پرسمان #اعتقادی
💢آیا عدد۱۳ نحس است؟💢
@Porseman_channel
🔶یکی از مسائلی که باعث ضربه زدن به ریشه های اعتقادی و فرهنگی ما می شود اعتقاد به مسائل خرافی است.
🔸مثلاً درباره اعداد، از همه مظلوم تر عدد ۱۳ است.
این خرافه فقط مختص ملت ما هم نیست، ملت های به اصطلاح پیشرفته، اروپایی ها و آمریکایی ها بیشتر از ما به این عدد حمله کرده اند. مثلاً سازمان ملل طبقه ۱۳ندارد! در ایتالیا پلاک خانه ها را به جای سیزده، ۱۲+۱ می نویسند! مسیحیان هیچ وقت سیزده نفری سر یک میز غذا نمی خورند! مردم سوئد اگر تعطیلات آخر هفته شان به سیزدهم بیفتد می گویند هفته نحسی در راه دارند! در برخي كشورها درون هواپيماها جاي صندلي شماره ۱۳ را خالي مي گذارند! گويا اگر هواپيما خواست سقوط كند فقط صندلي شماره ۱۳ سقوط مي كند! يا گاه ديده مي شود كه برخي از ورزشكاران از پوشيدن لباس شماره ۱۳خود داري مي كنند!
🔷اعداد و روزها چه جرم و جنایتی مرتکب شده اند که آنها را نحس بدانیم!! اصلاً اختیاری دارند؟!
ما نتیجه ی بدِ افکار و کارهای اشتباه خود را به گردن روزها و اعداد بی گناه انداخته ایم، به جای اینکه مسیولیت کار خود را بپذیریم.
عطسه می کنیم می گوییم صبر آمد! خطای خود را به گردن گربه و کلاغ و جغد بی گناه می اندازیم! با سبزه عید گره زدن از نحسی خارج نخواهیم شد، ۱۳ چه گناهی دارد؟!
اگر سیزده عدد نحسی بود 👈
هجرت پیامبر از مکه به مدینه در سال ۱۳ بعثت نبود، اگر ۱۳ نحس بود خدا حضرت علی با آن همه عظمت را در خانه خدا روز سیزده رجب به دنیا نمی فرستاد.
🔶کلمه نحس در قرآن درباره نزول عذاب بر قوم عاد آمده است. آن روزی که مردم با عمل اشتباه، سرنوشت خود را به تباهی می کشاند، آن روز، روز نحس است.
🔷 این حرفها که ایام را گناهکار بدانیم و برای آنها نحوست قائل شویم، نه تنها فایدهای به حالمان ندارد، بلکه خدا علیه ما اعلام جرم خواهد کرد و در قیامت از ما سوال خواهد کرد که چرا مخلوق بیگناه مرا مجرم دانستید؟
🔶اگر بخواهيم اين مسائل خرافی را ريشه يابي كنيم، مي بينيم كه عدد ۱۳ بر مي گردد به روز ولادت امير المومنين علي(ع).
🔸یا مقدس بودن نعل اسب در برخي مناطق که ريشه آن بر مي گردد به روز عاشورا كه اسبها توسط حرام زادگان يزيد بر پيكر مطهر امام حسين (ع) تاختند.
🔸یااستفاده از اسم امامان معصوم در ضرب المثل هاي منفي و... مثلا: طرف خودش را زده به كوچه علي چپ!
یا اسامی ای كه در مورد چيزهاي بنجول به كار مي برند، مثلاً فلان چيز جواده!
به نظر شما آيا اسم ديگري وجود نداشت كه از اسم امامان معصوم در چنين مواردي استفاده مي شود⁉️
✍️برگرفته از کتاب ده گفتار شهید مطهری
@Porseman_channel
💢جنبه های مثبت و منفی نوروز💢
همه چیز نوروز اشکال دارد؟
@Porseman_channel
✅عید نوروز فرصتی برای صله رحم ؛ دید و بازدید ؛ احسان ؛ اطعام ؛ مسافرت ؛خانه تکانی و پاکیزگی؛تفریح حلال؛عیدی و هدیه دادن؛رفتن به زیارتگاه ها و مکانهای مقدس وعیادت بیماران و سالمندان و خوشحال کردن کودکان و...نه تنها اشکال ندارد بلکه مستحب نیزمی باشد.
این مورد تایید اسلام است و جنبه های مثبت عید نوروز است و این کارها همیشه و بتبع در نوروز هم توصیه شده است.
ولی جنبه های منفی چون خرافات ؛با همه مصادیق آن مورد تایید نمی باشد.
چهارشنبه سوری چگونه باشد اگر از روی آتش نپریم چه اتفاقی می افتد ؟
اگر ترقه نیندازیم چه می شود؟
حتما باید غذای خاصی در شب چهارشنبه سوری بخوریم؟
ضرورتی برای درست کردن سفره هفت سین وجود دارد؟
اگر سیزده بدر بیرون برویم و گره به سبزه بزنیم؟
این موارد ؛جنبه منفی نوروز می باشند. واینکه فکر کنیم اگر این کارها را نکنیم سال بدی خواهیم داشت و معتقد به سببیت آن باشیم؛؛مشکل دارد و منافات با توحید دارد.
توحید این است که همه سبب ها را از خدا بدانیم و خدا را مسبب الاسباب بدانیم و هیچ سببیتی را به غیر مواردی که خدا فرموده؛قائل نشویم.
👌پریدن روی آتش و گره زدن سبزه و...هیچ سببیتی وجود ندارد. و هیچ تاثیری در خوشی و ناخوشی ما ندارد.
و خدای مسبب الاسباب؛ این سبب و تاثیر را امضا نفرموده است.
و همچنین اموری چون اسراف کردن در خوراک و پوشاک وخرید عید؛مذموم می باشد.
اذیت و آزار دیگران به هر عنوان (اعم از ترقه و ایجاد مزاحمت ها)
اختلاط زن و مردنامحرم؛دست دادن و روبوسی نامحرم ؛رقص و موسیقی ؛چشم هم چشمی ها و...مورد تایید اسلام نیستند بلکه این کارها ؛مثل روز های دیگر ممنوع است.
سعی نماییم جنبه های مثبت را پر رنگ و از جنبه های منفی اجتناب نماییم.
@Porseman_channel
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
💢اکثریت معیار حق💢
@Porseman_channel
قطعا اکثرین معیار حق نیست.لیکن
با وجود غیبت امام معصوم ع ، راهی جز تبعیت از نظر اکثریت در مسائل سیاسی نیست.
در انتخاب امام معصوم ، ملاک انتخابات نیست ولی در غیرآن چاره ای جزآن نیست.
اکثریت نشانه و معیار حق نیست ولی برای امر سیاسی و اعمال حاکمیت سیاسی(در زمان غیبت) راهی جز آن وجود ندارد.
والبته حکومت ظاهری اهل بیت ع هم با این معنا قرین بوده است.
یعنی تا اکثریت رای ندادند امیرمومنان ع ،اقدام به اخذ حکومت ظاهری نکردند.
در واقع یک مساله اینست که خدا چه میفرماید.
و یک مساله اینست که مردم چه میکنند
بالطبع حرف خدا مقدم هست.نه اکثریت.
آراء اکثریت در امر ظاهری نافذ هست نه واقعی...
امیرمومنان ع ۲۵ سال حکومت ظاهری نداشتند چون اقبال اکثریت نبود ولی حکومت باطنی و واقعی داشتند ...
همیشه اکثریت؛غالب هستند.و این مساله ظاهری است.
لذادر بین انتخاب مردم؛ رئیس جمهورونخست وزیر؛ فاسد و مفسد هم انتخاب میشود.
دین فرموده،حاکم خدا و پیامبر و اهل بیت معصومند و در زمان غیبت فقهاء عالم عامل...
حال ظاهرا انتخاب شوند یا نشوند.حرف دیگری است
@Porseman_channel
عرض شد
امیرمومنان ع ،بخاطرنبود آراء اکثری ۲۵ سال خانه نشین شدند لیکن همان مدت هم امامت و ولایت واقعی را داشتند ولو ظاهرا حکم حکومتی ازآنِ دیگران بود.
ووقتی مردم خانه ایشان هجوم آوردندو انتخابش کردند،امامت واقعی با ظاهری تلفیق و تکمیل شد.
ما نباید در زندگى اخلاقى خویش تابع اکثریتها باشیم، هر چند مجبوریم در زندگى سیاسى تابع باشیم.
بنابراین اگر اکثریت مردم روى زمین مال حرام مى خورند و پرهیز نمى کنند، ما نباید به رنگ جماعت اکثریت درآییم. اگر اکثریت مردم به هنگام به خطر افتادن منافع خویش دروغ مى گویند، ما نباید از صف راستگویان، به بهانه در اقلیت بودن آنها، خارج شویم و از کمى تعداد و نفرات صادقین بترسیم و در صف دروغگویان درآییم. انسان مؤمن در مسائل اخلاقى باید مستقل باشد، یعنى اگر تمام مردم روى زمین (فرضا) آلوده شراب شدند او نباید از تنهاییاش در این مسیر به خود هراس راه دهد و از منطق رسواى «خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو!» پیروى کند. یا بگوید: «چه کسى راست مى گوید که ما راست بگوییم؟» و مانند اینها زیرا بدون شک فرداى قیامت این بهانه ها پذیرفته نیست. زمانى انسان صالح مى شود و در مسیر سلوک الى ا... قرار مى گیرد، که نگاه نکند دیگران چه مى گویند، بلکه بنگرد خداوند چه مى گوید.
از آن جا که اکثریت رهبرى شده بر اساس منطق و فکر صحیح، مىتواند مشکلات جامعه را در حد امکان بشرى حل کند و اکثریت غیر رشید و رهبرى نشده موجب انحطاط و سقوط جامعه به سوى منجلاب مىشود، قرآن نیز با اتکا بر همین قاعده مسلم و عقلایى، براى اکثریت منطقى و عقلانى ارزش قائل است؛
به عبارت دیگر، از منظر قرآن اگر جامعه اسلامى در چارچوب اسلام و بر مبناى اصول استدلالى و منطقى وارد جریان امور و نظردهىها و نظر خواهىها بشود و اختلاف در راه یابى به حقایق و عدالت یا تشخیص قانون درست از نادرست به وجود آید، اکثریت بر اقلیت ترجیح دارد، زیرا اکثریت در این صورت نزدیکترین راه به حقایق است و عقل و شرع نیز آن را امضا مىکند.
@Porseman_channel
قرآن کریم در موارد متعددى کثرت را مذمت کرده است ؛ از این رو از دیدگاه قرآن ملاک حق و باطل نمىتواند اکثریت جامعه باشد، بلکه ذات کار از حیث ناپسندى و پسندگى نزد عقل (حسن فعل) و انگیزه درونى فاعل آن (حسن فاعلى)، ملاک حق یا باطل است. پس اگر جامعهاى مشرک یا دنیازده است، نمىتوان عمل مطابق با اکثریت افراد آن جامعه را انجام داد. قرآن در این زمینه مىفرماید:
و إن تطع أکثر من فى الأرض یضلوک عن سبیل الله إن یتبعون إلا الظن و ان هم الا یخرصون؛(انعام (6) آیه 116)
و اگر از اکثر کسانى که در روى زمین هستند اطاعت کنى، تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد ؛ آنها فقط از ظن و گمان پیروى مىکنند و از تخمین و حدس (واهى).
آیات مورد بحث، به هیچ وجه در صدد نفى اعتبار اکثریت به طور مطلق نیست و آنچه مهم است، توجه به خاستگاه اکثریت است. در موارد فکرى، عقلى و اخلاقى، نباید تابع نظر اکثریت بود و باید از حق و حقیقت پیروى کرد ؛ اما در امور اجتماعى و سیاسى، همسویى و همگامى با اکثریت، لازم و ضرورى است، مگر این که اشتباه آنان، طبق موازین شرع یا عقل، روشن و ثابت شود؛ به عبارت دیگر، از منظر قرآن، صرف اقلیت و اکثریت - بدون در نظر گرفتن بسترهاى آن هیچ ارزشى ندارد ؛ از این رو اعتبار این دو، وابسته به آن است که در کدامین محل تحقق یافته است ؛ یعنى اگر برگشت آن دو، به حق و حقیقت بود، ارزشمند و پیروى از آن واجب است ؛ اما اگر منتهى به امر باطل و نادرستى شود، نه تنها ارزشى ندارد، بلکه مخالفت و مقاومت در برابر آن لازم و ضرورى است.
💢امكان سازگای دين و دموكراسی💢
@Porseman_channel
آیا بین اسلام و دموکراسی ؛؛تقابل ذاتی وجود دارد؟
تفسير واحدی از دموكراسی وجود ندارد و به مقوله دموكراسی نگرشهای متفاوتی میتوان داشت. آنچه در تبيين ناسازگاری ذاتی ميان اسلام و دموكراسی عرضه شد، مبتنی بر نگرش خاصی به دموكراسی يعنی «دموكراسی تكثّرگرا» است و صد البته چنين تفسيری از دموكراسی با اسلام و هر مكتبی كه اموری را حق و صواب میپندارد و از شكّاكيت و نسبیگرايی فاصله میگيرد، ناسازگار است. دموكراسی، تفاسير مختلفی دارد و برخی از آنها مبتنی بر دو اصل و مبنای ياد شده در استدلال فوق نيست. برای نمونه، نگرشی كه دموكراسی را صرفا روشی برای توزيع قدرت سياسی و شيوهای كارآمد در اداره امور جامعه میداند، توقّف و ابتنايی بر تكثّرگرايی معرفتی و انتخابگری مطلق ندارد.
دموكراسی به عنوان يك روش را میتوان در چارچوبهای خاصی محدود كرد. يعنی اصول و مبانی خاصی را به عنوان امور حق و صواب پذيرفت و آنگاه دموكراسی را در چارچوب حفظ اين اصول و ارزشها به كار بست. در چنين تصوّری از دموكراسی، اوّلا، نسبیگرايی و تكثّرگرايی معرفتی به كنار نهاده شده است؛ زيرا به حقّانيت و درستی آن چارچوب اعتقاد پيدا كردهايم. ثانيا، انتخابگری افراد، مطلق نيست، بلكه مقيّد است؛ زيرا در چنين نگرشی به دموكراسی، افراد نمیتوانند چيزی كه متضاد و مخالف با آن چارچوبها و اصول و مبانی پذيرفته شده است، انتخاب كنند. پس چنين تصوّری از دموكراسی، هی توقّفی بر آن دو اصل- تكثّرگرايی معرفتی و انتخابگری مطلق- ندارد.
از قضا، دموكراسیهای ليبرال براساس همين تلقّی از دموكراسی شكل گرفته است.
ليبرالهای نخستين در ابتدای طرح دموكراسی و اعتبار انتخاب اكثريت، چندان روی خوشی به آن نشان نمیدادند؛ زيرا از اين مسأله هراس داشتند كه چه بسا رأی اكثريت به هدم و حذف ارزشها و اصول ليبرالی منتهی شود. ليبرالها عميقا به اصول ليبرالی نظير احترام به مالكيت خصوصی و آزادب تجارت و بازار اقتصاد آزاد، تسامح و تساهل و آزادیهای مذهبی و آزادی انديشه و بيان باور داشتند. ازاينرو، میخواستند دموكراسی را در چارچوب اين اصول و ارزشها مهار كنند، به گونهای كه خواست و رأی اكثريت نتوانند برخی از اين اصول را كنار زند. بنابراين، ميان اعتقاد به حقّانيت ليبراليسم و درستی اصول و ارزشهای آن، با دموكراسی ناسازگاری نيست و میتوان دموكراسی به عنوان يك روش را مقيّد در چارچوب اصول و ارزشهای ليبرالی تصوّر كرد و از ليبرال دموكراسی سخن راند.
حال كه چنين است، چه اشكالی وجود دارد كه ما دموكراسی روشی را در چارچوب اصول و مبانی اسلامی محصور كنيم و بگوييم در تعيين صاحبان اقتدار سياسی به آرای عمومی مراجعه میكنيم و مردم با رأی خويش نمايندگانی برای مجلس قانونگذاری انتخاب میكنند، امّا منتخبان مردم حق ندارند برخلاف ارزشهای اسلامی تصميمگيری و وضع قانون كنند. انتخاب اكثريت و آرای مردم، تا وقتی محترم است كه به حريم چارچوبهای اعتقادی و مقبول تعرّض نكند. بنابراين، همانطور كه ليبراليسم، دموكراسی را در چارچوب خودش مهار مینمايد، اسلام نيز دموكراسی را در چارچوب خود محصور میكند. پس میتوان دموكراسی و جمهوريت را با اسلام سازگار كرد و نظام سياسی جمهوری اسلامی نمونه عملی چنين سازشی است. قانون اساسی ما، درعينحال كه به حاكميت ملی و جمهوريت نظام و لزوم مراجعه به آرای عمومی در توزيع قدرت سياسی تصريح كرده است، اين حاكميت را همسو با حاكميت الاهی و مرجعيّت تعاليم نورانی اسلام ديده، و حاكميت ملی را در چارچوب حاكميت الاهی خواسته است.
📚حکومت اسلامی ،احمدواعظی
@Porseman_channel
💢پیام کرونا به بشر(قسمت اول)💢
@Porseman_channel
✅این ویروس،(با وضع نابسامانی که ایجادکرده)ضعف بشری که ادعای خدایی می کرد،راثابت نمود.
بشری که خیلی به فن آوری وتکنولوژی وتسخیرآسمان وکشف مجهولات جهان می بالید.وادعای(انا ربکم الاعلی)داشت،رامتوجه عجزش کرد.
👈آشکارشد بشر-بااین همه پیشرفت ادعایی-هیچ نمی داند.
ازاین رو،عجزودستپاچگی بشر-پر ادعا-رادربرابریک ویروس به وضوح می بینیم.
مثل نمرودقلدری که بایک پشه زمینگیرشد.وخدا فهماندکه؛هر قلدرمستکبری،را نه بالشکریانی ازآسمان وزمین بلکه فقط با یک موجود بسیارکوچک می کشم.تاقدرت پوشالی اورا آشکار کنم.
📖یس28
🔴این ویروس،دروغ بودن، ادعای بشررادررسیدنش به کنه علم وآگاهی برملا کرد.فهماندکه هنوزراهی طولانی در پیش دارد.ویک ویروس کوچک هم میتواندعامل توقف وحیرت وسرگردانی کل بشرباشد.
همه فعالیتهای بشررامتوقف؛بازارهاوهتل های لاس وگاس بسته،بزرگترین کازینوهادرجهان خالی،روسپیگری درخیابانها تعطیل،کلوپ های شبانه وکافه ها وپارتی ها ورستوران ها؛رفت وآمدهامتوقف،پروازها کنسل،وهمه،به دنبال یک ماسک وژل ضدعفونی کننده؛
کشورهاازهم ماسک بدزدند.نظام ساخته بافته مدیریت کشورهاونظام پزشکی دنیا،به هم ریزد.
بورس سهام جهانی افت کرده،اقتصادکشورها آسیب میلیاردی دیده؛چرخه صادرات وواردات وتولیدوحتی مراودات سیاسی تعطیل شده.
همه حجاب ماسک و دستکش دارند.
همه به دنبال راه نجات اند.
👈هیچ کس در امان نیست ازوزراء وروساء ومیلیادرها گرفته تا سیاستمداران وخانواده آنها...
پول به درد نمی خورد.پول و قدرت از کارکردافتاده چون درمان قطعی برای این بیماری نیست.
کرونا ویروسی است که تبعیض طبقاتی را به هم زد.غنی وفقیر؛دولتمردوشهروند،نمی شناسد.بدون حد ومرزپیش می تازدوکل دنیارادرمی نوردد.هیچ مرزی برایش بسته نیست.
راستی این فقط یک ویروس است.
@Porseman_channel
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌹🌹🌹🌹🌹
💢پیام کرونا به بشر(قسمت دوم)💢
@Porseman_channel
✅کجایندکسانی که درموردامام زمان(ع)تشکیک می کردندکه یک نفربا یک شمشیر؛می خواهدمقابل این همه فن آوری وسلاح های هسته ای و اتمی و...بایستد؟!کجاست خنده های تمسخرآمیزمنکران امام زمان(ع)؟
خدامی فهماندقدرت مراانکارنکنید.من خدااگربخواهم هرکاری می توانم بکنم ونه تنها با ولیّ خودکه البته برای صلح واصلاح -نه نابودی واخلال- می آید،بلکه بایک ویروس هم می توانم همه شمارازمینگیر کنم.
🔴عاملیت این ویروس،به دست خداست.این قدرت نمایی اوست.در راستای اثبات قدرت وتوانش برتشکیل حکومت جهانی مهدی(ع) با 313 نفرخواص وشمشیری که نماد قدرت است.❌
پس تسخیرجهان و تسلیم ابرقدرتها می شود،شدنی است...
آیاوقت آن نرسیده،منکرین ازخواب غفلت بیدارونشانه خداراببینند؟!!
اگرزلزله وصاعقه وبادهای سرخ و...آیات خداست ونمازآیات دارد.
یعنی اینها نشانه هایی هستندکه مارامتوجه قدرت خدا می کنندوتلنگری برای هشیاری هستند...وامروزویروس چنین است.
❇️مهمترین پیام کرونا این است،خدای عظیم واکبررا انکارنکنید.وبا دیدن ویروس ذره بینی که مخلوق اوست،به قدرت عظیم خالق پی ببرید.اینکه هر وقت خواست می تواند شما رااز بین برده وانسان های دیگری جایگزین نماید.
📖محمد38
@Porseman_channel
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹🌹
💢عدم دسترسی به آب برای تطهیر💢
@Porseman_channel
آب در دسترس نباشد و ادرار انجام گیرد چگونه بایستی نماز را به جا آورد؟
✅پاسخ:
مخرج ادرار با غیر آب پاک نمی شود و اگر با آب قلیل شسته شود واجب است دو بار شسته شود اما اگر با آب لوله کشی که به آب کر وصل شده است شسته شود، یک مرتبه کافی است.
📚توضیح المسائل (المحشى)، ج1، ص: 60، مساله ی 66.
بنابراین وقتی کسی ادرار کرد باید مخرج ادرار را با آب پاک کند و حمام رفتن و غسل لازم ندارد. و فقط مخرج ادرار باید شسته شود، البته در صورتی که به جاهای دیگر ترشح نکرده باشد و گرنه به هر جا ادرار رسیده باشد باید با آب شسته شود، اما اگر واقعاً به آب دسترسی نداشت بعد از ادرار مخرج آن را خشک کند تا نجاست به لباس و جاهای دیگر بدن سرایت نکند، اگر تا آخر وقت به آب دسترسی دارد صبر کند بدنش را پاک کند و نماز بخواند و اگر تا آخر وقت هم امید دسترسی به آب را ندارد می تواند با بدن و یا لباس نجس نماز بخواند.
📚توضیح المسائل (المحشى )، ج1-ص 149، مسأله 774، موارد جواز نماز خواندن با بدن و لباس نجس.
و نمازش صحیح است.
📚مقام معظم رهبری، استفتائات، ص 32، سؤال 94
@Porseman_channel
هدایت شده از عبادی
#فراخوان_مسابقه
باسلام
👇👇👇👇
دوستان همراه مستحضر باشند
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد.
دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
#سوال_مسابقه_بیست وسوم
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📅20فروردین99
⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟
گزینه 1️⃣: خون کمتر ازیک درهم(بندانگشت) نجس نیست.لذا میتوان با وجودآن؛نماز خواند.
گزینه 2️⃣: صورت را سه بار به طرف چپ و راست چرخاندن بعد از نماز،مستحب است.
گزینه 3️⃣: اشخاص مشکوک یا مبتلا به کرونا، خودشان می توانندغسل میت کنند.
گزینه 4️⃣: به نظر مراجع تقلید:کسی که الان(باوجودکروناومنع از سفر) به مسافرت برود،نمازش تمام است.
گزینه 5️⃣: طبق مضمون روایاتی،می توان حمد و سوره نماز ظهر در روز جمعه را با صدای بلند خواند.
📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩
⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 12ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰
🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹
➖➖➖➖➖
✅✅ #کانال_پرسمان_دینی
@Porseman_channel
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆
از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷
ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸
گروه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد...
لطف بفرمایید
فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید...
جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷
@Porseman_channel
موفق باشید🌷