eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
587 دنبال‌کننده
44 عکس
149 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
مولای یا مولای.mp3
191.1K
🔉تواشیح بسیار زیبای مولای یا مولای، کاری از گروه اهل بیت تهران 🔹 انتقال سگاه به حجاز با صدای محمد اصفهانی و آهنگسازی مرد قهار و بی بدیل آکاپلا استاد «هادی آرزم» حفظه الله 🗯تحلیل: این تواشیح قسمتی است از مناجات شریف امیرالمؤمنین در مسجد کوفه با مضامین فوق‌العاده عالی، که به زیبایی توسط استاد هادی آرزم آهنگسازی و توسط گروه اهل بیت اجرا شده است. 🔸 کار با ثلاثی سگاه و اتصال آن با جنس رست در پایین آغاز می شود که همراه با هارمونی بسیار دلنشین، فضای جذاب و رؤیایی و آرامش بخشی را به وجود آورده است. 🔸 در ادامه با صوت حرفه ای و تکنیکی محمد اصفهانی به حجاز منتقل می‌شود و این کار با استفاده از مقام هزام صورت می گیرد. ⬅️ هزام مقامی است مرکب از مجموعه سگاه که ثلاثی پایین آن سگاه و جنس بالای آن حجاز است. ⬅️ در این انتقال، حجاز روی درجه سوم سگاه قرار می‌گیرد و قرار تلاوت ۲ درجه (نزدیک ۲ پرده) بالا می‌رود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
مولای یا مـولای.mp3
141.4K
🔉ادامه تواشیح مولای یا مولای 🗯تحلیل: این هم مسیر برگشت، درست به همونجایی که ازش اومده بود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-1.mp3
2.35M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت نخست تمرین و تکرار جنس های دارای ربع پرده: رست، بیات، صبا، سگاه، مستعار ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای درصوت و لحن: مرکب خوانی، چرا و چگونه؟ 🔹 رضا روانبخش: ترکیبات مقامات در هنر تلاوت قرآن کریم
💡نکته ای درصوت و لحن: مرکب خوانی، چرا و چگونه؟ 🔹 رضا روانبخش: ... در زمینه ارائه تمام توانمندی‌های صوتی و لحنی در هنر تلاوت نیز که دلیل سوم برای مدولاسیون و تغییر مقام در هنر تلاوت است، یک قاری می‌تواند برای ارائه دادن تمامی تبحر خود به مخاطبان و اجرای تمامی نغمه‌ها و گوشه‌های موسیقایی مقامات مختلف، اقدام به اجرای مدولاسیون و تغییر مقام کند. 🔹 البته این امر تنها به رفتن از مقامی به مقام دیگر ختم نمی‌شود، بلکه ممکن است گاهی قاری قرآن مقامی را در کوک پایین اجرا کند و برای اینکه بتواند تمامی توانمندی صوت و لحن خود را به مستمعان القا کند، همان مقام را در کوک بالا اجرا کند. 🔹 یک قاری قرآن مبرز باید این کار را به خوبی انجام دهد و برای اینکه بتواند تمامی الگوهای لحنی و گوشه‌ها و نغمات را اجرا کند نیاز دارد تا مدولاسیون و مرکب‌خوانی را در دستور کار خود قرار دهد. ☝️ پس لزوماً تغییر مقام به معنای حرکت از یک مقام به مقام دیگر نیست، بلکه ممکن است که یک قاری برای مثال مقام بیات را در پرده نت «ر» بخواند و در حین تلاوت خود این مقام را به بیات «سل» تبدیل کند. یعنی مقام را تغییر نداده ولی برای القای معانی و ارائه توانمندی‌های صوتی و لحنی خود کوک را در یک مقام تغییر دهد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
منشاوی فجر.mp3
115.7K
🔉قطعه زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی ۩ سوره مبارکه فجر - آیات 25 و 26 🗯تحلیل: برخی از نغمات بسیار کم کاربرد هستند. مستعار، نکریز، نواثر (نوااثر)، فرحناک و حتی کرد که در تلاوتهای دو دهه قبل کمتر اثری از آن می یابیم. 🔹 برخی از قاریان بعضا سعی می‌کنند این گونه الحان را اجرا کنند. اما خیلی وقتها اجرای مقامی همانند نواثر واقعا به گونه ای می‌شود که تکلف قاری در اجرای چنین لحن غریبی مشهود می گردد. گویی خود را به مشقت و دردسر انداخته تا کار سختی انجام دهد و آهنگ دور از ذهنی را به گوش مستمع برساند! 👈 اما این اسطوره الحان ترکیبی است: محمد صدیق منشاوی. ⬅️ بسیاری از مقامات فرعی یا الحان مرکب توسط استاد منشاوی اجرا شده اما آنقدر روان و سلیس که گویی سالهاست آن را شنیده ایم. 🔸 فراز بالا عبارت است از مقام نوااثر که استاد تا درجه ششم آن را اجرا نموده است. ☝️ مقام نوااثر از جنس نکریز در پایین و جنس حجاز به صورت منفصل در بالا تشکیل شده که البته فاصل طنینی (یک نت فاصله بین جنس اصل و فرع) در آن نیم پرده است نه یک پرده و از این حیث یک استثنا به شمار می رود. 👈 دلیلش هم این است که طول جنس نکریز از حالت معمول نیم پرده بیشتر است (3 پرده به جای 2 و نیم پرده). ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ ✔️ گزینه ۱: ابتدا از «قال» و وقف بر «تشرکون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «دونِه» - ابتدا از «فکیدونی» و وقف بر «لاتُنظرون». ✔️ گزینه ۲: ابتدا از «قال» و وصل به آیه بعد و وقف بر «دونِه» - ابتدا از «فکیدونی» و وقف بر «لاتُنظرون». ✔️ گزینه ۳: ابتدا از «قال» و وصل به آیه بعد و وقف بر «لاتُنظرون». ✔️ گزینه ۴: ابتدا از «قال» و وقف بر «تشرکون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «لاتُنظرون». ✅ ۳ گزینه نخست قابل قبول و بهترین آنها گزینه ۲ است. ❌ گزینه ۲ به وضوح اشتباه است. 🗯تحلیل: عبارت «مِن دونِه» اصطلاحا «جارومجرور» است و لزوما باید به جایی متصل باشد. در نحو می گویند: جارومجرور نیاز به «مُتعلَّق» دارد. 🔹 همچنین در ترجمه نیز یافتن و دانستن این که جارومجرور به کدام اسم یا فعل متعلِّق است ضروری است. 🔹 «من دونه» در این عبارت قرآنی به فعل «تشرکون» متعلق است و معنای آن می شود: «آنچه جز خدا می پرستید». ⬅️ اما در صورتی که از ماقبل خود قطع و به عبارت بعدی متصل گردد، گویا به «فکیدونی ...» متعلق خواهد بود و معنای آن می شود: «... پس درباره من نقشه بکشید و نیرنگ کنید، نه درباره او!» و لذا فساد در معنا ایجاد می گردد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در علم قرائات وجوه کلی در اختلاف قرائات – قسمت نخست برخی از محققان علوم قرآني موارد اختلاف قرائات را در قالب ۷ وجه کلی طبقه‌بندی نموده‎اند: 🔸 مورد نخست: اختلاف اسماء از جهت مفرد و تثنيه و جمع و تذكير و تأنيث و مبالغه و مانند آن. 🔹 مثال مفرد و تثنيه و جمع: 🌿 در آیه اعراف/۱۴۴ قرّاء مکّه و مدينه به لفظ مفرد «بِرِسالتي» و ساير قرّاء به صيغه جمع «بِرِسالاتي» قرائت کرده‌اند. 🌿 در توبه/۱۰۳ حمزه و حفص و کسائي به لفظ مفرد «إنَّ صلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ» و ساير قرّاء به صيغه جمع «إنَّ صلَوَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ» قرائت کرده‌اند. 🌿 در آيه کهف/۳۶ قرّاء مکّه و مدينه و ابن عامر به لفظ تثنيه «لأجِدَنَّ خَيْرا منْهُما مُنْقَلبا» و ساير قرّاء به صيغه مفرد «لأجِدَنَّ خَيْرا منْها مُنْقَلبا» قرائت کرده‌اند. 🔹 مثال تذکیر و تانیث: 🌿 در آیه آل عمران/۳۹ حمزه و کسائي و خَلَف به صيغه مذکّر «فنادَاه الملائکه» و سایر قراء به «فنادَتْهُ الملائكه» قرائت کرده‌اند. 🔹 مثال مبالغه و غير مبالغه: 🌿 در آيه اعراف/۱۱۲ حمزه و کسائي به صیغه مبالغه «بِكُلِّ سحّارٍ عَلِيمٍ» و سایر قراء «بِكُلِّ ساحرٍ عَلِيمٍ» قرائت کرده‎اند... . ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
ادغام - استاد موسوی.mp3
609.5K
💡نکته تجویدی: 🔉 نکته تجویدی با بیان استاد سیدمحسن موسوی بلده 🔹 مقدمه ای بر ادغام و انواع آن ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡 نکته‌ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه یونس چگونه است؟ 🌿 وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَاَوُا الْعَذَابَ ۖ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿٥٤﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن در قرائت عاصم - قسمت نخست 🔹 رابطه حروف با هم ۴ نوع است: دو حرف یا مثل هم هستند و یا جنس هم هستند و یا نزدیک به هم هستند و یا از هم دور هستند. 🔸 اگر مثل هم باشند مِثلَین یا مُتَماثِلَین، اگر از یک جنس باشند مُتجانسین، اگر به هم نزدیک باشند مُتقاربین و اگر از هم دور باشند مُتباعدین گفته می‌شوند. ⬅️ دو حرف را متماثل گوییم اگر مخرجشان به اضافه صفاتشان یکی باشد. بنابراین هر حرف تنها با خودش متماثل است. 👈 به طور مثال دو حرف «ن» در عبارت «من نَشاء» و دو حرف «م» در «علیهم ما کانوا». ⬅️ دو حرف را متجانس گوییم هرگاه مخرجشان یکی، اما صفاتشان متفاوت باشد. 👈 مثلا حرف «ت» و «د» و «ط» متجانسند. 👈 همچنین «ث» و «ذ» و «ظ» نیز متجانسند. ☝️ نکته: برخی از حروف متجانس ندارند، مثلا حرف «ر» هیچ هم مخرجی ندارد و همچنین حرف «ض». ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
هود رفعت تقلیدی.mp3
1.16M
🔉 قطعه زیبای تقلیدی از استاد محمد رفعت ۩ سوره مبارکه هود - آیات ۷۰ و ۷۱ 🗯 تحلیل: 🔹 فراز نخست در مقام صبا اجرا شده که در قفله روی درجه هفتم فرود می‌آید (یک نت پایین تر از قرار = زیرتنیک). 🔹 فراز دوم نیز با صبا آغاز اما در ادامه وارد حجاز می شود. اولین نمایش حجاز در این فراز، یک نت روی عبارت «انّا» است. بالاترین نت حجاز که در این فراز اجرا شده هم همان نت مذکور در «انّا» است، یعنی درجه سوم حجاز. 🔹 در ادامه جنس دوم حجاز نمایش داده می شود اما نه در بالای جنس اصل، بلکه نتهای مربوط به جنس دوم حجاز یک اکتاو پایین تر و در زیر جنس حجاز (اصل) قرار می گیرد. 🔹 مقام حجاز به دو فرم در منابع آمده: شکل اصیل حجاز که همان حجاز راست متصل است و شکل دوم آن حجاز نهاوند متصل. در اینجا فرم دوم حجاز اجرا شده و بنابراین باید نهاوند را بشنویم و احساس کنیم. اما چون استاد رفعت از قرار حجاز به سمت پایین حرکت می‌کند و نت فرود «درجه پنجم» حجاز است (یعنی درجه دوم نهاوند) کاملا یک جنس کرد را در زیر جنس حجاز می شنویم. 🔹 فراز سوم در مقام حسینی اجرا شده: جنس اصل بیات و جنس فرع راست به صورت متصل. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup