▪️سالروز رحلت بنیان گذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد گرامی باد.
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔻مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره):
🔹در #فضای_مجازی عدهای یا از روی غفلت و یا بخاطر پول، کارشان القاء به بنبست رسیدن کشور است البته در زمان امام هم عدهای در روزنامهها نوشتند کشور به بنبست رسیده است که امام فرمودند این شما هستید که به بنبست رسیدهاید نه جمهوری اسلامی.
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔴 تلاش بانک مرکزی عمان برای انتشار ارز دیجیتال
🔸طاهر بن سالم الامری، رئیس بانک مرکزی عمان از تلاشهای بانک مرکزی این کشور برای توسعه ارز دیجیتال ملی و خدمات بانکداری آزاد خبر داد.
🔹وی در هفتمین دوره کنفرانس بانکداری عصر جدید که در مسقط برگزار شد، اظهار داشت فناوریهای نوین بستری مناسب برای ارائه مدلهای تجاری جدید است که بانکها را برای جذب هر چه بهتر مشتریان جدید مناسب ساخته و آنها را قادر میسازد تا سطح کارایی خود را در ارائه خدمات و ارتقای عملکرد افزایش دهند.
📌وی افزود: بانک مرکزی عمان متعهد به حمایت از نوآوری و نوسازی بخش مالی در راستای تضمین ثبات مالی است.
🏢 این کنفرانس که توسط United Media Service برگزار میشود، به بررسی استراتژیهای جدید، ارائه محصولات و خدمات از طریق فناوریهای دیجیتال میپردازد.
📆 اکتبر گذشته، روزنامه Omani Affairs اعلام کرد که بانک مرکزی عمان مناقصهای را برای بررسی انتشار ارز دیجیتال ملی برگزار کرده است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#ارز_دیجیتال #عمان #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔻حجت الاسلام والمسلمین ملکی:
جهاد تبیین یعنی اجازه ندهیم دشمن جای شهید و جلاد را عوض کند.
💠 قائم مقام مدیر حوزههای علمیه: دشمن به دنبال عوض کردن جای شهید و جلاد است، اینکه مقام معظم رهبری میفرمایند، جهاد تبیین واجب عینی است، تاکیدی بر اهمیت این اقدام و لزوم برخورد با نقشههای دشمنان است.
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔰 سیزدهمین نشست از سلسله نشست های بین المللی دین و فضای مجازی برگزار میگردد.
💠موضوع: «نقش هوش مصنوعی و سامانه های هوشمند در اجتهاد فقهی»
🔹 با ارائه: حجت الاسلام دکتر عبد المجید العصفور (مشاور مدیریت رشد از کشور بحرین)
📆 تاریخ برگزاری: پنجشنبه 19 خرداد (16 ذیقعده)
🕰 ساعت: 11:30
📌این نشست به زبان عربی ارائه خواهد شد و به حاضرین در جلسه که خلاصه ای از نشست به زبان فارسی یا عربی ارائه نمایند، گواهینامه به زبان عربی از طرف «دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی» اعطاء خواهد شد.
🌐 پیوند ورود به نشست:
دانه:
http://www.b2n.ir/310812
با ترافیک رایگان:
https://heyatonline.ir/graaph/
زوم:
https://b2n.ir/q91820
ZOOM ID: 2706422951
Password: 1
#نشست_علمی #بین_الملل #جهان_اسلام
✅دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
آموزش و شبکه های اجتماعی.pdf
398K
💠 " فقه شبکه های اجتماعی"
#پیشنهاد_موضوع_پژوهش📚📚
.
.
⏪ با عنوان
«بررسی مسأله خانواده و آموزش در بستر شبکه های اجتماعی از منظر فقه و حقوق خانواده»
(قالب پیشنهادی: #پایان_نامه)
.
.
👈 برای آشنایی با #بیان_مسأله و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید!
👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد.
☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔴 فراخوان مقاله مرتبط با موضوع دین و بازی برای مجله Gamevironments
💠 مجله آنلاین Gamevironments متعلق به دانشگاه برمن آلمان است. این مجله تلاشی بین رشتهای برای انتشار پژوهشهای مرتبط با حوزه بازیهای ویدئویی با رویکرد اجتماعی و فرهنگی است که با سردبیری Kerstin Radde-Antweiler از دانشگاه برمن در آلمان و Xenia Zeiler از دانشگاه هلسینکی فنلاند اداره میشود.
📚 این مجله هر ساله یک ویژه نامه را به موضوع واحد اختصاص داده و فراخوان مقاله را منتشر میکند؛ ویژهنامه امسال این مجله به موضوع «دین، بازی و اخلاق» اختصاص پیدا کرده است.
🔹برخی از محورهای پذیرش مقاله از قرار ذیل میباشد:
➖استفاده از بازی ها برای تغییر اجتماعی، هم در تغییر گفتمان و هم در عمل
➖توانمندسازی تسهیل کنندگان تغییرات اجتماعی از طریق بازی
➖بازی و رابطه آن با فاشیسم
➖فرهنگ بازی و چارچوب بندی سیاست
🔸 آدرس سایت مجله: https://b2n.ir/r19425
📆 مهلت ارسال چکیده: 30th June 2022 ؛ (9 تیر 1401)
⏰ تاریخ ارسال اصل مقاله: December 30, 2022 ؛ (9 دی 1401)
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#مقاله #بازی #دین #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💢 #معرفی_استارتاپهای_اسلامی
2️⃣1️⃣ استارتاپ «Wahed» و ایده سرمایهگذاری حلال برای مسلمانان
(بخش دوم)
🔹 جنید واحدنا (Junaid Wahedna)، بنیانگذار Wahed : پس از اینکه چند سال در بانکداری تجاری در وال استریت کار کردم، متوجه شدم که اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان، هیچ راهی برای نگهداری پول خود خارج از یک سیستم مبتنی بر بهره ندارند.
🔻به این ترتیب شرکت ما با هدف و مأموریتی اصلی راهاندازی شد تا به تمام دنیا دسترسی داشته باشد و آن اینکه سرمایه مسلمانان را از ربا دور نگه دارد.
📆 در آگوست ۲۰۱۸، Wahed اولین گام را در عرصه حضور بینالمللی با راهاندازی خدمات خود در بریتانیا انجام داد.
🔸 شرکت واحد در سال ۲۰۱۹، همکاری خود را با بانک معاملات مالزی آغاز کرد. این شرکت در دسامبر ۲۰۲۰، یک شرکت انگلیسی به نام Niyah Ltd را که یک برنامه بانکداری دیجیتال طراحی شده برای جامعه مسلمانان را اجرا میکند، خریداری کرد.
👌 در حال حاضر "واحد" در ۱۳۰ کشور فعال است و دفاتری در واشنگتن دی سی، نیویورک، لندن و دبی دارد. طبق گزارش CNBC، ارزش این استارتاپ ۱۰۰ میلیون دلار است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#استارتاپ_اسلامی #فین_تک
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#گزارش_تحلیلی
#قسمت_اول
🌐متاورس و انقلاب علوم انسانی
✍️ بابک نبی
┄┅═══••✾••═══┅┄
🔺 آن چه از مجموع مقالات و یادداشتهای مرتبط با این حوزه به دست میآید، این است که ما در آستانه تلفیق دنیای مجازی و حقیقی هستیم و این را میتوان تعریف آسان این تکنولوژی هم دانست ولی چون در مراحل ابتدایی اجرای آن قرار داریم، نمیتوان به یک تعریف واحد از چیستی متاورس دست پیدا کرد اما با توجه به مفاهیم مشترک در تمام تعاریف و پردازشهای ارایه شده از این تکنولوژی میتوان به این نتیجه رسید که بسیاری از مفاهیم در حوزههای علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی تغییر خواهند کرد و باز تعریف خواهند شد.
🔺با توجه به این که علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی ابزاری است برای رصد، نقادی و اصلاح فرهنگی چه در سطح بینالمللی و چه در سطح داخلی، من توجه اهالی این حوزهها را به پرسشهایی جلب خواهم کرد که این پرسشها مقدمهای است برای پیش تعریفهای جدید در آستانه تکنولوژیای که جهانی جدید خلق خواهد کرد.
🔺با شکلگیری جهان متاورسی و پدید آمدن جهانی نو از خاک کهنه، لازم است که در حوزههای اخلاق متاورسی، فلسفه متاورسی، جامعهشناسی متاورسی، فرهنگ متاورسی و... اندیشمندان حوزههای علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی نسبت به وظیفه ذاتی خود در قبال جامعه عمل کنند و باید زودتر شمع در دست این مسیر تاریک را روشن کنند چون در حال حاضر متاورس همان فیل مولانا است در خانه تاریک.
═══••✾••═══┅┄
منبع : دوفصلنامه علوم انسانی دانشگاه آزاد
#متاورس
#علوم_انسانی
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
📘 دبیر شورای عالی فضای مجازی در آیین رونمایی از یکصدمین گزارش عصر فضای مجازی:
🔵 ضرورت حرکت از دوران ادراک به دوران فهم فضای مجازی/ فضای مجازی نیازمند جنب و جوشی متناسب با تحولات
✅ دبیر شورای عالی فضای مجازی بر ضرورت ایجاد جنب و جوشی متناسب با وضعیت فعلی در توجه به فضای مجازی تاکید کرد.
💡 مشروح خبر:
b2n.ir/r75792
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔰 بزرگداشت مرحوم نادر طالب زاده برگزار می گردد
🎙سخنران: آیت الله سید محمد قائم مقامی
🔹زمان: شنبه ۲۱ خرداد ساعت۱۷
💻 پخش زنده با ترافیک رایگان:
heyatonline.ir/graaph
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🌹 اسعدالله ایامکم
ای شه طوس که سرچشمه الطاف خدایی
جان ما باد فدایت که ولی نعمت مایی
میوه باغ رسالت، شه اقلیم ولایت
بحر مواج علوم و کرم و لطف و رضایی
💐ولادت هشتمین نور ولایت، امام علی بن موسی الرّضا علیه السلام مبارک باد.
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#گزارش_خبری
🔰یازدهمین #کرسی_ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بینالمللی «دین و فضای مجازی» با موضوع «بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی» با ارائه مؤلف مقاله احمد سعادت، مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعهالمصطفی نمایندگی گرگان و نقد اساتید معزز حجتالاسلام حسنی، کارشناس دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی و دکتر حمیدرضا مقصودی، دکتری اقتصاد اسلامی برگزار شد.
👇مطالعه متن کامل این گزارش در پست بعدی
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
کرسی11.pdf
279.5K
#گزارش_خبری
🔰یازدهمین #کرسی_ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بینالمللی « #دین_و_فضای_مجازی» با موضوع «بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی»
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
🎥تیزر گفتگو با موضوع توصیهنامه دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی به قانونگذاران و مقرره گذاران فضای مجازی
💠با حضور: حجت الاسلام رضا حاج حسینی
🔹مجری کارشناس: روح الله شمسی کوشکی
⬅️ فایل کامل این گفتگو را در کانال آپارات دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی مشاهده فرمایید:
https://www.aparat.com/v/lBu5F
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی
💠عنوان کتاب:
الاحتيال عبر الإنترنت، صوره – أساليبه وحكمه في الاسلام والقوانين المعاصرة
کلاهبرداری اینترنتی؛ روشها و انواع، احکام آن از منظر شرعی وقانونی
✍️ نویسنده: أحمد محمد عبد الرؤوف المنيفي
📌تحصیلات: کارشناسی ارشد حقوق دنشگاه یمن
📆 سال انتشار: یمن ؛ 2013
🗒 تعداد صفحات: 51
(بخش دوم)
🔻 این کتاب در قالب یک مقدمه و دو بخش اصلی نگاشته شده است: (1) تعریف کلاهبرداری و انواع آن؛ (2) قوانین مدنی کشورها درباره کلاهبرداری اینترنتی؛ (3) قوانین اسلامی درباره کلاهبرداری اینترنتی. هدف نویسنده از نگارش این کتاب، بررسی قانونی و فقهی این جرم از منظر احکام اسلامی است.
📌 پژوهشگر در بخش سوم به تبیین حاکمیت قوانین اسلامی درباره جرمانگاری کلاهبرداری همت میگمارد. اصل فریبکاری در اسلام حرام است و به کسانی که در این عرصه فعالیت کنند وعده عذاب داده شده است.
🔹قانون عمومی و کلّی اسلام حرمت کلاهبرداری است و همه انواع آن را شامل میشود. دین اسلام در مواجهه با این نوع جرم دو گونه برخورد دارد:
1️⃣ برخورد ایجابی یعنی قوانینی و شرایطی را وضع کرده است که از وقوع جرم پیشگیری کند مانند شروطی که در صحت عقد بیع گذارده است؛
2️⃣ برخورد سلبی یعنی مجازاتهایی که پس از وقوع جرم وضع شده که جنبه بازدارندگی داشته باشد.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#کلاهبرداری_اینترنتی #فقه
✅دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💠 دوزادهمین کرسی ترویجی
ارائه و نقد علمی مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی"
🔹 با ارائه:
جناب آقای رضا سامان
پژوهشگر حوزه فضای مجازی
🔻با موضوع: "نسبت سنجی نظام ولایت فقیه و فناوری زنجیره بلوکی"
🔹 ناقدین:
حجت الاسلام دکتر غلامی
پژوهشگر و مدرس عرصه فلسفه سیاسی و مطالعات فرهنگی
حجت الاسلام علیرضا صدوق
پژوهشگر و عضو انجمن بلاکچین ایران
📅 زمان: دوشنبه، 23 خرداد 1401، ساعت 15
لینک پخش زنده:
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599
#جشنواره #پیوست_جشنواره #نشست_علمی #جلسه_نقد
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#گزارش_تحلیلی
#قسمت_دوم
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐متاورس و انقلاب علوم انسانی
✍️ بابک نبی
┄┅═══••✾••═══┅┄
🔺این زیست دوم متاورسی که موازی با زیست نخست واقعی انسان است، اثرات و تعاریف جدیدی به همراه خواهد داشت. این حرکت از زیست متاورسی به زیست واقعی و بالعکس، آیا یگانه خواهد شد؟آیا دو جهان موازی بر هم اثرگذار باقی خواهد ماند؟
🔺وقتی شما میتوانید در متاورس، خانوادهای تازه تشکیل دهید با یک سری آواتارهای دیگر و از سویی دارای یک زندگی دیگر در جهان واقعی هم هستید، مفهوم تازه خانواده چه میشود؟ دوگانه انگاری خانواده مجازی و واقعی چگونه تعریف خواهدشد؟ آیا در مفاهیم به ثنویت خواهیم رسید؟
🔺با توجه به این که خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی از نظر مفاهیم و شکل تغییر خواهد کرد، تکلیف دیگر نهادهای اجتماعی چه خواهد بود و در آینده شکل و تعریف آنها به چه صورت است؟
🔺با توجه به اینکه میتوان پوستههای مختلف شخصیتی را در جهان متاورس انتخاب کرد و یک شخص سفید پوست در جهان واقعی میتواند فردی سیاه پوست در آن جهان باشد و بالعکس، مفهوم نژاد چه میشود؟
🔺با توجه به خلق شهرهای جدید و مرزهای جدید، و نوع انتقال میان سرزمینی، مفاهیم جهانی شدن چه تغییری خواهند کرد؟ مدنیت چه باز تعریفی خواهد داشت؟ و هزاران هزار سوال دیگر...
🔺نکتهای که باید اشاره کنم این است که بعضیها معتقد هستند که این فضای مجازی و متاورس مانند یک توهم برای بشر است، باید در جواب گفت اگر تعداد چشمگیری از افراد این توهم را مشاهده کنند و در لمس آن دارای احساسات مشترک باشند، آیا این توهم تبدیل به واقعیت نشده است؟
🔺همانطور که خواهیم دید با خلق جهان جدید و موازی با جهان واقعیت با تمام تفاوت و شباهتهای هر دو جهان، بسیاری از مفاهیم انیس شده با ما که سالهاست به عنوان یک قطعیت در آمده تغییر خواهند کرد، علوم انسانی پوست خواهد انداخت و دوباره چرخه اندیشه به گردش در خواهد آمد.
🔺در این مطلب سعی من بر آن بوده که با توجه به آنکه در ابتدای مسیر این جهان جدید و تازه هستیم، توجه اهالی سرزمین علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی و همچنین آنها که در راه توسعه و درک این تکنولوژی در تلاش هستند، به عنوان چراغ در دستان راه زیست نوین را جلب کنم، چون هر چه زودتر در این ورطه قدم گذاشت، میتوان با مسایل بی سردرگمی و جدیتر برخورد کرد.
┄┅═══••✾••═══┅┄
✅منبع :
دوفصلنامه علوم انسانی دانشگاه آزاد
#متاورس
#علوم_انسانی
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔵 برگزاری چهارمین نشست «مقابله با افراطیگرایی در عصر دیجیتال؛ افراطی گرایی دینی: مبانی فکری و راهبردهای مقابله با آن»
📍این اجلاس سه روزه به همت مرکز سلام دارالافتای مصر و دبیرخانه کل فتواهای مصر در تاریخ 9-7 ژوئن (17 تا 19خرداد) در دانشگاه الازهر قاهره برگزار شد.
🔸در این کنفرانس علمی شیخ کامل الحسینی از پژوهشگران دارالافتای مصر اظهار داشت: گستردگی و در دسترس همگانی بودن شبکههای اجتماعی ابزاری مناسب برای ترویج تفکرات و عقاید افراطی است که باید نهادهای دینی فکری برای مقابله با آن بکنند و خوشبختانه مرکز دار السلام با انتشار چندین پلتفرم توانسته نقش خوبی در این زمینه ایفا کند.
🔻دکتر مصطفی دومان یکی از اعضای شورای دینی بلژیک گفت: با توجه به پیدایش انقلاب دیجیتالی، روش های سنتی شناخته شده دیگر برای مقابله با افراط گرایی قابل اجرا نیست، بلکه باید به توسعه روش های جدید پرداخت.
🔹دکتر ایمن الشیوی، استاد فرهنگستان هنر و رئیس دانشکده رسانه دانشگاه بدر عراق نیز خاطر نشان کرد: مدارس، دانشگاه ها، مساجد، منبرها، رسانه و خانواده ابزار مهمی برای مقابله با تفکرات افراطی هستند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#عصر_دیجیتال #افراطیگری #مصر #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#گزارش_خبری
🔰مرحوم #طالب_زاده عاشقانه و عالمانه از انقلاب و حکومت دینی دفاع میکرد
🔻آیت الله سید محمد قائم مقامی، در مراسم بزرگداشت مرحوم نادر طالب زاده در دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی گفت: «بنده 40 سال با ایشان مرتبط بودم و انصافا ایشان را بعد از شهید آوینی، در عرصه فرهنگی، فکری و رسانهای انقلاب بی بدیل میدیدم. مرحوم طالب زاده بزرگترین واقعه فرهنگی عصر ما، که همین انقلاب اسلامیاست را درک کرده بود؛ یک درک عقلانی، شهودی و واقعا معرفتی. در خاطراتشان آمده که ایشان در غرب به دنبال حقیقت بود؛ این حقیقت، همان عبارت اخری دین خداست؛ دین خالص، دین حق و دین ناب؛ دینی که چه از لحاظ متن (قرآن کریم) و چه فهم(فهم اهل بیت و تابعین ایشان) الهی و قدسی و از جانب خدا باشد. مرحوم طالب زاده به دنبال حقیقت همراه با لوازم آن بود؛ فضلیت، خیر، اخلاق، عدالت، آزادی حقیقی، هنر، زیبایی و جمال، از جمله ویژگیهای جدایی ناپذیر حقیقت است.»
👇مطالعه متن کامل گزارش خبری در پست بعدی
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
آیت الله سید محمد قائم مقامی.pdf
266.5K
#گزارش_خبری
🔻بزرگداشت مرحوم نادر طالب زاده
🎙سخنران: آیت الله سید محمد قائم مقامی
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💢#فعالیتهای_برتر_مسلمانان_در_فضای_مجازی
6️⃣ کتابخانه مجازی الورّاق
(بخش دوم)
🌐 این سایت دربردارنده متونی از میراث فرهنگ عربی و نیز اسنادی شنیداری است؛ چنانکه کاربر می تواند به نسخه خوبی از فرهنگ لسان العرب نوشته ابن منظور دست یابد.
📚الوراق همچنین دارای بانک اطلاعاتی ناشران، نویسندگان و محققان نیز هست که کمک شایانی به کاربران میکند.
📍سایت الوراق تا کنون توانسته است به جایزه بهترین محتوا در نشست جامعه اطلاعاتی در سال 2005 و نیز جایزه بهترین محتوای فرهنگی در امارات در همان سال دست یابد.
🔹ماهانه بیش از شش هزار نفر به عضویت الوراق در می آیند که بصورت رایگان این امر صورت می پذیرد.
👌این پایگاه اینترنتی در مقایسه با گیگا پدیا از کتاب های قدیمیتری برخوردار است، علتش اینست که گیگاپدیا کاربر محور است و این کاربران هستند که کتاب ها را بارگزاری می کنند بدون در نظر گرفتن حقوق معنوی و حق کپی رایت نویسندگان، درحالی که در الوراق با حفظ حقوق مولفین کتاب ها توسط مسئولین سایت بارگزاری می شوند.
✍️ حوزه های فعالیتی الوراق عبارتنداز: ادبیات عرب، تاریخ، تاریخ علم، علوم اسلامی و حوزه هایی که با ادبیات کلاسیک در ارتباط هستند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#کتابخانه_مجازی #فضای_مجازی #اسلام
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
1️⃣گزیده جلسه ۱ از
سلسلهجلسات #فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
❇️ فلسفه فضای مجازی
🔺دو نوع رویکرد به فلسفه فضای مجازی وجود دارد:
1️⃣ مطالعه عقلانی و برهانی هستیشناسی فضای مجازی: آنچه در فلسفه اسلامی انجام میگیرد، برای پدیده فضای مجازی انجام شود و از منظر هستیشناسانه مورد مطالعه قرار گیرد و بهتبع آن، از منظر معرفتشناسی مطالعه گردد.
2️⃣ مطالعه بروننگر و عقلانی درباره ماهیت، احوال، احکام و نسبتمندیهای فضای مجازی: در اینجا دو اصل بروننگری درمقابل دروننگری، و عقلانی و استدلالی دربرابر روش تجربی و تفصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. آنچه در این جلسات پیگیری میشود، با رویکرد دوم است؛ یعنی برگرفته از تعریفی از فلسفههای مضاف است که در مراکز علمی رواج یافته و از منظر بروننگرانه است.
🔺کلیدیترین پرسش در فلسفه فضای مجازی؛
ماهیت و چیستی فضای مجازی
فضای مجازی، محیط عظیم اجتماعی است که مبتنی بر رایانه و شبکه اینترنت طراحی شده است.
اینترنت، یک شبکه مادر جهانی است متشکّل از شبکههای بههمپیوسته که انواع خدمات ارتباطاتی را براساس دستورالعملهای مشخص و استاندارد در اختیار قرار میدهد.
شبکه مادر است؛ چون در این شبکه عظیم انواع شبکههای تخصصی، مانند شبکههای عمومی، خصوصی، دولتی، دانشگاهی، تجاری و... با دامنههای محلی یا جهانی وجود دارد.
شبکه اینترنت یا ازطریق کابل، رایانهها را به یکدیگر متصل میکند یا بدون استفاده از کابل و بیسیم. فنّاوریهای مرتبط با اینترنت در حال نوبهنو شدن هستند و یکنواخت باقی نماندهاند.
فضای مجازی یک فضای عظیم و تقریباً نامحدود است برای تعامل غیرفیزیکی، بدون نیاز به برخورداری از هویت واقعی و با آزادی نسبتاً کامل.
تقریباً نامحدود است؛ چون فضای مجازی، فضایی مادی و فیزیکی است و نامحدود در فضای فیزیکی، با نامحدود در فضای متافیزیکی متفاوت است و نباید میان این دو خلط کنیم.
آزادی را، آزادی نسبتاً کامل بیان میکنیم.
⭕️ در فضای مجازی، نقطه کانونی ارتباط و تعامل غیرفیزیکی است؛ یعنی انسان میتواند با هرکس، اعم از شخص حقیقی و حقوقی، در هر زمان و هر مکان بهصورت زنده و برخط، تعامل داشته باشد، بدون اینکه جسم او در آن حضور داشته باشد. دقت شود که این موضوع با اینکه فضای مجازی را در پارادایم فیزیک تعریف کنیم و برای آن شأن متافیزیکی قایل نباشیم، منافات ندارد. اما در بعد ملاقات و ارتباط، جسم فرد هیچ حضوری در زمان و مکان نداشته باشد، به شکل فراجسمی در هر لحظه که اراده کند، با هر مکانی ارتباط برقرار یا خدماتی ارائه یا دریافت میکند.
✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه اول اینجا را کلیک کنید.
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
2️⃣گزیده جلسه ۱ از
سلسلهجلسات
#فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
🔺تفاوت دیگر فضای مجازی و غیرمجازی این است که این ارتباط بدون نیاز به هویتمندی صورت میگیرد؛ یعنی افشای هویت واقعی، یک اصل نیست.
عدمافشای هویت و نیز دستورالعملهایی که در این فضا وجود دارد، سطح بالایی از آزادی را در ارتباطات فضای مجازی پدید آورده است؛ اما این آزادی، نسبی است و در برخی موارد بیشتر و برخی موارد کمتر است و حتی میتوان در برخی موارد شاهد سلب آزادی بود.
🔺فضای مجازی، درجه بالاتری از ارتباط متنی و کلامی دارد.
🔺در این دنیای شبیهسازیشده قادرند با مدلهای گرافیکیِ مبتنی بر متن، دوبعدی یا سهبعدی به نام «آواتار» با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ در حدی که بتوانند با هم زندگی کنند.
🔺فضای مجازی دنیای شبیهسازیشده به تقلید از دنیای فیزیکی است، اما از نوع سفارشی. در دنیای غیرمجازی برخی حوادث را نمیتوانیم پیشبینی کنیم و آنها را بهنحو مطلوب خود پیش ببریم، اما در فضای مجازی هر آنچه اتفاق میافتد، با اراده طراح آن است و طبیعی است اتفاقات حسب سفارش و انتظار در آن رقم میخورد؛ مانند یک بازی خیالی.
🔺در این فضا ناممکنهای دنیای غیرمجازی میتوانند ممکن شوند. همچنین، ممکن است هنجارهای اجتماعی وجود نداشته باشد یا متفاوت باشد.
🔺این شبیهسازی، از فنّاوریهای موجود در بازیهای رایانهایِ مبتنی بر گرافیک و انیمیشن به شکل گسترده استفاده میکند؛ لذا فضای مجازی بسیار سریع از متن به تصویر، و از تصاویر دوبُعدی به سمت تصاویر سهبعدی در حال حرکت است. اغراق نیست اگر بگوییم بیش از شصت درصد از حجم آنچه در این فضا تبادل میشود، برپایه تصویر است.
🔺چرا آواتار؟ زیرا در این دنیای سهبعدیِ شبیهسازیشده و بازیگونه، افراد میتوانند چهره خود یا شخصیت موردعلاقهشان را روی هویتهای مجازی قرار دهند و به نوعی با آنها همزیستی داشته باشند یا با آنها همزادپنداری داشته باشند.
🔺هر آنچه در فضای مجازی رخ میدهد، زاییده ذهن بشر است.
هوش مصنوعی میتواند رفتار مشابه رفتارهای هوشمند انسانی داشته باشد و فرایندهای تفکری و شیوههای استدلالی انسانی را به صورت تجربی ـ و نه عقل کلی ـ شبیهسازی کند؛ همچنین توانایی یادگیری دارد.
🔺هرآنچه در فضای مجازی رخ میدهد، هم جنبه صددرصد فیزیکی دارد و متافیزیک نیست. درواقع فضای مجازی، ترکیبی از فنّاوریهای سخت و نرم است.
🔺مجاز، نقطه مقابل حقیقت (صدق خارجی) است، نه نقطه مقابل فیزیک؛ همچنین، نقطه مقابل واقعیت هم نیست. در فضای مجازی همهچیز براساس قاعده حرکت و قانون زمان و مکان روی میدهد که در این دنیا با آن زیست میکنیم و مانند عالم مجرد نیست.
✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه اول، اینجا را کلیک کنید.
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
⭕️ مسلمانان و زنان هندی هدف جدید ویدئوهای یوتیوب
🔰 بر اساس گزارش مرکز تجارت و حقوق بشر NYU Stern، اینفلوئنسرهای حامی حزب ملی گرای هندو حاکم هند از ویدئوهای یوتیوب برای انتشار تئوری های توطئه و محتوای نفرت انگیز علیه مسلمانان و زنان استفاده میکنند.
🔻 هند بیش از 450 میلیون کاربر یوتیوب دارد که تقریباً دو برابر کاربران آمریکایی است.
🔹در این گزارش آمده است: «انبوهی از دشنامهای زنستیزانه که اینفلوئنسرهای ملیگرای هندی یوتیوب از آنها استفاده کردهاند، سبب انتشار و رواج اینگونه توهینهایی در این پلتفرم شده است.
📍یکی از سخنگویان شرکت یوتیوب اظهار داشت: ما تلاش می کنیم تا رویکردهای مداومی را درباره نحوه عملکرد کاربران در بارگزاری ویدئوها و مصاحبه ها ارائه دهیم.
✍️ هند با بیش از 1.3 میلیارد نفر و استفاده رو به رشد از اینترنت، یک بازار مصرفی مهم و سودآور برای شرکت های رسانهای اجتماعی است.
🔸با این حال، حمایت برخی از مردم هند از محتواهای منتشر شده توسط ملیگرایان هندو چالشهایی را برای شرکتهای بزرگ فناوری در زمینه موازنهسازی آزادی بیان و محدود کردن محتوای نفرتآمیز ایجاد کرده است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#یوتیوب #افراطیگری #هند #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi