💡نکته تجویدی:
احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت هفتم
هاء جوهری:
🔹 هاء اصلى یا «جوهرى» حرفى است كه جزو ذات و جوهر كلمه است و از آن جدا نمىشود. به عبارتى ديگر، حرفى از حروف كلمه است و مانند هاء كنايه (ضمیر) يا سكت نیست که به كلمه اضافه شده باشد. مانند: «اللَّهُ، نَفْقَهُ، يَنْتَهِ، تَنْتَهِ، كَرِهَ، سَفِهَ، وُجُوهٌ»
🔹 هاء جوهری ممکن است هر حرکت و اعرابی را بپذیرد (رفع، نصب، جر، جزم، تنوین، ...) لکن حرکت آن هر چه باشد به همان صورت و بدون صله (اشباع) خوانده مىشود، تنها استثناء در این زمینه كلمه «هذِهِ» است که با وجود اينكه هاء آخر آن اصلى است، لکن به اشباع خوانده مىشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 5 - 1.mp3
1.54M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت نخست
🔹آغاز مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات):
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟
🌿 إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا ۖ وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ﴿۲۳﴾
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هفتم
🔸میم جمع:
میم جمع حرف میم ساکنی است که در انتهای ضمایر جمعی مذکر آمده است: هُم – کُم – تُم.
🔹حرکت اصلی آن ضمه با صله واوی است لکن برای سهولت به صورت ساکن ادا میشود.
🔹 اما هرگاه ضمیر دیگری به آن متصل شود، صله واوی ظاهر میشود:
یُریکُم + هُم ⬅ یُریکُموهُم
تَرَکتُم + ها ⬅ تَرَکتُموها
فَاَسقَیناکُم + هُ ⬅ فَاَسقَیناکُموهُ
🔸ورش، میم جمع را هرگاه پس از آن، همزه قطع بیاید با صله واوی خوانده است.
🌿 علَیکُم أنفُسَکُم ⬅️ علَیکُمو أنفُسَکُم
🌿 أنتُم أذِلَّه ⬅️ أنتُمو أذِلَّه
🌿 لَهُم ءامِنوا ⬅️ لَهُمو ءامِنوا
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
نمونه ورش میم جمع.mp3
447.4K
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هشتم
🔹نمونهها برای میم جمع:
🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (بقره - ۶)
🌿 إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ (توبه - ۴)
🌿 وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ (سبأ - ۴۳)
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 5 - 2.mp3
2.14M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت دوم
🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات)
کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت نخست
🔸تعريف مدّ:
مدّ در لغت به معناى «كشيدن» است و در اصطلاح، كشيدن حروف مدّ و لين را گويند.
🔸حروف مدّ:
همان صداهاى كشيده است، كه به آنها «الف مدّى»، «ياء مدّى» و «واو مدّى» گفتهاند.
🔸حروف لین:
دو حرف «واو» و «ياء» ساكن ماقبل مفتوح را گویند.
🔸مدّ اصلى:
مقدار كشش طبيعى صداهاى مدّى را گويند. به آن مدّ ذاتى و طبيعى هم مىگويند.
🔸مدّ فرعى:
وقتى كشش صدا در صداهاى مدّى بيش از ميزان طبيعى باشد، به آن مدّ فرعى مىگويند. اين نوع از مدّ هنگامى به وجود مىآيد كه بعد از صداهاى مدّى، سبب هم وجود داشته باشد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت نهم
فتح، اماله و تقلیل - کلیات و تعاریف
🔸اماله مصدر باب افعال از «مالَ - یَمیلُ» و در لغت به معنای «میل دادن» و «نزدیک کردن» است.
🔸در اصطلاح تجوید، تلفظ «فتحه» و «الف مدی» به صورت طبیعی را «فتح» گویند و «اماله» عبارت است از میل دادن «فتحه» به «کسره» و «الف مدی» به «یاء مدی».
🔸اماله دارای درجات و مراتبی است:
🔹اماله کبری یا تام: در این حالت، صدای «الف مدی» به «یاء مدی» نزدیک شده، تقریبا به صورت کسره فارسی ادا میشود.
🔹اماله صغرا یا ناقص یا بینبین یا تقلیل: حالتی است بین «فتح» و «اماله» که «الف مدی» به میزان کمتری به «یاء مدی» میل داده میشود.
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فتح و اماله استاد ستوده نیا.mp3
435.5K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دهم
فتح، اماله و تقلیل – ادامه کلیات و تعاریف
🔹 اماله از اصول قرائت ابوعمرو، حمزه، کسایی، ابن عامر و خلف العاشر است هرچند از سایر قراء عشره نیز کم و بیش اماله و تقلیل روایت شده است.
🔹 ورش از نافع «تقلیل» را روایت کرده و «اماله» تنها یک مورد در قرآن میباشد.
🔹 حد و میزان اماله و تقلیل در قرائت قاریان و مرتّلین مصری و سایرین اندکی متفاوت است و برخی از آنان «تقلیل» را نزدیک به جایگاه «اماله کبری» و «اماله کبری» را بسیار نزدیک به «یاء مدی» ادا میکنند.
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت نخست
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم - قصیدهای عاشقانه از «احمد شوقی» شاعر معاصر اهل مصر
🌱ريمٌ على القاع بين البان و العَلَم
ﺃحلَّ سَفْكَ دَمي في اﻷشهر الحُرُم
آهوی سفیدی در صحرا، در میان درختان بان و کوه، ریختن خون مرا در ماههای حرام، مباح کرد.
🌱لمّا رَنا حدَّثَتني النَّفسُ قائلةً
يا ويحَ جَنبِك بالسَّهم المصيبِ رُمي
هنگامی که به من نگاه کرد، نفسم به من گفت: «ای وای! پهلویت تیر خورد!»
🌱يا لائمي في هواه و الهوى قَدَرٌ
لَو شفَّكَ الوَجدُ لَمتَعذِل و لَمتلُم
ای که مرا در عشق او ملامت می کنی، در حالی که عشق، سرنوشت است، اگر سرخوشی عشق ترا نیز ضعیف و لاغر کرده بود، دیگر مرا سرزنش و ملامت نمی کردی.
🗯 تحلیل: معتصم، مبتهل سوری، دارای صدای فوقالعاده تکنیکی و توانمند در ارائه قابلیتهای لحنی و استاد ترکیبات بین مقامهای مختلف است. او در این مقطع از ابتهال، مقامهای بیات، شوری، نهاوند، حجاز، نواثر، ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟ 🌿 إِنَّ اللَّهَ يُدْخِ
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟
۩ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا ۖ وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ﴿۲۳﴾
🌿 خداوند کسانی را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند، در باغهایی از بهشت وارد میکند که از زیر درختانش نهرها جاری است. آنان در آنجا با دستبندهایی از طلا و مروارید زینت میشوند و در آنجا لباسهایشان از حریر است.
🗯 تحلیل:
🔹 با توجه به ترجمه آیه، بهترین گزینههای وقف و ابتدا به ترتیب اولویت به شرح زیر است:
۱ - وقف بر «لُؤْلُؤًا» و سپس ادامه آیه.
۲ - وقف بر «الْأَنْهَارُ» و سپس ادامه آیه یا ابتدا از «جَنّاتٍ».
۳ - وقف بر «جَنّاتٍ» و سپس ابتدا از «جَنّاتٍ».
🔹 از بررسی تلاوت اساتید مصری نیز تقریبا همین نتیجه حاصل میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت دوم
🔸 تعریف قصر:
در لغت به معنى «حبس» مىباشد و در اصطلاح تجويد «ترك مدّ فرعى» را گويند و «به قصر خواندن» يعنى حروف مدّی به ميزان «مدّ اصلى» و «طبيعى» خوانده شود.
🔸سبب مدّ:
سبب لفظى بر دو گونه است: «همزه» و «سكون».
🔸انواع مدّ در روایت حفص از قرائت عاصم:
☑️ اگر بعد از «صداهاى مدّى» همزه بيايد موجب به وجود آمدن مدهاى «متّصل» یا «منفصل» مىشود.
☑️ اگر بعد از «صداهاى مدّى» حرف ساكنى بيايد سبب به وجود آمدن مدهاى «لازم» یا «عارضی» میشود.
☑️ اگر بعد از «حروف لین» حرف ساكنى بيايد سبب به وجود آمدن «مدّ لين» میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت دوم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل: معتصم این ابتهال را با مقام بیات آغاز میکند. او عبارت «لمّا رَنا» را ۴ مرتبه تکرار میکند که در بار سوم به زیبایی به مقام نواثر اشاره و در بار چهارم مجددا به بیات برمیگردد.
❓میتوانید بگویید در این ترکیب زیبا و بدیع، مقام نواثر و بیات چه ارتباطی با هم دارند؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
ورش تقلیل نمونه ها.mp3
753K
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت یازدهم
🔈 فتح، اماله و تقلیل - نمونهها
🌱 ... وَهُوَ يُحْيِي الْمَوْتَى ... ﴿شوری - ۹﴾
🌱 وَالضُّحَى﴿١﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى ﴿٢﴾ مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ﴿٣﴾ وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى﴿٤﴾ وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى﴿٥﴾
🌱 مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ﴿٢﴾ إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَىٰ﴿٣﴾ تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى﴿٤﴾ الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ﴿٥﴾
🌱 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأى﴿١١﴾ أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى﴿١٢﴾ وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى﴿١٣﴾ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى﴿١٤﴾
🌱 ... وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ... ﴿ق - ٤٥﴾
🌱 ... وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿آلعمران - ١٩٣﴾
🌱 فَأَرَیهُ الْآيَةَ الْكُبْرَى﴿٢٠﴾ فَكَذَّبَ وَعَصَى﴿٢١﴾ ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَى﴿٢٢﴾
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_738812999.mp3
1.92M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت سوم
🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات)
ادامه کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست
🔸آشنایی با مقام چهارگاه
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت سوم
🔸 ميزان كشش حروف مد و لین در انواع مدهاى طبيعى و فرعى از دو تا شش حركت متغيّر است:
☑️ واژه «قصر» معادل «۲ حركت» کشش یا همان مد طبیعی یا اصلی است.
☑️ همچنین «فوق قصر» به معنی «۳ حركت» کشش
☑️ «توسط» معادل «۴ حركت»
☑️ «فوق توسط» معادل «۵ حركت»
☑️ و «طول» یا «اشباع» برابر «۶ حركت» است.
🔸 کشش کمتر از ۲ حرکت و بیشتر از ۶ حرکت برای حروف مد و لین در هیچیک از قرائات نیامده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت سوم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل: معتصم پس از نواثر مجددا به همان بیات قبلی بازمیگردد و سپس بیت را با شوری خاتمه میدهد.
🔹 سپس ایشان از عبارت «یا لائمی ...» بیات را به زیبایی و به حالت یکی از گوشههای محلی و اصیل عربی اجرا میکند.
🔹 این لحن از لحاظ فواصل هیچ تفاوتی با مقام اصلی بیات ندارد و تنها به نظر میرسد درجه دوم بیات کمی پررنگتر شده و کوک آن نیز چند سنت بالاتر رفته است.
🔹 در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را میشنویم.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم
موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
🔹 موارد زیر موضوع بحث فتح و اماله و تقلیل در روایت ورش است:
۱ – حرف «الف» که در آخر کلمه آمده و منقلب از «یاء» باشد، مانند: یَرَی – الدُّنیَا – مَأوَی - أحیَا
۲ – حرف «الف» که در آخر کلمه به شکل «یاء» نوشته شده باشد، مانند: عیسَی - یُدعَی - یَحیَی - إحدَی
۳ – حرف «الف» که پیش از «راء» آخر کلمه آمده باشد، مانند: الأبرَار – جَبّار – الأنهَار
۴ – «الف» در کلمه کَافِرین
۵ – «الف» در حروف مقطعه
۶ – فتحه «راء» در کلمه «رَءَا»
🔹 ورش برخی از موارد فوق را تحت شرائطی به دو وجه فتح یا تقلیل و برخی را نیز فقط به تقلیل خوانده است.
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم
ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص
☝️ نکته مهم:
🔹 با توجه به تعدد طرق در روایت حفص از قرائت عاصم و وجود اختلاف در بعض موارد نقل شده (خُلف حفص) در مورد میزان کشش مدّات مختلف نیز نمیتوان به یک مقدار ثابت و مشخص اشاره نمود و به همین دلیل برای هر یک از انواع مدّ، محدوده مجاز مشخص گردیده است. به شرح زیر:
☑️ مد منفصل: از قصر تا حداکثر فوق توسط. یعنی از ۲ تا ۵ حرکت.
☑️ مد متصل: از توسط تا طول.
☑️ مد لازم: طول.
☑️ مد سکون عارضی: از قصر تا طول.
☑️ مد لین به سکون عارضی: همانند مد سکون عارضی.
☑️ مد لین به سکون لازم (فقط در حرف «عین» در فواتح سور مریم و شوری): توسط یا طول. (البته در این مورد نیز برخی منابع قصر را مجاز شمردهاند.)
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت چهارم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را میشنویم. انتقال از بیات به نهاوند در پرده مساوی صورت میگیرد.
استاد معتصم در تکرار مجدد عبارت «فی هَوَاهُ» یک مقام کامل نواثر در زیر مقام نهاوند اجرا میکند و سپس دوباره به مقام نهاوند بازمیگردد، هرچند تا رسیدن به عبارت «و لَم تَلُمِ» چندین نت از مقام نهاوند را تغییر داده و فضاهای متنوع و بدیعی را ایجاد میکند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیزدهم
ادامه موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
☑️ بند ۱ و ۲: در صورتی که «الف» در فواصل آیات قرار گرفته یا پس از حرف «راء» آمده باشد ورش فقط تقلیل را روایت کرده است و در غیر این صورت هر دو وجه فتح یا تقلیل جایز میباشد.
مثال:
🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿١٥﴾ إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى﴿١٦﴾ اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى﴿١٧﴾
🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُوسَى»، «طُوَی» و «طَغَى» واجب و فتح یا تقلیل «الف» در کلمات «أَتَاكَ» و «نَادَاهُ» (الف دوم) جایز است.
مثال:
🌿 یَرَی – اَسرَی – ذِکرَی
🔹 کلمات فوق در هر جای آیه که باشد به دلیل وجود حرف «راء» تقلیل «الف» واجب است.
مثال:
🌿فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْرَیهَا﴿٤٣﴾ إِلَى رَبِّكَ مُنْتَهَیهَا﴿٤٤﴾ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشَیهَا﴿٤٥﴾
🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُنْتَهَیهَا» و «يَخْشَیهَا» جایز و فقط در «ذِكْرَیهَا» واجب است.
❓ چرا؟
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_446923668.mp3
3.47M
🔈 قسمتی از برنامه «در محضر استاد» رادیو قرآن
🔹با حضور استاد «آهور» و شاگردان جلسه
🔸محوریت جلسه: اختلاف قرائات
#آهور
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1838248391.mp3
2.27M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت چهارم
🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات)
🔹ادامه بررسی اجناس و مقامات موجود در درون مقام راست
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡 نکته ای در وقف و ابتدا:
⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست
🔸دانشمندان عموم وقفهای ممنوعه را به سه دسته کلی تقسیم نمودهاند:
☑️ وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند.
☑️ وقف در موضعى كه به فساد معنى و تغيير مفهوم گفتار خداوند منجر شود.
☑️ وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود.
🔸این جمعبندی را استاد «محمود خلیل الحصری» در معالمالاهتداء آورده و از هر مورد نمونههایی را ذکر نموده است ... .
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت پنجم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... معتصم همچنان در عبارت «یا ناعس الطرف» نیز نهاوند را ادامه میدهد و هرچند از عبارت «لاذُقتَ الهَوَی اَبَداً» به راست اشاره میکند اما در ادامه اوجخوانی نهاوند را در عبارت «اَسهَرتَ مُضناکَ فی حِفظِ الهوی فَنَمِ» با اجرای مقام «عشاق مصری» تکمیل مینماید.
🔹 عشاق مصری مقامی است مرکب از مجموعه نهاوند و بنابراین جنس پایین آن نهاوند است. جنس بالا در این مقام عبارت است از بیات که به صورت منفصل اجرا میشود.
🔹 تقریبا تمامی اساتید مصری (و غیرمصری) در اجرای اوج نهاوند از این مقام استفاده میکنند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup