eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
391 دنبال‌کننده
43 عکس
124 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ... در ادامه همین فراز و از عبارت «... شَیئاً وَّ ...» استاد وارد مقام «نواأثر» می‎شود و نهایتا فراز را با «نهاوند» ختم می‎کند. ☝️ نکته مهم: 🔹 فواصل بین درجه‎ای در نواأثر بر حسب پرده عبارت است از: یک - نیم - یک و نیم – نیم و بنابراین در درجات پایین، تنها تفاوت آن با نهاوند در محل درجه چهارم است که این نکته اجرای هم‎زمان و ترکیبی ۲ مقام را آسان می‎کند. 🔹 همین موضوع در مورد مقام «نکریز» هم صادق است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقایسه همزه و الف – قسمت دوم 🔹 و اما تفاوت‎های الف و همزه: ☑️ همزه به طور قطع از حروف تهجّى زبان عربى شمرده مى‌شود در حالى كه الف، مورد اختلاف است. ☑️ الف هميشه بدون حركت است و با حركت حرف قبلى خود (فتحه) خوانده مى‌شود. اما همزه انواع علامت‎ها را مى‌پذيرد و به حرف قبلى خود وابسته نيست و به تنهايى نيز خوانده مى‌شود. ☑️ الف به دليل قبول نكردن حركت هیچگاه در ابتداى كلمه واقع نمى‌شود ولى همزه چنين نيست. ☑️ گاهى همزه به صورت یک کلمه مستقل ذكر مى‌شود (همزه استفهام) ولى الف هميشه در ضمن كلمات مى‌آيد. ☑️ همزه به شكل‎هاى گوناگون نوشته مى‌شود، امّا الف فقط به ۲ صورت «ممدود» يا «مقصور» (الف كشيده يا كوتاه) نوشته مى‌شود. ✍️ شما نیز موارد دیگری را بیفزایید... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستم ⬅️ نقل و حذف 🔹 هرگاه کلمه‎ای به ساکن ختم و کلمه بعد با همزه (قطع) ابتدا گردد ورش آن را به «نقل و حذف» ادا نموده، یعنی همزه را حذف و حرکتش را به حرف ماقبل (حرف ساکن) داده است. 🔸 مانند: ☑️ مِن أنفُسِهِم ⬅️ مِنَــنفُسِهِم ☑️ مَن أرادَ ⬅️ مَنَــرادَ ☑️ لَعَنَت اُختَها ⬅️ لَعَنَـتُــختَها ☝️ نکته: ورش «الـ» تعریف را کلمه‎ای مستقل به حساب آورده و نقل و حذف را در آن جاری نموده است. 🔸 مانند: ☑️ فِی الأرض ⬅️ فِـلَرض ☑️ لِلأنام ⬅️ لِــلَنام ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: کجا نباید وقف نمود؟ نمونه‎هایی برای وقف قبیح نوع سوم (وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود) 🔷🔹 وقف در «إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى» از آيه ۲۶ سوره بقره: 🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى انْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا خداوند از اين كه به [موجودات ظاهراً كوچكى مانند] پشه و بالاتر از آن مثال زند، شرم نمى‌كند. 🔸 وقف بر «لايستحيى» باعث ملازم شدن صفتى ناپسند به خداوند مى‌شود كه در تعارض با روح قرآن و منظور آيه شريفه است و از طرفى مفهومى از آيه به دست مى‌آيد كه مخالف غرض آيه مى‌باشد. 🔷🔹 وقف بر «إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى» در آيه ۵۱ سوره مائده: 🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِين خداوند ظالمان را هدایت نمی‎کند. 🔸 وقف در «لايهدى» اين توّهم را پيش مى‌آورد كه خداوند طالب هدايت بندگانش نيست. بنابراين وقف بر آن، موجب فساد معناى آيه و توصيف خداوند با صفتى ناپسند بوده و قبيح است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ... در نفس بعد و از عبارت «یَومَ لاتَملِکُ ...» استاد به طور کامل به حجاز منتقل می‎شود. این انتقال فوق‎العاده تکنیکی و فنی است و دقیقا درست اجرا شده است. 🔹 همانگونه که گذشت، استاد در چند فراز پیشین از مقام‎های سوزناک، نوااثر و نهاوند عبور کرده که جنس فرع در هرسه مقام مذکور جنس «حجاز» بوده است!! 🔸 بنابراین استاد با مهارت وافر و حس کم‎نظیر خود جنس فرع را گرفته و مقام حجاز را آغاز می‎نماید، بی‎آنکه در مستمع احساس خلل یا ضعفی از این انتقال ایجاد شود. ❓ حالا پس از این انتقال، قرار تلاوت چند درجه جابجا می‎شود؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت چهارم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ... به همین دلیل است که برخی از اهل فن، استاد محمدصدیق منشاوی را یکی از قراء ماهر و توانمند در زمینه ترکیبات و انتقالات معرفی می‎کنند. 👈 حقیر نیز در میان اساتید مصری -که صوت آنها به ما رسیده- برتر و ماهرتر از این دو بزرگوار نیافته‎ام: استاد مرحوم محمدصدیق منشاوی و استاد مرحوم عبدالفتاح شعشاعی ☑️ اجرای ترکیب بین مقامها و نوآوری در ایجاد الحان ترکیبی و انتقالات بدیع و جدید، به توانایی فنی، شناخت فواصل و درجات مقامها و تسلط بر نکات فنی علم صوت نیاز دارد که حصول آن یا از طریق گذراندن مدارج علمی ممکن است یا در صورت وجود نبوغ ذاتی در هنر موسیقی. ⬅️ استاد منشاوی چنین ترکیبات و انتقالاتی را به گونه‎ای اجر می‎نماید که کمترین شوک به مستمع وارد می‎شود و گاهی اهل فن نیز از احصای تعداد مقامات و ترکیبات غافل می‎مانند و تنها در صورت تعمق و دقت مضاعف است که می‎توان ظرافتهای لحنی را در تلاوت ایشان کشف نمود. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و یکم نقل و حذف – نمونه‌‎ها 🌿 ... وَيَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿ابراهیم - ٢٥﴾ 🌿 ... وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ ءَامَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ مِن كِتَابٍ ... ﴿شوری - ١٥﴾ 🌿 يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُم بَلِ اللَّـهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَیكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿حجرات - ١٧﴾ إِنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ... ﴿حجرات - ١٨﴾ 🌿 وَمَا أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا وَلَهَا كِتَابٌ مَّعْلُومٌ ﴿حجر - ٤﴾ مَّا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَأْخِرُونَ ﴿حجر - ٥﴾ 🌿 وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى ﴿نجم - ٧﴾ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى ﴿نجم - ٨﴾ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿نجم - ٩﴾ 🌿 وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشًا فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِن مَّحِيصٍ ﴿ق - ٣٦﴾ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ ﴿ق - ٣٧﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: ❓ آیا رعایت تجوید در نماز لازم است؟ 🔹 نماز باید به عربی صحیح خوانده شود. بنابراین رعایت صحت ادای کلمات و حروف و حرکات و همچنین مراعات مخارج حروف از ضروریات نماز است. 🔸 لکن از نظر فقها «تجویدالصّلوه» محدود به همین اندازه است و چنان که در مسأله ۱۳ تحرير آمده: «... در تعيين و تشخيص مخارج حروف، رعایت ريزه‌كاری‎هاى تجويد لازم نيست، چه رسد به جهاتى از ريزه‌كاری‎ها كه به صفات حروف برمى‌گردد، از قبيل «شدت» و «رخوت» و «تفخيم» و «ترقيق» و «استعلاء» و غير اينها ...». 🔸 همچنین مقام معظم رهبری نیز «رعایت محسّنات علم تجوید از قبیل مد و غنه و ادغام و اخفاء و ...» را در نماز لازم نمی‎دانند. ☝️ اما در این زمینه توجّه به دو نكته ضرورى است: 👈 جايى كه تمايز حرفى از حرف ديگر منوط به شناخت صفت آن حرف است، دانستن آن صفت متمايز، ضرورى است. به عنوان مثال: شناخت حرف «ص» از «س» در درشت اداشدن «ص» (تفخيم) و نازك اداشدن «س» (ترقيق) است و تمييز «ذ» از «ظ» و «ط» از «ت» و بقيه موارد مشابه نيز چنين است. 👈 عدم لزوم رعايت «تدقيقات» و ريزه‌كاری‎هاى تجويد از باب كفايت حدّاقل صحت نماز است و گرنه افرادى از قبيل قاريان كه قادر به قرائت صحيح و زيباى نماز هستند بجاست تا نماز را هم با رعايت قواعد و ترتيل زيبا قرائت كنند كه اين به نظر پسنديده‌تر است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟ 🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾ کافران را هرگز در این سرزمین به ستوه‌آورنده‌[ی مومنان‌] مپندار و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است و بد سیر و سرانجامی است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت نخست 🔹 آشنایی با انتقالات (هم‎پایه و غیرهم‎پایه) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت نخست 🔹 التقاءِ ساکنین عبارت است از: «کنار هم قرار گرفتن دو حرف ساکن در هنگام تلفظ» مانند: «إنْ ٱرْتَبْتُم» که «ن» ساکن و «ر» ساکن پشت سرهم قرار گرفته‎اند. 🔸 التقاء ساکنین در صرف عربی جایز نیست (به دلیل ثقالت در تلفظ) و هرجا اتفاق بیفتد باید رفع گردد. 🔸 رفع التقاء ساکنین با «حرکت دادن» یا «حذف» ساکن اول صورت می‎گیرد. ☝️ تذکر: التقاء ساکنین در شرایطی مجاز است: ✅ در حالت وقف، یعنی هر کلمه‎ای که حرف ماقبل آخر آن ساکن باشد و حرف آخرش نیز به خاطر وقف ساکن شده باشد، مانند: «مِصرَ» که در حالت وقف می‎شود: «مِصْرْ» ✅ دو حرف ساکن در یک کلمه باشند به این شرط که اوّلی حرف مدّی باشد و دومی مشدّد (ادغام شده)، مثل «ضَـآلـِّینَ» ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟ 🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾ کافران را هرگز در این سرزمین به ستوه‌آورنده‌[ی مومنان‌] مپندار، و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است، و بد سیر و سرانجامی است ﴿۵۷﴾ 🗯 تحلیل در وقف و وصل این آیه باید به نکاتی که در مورد «عطف نامربوط» گفته شد توجه نمود. 🔸 از ترجمه آیه پیداست که «وَ» در عبارت «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» قطعا «واو عطف» نیست و دو عبارت «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» به یکدیگر معطوف نمی‎باشند. ❗ «لا تَحْسَبَنَّ = گمان مبر» تنها قسمت اول را انکار می‎کند و می‎گوید کافران در زمین قدرت ندارند، اما با قسمت دوم ارتباطی ندارد و آن را انکار نمی‎کند. ⛔️ در صورت عطف نامربوط بین «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» ترجمه چنین است: «چنین مپندار که کافران در این سرزمین به ستوه‌آورنده‌ مومنانند و سرانجام آنان آتش دوزخ است ... » که صحیح نمی‎باشد. ✅ بنابراین وقف بر «فِي الأرْضِ» و ابتدا از «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» بسیار مناسب است ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت دوم 🔹 آشنایی با انتقالات غیرهم‎پایه (انتقالات از مقام بیات - مقدمه) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نغمه زیبای راست‎چهارگاه 🗯 تحلیل: راست‎چهارگاه یکی از نغمه‎های فرعی در ردیف مقام رست است که با تاکید بر روی درجه چهارم مقام رست (نت شاهد) شکل می‎گیرد. 🌿 وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ... ﴿لقمان - ۱۲﴾ 🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿شمس -۴﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿۵﴾ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿۶﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿۷﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿فاتحه -۱﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿۳﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿۴﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿۵﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت دوم 🔶 رفع التقای ساکنین به یکی از این دو روش صورت می‎پذیرد: 1️⃣ حذف ساکن اول 2️⃣ حرکت دادن ساکن اول 🔹 روش حذف ساکن: این حالت وقتی اتفاق میفتد که نخستین ساکن از حروف مدی (= حرف عله) باشد. به این صورت که هرگاه حرف مدی در انتهای کلمه قرار بگیرد و کلمه بعدی نیز با ساکن آغاز شود (همزه وصل) حرف مدی حذف می‎شود. 🔹 مانند: فِی ٱلْأرْض 👈 فِلْأرْض أَمَتَّنَا ٱثْنَتَيْن 👈 أَمَتَّنَـــثْنَتَيْن آمَنُوا ٱلَّذينَ 👈 آمَنُـلَّذينَ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدا بر عبارت «هَذَا» در آیات زیر چگونه است؟ 🌿 بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿آل‎عمران -۱۲۵﴾ 🌿 هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ ﴿ص - ۵۲﴾ إِنَّ هَذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِنْ نَفَادٍ ﴿۵۴﴾ هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ ﴿۵۵﴾ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ ﴿۵۶﴾ هَذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ ﴿۵۷﴾ وَآخَرُ مِنْ شَكْلِهِ أَزْوَاجٌ ﴿۵۸﴾ هَذَا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ ﴿۵۹﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و دوم هاء ضمیر 1⃣ اشباع هاء ضمیر 🔹 ورش در تمامی موارد اشباع هاء ضمیر مانند حفص عمل نموده مگر در ۴ مورد: 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿اعراف - ۱۱۱﴾ 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿شعراء - ۳۶﴾ 🌿 اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿نمل - ۲۸﴾ 🌿 وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿نور - ۵۲﴾ 🌿 يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﴿فرقان - ۶۹﴾ 🔹 ورش «هاء» کنایه را در «أَرْجِهْ» و «أَلْقِهْ» بر خلاف حفص به اشباع خوانده است. ضمن این که «یَتَّقْهِ» در روایت ورش به کسر «قاف» و اشباع «هاء» خوانده شده است. 🔹 همچنین ورش «هاء» ضمیر را در «فِيهِ مُهَانًا» در سوره فرقان به خلاف حفص، بدون صله خوانده است. 2⃣ حرکت هاء ضمیر 🔹 ورش در تمامی موارد حرکت هاء ضمیر مانند حفص عمل نموده مگر در ۲ مورد: 🌿 ... وَ ما أَنْسانِيهُ إِلَّا الشَّيْطانُ أَنْ أَذْكُرَهُ ... ﴿کهف - ۶۳﴾ 🌿 ... وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿فتح - ۱۰﴾ 🔹 ورش هر دو عبارت «أَنْسانِيهُ» و «عَلَيْهُ» را به خلاف حفص به کسر هاء کنایه به صورت «أَنْسانِيهِ» و «عَلَيْهِ» روایت نموده است. ✅ نکته پایانی: در باب هاء کنایه، روایت ورش نسبت به حفص قاعده‌مندتر است و می‌توان ادعا نمود تعداد موارد عدول از قیاس در روایت ورش تقریبا صفر است ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت سوم 🔶 چند نکته: 🔹 در صورت حذف ساکن (حرف مدی) صدای کوتاه متناظر جایگزین آن می‎گردد. 🔹 در رسم‎‎الخط عثمان طه حرکت جایگزین پیش‎بینی و قبل از هر حرف مدی قرار داده شده است. 🔹 برخی از موارد مربوط به علم صرف (مبحث اعلال) می‎باشد. مثلا «تَخَافُ» در حالت جزم به «لَاتَخَف» تبدیل می‎شود. همچنین «قُلتَ»، «مِتنَا» و «خُضتُم» از ریشه «قالَ»، «ماتَ» و «خاضَ» هستند. 🔹 خوشبختانه موارد مربوط به علم صرف در مصحف به همان صورت کتابت گردیده و شناخت و عمل به آن در حیطه علم تجوید نیست ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نغمه زیبای راست‎کردان 🗯 تحلیل: راست‎کردان یکی از نغمه‎های اصیل در ردیف مقام رست و ویژگی اصلی آن تاکید بر روی درجه هشتم (اکتاو) مقام است. زیباترین اجراهای این نغمه را می‎توان در تلاوتهای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل یافت. 🌿 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاةَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿تحریم - ۱﴾ 🌿 وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لأعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿بقره - ۲۲۰﴾ 🌿 يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿حشر - ٢٤﴾ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿انفطار - ١٨﴾ يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ ﴿١٩﴾ 🌿 وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ ﴿رعد - ۲۳﴾ سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿٢٤﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست‌وسوم 🔉 اشباع هاء ضمیر - نمونه‎ها 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿اعراف - ۱۱۱﴾ 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿شعراء - ۳۶﴾ 🌿 اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿نمل - ۲۸﴾ 🌿 وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿نور - ۵۲﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت سوم 🔹 آشنایی با انتقالات غیرهم‎پایه - انتقالات از مقام بیات (بیات به رست در درجه چهارم - بیات به سگاه در درجه ششم) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت چهارم 🔹 روش حرکت دادن ساکن: این حالت وقتی اتفاق می‎افتد که حرف ساکن به همزه وصل برسد. در این صورت چون همزه وصل در درج کلامْ ناخواناست و بعد از آن نیز همواره حرف ساکن می‎آید، التقای ساکن به وجود آمده، طبق قاعده به ساکن اول کسره، ضمه، یا فتحه داده می‎شود. ❓ چه وقت فتحه؟ تنها در صورتی که کلمه نخست «مِنْ» باشد و پس از آن «الـ» تعریف بیاید. مانند: ▪️ مِنْ ٱلَّذینَ 👈 مِنَــلَّـذینَ ▪️ مِنْ ٱلکِتاب 👈 مِنَـلکِتاب ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع فوق‎العاده زیبا با صدای حامد شاکرنژاد ۩ سوره مبارکه حدید – آیه ۲۰ 🌿 اعْلَمُوا أَنَّمَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لهَوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فى الاَمْوَلِ وَ الاَوْلَدِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثمَّ یهِیجُ فَترَاهُ مُصفَرًّا ثمَّ یَكُونُ حُطماً وَ فى الاَخِرَةِ عَذَابٌ شدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضوَنٌ وَ مَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا إِلا مَتَعُ الْغُرُورِ (۲۰) 🗯 تحلیل: ▪️ مقطع با روایت خلف از حمزه و در مقام راست آغاز می‎شود. ▪️ در فراز «وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ ... أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» راست‎کردان به زیبایی اجرا می‎شود. ▪️ مجددا در تکرار همین فراز و از عبارت «بَیْنَكُمْ» به مقام نهاوند اشاره می‎شود که تا عبارت «فى الاَمْوَلِ» ادامه دارد و پس از آن مجددا به راست بازمی‎گردد. ▪️ در فراز بعدی «أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» مقام نواثر اجرا شده است. ▪️ فراز بعدی مجددا به راست بازمی‎گردد، اما از «ثمَّ یَكُونُ حُطماً» مقام صبا را می‎شنویم. صبا در اینجا طوری اجرا شده که درجه سوم آن روی قرار رست قرار دارد. ▪️ پس از ۳ فراز در صبا، قرائت به جای قبلی برمی‎گردد و این انتقال به صورت ترکیبی بسیار زیبا و مطابق با معنا اجرا شده که زیبایی آن را دوچندان می‎کند. ▪️ در ادامه یک بار دیگر نیز همین تکنیک لحنی یعنی انتقال از رست به صبا و بازگشت مجدد به رست اجرا می‎شود و مقطع با قرائت نافع به روایت ورش ختم می‎گردد. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی ۩ سوره مبارکه دهر آیه ۱۳ 🗯تحلیل: این مقطع درمقام بیات اجرا شده و شاهکار استاد در فراز سوم و جایی است که ایشان سگاه را با بیات ترکیب می‎نماید. 🔹 استاد در این ترکیب ساده، خلاقانه و منحصر به فرد، با هوش بالای موسیقایی خود جای مناسب را برای اجرای ثلاثی سگاه در مقام بیات پیدا و استفاده می‎کند. 🔹 با توجه به این که می‎توان در مقام حسینی (اوج بیات) جنس رست را به راحتی به صورت جنس فرع متصل با بیات اجرا نمود و از طرفی روی درجه سوم رست، سگاه را قرار داد، بنابراین بهترین نقطه برای آغاز سگاه در دل مقام بیات، درجه سوم از جنس دوم یا همان درجه ششم مقام است، که استاد نیز با هوشمندی به همین ترتیب به سگاه اشاره و مجددا مقام را با بیات ختم می‎نماید ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت پنجم 🔹 روش حرکت دادن ساکن ❓ چه وقت ضمه؟ در ۲ صورت: 🔸 کلمه نخست به «میم» جمع ختم شده باشد. مانند: هُمْ ٱلَّذینَ 👈 هُمُــلَّـذینَ أنـتُمْ ٱلأعلَونَ 👈 أنـتُمــُلأعلَونَ 🔸 کلمه نخست فعل باشد و به «واو» جمع ماقبل مفتوح ختم شده باشد. مانند: لَوَلَّوْا ٱلأدبارَ 👈 لَوَلَّوُلأدبارَ فَلاتَخشَوْا ٱلنّاسَ 👈 فَلاتَخشَـوُنّــاسَ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup