eitaa logo
کانال پرسمان دینی
829 دنبال‌کننده
44 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
حد باید بر آن زن زده شود زیرا زمانی که خواست به بصره برود، (در حالی که شخصی او را دوست داشت) محرمی نداشت و خارج شدن از شهر بدون محرم حلال نبود. پس آن مرد با او ازدواج کرد... 📚 تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب،‏ ج 2، ص 377، ق اما استدلال به این عبارت نیز ضعیف است؛ زیرا: الف. از ظاهر این کلام بر نمی‌آید که روایت باشد. ب. حتی اگر روایت هم باشد سندی نداشته و نمی‌توان آنرا به معصومان استناد داد. ج. صریحاً نامی از عایشه و طلحه برده نشده است. د. در آن زمان که بیست و پنج سال از رحلت پیامبر(ص) گذشته بود، هردوی آنان به میانسالی و پیری رسیده بودند. ه. عایشه در این سفر محرم داشت زیرا عبدالله بن زبیر خواهرزاده او نیز در این سپاه بود. و ... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢طلاق عایشه توسط امیرمؤمنان علیه السلام 💢 @Porseman_channel با توجه به پرسش، پاسخ را در دو بخش ارائه می‌کنیم. الف. جدا کردن عائشه از امّ المؤمنین بودن حدیثی به این مضمون در منابع ما گزارش شده است: سعد بن عبدالله می‌‌گوید: خدمت امام زمان(عج) عرض کردم: آقا و آقازاده! از اجداد شما براى ما روایت کرده‏اند که پیغمبر خدا(ص) اختیار طلاق زنان خود را به دست امیر المؤمنین(ع) داده بود. حتى روایت شده است که على(ع) در جنگ جمل براى عایشه پیغام فرستاد که اسلام و پیروان آن‌را گرفتار فتنه خود نمودى و فرزندان خود را از روى نادانى به سراشیب مرگ افکندى، اگر خود برمی‌گردى چه بهتر و گرنه تو را طلاق می‌دهم؛ با این‌که مرگ پیامبر، زن‌هاى آن‌حضرت را طلاق داده بود. امام زمان(عج) پرسید: طلاق به چه معنا است؟ عرض کردم: یعنى رها و آزاد کردن زن (که اگر بخواهد شوهر کند آزاد باشد) فرمود: اگر رحلت پیغمبر(ص) زن‌هاى او را رها کرده بود، پس چرا جایز نبود که آنها بعد از پیامبر(ص) شوهر کنند؟ عرض کردم: زیرا خداوند متعال ازدواج آنها را (بعد از پیامبر) حرام کرده بود. فرمود: پس چگونه رحلت پیامبر(ص) آنها را رها گردانید؟ عرض کردم: آقازاده عزیز! معناى طلاقى که پیامبر(ص) حکم آن‌را واگذار به امیر المؤمنین(ع) نمود چیست؟ فرمود: خداوند متعال مقام زنان پیغمبر(ص) را بزرگ داشت و آنها را به شرف مادرى مؤمنان فائز گردانید، پیامبر(ص) نیز به امیر المؤمنین(ع) فرمود: یا على! این شرافت براى آنان تا وقتى است که اطاعت می‌کنند، امّا هر کدام بعد از من نافرمانى خداوند کردند و علیه تو سر به شورش برداشتند، آنها را آزاد بگذار تا اگر بخواهند با دیگرى ازدواج کنند و از مقام امّ المؤمنینى ساقط گردند. 📚شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 459، دار الکتب الاسلامیة لازم به ذکر است، این حدیث به دلیل وجود محمد بن‏ علی ‏بن ‏محمد بن ‏حاتم ‏نوفلی ‏کرمانی در سلسله سند این حدیث -هر چند از مشایخ شیخ صدوق است- به نظر برخی علما ضعیف شمرده شده است. به هر حال با چشم‌پوشی از سند این حدیث، از نظر دلالت نیز نباید از چند نکته غافل شد: ۱. با توجه به سوره تحریم، عنوان «امّهات المؤمنین» خود به تنهایی نمی‌تواند توجیه‌گر تمام کارهای همسران پیامبر اسلام(ص) باشد. ۲. گرچه امام علی(ع) وصیّ پیامبر اسلام(ص) بوده و بپذیریم که آن‌حضرت چنین حقّی داشته، اما به دلیل معتبری دست نیافتیم که ایشان، عنوان «امّ المؤمنین» را از برخی همسران پیامبر(ص) برداشته باشند، بلکه قرائن و شواهدی وجود دارد که حضرت علی(ع)، برای احترام به پیامبر اکرم(ص)، از بسیاری از خطاهای عائشه چشم‌پوشی کردند که به عنوان نمونه به برخی موارد اشاره می‌کنیم. ۲-۱. وقتی که علی(ع) با اصحاب جمل جنگ نمود چیزی را به غنیمت نگرفت برخی از اصحابش گفتند: اگر جنگ با اینها حلال است پس غنیمتشان نیز حلال است و اگر غنیمتشان حرام است پس جنگشان هم حرام است، بنابر این چرا با آنان جنگیدی، اما کسی از آنها را اسیر نگرفتی؟ امام(ع) فرمود: کدام یک از شما حاضر است عائشه را به عنوان سهم خود بردارد؟ برخی گفتند: عائشه از جهت رسول الله(ص) مصون و محفوظ است و او را به اسارت نمی‌گیریم، اما دیگران چنین مصونیتی ندارند، پس می‌توانیم آنان را به اسارت بگیریم... .‏ 📚سید مرتضی، علم الهدی، تنزیه‏الأنبیاء(ع) ص 155 ۲-۲. امیر المؤمنین(ع) در مسیرشان به کوفه دستور دادند عائشه را به همراه چهل زن که عمامه و عرقچین به سر گذاشته و شمشیر حایل کرده بودند به مدینه برسانند و دستور داده بود که از چپ و راست و پشت سر از او مواظبت کنند عائشه نیز در طول سفر به علی(ع) چنین و چنان می‌گفت که مردان (نامحرمی) را با من فرستاد و حرمت پیامبر اسلام(ص) را نگه نداشت، امّا زمانی که وارد مدینه شدند و آنان را دید از سخنانش پشیمان شد و گفت خداوند به پسر ابی طالب بهترین پاداش‌ها را بدهد که حرمت پیامبر(ص) را حفظ نمود. 📚شیخ مفید، الجمل، ص 415، ب. نسبت دادن برخی اعمال زشت و شرم‌آور به عائشه پس از رحلت پیامبر(ص) اوّلا: چنین نسبت‌هایی به مسلمانان بدون ادله‌ای که شرع تعیین نموده احکام خاص خودش را دارد که باید با گواهی چهار شاهد عادل با شرایط خاصی ثابت شود و در غیر این موارد حتی شاهد باید حدّ قذف بخورد. ثانیاً: ادب و نزاکت اقتضا می‌کند که نسبت به زنان مسلمان بویژه زنان پیامبر اسلام(ص) با احترام خاصی رفتار کنیم و حرف بزنیم همچنان که رفتار علی(ع) نسبت به عائشه در همین راستا ارزیابی می‌شود. ثالثاً: در گزارشی ابن عباس از طهارت تمام همسران پیامبران خبر می‌دهد.
وی مى‏گوید: همسر نوح کافر بود و به مردم می‌گفت: شوهر من دیوانه است و وقتى کسى به نوح ایمان می‌آورد، او ستمکاران و جبّاران قوم نوح را خبردار می‌کرد تا آن فرد را آزار و اذیت کنند و همسر لوط کافر بود و به عمل قومش رضایت داشت و آنها را به سوى مهمان‌هاى لوط راهنمایى کرد و این عمل از طرف این دو زن خیانت محسوب می‌شود و گرنه هرگز همسر پیامبر آلوده به زنا نبوده و خیانت آنها در امر دین بوده است و سدى می‌گوید خیانت آنها همانا کافر بودن ایشان بود. 📚بحارالأنوار، ج 12، ص 146و 147، @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شبهه فتوحات ایران💢 @Porseman_channel ........بعد از حمله اعراب و اشغال ایران توسط تازیان عرب مردم ایران رفتار عجیبی پیدا کرده اند, آنها نام فرزندان خود را علی و جعفر میگذارند, برخی کار را از این هم فراتر برده و نام آنها را غلامعلی و یا غلامحسین میگذارند, نصف این جماعت هنوز به شهرهای دیدنی ایران سفر نکرده اند ولی حتمآ مَکه و حَرم امام رضا را زیارت میکنند. آنهائیکه که بر اثر تجاوز اعراب به اجدادشان دورگه عرب- ایرانی شده اند، یک شال سبز به کمرشان میبندند تا همه بدانند که اینها سیّد هستند و از پدر عَرب و بر اثر تجاوز به دنیا آمده اند و البته به سیّد بودن افتخار هم میکنند..!!! کاملا دروغ ،مغرضانه و اعتقادات دینی را نشانه گرفته.... 1️⃣اولا حساب اعراب جاهلی غیر معصوم غاصب نفهم با اهل بیت طیب و طاهر معصوم کاملا جداست ایرانیان محل اهل بیت معصوم هستند نه اعراب بلکه مستحضرید که با سعودی ها دشمن هستند.... 2️⃣ثانیا اهل بیت ع ،مسبب فتوحات خونین و کشتار ایرانیان نبوده بلکه قبل از آنکه ایرانیان سلاخی شود پشت درو دیوار ریحانه نبی ،را پرپر کردند و دل خوشی از عاملان جنایت به ایرانیان ندارند... 3️⃣ثالثا اینکه امیرمومنان ع در هیچ جنگ کنار رسول ص خانه ننشست جزتبوک به اذن رسول الله ص و در قلب جنگهای صفین و جمل و نهروان بود نشانه خوبی است که جنگ ایرانیان مورد تایید نبوده حسنین ع نیز شرکت نداشتند https://eitaa.com/Porseman_channel/1203 4️⃣رابعاً سادات افتخارشان نه به فرزند عاملان کشتار ایران بلکه به اهل بیت ع می باشد که قطعا حسابشان جداست 5️⃣خامسا نامگذاری فرزندان به اسم اهل بیت ع نه فورا بعد از فتوحات عمر بلکه سالیان بعد که طعم شیرین اسلام را چشیدند و مسلملن و شیعه شدند بوده اتفاقا دیدند اولا اسلام حق است ثانیا اهل بیت ع مخالف این کشتار بودند لذا متمایل به اهل بیت ع شدند پس 1) فتوحات خليفه دوم نه تنها در مورد ايران مورد تاييد ائمه هدى به ويژه حضرت امير (ع) نبود. ما معتقديم كه تنها معصوم است كه پس از پيامبر حق جهاد ابتدايى را دارد. 2) بيشتر مشكلات مسلمانان پس از رحلت حضرت رسول (ص) عدم پيروى از ولايت بود تا آنجا كه ولى خدا را در خانه خدا و براى رضاى خدا ضربت زدند. امام بر حق مسلمين را در عاشورا كشتندو 11 معصوم را به شهادت رساندند. پس فتوحاتى كه به نام اسلام پس از پيامبر و بدون جانشينى امام بر حق بود از ديد شيعه مشروعيت ندارد. http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=3591 1) 1️⃣فتوحات خليفه دوم نه تنها در مورد ايران مورد تاييد ائمه هدى به ويژه حضرت امير (ع) نبود. ما معتقديم كه تنها معصوم است كه پس از پيامبر حق جهاد ابتدايى را دارد. 2)2️⃣ بيشتر مشكلات مسلمانان پس از رحلت حضرت رسول (ص) عدم پيروى از ولايت بود تا آنجا كه ولى خدا را در خانه خدا و براى رضاى خدا ضربت زدند. امام بر حق مسلمين را در عاشورا كشتندو 11 معصوم را به شهادت رساندند. پس فتوحاتى كه به نام اسلام پس از پيامبر و بدون جانشينى امام بر حق بود از ديد شيعه مشروعيت ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم کشتن ماهی بیرون آب💢 @Porseman_channel طبق نظر مراجع تقلید، ملاک کلی در این زمینه آن است که ماهی دارای پولک‌، زنده از آب گرفته شود. و همین برای حلال بودنش کافی است. پس کشتن و یا پاک کردن آن در بیرون آب، زمانی که هنوز ماهی زنده است ایرادی ندارد و موجب حرام شدنش نمی‌شود. اما اگر ماهی در دام قرار گیرد و قبل از این‌که از آب خارج شود، در دام بمیرد، نظر مراجع تقلید در این مسئله مختلف است. بیشتر مراجع (آیات عظام خویی، زنجانی، سیستانی، مکارم، تبریزی، فاضل و خامنه‌ای.) آن‌را حلال شمرده و برخی، (آیات عظام گلپایگانی، صافی و نوری همدانی) احتیاط مستحب را در پرهیز از خوردن آن می‌دانند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فروش آبزیان حرام به کفار در فتاوا💢 @Porseman_channel سؤال: خریدوفروش ماهیهای حرام گوشت چه حکمی دارد؟ جواب: هرگاه منافع حلالی، مانند تهیّۀ غذا برای مرغداریها و مانند آن، داشته باشد جایز است. همچنین فروختن آنها به غیر مسلمانان، که خوردن آن را جایز می‌دانند اشکالی ندارد. سؤال: همان طور که مطّلعیم طبق نظر حضرات مراجع تقلید، حفظهم اللّه گوشت آبزیان و حیوانات دریایی که دارای فلس هستند حلال، و آنها که فلس ندارند حرام است. آیا مطلق استفاده از آبزیان فاقد فلس حرام است، یا برای استفاده‌های غیر خوراکی، یا در معرض استفادۀ غیر مسلمان قرار دادن اشکالی ندارد؟ هر چند به فروختن، یا معاوضه با چیزی، یا به عنوان حق الاختصاص به غیر، در برابر وجه نقد یا جنسی باشد. نظر حضرتعالی در این مسأله چیست؟ جواب: هرگاه چنان آبزیانی را به کسانی بفروشند که خوردن آن را حلال می‌دانند، یا برای مصارف غیر خوراکی بفروشند، اشکالی ندارد. فروش ماهی بدون فلس به کسی که حلال می‌داند سوال: ما در اندونزی زندگی می‌کنیم، عده زیادی درآمدشان از راه فروش ماهی است، از جایی که پیروان دیگر مذاهب اسلامی، از ماهی‌های بدون فلس برای خوردن استفاده می‌کنند و بیشترین صیدی که در این جا توسط ماهیگیران می‌شود چنین ماهی‌هایی است، آیا فروش آن ماهی‌ها به آنها که قائل به حرمت خوردن ماهی غیر فلس دار نیستند، جایز است؟ جواب: از دیدگاه مذهب اهل بیت، خوردن و خرید و فروش ماهی بدون فلس (اگر استفاده غیر خوراکی ندارد) جایز نیست. ولی در اینکه آیا فروش آن به کسانی که خوردن آن را حلال می‌دانند(از دیگر فرق یا ادیان) جایز است یا نه؟ بین فقها اختلاف نظر است، بیشتر فقها آن را جایز شمرده و برخی آن را جایز نمی‌دانند. پاسخ برخی مراجع تقلید: آیت الله خامنه‌ای: جایز نیست. آیت الله سیستانی: فروش آن اشکال ندارد. آیت الله صافی گلپایگانی: فروش ماهیان مذکور برای خوردن به مستحلین اشکال دارد. آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سؤال، فروش آن به کسانی که آن را حلال می‌دانند، اشکالی ندارد. آیت الله نوری همدانی: فروش ماهیهای مذکور به سائر مذاهب که آن را حلال می‌دانند، مانعی ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا