eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
587 دنبال‌کننده
44 عکس
149 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟ 🌿 إِنَّ اللَّهَ يُدْخِ
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟ ۩ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا ۖ وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ﴿۲۳﴾ 🌿 خداوند کسانی را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، در باغهایی از بهشت وارد می‌کند که از زیر درختانش نهرها جاری است. آنان در آنجا با دستبندهایی از طلا و مروارید زینت می‌شوند و در آنجا لباسهایشان از حریر است. 🗯 تحلیل: 🔹 با توجه به ترجمه آیه، بهترین گزینه‎های وقف و ابتدا به ترتیب اولویت به شرح زیر است: ۱ - وقف بر «لُؤْلُؤًا» و سپس ادامه آیه. ۲ - وقف بر «الْأَنْهَارُ» و سپس ادامه آیه یا ابتدا از «جَنّاتٍ». ۳ - وقف بر «جَنّاتٍ» و سپس ابتدا از «جَنّاتٍ». 🔹 از بررسی تلاوت اساتید مصری نیز تقریبا همین نتیجه حاصل می‎شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت دوم 🔸 تعریف قصر: در لغت به معنى «حبس» مى‌باشد و در اصطلاح تجويد «ترك مدّ فرعى» را گويند و «به قصر خواندن» يعنى حروف مدّی به ميزان «مدّ اصلى» و «طبيعى» خوانده شود. 🔸سبب مدّ: سبب لفظى بر دو گونه است: «همزه» و «سكون». 🔸انواع مدّ در روایت حفص از قرائت عاصم: ☑️ اگر بعد از «صداهاى مدّى» همزه بيايد موجب به وجود آمدن مدهاى «متّصل» یا «منفصل» مى‌شود. ☑️ اگر بعد از «صداهاى مدّى» حرف ساكنى بيايد سبب به وجود آمدن مدهاى «لازم» یا «عارضی» می‎شود. ☑️ اگر بعد از «حروف لین» حرف ساكنى بيايد سبب به وجود آمدن «مدّ لين» می‎شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت دوم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: معتصم این ابتهال را با مقام بیات آغاز می‎کند. او عبارت «لمّا رَنا» را ۴ مرتبه تکرار می‎کند که در بار سوم به زیبایی به مقام نواثر اشاره و در بار چهارم مجددا به بیات برمی‎گردد. ❓می‎توانید بگویید در این ترکیب زیبا و بدیع، مقام نواثر و بیات چه ارتباطی با هم دارند؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
ورش تقلیل نمونه ها.mp3
753K
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت یازدهم 🔈 فتح، اماله و تقلیل - نمونه‎ها 🌱 ... وَهُوَ يُحْيِي الْمَوْتَى ... ﴿شوری - ۹﴾ 🌱 وَالضُّحَى﴿١﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى ﴿٢﴾ مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ﴿٣﴾ وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى﴿٤﴾ وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى﴿٥﴾ 🌱 مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ﴿٢﴾ إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَىٰ﴿٣﴾ تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى﴿٤﴾ الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ﴿٥﴾ 🌱 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأى﴿١١﴾ أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى﴿١٢﴾ وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى﴿١٣﴾ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى﴿١٤﴾ 🌱 ... وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ... ﴿ق - ٤٥﴾ 🌱 ... وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿آل‎عمران - ١٩٣﴾ 🌱 فَأَرَیهُ الْآيَةَ الْكُبْرَى﴿٢٠﴾ فَكَذَّبَ وَعَصَى﴿٢١﴾ ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَى﴿٢٢﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_738812999.mp3
1.92M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت سوم 🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با ام‎النغمات) ادامه کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست 🔸آشنایی با مقام چهارگاه ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت سوم 🔸 ميزان كشش حروف مد و لین در انواع مدهاى طبيعى و فرعى از دو تا شش حركت متغيّر است: ☑️ واژه «قصر» معادل «۲ حركت» کشش یا همان مد طبیعی یا اصلی است. ☑️ همچنین «فوق قصر» به معنی «۳ حركت» کشش ☑️ «توسط» معادل «۴ حركت» ☑️ «فوق توسط» معادل «۵ حركت» ☑️ و «طول» یا «اشباع» برابر «۶ حركت» است. 🔸 کشش کمتر از ۲ حرکت و بیشتر از ۶ حرکت برای حروف مد و لین در هیچیک از قرائات نیامده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت سوم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: معتصم پس از نواثر مجددا به همان بیات قبلی بازمی‎گردد و سپس بیت را با شوری خاتمه می‎دهد. 🔹 سپس ایشان از عبارت «یا لائمی ...» بیات را به زیبایی و به حالت یکی از گوشه‎های محلی و اصیل عربی اجرا می‎کند. 🔹 این لحن از لحاظ فواصل هیچ تفاوتی با مقام اصلی بیات ندارد و تنها به نظر می‎رسد درجه دوم بیات کمی پررنگ‎تر شده و کوک آن نیز چند سنت بالاتر رفته است. 🔹 در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را می‎شنویم. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر موضوع بحث فتح و اماله و تقلیل در روایت ورش است: ۱ – حرف «الف» که در آخر کلمه آمده و منقلب از «یاء» باشد، مانند: یَرَی – الدُّنیَا – مَأوَی - أحیَا ۲ – حرف «الف» که در آخر کلمه به شکل «یاء» نوشته شده باشد، مانند: عیسَی - یُدعَی - یَحیَی - إحدَی ۳ – حرف «الف» که پیش از «راء» آخر کلمه آمده باشد، مانند: الأبرَار – جَبّار – الأنهَار ۴ – «الف» در کلمه کَافِرین ۵ – «الف» در حروف مقطعه ۶ – فتحه «راء» در کلمه «رَءَا» 🔹 ورش برخی از موارد فوق را تحت شرائطی به دو وجه فتح یا تقلیل و برخی را نیز فقط به تقلیل خوانده است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص ☝️ نکته مهم: 🔹 با توجه به تعدد طرق در روایت حفص از قرائت عاصم و وجود اختلاف در بعض موارد نقل شده (خُلف حفص) در مورد میزان کشش مدّات مختلف نیز نمی‎توان به یک مقدار ثابت و مشخص اشاره نمود و به همین دلیل برای هر یک از انواع مدّ، محدوده مجاز مشخص گردیده است. به شرح زیر: ☑️ مد منفصل: از قصر تا حداکثر فوق توسط. یعنی از ۲ تا ۵ حرکت. ☑️ مد متصل: از توسط تا طول. ☑️ مد لازم: طول. ☑️ مد سکون عارضی: از قصر تا طول. ☑️ مد لین به سکون عارضی: همانند مد سکون عارضی. ☑️ مد لین به سکون لازم (فقط در حرف «عین» در فواتح سور مریم و شوری): توسط یا طول. (البته در این مورد نیز برخی منابع قصر را مجاز شمرده‎اند.) ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت چهارم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: ... در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را می‎شنویم. انتقال از بیات به نهاوند در پرده مساوی صورت می‎گیرد. استاد معتصم در تکرار مجدد عبارت «فی هَوَاهُ» یک مقام کامل نواثر در زیر مقام نهاوند اجرا می‎کند و سپس دوباره به مقام نهاوند بازمی‎گردد، هرچند تا رسیدن به عبارت «و لَم تَلُمِ» چندین نت از مقام نهاوند را تغییر داده و فضاهای متنوع و بدیعی را ایجاد می‎کند. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیزدهم ادامه موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش ☑️ بند ۱ و ۲: در صورتی که «الف» در فواصل آیات قرار گرفته یا پس از حرف «راء» آمده باشد ورش فقط تقلیل را روایت کرده است و در غیر این صورت هر دو وجه فتح یا تقلیل جایز می‌باشد. مثال: 🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿١٥﴾ إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى﴿١٦﴾ اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى﴿١٧﴾ 🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُوسَى»، «طُوَی» و «طَغَى» واجب و فتح یا تقلیل «الف» در کلمات «أَتَاكَ» و «نَادَاهُ» (الف دوم) جایز است. مثال: 🌿 یَرَی – اَسرَی – ذِکرَی 🔹 کلمات فوق در هر جای آیه که باشد به دلیل وجود حرف «راء» تقلیل «الف» واجب است. مثال: 🌿فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْرَیهَا﴿٤٣﴾ إِلَى رَبِّكَ مُنْتَهَیهَا﴿٤٤﴾ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشَیهَا﴿٤٥﴾ 🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُنْتَهَیهَا» و «يَخْشَیهَا» جایز و فقط در «ذِكْرَیهَا» واجب است. ❓ چرا؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_446923668.mp3
3.47M
🔈 قسمتی از برنامه «در محضر استاد» رادیو قرآن 🔹با حضور استاد «آهور» و شاگردان جلسه 🔸محوریت جلسه: اختلاف قرائات ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup