eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
258 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
7️⃣ گزیده‌ای از سلسله‌جلسات با موضوع: آزادی و فضای مجازی (1) 🔺انواع آزادی: آزادی مادی یا معنوی، فردی یا اجتماعی، سیاسی، فکری، فرهنگی. زمانی‌که از آزادی صحبت می‌شود، معمولاً آزادی فردی در نظر گرفته میشود، ولی آزادی اجتماعی نیز مطرح است؛ مانند آزادی سیاسی. 🔸 فلاسفه، آزادی را جوهر حیات و پایه فضایل انسانی مطرح کرده‌اند. لذا اگر آزادی باشد، فضایل دیگر هم هست و اگر نباشد، دیگرفضایل هم نیست، و تفاوت کانونی انسان با دیگرمخلوقات در حقّ انتخاب و آزادی است. 🔹نمونه‌هایی از اشاره به آزادی انسان در قرآن کریم: • «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُمْ مُؤْمِنٌ» (تغابن: 2). • «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» (انسان: 3). • «وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ» (کهف: 29). 🔺خداوند برای هدایت به مسیر حق، دستگیری میکند، اما در آخر انسان است که مسیر کفر یا هدایت را برمی‌گزیند. بخش عمده‌ای از آزادی در تفکر اسلامی، آزادی معنوی است. برخی، آزادی معنوی را کاملاً جدا از آزادی فردی و اجتماعی معنا می‌کنند، اما این آزادی، خود پایه و مجالی برای آزادی فردی و اجتماعی است. 🔸همان‌طورکه از آیه «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» (اعراف: 157) برمی‌آید، خاصیت دین اسلام، برداشتن اسارت از انسان‌ها و اعطای آزادی است. اما آزادی فردی، یک آزادی مطلق و بی‌قیدوشرط نیست. آزادی نباید انسان را از فطرتش دور کند، نباید حقوق حقه سایر افراد را تضییع کند، نباید جلوی آزادی دیگران را بگیرد، و نباید آزادی اجتماعی را تضعیف کند یا از آن جلوگیری نماید. 🔺براساس مباحث فلسفه اخلاق، برخی قید و تبصره‌هایی که برای محدودیت آزادی و به‌نفع خودِ انسان وجود دارد، عبارت است از: 1. فطرت: اگر فطرت از انسان گرفته شود، دیگر سخن گفتن از آزادی انسان بیهوده است. 2. حقوق حقه: اگر حقوق حقه سایر افراد تضییع شود، خود آزادی نیز به خطر می‌افتد؛ یعنی کسی نمیتواند از آزادی فردی خود استفاده کند. پس همان‌طورکه او حقوق دیگران را ضایع می‌کند، دیگرانی نیز حقوق او را ضایع خواهند کرد. 3. جلوگیری از آزادی دیگران: ممکن است تزاحماتی پدید آید، اما اینکه فردی به خودش اجازه دهد آزادی دیگران را سلب کند، یعنی مقیّد کردن آزادی به آزادی. نباید آزادی اجتماعی، سلب یا تضعیف شود که این به نگاه ما به جامعه برمی‌گردد که آیا برای آن اصالت و هویت قایل هستیم یا خیر. ما برای جامعه در کنار فرد، هویت و اصالت نسبی قایلیم؛ لذا میتوانیم از آزادی اجتماعی صحبت کنیم و در کنار آن، آزادی فردی را نیز محترم می‌شماریم. همچنین، آزادی اجتماعی نیز نباید طوری باشد که آزادی معنوی را سلب کند، یا آزادی فردی را بدون منطق قابلِ‌دفاع تضییع نماید، یا انسان را از ارزش‌های فطری خود دور سازد. پس هم آزادی فردی و هم آزادی اجتماعی میتواند مشروط شود. 🔸قید و تبصره‌ای که عقل در ادامه اسلام به آزادی میزند، در درجه اول موجب صیانت خودِ آزادی می‌شود. 🔺فضای مجازی، مجال بیشتری برای تحقق آزادی فردی، به‌ویژه آزادی ارتباطات و تعاملات و همچنین، آزادی بیان و نقد و اعتراض به وجود آورده است. به بیانی دیگر، امروزه فضای مجازی به روشی کلیدی برای استیفای حقوق اساسی انسان تبدیل شده است که پیش از ظهور فضای مجازی، در حیات مدنی با نظم مدرن از آن برخوردار نبودیم. 🔸جز حقِ ارتباط و تعامل که قبل‌تر با وجود مرز فیزیکی ازسوی برخی دولت‌ها محدود شده بود، حق دریافت و انتشار اطلاعات، اعم از عقاید، دیدگاه‌ها، انتقادها و... را ازطریق نوشتار، صدا، ویدئو و حتی بازیها، در یک فضا با هم ترکیب کرده است. ازاین‌رو، اغراق نیست که بگوییم با وجود این فضا، شاهد آزادی بسیار و نقطه عطفی در آزادی بشر هستیم. 🔸اما برخی از این آزادی‌ها، به‌شدت به هویت جعلی یا هویت چندگانه افراد در فضای مجازی وابسته است؛ یعنی به‌دلیل شرایطی که در فضای غیرمجازی وجود دارد، به‌ویژه ترس از عواقب بیان برخی دیدگاه‌ها، بعضی ترجیح می‌دهند از هویت جعلی استفاده کنند که این بر گسترش آزادی بیان ـ و به‌ویژه نقد ـ دامن زده است و شاهد این میزان نقد هستیم. درواقع هرچه در فضای غیرمجازی، قانون تلاش میکند جلوی تضییع حقوق دیگران را دربرابر آزادی‌های فردی بگیرد، در فضای مجازی به‌قدری فضای آزاد فراهم شده است که چیزی وجود ندارد که بتوان جلوی این تضییع حقوق را گرفت. ✔️ برای مشاهده فیلم کامل جلسه سوم، روی لینک زیر کلیک کنید. aparat.com/v/Pesjk 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🎉 عید سعید قربان، عید رهایی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر مسلمانان جهان تهنیت باد. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی،برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود، اقدام به جذب محقق و پژوهشگر در حوزه های مختلف علوم انسانی- اسلامی و فضای مجازی می کند. ⬅️ مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقه‌مندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است. 🔹جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش ها در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد. 📌علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه می‌توانند از راه‌های زیر اقدام کنند. ➖ آی دی ایتا : @mojtabaniazi ➖ ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💠عنوان کتاب: Hashtag Islam: How Cyber Islamic Environments are Transforming Religious Authority هشتگ اسلام: چگونه محیط‌های سایبری اسلامی در حال تغییر مرجعیت دینی هستند ✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt) 📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز 📆 سال انتشار: کالیفرنیا، 2018 🗒 تعداد صفحات: 233 (بخش نخست) 🔰این اثر پژوهشی مشتمل بر 5 فصل می باشد. 📍فصل اول: نویسنده در این فصل نگاهی به چشم‌اندازهای مربوط به موضوع دارد و رویکردهای نظری را از طیف وسیعی از منابع بررسی می‌کند تا بتواند این کتاب را در چارچوب‌های انضباطی خود قرار دهد. 🔹 فصل دوم: ارتباط بین رسانه‌های اجتماعی و فناوری اطلاعات در رابطه با عناصر خاص جهان‌ دیجیتالی مسلمانان را بررسی می‌کند. 🔸 فصل سوم: در ادامه فصل دوم به بررسی ابعاد خاص ایمان می‌پردازد. 🔻فصل چهارم: ایده‌های مرتبط با اقتدار مذهبی را در اشکال متنوع آن به صورت آنلاین مورد بحث قرار می‌دهد، که در آیین‌های داخلی نقش مهمی ایفا می‌کند و به ویژه در زمینه‌های مختلف مسلمانان تأثیرگذار است. 🔸 فصل‌های پنجم و ششم: به ایده‌های مرتبط با جهاد در فضای مجازی پرداخته که ممکن است تنها یک عنصر کوچک در فعالیت‌های کلی آنلاین باشد اما در بسیاری از برنامه‌های مرتبط با اسلام معاصر حاکم است. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔵 بکارگیری صدها بازرس و ناظر بر فعالیت‌های آنلاین مذهبی در چین 🔰دولت چین با استناد به "قانون امنیت سایبری جمهوری خلق چین" و "مقررات مربوط به امور مذهبی" افرادی را برای نظارت بر محتوای مذهبی منتشر شده در فضای مجازی این کشور استخدام می‌کند. 🔸در آغاز آزمایشی این طرح که در استان گوانگدونگ در جنوب چین در اوایل ژوئن انجام شد، 127 نفر برای تصدی پست نظارتی این طرح برگزیده شدند. 📍این اقدام دولت چین واکنش اعتراض‌آمیز برخی از فعالان مسیحی حقوق بشری را در پی داشته است. 🔻براساس این قانون تنها پنج سازمان دارای مجوز انتشار محتوای مذهبی در فضای مجازی هستند که عبارتنداز: انجمن اسلامی چین؛ انجمن بوداییان؛ انجمن تائوئیست‌ها؛ جنبش میهن پرستانه پروتستان و انجمن کاتولیک میهن پرستان چین. ✍️ چین علیرغم به رسمیت شناختن حضور قانونی آیین بودیسم، اسلام، تائوئیسم، کاتولیک و پروتستان - تمام فعالیت های مذهبی را از طریق نهادهای مورد تایید دولت که به مقامات کمونیست در سطوح محلی و مرکزی گزارش می دهند، کنترل می کند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی دین و فضای مجازی ♨️ موضوع: الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی 🔽 باحضور: دکتر روح الله رحمانی (از مدیران سابق شرکت‌های مایکروسافت و آمازون) حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی (عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی) 🕕 زمان چهارشنبه 22 تیرماه 1401 ساعت 18 🔹نشست بصورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. 💻 پخش برخط از طریق تلویزیون اینترنتی گراف با ترافیک رایگان heyatonline.ir/graaph ✔️ بمنظور ثبت‌نام جهت حضور و کسب اطلاع بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
⭕️ تلاش وزارت امور دینی اندونزی برای حضور هرچه بیشتر علمای دینی در شبکه‌های اجتماعی 🔰 یکی از پدیده‌های عصر حاضر استفاده عموم مسلمانان از شبکه‌های اجتماعی است که در برخی موارد تبدیل به چالش نیز شده است، زیرا به آموختن مسائل دین از شبکه‌های اجتماعی بسنده می کنند. 🔹یاقوت قوماس وزیر امور دینی اندونزی با توجه به این مطلب، اظهار داشت یکی از وظائف این وزارت‌خانه تشویق علما به حضور فعال در این بستر تبلیغ دینی می‌باشد. 🔸وی افزود: در دو سال گذشته میزان مشارکت علما در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است و ما در وزارت امور دینی تلاش می‌کنیم برنامه‌هایی را راه‌اندازی کنیم که بتواند ظهور محتوای دینی را در جهت جلوگیری از انتشار افکار افراطی تسهیل کند. 📍قوماس خاطر نشان کرد: رهبران مسلمان و اقشار مختلف مردم نقش مهمی در ایجاد آگاهی بخشی درباره مسائل دینی دارند و تلاش ما این است که بر کیفیت و غنای این مطالب بیفزاییم. ✍️ اندونزی با دارا بودن جمعیت ۲۴۲ میلیون نفری که ۹۰ درصد آن را مسلمانان تشکیل می دهند، پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی نام گرفته است. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
قمار در بازی های رایانه ای.docx
23.2K
💠 " فقه بازی های رایانه ای" 📚📚 . . ⏪ با عنوان «بررسی فقهی حقوقی قمار در بازی های رایانه ای» (قالب پیشنهادی: ) . . 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! 👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد. ☑️ تهیه شده در میز " " دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 6️⃣1️⃣ "اخلاص" و کمک به رفع فقر در مالزی 🔰استارتاپ مالزیایی اخلاص زیر مجموعه شرکت هواپیمایی Airasia می باشد که در سال 2020 فعالیت خود را آغاز نمود. 📍هدف اولیه تأسیس این شرکت خدمات رسانی به زائران خانه خدا بود، اما با گسترش بیماری کرونا مسئولین شرکت تصمیم گرفتند که برای خدمت رسانی به مردم فقیر طرح جمع‌آوری هدایا و نذورات شرعی مردم را در دستور کار خود قرار دهند. 🔹به‌همین منظور طرح جمع‌آوری زکات، صدقه، عقیقه فرزندان و کمک‌های مردمی را در دستور کار خود قرار داد و توانست در اولین تجربه پویش خود مبلغ 1.3 میلیون رینگیت مالزی(200 هزار دلار) بدست بیاورد. 🔸پس از این تجربه موفق، مسئولان این شرکت فروشگاه اینترنتی اخلاص را در مارس 2021 تأسیس کردند که در زمینه ارائه خدمات و محصولات حلال به مسلمانان فعالیت می‌کند. 🏦 این شرکت که با همکاری 4 نفر از علاقه‌مندان به حوزه استارتاپ و اقتصاد بنیان نهاده شده بود، هم اکنون 25 نیروی متخصص را برای گسترش مجموعه خود در اختیار دارد. 👌با توجه به اینکه مأموریت اصلی این استارتاپ خدمت رسانی در زمینه سفر حج است، آنها امیدوارند که با کاهش بیماری کرونا بتوانند خدمت رسانی در زمینه حج را هم به خدمات خود بیفزایند. 👨‍💻 آقای کامارودین رئیس این شرکت اظهار داشت: وابستگی این شرکت به شرکت هواپیمایی ایرآسیا بستر بسیار مناسبی را برای کسب درآمد از طریق ارائه خدمات به مسافران عربستان فراهم آورده است. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی دین و فضای مجازی ♨️ موضوع: الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی 🔽 باحضور: دکتر روح الله رحمانی (از مدیران سابق شرکت‌های مایکروسافت و آمازون) حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی (عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی) 🕕 زمان چهارشنبه 22 تیرماه 1401 ساعت 18 🔹نشست بصورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. 💻 پخش برخط از طریق تلویزیون اینترنتی گراف با ترافیک رایگان heyatonline.ir/graaph ✔️ بمنظور ثبت‌نام جهت حضور و کسب اطلاع بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی دین و فضای مجازی برگزار شد ♨️ موضوع: الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی 🔽 باحضور: دکتر روح الله رحمانی (از مدیران سابق شرکت‌های مایکروسافت و آمازون) حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی (عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی) 🔹متن کامل گزارش خبری این نشست در پست بعدی👇👇👇 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
صد و پانزدهمین ؛ هوش مصنوعی(1).pdf
452.9K
🔰صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی دین و فضای مجازی با موضوع الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی برگزار شد. ➖ متن کامل این گزارش خبری را بخوانید👆 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi