eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
406 دنبال‌کننده
43 عکس
133 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
202030_1593007147.mp3
2.89M
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 🖤 تقدیم به پیشگاه حضرت علامه 🖤 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹ 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾ و تو چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ باز چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمی‌کند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ ورش همزه را در ۲ کلمه «یَأجوج» و «مَأجوج» در سوره انبیاء به الف مدی ابدال نموده است. ✅ ورش همزه را در کلمات «رَأَیتَ» و «رَأَیتُم» به شرطی که با همزه استفهام آغاز شود ابدال به الف مدی نموده است. 🔹 بنابراین همزه دوم در کلمات زیر ابدال به الف مدی می‌گردد: ▪️ أَرَأَیتَ ▪️ أَفَرَأَیتَ ▪️ أَرَأَیتُم ▪️ أَفَرَأَیتُم ▪️ أَرَأَیتَکُم 👈 مد به وجود آمده در کلمات فوق نیز از نوع لازم خواهد بود. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹ 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾ و تو چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ باز چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمی‌کند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست. 📝 تحلیل: 1⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نموده‌اند. 2⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نموده‌اند. 3⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» نیز این مقطع را به روایت خلف از حمزه قرائت کرده‌اند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نموده‌اند. 4⃣ استاد «محمد محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کرده‌اند. 💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚 ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌و‌یکم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ عبارت «هَـٰۤأَنتُمۡ» در قرائت عاصم با همزه قطع و مد منفصل ادا می‌گردد. 👈 اما ورش این عبارت را در همه‌جای قرآن بدون همزه و با مد لازم خوانده است. ✅ حفص کلمه «أَنَا۠» را بدون الف خوانده، مگر در هنگام وقف که الف آخر آن را ظاهر نموده است. 👈 اما هرگاه پس از «أَنَا۠» همزه مفتوح آمده باشد ورش آن را با الف و به مد منفصل قرائت کرده است. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_737114461.mp3
5.17M
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾ 🌿 إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾ 🌿 إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾ 🌿 وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾ 🌿 ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾ 🌿 فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾ 🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾ 🌿 فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾ 🌿 بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾ 🌿 وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ ﴿٢٠﴾ 🌿 بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾ 🌿 خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ 🌿 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾ 🌿 الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ 🌿 عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 📝 تحلیل: 1⃣ تلاوتی کوتاه و بسیار زیبا، مناسب تقلید برای علاقه‌مندان استاد غلوش 2⃣ وسعت صدای مورد نیاز برای این تلاوت، حدودا یک و نیم اکتاو 3⃣ شروع با مقام بیات 4⃣ مقام شوری در آیه ۱۳ 5⃣ آیه ۱۴ انتقال بیات به بیات در درجه چهارم، با این انتقال، قرار تلاوت ۲ و نیم پرده بالاتر می‌رود. 6⃣ ادامه تلاوت با مقام بیات و اشاره به شوری در عبارت «فعّالٌ لِما» آیه ۱۶ 7⃣ از آیه ۱۷ تا ۱۹ اجرای ثلاثی بیات 8⃣ بیات حسینی در ۳ آیه پایانی سوره (مقام بیات با تاکید روی درجه پنجم) 9⃣ بسمله سوره علق در مقام صبا، در ادامه همین فراز مجددا به بیات بازمی‌گردد. 🔟 از آیه دوم سوره علق، آماده‌سازی برای فرود 1⃣1⃣ انتقال به بیات جدید که از بیات فعلی پایین‌تر است. 2⃣1⃣ فرود در مقام بیات همراه با اشاره به مقام شوری. ❓ از ۳ فراز مذکور در بند ۷، بوی «صبا» استشمام می‌شود. چرا؟ ❓ بیات فرود نسبت به بیات پیش از آن و همچنین نسبت به بیات آغازین در چه موقعیتی است و چند درجه تفاوت دارد؟ ❓ استاد در این تلاوت حداکثر چند درجه صوتی به کار برده‌است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم 🔷 قسمت نخست – مقدمه 🔸 مشهورترین و متداول‌ترین قرائت در سرتاسر جهان اسلام، قرائت عاصم به روایت حفص است که مصاحف بنابرهمین روایت طبع گردیده و کتب آموزشی و تجویدی نیز بر همین اساس نگاشته می‌شود (البته به جز چند کشور معدود). 🔸 اما با این وجود، در اندکی از موارد، اختلافات و وجوهی نیز ذکر شده که عموما به میزان کشش مدات، تفخیم و ترقیق، سکت و ادراج، ادغام و اظهار و ... مربوط است. ⚪️ دلیل وجود این وجوه و اختلافات -که از آن به «خُلف حفص» تعبیر می‌شود- وجود طرق مختلف در روایت حفص از عاصم است. 👈 به این معنا که دانشمندانی که روایت حفص از عاصم را در کتاب‌های خود ضبط نموده‌اند از منابع مختلفی استفاده کرده و از مسیرهای مختلفی به حفص و سپس به عاصم رسیده‌اند ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت هشتم 🔷 «اختلافات تفسیری» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است. 🔸 برای نمونه درمورد آیه: 🌿 «... وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا ...» ﴿آل‌عمران - ۷﴾ 👈 به نظر كسانى كه معتقدند كه راسخان در علم آگاه به تأويل نيستند، وقف بر «إِلاَّ اللَّهُ» وقف «تام» و «لازم» است. اما طبق عقیده سایرین -كه آنان را نيز آگاه به تأويل مى‌دانند- چنين نيست. ☑️ بنابراين، شناخت كامل معانى لغات و نقش كلمات در جمله از نظر نحوى و آشنايى با علوم قرائت و تفسير، عوامل مهم و موثر در تشخيص موارد وقف و ابتداست. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌ودوم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ ورش کلمه «بَئِـیس» در سوره اعراف را بدون همزه و به صورت «بـیس» خوانده است. ✅ به روایت ورش از نافع ۲ کلمه «هُزُواً» که ۱۱ بار در قرآن آمده و همچنین کلمه «کُفُواً» در سوره اخلاص، مهموزاللام و به صورت «هُزُؤاً» و «کُفُؤاً» خوانده شده است. ✅ عبارت «زَکَرِیَّا» ۶ بار در سوره‌های آل‌عمران، انعام، مریم و انبیاء آمده که ورش تمامی آن‌ها را مهموز و به صورت «زَکَرِیَّاء» از نافع روایت کرده است. ⬅️ توجه کنید که اعراب واژه «زَکَرِیَّا» همواره «تقدیری» است اما در «زَکَرِیَّاء» اعراب «ظاهری» خواهد بود. ❓ چـرا؟ 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_705762758.mp3
2.23M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌وسوم باب همزه – همزه مفرده – ادامه نمونه‌ها 🌿 وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا ﴿احزاب - ۷﴾ 🌿 وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿نازعات - ۴۰﴾ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ ﴿٤١﴾ 🌿 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿تحریم - ۹﴾ 🌿 وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا ﴿کهف - ۱۶﴾ 🌿 أَفَرَأَيْتُمُ اللاتَ وَالْعُزَّى ﴿نجم - ۱۹﴾ 🌿 وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا ﴿٥٤﴾ وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا ﴿٥٥﴾ 🌿 قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلا تَسْمَعُونَ ﴿قصص - ۷۱﴾ 🌿 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ ﴿لقمان - ۶﴾ 🌿 وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَد ﴿توحید - ۴﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGro
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم قسمت دوم – ادامه مقدمه 🔶 در همین زمینه توجه به ۴ اصطلاح لازم است: 1️⃣ ﻗﺮاﺋﺖ 🔹 آنچه که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري ﺑﺮ آن اﺗﻔﺎق ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ. 🖌 ﻣﺎﻧﻨد «یکذِبون» (بقره: ۱۰) که راویان عاصم، شعبه و حفص، هر دو «یَکذِبون» خوانده‌اند و قالون و ورش، راویان نافع نیز آن را «یُکَذِّبون» خوانده‌اند. بنابراین این عبارت بنابر قرائت عاصم «یَکذِبون» و بنابر قرائت نافع «یُکَذِّبون» است. 2️⃣ روایت 🔹 آﻧﭽﻪ که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري در ﻧﻘﻞ آن اﺧﺘﻼف ﻛﺮده‌اند. 🖌 مانند «کُفُواً» که روایت حفص از عاصم است اما شعبه این کلمه را از عاصم «کُفُؤاً» روایت نموده است. 3️⃣ ﻃﺮﻳﻖ 🔹 آﻧﭽﻪ از ﻳﻚ راوی ﺑﻪ اﺧﺘﻼف ﻧﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. 🖌 مانند مد منفصل که در منابع مختلف، بنا به روایت حفص از عاصم، به قصر یا توسط یا فوق توسط نقل شده است. 4️⃣ وجه 🔹 آنچه قاری در عمل به هریک از انواع آن مختار است. 🖌 مانند مد بدل که بنا به روایت ورش از نافع دارای سه وجه قصر، توسط و طول است. 👈 از ۳ مورد اول به «خلاف واجب» و از مورد آخر به «خلاف جائز» تعبیر می‌شود و بر همین مبنا همان‌گونه که خلط قرائات و روایات جائز نیست، به عقیده اکثر علمای فن، ترکیب طرق مختلف نیز صحیح نمی‌باشد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_736019428.mp3
2.83M
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾ 🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ 🌿 وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾ 🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ 🌿 مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ 🌿 هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾ 🌿 خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾ 🌿 ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾ 🌿 ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾ 🌿 إِ نَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿٣٣﴾ 🌿 وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿٣٤﴾ 🌿 فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ ﴿٣٥﴾ 🌿 وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ ﴿٣٦﴾ 🌿 لَايَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ ﴿٣٧﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾ پس او در یک زندگی خوش و پسندیده‌ای است. 🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾ در بهشتی برین 🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾ که میوه‌هایش در دسترس است. 🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾ [به آنان گویند:] بخورید و بیاشامید، گوارایتان باد به سبب اعمالی که در ایام گذشته انجام دادید. 📝 تحلیل: 🔹 مقطع در مقام سگاه آغاز می‌شود. 👈 سگاه عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس راست. دو درجه بالایی نیز تشکیل یک ثلاثی رست دیگر می‌دهد. 🔹 استاد فراز سگاه را با تاکید روی درجه پنجم (درجه سوم جنس فرع) آغاز می‌کند، که این تاکید تا عبارت «فِي جَنَّةٍ» ادامه دارد. 🔹 در کلمه «عَالِيَةٍ» درجه پنجم ربع پرده به سمت پایین جابجا شده، جنس رست به جنس نهاوند تبدیل می‌شود. این نغمه «اوشار» نام دارد. 👈 اوشار عبارت است از سگاه، نهاوند متصل. ⬅️ البته در برخی از منابع دو فرم رفت و برگشت متفاوت برای مقام سگاه قائل شده‌اند و این حالت را همان فرم برگشت (نزولی) مقام سگاه شمرده‌اند، نه مقامی جدید. 🔹 سپس در ادامه استاد به اجرای ثلاثی سگاه پرداخته، چند اشاره مختصر به درجه چهارم (به صورت جنس عراق و جنس هزام) نیز دارد. 🔹 استاد عبارت «فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» را در مقام «عراق» اجرا می‌کند. 👈 «عراق» عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس بیات. 🔸 ادامه دارد ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: وقف‌النبی – قسمت نخست 🔶 «وقف النّبی» یا «وقف مأثور» به وقف‌هایی اطلاق شده که منسوب به پیامبر مکرّم اسلام«ص» است و بنابر روایات، ایشان در وقف بر این مواضع تعمّد داشته‌اند. 🔸 تعداد موارد وقف‌النبی را تا بیش از ۲۰ موضع شمرده‌اند که غالب آنها در رئوس آیات قرار ندارد. 🔸 آراء دانشمندان پیرامون وقف‌النبی بسیار است. از جمله این که: ⬅️ آن را وقف سنّت، اتّباع، مُنزَل، جبرئیل و ... خوانده‌اند و البته برخی نیز بین این عناوین تفاوت قائل شده‌اند. ⬅️ گروهی نسبت به اسناد این روایات تشکیک نموده، تمام یا برخی از موارد را تضعیف کرده‌اند. ⬅️ گروهی نیز به روایات وارد شده مبنی بر تأکید حضرت پیامبر«ص» بر وقف در انتهای آیات استناد نموده، در باب تناقض این دو موضوع بحث نموده‌اند. 📚 معالم‌الاهتداء شیخ محمودخلیل الحصری، مقاله بررسی سندی و تاریخی وقف‌النبی استاد محمدرضا ستوده‌نیا و دکتر سعید رحیمی، پژوهشی در وقف و ابتداء استاد سیدجواد سادات‌فاطمی، قواعد وقف و ابتدا دکتر محمدکاظم شاکر، مبانی و اقسام وقف و ابتدا استاد محمدرضا شهیدی ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌وچهارم باب همزه – همزه مزدوج 🔶 روش ورش در همزه مزدوج عبارت است از: 👈 تخفیف همزه دوم به «تسهیل» یا «ابدال» آن، که حسب مورد و بنا بر جایگاه همزه و حرکت آن، یکی از دو صورت یا هردوی آنها مجاز شمرده می‌شود. 📌 همزه مزدوج یعنی دو همزه که در کنار هم آمده باشد، 🔹 خواه در یک کلمه باشد، مانند: ▪️ «ءَأنتُم» و «ءَإذا» 🔹 یا در دو کلمه مجاور مانند: ▪️ «جآءَ أحَدَکُم» و «زَکَریّآءُ إنّا». 📌 در مواردی معدود، ورش به «حذف» همزه نخست نیز از نافع روایت نموده که این‌گونه موارد معمولا در«فروع» یا «فرش‌الحروف» در نظر گرفته می‌شود. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ و اما کسی که پرونده اعمالش را به دست چپش دهند، می گوید: ای کاش پرونده‌ام را دریافت نمی‌کردم. 🗯 ادامه تحلیل: 🔷 در فراز بعد استاد وارد مقام «حجاز» می‌شود. البته تنوع در این فراز زیاد است و چند جنس و ثلاثی مختلف را می‌شنویم: 📌 «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی رست از درجه هشتم تا ششم* 📌 «أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ» مقام «حسینی عُشیران» از درجه سوم دیوان اساسی تا درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی (۶ درجه)** 📌 در «يَا لَيْتَنِي» به جنس حجاز اشاره و سپس در «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» فرود مقام حجاز اجرا می‌شود. این قسمت می‌تواند یک مقام حجازکار (حجاز – حجاز منفصل) باشد، اما استاد در عبارت «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» به نت اختصاصی حجازکار (درجه هفتم) اشاره‌ای نمی‌کند و فراز را به صورت حجاز خالص پایان می‌دهد. 📝 توضیحات: *ابتدای این فراز همچنان بوی سگاه می‌دهد و در «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی انتهایی مقام سگاه را می‌شنویم که قاعدتا باید ثلاثی رست باشد. اما در عمل کمی متفاوت است و درجه هفتم سگاه (درجه دوم رست) ربع‌پرده بالاتر اجرا شده و این حرکت در سگاه معمول و متداول است. **در عبارت «كِتَابَهُ» به نتی اشاره می‌شود که متعلق به بیات خالص است و نه حسینی عشیران (درجه پنجم بیات با حسینی عشیران ربع‌پرده تفاوت دارد). اشاره به این درجه نیز میان قاریان و به ویژه هنگام ورود به حجاز بسیار معمول است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم قسمت چهارم – اختلاف «س» و «ص» 🔷 چهار کلمه در قرآن وجود دارد که طرق مختلف روایت حفص بین تلفظ آنها به «س» و «ص» اختلاف نموده‌اند. این چهار کلمه عبارت است از: ▪️ یَبصُطُ / یَبسُطُ (بقره، ۲۴۵) ▪️ بَصطَةً / بَسطَةً (اعراف، ۶۹) ▪️ بِمُصَیطِر / بِمُسَیطِر (غاشیه، ۲۲) ▪️ المُصَیطِرون / المُسَیطِرون (طور، ۳۷) 1️⃣ یَبصُطُ / یَبسُطُ (بقره، ۲۴۵) در اکثر منابع به «س» از حفص نقل شده است، هرچند تعداد قابل توجهی نیز به «ص» نقل نموده‌اند. 2️⃣ بَصطَةً / بَسطَةً (اعراف، ۶۹) اکثر منابع به «س» نقل نموده‌اند، هرچند تعداد قابل توجهی نیز به «ص» خوانده‌اند. 3️⃣ بِمُصَیطِر / بِمُسَیطِر (غاشیه، ۲۲) بیشتر طرق به «ص» خوانده‌اند و در تعداد قابل توجهی از منابع هم به «س» نقل شده است. 4️⃣ المُصَیطِرون / المُسَیطِرون (طور، ۳۷) در قریب به اتفاق طرق به «ص» از حفص نقل شده است. تعداد منابعی که به «س» نقل نموده‌اند بسیار اندک است. ☝️ نکته: در طریق شاطبیه (مد منفصل به توسط یا فوق‌توسط) ۲ مورد نخست به «س»، سومی به «ص» و آخری به دو وجه «س» یا «ص» آمده که «ص» ارجح است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 ... فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾ 🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾ 🗯 ادامه تحلیل: 🔹 استاد با آغاز از عبارت «فَیَقولُ» مقام حجاز را ادامه می‌دهد. 📌 این فراز «حجاز حسینی» نامیده می‌شود (حجاز با تاکید روی درجه پنجم). 📌 در قفله «حِسَابِيَهْ» یک جنس بیات اجرا شده که بین درجات پنجم تا هشتم دیوان ماقبل اساسی قرار دارد. 🔹 در فراز بعد نیز مقام حجاز ادامه می‌یابد. 📌 در ابتدای فراز حرکت نزولی از درجه ششم تا قرار حجاز (موسوم به حجاز عجمی). 📌 در عبارت «عَنّی مالِیَه» مجددا به جنس بیات اشاره می‌شود. 📌 عبارت «عَنِّي سُلْطَانِيَهْ» در مقام «حجازکار» اجرا شده که عبارت است دو جنس حجاز منفصل، یا به عبارتی حجاز نکریز متصل. 📌 در این فراز از درجه ششم حجاز در دیوان اساسی تا درجه قرار به صورت نزولی اجرا شده که مجموعا ۱۳ درجه را شامل می‌شود. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: وقف‌النّبی – قسمت دوم 🔶 جدا از این که انتساب چنین وقوفی به سنت پیامبر(ص) تا چه اندازه صحیح و دقیق است، تعدادی از موارد را مطرح و بررسی خواهیم نمود. 🌿 قُلْ صَدَقَ اللَّهُ * فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿آل‌عمران - ۹۵﴾ بگو: خدا راست گفت [که خوراکی‌ها در آیین ابراهیم حرام نبوده]. بنابراین از آیین ابراهیم که یکتاپرست و حق‌گرا بود و از مشرکان نبود، پیروی کنید. 📝 تحلیل: 📌 دراین آیه وقف بر «قُلْ صَدَقَ اللَّهُ» نیکوست، زیرا معلوم می‌کند که جمله «فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ ...» داخل در حیّز قول نمی‌باشد. ✅ بر این اساس مفهوم آیه چنین می‌شود: «ای رسول ما! به مردم بگو خدا راست گفت. پس اکنون تو و دیگران از کیش ابراهیم پیروی کنید.» 📌 ولی اگر به وصل خوانده شود چنین مستفاد می‌گردد که: «ای پیامبر! به مردم بگو خدا راست گفت و نیز بگو ای مردم از کیش ابراهیم متابعت کنید.» ⛔️ یعنی «فقط مردم» اطاعت کنند و پیامبر(ص) چنین ماموریتی نداشتند! حال آن که: 🌿 ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿نحل - ۱۲۳﴾ ما به تو وحی نمودیم که از کیش ابراهیم تبعیت کن. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌وپنجم باب همزه – همزه مزدوج 1️⃣ دو همزه هم‌علامت (متفق‌الحرکه) 🖊 مانند: ءَأنـتُم، ءَألِـدُ، جَآءَ أحَدَکُم، فِی‌السَّمَآءِ إلَهٌ، أولِیَآءُ اُولَـئِکَ 📌 ورش در این قسم به دو وجه از نافع روایت نموده‌است: 👈 تسهیل همزه دوم؛ یعنی همزه دوم بدون نبر و شدت ادا می‌شود (بین‌بین). 👈 ابدال همزه دوم؛ یعنی همزه دوم به حرف مدی متناظر تبدیل می‌شود. ☝️ نکته: 🔹 در وجه ابدال، اگر پس از همزه دوم حرف ساکن آمده باشد، مد آن به اشباع خواهد بود. 🖊 مانند: ءَأنـتَ، جَآءَ أمرُ، ءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ 🔹 اما در صورتی که ... 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم قسمت پنجم – ادغامات 🔷 اختلاف طرق در روایت حفص در زمینه ادغامات به چند عنوان محدود می‌شود: ▪️ ادغام یا عدم ادغام ▪️ ادغام تام یا ناقص ▪️ ادغام مع‌الغنه یا بلاغنه 1️⃣ ادغام یا عدم ادغام 🔸 ... يَلْهَثْ ذلِکَ ... ﴿ اعراف، ۱۷۶﴾ در قریب به اتفاق طرق به ادغام نقل شده است. این ادغام از نوع متجانس است. 🔸 ... اِرْكـبْ مَـعَـنا ... ﴿ هود، ۴۲﴾ بیشتر طرق ادغام نموده‌اند، لکن تعدادی نیز بدون ادغام (به اظهار) خوانده‌اند. 🔸 يس﴿١﴾ وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿٢﴾ در وصل آیه ۱ و ۲ سوره «یس» نون ساکن انتهای حروف مقطعه به «و» ابتدای آیه دوم می‌رسد که بیشتر طرق بدون ادغام وصل نموده‌اند، اما تعدادی از طرق نیز ادغام نموده‌اند. 🔸 ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿قلم، ۱﴾ در وصل حرف «ن» به «وَالْقَلَم» نیز همانند سوره «یس» بیشتر طرق بدون ادغام خوانده‌اند، اما تعدادی از طرق نیز ادغام نموده‌اند. ☝️ نکته: در طریق شاطبیه (مد منفصل به توسط یا فوق‌توسط) ۲ مورد نخست به ادغام و ۲ مورد بعدی به اظهار آمده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_649293980.mp3
1.63M
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۰ و ۲۱ 🌿 وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ ﴿٢٠﴾ و درختی را که از طور سینا بیرون می‌آید [پدید آوردیم] که برای خورندگان روغن و نان‌خورشی می‌رویاند. 🌿 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿٢١﴾ و به یقین برای شما در دام‌ها عبرتی است، از شیری که در شکم آنهاست به شما می‌نوشانیم و در آنها برای شما سودهای فراوانی است و از [گوشت] آنها [نیز] می‌خورید. 🔶 فرازی بسیار زیبا از استاد شیخ محمدصدیق منشاوی «رحمه الله» ❓ مطلوب است مقام‌ها و قرائات اجرا شده توسط استاد در این مقطع. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: وقف‌النّبی – قسمت سوم 🌿 وَالأنْعَامَ خَلَقَهَا * لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَمَنَافِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿نحل - 5﴾ و چهارپایان را آفرید که در آنها برای شما وسیله پوشش و منافع دیگری است و از گوشت آنها می‌خورید. 📝 تحلیل: 📌 دراین آیه وقف بر عبارت «وَالأنْعَامَ خَلَقَهَا» نیکوست. زیرا از گمان تعلق «لَكُمْ» به «خَلَقَهَا» منع می‌کند. 🔹 اگرچه چنین تعلقی از نظر ادبی غلط نیست و حتی برخی نیز آن را ممکن دانسته‌اند: 🌿 وَالأنْعَامَ خَلَقَهَا لَكُمْ ... 🔹 که در این صورت ادامه آیه جمله حالیه خواهد بود: 🌿 وَالأنْعَامَ خَلَقَهَا لَكُمْ * فِيهَا دِفْءٌ وَ ... ⛔️ اما به دلیل این که چنین ترکیبی با سیاق آیات همخوانی ندارد مردود است: 🌿 لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَ ... 🌿 وَلَكُمْ فِیهَا جَمَالٌ ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد صدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه مومنون آیات ۲۰ و ۲۱ 🌿 وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ ﴿٢٠﴾ 🌿 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿٢١﴾ 🙏 تشکر از دوستانی که پاسخ گفتند. 🔵 جواب صحیح و دقیق به شرح زیر است: 📌 نفس اول ▪️ بیات دوگاه و نوا ▪️ قرائت نافع به روایت قالون (۱) 📌 نفس دوم ▪️ جنس صبا ▪️ همان قرائت 📌 نفس سوم ▪️ مقام صبا ▪️ قرائت ابن‌کثیر (۲) 📌 نفس چهارم و پنجم ▪️ همان مقام ▪️ همان قرائت 📌 نفس ششم ▪️ مقام نهاوند ▪️ قرائت حمزه به روایت خلف از طریق ابن‌صالح و مُطوّعی (۳) 📌 نفس هفتم و هشتم ▪️ همان مقام ▪️ همان قرائت 📌 نفس نهم ▪️ مقام رست ▪️ قرائت حمزه به روایت خلف از طریق ابن‌عثمان و ابن‌مِقسَم 📌 نفس دهم ▪️ مقام رست، از «وَلَکُم» مقام چهارگاه ▪️ همان قرائت 📌 نفس یازدهم ▪️ مقام رست ▪️ همان قرائت 📝 توضیحات: (۱) اگرچه در این مقطع تفاوتی میان فرش‌الحروف قالون و ورش نیست، لکن به دلیل اختلاف در اصول (از جمله نقل و حذف، ترقیق راء و ...) نمی‌توان فراز را به قرائت نافع دانست. (۲) به دلیل تطابق کامل روایت بزّی و قُنبل در این فراز باید آن را به قرائت ابن‌کثیر دانست (بدون ذکر نام هیچ‌یک از راویان). (۳) قرائت حمزه به روایت خلف دارای ۴ طریق اصلی است که ۲ طریق ابن‌صالح و مطوّعی مشهورتر است و اختلاف بسیاری از جمله در اماله هاء تانیث یا مواضع سکت و ... با ۲ طریق ابن‌عثمان و ابن‌مِقسم دارد. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌وششم باب همزه – همزه مزدوج 1️⃣ دو همزه هم‌علامت (متفق‌الحرکه) - ادامه 🔹 ... اما در صورتی که پس از همزه دوم، حرف متحرک واقع شده باشد ۲ صورت دارد: ➖ حرکت آن اصلی باشد، مانند «فِی‌السَّمَآءِ إلَهٌ». ➖ حرکت آن عارضی باشد، مانند «مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ» و «عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ» که «ن» در «إن» در اصل ساکن بوده و به دلیل رفع التقای ساکنین یا نقل و حذف، حرکت گرفته است. 👈 مد همزه ابدال شده در صورت نخست به قصر و در صورت دوم دارای دو وجه قصر و اشباع خواهد بود. ☝️ نکته: 🔹 ورش در دو عبارت «عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ» در سوره نور و «هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ» در سوره بقره وجه دیگری نیز دارد که ابدال همزه دوم به «ی» مکسور است. 👈 بنابراین در عبارت نخست روایت ورش دارای ۴ وجه و در دومی دارای ۳ وجه است. ❓ چرا؟ 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup