eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
373 دنبال‌کننده
43 عکس
123 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
💡 نکته ای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست 🔸دانشمندان عموم وقف‎های ممنوعه را به سه دسته کلی تقسیم نموده‎اند: ☑️ وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند. ☑️ وقف در موضعى كه به فساد معنى و تغيير مفهوم گفتار خداوند منجر شود. ☑️ وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود. 🔸این جمع‎بندی را استاد «محمود خلیل الحصری» در معالم‎الاهتداء آورده و از هر مورد نمونه‎هایی را ذکر نموده است ... . ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت پنجم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: ... معتصم همچنان در عبارت «یا ناعس الطرف» نیز نهاوند را ادامه می‎دهد و هرچند از عبارت «لاذُقتَ الهَوَی اَبَداً» به راست اشاره می‎کند اما در ادامه اوج‎خوانی نهاوند را در عبارت «اَسهَرتَ مُضناکَ فی حِفظِ الهوی فَنَمِ» با اجرای مقام «عشاق مصری» تکمیل می‎نماید. 🔹 عشاق مصری مقامی است مرکب از مجموعه نهاوند و بنابراین جنس پایین آن نهاوند است. جنس بالا در این مقام عبارت است از بیات که به صورت منفصل اجرا می‎شود. 🔹 تقریبا تمامی اساتید مصری (و غیرمصری) در اجرای اوج نهاوند از این مقام استفاده می‎کنند. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 یک صفحه ترتیل ۩ ترتیل آیات ۲۷ تا ۵۴ سوره مبارکه ص 🌿 قرائت ترتیل آیات مبارکه سوره «ص» نثار روح عرشی آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهاردهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش ☑️ بند ۳: در صورتی که «راء» آخر کلمه مکسور باشد ورش «الف» ماقبل آن را تقلیل کرده است و در این صورت، افزوده شدن «ضمیر» به آخر کلمه، مانع تقلیل نخواهد بود. مثال: در آیات زیر «الف» ماقبل «راء» در کلمات «الأبْرَارِ»، «الأشْرَارِ»، «الْكُفَّارِ» و «أَبْصَارِهِمْ» تقلیل می‎شود. 🌿 وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ ﴿آل‎عمران -۱۹۳﴾ 🌿 وَقَالُوا مَا لَنَا لا نَرَى رِجَالا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الأشْرَارِ ﴿ص -۶۲﴾ 🌿 وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ... ﴿فتح - ۲۹﴾ 🌿 خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿بقره - ۷﴾ مثال: در آیات زیر الف ماقبل «راء» در کلمات «الأبْرَارَ»، «أَكُفَّارُكُمْ» و «إِسْرَارَهُمْ‌» تقلیل نمی‎شود. 🌿 إِنَّ الأبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿انفطار - ۱۳﴾ 🌿 أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولَئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ﴿قمر - ۴۳﴾ 🌿 وَ اللَّهُ‌ يَعْلَمُ‌ إِسْرَارَهُمْ‌ ﴿محمد - ۲۶﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت ششم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: ... مبتهل سوری مجددا عبارت «یا لائمی فی هواه ...» را تکرار می‎کند و این بار در مقام سگاه و سپس بلافاصله همان عبارت را در عجم. از آنجا که هر دوی این مقامها را روی درجه سوم نهاوند اجرا کرده به راحتی به همان نقطه قبلی بازمی‎گردد و عبارت «والهوی قَدَرٌ» را در نهاوند اجرا می‎کند. اما گویا مقصد استاد جای دیگری است و بنابراین باز به سرعت تغییر مسیر می‎دهد و این بار به حجاز: «لو شفّک الوجدُ لم‎تَعزِل ...» حجاز کامل در موسیقی مقامی عرب عبارت است از جنس حجاز در پایین و جنس راست به صورت متصل در بالا که استاد با استفاده از ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پانزدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش ☑️ بند ۴: ورش «الف» را در کلمه «کافِرین» به تقلیل روایت نموده است. ☑️ بند ۵: از میان حروف مقطعه، ورش «را»، «حا»، «ها» و «یا» را تقلیل نموده است. ✍️ نکته مهم: ورش «ها» را در «طه» اماله کبری نموده و تنها مورد اماله کبری در روایت ورش از نافع همین است. ☑️ بند ۶: ورش در کلمه «رَءَا» در صورتی که قبل از همزه وصل نباشد، علاوه بر «الف»، «فتحه راء» را نیز تقلیل نموده و این ۲ تقلیل در یک کلمه به اضافه مد بدل، کلمه «رَءَا» را به یک کلمه خاص و ویژه در روایت ورش تبدیل نموده است. 🔹 نمونه‎ها: 🌿 فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا ﴿طارق - ۱۷﴾ 🌿 أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿بقره - ۲۸۶﴾ 🌿 الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿یوسف – ۱﴾ 🌿 طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿طه – ۱ و٢﴾ 🌿 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي ... ﴿انعام - ۷۶﴾ 🌿 وَلَقَدْ رَءَاهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿تکویر - ۲۳﴾ 🌿 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى * أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى * وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿نجم – ۱۱ و ۱۲ و ۱۳﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت شانزدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔈 نمونه‎ها: 🌿 فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا ﴿طارق - ۱۷﴾ 🌿 أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿بقره - ۲۸۶﴾ 🌿 الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿یوسف – ۱﴾ 🌿 طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿طه – ۱ و٢﴾ 🌿 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي ... ﴿انعام - ۷۶﴾ 🌿 وَلَقَدْ رَءَاهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿تکویر - ۲۳﴾ 🌿 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى * أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى * وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿نجم – ۱۱ و ۱۲ و ۱۳﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت پنجم نمونه انواع مد در آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره ۩ الم(۱) ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ(۲) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ(۳) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَــآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(۵) ⬅️ مد منفصل: «بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ» ⬅️ مد متصل: «أُولَــئِكَ» ⬅️ مد لین: «لَا رَيْبَ» (در صورت وقف) ⬅️ مد عارضی: «لِّلْمُتَّقِينَ» (در صورت وقف) ⬅️ مد لازم: «لام» و «میم» در حروف مقطعه ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‌ای در وقف و ابتدا: کجا نباید وقف نمود؟ نمونه‎هایی برای وقف قبیح نوع نخست (وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند) 🔹 وقف بر مبتدا و ابتدا از خبر و مانند آن: 🌿 الْحَمْدُ * لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 🌿 إنَّ اللَّهَ * عَلَى‌ كُلِّ شَىْ‌ءٍ قَدِير 🌿 وَ كَانَ اللَّهُ * عَلِيماً حَكِيماً 🔹 وقف بر موصول و ابتدا از صله: 🌿 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ الَّذِى * يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ النَّاسِ 🌿 سَبَّحَ لِلَّهِ مَا * فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ 🔹 وقف بر «مضاف» و ابتدا از «مضافٌ اليه»: 🌿 ذِكْرُ * رَحْمَةِ رَبِّكَ 🌿 وَٱلۡمَلَـٰۤىِٕكَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ * رَبِّهِمۡ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هفدهم ادغام و عدم ادغام در روایت ورش 🔹 ورش در ادغامات همچون حفص عمل نموده است، مگر در چند مورد: 🔸 ادغام «دال» کلمه «قَد» در «ظ» و «ض» مانند: فَـقَد ضَّـلَّ – لَقَد ظـَّلَمَکَ 🔸 ادغام تاء تانیث فعل ماضی (صیغه چهارم) در «ظ» مانند: حُرِّمَت ظـُّهورُها – کانَت ظّالِمَةً 🔸 ادغام حرف «ذال» در «تاء» در مشتقات «أخَذَ» و «اتَّخَذَ» مانند: أخَذتـُّم – فَاتَّخَذتُّموهُم - أخَذتـُّها 🔸 ادغام حرف «ن» در «و» در «یس وَالقُرءَانِ الحَکِیم» 🔸 عدم ادغام (اظهار) در ارکَب مَعَنا – یَلهَث ذَلکَ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار ۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴ انتقال بین مقامهای رست و سگاه 🌿 كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥﴾ 🌿 إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ ﴿٢٦﴾ 🌿 قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿٣٢﴾ قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ ۖ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ ﴿٣٣﴾ 🌿 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿٣٤﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار ۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴ انتقال بین مقامهای رست و سگاه 🗯 تحلیل: این مقطع از ترتیل استاد پرهیزگار با مقام رست آغاز می‎شود. ایشان سپس از ابتدای آیه ۲۶ وارد مقام سگاه می‎شود. پس از تلاوت چندین آیه در مقام سگاه استاد مجددا از آیه ۳۴ به رست بازمی‎گردد. اما این دو انتقال از لحاظ کیفیت با هم متفاوت است، طوری که درجه قرار تلاوت پس از رفت و برگشت به سگاه جابجا می‎شود. یعنی رست جدید نسبت به رست قبلی ... . ❓شما بفرمایید: تفاوت دو انتقال در چیست؟ قرار تلاوت پس از این دو انتقال، چه میزان جابجا شده است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGrou
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت پایانی ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: ... مقام حجاز اصیل در موسیقی مقامی عرب عبارت است از جنس حجاز در پایین و جنس راست به صورت متصل در بالا که استاد با استفاده از جنس فرع راست هنرمندی ویژه‎ای انجام می‎دهد. 🔹 می‎دانیم که روی درجه دوم راست، بیات قرار دارد و با تاکید روی نت دوکاه به راحتی می‎توان بیات را اجرا نمود. 🔹 معتصم حین اجرای حجاز حسینی (لقد اَنَلتُکَ ...) با اشاره به جنس دوم (راست) و تاکید روی درجه دوم آن (یعنی همان درجه پنجم حجاز که نت شاهد در حجاز حسینی هم هست) به زیبایی به بیات منتقل می‎شود. 🔹 بدیهی است که راه بازگشت از بیات به حجاز پیشین نیز به همین طریق هموار است. منتها برای اهل فن. 🔹 این ابتهال کم‎نظیر همچنان ادامه دارد و چند تا از فرازهای فوق‎العاده زیبا و دلنشین آن باقی مانده که استماع و تحلیل آن پیشنهاد می‎شود. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هجدهم انواع مد و میزان کشش آنها در روایت ورش 🔹 مدهای منفصل و متصل: بنا بر طرق مشهور، ورش مد منفصل و متصل را به طول خوانده است. همانند: فِی أنفُسِهِم – مَاءً – هَــؤُلـَاءِ 🔹 مد لین: هرگاه پس از حروف لین همزه بیاید ورش حرف لین را به توسط یا طول مد داده است. همانند: شَیئاً - السَّوء 🔹 مد بدل: هرگاه حرف مدی پس از همزه قطع بیاید ورش آن را به سه وجه قصر، توسط، یا اشباع مد داده است. همانند: ءَاتِنَا – مُتَّـکِئِیــنَ – تَطَـئُوهَا ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: کجا نباید وقف نمود؟ نمونه‎هایی برای وقف قبیح نوع دوم (وقف در موضعى كه به فساد معنى و تغيير مفهوم گفتار خداوند منجر شود) 🔷 وقف در «وَ إن يَعُودوُا» در آيه ۳۸ سوره انفال: 🌿 قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إنْ‌يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ مَاقَدْسَلَفَ وَ إنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْاوَّلِينَ به آنها كه كافر شدند بگو چنانچه از مخالفت باز ايستند گذشته آنها بخشوده خواهد شد و اگر به اعمال سابق باز گردند سنّت گذشتگان درباره آنها جارى مى‌شود. 🔸 وقف در عبارت «إنْ يَعُودُوا» اين معنا را مى‌دهد كه كفّار چه از كفر خود دست بردارند و چه در كفر خود باقى بمانند آمرزيده مى‌شوند. باطل بودن اين معنا كاملًا واضح است. 🔷 وقف در «كَفَرتُم» در آيه ۷ سوره ابراهيم(ع): 🌿وَ إذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ انَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ هنگامى كه پروردگارتان اعلام داشت: اگر شكرگزارى كنيد نعمت خود را بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى كنيد مجازاتم شديد است. 🔸 وقف بر «كَفَرتُم» اين معناى فاسد را به دست مى‌دهد كه خداوند وعده داده است‌ نعمت خود را به کافران نیز افزونى بخشد حال آنکه اين افزونى مخصوص شاكران است. اين گونه وقف نمودن موجب فساد در برداشت از كلام الهى خواهد شد. ☝️ نکته مهم: هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب «عطف نامربوط» باشد. یعنی ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی - قسمت نخست ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: استاد منشاوی در این قطعه کوتاه، چندین مقام و جنس را اجرا و ترکیبات و انتقالات بدیعی را خلق نموده است. 🔹 قطعه از مقام رست آغاز می‎شود و استاد در اولین فراز، «کردان» یا همان «گردان» را اجرا نموده‎اند، نغمه‎ای که اکثرا آن را مختص استاد مصطفی اسماعیل می‎دانیم. 🔹 در فراز بعدی «سوزناک» اجرا شده است، مقامی مرکب از مجموعه رست که عبارت است از جنس رست در پایین و جنس حجاز به صورت منفصل در بالا. اما جالب اینجاست که استاد مقام «سوزناک» را تا عبارت «... لاتَملِکُ نَفس‎ٌ ...» کامل کرده، سپس به مقام دیگری منتقل می‎شود. 🔹 در ادامه همین فراز و از عبارت «... شَیئاً وَّ ...» استاد وارد مقام ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت نوزدهم نمونه انواع مد در روایت ورش 🌿 وَإِذَا عَلِمَ مِنْ ءَايَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ﴿جاثیه - ۹﴾ 🌿 مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأرَائِكِ لا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلا زَمْهَرِيرًا ﴿دهر - ۱۳﴾ 🌿 فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَیهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا اُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ﴿اسراء – ۵﴾ 🌿 ... وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الأكْمَهَ وَالأبْرَصَ بِإِذْنِي ... ﴿مائده - ۱۱۰﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقایسه همزه و الف – قسمت نخست مقدمه: 🔸 تعداد حروف تهجی را ۲۸ یا ۲۹ حرف دانسته‎اند. 🔹 كسانى كه ۲۸ حرف دانسته‌اند، الف مدّى را جزء حروف حساب نكرده، فقط آن را صداى كشيده‌اى مانند واو و ياء مدّى شمرده‌اند. زیرا صوت در واو و ياء مدّى تا حدّ زيادى ميل به مخرج واو و ياء غيرمدّى دارد. ولى در دستگاه تكلّم جايى نيست تا بتوان الف مدّى را به آن نسبت داد. پس الف به طور مطلق از جوف دستگاه تکلم ادا مى‌شود. 🔹 امّا آنان كه ۲۹ حرف دانسته‌اند، الف ممدود را نیز حرفى مستقل به شمار آورده‌اند. 🔸 بنابراین درحروف الفبا اولين حرف، «الف» نام دارد و آن نيز بر دو نوع است: 🔹 الف ساكن: كه به آن «الف مدّى»، «الف ممدود»، «الف جَوْفِيَّه» يا «الف لَيِّنه» نیز گفته مى‌شود. مانند: قَـالُوا – عَذَاب – ءَامَنَّـا 🔹 الف متحرك: كه به «الف مُجعَّد» یا «همزه» مشهور است. مانند: يُؤَلِّفُ - إِنَّ - أَلِيم 🔶 و اما تفاوتهای الف و همزه ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ 🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب «عطف نامربوط» باشد. یعنی همواره باید بر این امر مواظبت کند که به دلیل وقف و وصل نابجا یا حتی تکیه‎های لحنی و صوتی نادرست، کلمات و عبارات بی‎جهت عطف نگردد. 🔹 برای نمونه در آیه زیر از سوره مبارکه یونس: 🌿 وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ﴿۵۴﴾ 🔸 در صورتی که عبارت «قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ» به عبارت پیشین خود عطف گردد معنای آیه این می‎شود: و چون ستمکاران عذاب را ببینند و میانشان به عدالت داورى شود پشیمانى خود را نهان مى‎دارند. و بر آنان ستمى نمى‎رود. 🔹 حال آن که ترجمه آیه چنین است: و چون ستمکاران عذاب را ببینند پشیمانى خود را نهان مى‎دارند. و میانشان به عدالت داورى مى‎شود و بر آنان ستمى نمى‎رود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ... در ادامه همین فراز و از عبارت «... شَیئاً وَّ ...» استاد وارد مقام «نواأثر» می‎شود و نهایتا فراز را با «نهاوند» ختم می‎کند. ☝️ نکته مهم: 🔹 فواصل بین درجه‎ای در نواأثر بر حسب پرده عبارت است از: یک - نیم - یک و نیم – نیم و بنابراین در درجات پایین، تنها تفاوت آن با نهاوند در محل درجه چهارم است که این نکته اجرای هم‎زمان و ترکیبی ۲ مقام را آسان می‎کند. 🔹 همین موضوع در مورد مقام «نکریز» هم صادق است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقایسه همزه و الف – قسمت دوم 🔹 و اما تفاوت‎های الف و همزه: ☑️ همزه به طور قطع از حروف تهجّى زبان عربى شمرده مى‌شود در حالى كه الف، مورد اختلاف است. ☑️ الف هميشه بدون حركت است و با حركت حرف قبلى خود (فتحه) خوانده مى‌شود. اما همزه انواع علامت‎ها را مى‌پذيرد و به حرف قبلى خود وابسته نيست و به تنهايى نيز خوانده مى‌شود. ☑️ الف به دليل قبول نكردن حركت هیچگاه در ابتداى كلمه واقع نمى‌شود ولى همزه چنين نيست. ☑️ گاهى همزه به صورت یک کلمه مستقل ذكر مى‌شود (همزه استفهام) ولى الف هميشه در ضمن كلمات مى‌آيد. ☑️ همزه به شكل‎هاى گوناگون نوشته مى‌شود، امّا الف فقط به ۲ صورت «ممدود» يا «مقصور» (الف كشيده يا كوتاه) نوشته مى‌شود. ✍️ شما نیز موارد دیگری را بیفزایید... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستم ⬅️ نقل و حذف 🔹 هرگاه کلمه‎ای به ساکن ختم و کلمه بعد با همزه (قطع) ابتدا گردد ورش آن را به «نقل و حذف» ادا نموده، یعنی همزه را حذف و حرکتش را به حرف ماقبل (حرف ساکن) داده است. 🔸 مانند: ☑️ مِن أنفُسِهِم ⬅️ مِنَــنفُسِهِم ☑️ مَن أرادَ ⬅️ مَنَــرادَ ☑️ لَعَنَت اُختَها ⬅️ لَعَنَـتُــختَها ☝️ نکته: ورش «الـ» تعریف را کلمه‎ای مستقل به حساب آورده و نقل و حذف را در آن جاری نموده است. 🔸 مانند: ☑️ فِی الأرض ⬅️ فِـلَرض ☑️ لِلأنام ⬅️ لِــلَنام ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: کجا نباید وقف نمود؟ نمونه‎هایی برای وقف قبیح نوع سوم (وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود) 🔷🔹 وقف در «إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى» از آيه ۲۶ سوره بقره: 🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى انْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا خداوند از اين كه به [موجودات ظاهراً كوچكى مانند] پشه و بالاتر از آن مثال زند، شرم نمى‌كند. 🔸 وقف بر «لايستحيى» باعث ملازم شدن صفتى ناپسند به خداوند مى‌شود كه در تعارض با روح قرآن و منظور آيه شريفه است و از طرفى مفهومى از آيه به دست مى‌آيد كه مخالف غرض آيه مى‌باشد. 🔷🔹 وقف بر «إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى» در آيه ۵۱ سوره مائده: 🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِين خداوند ظالمان را هدایت نمی‎کند. 🔸 وقف در «لايهدى» اين توّهم را پيش مى‌آورد كه خداوند طالب هدايت بندگانش نيست. بنابراين وقف بر آن، موجب فساد معناى آيه و توصيف خداوند با صفتى ناپسند بوده و قبيح است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ... در نفس بعد و از عبارت «یَومَ لاتَملِکُ ...» استاد به طور کامل به حجاز منتقل می‎شود. این انتقال فوق‎العاده تکنیکی و فنی است و دقیقا درست اجرا شده است. 🔹 همانگونه که گذشت، استاد در چند فراز پیشین از مقام‎های سوزناک، نوااثر و نهاوند عبور کرده که جنس فرع در هرسه مقام مذکور جنس «حجاز» بوده است!! 🔸 بنابراین استاد با مهارت وافر و حس کم‎نظیر خود جنس فرع را گرفته و مقام حجاز را آغاز می‎نماید، بی‎آنکه در مستمع احساس خلل یا ضعفی از این انتقال ایجاد شود. ❓ حالا پس از این انتقال، قرار تلاوت چند درجه جابجا می‎شود؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت چهارم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ... به همین دلیل است که برخی از اهل فن، استاد محمدصدیق منشاوی را یکی از قراء ماهر و توانمند در زمینه ترکیبات و انتقالات معرفی می‎کنند. 👈 حقیر نیز در میان اساتید مصری -که صوت آنها به ما رسیده- برتر و ماهرتر از این دو بزرگوار نیافته‎ام: استاد مرحوم محمدصدیق منشاوی و استاد مرحوم عبدالفتاح شعشاعی ☑️ اجرای ترکیب بین مقامها و نوآوری در ایجاد الحان ترکیبی و انتقالات بدیع و جدید، به توانایی فنی، شناخت فواصل و درجات مقامها و تسلط بر نکات فنی علم صوت نیاز دارد که حصول آن یا از طریق گذراندن مدارج علمی ممکن است یا در صورت وجود نبوغ ذاتی در هنر موسیقی. ⬅️ استاد منشاوی چنین ترکیبات و انتقالاتی را به گونه‎ای اجر می‎نماید که کمترین شوک به مستمع وارد می‎شود و گاهی اهل فن نیز از احصای تعداد مقامات و ترکیبات غافل می‎مانند و تنها در صورت تعمق و دقت مضاعف است که می‎توان ظرافتهای لحنی را در تلاوت ایشان کشف نمود. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup