عبدالباسط نهاوند؟.mp3
610.7K
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت نخست
۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷
🗯 تحلیل:
🔹 در سایتها و کانالها بسیار دیدهایم: «اجرای مقام نهاوند توسط استاد عبدالباسط» یا «تلاوت استاد عبدالباسط در مقام نهاوند» و ... .
🔹به نظر شما استاد عبدالباسط اصلا از مقام نهاوند استفاده کرده است؟
🔹آیا این که بعضی از اساتید معتقدند کلا شیخ عبدالباسط هیچگاه از نهاوند استفاده نکرده صحیح است؟
❓لطفا این چند فراز را با هم مقایسه کنید و نظر دهید.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
وقف ازدواج - قسمت نخست
🔷 گاهى در آيهاى دو جمله كنار هم قرار مىگيرند كه هر يك از آنها در معنا از ديگرى مستقل است و بين آنها ارتباط لفظى نيز وجود ندارد و بنابراین میتوان بر هریک از آنها به طور مجزا وقف نمود، اما بين آنها تقابل يا تعادلی در عبارات وجود دارد:
🔸وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى * وَ لَاتَعَاوَنُوا عَلَى الْاثْمِ وَ الْعُدْوَانِ (مائده – ۲)
🔸مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ * وَ مَنْ اسَآءَ فَعَلَيْهَا (فصلت – ۴۶)
🔸لَهَا مَا كَسَبَتْ * وَ لَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ (بقره - ۱۳۴)
🔸لَهَا مَا كَسَبَتْ * وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ (بقره - ۲۸۶)
🔸الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ * وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ (نور – ۲۶)
🔹به عقیده علمای فن قرائت در این گونه موارد بهتر است دو عبارت مزدوج با هم خوانده شود.
🔹اما برخی نیز معتقدند ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
عبدالباسط نهاوند؟.mp3
610.7K
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت دوم
۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷
🗯 تحلیل:
🔹 از میان این ۳ فراز تنها نخستین آنها (سوره طه) نهاوند است اما فرازهای دوم و سوم (سوره ق) -اگرچه در آنها نیز جنس نهاوند شنیده میشود- در مقامهای شوری و بیات اجرا شده است.
🔹 این که اجرای نهاوند در تلاوتهای استاد عبدالباسط به ندرت یافت شود سخنی صحیح است و ما نیز جز همین یک فراز نیافتیم!
🔹 مقصود از «اجرای نهاوند» توسط استاد عبدالباسط اجرای «مقام نهاوند» توسط ایشان است و الا «جنس» نهاوند را در مقامهای عجم، بیات و ... نیز میتوان شنید.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
محمد احمد شبیب حاقه.mp3
875.9K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمداحمد شبیب – قسمت دوم
۩ سوره مبارکه الحاقه - آیات ابتدایی
🗯 تحلیل:
🔹 در این تلاوت استاد محمداحمد شبیب ظاهرا نمیخواد ۲ اکتاو رو کامل بخونه. ایشون دیوان اساسی رو کمی پایین انتخاب کرده، جوری که اوج مقامات رو براحتی و کامل میتونه بخونه اما تو قسمت بم یکی دو درجه کم میاره.
🔹 یه نکته مهم آموزشی تو این مقطع اینه که استاد چجوری از نتهای خیلی پایین -که نمیتونه یا نمیخواد بخونه- فرار میکنه. به قسمت پایانی حجاز دقت کنید ... .
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
وقف ازدواج - قسمت دوم
🔹 اما برخی از علما نیز معتقدند که در چنين مواردى اولويت با جدا خواندن دو جمله و قطع آنهاست. يعنى قارى در انتهاى جمله اوّل وقف مىكند و از ابتداى جمله دوم شروع مىنمايد و این نظر صاحب کتاب «منارالهدى فى بيان الوقف و الابتداء» است.
🔹 همچنین به عقیده گروهی دیگر از اساتید فن، اگر ازدواج در دو جملهاى باشد كه هر دو طولانى باشند، وقف كردن در هر دو جمله زيباست، زيرا نفس قارى گاه براى تلاوت دو جمله كفايت نمىكند و به ناچار وقف در اثناى جمله دوم صورت مىگيرد و چه بسا موجب تغيير معناى كلام خدا شود. مانند:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا * وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا (احزاب ۲۸ و ۲۹)
🔹 نظر اخیر مربوط به استاد محمود خلیل الحصری در کتاب «معالم الاهتداء» است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت هفتم
هاء جوهری:
🔹 هاء اصلى یا «جوهرى» حرفى است كه جزو ذات و جوهر كلمه است و از آن جدا نمىشود. به عبارتى ديگر، حرفى از حروف كلمه است و مانند هاء كنايه (ضمیر) يا سكت نیست که به كلمه اضافه شده باشد. مانند: «اللَّهُ، نَفْقَهُ، يَنْتَهِ، تَنْتَهِ، كَرِهَ، سَفِهَ، وُجُوهٌ»
🔹 هاء جوهری ممکن است هر حرکت و اعرابی را بپذیرد (رفع، نصب، جر، جزم، تنوین، ...) لکن حرکت آن هر چه باشد به همان صورت و بدون صله (اشباع) خوانده مىشود، تنها استثناء در این زمینه كلمه «هذِهِ» است که با وجود اينكه هاء آخر آن اصلى است، لکن به اشباع خوانده مىشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 5 - 1.mp3
1.54M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت نخست
🔹آغاز مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات):
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟
🌿 إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا ۖ وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ﴿۲۳﴾
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هفتم
🔸میم جمع:
میم جمع حرف میم ساکنی است که در انتهای ضمایر جمعی مذکر آمده است: هُم – کُم – تُم.
🔹حرکت اصلی آن ضمه با صله واوی است لکن برای سهولت به صورت ساکن ادا میشود.
🔹 اما هرگاه ضمیر دیگری به آن متصل شود، صله واوی ظاهر میشود:
یُریکُم + هُم ⬅ یُریکُموهُم
تَرَکتُم + ها ⬅ تَرَکتُموها
فَاَسقَیناکُم + هُ ⬅ فَاَسقَیناکُموهُ
🔸ورش، میم جمع را هرگاه پس از آن، همزه قطع بیاید با صله واوی خوانده است.
🌿 علَیکُم أنفُسَکُم ⬅️ علَیکُمو أنفُسَکُم
🌿 أنتُم أذِلَّه ⬅️ أنتُمو أذِلَّه
🌿 لَهُم ءامِنوا ⬅️ لَهُمو ءامِنوا
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
نمونه ورش میم جمع.mp3
447.4K
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هشتم
🔹نمونهها برای میم جمع:
🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (بقره - ۶)
🌿 إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ (توبه - ۴)
🌿 وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ (سبأ - ۴۳)
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 5 - 2.mp3
2.14M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت دوم
🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات)
کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت نخست
🔸تعريف مدّ:
مدّ در لغت به معناى «كشيدن» است و در اصطلاح، كشيدن حروف مدّ و لين را گويند.
🔸حروف مدّ:
همان صداهاى كشيده است، كه به آنها «الف مدّى»، «ياء مدّى» و «واو مدّى» گفتهاند.
🔸حروف لین:
دو حرف «واو» و «ياء» ساكن ماقبل مفتوح را گویند.
🔸مدّ اصلى:
مقدار كشش طبيعى صداهاى مدّى را گويند. به آن مدّ ذاتى و طبيعى هم مىگويند.
🔸مدّ فرعى:
وقتى كشش صدا در صداهاى مدّى بيش از ميزان طبيعى باشد، به آن مدّ فرعى مىگويند. اين نوع از مدّ هنگامى به وجود مىآيد كه بعد از صداهاى مدّى، سبب هم وجود داشته باشد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup