eitaa logo
کانال پرسمان دینی
842 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
محل دفن حضرت زینب(س) در کدام کشور است؟ @Porseman_channel درباره این که قبر حضرت زینب در چه مکانى است، سه احتمال وجود دارد: مدینه، شام و قاهره. عمده سیره نویسان مرقد آن بانوى بزرگ را «قاهره» و «شام» گفته اند. یحیى بن حسن حسینى عبیدلى اعرجى در کتاب اخبار زینبیات و برخى دیگر از سیره نویسان گفته اند: حضرت زینب در مصر وفات نمود.[1] حسنین سابقى در کتاب مرقد عقیله زینب و برخى دیگر نوشته اند که مرقد حضرت در شام و دمشق قرار دارد.[2] برخى دیگر از نویسندگان مانند دکتر شهیدى در کتاب زندگانى فاطمه زهرا (س) مرقد آن بزرگ بانوى اسلام را به صورت مردّد بین مدینه ، شام و مصر مطرح کرده اند.[3] آنان که گفته اند مقبره آن حضرت در مصر قرار دارد، این گزارش را نقل کرده اند که بعد از مراجعت کاروان باقى مانده واقعه کربلا از شام به مدینه، جوّ عمومى مدینه نا آرام شد. حاکم مدینه نامه اى براى یزید نوشت و وضع پیش آمده در مدینه و نقش حضرت زینب در بیدارى و مقاومت مردم را براى یزید توضیح داد. یزید در پاسخ نوشت که زینب را از مدینه اخراج کند. حاکم مدینه مُصِرّ بود که زینب از مدینه خارج شود. سرانجام حضرت زینب از مدینه به مصر هجرت کرد و مورد استقبال حاکم مصر و عده زیادى از اهالى مصر قرار گرفت. حضرت زینب بعد از گذشت حدود یک سال در غروب پانزدهم رجب سال 63 در قاهره رحلت نمود.[4] اما آنان که گفته اند: مقبره حضرت زینب در شام است. ضمن نقل این داستان که حاکم مدینه در پى اخراج و تبعید حضرت زینب بر آمد و سرانجام حضرت زینب به شام رفت، به نقل دیگرى پرداختند و آن این است : موقعى که واقعه حره و غارت و کشتار مردم مدینه در سال 62 هجرى توسط یزیدیان رخ داد، عبدالله بن جعفر براى این که ناراحتى همسرش زینب تجدید نشود و قدرى غم و اندوه او کاسته شود، افزون بر این، مرض وبا و طاعون در مدینه شایع شده بود و براى در امان ماندن از آن ، به همراه حضرت زینب به سوی مزرعه ای در شام رفتند و در آن جا اقامت گزیدند تا این که حضرت زینب مریض شد و در آن دیار از دنیا رفت. پس از زینب کبرا ، ام کلثوم دختر دیگر حضرت علی(ع) که از غیر فاطمه زهرا (س) و نام او زینب صغرا بود، مشهور به زینب کبرا شد و به مصر رفت.[5] حتی اگر نتوان به یقین مشخص کرد که قبر حضرت زینب علیها السلام در کجا واقع است باز می توان گفت: زیارتگاه ها و اماکنی که به این دودمان منسوبند همه از مصادیق آیه شریفه:" (این چراغ پرفروغ) در خانههایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آن را بالا برند (تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در امان باشد)...[6] می باشند." این خانه ها و زیارتگاه ها و لو منسوب به آن ها باشد، جای ذکر و توجه به خدا و انسان سازی و پیوند با شهیدان و اهل بیت است. محل دفن اهل بیت هر کجا که باشد یاد و خاطره شان زنده است و در سینه های مردم عاشق جای دارند. [1] . عبیدلی نسابه ،اخبار الزینبات، ، صص 115- 122. [2] . سابقی شیخ محمد حسنین مرقد العقلیه زینب علیها السلام، شیخ محمد حسنین ، ص 45. [3] .شهیدی،سید جعفر، زندگانى فاطمه زهرا (س) ، ص 161 و 162. [4]. عبیدلی نسابه ،اخبار الزینبات، ، صص 115- 122. [5] . شیخ جعفر نقدى ، زینب کبرا، نقل از ستارگان درخشان، ج 2، ص 183 ـ 184. [6]. نور،36:"فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ.." @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیست و عملش چگونه است؟ @Porseman_channel یکى از نواده هاى امیرالمۆمنین صلوات الله علیه سیّدى است بنام داود پسر حسن پسر حسن مجتبى پسر امیرالمۆمنین علیهم السلام، او را مادرى بود بنام ام خالد بربریّه، ام خالد مادر رضاعى امام صادق (علیه السلام ) است که به آن حضرت از شیر داوود داده است. لذا داوود و آن حضرت برادر بودند . منصور عباسى در زمان خلافت خویش، عبدالله بن الحسن را زندان کرد و دو پسرش محمد و ابراهیم را کشت، در این میان داود بن الحسن نیز در مدینه بازداشت و به بغداد فرستاده شد. مادرش ام خالد گوید: حبس داود طول کشید، مطلقاً از او خبرى نداشتم، من پیوسته دعا کرده و به درگاه خدا ناله مى نمودم و از دوستان و آشنایان نیز مى خواستم که دعا کنند ولى اثرى دیده نمى شد. روزى به محضر امام صادق (علیه السلام) براى عیادت آن حضرت داخل شدم، فرمود: اى مادر داوود! از داوود چه خبر؟ گفتم: مولاى من! داوود کجا من کجا؟ مدت زمانى است که از من جدا شده و در عراق زندانى است، فرمود: چرا غفلت مى کنى از دعاى استفتاح، آن دعایى است که درهاى آسمان براى آن باز مى شود، صاحبش فى الفور مورد اجابت مى گردد، براى صاحب این دعا پاداشى جز بهشت نیست . گفتم: اى فرزند راستگویان! آن کدام است؟ فرمود: اى مادر داوود! ماه بزرگ رجب که از ماه هاى حرام است نزدیک شده در آن ماه دعا مورد اجابت است و آن «شهر اللّه الأَصَمّ» است، روزهاى سیزده و چهارده و پانزده آن را روزه بگیر، در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کن. آنگاه هشت رکعت نافله ظهر را بخوان... بعد نماز ظهر را بخوان و بعد از نماز ظهر دو رکعت نماز بخوان و آنگاه صد مرتبه بگو: «یا قاضىَ حَوائِجَ الطّالبینَ» سپس نافله عصر راهشت رکعت بجاى آور... آنگاه نماز عصر را بخوان، بعد رو به قبله بنشین صد مرتبه سوره حمد و صد مرتبه سوره قل هو الله احد و ده مرتبه آیة الکرسى را بخوان. آنگاه سوره: انعام، بنى اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، حم سجده، حم عسق، حم دخان، فتح، واقعه، ملک، ن و القلم، اذا السماء انشقت تا آخر قرآن را بخوان، اگر اینها را خوب نتوانى و از روى قرآن نیز خوب نتوانى هزار بار قل هوالله احد را بخوان. (بعد امام صادق (علیه السلام) فرمود: چون از اینها فارغ شدى، بگو: بسم الله الرحمن الرحیم صدقَ اللّهُ العلّى العَظیمُ... (این دعا در مفاتیح موجود است ) جهد کن که گریه کنى و لو به مقدار سر سوزن که آن علامت اجابت این دعاست با قلب سوزان و ریختن اشک، و این را در یاد خود داشته باش... ام داوود گوید: آنچه را که امام فرمود نوشتم و به خانه برگشتم، آنگاه ماه رجب داخل شد، من مانند آنچه امام فرموده بود عمل کردم و در همان شب به خواب رفتم، محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و همه انبیاء و ملائکه را که صلوات فرستاده بودم در خواب دیدم، حضرت مى فرمود: اى ام داوود! بشارتت باد که همه آنهایى که مى بینى براى تو شفاعت مى کنند و مژده مى دهند که به حاجتت خواهى رسید، خدا تو را و فرزندت را حفظ کرد و به تو برخواهد گردانید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غسل صبر💢 غسلی به نام غسل صبر حضرت زینب داریم؟ @Porseman_channel غسل هاي مستحبي چيزي به نام غسل صبر سراغ نداريم.لذا تنها به قصد رجا (یعنی به امید رسیدن به ثواب) می توان این کار را انجام داد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢کفاره نذر💢 @Porseman_channel همه مراجع (به جز تبريزى، خامنهاى، سيستانى و وحيد): كفاره آن آزاد كردنيك بنده، يا اطعام شصت فقير و يا گرفتن دو ماه روزه پىدرپى به طور تخيير است. آيات عظام تبريزى، خامنهاى، سيستانى و وحيد: كفّاره آن آزاد كردن يك بنده يا اطعام ده فقير يا پوشاندن آنان است و اگر اينها را نتوانست، بايد سه روز پى در پى روزه بگيرد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣📣📣📣📣📣📣 *بخشی از کتاب سلمان رشدی* چه کسی میتواند به این سئوال پاسخ دهد؟ شما که شیطان را چیزی برای فریب و گمراهی انسان ها میدانید به ما بگویید اگر شیطان بخواهد انسان ها را گمراه کند و برایشان کتابی بنویسد آن کتاب را چگونه خواهد نوشت؟ آیا میگوید : من شیطان هستم و این کتاب من است و شما باید از آن پیروی کنید؟ و یا اینکه برای فریب شما میگوید من خدا هستم و این کلام من است چگونه است که خدا بعد از ۹ هزار سال و با فرستادن بیش از 124,000 پیامبر به زمین هنوز نتوانسته صلح و آرامش را فراهم کند؟ مگر آنکه اصلا هدفش ایجاد آرامش نیست !!!! مسلمانی به یک زرتشتی گفت : چرا مسلمان نمیشوی؟ زرتشت گفت : اگر خدا بخواهد میشوم مسلمان گفت : خدا میخواهد ولی شیطان نمیگذارد زرتشتی گفت : چگونه است که شیطان از خدا قویتر است !!! شما اعتقاد دارید که شیطان وجود دارد و وظیفه شیطان حیله و فریب انسان هاست از کجا معلوم که شیطان پیامبران را فریب نداده باشد و خود را جای خدا معرفی نکرده باشد؟ بعد از هزاران سال مشاهده میکنیم که انسان ها به اسم دین کشتار میکنند سنگسار میکنند و کل کره زمین را جنگ و نفرت فرا گرفته !؟ اگر خدا میخواست که انسانها را هدایت کند تنها با فرستادن یک راهنما به زمین میتوانست صلح و آرامش را به ارمغان آورد براستی اینها کلام شیطان برای نفاق و نابودی نیست - در راه خدا جنگ کنید و اگر به دین شما روی نیاوردند بکشیدشان و مالک زنانشان در جنگ شوید - هر که با خدا نباشد گردنش را بزنید و انگشتانش را قطع کنید دستها و پاهایشان بر خلاف جهت بریده شوند - زنانی که از شما نافرمانی دارند را با زدن تنبیه کنید و زنانی که به شما خیانت کرده اند را در زمین چال کنید و با سنگ آنقدر بزنید تا کشته شوند.... مگر شما مسلمانان نمیگویید باید تعقل کرد مگر لازمه تعقل شک و تردید نیست؟ پس چرا شک نمیکنید؟ میدانید چرا شک نمیکنید چون شیطان در کتاب قرآنش گفته شک در دین از گناهان کبیره است هیچکس به اندازه شیطان از وجود خدا آگاهی‌ نداشت و هیچکس به اندازه شیطان به خدا نزدیک نبود و هیچ کس به اندازه شیطان به هوشمندی، عظمت و قدرت خدا ایمان نداشت ولی‌ در آخر، شیطان برای خدا تَرِه هم خُرد نکرد و از اطاعت سر باز زد میدانید چرا؟ چون افسانه ی خدا و شیطان و کتابهای آسمانی سخنِ انسان است که با بی خِرَدی شروع شد و با بی خردی ادامه دارد...! در اسلام، بسیاری از کارهای نا شایست مجاز هستند؛ فقط اسم آنها عوض شده است: جنگ افروزی بد است، اما "جهاد" خوب است!؛ قرآن: بقره ۱۹۱ (در مجموع ۴۹ آیه ی قتال و ۲۹ آیه ی جهاد) دروغ بد است، اما تقیه خوب است ! قرآن: آل عمران ۲۸؛ نحل ۱۰۶؛ غافر ۲۸ دخالت در کار دیگران بد است، اما امر به معرف و نهی از منکر خوب است! قرآن: آل عمران ۱۱۰ شکنجه بد است، اما حد شرعی خوب است! قرآن: نور ۲ فاحشگی بد است، اما صیغه متعه مجاز است! قرآن: نساء ۲۴ نگاه ابزاری به زن بد است، اما زنان کشتزار شما هستند! و هرگونه که میخواهید به کشتزار خود وارد شوید! قرآن: بقره ۲۲۳ زن و مرد برابرند، اما مرد بر زن برتری دارد! قرآن: نساء ۳۴ همه انسان ها برابرند، اما برده با مرد آزاد برابر نیست! قرآن: نحل ۷۵ تجاوز بد است، اما تجاوز به زن شوهرداری که در جنگ با کفار غنیمت گرفته شده، مجاز است! قرآن: نساء ۲۴ غارت بد است، اما غنیمت مجاز است! قرآن: انفال ۴۱ مثله کردن بد است، اما قطع دست راست و پای چپ خوب است! قرآن: مائده ۳۸ باج گرفتن بد است، اما خمس و جزیه خوب است! قرآن: توبه ۲۹ در دین هیچ اکراهی نیست، ولی خروج از اسلام؛ سزایش مرگ است!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ شبهه بالا👆👆👆 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢التماس اندکی بصیرت💢 @Porseman_channel ✅وقتی به عملکرد برخی از مردم و حتی افراد متدین نگاه میکنیم؛جای بسی شگفتی و غفلت از موقعیت اجتماعی سیاسی می بینیم. کسی که حداقل اطلاعی از دشمن داشته باشد؛نه اینکه یک واحد دشمن شناسی پاس کند؛بلکه یک گشت و گذاری در فضاهای مجازی که زید دست ماست بکند؛ میبیند که چه تبلیغات بی رحمانه و همه جانبه و گسترده ای را دشمن شروع کرده و هر روز بر دوز آن افزوده وبه آن سرعت می دهد. چه معنا دارد که در برابر عملکرد آشکار دشمن و دشمنی های علنی او ؛ ما عملکرد ضعیفی داشته باشیم و پا عقب بگذاریم از اصول خود دست بکشیم یا به فکر مداهنه و تسامح بیفتیم. 📖قلم9 در صدر اسلام نیز ابرقدرت های آن روز سرمخالف و ناسازگاری با اسلام داشتند ولی چه معنا داشت که تحمل شعب ابی طالب نکنند و تسلیم شوند؟ 📖انفال30 چه معنا داشت که متحمل جنگهای بدر و احد و خندق و خیبر و...نشوند و پا پس بکشند؟ بحث جهاد در هر دو جنبه ی اکبر و اصغرش که هم حضور در جبهه و هم مقاومت اقتصادی سیاسی باشد؛عملکرد اهل بیت ع بوده است و نباید پا پس کشید و هراسید. 👌حداقل حضور در صحنه سیاسی یک کشور، حضور و شرکت در راهپیمایی ها و انتخابات هست و معنا ندارد اشخاص با هر فکر و اندیشه حتی غیراسلامی؛پا پس بکشند. وقتی دشمنی مشترک ؛ ملیت و آب و خاک را تهدید کرده و منتظر و مترصد عملکرد و عکس العمل های ماست؛چه معنا دارد که حضورنداشته باشیم و مثل خواجه ربیع بن خثیم ، در جامه زهد و عبادت پیچیده و از دفاع حق ؛ کنج عزلت اختیار نماییم. وبه ولی خدا بگوییم: إِنَّا شَكَكْنَا فِي هَذَا الْقِتَال 📚وقعة صفين ص 115 این نیست مگر بی بصیرتی،کم بصیرتی و نداشتن علم به زمانه... ✅این آیه قرآن را ببینید وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصير 📖بقره120 و هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمىشوند، مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى. بگو: «در حقيقت، تنها هدايتِ خداست كه هدايت [واقعى] است.» و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد، باز از هوسهاى آنان پيروى كنى، در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت. این حقیقت ابرقدرتهای استعمار و استکبار می باشد. و اگر کم بیاوری و تسلیم جزئی از زورگویی آنها بشویم تا انتها پیش خواهند رفت. 🔴توصیه قرآن برای ما به قیام و استقامت و صبر و توصیه به صبر است؛نه تسلیم و تسامح و مداهنه ... 📖سبأ46 📖آل عمران200 📖توبه7 📖احقاف13 📖آل عمران175 لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في شَيْءٍ 📖آل عمران28 مؤمنان نبايد كافران را- به جاى مؤمنان- به دوستى بگيرند؛ و هر كه چنين كند، در هيچ چيز [او را] از [دوستىِ] خدا [بهرهاى] نيست @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢اثبات عدم تحریف درقرآن💢 قرآن کتاب هدایت بشر تا قیامت می باشد و با توجه به خاتمیت رسالت؛کتاب ایشان نیز تحریف ناپذیر و بدون تاریخ مصرف می باشد.وگرنه نقض غرض پیش خواهد آمد. تحریف به این معنا که چیزی برقرآن اضافه شده یا چیزی از آن کم و حذف شده به هیچ وجه قابل قبول نیست و موجب عدم حجیت همه کلام خدامی شود و همه آیات و مطالبش را تحت الشعاع احتمال تحریف و تغییر قرار خواهد داد @Porseman_channel 💢 فهرست ادله عدم تحریف قرآن💢 1- برهان حکمت 2- برهان اعجاز 3- برهان خاتمیت 4- برهان تحدی دائمی 5- برهان جامعیت 6- شیوه وحیانی قرآن 7- برهان تواتر 8- شیوه بیانی قرآن 9- شیوه نزول قرآن 10- شیوه تعلیم قرآن 11- اهتمام مسلمانان @Porseman_channel برای دریافت توضیح و تفصیل براهین مذکور به کتب مصونیت قرآن از تحریف ؛آیت الله معرفت قرآن هرگزتحریف نشده است؛ علامه حسن زاده آملی نزاهت قرآن از تحریف علامه جوادی آملی و...مراجعه فرمایید @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان با چه شرایطی لباس نجس در ماشین لباسشویی پاک می شود؟ @Porseman_channel ابتدا نظر شما را به چند مسئله جلب می کنم: 1. آب کر (مانند آب لوله کشی) با چهار شرط، د.چیز نجس را پاک می کن اول: آن که مطلق باشد پس آب مضاف مانند گلاب و عرقِ بید، چیز نجس را پاک نمىکند. دوم: پاک باشد. سوم: وقتی چیز نجس را می شویند، آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد. چهارم: بعد از آب کشیدنِ چیز نجس، عین نجاست در آن نباشد.[1] 2. اگر چیز نجس را - بعد از برطرف کردن عین نجاست - یک بار در آب کر یا جاری فرو برند که آب به تمام آن برسد پاک می شود، ولی در لباس و مانند آن احتیاط واجب این است که طوری فشار دهند که آب داخل آن خارج شود.[2] حال اگر لباسی که عین نجاست داشته باشد داخل ماشین لباسشویی گذاشته شود و آب ماشین در زمان آب کشی متصل به کر باشد، اگر با اولین شستن، عین نجاست پاک شود، قطعاً با سه بار شستن بعد از آن با آب کر، لباس پاک می شود، و همین طور است اگر با دفعات دوم و سوم عین نجاست بر طرف شود؛ زیرا بعد از برطرف کردن عین نجاست یک بار شستن با آب کر کافی است.[3] منظور از عین نجاست، چیزی است که اصالتاً نجس باشد؛ مانند خون، مدفوع، منی، (نه این که به واسطه برخورد با چیزی نجس شده است). اما استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشوئى به لباسها و همه قسمتهاى داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است. دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا لباس به وسیله ماشین لباسشویى اتوماتیکى که خود چند بار لباس را مىشوید و آب آن را مىکشد پاک مىشود؟، فرموده اند: "(لباس های داخل ماشین لباسشویى ) پاک است، خواه در حال شستن لباس ها، اتّصال با آب لوله کشى داشته باشد یا بعد از قطع شدن شروع به شستشو کند. [1] توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 99، م 149. [2] همان، م 159. [3] استفتاءات امام خمینی ، ج1، ص 169، س327 . نظر همه مراجع در لینک زیر👇👇 https://portal.anhar.ir/node/24625#gsc.tab=0 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢برف درقرآن💢 @Porseman_channel این که نام برف در قرآن نیامده، مسئله عجیبی نیست؛ چرا که به جز اسم برف موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در قرآن به آنها اشاره نشده است. بدیهی است که این نقصی برای قرآن نخواهد بود؛ زیرا قرآن کتاب دائرة المعارف نیست، تا اسامی هر چیزی در آن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم قرآن کتابی جامع است، منظورمان این است که همه چیزهایی که انسان برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی و دنیوی خود بدان محتاج است، در قرآن بیان شده است. "قرآن یک کتاب تربیت وانسان سازی است که برای تکامل فرد وجامعه در همه جنبه های معنوی ومادی نازل شده است وهر آنچه برای هدایت بشر لازم است درآن بیان شده است والا قرآن یک دایره المعارف بزرگ نیست که تمام جزئیات علوم ریاضی،جغرافیایی،شیمی،فیزیک وگیاه شناسی ومانند آن درآن آمده باشد " واژه‌ي فارسي «برف» در زبان عربي به معنا «ثلج» آمده است. اين واژه به صراحت در قرآن نيامده است. ولی در سوره اعراف آیه 130-134 ضمن بیان عذاب فرعونیان ؛کلمه رجز آمده که امام صادق ع آن را به برف قرمز که هرگز مشابه آن را ندیده بودند.معنا نموده است. عن الرضا عليه السلام في قوله: لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ قال: الرجز هو الثلج ثم قال: خراسان بلاد رجز. تفسیر نورالثقلین ج2ص60 عن أبي عبد الله عليه السلام انه أصابهم ثلج أحمر و لم يروه قبل ذلك، فماتوا فيه و جزعوا و أصابهم ما لم يعهدوه قبله. تفسیر مجمع البیان ج3-4ص723 و در سوره نورآیه 43 اشاره به واژه برد شده است که درلغت به معنای آب منجمد از سرما می باشد التحقیق ج1 ص247 وعلامه طباطبایی فرموده البردقطعات الجمدالنازل من السماء قطعات جامدیخی که ازآسمان فرود می آید المیزان ج15ص137 که این معنا اعم از برف و تگرگ می باشد... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تاثیر قرآن از فرهنگ زمانه💢 آیا قرآن متاثر از فرهنگ زمانه می باشد؟ @Porseman_channel ✅برخی از مستشرقان و خاورشناسان ومغرضان دین اسلام؛با القاء این شبهه در صدد تعیین تاریخ مصرف به دین اسلام بوده و کارکرد دین را برای این زمان بلکه هر زمانی غیر از زمان نزول منکر می شوند. با این شبهه که نزول قرآن و فرامین آن؛با توجه و ملاحظه زمان نزول بوده است. لذا از باغ و نهر آب به عنوان زیبایی طبیعت و حور العین به عنوان شاخصه زیبایی زن؛ونگاه به شتر به عنوان نمونه آیات افاقی ؛و شأن نزول آیات یاد کرده است.و مدعی هستند که اگر امروز نازل می شد به جای مثال به شتر به ادوات و آلات مدرن روز اشاره می کرد.... پاسخ واضح است. 👈همیشه تاریخ ؛ شتر به عنوان نمونه فکر و اندیشه برانگیز برای نگاه با تدبر؛ محفوظ است.وباغ و نهر و...زیبا ومأمول هستند. کلام زیبای معصوم نیز همین مطلب را بیان می کند: 🔴امام باقر «ع»: .. اگر بنا بود آيهاى كه در باره قومى نازل شده پس از مردن آن قوم بميرد، از قرآن چيزى برجاى نمىماند، ليكن تا زمانى كه آسمانها و زمين باقى است، سراسر قرآن در جريان خواهد بود. و هر قومى را آيهاى است از خير يا شر، كه آن را مىخوانند و خود اهل آنند. 📚 تفسير العياشي ج1 ص 10 اینکه با آداب جاهلی مثل ازدواج با عروس پسر خوانده؛ 📖احزاب37 و بت پرستی وشرابخواری...مخالفت کرده است؛نشانه عدم تاثیر و تبعیت از فرهنگ زمانه است.بلکه مخالفت با آن می باشد. 👌هرحکایت و شأن نزولی ؛بار تربیتی برای همه زمانها دارد.اگرخطابی به مومنان یا کفارآن زمان هست درواقع همه تا قیامت مخاطب آن هستند. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢وطن اتخاذی💢 به غیر از وطن اصلى چند محل را مى‌توان به عنوان وطن انتخاب کرد؟ @Porseman_channel آیت الله خامنه ای : غیر از وطن اصلى(جایى که در آن بدنیا آمده و رشد و نمو نموده) داشتن دو وطن اتخاذى اشکال ندارد ولى اگر خواست سه وطن اتخاذ کند که در هر یک در طول سال چهار ماه زندگى کند منوط به صدق ‏عرفى وطن است وگرنه وطن سوم اشکال داردی : محلّى را که انسان براى اقامت و زندگى خود اختیار کرده وطن اوست ، ولى اگر در آن جا به دنیا آمده و وطن پدر و مادرش باشد ، اختیار کردن براى زندگى معتبر نیست ، بلکه تا اعراض نکرده وطن اوست. ـ اگر قصد دارد در محلّى که وطن اصلیش نیست مدّتى بماند و بعد به جاى دیگر برود ، آن جا وطن او حساب نمى شود. ـ جایى را که انسان محلّ زندگى خود قرار داده و مثل کسى که آن جا وطن اوست در آن جا زندگى مى کند ، که اگر مسافرتى براى او پیش آید دوباره به همان جا بر مى گردد ـ اگر چه قصد نداشته باشد که همیشه در آن جا بماند ـ وطن او نیست ، ولى احکاموطن بر آن جارى مى شود. ـ کسى که در دو محلّ زندگى مى کند ـ مثلا شش ماه در شهرى و شش ماه در شهر دیگر مى ماند ـ هر دو محلّ وطن اوست ، و همچنین اگر بیشتر از دو محلّ براى زندگى خود اختیار کرده باشد ، به طورى که عرفاً گفته شود آن جا محلّ و مسکن دائمى اوست. ـ کسى که در محلّى مالک منزلى باشد که شش ماه متّصل را قصد ماندن در آن جا داشته و این مدّت را مانده باشد ، ولى فعلا صرف نظر کرده ، احکام وطن بر آن جارى نیست ، هر چند احتیاط مؤکّد آن است که هر وقت به آن جا برسد هم شکسته و هم تمام بخوان آیت الله مکارم شیرازی : هر فرد میتواند حداکثر سه وطن داشته باشد و به هر دلیل در وطن حاضر شود نماز و روزه کامل است ولی در بین راه حکم مسافر را دارد و چنانچه هفته ای سه روز در آن محل اقامت داشته باشید و حداقل دو سال ادامه یابد آنجا در حکم وطن شما و نماز و روزه شما کامل است همچنین اگر یک سال (دوازده ماه) در آن محل اقامت داشته باشید و یا اگر در محلی تصمیم به اقامت دائم داشته باشید و (هرچند به صورت پراکنده) حداقل چهار ماه در سال در آن محل اقامت داشته باشید @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢مفهوم اعراض از وطن💢 @Porseman_channel اعراض از وطن یعنی ترک وطن و تصمیم به عدم اقامت در آن یعنی دیگر قصد زندگی کردن در آنجا نداشته باشد. نماز در چنین مکانی شکسته است و روزه نیز صحیح نمی باشد، مگر اینکه قصد ده روز کند. ایت الله خامنه ای : مراد از اعراض، عدم علاقه به بازگشت نیست بلکه منظور خروج از وطن با تصمیم به عدم بازگشت به آن براى سکونت است و در صورت تحقق اعراض، دیگر حکم وطن مترتب نخواهد شد، مگر اینکه بازگردید و قصد زندگى در مدت قابل ملاحظه‌اى مثل حدود هفت، هشت سال در آنجا را داشته باشید. آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته): بدین معناست که کسی قصد بازگشت به وطن اصلی برای اقامت مستمر در آنجا ندارد. حال اگر این مثلاً برای دیدن اقوام و پدر و مادر خویش یا انجام دادن کاری به وطن اصلی مراجعه کنید، نمازش شکسته است و روزه اش صحیح نمی باشد، مگر اینکه قصد ده روز کند.ضمناً از نظر آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته) هر گاه شخصی قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد ولی عملاً مدّت طولانی گذشته (مثلاً 5 سال) و هنوز بازنگشته اعراض عملی حاصل شده و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. بعبارت دیگر : در صورتى که از آنجا اعراض کرده باشید، یعنى قصد نداشته باشید جهت سکونت مستمر به آنجا بازگردید، نماز و روزه شما در آنجا شکسته است. مگر اینکه هر سال، سه چهار ماه در آنجا اقامت داشته باشید. هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. مگر اینکه سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد. آیت الله سیستانی : اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 10 روز در آنجا بمانید. بله اگر حضور شما در آن شهر زیاد باشد به حدی که هر ساله جمعا یک سوم سال (هرچند متفرقه) در آنجا بمانید حکم وطن را دارد. اگر مجموع حضورش در زادگاه سالیانه سه ماه باشد وطن او حساب می شود . آیت وحید خراسانی : کسی که از وطنش اعراض کرده مادامی که آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود اختیار نکرده در آنجا مسافر است و مراد از اعراض این است که احتمال عقلائیب نمی دهد که برای زندگی و اقامت دائمی به آنجا برگردد و کسی که چنین احتمالی نمی دهد هر گاه به وطن خود برود احکام مسافر را دارد. @Porseman_channel