eitaa logo
هیئت محبان قرآن و عترت(علیهم السلام)
45 دنبال‌کننده
978 عکس
898 ویدیو
32 فایل
قال رَسُولُ الله(ص):إِنِّي تَاركٌ فِيكُمُ اْلثَّقَلَيْنِ إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا اَبَداً كِتَابَ الله وعِتْرتی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبر فوری سراسری
30.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️گوش کنید حالتون بهتر میشه خداخیرش بده چندتا کلیپ ازش دیدم همش خوب بود خدا به وجود افراد اینچنینی برکت بده 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ایران ما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نظر موسیقی دان آمریکایی درباره ایران 🔹هنری رالینز، خواننده و موسیقی دان آمریکایی که کل دنیا رو گشته، ازش میپرسن که خطرناک‌ترین جای دنیا کجاست؟ میگه کالیفرنیا، بغداد، قاهره 🔹بعد ازش میپرسن با دیدن کدوم کشور به آینده بشریت امیدوار شدی، جواب میده: ایران. ┄┅═☫ همیشه با خبر، با ما ☫═┅┄ @iraan_ma
هدایت شده از ایران ما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 خاطره‌ جالب کت‌وشلوار خریدن حاج‌آقا موسوی واعظ باعث خنده حضار شد.😁😂 ┄┅═☫ همیشه با خبر، با ما ☫═┅┄ @iraan_ma
🌹🌷🏵️ سلام بر اعضای محترم در اولین ساعت از سال نو.. هر چه آسایش روح.. هر چه آرامش دل.. هر چه تقدیر نیک و بلند.. هر چه ترفیع و مقام.. هر چه از لطف خداست.. همه را از عمق وجود.. برایتان و خانواده گرامیتان آرزو دارم.. سال نو مبارک باد 🌺🌸💐
هدایت شده از ولی الله صادقی
الهم عجل بتعجیل الفرج سلام علیکم بهار طبیعت همراه بابهار قرآن وماه ضیافت الله برشما وخانواده محترمتان مبارکباد دوستدار شما_ولی الله صادقی 🌷🌱🌲🌴🍀🌿🍀🌴🌷
هر صبح یک آیه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَلَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَنْ عِندَهُ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلَا يَسْتَحْسِرُونَ» از آن اوست آنان که در آسمان‌ها و زمینند! و آن‌ها که نزد اویند [= فرشتگان‌] هیچ گاه از عبادتش استکبار نمی‌ورزند، و هرگز خسته نمی‌شوند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۹ ) @ayehsobh تفسیر: در آیات گذشته، سخن از این واقعیت در میان بود که عالم هستى، بى هدف نیست، نه شوخى و بازیچه است و نه لهو و سرگرمى، بلکه داراى هدف تکاملى حساب شده اى است براى انسان ها. و از آنجا که ممکن است این توهّم به وجود آید که خدا چه نیازى به ایمان و عبادت ما دارد؟ آیات بعد، نخست به پاسخ این سخن مى پردازد و مى گوید: تمام کسانى که در آسمان‌ها و زمین هستند از آن اویند (وَ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ). و فرشتگانى که در محضر قرب پروردگار هستند هیچ گاه از پرستش او تکبر ندارند و هرگز خسته نمى شوند (وَ مَنْ عِنْدَهُ لایَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ لایَسْتَحْسِرُونَ). 🌺🌺🌺 یَسْتَحْسِرُون از ماده حسر در اصل به معنى بازگشودن چیز پوشیده و کنار زدن پرده است، سپس به معنى خستگى و ضعف به کار رفته، گوئى نیروهاى انسان در چنین حالتى همگى آشکار و مصرف مى گردد و چیزى از آن‌ها در بدن او پوشیده نمى ماند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۹ سوره‌ مبارکه انبیاء) هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ» (تمام) شب و روز را تسبیح می‌گویند؛ و سست نمی‌گردند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۰ ) @ayehsobh تفسیر: دائماً شب و روز تسبیح مى گویند و کمترین ضعف و سستى به خود راه نمى دهند (یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لایَفْتُرُونَ). با این حال، او چه نیازى به طاعت و عبادت شما دارد، این همه فرشتگان بزرگ، شب و روز مشغول تسبیحند، او حتى نیاز به عبادت آنها هم ندارد، پس اگر دستور ایمان، عمل صالح، بندگى و عبودیت به شما داده، سود و فایده اش متوجه خود شما است. 🌺🌺🌺 این نکته نیز جالب توجه است که در نظام بندگان و موالى ظاهرى، هر قدر بنده اى به مولا نزدیک تر باشد، خضوعش در برابر او کمتر است; چرا که خصوصیت بیشترى دارد و مولا نسبت به او نیاز فزون تر! اما در نظام عبودیت خلق و خالق قضیه بر عکس است، هر قدر فرشتگان و اولیاى خدا به او نزدیک تر مى شوند، مقام عبودیتشان بیشتر مى گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۰ سوره‌ مبارکه انبیاء) هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِّنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنشِرُونَ» آیا آن‌ها خدایانی از زمین برگزیدند که (خلق می‌کنند و) منتشر می‌سازند؟! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۱ ) @ayehsobh تفسیر: پس از نفى بیهودگى و بى هدفى عالم هستى در آیات گذشته، و قبول این که این عالم داراى هدف مقدسى است، آیات بعد به مسأله وحدت معبود و مدیر و مدبر این جهان پرداخته، چنین مى گوید: آیا آن‌ها خدایانى از زمین برگزیدند، خدایانى که مى توانند موجودات زنده را بیافرینند و در جهان پخش کنند؟! (أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِنَ الاْ َرْضِ هُمْ یُنْشِرُونَ). این جمله در حقیقت، اشاره به این است که معبود باید خالق باشد، مخصوصاً خالق حیات و زندگى که روشن ترین چهره هاى خلقت است. 🌺🌺🌺 تعبیر به: آلِهَةً مِنَ الاْ َرْضِ: خدایانى از زمین اشاره به بت ها و معبودهائى است که از سنگ و چوب و مانند آن مى ساختند، و حاکم بر آسمان‌ها مى پنداشتند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۱ سوره‌ مبارکه انبیاء)
هر صبح یک آیه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَلَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَنْ عِندَهُ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلَا يَسْتَحْسِرُونَ» از آن اوست آنان که در آسمان‌ها و زمینند! و آن‌ها که نزد اویند [= فرشتگان‌] هیچ گاه از عبادتش استکبار نمی‌ورزند، و هرگز خسته نمی‌شوند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۹ ) @ayehsobh تفسیر: در آیات گذشته، سخن از این واقعیت در میان بود که عالم هستى، بى هدف نیست، نه شوخى و بازیچه است و نه لهو و سرگرمى، بلکه داراى هدف تکاملى حساب شده اى است براى انسان ها. و از آنجا که ممکن است این توهّم به وجود آید که خدا چه نیازى به ایمان و عبادت ما دارد؟ آیات بعد، نخست به پاسخ این سخن مى پردازد و مى گوید: تمام کسانى که در آسمان‌ها و زمین هستند از آن اویند (وَ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ). و فرشتگانى که در محضر قرب پروردگار هستند هیچ گاه از پرستش او تکبر ندارند و هرگز خسته نمى شوند (وَ مَنْ عِنْدَهُ لایَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ لایَسْتَحْسِرُونَ). 🌺🌺🌺 یَسْتَحْسِرُون از ماده حسر در اصل به معنى بازگشودن چیز پوشیده و کنار زدن پرده است، سپس به معنى خستگى و ضعف به کار رفته، گوئى نیروهاى انسان در چنین حالتى همگى آشکار و مصرف مى گردد و چیزى از آن‌ها در بدن او پوشیده نمى ماند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۹ سوره‌ مبارکه انبیاء) هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ» (تمام) شب و روز را تسبیح می‌گویند؛ و سست نمی‌گردند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۰ ) @ayehsobh تفسیر: دائماً شب و روز تسبیح مى گویند و کمترین ضعف و سستى به خود راه نمى دهند (یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لایَفْتُرُونَ). با این حال، او چه نیازى به طاعت و عبادت شما دارد، این همه فرشتگان بزرگ، شب و روز مشغول تسبیحند، او حتى نیاز به عبادت آنها هم ندارد، پس اگر دستور ایمان، عمل صالح، بندگى و عبودیت به شما داده، سود و فایده اش متوجه خود شما است. 🌺🌺🌺 این نکته نیز جالب توجه است که در نظام بندگان و موالى ظاهرى، هر قدر بنده اى به مولا نزدیک تر باشد، خضوعش در برابر او کمتر است; چرا که خصوصیت بیشترى دارد و مولا نسبت به او نیاز فزون تر! اما در نظام عبودیت خلق و خالق قضیه بر عکس است، هر قدر فرشتگان و اولیاى خدا به او نزدیک تر مى شوند، مقام عبودیتشان بیشتر مى گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۰ سوره‌ مبارکه انبیاء) هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِّنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنشِرُونَ» آیا آن‌ها خدایانی از زمین برگزیدند که (خلق می‌کنند و) منتشر می‌سازند؟! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۱ ) @ayehsobh تفسیر: پس از نفى بیهودگى و بى هدفى عالم هستى در آیات گذشته، و قبول این که این عالم داراى هدف مقدسى است، آیات بعد به مسأله وحدت معبود و مدیر و مدبر این جهان پرداخته، چنین مى گوید: آیا آن‌ها خدایانى از زمین برگزیدند، خدایانى که مى توانند موجودات زنده را بیافرینند و در جهان پخش کنند؟! (أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِنَ الاْ َرْضِ هُمْ یُنْشِرُونَ). این جمله در حقیقت، اشاره به این است که معبود باید خالق باشد، مخصوصاً خالق حیات و زندگى که روشن ترین چهره هاى خلقت است. 🌺🌺🌺 تعبیر به: آلِهَةً مِنَ الاْ َرْضِ: خدایانى از زمین اشاره به بت ها و معبودهائى است که از سنگ و چوب و مانند آن مى ساختند، و حاکم بر آسمان‌ها مى پنداشتند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۱ سوره‌ مبارکه انبیاء)
هر صبح یک آیه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ» اگر در آسمان و زمین، جز «اللّه» خدایان دیگری بود، فاسد می‌شدند (و نظام جهان به هم می‌خورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصیفی که آن‌ها می‌کنند! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۲ ) @ayehsobh استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه انبیاء آیه: ۲۲ @ayehsobh
🌷 گلزار شهدای تبریز قدم می‌زدم، نوشته ای که بالای سر شهدا نصب بود نظرم را جلب کرد: "هر اتفاقی افتاد، نباید صداتان دربیاید! ما رفتیم زیر آب سرباز عراقی ما را ندید فقط دو سه تا از بچه های دسته یک را دید، هیچ کار نکردند یکی یکی تیر خوردند و رفتند زیر آب حتی ناله هم نکردند." با خودم گفتم آن روز چرا رزمنده‌ها ناله نکردند؟🤔 نداشتند؟ چرا؛ داشتند! جسم‌ عزیزشان را گلوله‌ها سوراخ نکرده بود؟ چرا؛ کرده بود! آنچه باعث شده بود، دو چیز بود: ۱. دشمن نشنود. ۲.زحمت دیگر رزمنده‌ها هدر نرود. 🔹امروز خون همان شهدا نتیجه داده و حکومت اسلامی و سربلند است. ایراد ندارد؟ دارد، اختلاف نداریم؟ داریم، اشتباهات و کوتاهی‌های مسئولین ندارد؟ دارد، اما همان دو چیز باید باعث شود: ۱. دشمن نشنود و از اختلافات ما خوشحال نشود! ۲.زحمت دیگر رزمنده‌ها هدر نرود! گاهی باید سرمان را زیر آب کنیم و صدایمان درنیاید! انتقاد و مطالبه‌گری نکنیم؟ چرا، اینکه واجب است، اما آنقدر سنجیده و هوشمندانه باید باشد که هم دشمن نشنود هم ... .
سلام علیکم وقتی حضرت مریم که هنوز شوهر نکرده بود با یه بچه به بغل اومد میون بنی اسرائیل و همه عالم علی القاعده می دونستند که هیچ زنی بدون شوهر بچه دار نمیشه تنها چیزی که به ذهنشان اومد این بود که نعوذبالله مریم مرتکب امرخلاف عفت شده و این بچه حاصل اون عمل منافی عفته! همه شواهد وقرائن هم گواه به این برداشت می داد. اما خداوند می فرماید بنی اسرائیل به مریم بهتان زدند(مرتکب گناه شدند) زیرا مریم تا پیش از آن بنده مؤمنه و پاکدامن بود و هرگز نباید تا گناهی اثبات نشده به مؤمن نسبت داده بشود حتی اگر هر چیز غیر عادی و لو به حسب معمول همه ظواهر و شواهد و قرائن بر علیه او باشه. در مورد مریم خدا ثابت کرد گاهی دلیل و دلایلی برای بی گناهی مؤمن وجود دارد که حتی به فکر هیچ کسی خطور نمی کند و آن حامله شدن زن بدون شوهر است وقتی خدا بخواهد. من مطمئن نیستم اگر من و امثال من که نمی توانیم ذهنمان را از سوء ظن و بد گمانی نسبت به افراد مؤمن و متدین که دارای سوابق طهارت و تدین و درستی هستند، پاک کنیم، اگر در زمان مریم و در بنی اسرائیل زندگی می کردیم در جبهه بهتان زنندگان به حضرت مریم نبودیم و مورد ملامت خداوند و بعد رسوایی و شرمندگی ابدی واقع نمی شدیم.! شیطان و لشکریانش در چنین مواقعی به شدت فعال و کوشا هستند تا مؤمنین را دچار بد گمانی کرده و در ایمانشان خلل ایجاد کنند. آقامیری و امثال آقامیری خودشان بدسابقه و دچار فسق ثابت شده هستند و هرگز مؤمنان نباید به سخنان جاهلانه و بی پایه و اساس آنان توجه کنند و زمام دین و آخرتشان را نباید به دست این افراد معلوم الحال بدهند تا آنها را به جایی ببرند که خودشان رفته اند! وظیفه دینی و قرآنی و عقلانی ما در چنین مواردی پرهیز از بدگمانی و سوء ظن و پیدا کردن گمان های نیک در ذهنمان نسبت به مؤمنین است. همه ما ممکن است در شرایطی غبار آلود قرار بگیریم که آبرو و شخصیتمان نزد دیگران مورد مخاطره و بدگمانی و حمله جامعه واقع شود و تلاش برای اثبات بی گناهیمان مشکل باشد و یا حتی ممکن نباشد. داستان مریم داستان زندانی شدن یوسف،داستان همسر پیامبر(ص) و موارد دیگر که در قرآن آمده برای عبرت آموزی ماست تا در چنین امتحانات و فتنه هایی مغلوب شیطان و یارانَش و سوء ظن های هلاک کننده نشویم. وظیفه دیگر ما دفاع و حمایت از برادر و با خواهریست که آبروی او در خطر افتاده و از هر طرف مورد هجمه شیاطین و گمراهان و فاسقین قرار گرفته. خداوند به لطف و کرم واسعه اش عاقبت ما را ختم به خیر فرماید. لطفا در انتشار این متن برای حفظ و صیانت از لغزش دوستان و آشنایان خود و دفاع از آبروی مؤمنبن کوشا باشید.
هر صبح یک آیه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ» هیچ کس نمی‌تواند بر کار او خرده بگیرد؛ ولی در کارهای آن‌ها، جای سؤال و ایراد است! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۳ ) @ayehsobh تفسیر: پس از استدلال در آیه پیش بر توحید مدبّر و اداره کننده این جهان، در آیه بعد، مى گوید: او آن چنان حکیمانه جهان را نظم بخشیده که جاى هیچ ایراد و گفتگو در آن نیست آرى هیچ کس بر کار او نمى تواند خرده بگیرد، و از آن سؤال کند، در حالى که دیگران چنین نیستند و در افعالشان جاى ایراد و سؤال بسیار است (لایُسْئَلُ عَمّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ). گر چه در تفسیر این آیه، مفسران سخن بسیار گفته اند، ولى آنچه در بالا گفته شد از همه نزدیکتر به نظر مى رسد. توضیح این که ما دو گونه سؤال داریم، یک نوع سؤال، سؤال توضیحى است که انسان از مسائلى بى خبر است و مایل است حقیقت آن را درک کند، حتى با علم و ایمان به این که کار انجام شده، کار صحیحى بوده، باز مى خواهد نکته اصلى و هدف واقعى آن را بداند. این گونه سؤال ها در افعال خدا نیز جائز است، بلکه این همان سؤالى است که سرچشمه کاوشگرى، پژوهش در جهان خلقت و مسائل علمى محسوب مى شود، و از این گونه سؤالات، چه در رابطه با عالم تکوین، و چه تشریع یاران پیامبر و امامان بسیار داشتند. نوع دیگر، سؤال اعتراضى است، که مفهومش این است: عمل انجام شده نادرست و غلط بوده، مثل این که به کسى که عهد خود را بى دلیل شکسته مى گوئیم: تو چرا عهدشکنى مى کنى؟ هدف این نیست که توضیح بخواهیم بلکه هدف آن است که ایراد کنیم. 🌺🌺🌺 مسلماً این نوع سؤال، در افعال خداوند حکیم معنى ندارد، و اگر گاهى از کسى سر بزند، حتماً به خاطر ناآگاهى است، ولى جاى این گونه سؤال در افعال دیگران بسیار است. ضمناً از این سخن به خوبى مى توان نتیجه گرفت که اگر کسى سؤالى از نوع دوم داشته باشد، دلیل بر آن است که هنوز خدا را به خوبى نشناخته و از حکیم بودن او آگاه نیست. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۳ سوره‌ مبارکه انبیاء) هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ هَذَا ذِكْرُ مَن مَّعِيَ وَذِكْرُ مَن قَبْلِي بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُّعْرِضُونَ» آیا آن‌ها معبودانی جز خدا برگزیدند؟! بگو: «دلیلتان را بیاورید! این سخن کسانی است که با من هستند، و سخن کسانی [= پیامبرانی‌] است که پیش از من بودند!» امّا بیشتر آنها حق را نمی‌دانند؛ و به همین دلیل (از آن) روی گردانند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۴ ) @ayehsobh تفسیر: آیه بعد، مشتمل بر دو دلیل دیگر در زمینه نفى شرک است، که با دلیل گذشته مجموعاً سه دلیل مى شود. نخست مى گوید: آیا آنها جز خدا معبودانى براى خود انتخاب کرده اند؟! بگو دلیل خود را بیاورید (أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ). اشاره به این که اگر از دلیل گذشته دائر به این که نظام عالم هستى دلیل بر توحید است صرف نظر کنید، لااقل هیچ گونه دلیلى بر اثبات شرک و الوهیت این خدایان وجود ندارد، انسان عاقل، چگونه مطلبى را بى دلیل مى پذیرد؟ 🌺🌺🌺 پس از آن به آخرین دلیل اشاره کرده مى گوید: این تنها من و همراهانم نیستند که سخن از توحید مى گویند، بلکه تمام پیامبران و مؤمنان پیشین نیز، همه موحّد بودند (هذا ذِکْرُ مَنْ مَعِیَ وَ ذِکْرُ مَنْ قَبْلِی). این همان دلیلى است که دانشمندان عقائد، تحت عنوان اجماع و اتفاق پیامبران، بر مسأله یگانگى خدا ذکر کرده اند. و از آنجا که ممکن است گاهى کثرت بت پرستان (مخصوصاً در شرائط زندگى مسلمانان در مکّه که سوره انبیاء ناظر به آن است) براى بعضى مانع از پذیرش توحید گردد، چنین اضافه مى کند: اما اکثر آنها حق را نمى دانند لذا از آن روى گردانند (بَلْ أَکْثَرُهُمْ لایَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُمْ مُعْرِضُونَ). همیشه مخالفت اکثریت نادان در بسیارى از جامعه ها دلیلى بوده است، براى اعراض ناآگاهان، و قرآن در بسیارى از آیات، چه آیاتى که در سوره هاى مکّى نازل شده، یا سوره هاى مدنى تکیه بر این اکثریت را شدیداً محکوم کرده است، و براى آن هیچ گونه ارزشى قائل نیست، بلکه معیار را دلیل و منطق مى شمرد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۴ سوره‌ مبارکه انبیاء)
هدایت شده از عباس جعفری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکر روز دوشنبه یا قاضی الحاجات 🍃🌸 دوشنبه متعلق است به وجود نازنین امام حسن و امام حسین علیه السلام السلام علیک یا امام حسن مجتبی(ع) السلام علیک یا امام حسین(ع) تقدیم به روح بلند آن دو بزرگوار صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روزتان معطر به نگاه خداوندی ____🍃🌸🍃____ 🆔 @M_Amini40
هر صبح یک آیه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ» ما پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه به او وحی کردیم که: «معبودی جز من نیست؛ پس تنها مرا پرستش کنید.» (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۵ ) @ayehsobh تفسیر: و از آنجا که ممکن است بعضى بى خبران بگویند: ما پیامبرانى مانند عیسى(علیه السلام) داریم که دعوت به خدایان متعدد کرده است، قرآن در آیه مورد بحث با صراحت تمام مى گوید: ما قبل از تو هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر این که به او وحى نمودیم که معبودى جز من نیست، و تنها مرا پرستش کنید (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُول إِلاّ نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاّ أَنَا فَاعْبُدُونِ). 🌺🌺🌺 و به این ترتیب، ثابت مى شود نه عیسى(علیه السلام) و نه غیر او هرگز دعوت به شرک نکرده اند، و این گونه نسبت ها تهمت است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۵ سوره‌ مبارکه انبیاء)
هر صبح یک آیه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ» آن‌ها گفتند: «خداوند رحمان فرزندی برای خود انتخاب کرده است»! او منزه است (از این عیب و نقص)؛ آن‌ها [= فرشتگان‌] بندگان شایسته اویند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۶ ) @ayehsobh تفسیر: آنجا که در آیه بحث گذشته، سخن از پیامبران الهى و نفى هر گونه شرک (و ضمناً نفى فرزند بودن حضرت مسیح(علیه السلام)) در میان بود، آیات بعد، همه در مورد نفى فرزند بودن فرشتگان است. توضیح این که بسیارى از مشرکان عرب، عقیده داشتند که فرشتگان، فرزندان خدا هستند و به همین دلیل، گاه آن‌ها را پرستش مى کردند. قرآن صریحاً در آیات بعد، این عقیده خرافى و بى اساس را محکوم کرده و بطلان آن را با دلائل مختلف بیان مى کند. 🌺🌺🌺 نخست، مى گوید: آن‌ها گفتند خداوند رحمان فرزندى براى خود انتخاب کرده است (وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً). اگر منظورشان فرزند حقیقى باشد که لازمه آن جسم بودن است، و اگر (فرزندخواندگى) که در میان عرب معمول بوده است، باشد، آن نیز دلیل بر ضعف و احتیاج است، و از همه این‌ها گذشته، اصولاً کسى نیاز به فرزند دارد که فانى مى شود، براى بقاء نسل، کیان و آثار او باید فرزندش حیات او را در درازمدت ادامه دهد، یا براى عدم احساس تنهائى و انس گرفتن یا کسب قدرت است، اما یک وجود ازلى و ابدى و غیر جسمانى و از هر نظر بى نیاز خداست، فرزند براى او معنى ندارد. لذا بلافاصله مى فرماید: منزه و پاک است او از این عیب و نقص (سُبْحانَهُ). سپس اوصاف فرشتگان را در شش قسمت بیان مى کند که مجموعاً دلیل روشنى است بر نفى فرزند بودن آن‌ها: 1 ـ آن‌ها بندگان خدا هستند (بَلْ عِبادٌ). 2 ـ بندگانى شایسته و گرامى داشته (مُکْرَمُونَ). آن‌ها همچون بندگان گریزپا نیستند که تحت فشار مولى، تن به خدمت مى دهند، بلکه بندگانى هستند، از هر نظر شایسته، که راه و رسم عبودیت را خوب مى دانند، و به آن افتخار مى کنند، خدا نیز آن‌ها را به خاطر اخلاصشان در عبودیت گرامى داشته و مواهب خویش را به آن‌ها افزایش داده است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۶ سوره‌ مبارکه انبیاء)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر صبح یک آیه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ» هرگز در سخن بر او پیشی نمی‌گیرند؛ و (پیوسته) به فرمان او عمل می‌کنند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۷ ) @ayehsobh تفسیر: 3 ـ آن‌ها آن قدر مؤدب، تسلیم و سر بر فرمان خدا هستند که هرگز در سخن گفتن بر او پیشى نمى گیرند (لایَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ). 4 ـ و از نظر عمل نیز آن‌ها تنها فرمان او را اجرا مى کنند (وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ). آیا این صفات، صفات فرزندان است یا صفات بندگان؟! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۷ سوره‌ مبارکه انبیاء)
هر صبح یک آیه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىَ وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ» او اعمال امروز و آینده و اعمال گذشته آن‌ها را می‌داند؛ و آن‌ها جز برای کسی که خدا راضی (به شفاعت برای او) است شفاعت نمی‌کنند؛ و از ترس او بیمناکند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۸ ) @ayehsobh تفسیر: سپس، به احاطه علمى پروردگار نسبت به آن‌هااشاره کرده مى فرماید: خداوند هم اعمال امروز و آینده آن‌ها را مى داند، و هم اعمال گذشته را، هم از دنیاى آن‌ها آگاه است و هم از آخرتشان، هم قبل از وجودشان و هم بعد از وجودشان (یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ). مسلماً، فرشتگان از این موضوع آگاهند که خدا به آن‌ها احاطه علمى دارد و همین عرفان، سبب مى‌شود که آن‌ها نه سخنى قبل از او بگویند و نه از فرمانش سرپیچى کنند، و به این ترتیب این جمله مى تواند در حکم تعلیل براى آیه سابق بوده باشد. 5 ـ بدون شک آن‌ها که بندگان گرامى و شایسته خدا هستند براى نیازمندان شفاعت مى کنند، ولى باید توجه داشت هرگز براى کسى شفاعت نمى کنند مگر این که بدانند خدا از او خشنود است و اجازه شفاعت او را داده است (وَ لایَشْفَعُونَ إِلاّ لِمَنِ ارْتَضى). مسلماً خشنودى خداوند و اجازه شفاعت دادن او، بى دلیل نمى تواند باشد حتماً به خاطر ایمان راستین و یا اعمالى است که پیوند انسان را با خدا محفوظ مى دارد. ضمناً این جمله پاسخى است به آن‌ها که مى گفتند: ما فرشتگان را عبادت مى کنیم، تا در پیشگاه خدا براى ما شفاعت کنند، قرآن مى گوید: آن‌ها از پیش خود هیچ کارى نمى توانند بکنند، و هر چه مى خواهید باید مستقیماً از خدا بخواهید حتى اجازه شفاعت شفیعان را. 🌺🌺🌺 6 ـ به خاطر همین معرفت و آگاهى است که آن‌ها تنها از او مى ترسند و تنها خشیت او را به دل راه مى دهند (وَ هُمْ مِنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُونَ). آن‌ها از این نمى ترسند که گناهى انجام داده باشند، بلکه از کوتاهى در عبادت یا ترک اولى بیمناکند. جالب این که خشیت از نظر ریشه لغت، به معنى هر گونه ترس نیست، بلکه ترسى است توأم با تعظیم و احترام. مُشْفِق از ماده اشفاق به معنى توجهى است که آمیخته با ترس باشد (چون در اصل از ماده شفق گرفته شده که روشنى آمیخته با تاریکى است). بنابراین، ترس آن‌ها از خداوند، همچون ترس انسان از یک حادثه وحشتناک نیست، و همچنین اشفاق آن‌ها همچون بیم انسان از یک موجود خطرناک نمى باشد، بلکه ترس و اشفاقشان آمیزه اى است از احترام، عنایت و توجه، معرفت و احساس مسئولیت. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۸ سوره‌ مبارکه انبیاء)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موضع ما نسبت به امثال فاضلی مشخص است اما هر کس هر جایی حرف حساب زد باید به صراحت اعلام کنیم. 🔹 خانم معترض بعد از آه و واویلا می‌گوید: اگر آمریکا هم حمله کند بهتر از این زندگی است که ما داریم... شب می‌خوابیم صبح بلند می‌شویم می‌بینیم دلار باز هم گران‌تر شده... 🔹 پاسخ را از زبان خود فاضلی بشنوید.
هر صبح یک آیه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَمَن يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلَهٌ مِّن دُونِهِ فَذَلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ» و هر کس از آن‌ها بگوید: «من جز خدا، معبودی دیگری هستم»، کیفر او را جهنم می‌دهیم! و ستمگران را این گونه کیفر خواهیم داد. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۹ ) @ayehsobh تفسیر: روشن است فرشتگان با این صفات برجسته، ممتاز و مقام عبودیت خالص، هرگز دعوى خدائى نمى کنند، اما اگر فرضاً کسى از آن‌ها (و یا از انسان‌ها) بگوید من معبودى غیر از خدا هستم؛ کیفر او را جهنم مى‌دهیم. آرى این چنین ظالمان را کیفر خواهیم داد (وَ مَنْ یَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّی إِلهٌ مِنْ دُونِهِ فَذلِکَ نَجْزِیهِ جَهَنَّمَ کَذلِکَ نَجْزِی الظّالِمِینَ). 🌺🌺🌺 در حقیقت دعوى الوهیت، یک مصداق روشن ظلم بر خویشتن و بر جامعه است و در قانون کلّى کَذلِکَ نَجْزِی الظّالِمِینَ درج است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۹ سوره‌ مبارکه انبیاء)