eitaa logo
کانال پرسمان دینی
853 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢لقب معصومه💢 لقب معصومه را چه کسی به حضرت داده است؟ @Porseman_channel به طور کلی لقبها براساس شهرت شخص در اعمال و رفتار و گفتارش؛ انتخاب و شهرت می یابد. در مورد معصومین ع و القابی که ایشان به اشخاص می دهند؛براساس روحیات آنها و اوصاف حقیقی آنهاست و بدون مبالغه و تاکید و اغراق ملقب شده و معین میگردد... در مورد حضرت معصومه س نیز لقب معصومه توسط معصوم با ملاحظه حقیقت وجودی ایشان واشراف به عمق اوصاف او ؛داده شده است... عصمت مراتبی دارد.عصمت کبری برای 14 معصوم و عصمت صغری برای امامزادگانی چون حضرت عباس ع و زینب کبری و معصومه س ثابت می باشد... ظاهرا این لقب توسط امام رضا ع به ایشان داده شده است. 📗زاد المعاد ص 547 میفرماید: مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقمْ کَمَنْ زارَنی هر کس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند همانند کسی که مرا زیارت کرده باشد. 📘ناسخ التواریخ، ج ۳، ص ۶۸ 📒ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، ج 5، ص 35 همچنین لقب حضرت «معصومه» را میتوان از رویای صادقهای که توسط محقق بزرگواری چون علامه نوری نقل شده استنباط کرد. مطابق این نقل، خود حضرت معصومه(س) فرمودند: اَنَا الْمَعْصُومَةُ اُخْتُ الرِّضا(ع) من معصومه خواهر امام رضا(ع) هستم. @Porseman_channel 📚دارالسلام، ج ۲، ص 170 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرق حکم با فتوا💢 @Porseman_channel 1ـ فتوا از مقوله اخبار است (اخبار از حکم الاهى)، ولى حکم از مقوله انشاء، یعنى حکم از آن جهت که حکم است، یک واقعیت عینى است. به بیان روشن تر، فتوا بیان حکم شرعى کلى است و کارى با تطبیق آن بر مصداق ندارد، ولى در حکم علاوه بر حیث فتوایى، تطبیق بر مصداق هم گنجانده شده که حیث دستورى و اجرایى قضیه است. 2ـ در فتوا به لحاظ کلى بودن، مصالح و شرایط خاص مکلفین مد نظر قرار نمىگیرد، ولى در حکم به لحاظ این که مصداقى، موردى و جزئى است شرایط و مصالح مکلفین و اشخاص حقیقى یا حقوقى در نظر گرفته و رعایت مىشود، اعم از این که حکم قضایى باشد یا حکم سیاسى و اجتماعى. 3ـ گستره فتوا معمولاً محدود و نسبى است، ولى گستره حکم، مطلق است؛ یعنى فتوا فقط در حوزه خودِ مرجع فتوا دهنده و مقلدان او لازم الاجرا است و تنها بر آنها حجت شرعى و تکلیفآور است، در حالى که حکم حاکم اسلامى بر همه مردم و مقلّدان همه فقها و مراجع و حتى بر خود فقها و مراجع دیگر نیز تا زمانی که اشتباهش معلوم نشد،حجت شرعى و واجب الاتباع است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آسیبهای ارتباط نامشروع با نامحرم 💢 @Porseman_channel ما فهرستی از پیامدهای این رابطه نامشروع را می شماریم و امیدواریم که جوانان با بصیرت و هوشیاری تمام ؛مقدمات ازدواجی عاقلانه وزندگی عاشقانه رافراهم کرده و درصدد ساختن آینده ای روشن برای خود باشند. 1⃣اولین آسیب؛ایجاد وابستگی عاطفی و به اصطلاح عاشق شدن است. نوع خلقت انسان به ويژه در سن جوانى طوری است كه جنس مخالف، براى او جاذبه فوق العاده دارد و اگر ارتباط پيوسته بين پسر و دخترى برقرار باشد، بعد از مدتى، به يكديگر علاقهمند مىشوند و اگر اين ارتباط و دوستى ادامه يابد، از حد عاقلانه گذشته، شيفته و عاشق يكديگر مىگردند؛ تا حد زیادی كه معايب يكديگر را نمىبينند. «حُبُّكَ الشَّيْءَ يُعْمِي وَ يُصِمُ» 📚عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ؛ ج1 ؛ ص290 اين عشق و علاقه، فقط به جهت ارتباط حاصل مىشود و منشأ آن، غريزه جنسى است و به دور از ملاكها و معيارهاى منطقى، عقلايى و عرفى مىباشد. عقل مىگويد: اين وابستگى، به مصلحت نيست و تمام انرژى و نشاط جوان را مىگيرد؛ به طورى كه جوان از فعاليتهاى درسى و اجتماعى، باز مىماند و مبتلا به نوعى افسردگى و كسالت مىشود. 2⃣دومین آسیب: تقويت خواستههاى مرحلهاى است در اين گونه ارتباط، هريك از دو طرف ابتدا به حداقلها راضى و خشنودند و شايد هدفى جز نگاه كردن و سخن گفتن با يكديگر ندارند؛ ولى هنگامى كه رفاقت و معاشرت حاصل شد، ديگر به اين حد قانع نيستند و خواهان ارتباط بيشتر مىشوند؛ به شكلى كه قدم به قدم و مرحله به مرحله، خواستههاى طرفين فزونى يافته، ارتباط پيشين را به هيچ وجه كافى و ارضا كننده به حساب نمىآورند. لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ (168)بقره از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست 3⃣سومین آسیب: عدم اعتمادمتقابل به همدیگرمی باشد. يكى از پيامدهاى روابط افسارگسيخته عدم اعتماد جوانان به جنس مخالف است كه به خاطر اين بىاعتمادى يا ازدواج نمىكنند و يا اگر ازدواج كنند در زندگى مشترك مشكل خواهند داشت. ارتباطهاى غير متعارفى كه در چارچوب فرهنگ دينى نباشد، از آن جا كه در طول زمان با افراد مختلف، متعدد و متنوع صورت مىپذيرند، موجب مىشوند كه چنين شخصى در زندگى آينده خود، دچار مشكل شده، زندگى مملو از سوء ظن و اتهام و عدم اعتمادگردد. 4⃣چهارمین آسیب: خطر به دام افتادگى در نقشههاى شوم شيادان و بىرحمان نسبت به عِرض و آبرو و عفت افراد(اعم از دختر و پسر) است. دفع ضرر محتمل عقلا واجب است و نباید گول موارد و مصادیق را نخورد و از احتمال ضعیف دوری میکنند و خود را در مهلکه احتمالی نمی اندازد.چه رسد به مظنه و محل خطرات... @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌾🌾🌾🌾 🌻🌻🌻🌻🌻 🌹🌹🌹 🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢چند شوهری💢 @Porseman_channel چرا زن نمیتواند بیش از یک شوهر بکند؟ متاسفانه در قالب سخنان زیبا و قیافه ای دلسوزانه تحت عنوان حمایت از حقوق زن با الفاظ شیک ومجلسی درصدد تخریب عرق دینی زنان متدین برآمده و در قالبهای طنز و شعر و کلیپ و دلنوشته و...به تبلیغ چند شوهری می پردازند. اما دلیل حرمت این عمل: 1⃣اولا: اصلی ترین بلکه تنهاترین دلیل و علت حکم اینست که: احکام، تعبدی می باشند و ما باید متعبد و تسلیم فرمایشات خدا و اهل بیت ع باشیم. این فلسفه حقیقی و علت واقعی حکم بوده و همین جواب سوال شماست لاغیر و نمیتوان با استحسانات و قیاس و اجتهاد به رای و ...در مقابل حکم خدا ایستاده وفلسفه تراشی کرده و برخلاف فرموده قرآن و اهل بیت ع عمل کرده تبلیغ چند شوهری نمود. 2⃣ثانیا خدای عالم و علیم و حکیم و خالق؛ عالمتر به ساختارهای روحی جسمی مخلوقات خود می باشد. و حکم او با توجه به ساختارهای خلقت آنها می باشد. لذا این حکم نیز مطابق خلقت و ساختار روحی زن می باشد و زن با ساختار عاطفی و روحی روانی خاصی که دارد نمیتواند در دل خود غیر از یک شوهر را جا بدهد و عاشق چند نفر باشد. زن اهل وفاست و ساختار روحی او سازگار با یک شوهری و سپردن عاطفه و محبت و علاقه و دل به یک مرد می باشد.و غیر این برخلاف فطرت زن می باشد. خدا با توجه به علم عمیقی که نسبت به مخلوقات خود دارد؛حکم صادر کرده و به تشریع احکام پرداخته است. 3⃣ثالثا یکی از مشکلات چند شوهری؛ مجهول بودن پدر بچه و به هم ریختن قوانین ارث و نسب و رعایت محارم می باشد. اگر گفته شود با آزمایشهای جدید میشود تعیین کرد بچه برای کدام شوهر است.اولا معلوم نیست یک پدر چقدر بتواند خود را راضی به این کند و اطمینان و اعتماد به این آزمایشها داشته باشد ثانیا از نظر روانی دلبستگی به فرزندی که با آزمایش مشخص شده, چقدرو چطور حاصل میشود؟ یکی از حکمتهای اينكه مرد تا چهار زن ميتواند تزويج كند، و حرام بودن زياده از يك شوهر براى زن اينست كه: در آن صورت كه مرد چهار زن يا بيش از يك زن داشته باشد فرزند منسوب به اوست، اما اگر زن يك شوهر بيش داشت و حامله شد شناخته نمىشود كه فرزندش از كدام شوهر است، زيرا همه شوهران در همخوابگى با او برابرند، و در اين صورت نسبها بر هم خورده و ميراث وضعش سامان نمىپذيرد، و شناخت پدر و فرزند بكلى از بين خواهد رفت. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج2 ؛ ص187 امیر مومنان ع به زنانی که درمورد چند شوهری سوال داشتند فرمود: طشت آبی آوردندو کاسه آبی دست هر کدام از زنان داد و فرمود داخل تشت ریختند و فرمود هر کدام آب خود را بردارید. گفتند نمیشود فرمود چند شوهر هم نمیشود چون اختلاط میاه پیش آمده و هر شوهر نمیتواند فرزند خود را تشخیص بدهد 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج2 / 360 / 4⃣رابعا: این عمل با غیرت مرد و عفت و حیاء و خویشتنداری که خدا در نهاد این دو جنس قرار داده منافات داردو غیرت مردانگی و عفت زنانگی چیزی است که در نهاد مرد و زن ، گنجانده شده و در مسیر فطرت الهی می باشد 5⃣خامسا موجب فساد نسل شده و نسبها به هم ریخته و زمینه بی هویتی و عدم اعتماد به نسبتهای پدری فرزندی پیدا شده و موجب سلب سکون و آرامش شده و عقده های روحی و کمبودههای عاطفی را در پس خواهد داشت. 6⃣سادسا موجب فروپاشی بنیان خانواده شده وتعهد و دلبستگی به زن و فرزند و زندگی را در پی خواهد داشت. زنی که مدار زندگی است وقتی هویت مدار بودنش برای شوهر و فرزندان خود را در چند همسری از دست بدهد نمیتوان انتظار تثبیت خانواده و سازگاری و استحکام را داشت. لذا می بینیم زندگی هایی که با ورود فرد ثالثی به عنوان دوست پسر برای زن خانه ؛ مطرح میشود حتی در کشورهای غربی برتافته نمیشود و منجر به فروپاشی خانواده میشود وظاهرا در عقد ازدواج مسیحیت نیز این تعهد و دلبستگی و ثبات بر عشق و وفاداری بر این زناشویی مورد تصریح قرار میگیردکه میتواند ناظر بر شدت اهتمام به آن و ضرورت آن ؛(در فضای خیانت زندگی غربی) باشد @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کشتار در قرآن💢 چرا در قرآن بیشتر از جنگ و کشتار حرف زده شده است؟ @Porseman_channel 1⃣اولا این ادعا درست نیست چرا که آموزه های قرآن فقط در مورد جنگ و جهاد نمی باشد و اینکه آیات جهاد بیشتر از آیات صلح و اصلاح روابط اجتماعی باشد؛ادعایی بیش نیست. 2⃣ثانیا جهاد در مسیر امنیت روانی اجتماعی سیاسی اخلاقی است بدون جهاد و با نبود امنیت اجتماعی و با وجود تهدیدهای دشمنان ؛ سلب آرامش روانی شده و جایگاهی برای تبیت آموزه های اخلاقی وجود نخواهد داشت می دانیم که برای اصلاح و درمان باید در کنار جذب باید دفع هم باشد و در کنار استفاده از دارو باید از عوامل بیماری نیز دوری کرد و با میکروب و ویروس و عامل بیماری جنگید. برای تمیزکردن یک حوض فقط ریختن آب بهداشتی و تمیز کفایت نمیکند بلکه باید قبل از آن اول پاکسازی کرد و دافعه مضرات و جاذبه منافع و مصالح نمود. لذا آیات جهاد در راستای حیات اجتماعی و اخلاق اجتماعی است و نمیتوان جهاد را از اخلاقیات جدا کرد. همانطور که درمورد قصاص که فرمود: قصاص حیات اجتماعی را تضمین میکند وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ 📖بقره(179) و اى خردمندان، شما را در قصاص زندگانى است، باشد كه به تقوا گراييد 3⃣ثالثا قرآن در مورد کشتار و جنایت جنگی هیچ توصیه ای نکرده است و آیات قرآن در مورد دفاع و مقابله به مثل است نه حمله و کشتار و جنایت و این یک مساله کاملا معقول و عقلایی است و در همه جهان و حتی حیوانات نیز وجود دارد و حق مسلم هر جانداری می باشد.و هیچ کس در برابر دفاع از خانه و کاشانه و کشور و دین و ناموس در برابر متجاوزان اعتراض نکرده و ناپسند نمی داند. 4⃣رابعا اهداف جهاد در اسلام کشتار و کشورگشایی و تجاوز و تعدی و استعمار و استثمار نیست بلکه اهداف جهاد در قرآن دفع دشمنان /بقره190—حج39و40 دفاع از مستضعفان از مظلومان /نساء75—انفال72 مقابله با پیمان شکنان /توبه13 پیشگیری از فتنه /بقره193—ممتحنه8—انفال58 5⃣خامسا ارزش ها و اخلاق اسلامي نیز درقرآن در مورد اموال، ارزشهاي اخلاقي در گفت و شنود، اخلاق اسلامي در برابر رفتار غير اخلاقي و اخلاق بين المللي. 🔴برخي از آيات در اين زمينه عبارتند از: 1. ممتحنه:4. 2. طه:44. 3. آل عمران:159. 4. لقمان:19. 5. نساء:148. 6. آل عمران:17. 7. مائده:19. 8. انعام:144و 116. 9. حجرات:15. 10. مائده:75و 104. 11. نحل:105. 12. بقره:169و104. 13. بقره: 8 و14. 14. بقره:204 و 188. 15. بقره:206. 16. بقره: 42. 17. بقره:75. 18. بقره:174. 19. آل عمران:71. 20. آل عمران:104. 21. آل عمران:110. 22. آل عمران:114. 23. توبه:71. 24. حج:41. 25. مؤمنون:3. 26. اعراف:204. 27. مائده:2. 28. نساء:140. 29. انعام:68. 30. حجرات:6. 31. زمر:17 و 18. 32. زخرف:23و 25. 33. صافات:68 و 70. 34. مؤمنون:3. 35. مدثر: 40 و 45. 36. كهف:56. 37. شعراء:244و 227. 38. حج:3 و 8 و 9. 39. غافر:56. 40. عنكبوت:46. 41. ص:26. 42 . هود:113. 43. نور:48 و 50 و 51. 44. نحل:125. @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شب یلدا💢 @Porseman_channel لغت سريانى است به معنى ميلاد عربى، و چون شب يلدا را با ميلاد مسيح تطبيق مى كرده اند از اين رو بدين نام ناميده اند. بايد توجه داشت كه جشن ميلاد مسيح «نوئل» كه در 25 دسامبر تثبيت شده، طبق تحقيق محققان در اصل، جشن ظهور ميترا (مهر) بوده كه مسيحيان در قرن چهارم ميلادى آن را روز تولد عيسى قرار دادند. يلدا اول زمستان و شب آخر پاييز است كه درازترين شبهاى سال است و در آن شب يا نزديك بدان، آفتاب به برج جدى تحويل مى كند و قدما آن را سخت شوم و نامبارك مى انگاشتند. در بيشتر نقاط ايران در اين شب مراسمى انجام مى شود. شعرا زلف يار و همچنين روز هجران را از حيث سياهى و درازى بدان تشبيه كنند و از اشعار برخى از شعرا مانند سنايى و معزى رابطه بين مسيح و يلدا ادراك مى شود. يلدا برابر است با شب اول جدى و شب هفتم دى ماه جلالى و شب بيست و يكم دسامبر فرانسوى. 📚(برهان، آنندراج، حواشى علامه قزوينى بر آثار الباقيه، شرح پور داود دريشتها، فرهنگ فارسى دكتر معين و يادداشت مرحوم دهخدا) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢چرا دو دهه فاطمیه داریم؟💢 @Porseman_channel روز شهادت حضرت فاطمه (س) بنابر فاطميه اول روز سيزدهم جمادى الاولى شروع مى شود. علت اين كه ايام فاطميه چنين شده، و بنابر فاطمه روز سوم جمادى الثانى است. اين است كه در برخى روايات آمده است كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، پس از وفات پيامبر اسلام (ص)، 75 روز زنده مانده است و بر اساس اين روايات، روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها روز سيزدهم جمادى الاولى است. و در برخى روايات آمده است كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها پس از پيامبر تاريخ شهادت آن حضرت سوم جمادى الاخره است و چون دقيقا معلوم نيست كدام است، به هر دو عمل مى كنيم. شيخ عباس قمى، در منتهى آلامال فرموده است كه بهتر است به هر دو روايت عمل بكنيم و در هر دو تاريخ عزادارى كنيم. (منتهى آلامال عربى، ج 1، ص 267) دهه اى را كه روز شهادت در آن واقع شده دهه فاطميه مى گويند دهم تا بيستم ماه جمادى الاولى را دهه اول واول تا دهم ماه جمادى الاخر را دهه دوم گويند. 75 روز (خمسه و سبعين) يا 95 (خمسه و تسعين). پس از وفات پدر، با توجه به اينكه رسم الخط در صدر اسلام بيشتر بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا كه لفظ «تسعين» و «سبعين» از جهت شكل كلمه يكسان است و تنها با نقطه گذارى متفاوت مى شود چه بسا نزد تاريخ نويسان در قرن هاى بعد موجب اختلاف شده است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجام ورزش‌های رزمی مانند بوکس، چه حکمی دارد؟ @Porseman_channel ملاک جواز یا عدم جواز در این‌گونه ورزش‌ها، میزان ضرر وارده به فرد است. پس اگر ضرر اساسی و قابل توجهی برای فرد نداشته باشد، اشکال ندارد و گر نه جایز نیست. البته برخی مراجع، خوف ضرر اساسی در برخی ورزش‌ها را مسلم گرفته؛ لذا در مجاز ‌دانستن آن، تردید می‌کنند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در صورتی که ضرر قابل توجهی نداشته باشد، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر خوف ضرر اساسی به خود یا حریف مقابل باشد یا مسابقه مشروط به پرداخت جائزه‌ای از طرف بازنده باشد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر موجب اضرار به خود و یا دیگران باشد جایز نبوده و موجب دیه است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با توجّه به خطراتى که ورزش بوکس دارد مشروعیّت آن مشکل است، مگر در موارد ضرورت مثل کسانى که براى آمادگى رزمى این کار را مى‌کنند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): مانعی ندارد، مگر آن‌که ضرر معتنابه شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢تعیین سال خمسی💢 @Porseman_channel شروع سال خمسی نیاز به تعیین از سوی خود مکلف ندارد، بلکه خود بخود بر اساس چگونگی حصول درآمد سالانه متعیّن می شود. بنا بر این ابتدای سال خمسی امثال کارگران و کارمندان از اولین روز امکان دریافت اولین درآمد از درآمدهای کار و کارمندی است، و سال خمسی تجّار و مغازه داران از تاریخ شروع به خرید و فروش و سال خمسی امثال کشاورزان از تاریخ برداشت اولین محصول کشاورزی سال شروع می شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز خوف💢 @Porseman_channel نماز خوف، از نمازهایی است که به تصریح قرآن مجید در یکی از غزوات تشریع شده است که این غزوه در سال چهارم[1] یا پنجم و یا ششم[2] هجرت بوده و این نماز با کیفیت مخصوصی خوانده می‌شود. در قرآن کریم خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) به چگونگی نماز خوف اشاره نموده است: «و هنگامى که در میان آنها باشى، و (در میدان جنگ) براى آنها نماز را برپا کنى، باید دسته‌اى از آنها با تو (به نماز) برخیزند، و سلاح‌هایشان را با خود برگیرند و هنگامى که سجده کردند (و نماز را به پایان رساندند)، باید به پشتِ سرِ شما (به میدان نبرد) بروند، و آن دسته دیگر که نماز نخوانده‌اند (و مشغول پیکار بوده‌اند)، بیایند و با تو نماز بخوانند آنها باید وسایل دفاعى و سلاح‌هایشان (را در حال نماز) با خود حمل کنند (زیرا) کافران آرزو دارند که شما از سلاح‌ها و متاع‌هاى خود غافل شوید و یکباره به شما هجوم آورند. و اگر از باران ناراحتید، و یا بیمار (و مجروح) هستید، مانعى ندارد که سلاح‌هاى خود را بر زمین بگذارید ولى وسایل دفاعى (مانند زره و کلاهخود را) با خود بردارید خداوند، عذاب خوارکننده‌اى براى کافران فراهم ساخته است».[3] با توجه به آیه بالا و روایات[4] روش خواندن نماز خوف در منابع فقهی چنین آمده است: نماز خوف در حال جنگ، در نماز دو رکعتی (صبح) و نمازهای چهار رکعتی (ظهر، عصر، عشاء) –به صورت شکسته و دو رکعتی- به این صورت خوانده می‌شود: لشکر اسلام دو دسته شوند و امام جماعت با یک دسته از آنها نماز را شروع کند و یک رکعت را با آنها بخواند آنگاه این دسته خود فوراً رکعت دیگر را بجا آورده و سلام دهند و به جنگ روند تا دسته بعدى بیایند و امام جماعت همچنان نشسته باشد تا آنها بیایند و رکعت دوّم را با این دسته دوم شروع کند و پس از بجا آوردن دو سجده، در حال تشهد بنشیند تا آنها رکعت بعدى را بجاى آورند و تشهد و سلام را با یکدیگر بدهند. در نماز مغرب‌؛ امام جماعت دو رکعت را با یک دسته و رکعت دیگر را با دسته دیگر بخواند و در تقدیم و تأخیر مختار است. [1]. ابن اثیر،: أسد الغابة، ج 1، ص 29، دار الفکر، بیروت، 1409 ق/1989م؛ [2]. ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج 4، ص 83، دار الفکر، بیروت، 1407 ق/ 1986 م [3]. نساء، 102: «وَ إِذا کُنْتَ فیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرائِکُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَةً واحِدَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِنْ کانَ بِکُمْ أَذىً مِنْ مَطَرٍ أَوْ کُنْتُمْ مَرْضى أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَکُمْ وَ خُذُوا حِذْرَکُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْکافِرینَ عَذاباً مُهیناً». [4]. ر.ک: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 8، ص 433 – 439، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام دوستان همراه عنایت داشته باشند... 👇👇👇👇👇👇 درواقع این کانال؛ پشتیبان و آرشیو سوالات شما عزیزان در گروه پرسمان می باشد. 🍂🍂🍂🌸🌸🌸 🍃🍃🍃🍃 لذا اگر روزی مطلبی ارسال نمیشود و یا روزی چندین مطلب ارسال میگردد. متاثر از سوالات شما عزیزان در گروه های واتساپ و تلگرام می باشد...🌷 🍃🍃🍂🍂🍁🍁 🌿🌿🌴🌴🌲🌲 بدینوسیله عذر ما را در عدم ارسال یا کثرت ارسال در ایام مختلف؛ پذیرا باشید...🌺
💢خواص سوره تکاثر💢 @Porseman_channel و در فضيلت تلاوت آن در حديثى از پيغمبر اكرم ص مىخوانيم: و من قرأها لم يحاسبه اللَّه بالنعيم الذى انعم عليه فى دار الدنيا، و اعطى من الاجر كانما قرء الف آية: " كسى كه آن را بخواند خداوند در برابر نعمتهايى كه در دنيا به او داده او را مورد حساب قرار نمىدهد و پاداشى به او مىدهد كه گويى هزار آيه قرآن را تلاوت كرده و در حديثى از امام صادق ع آمده است كه خواندن اين سوره در نمازهاى فريضه و نافله ثواب شهادت شهيدان دارد" 💢خواص سوره ملک 💢 در حديثى از پيامبر ص مىخوانيم: من قرأ سورة تبارك فكانما احيا ليلة القدر! :" كسى كه سوره" تبارك" را بخواند چنان است كه گويى شب قدر را احيا داشته" و در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است: وددت ان تبارك الملك فى قلب كل مؤمن :" دوست مىداشتم كه سوره تبارك در قلب همه مؤمنان ثبت بود" در حديثى از امام محمد بن على الباقر مىخوانيم كه فرمود: سورة الملك هى المانعة تمنع من عذاب القبر، و هى مكتوبة فى التوراة سورة الملك و من قرأها فى ليلة فقد اكثر، و اطاب، و لم يكتب من الغافلين. .." سوره ملك سوره" مانعه" است، يعنى از عذاب قبر ممانعت مىكند، و در تورات به همين نام ثبت است، كسى كه آن را در شبى بخواند بسيار خوانده، وخوب خوانده، و از غافلان محسوب نمىشود" 💢خواص سوره محمد ص💢 در كتاب" ثواب الاعمال" از امام صادق ع نيز نقل شده كه فرمود: من قرء سورة الذين كفروا (سورة محمد" ص") لم يرتب ابدا، و لم يدخله شك فى دينه ابدا، و لم يبتله اللَّه بفقر ابدا و لا خوف سلطان ابدا و لم يزل محفوظا من الشرك و الكفر ابدا حتى يموت فاذا مات وكله اللَّه به فى قبره الف ملك يصلون فى قبره و يكون ثواب صلاتهم له و يشيعونه حتى يوقفوه موقف الا من عند اللَّه عز و جل و يكون فى امان اللَّه و امان محمد (ص) :" هر كس سوره محمد ص را بخواند هرگز شك و ترديد در دين به خود راه نمىدهد، و هرگز خداوند او را به فقر در دين مبتلا نمىسازد، و هرگز ترسى از سلطانى نخواهد داشت، و همواره تا آخر عمرش از شرك و كفر محفوظ و در امان خواهد بود، و هنگامى كه مىميرد خداوند هزار فرشته را مامور مىكند كه در قبرش نماز بخوانند و ثواب نمازهايشان از آن او است، و اين هزار فرشته هم چنان با او هستند تا در عرصه محشر در محل امن و امانى او را متوقف كنند، و پيوسته در امان خدا و محمد ص است" در حديث ديگرى آمده است كه امام ع فرمود: من اراد ان يعرف حالنا و حال اعدائنا فليقرء سورة محمد فانه يراها آية فينا و آية فيهم :" هر كس بخواهد حال ما و دشمنان ما را بنگرد سوره محمد را بخواند كه آيهاى در باره ما است 💢خواص سوره الرحمان💢 در حديثى از رسول خدا مىخوانيم: من قرأ سورة الرحمن رحم اللَّه ضعفه و ادى شكر ما انعم اللَّه عليه: " هر كس سوره الرحمن را بخواند خداوند به ناتوانى او (در اداى شكر نعمتها) رحم مىكند، و حق شكر نعمتهايى را كه به او ارزانى داشته خودش ادا مىكند" در حديث ديگرى در" ثواب الاعمال" از امام صادق ع مىخوانيم: " تلاوت سوره الرحمن، و قيام به آن را هرگز رها نكنيد، چرا كه اين سوره در قلوب منافقان هرگز استقرار نمىيابد، و خداوند آن را در قيامت در صورت انسانى قرار مىدهد كه زيباترين چهره، و خشبوترين رائحه را دارد، سپس در جايى قرار مىگيرد كه از همگان به خداوند متعال نزديكتر است! خداوند از اين سوره مىپرسد: چه كسى در زندگى دنيا به محتواى تو قيام داشت و تلاوت تو را ادامه مىداد؟ در پاسخ مىگويد: خداوندا! فلان و فلان در اينحال صورتهاى آنها سپيد مىشود، خدا به آنها مىفرمايد: اكنون هر كه را مىخواهيد شفاعت كنيد، آنها تا آنجا كه آرزو دارند شفاعت مىكنند، و براى هيچكس شفاعت نمىكنند مگر اينكه به آنها گفته مىشود وارد بهشت شويد و هر كجا مىخواهيد ساكنگرديد"! بديهى است اينهمه ثواب از آن كسى است كه آن را بخواند و در برنامه زندگى به كار گيرد و روح و جان خود را هماهنگ با آن بسازد. روشن است آنها كه محتواى اين آيات را در جان خود پياده كنند و در پيكار با دشمنان سرسخت و بىرحم و بىمنطق، ترديد و تزلزل بخود راه ندهند، هم پايههاى دين و ايمانشان قوى مىشود، و هم ترس و ذلت و فقر از آنها برچيده خواهد شد، و هم در قيامت در جوار رحمت الهى متنعمند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مس بسمه تعالى💢 @Porseman_channel بدون وضو لمس كردن كلمه «بسمه تعالى» و يا «ا…» ـ كه به جاى كلمه «اللّه » مى نويسند ـ چه حكمى دارد؟ امام: مس اسماى بارى تعالى يا جزئى از آنها ـ به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد ـ بدون وضو جايز نيست. آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى: اشكال ندارد (هر چند بهتر است كه مس نكنند). آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط واجب بدون وضو مس نكنند. آية اللّه  وحيد: مس «ا…» اشكال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتياط واجب، جايز نيست. @Porseman_channel