202030_738812999.mp3
1.92M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت سوم
🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات)
ادامه کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست
🔸آشنایی با مقام چهارگاه
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت سوم
🔸 ميزان كشش حروف مد و لین در انواع مدهاى طبيعى و فرعى از دو تا شش حركت متغيّر است:
☑️ واژه «قصر» معادل «۲ حركت» کشش یا همان مد طبیعی یا اصلی است.
☑️ همچنین «فوق قصر» به معنی «۳ حركت» کشش
☑️ «توسط» معادل «۴ حركت»
☑️ «فوق توسط» معادل «۵ حركت»
☑️ و «طول» یا «اشباع» برابر «۶ حركت» است.
🔸 کشش کمتر از ۲ حرکت و بیشتر از ۶ حرکت برای حروف مد و لین در هیچیک از قرائات نیامده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت سوم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل: معتصم پس از نواثر مجددا به همان بیات قبلی بازمیگردد و سپس بیت را با شوری خاتمه میدهد.
🔹 سپس ایشان از عبارت «یا لائمی ...» بیات را به زیبایی و به حالت یکی از گوشههای محلی و اصیل عربی اجرا میکند.
🔹 این لحن از لحاظ فواصل هیچ تفاوتی با مقام اصلی بیات ندارد و تنها به نظر میرسد درجه دوم بیات کمی پررنگتر شده و کوک آن نیز چند سنت بالاتر رفته است.
🔹 در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را میشنویم.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم
موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
🔹 موارد زیر موضوع بحث فتح و اماله و تقلیل در روایت ورش است:
۱ – حرف «الف» که در آخر کلمه آمده و منقلب از «یاء» باشد، مانند: یَرَی – الدُّنیَا – مَأوَی - أحیَا
۲ – حرف «الف» که در آخر کلمه به شکل «یاء» نوشته شده باشد، مانند: عیسَی - یُدعَی - یَحیَی - إحدَی
۳ – حرف «الف» که پیش از «راء» آخر کلمه آمده باشد، مانند: الأبرَار – جَبّار – الأنهَار
۴ – «الف» در کلمه کَافِرین
۵ – «الف» در حروف مقطعه
۶ – فتحه «راء» در کلمه «رَءَا»
🔹 ورش برخی از موارد فوق را تحت شرائطی به دو وجه فتح یا تقلیل و برخی را نیز فقط به تقلیل خوانده است.
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم
ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص
☝️ نکته مهم:
🔹 با توجه به تعدد طرق در روایت حفص از قرائت عاصم و وجود اختلاف در بعض موارد نقل شده (خُلف حفص) در مورد میزان کشش مدّات مختلف نیز نمیتوان به یک مقدار ثابت و مشخص اشاره نمود و به همین دلیل برای هر یک از انواع مدّ، محدوده مجاز مشخص گردیده است. به شرح زیر:
☑️ مد منفصل: از قصر تا حداکثر فوق توسط. یعنی از ۲ تا ۵ حرکت.
☑️ مد متصل: از توسط تا طول.
☑️ مد لازم: طول.
☑️ مد سکون عارضی: از قصر تا طول.
☑️ مد لین به سکون عارضی: همانند مد سکون عارضی.
☑️ مد لین به سکون لازم (فقط در حرف «عین» در فواتح سور مریم و شوری): توسط یا طول. (البته در این مورد نیز برخی منابع قصر را مجاز شمردهاند.)
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت چهارم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را میشنویم. انتقال از بیات به نهاوند در پرده مساوی صورت میگیرد.
استاد معتصم در تکرار مجدد عبارت «فی هَوَاهُ» یک مقام کامل نواثر در زیر مقام نهاوند اجرا میکند و سپس دوباره به مقام نهاوند بازمیگردد، هرچند تا رسیدن به عبارت «و لَم تَلُمِ» چندین نت از مقام نهاوند را تغییر داده و فضاهای متنوع و بدیعی را ایجاد میکند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیزدهم
ادامه موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
☑️ بند ۱ و ۲: در صورتی که «الف» در فواصل آیات قرار گرفته یا پس از حرف «راء» آمده باشد ورش فقط تقلیل را روایت کرده است و در غیر این صورت هر دو وجه فتح یا تقلیل جایز میباشد.
مثال:
🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿١٥﴾ إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى﴿١٦﴾ اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى﴿١٧﴾
🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُوسَى»، «طُوَی» و «طَغَى» واجب و فتح یا تقلیل «الف» در کلمات «أَتَاكَ» و «نَادَاهُ» (الف دوم) جایز است.
مثال:
🌿 یَرَی – اَسرَی – ذِکرَی
🔹 کلمات فوق در هر جای آیه که باشد به دلیل وجود حرف «راء» تقلیل «الف» واجب است.
مثال:
🌿فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْرَیهَا﴿٤٣﴾ إِلَى رَبِّكَ مُنْتَهَیهَا﴿٤٤﴾ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشَیهَا﴿٤٥﴾
🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُنْتَهَیهَا» و «يَخْشَیهَا» جایز و فقط در «ذِكْرَیهَا» واجب است.
❓ چرا؟
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_446923668.mp3
3.47M
🔈 قسمتی از برنامه «در محضر استاد» رادیو قرآن
🔹با حضور استاد «آهور» و شاگردان جلسه
🔸محوریت جلسه: اختلاف قرائات
#آهور
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1838248391.mp3
2.27M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت چهارم
🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات)
🔹ادامه بررسی اجناس و مقامات موجود در درون مقام راست
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡 نکته ای در وقف و ابتدا:
⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست
🔸دانشمندان عموم وقفهای ممنوعه را به سه دسته کلی تقسیم نمودهاند:
☑️ وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند.
☑️ وقف در موضعى كه به فساد معنى و تغيير مفهوم گفتار خداوند منجر شود.
☑️ وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود.
🔸این جمعبندی را استاد «محمود خلیل الحصری» در معالمالاهتداء آورده و از هر مورد نمونههایی را ذکر نموده است ... .
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت پنجم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... معتصم همچنان در عبارت «یا ناعس الطرف» نیز نهاوند را ادامه میدهد و هرچند از عبارت «لاذُقتَ الهَوَی اَبَداً» به راست اشاره میکند اما در ادامه اوجخوانی نهاوند را در عبارت «اَسهَرتَ مُضناکَ فی حِفظِ الهوی فَنَمِ» با اجرای مقام «عشاق مصری» تکمیل مینماید.
🔹 عشاق مصری مقامی است مرکب از مجموعه نهاوند و بنابراین جنس پایین آن نهاوند است. جنس بالا در این مقام عبارت است از بیات که به صورت منفصل اجرا میشود.
🔹 تقریبا تمامی اساتید مصری (و غیرمصری) در اجرای اوج نهاوند از این مقام استفاده میکنند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1108592828.mp3
2.29M
🔉 یک صفحه ترتیل
۩ ترتیل آیات ۲۷ تا ۵۴ سوره مبارکه ص
🌿 قرائت ترتیل آیات مبارکه سوره «ص» نثار روح عرشی آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup