202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت چهارم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را میشنویم. انتقال از بیات به نهاوند در پرده مساوی صورت میگیرد.
استاد معتصم در تکرار مجدد عبارت «فی هَوَاهُ» یک مقام کامل نواثر در زیر مقام نهاوند اجرا میکند و سپس دوباره به مقام نهاوند بازمیگردد، هرچند تا رسیدن به عبارت «و لَم تَلُمِ» چندین نت از مقام نهاوند را تغییر داده و فضاهای متنوع و بدیعی را ایجاد میکند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیزدهم
ادامه موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
☑️ بند ۱ و ۲: در صورتی که «الف» در فواصل آیات قرار گرفته یا پس از حرف «راء» آمده باشد ورش فقط تقلیل را روایت کرده است و در غیر این صورت هر دو وجه فتح یا تقلیل جایز میباشد.
مثال:
🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿١٥﴾ إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى﴿١٦﴾ اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى﴿١٧﴾
🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُوسَى»، «طُوَی» و «طَغَى» واجب و فتح یا تقلیل «الف» در کلمات «أَتَاكَ» و «نَادَاهُ» (الف دوم) جایز است.
مثال:
🌿 یَرَی – اَسرَی – ذِکرَی
🔹 کلمات فوق در هر جای آیه که باشد به دلیل وجود حرف «راء» تقلیل «الف» واجب است.
مثال:
🌿فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْرَیهَا﴿٤٣﴾ إِلَى رَبِّكَ مُنْتَهَیهَا﴿٤٤﴾ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشَیهَا﴿٤٥﴾
🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُنْتَهَیهَا» و «يَخْشَیهَا» جایز و فقط در «ذِكْرَیهَا» واجب است.
❓ چرا؟
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_446923668.mp3
3.47M
🔈 قسمتی از برنامه «در محضر استاد» رادیو قرآن
🔹با حضور استاد «آهور» و شاگردان جلسه
🔸محوریت جلسه: اختلاف قرائات
#آهور
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1838248391.mp3
2.27M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت چهارم
🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات)
🔹ادامه بررسی اجناس و مقامات موجود در درون مقام راست
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡 نکته ای در وقف و ابتدا:
⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست
🔸دانشمندان عموم وقفهای ممنوعه را به سه دسته کلی تقسیم نمودهاند:
☑️ وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند.
☑️ وقف در موضعى كه به فساد معنى و تغيير مفهوم گفتار خداوند منجر شود.
☑️ وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود.
🔸این جمعبندی را استاد «محمود خلیل الحصری» در معالمالاهتداء آورده و از هر مورد نمونههایی را ذکر نموده است ... .
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت پنجم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... معتصم همچنان در عبارت «یا ناعس الطرف» نیز نهاوند را ادامه میدهد و هرچند از عبارت «لاذُقتَ الهَوَی اَبَداً» به راست اشاره میکند اما در ادامه اوجخوانی نهاوند را در عبارت «اَسهَرتَ مُضناکَ فی حِفظِ الهوی فَنَمِ» با اجرای مقام «عشاق مصری» تکمیل مینماید.
🔹 عشاق مصری مقامی است مرکب از مجموعه نهاوند و بنابراین جنس پایین آن نهاوند است. جنس بالا در این مقام عبارت است از بیات که به صورت منفصل اجرا میشود.
🔹 تقریبا تمامی اساتید مصری (و غیرمصری) در اجرای اوج نهاوند از این مقام استفاده میکنند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1108592828.mp3
2.29M
🔉 یک صفحه ترتیل
۩ ترتیل آیات ۲۷ تا ۵۴ سوره مبارکه ص
🌿 قرائت ترتیل آیات مبارکه سوره «ص» نثار روح عرشی آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیزدهم ادامه موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش ☑️ بند
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهاردهم
موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
☑️ بند ۳: در صورتی که «راء» آخر کلمه مکسور باشد ورش «الف» ماقبل آن را تقلیل کرده است و در این صورت، افزوده شدن «ضمیر» به آخر کلمه، مانع تقلیل نخواهد بود.
مثال: در آیات زیر «الف» ماقبل «راء» در کلمات «الأبْرَارِ»، «الأشْرَارِ»، «الْكُفَّارِ» و «أَبْصَارِهِمْ» تقلیل میشود.
🌿 وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ ﴿آلعمران -۱۹۳﴾
🌿 وَقَالُوا مَا لَنَا لا نَرَى رِجَالا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الأشْرَارِ ﴿ص -۶۲﴾
🌿 وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ... ﴿فتح - ۲۹﴾
🌿 خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿بقره - ۷﴾
مثال: در آیات زیر الف ماقبل «راء» در کلمات «الأبْرَارَ»، «أَكُفَّارُكُمْ» و «إِسْرَارَهُمْ» تقلیل نمیشود.
🌿 إِنَّ الأبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿انفطار - ۱۳﴾
🌿 أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولَئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ﴿قمر - ۴۳﴾
🌿 وَ اللَّهُ يَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ ﴿محمد - ۲۶﴾
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت ششم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... مبتهل سوری مجددا عبارت «یا لائمی فی هواه ...» را تکرار میکند و این بار در مقام سگاه و سپس بلافاصله همان عبارت را در عجم. از آنجا که هر دوی این مقامها را روی درجه سوم نهاوند اجرا کرده به راحتی به همان نقطه قبلی بازمیگردد و عبارت «والهوی قَدَرٌ» را در نهاوند اجرا میکند.
اما گویا مقصد استاد جای دیگری است و بنابراین باز به سرعت تغییر مسیر میدهد و این بار به حجاز: «لو شفّک الوجدُ لمتَعزِل ...»
حجاز کامل در موسیقی مقامی عرب عبارت است از جنس حجاز در پایین و جنس راست به صورت متصل در بالا که استاد با استفاده از ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پانزدهم
موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
☑️ بند ۴: ورش «الف» را در کلمه «کافِرین» به تقلیل روایت نموده است.
☑️ بند ۵: از میان حروف مقطعه، ورش «را»، «حا»، «ها» و «یا» را تقلیل نموده است.
✍️ نکته مهم: ورش «ها» را در «طه» اماله کبری نموده و تنها مورد اماله کبری در روایت ورش از نافع همین است.
☑️ بند ۶: ورش در کلمه «رَءَا» در صورتی که قبل از همزه وصل نباشد، علاوه بر «الف»، «فتحه راء» را نیز تقلیل نموده و این ۲ تقلیل در یک کلمه به اضافه مد بدل، کلمه «رَءَا» را به یک کلمه خاص و ویژه در روایت ورش تبدیل نموده است.
🔹 نمونهها:
🌿 فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا ﴿طارق - ۱۷﴾
🌿 أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿بقره - ۲۸۶﴾
🌿 الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿یوسف – ۱﴾
🌿 طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿طه – ۱ و٢﴾
🌿 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي ... ﴿انعام - ۷۶﴾
🌿 وَلَقَدْ رَءَاهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿تکویر - ۲۳﴾
🌿 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى * أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى * وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿نجم – ۱۱ و ۱۲ و ۱۳﴾
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1929271974.mp3
525.3K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت شانزدهم
موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
🔈 نمونهها:
🌿 فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا ﴿طارق - ۱۷﴾
🌿 أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿بقره - ۲۸۶﴾
🌿 الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿یوسف – ۱﴾
🌿 طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿طه – ۱ و٢﴾
🌿 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي ... ﴿انعام - ۷۶﴾
🌿 وَلَقَدْ رَءَاهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿تکویر - ۲۳﴾
🌿 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى * أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى * وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿نجم – ۱۱ و ۱۲ و ۱۳﴾
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص ☝️ نکته مهم:
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت پنجم
نمونه انواع مد در آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره
۩ الم(۱) ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ(۲) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ(۳) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَــآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(۵)
⬅️ مد منفصل: «بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ»
⬅️ مد متصل: «أُولَــئِكَ»
⬅️ مد لین: «لَا رَيْبَ» (در صورت وقف)
⬅️ مد عارضی: «لِّلْمُتَّقِينَ» (در صورت وقف)
⬅️ مد لازم: «لام» و «میم» در حروف مقطعه
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡 نکته ای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست 🔸دانشمندان عموم وقفهای ممنوعه را به س
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
کجا نباید وقف نمود؟
نمونههایی برای وقف قبیح نوع نخست (وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند)
🔹 وقف بر مبتدا و ابتدا از خبر و مانند آن:
🌿 الْحَمْدُ * لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
🌿 إنَّ اللَّهَ * عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِير
🌿 وَ كَانَ اللَّهُ * عَلِيماً حَكِيماً
🔹 وقف بر موصول و ابتدا از صله:
🌿 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ الَّذِى * يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ النَّاسِ
🌿 سَبَّحَ لِلَّهِ مَا * فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰتِ
🔹 وقف بر «مضاف» و ابتدا از «مضافٌ اليه»:
🌿 ذِكْرُ * رَحْمَةِ رَبِّكَ
🌿 وَٱلۡمَلَـٰۤىِٕكَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ * رَبِّهِمۡ
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هفدهم
ادغام و عدم ادغام در روایت ورش
🔹 ورش در ادغامات همچون حفص عمل نموده است، مگر در چند مورد:
🔸 ادغام «دال» کلمه «قَد» در «ظ» و «ض» مانند:
فَـقَد ضَّـلَّ – لَقَد ظـَّلَمَکَ
🔸 ادغام تاء تانیث فعل ماضی (صیغه چهارم) در «ظ» مانند:
حُرِّمَت ظـُّهورُها – کانَت ظّالِمَةً
🔸 ادغام حرف «ذال» در «تاء» در مشتقات «أخَذَ» و «اتَّخَذَ» مانند:
أخَذتـُّم – فَاتَّخَذتُّموهُم - أخَذتـُّها
🔸 ادغام حرف «ن» در «و» در «یس وَالقُرءَانِ الحَکِیم»
🔸 عدم ادغام (اظهار) در ارکَب مَعَنا – یَلهَث ذَلکَ
#ادغام
#اظهار
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1598356988.mp3
1.02M
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار
۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴
انتقال بین مقامهای رست و سگاه
🌿 كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥﴾
🌿 إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ ﴿٢٦﴾
🌿 قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿٣٢﴾
قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ ۖ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ ﴿٣٣﴾
🌿 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿٣٤﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار ۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴ انتقال بین مقامه
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار
۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴
انتقال بین مقامهای رست و سگاه
🗯 تحلیل:
این مقطع از ترتیل استاد پرهیزگار با مقام رست آغاز میشود. ایشان سپس از ابتدای آیه ۲۶ وارد مقام سگاه میشود. پس از تلاوت چندین آیه در مقام سگاه استاد مجددا از آیه ۳۴ به رست بازمیگردد.
اما این دو انتقال از لحاظ کیفیت با هم متفاوت است، طوری که درجه قرار تلاوت پس از رفت و برگشت به سگاه جابجا میشود. یعنی رست جدید نسبت به رست قبلی ... .
❓شما بفرمایید:
تفاوت دو انتقال در چیست؟
قرار تلاوت پس از این دو انتقال، چه میزان جابجا شده است؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGrou
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت پایانی
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... مقام حجاز اصیل در موسیقی مقامی عرب عبارت است از جنس حجاز در پایین و جنس راست به صورت متصل در بالا که استاد با استفاده از جنس فرع راست هنرمندی ویژهای انجام میدهد.
🔹 میدانیم که روی درجه دوم راست، بیات قرار دارد و با تاکید روی نت دوکاه به راحتی میتوان بیات را اجرا نمود.
🔹 معتصم حین اجرای حجاز حسینی (لقد اَنَلتُکَ ...) با اشاره به جنس دوم (راست) و تاکید روی درجه دوم آن (یعنی همان درجه پنجم حجاز که نت شاهد در حجاز حسینی هم هست) به زیبایی به بیات منتقل میشود.
🔹 بدیهی است که راه بازگشت از بیات به حجاز پیشین نیز به همین طریق هموار است. منتها برای اهل فن.
🔹 این ابتهال کمنظیر همچنان ادامه دارد و چند تا از فرازهای فوقالعاده زیبا و دلنشین آن باقی مانده که استماع و تحلیل آن پیشنهاد میشود.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هجدهم
انواع مد و میزان کشش آنها در روایت ورش
🔹 مدهای منفصل و متصل: بنا بر طرق مشهور، ورش مد منفصل و متصل را به طول خوانده است.
همانند: فِی أنفُسِهِم – مَاءً – هَــؤُلـَاءِ
🔹 مد لین: هرگاه پس از حروف لین همزه بیاید ورش حرف لین را به توسط یا طول مد داده است.
همانند: شَیئاً - السَّوء
🔹 مد بدل: هرگاه حرف مدی پس از همزه قطع بیاید ورش آن را به سه وجه قصر، توسط، یا اشباع مد داده است.
همانند: ءَاتِنَا – مُتَّـکِئِیــنَ – تَطَـئُوهَا
#مد
#متصل
#منفصل
#لین
#بدل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
کجا نباید وقف نمود؟
نمونههایی برای وقف قبیح نوع دوم (وقف در موضعى كه به فساد معنى و تغيير مفهوم گفتار خداوند منجر شود)
🔷 وقف در «وَ إن يَعُودوُا» در آيه ۳۸ سوره انفال:
🌿 قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إنْيَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ مَاقَدْسَلَفَ وَ إنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْاوَّلِينَ
به آنها كه كافر شدند بگو چنانچه از مخالفت باز ايستند گذشته آنها بخشوده خواهد شد و اگر به اعمال سابق باز گردند سنّت گذشتگان درباره آنها جارى مىشود.
🔸 وقف در عبارت «إنْ يَعُودُوا» اين معنا را مىدهد كه كفّار چه از كفر خود دست بردارند و چه در كفر خود باقى بمانند آمرزيده مىشوند. باطل بودن اين معنا كاملًا واضح است.
🔷 وقف در «كَفَرتُم» در آيه ۷ سوره ابراهيم(ع):
🌿وَ إذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ انَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ
هنگامى كه پروردگارتان اعلام داشت: اگر شكرگزارى كنيد نعمت خود را بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى كنيد مجازاتم شديد است.
🔸 وقف بر «كَفَرتُم» اين معناى فاسد را به دست مىدهد كه خداوند وعده داده است نعمت خود را به کافران نیز افزونى بخشد حال آنکه اين افزونى مخصوص شاكران است. اين گونه وقف نمودن موجب فساد در برداشت از كلام الهى خواهد شد.
☝️ نکته مهم:
هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب «عطف نامربوط» باشد. یعنی ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_999842689.mp3
798.3K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی - قسمت نخست
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
استاد منشاوی در این قطعه کوتاه، چندین مقام و جنس را اجرا و ترکیبات و انتقالات بدیعی را خلق نموده است.
🔹 قطعه از مقام رست آغاز میشود و استاد در اولین فراز، «کردان» یا همان «گردان» را اجرا نمودهاند، نغمهای که اکثرا آن را مختص استاد مصطفی اسماعیل میدانیم.
🔹 در فراز بعدی «سوزناک» اجرا شده است، مقامی مرکب از مجموعه رست که عبارت است از جنس رست در پایین و جنس حجاز به صورت منفصل در بالا. اما جالب اینجاست که استاد مقام «سوزناک» را تا عبارت «... لاتَملِکُ نَفسٌ ...» کامل کرده، سپس به مقام دیگری منتقل میشود.
🔹 در ادامه همین فراز و از عبارت «... شَیئاً وَّ ...» استاد وارد مقام ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1631115484.mp3
754.9K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت نوزدهم
نمونه انواع مد در روایت ورش
🌿 وَإِذَا عَلِمَ مِنْ ءَايَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ﴿جاثیه - ۹﴾
🌿 مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأرَائِكِ لا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلا زَمْهَرِيرًا ﴿دهر - ۱۳﴾
🌿 فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَیهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا اُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ﴿اسراء – ۵﴾
🌿 ... وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الأكْمَهَ وَالأبْرَصَ بِإِذْنِي ... ﴿مائده - ۱۱۰﴾
#مد
#متصل
#منفصل
#لین
#بدل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مقایسه همزه و الف – قسمت نخست
مقدمه:
🔸 تعداد حروف تهجی را ۲۸ یا ۲۹ حرف دانستهاند.
🔹 كسانى كه ۲۸ حرف دانستهاند، الف مدّى را جزء حروف حساب نكرده، فقط آن را صداى كشيدهاى مانند واو و ياء مدّى شمردهاند. زیرا صوت در واو و ياء مدّى تا حدّ زيادى ميل به مخرج واو و ياء غيرمدّى دارد. ولى در دستگاه تكلّم جايى نيست تا بتوان الف مدّى را به آن نسبت داد. پس الف به طور مطلق از جوف دستگاه تکلم ادا مىشود.
🔹 امّا آنان كه ۲۹ حرف دانستهاند، الف ممدود را نیز حرفى مستقل به شمار آوردهاند.
🔸 بنابراین درحروف الفبا اولين حرف، «الف» نام دارد و آن نيز بر دو نوع است:
🔹 الف ساكن: كه به آن «الف مدّى»، «الف ممدود»، «الف جَوْفِيَّه» يا «الف لَيِّنه» نیز گفته مىشود.
مانند: قَـالُوا – عَذَاب – ءَامَنَّـا
🔹 الف متحرك: كه به «الف مُجعَّد» یا «همزه» مشهور است.
مانند: يُؤَلِّفُ - إِنَّ - أَلِيم
🔶 و اما تفاوتهای الف و همزه ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: کجا نباید وقف نمود؟ نمونههایی برای وقف قبیح نوع دوم (وقف در موضعى كه به ف
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
⛔️ کجا نباید وقف نمود؟
🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب «عطف نامربوط» باشد. یعنی همواره باید بر این امر مواظبت کند که به دلیل وقف و وصل نابجا یا حتی تکیههای لحنی و صوتی نادرست، کلمات و عبارات بیجهت عطف نگردد.
🔹 برای نمونه در آیه زیر از سوره مبارکه یونس:
🌿 وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ﴿۵۴﴾
🔸 در صورتی که عبارت «قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ» به عبارت پیشین خود عطف گردد معنای آیه این میشود:
و چون ستمکاران عذاب را ببینند و میانشان به عدالت داورى شود پشیمانى خود را نهان مىدارند. و بر آنان ستمى نمىرود.
🔹 حال آن که ترجمه آیه چنین است:
و چون ستمکاران عذاب را ببینند پشیمانى خود را نهان مىدارند. و میانشان به عدالت داورى مىشود و بر آنان ستمى نمىرود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1921837772.mp3
798.3K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی – قسمت دوم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... در ادامه همین فراز و از عبارت «... شَیئاً وَّ ...» استاد وارد مقام «نواأثر» میشود و نهایتا فراز را با «نهاوند» ختم میکند.
☝️ نکته مهم:
🔹 فواصل بین درجهای در نواأثر بر حسب پرده عبارت است از: یک - نیم - یک و نیم – نیم
و بنابراین در درجات پایین، تنها تفاوت آن با نهاوند در محل درجه چهارم است که این نکته اجرای همزمان و ترکیبی ۲ مقام را آسان میکند.
🔹 همین موضوع در مورد مقام «نکریز» هم صادق است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مقایسه همزه و الف – قسمت دوم
🔹 و اما تفاوتهای الف و همزه:
☑️ همزه به طور قطع از حروف تهجّى زبان عربى شمرده مىشود در حالى كه الف، مورد اختلاف است.
☑️ الف هميشه بدون حركت است و با حركت حرف قبلى خود (فتحه) خوانده مىشود. اما همزه انواع علامتها را مىپذيرد و به حرف قبلى خود وابسته نيست و به تنهايى نيز خوانده مىشود.
☑️ الف به دليل قبول نكردن حركت هیچگاه در ابتداى كلمه واقع نمىشود ولى همزه چنين نيست.
☑️ گاهى همزه به صورت یک کلمه مستقل ذكر مىشود (همزه استفهام) ولى الف هميشه در ضمن كلمات مىآيد.
☑️ همزه به شكلهاى گوناگون نوشته مىشود، امّا الف فقط به ۲ صورت «ممدود» يا «مقصور» (الف كشيده يا كوتاه) نوشته مىشود.
✍️ شما نیز موارد دیگری را بیفزایید...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup