می پردازند. اما دلیل حرمت این عمل: 1⃣اولا: اصلی ترین بلکه تنهاترین دلیل و علت حکم اینست که: احکام، تعبدی می باشند و ما باید متعبد و تسلیم فرمایشات خدا و اهل بیت ع باشیم. این فلسفه حقیقی و علت واقعی حکم بوده و همین جواب سوال شماست لاغیر و نمیتوان با استحسانات و قیاس و اجتهاد به رای و ...در مقابل حکم خدا ایستاده وفلسفه تراشی کرده و برخلاف فرموده قرآن و اهل بیت ع عمل کرده تبلیغ چند شوهری نمود. 2⃣ثانیا خدای عالم و علیم و حکیم و خالق؛ عالمتر به ساختارهای روحی جسمی مخلوقات خود می باشد. و حکم او با توجه به ساختارهای خلقت آنها می باشد. لذا این حکم نیز مطابق خلقت و ساختار روحی زن می باشد و زن با ساختار عاطفی و روحی روانی خاصی که دارد نمیتواند در دل خود غیر از یک شوهر را جا بدهد و عاشق چند نفر باشد. زن اهل وفاست و ساختار روحی او سازگار با یک شوهری و سپردن عاطفه و محبت و علاقه و دل به یک مرد می باشد.و غیر این برخلاف فطرت زن می باشد. خدا با توجه به علم عمیقی که نسبت به مخلوقات خود دارد؛حکم صادر کرده و به تشریع احکام پرداخته است. 3⃣ثالثا یکی از مشکلات چند شوهری؛ مجهول بودن پدر بچه و به هم ریختن قوانین ارث و نسب و رعایت محارم می باشد. اگر گفته شود با آزمایشهای جدید میشود تعیین کرد بچه برای کدام شوهر است.اولا معلوم نیست یک پدر چقدر بتواند خود را راضی به این کند و اطمینان و اعتماد به این آزمایشها داشته باشد ثانیا از نظر روانی دلبستگی به فرزندی که با آزمایش مشخص شده, چقدرو چطور حاصل میشود؟ یکی از حکمتهای اينكه مرد تا چهار زن ميتواند تزويج كند، و حرام بودن زياده از يك شوهر براى زن اينست كه: در آن صورت كه مرد چهار زن يا بيش از يك زن داشته باشد فرزند منسوب به اوست، اما اگر زن يك شوهر بيش داشت و حامله شد شناخته نمىشود كه فرزندش از كدام شوهر است، زيرا همه شوهران در همخوابگى با او برابرند، و در اين صورت نسبها بر هم خورده و ميراث وضعش سامان نمىپذيرد، و شناخت پدر و فرزند بكلى از بين خواهد رفت. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج2 ؛ ص187 امیر مومنان ع به زنانی که درمورد چند شوهری سوال داشتند فرمود: طشت آبی آوردندو کاسه آبی دست هر کدام از زنان داد و فرمود داخل تشت ریختند و فرمود هر کدام آب خود را بردارید. گفتند نمیشود فرمود چند شوهر هم نمیشود چون اختلاط میاه پیش آمده و هر شوهر نمیتواند فرزند خود را تشخیص بدهد 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج2 / 360 / 4⃣رابعا: این عمل با غیرت مرد و عفت و حیاء و خویشتنداری که خدا در نهاد این دو جنس قرار داده منافات داردو غیرت مردانگی و عفت زنانگی چیزی است که در نهاد مرد و زن ، گنجانده شده و در مسیر فطرت الهی می باشد 5⃣خامسا موجب فساد نسل شده و نسبها به هم ریخته و زمینه بی هویتی و عدم اعتماد به نسبتهای پدری فرزندی پیدا شده و موجب سلب سکون و آرامش شده و عقده های روحی و کمبودههای عاطفی را در پس خواهد داشت. 6⃣سادسا موجب فروپاشی بنیان خانواده شده وتعهد و دلبستگی به زن و فرزند و زندگی را در پی خواهد داشت. زنی که مدار زندگی است وقتی هویت مدار بودنش برای شوهر و فرزندان خود را در چند همسری از دست بدهد نمیتوان انتظار تثبیت خانواده و سازگاری و استحکام را داشت. لذا می بینیم زندگی هایی که با ورود فرد ثالثی به عنوان دوست پسر برای زن خانه ؛ مطرح میشود حتی در کشورهای غربی برتافته نمیشود و منجر به فروپاشی خانواده میشود وظاهرا در عقد ازدواج مسیحیت نیز این تعهد و دلبستگی و ثبات بر عشق و وفاداری بر این زناشویی مورد تصریح قرار میگیردکه میتواند ناظر بر شدت اهتمام به آن و ضرورت آن ؛(در فضای خیانت زندگی غربی) باشد @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کشتار در قرآن💢 چرا در قرآن بیشتر از جنگ و کشتار حرف زده شده است؟ @Porseman_channel 1⃣اولا این ادعا درست نیست چرا که آموزه های قرآن فقط در مورد جنگ و جهاد نمی باشد و اینکه آیات جهاد بیشتر از آیات صلح و اصلاح روابط اجتماعی باشد؛ادعایی بیش نیست. 2⃣ثانیا جهاد در مسیر امنیت روانی اجتماعی سیاسی اخلاقی است بدون جهاد و با نبود امنیت اجتماعی و با وجود تهدیدهای دشمنان ؛ سلب آرامش روانی شده و جایگاهی برای تبیت آموزه های اخلاقی وجود نخواهد داشت می دانیم که برای اصلاح و درمان باید در کنار جذب باید دفع هم باشد و در کنار استفاده از دارو باید از عوامل بیماری نیز دوری کرد و با میکروب و ویروس و عامل بیماری جنگید. برای تمیزکردن یک حوض فقط ریختن آب بهداشتی و تمیز کفایت نمیکند بلکه باید قبل از آن اول پاکسازی کرد و دافعه مضرات و جاذبه منافع و مصالح نمود. لذا آیات جهاد در راستای حیات اجتماعی و اخلاق اجتماعی است و نمیتوان جهاد را از اخلاقیات جدا کرد. همانطور که درمورد قصاص که فرمود: قصاص حیات اجتماعی را تضمین میکند وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ 📖بقره(179) و اى خردمندان، شما را در قصاص زندگانى است، باشد كه به تقوا گراييد 3⃣ثالثا قرآن در مورد کشتار و جنایت جنگی هیچ توصیه ای نکرده است و آیات قرآن در مورد دفاع و مقابله به مثل است نه حمله و کشتار و جنایت و این یک مساله کاملا معقول و عقلایی است و در همه جهان و حتی حیوانات نیز وجود دارد و حق مسلم هر جانداری می باشد.و هیچ کس در برابر دفاع از خانه و کاشانه و کشور و دین و ناموس در برابر متجاوزان اعتراض نکرده و ناپسند نمی داند. 4⃣رابعا اهداف جهاد در اسلام کشتار و کشورگشایی و تجاوز و تعدی و استعمار و استثمار نیست بلکه اهداف جهاد در قرآن دفع دشمنان /بقره190—حج39و40 دفاع از مستضعفان از مظلومان /نساء75—انفال72 مقابله با پیمان شکنان /توبه13 پیشگیری از فتنه /بقره193—ممتحنه8—انفال58 5⃣خامسا ارزش ها و اخلاق اسلامي نیز درقرآن در مورد اموال، ارزشهاي اخلاقي در گفت و شنود، اخلاق اسلامي در برابر رفتار غير اخلاقي و اخلاق بين المللي. 🔴برخي از آيات در اين زمينه عبارتند از: 1. ممتحنه:4. 2. طه:44. 3. آل عمران:159. 4. لقمان:19. 5. نساء:148. 6. آل عمران:17. 7. مائده:19. 8. انعام:144و 116. 9. حجرات:15. 10. مائده:75و 104. 11. نحل:105. 12. بقره:169و104. 13. بقره: 8 و14. 14. بقره:204 و 188. 15. بقره:206. 16. بقره: 42. 17. بقره:75. 18. بقره:174. 19. آل عمران:71. 20. آل عمران:104. 21. آل عمران:110. 22. آل عمران:114. 23. توبه:71. 24. حج:41. 25. مؤمنون:3. 26. اعراف:204. 27. مائده:2. 28. نساء:140. 29. انعام:68. 30. حجرات:6. 31. زمر:17 و 18. 32. زخرف:23و 25. 33. صافات:68 و 70. 34. مؤمنون:3. 35. مدثر: 40 و 45. 36. كهف:56. 37. شعراء:244و 227. 38. حج:3 و 8 و 9. 39. غافر:56. 40. عنكبوت:46. 41. ص:26. 42 . هود:113. 43. نور:48 و 50 و 51. 44. نحل:125. @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شب یلدا💢 @Porseman_channel لغت سريانى است به معنى ميلاد عربى، و چون شب يلدا را با ميلاد مسيح تطبيق مى كرده اند از اين رو بدين نام ناميده اند. بايد توجه داشت كه جشن ميلاد مسيح «نوئل» كه در 25 دسامبر تثبيت شده، طبق تحقيق محققان در اصل، جشن ظهور ميترا (مهر) بوده كه مسيحيان در قرن چهارم ميلادى آن را روز تولد عيسى قرار دادند. يلدا اول زمستان و شب آخر پاييز است كه درازترين شبهاى سال است و در آن شب يا نزديك بدان، آفتاب به برج جدى تحويل مى كند و قدما آن را سخت شوم و نامبارك مى انگاشتند. در بيشتر نقاط ايران در اين شب مراسمى انجام مى شود. شعرا زلف يار و همچنين روز هجران را از حيث سياهى و درازى بدان تشبيه كنند و از اشعار برخى از شعرا مانند سنايى و معزى رابطه بين مسيح و يلدا ادراك مى شود. يلدا برابر است با شب اول جدى و شب هفتم دى ماه جلالى و شب بيست و يكم دسامبر فرانسوى. 📚(برهان، آنندراج، حواشى علامه قزوينى بر آثار الباقيه، شرح پور داود دريشتها، فرهنگ فارسى دكتر معين و يادداشت مرحوم دهخدا) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢چرا دو دهه فاطمیه داریم؟💢 @Porseman_channel روز شهادت حضرت فاطمه (س) بنابر فاطميه اول روز سيزدهم جمادى الاولى شروع مى شود. علت اين كه ايام فاطميه چنين شده، و بنابر فاطمه روز سوم جمادى الثانى است. اين است كه در برخى روايات آمده است كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، پس از وفات پيامبر اسلام (ص)، 75 روز زنده مانده است و بر اساس اين روايات، روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها روز سيزدهم جمادى الاولى است. و در برخى روايات آمده است كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها پس از پيامبر تاريخ شهادت آن حضرت سوم جمادى الاخره است و چون دقيقا معلوم نيست كدام است، به هر دو عمل مى كنيم. شيخ عباس قمى، در منتهى آلامال فرموده است كه بهتر است به هر دو روايت عمل بكنيم و در هر دو تاريخ عزادارى كنيم. (منتهى آلامال عربى، ج 1، ص 267) دهه اى را كه روز شهادت در آن واقع شده دهه فاطميه مى گويند دهم تا بيستم ماه جمادى الاولى را دهه اول واول تا دهم ماه جمادى الاخر را دهه دوم گويند. 75 روز (خمسه و سبعين) يا 95 (خمسه و تسعين). پس از وفات پدر، با توجه به اينكه رسم الخط در صدر اسلام بيشتر بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا كه لفظ «تسعين» و «سبعين» از جهت شكل كلمه يكسان است و تنها با نقطه گذارى متفاوت مى شود چه بسا نزد تاريخ نويسان در قرن هاى بعد موجب اختلاف شده است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجام ورزش‌های رزمی مانند بوکس، چه حکمی دارد؟ @Porseman_channel ملاک جواز یا عدم جواز در این‌گونه ورزش‌ها، میزان ضرر وارده به فرد است. پس اگر ضرر اساسی و قابل توجهی برای فرد نداشته باشد، اشکال ندارد و گر نه جایز نیست. البته برخی مراجع، خوف ضرر اساسی در برخی ورزش‌ها را مسلم گرفته؛ لذا در مجاز ‌دانستن آن، تردید می‌کنند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در صورتی که ضرر قابل توجهی نداشته باشد، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر خوف ضرر اساسی به خود یا حریف مقابل باشد یا مسابقه مشروط به پرداخت جائزه‌ای از طرف بازنده باشد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر موجب اضرار به خود و یا دیگران باشد جایز نبوده و موجب دیه است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با توجّه به خطراتى که ورزش بوکس دارد مشروعیّت آن مشکل است، مگر در موارد ضرورت مثل کسانى که براى آمادگى رزمى این کار را مى‌کنند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): مانعی ندارد، مگر آن‌که ضرر معتنابه شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢تعیین سال خمسی💢 @Porseman_channel شروع سال خمسی نیاز به تعیین از سوی خود مکلف ندارد، بلکه خود بخود بر اساس چگونگی حصول درآمد سالانه متعیّن می شود. بنا بر این ابتدای سال خمسی امثال کارگران و کارمندان از اولین روز امکان دریافت اولین درآمد از درآمدهای کار و کارمندی است، و سال خمسی تجّار و مغازه داران از تاریخ شروع به خرید و فروش و سال خمسی امثال کشاورزان از تاریخ برداشت اولین محصول کشاورزی سال شروع می شود. @Porseman_channel