eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
559 دنبال‌کننده
44 عکس
136 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در وقف و ابتدا: 🔶 استاد رحمانی: مبنای اصلی در وقف و ابتدا، وقف کردن است، چرا که قرآن کلام
💡نکته ای در وقف و ابتدا: استاد رحمانی: یکی از نقاط ضعف قاریان، عدم شناخت آنها نسبت به بعضی از کلمات و عبارات است. 🔹 یکی از این موارد عبارت «حَتَّى إِذَا» است که با عبارت «حتّی» تفاوت دارد، چنانکه در عبارت «حَتَّى إِذَا» می‌توان ابتدا کرد چون به عبارت بعدی تعلق دارد. البته در یک مورد در آیه ۱۸ سوره نساء «وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ ...» این قاعده استثناء دارد و نمی‌توانیم در این آیه از عبارت «حَتَّى إِذَا» به صورت مستقل ابتدا کنیم. 🔹 مورد دیگرعبارت «هم فیها خالدون» است که ۱۶ بار در قرآن تکرار شده و از این تعداد در ۱۵ مورد حتما باید به ماقبل وصل شود. مگر آیه ۱۰۷ سوره آل عمران که می‌توانیم این عبارت را به صورت تفکیک شده تلاوت کنیم ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در علم قرائات عوامل پیدایش اختلاف قرائات - بخش اول 🔷 به عقیده محققین و دانشمندان علوم قرآ
💡نکته ای در علم قرائات عوامل پیدایش اختلاف قرائات - بخش دوم ۲- خالى بودن از «الف» در وسط كلمات 🔹 این عامل نیز در بسیارى از موارد موجب اختلاف قرائات گشته است. برای نمونه: ⬅️ در مورد قرائت آیه «مالك یوم الدین» بعضى «مالِك» و بعضى «مَلِك» قرائت نموده اند. ⬅️ كلمه «غشوة» به صورت «ِغِشاوَةٌ»، «غَشْوَةٌ» و وجوه دیگر قرائت شده است. (بقره - ۷) ⬅️ كلمه «یخدعُونَ» به صورت هاى «یُخادِعوُنَ»، «یُخادَعُونَ»، «یخْدَعُونَ» و وجوه دیگر قرائت شده است. (بقره - ۹) ⬅️ كلمه «مِسكین» را به صورت «مَساكین» نیز قرائت كرده اند. 🔸 بسیاری نمونه دیگر از این قبیل وجود دارد كه مى توان با مراجعه به معجم القرائات از آنها آگاه شد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
شحات آل عمران شوری رست.mp3
2.92M
🔉مقطعی از استاد شحات محمد انور ۩ سوره مبارکه آل عمران - آیه ۲۶ 🗯 تحلیل: استاد این قطعه را در مقام بیات آغاز و پس از اشاره به مقام شوری وارد رست در درجه هفتم می شوند. 🔹 توضیح این که مقام شوری مقامی مرکب از مجموعه بیات و عبارت است از جنس بیات در پایین و جنس حجاز به صورت متصل در بالا. 🔹 همچنین انتقال از بیات به رست در درجه هفتم (یا اصطلاحا رست درجه ۷) به این معناست که قاری پس از پایان بیات، رست را طوری آغاز کند که قرار آن، روی درجه هفتم بیات جای بگیرد و بدین ترتیب، تلاوت ۱ پرده پایین می آید! ❓ چرا؟ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای درصوت و لحن: مرکب خوانی، چرا و چگونه؟ 🔹 رضا روانبخش: ترکیبات مقامات در هنر تلاوت قرآن کریم به این صورت است که نوعی تغییر مقام یا تغییر گام (مدولاسیون) در مقامات قرآنی انجام می شود. 🔹 برای مثال یک قاری فرازی از قرآن کریم را با مقام بیات اجرا می‌کند ولی در مقطعی از تلاوت خود بنا به اقتضائاتی این مقام را به مقام عجم تغییر می‌دهد. اینکه این ترکیب مقامات چگونه صورت بگیرد تا به ساختار موسیقایی تلاوت لطمه‌ای وارد نشود همان هنر ترکیب مقامات است که قاریان باید بیاموزند. 🔹 ترکیب مقام در هنر تلاوت قرآن کریم به سه دلیل عمده صورت می‌گیرد: ✔️ دلیل اول اینکه برخی مواقع مفاهیم آیات در یک کلام تغییر می‌کند که به همین دلیل قراء مجبور هستند تا مدولاسیون را انجام دهند. ✔️ دلیل دوم به خاطر دوری از یکنواختی موسیقایی و دلیل سوم نیز جهت ارائه همه توانمندی‌های صوتی و لحنی است که ترکیب مقامات انجام می‌شود... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
مولای یا مولای.mp3
191.1K
🔉تواشیح بسیار زیبای مولای یا مولای، کاری از گروه اهل بیت تهران 🔹 انتقال سگاه به حجاز با صدای محمد اصفهانی و آهنگسازی مرد قهار و بی بدیل آکاپلا استاد «هادی آرزم» حفظه الله 🗯تحلیل: این تواشیح قسمتی است از مناجات شریف امیرالمؤمنین در مسجد کوفه با مضامین فوق‌العاده عالی، که به زیبایی توسط استاد هادی آرزم آهنگسازی و توسط گروه اهل بیت اجرا شده است. 🔸 کار با ثلاثی سگاه و اتصال آن با جنس رست در پایین آغاز می شود که همراه با هارمونی بسیار دلنشین، فضای جذاب و رؤیایی و آرامش بخشی را به وجود آورده است. 🔸 در ادامه با صوت حرفه ای و تکنیکی محمد اصفهانی به حجاز منتقل می‌شود و این کار با استفاده از مقام هزام صورت می گیرد. ⬅️ هزام مقامی است مرکب از مجموعه سگاه که ثلاثی پایین آن سگاه و جنس بالای آن حجاز است. ⬅️ در این انتقال، حجاز روی درجه سوم سگاه قرار می‌گیرد و قرار تلاوت ۲ درجه (نزدیک ۲ پرده) بالا می‌رود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
مولای یا مـولای.mp3
141.4K
🔉ادامه تواشیح مولای یا مولای 🗯تحلیل: این هم مسیر برگشت، درست به همونجایی که ازش اومده بود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-1.mp3
2.35M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت نخست تمرین و تکرار جنس های دارای ربع پرده: رست، بیات، صبا، سگاه، مستعار ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای درصوت و لحن: مرکب خوانی، چرا و چگونه؟ 🔹 رضا روانبخش: ترکیبات مقامات در هنر تلاوت قرآن کریم
💡نکته ای درصوت و لحن: مرکب خوانی، چرا و چگونه؟ 🔹 رضا روانبخش: ... در زمینه ارائه تمام توانمندی‌های صوتی و لحنی در هنر تلاوت نیز که دلیل سوم برای مدولاسیون و تغییر مقام در هنر تلاوت است، یک قاری می‌تواند برای ارائه دادن تمامی تبحر خود به مخاطبان و اجرای تمامی نغمه‌ها و گوشه‌های موسیقایی مقامات مختلف، اقدام به اجرای مدولاسیون و تغییر مقام کند. 🔹 البته این امر تنها به رفتن از مقامی به مقام دیگر ختم نمی‌شود، بلکه ممکن است گاهی قاری قرآن مقامی را در کوک پایین اجرا کند و برای اینکه بتواند تمامی توانمندی صوت و لحن خود را به مستمعان القا کند، همان مقام را در کوک بالا اجرا کند. 🔹 یک قاری قرآن مبرز باید این کار را به خوبی انجام دهد و برای اینکه بتواند تمامی الگوهای لحنی و گوشه‌ها و نغمات را اجرا کند نیاز دارد تا مدولاسیون و مرکب‌خوانی را در دستور کار خود قرار دهد. ☝️ پس لزوماً تغییر مقام به معنای حرکت از یک مقام به مقام دیگر نیست، بلکه ممکن است که یک قاری برای مثال مقام بیات را در پرده نت «ر» بخواند و در حین تلاوت خود این مقام را به بیات «سل» تبدیل کند. یعنی مقام را تغییر نداده ولی برای القای معانی و ارائه توانمندی‌های صوتی و لحنی خود کوک را در یک مقام تغییر دهد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
منشاوی فجر.mp3
115.7K
🔉قطعه زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی ۩ سوره مبارکه فجر - آیات 25 و 26 🗯تحلیل: برخی از نغمات بسیار کم کاربرد هستند. مستعار، نکریز، نواثر (نوااثر)، فرحناک و حتی کرد که در تلاوتهای دو دهه قبل کمتر اثری از آن می یابیم. 🔹 برخی از قاریان بعضا سعی می‌کنند این گونه الحان را اجرا کنند. اما خیلی وقتها اجرای مقامی همانند نواثر واقعا به گونه ای می‌شود که تکلف قاری در اجرای چنین لحن غریبی مشهود می گردد. گویی خود را به مشقت و دردسر انداخته تا کار سختی انجام دهد و آهنگ دور از ذهنی را به گوش مستمع برساند! 👈 اما این اسطوره الحان ترکیبی است: محمد صدیق منشاوی. ⬅️ بسیاری از مقامات فرعی یا الحان مرکب توسط استاد منشاوی اجرا شده اما آنقدر روان و سلیس که گویی سالهاست آن را شنیده ایم. 🔸 فراز بالا عبارت است از مقام نوااثر که استاد تا درجه ششم آن را اجرا نموده است. ☝️ مقام نوااثر از جنس نکریز در پایین و جنس حجاز به صورت منفصل در بالا تشکیل شده که البته فاصل طنینی (یک نت فاصله بین جنس اصل و فرع) در آن نیم پرده است نه یک پرده و از این حیث یک استثنا به شمار می رود. 👈 دلیلش هم این است که طول جنس نکریز از حالت معمول نیم پرده بیشتر است (3 پرده به جای 2 و نیم پرده). ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ ✔️ گزینه ۱: ابتدا از «قال» و وقف بر «تشرکون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «دونِه» - ابتدا از «فکیدونی» و وقف بر «لاتُنظرون». ✔️ گزینه ۲: ابتدا از «قال» و وصل به آیه بعد و وقف بر «دونِه» - ابتدا از «فکیدونی» و وقف بر «لاتُنظرون». ✔️ گزینه ۳: ابتدا از «قال» و وصل به آیه بعد و وقف بر «لاتُنظرون». ✔️ گزینه ۴: ابتدا از «قال» و وقف بر «تشرکون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «لاتُنظرون». ✅ ۳ گزینه نخست قابل قبول و بهترین آنها گزینه ۲ است. ❌ گزینه ۲ به وضوح اشتباه است. 🗯تحلیل: عبارت «مِن دونِه» اصطلاحا «جارومجرور» است و لزوما باید به جایی متصل باشد. در نحو می گویند: جارومجرور نیاز به «مُتعلَّق» دارد. 🔹 همچنین در ترجمه نیز یافتن و دانستن این که جارومجرور به کدام اسم یا فعل متعلِّق است ضروری است. 🔹 «من دونه» در این عبارت قرآنی به فعل «تشرکون» متعلق است و معنای آن می شود: «آنچه جز خدا می پرستید». ⬅️ اما در صورتی که از ماقبل خود قطع و به عبارت بعدی متصل گردد، گویا به «فکیدونی ...» متعلق خواهد بود و معنای آن می شود: «... پس درباره من نقشه بکشید و نیرنگ کنید، نه درباره او!» و لذا فساد در معنا ایجاد می گردد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در علم قرائات وجوه کلی در اختلاف قرائات – قسمت نخست برخی از محققان علوم قرآني موارد اختلاف قرائات را در قالب ۷ وجه کلی طبقه‌بندی نموده‎اند: 🔸 مورد نخست: اختلاف اسماء از جهت مفرد و تثنيه و جمع و تذكير و تأنيث و مبالغه و مانند آن. 🔹 مثال مفرد و تثنيه و جمع: 🌿 در آیه اعراف/۱۴۴ قرّاء مکّه و مدينه به لفظ مفرد «بِرِسالتي» و ساير قرّاء به صيغه جمع «بِرِسالاتي» قرائت کرده‌اند. 🌿 در توبه/۱۰۳ حمزه و حفص و کسائي به لفظ مفرد «إنَّ صلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ» و ساير قرّاء به صيغه جمع «إنَّ صلَوَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ» قرائت کرده‌اند. 🌿 در آيه کهف/۳۶ قرّاء مکّه و مدينه و ابن عامر به لفظ تثنيه «لأجِدَنَّ خَيْرا منْهُما مُنْقَلبا» و ساير قرّاء به صيغه مفرد «لأجِدَنَّ خَيْرا منْها مُنْقَلبا» قرائت کرده‌اند. 🔹 مثال تذکیر و تانیث: 🌿 در آیه آل عمران/۳۹ حمزه و کسائي و خَلَف به صيغه مذکّر «فنادَاه الملائکه» و سایر قراء به «فنادَتْهُ الملائكه» قرائت کرده‌اند. 🔹 مثال مبالغه و غير مبالغه: 🌿 در آيه اعراف/۱۱۲ حمزه و کسائي به صیغه مبالغه «بِكُلِّ سحّارٍ عَلِيمٍ» و سایر قراء «بِكُلِّ ساحرٍ عَلِيمٍ» قرائت کرده‎اند... . ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
ادغام - استاد موسوی.mp3
609.5K
💡نکته تجویدی: 🔉 نکته تجویدی با بیان استاد سیدمحسن موسوی بلده 🔹 مقدمه ای بر ادغام و انواع آن ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡 نکته‌ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه یونس چگونه است؟ 🌿 وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَاَوُا الْعَذَابَ ۖ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿٥٤﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن در قرائت عاصم - قسمت نخست 🔹 رابطه حروف با هم ۴ نوع است: دو حرف یا مثل هم هستند و یا جنس هم هستند و یا نزدیک به هم هستند و یا از هم دور هستند. 🔸 اگر مثل هم باشند مِثلَین یا مُتَماثِلَین، اگر از یک جنس باشند مُتجانسین، اگر به هم نزدیک باشند مُتقاربین و اگر از هم دور باشند مُتباعدین گفته می‌شوند. ⬅️ دو حرف را متماثل گوییم اگر مخرجشان به اضافه صفاتشان یکی باشد. بنابراین هر حرف تنها با خودش متماثل است. 👈 به طور مثال دو حرف «ن» در عبارت «من نَشاء» و دو حرف «م» در «علیهم ما کانوا». ⬅️ دو حرف را متجانس گوییم هرگاه مخرجشان یکی، اما صفاتشان متفاوت باشد. 👈 مثلا حرف «ت» و «د» و «ط» متجانسند. 👈 همچنین «ث» و «ذ» و «ظ» نیز متجانسند. ☝️ نکته: برخی از حروف متجانس ندارند، مثلا حرف «ر» هیچ هم مخرجی ندارد و همچنین حرف «ض». ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
هود رفعت تقلیدی.mp3
1.16M
🔉 قطعه زیبای تقلیدی از استاد محمد رفعت ۩ سوره مبارکه هود - آیات ۷۰ و ۷۱ 🗯 تحلیل: 🔹 فراز نخست در مقام صبا اجرا شده که در قفله روی درجه هفتم فرود می‌آید (یک نت پایین تر از قرار = زیرتنیک). 🔹 فراز دوم نیز با صبا آغاز اما در ادامه وارد حجاز می شود. اولین نمایش حجاز در این فراز، یک نت روی عبارت «انّا» است. بالاترین نت حجاز که در این فراز اجرا شده هم همان نت مذکور در «انّا» است، یعنی درجه سوم حجاز. 🔹 در ادامه جنس دوم حجاز نمایش داده می شود اما نه در بالای جنس اصل، بلکه نتهای مربوط به جنس دوم حجاز یک اکتاو پایین تر و در زیر جنس حجاز (اصل) قرار می گیرد. 🔹 مقام حجاز به دو فرم در منابع آمده: شکل اصیل حجاز که همان حجاز راست متصل است و شکل دوم آن حجاز نهاوند متصل. در اینجا فرم دوم حجاز اجرا شده و بنابراین باید نهاوند را بشنویم و احساس کنیم. اما چون استاد رفعت از قرار حجاز به سمت پایین حرکت می‌کند و نت فرود «درجه پنجم» حجاز است (یعنی درجه دوم نهاوند) کاملا یک جنس کرد را در زیر جنس حجاز می شنویم. 🔹 فراز سوم در مقام حسینی اجرا شده: جنس اصل بیات و جنس فرع راست به صورت متصل. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡 نکته‌ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه یونس چگونه است؟ 🌿 وَ لَوْ أَنَّ لِ
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه یونس چگونه است؟ 🌿 وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَاَوُا الْعَذَابَ ۖ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ وَ هُمْ لَايُظْلَمُونَ ﴿٥٤﴾ 🔹 ترجمه آیه (حضرت آیت الله مکارم): و هر کس که ستم کرده، اگر تمامی آنچه روی زمین است در اختیار داشته باشد (همه را از هول عذاب) برای نجات خویش می‌دهد. و هنگامی که عذاب را ببینند (پشیمان می‌شوند امّا) پشیمانی خود را کتمان می‌کنند. و در میان آنها به عدالت داوری می‌شود و ستمی بر آنها نخواهد شد. 🔹 ترجمه آیه (استاد فولادوند): و اگر براى هر كسى كه ستم كرده است، آنچه در زمين است مى‌بود، قطعاً آن را براى [خلاصى و] بازخريد خود مى‌داد. و چون عذاب را ببينند پشيمانى خود را پنهان دارند. و ميان آنان به عدالت داورى شود و بر ايشان ستم نرود. ✅ گزینه1: وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ»، «الْعَذَابَ»، «بِالْقِسْطِ» و «لَايُظْلَمُونَ» ✅ گزینه2: وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ»، «الْعَذَابَ» و «لَايُظْلَمُونَ» و وصل «بِالْقِسْطِ» ⛔️ گزینه3: وصل «لَافْتَدَتْ بِهِ» و وقف در سایر مواضع ⛔️ گزینه4: وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ»، «بِالْقِسْطِ» و «لَايُظْلَمُونَ» و وصل «الْعَذَابَ» 🗯تحلیل: با توجه به ترجمه ها، وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ» حتمی است و وصل آن توجیهی ندارد. زیرا ارتباط لفظی و معنوی بین این عبارت و مابعد وجود ندارد. علامت «قلی» هم در اینجا صحیح و مناسب به نظر می رسد. 🔹 ضمنا توصیه استاد «سعید رحمانی» نیز در اینجا راهگشاست: اولویت با وقف است مگر آن که برای وصل دلیل محکمی وجود داشته باشد. ☝️ نکته مهم دیگر این که وصل «الْعَذَابَ» صحیح نیست اگرچه علامت «صلی» خلاف این را نشان می دهد. 👈 دلیل این مطلب نکته ظریف ادبی است: «بیم از دخول لمّا بر سر قُضِیَ». بدین معنا که اگر وصل صورت بگیرد گویا «قُضِيَ» به «رَاَوُا الْعَذَابَ» عطف گردیده، جمله اینگونه می شود: «وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَاَوُا الْعَذَابَ وَ [لَمَّا] قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ» یعنی «و هنگامی که عذاب را ببینند و در میان آنها به عدالت داوری شود، آنها پشیمانی خود را کتمان می‌کنند» و این یعنی فساد معنا. ✔️ بنابراین گزینه 1 و 2 مناسب و دو گزینه دیگر نادرست است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقدمه ای بر ادغام و انواع آن در قرائت عاصم - قسمت دوم ⬅️ حروف متقارب حروفی هستند که مخرجشان به هم نزدیک باشد. برای نزدیکی ملاک خاصی وجود ندارد. ⬅️ حروف متباعد حروفی هستند که مخرجشان از هم دور باشد و در دو موضع مختلف باشند. 🔸 مثلا حرف «ق» در دهان و همسایه حلق است و مخرجی حرف «غ» حلق است. این دو حرف نسبت به هم بعید هستند. 🔹 هرچه فاصله مخرج دو حرف کمتر باشد احتمال ادغام بیشتر است و بالعکس. دو حرف متباعد هیچ شانسی برای ادغام با هم ندارند. ◀️ پس ۴ نوع رابطه بین حروف داریم اما ۳ نوع ادغام وجود دارد یعنی ادغام متباعدین وجود ندارد. زیرا دو حرفی که از هم دور هستند هیچ نوع تنازعی با هم ندارند. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
عبدالباسط مریم.mp3
977.6K
🔉قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت نخست ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗯تحلیل: استاد سوره را مانند تمامی تلاوتها با بیات می‌آغازد. 🔹 از فراز دوم فضا را آماده ورود به مقام جدید نموده، از فراز سوم با شروع از عبارت «و کانت امراتی» مقام «حسینی عشیران» برای مستمع آشکار می‌شود. 👈 «حسینی عشیران» عبارتست از دو جنس بیات به صورت متصل، بنابراین از خانواده بیات است و تنها درجه پنجم آن با مقام بیات اصلی ربع پرده تفاوت دارد. 🔹 این مقام، ترکیبی استثنایی و متفاوت در اختیار قاری قرار می‌دهد: انتقال از بیات به بیات! 🔸 یعنی با وجود این که قاری به مقام حسینی عشیران منتقل شده، اما قصد ندارد همین مقام را ادامه دهد. بلکه اکنون بیاتی را ادامه خواهد داد که در جنس دوم قرار دارد و در نتیجه عملا مقام تغییر نمی کند و مستمع فقط برای لحظاتی حسینی عشیران را می شنود. فقط قرار تلاوت به اندازه یک جنس یعنی ۲ و نیم پرده بالا می رود! 🔷 این انتقال مخصوص استاد عبدالباسط است لکن توسط برخی دیگر از اساتید از جمله راغب مصطفی غلوش (با روشی متفاوت) نیز به کار رفته است... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-2.mp3
3.05M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت دوم 🔹 تمرین و تکرار جنس های بدون ربع پرده: کرد، حجاز، صبازمرم ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
مصطفی فجربلد 1.mp3
902.5K
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت نخست ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ نحوه انتقال استاد از مقام بیات به رست را تحلیل کنید. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
عبدالباسط مریم.mp3
977.6K
🔉 قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت دوم ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗯تحلیل: ... بنابراین فراز سوم اگرچه در «بیات دوگاه» قرائت شده اما از بیات آغازین یک دانگ بالاتر است. 🔹 استاد در فراز چهارم (یا زکریا) مجددا وارد «حسینی عشیران» می‌شود و این بار نیز با همین ترفند بیات را ۲ و نیم پرده دیگر بالا می برد. 🔹 فراز ششم مجددا آماده سازی برای حسینی عشیران که در فراز هفتم (بغلام اسمه) آشکار می‌شود. 🔹 در فراز بعدی «بیات نوا» بسیار زیبا (قال رب اجعل لی ءایه) تلاوت شده است. اکنون شما بگویید: ❓ این بیات با بیات «اعوذ بالله» چند درجه فاصله دارد و چقدر از آن بالاتر است؟ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
مصطفی فجربلد 2.mp3
1.74M
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت دوم ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ انتقالات استاد را در این تلاوت تحلیل کنید. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡 نکته‌ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدا در آیه ۱۱۶ سوره بقره چگونه است؟ 🌿 وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ 🔸 در نحوه وقف و ابتدا در عبارت «وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ» برای وصل «ولدا» به «سُبْحَانَهُ» یا وقف آن دو نظر وجود دارد. 🔹 «سجاوندی» معتقد است چون جمله قبل از «سُبْحَانَهُ» کفرآمیز است باید بلافاصله «سبحانه» بعد از «ولدا» خوانده شود و وقف صحیح نیست، زیرا که باید خدا را بلافاصله تنزیه کرد. 🔹 اما نظر دوم که صحیح‎تر به نظر می‎رسد این است که «ولدا» به «سبحانه» وصل نشود، زیرا این شبهه ایجاد می‌شود که عبارت «سبحانه» نیز از کافران صادر شده است. 🔹 البته در مورد این آیه یک نظر دیگر نیز می‎توان داشت و آن این که در صورت وصل عبارت «ولداً سبحانه» بیم آن می‎رود که «سبحانه» صفت «ولداً» به نظر برسد: «گفتند: خداوند فرزندی گرفته که پاک و منزه است!» و این یعنی فساد معنا و مؤید لزوم وقف بر «ولداً». ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت نخست ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ نح
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: استاد پس از اجرای فراز «شوری» وارد مقام «رست» در درجه هفتم می‌شود و مانند همیشه برای دقایقی با اشاره به مقام «راست نیریز» فضا را برای ورود به «بیات» در دیوان اساسی (اصطلاحا بیات اکتاوی) آماده می‌کند. 🔹 اما ناگهان و از فراز «و جیء یومئذ بجهنم» قرار تلاوت را تغییر می‌دهد. حال سوال اینجاست: چقدر، چگونه و چرا؟ 🔹 استاد مصطفی اسماعیل در تمامی تلاوتها پس از ورود به رست، فضایی را ایجاد می‌کند که مستمع علاوه بر درک رست درجه هفتم، بیات اکتاوی و رست درجه چهارم را نیز حس می‌کند. اما این بار در فراز «و جیء یومئذ بجهنم» به رستی وارد می‌شود که از درجه هفتم دوتا پایینتر و طبعا از درجه چهارم یکی بالاتر است و می‌شود: «رست درجه پنجم»! 👈 دلیلش هم این است که استاد متوجه شده گام کمی بالاست و او نخواهد توانست نت دوبل اکتاو (جواب الجواب) را بخواند. 🔷 حالا قرار تلاوت یک و نیم پرده پایین آمده و استاد اگر مثل همیشه بیات اکتاوی (یکی بالاتر از رست) را بخواند، گام سرجایش میفتد. اما او اینگونه نمیکند. بلکه رست را ادامه می دهد و فرازهایی فوق العاده دراوج ارائه می‌کند. 🔸 اما اکنون استاد متوجه شده که گام کمی پایین است و بالاتر از این هم می‌تواند بخواند (چون وارد بیات نشده و رست درجه پنجم را ادامه داده پس عملا قرار را ۲ و نیم پرده پایین آورده است). 👌 بنابراین استاد تصمیم دیگری می‌گیرد و ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup