جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص ☝️ نکته مهم:
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت پنجم
نمونه انواع مد در آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره
۩ الم(۱) ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ(۲) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ(۳) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَــآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(۵)
⬅️ مد منفصل: «بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ»
⬅️ مد متصل: «أُولَــئِكَ»
⬅️ مد لین: «لَا رَيْبَ» (در صورت وقف)
⬅️ مد عارضی: «لِّلْمُتَّقِينَ» (در صورت وقف)
⬅️ مد لازم: «لام» و «میم» در حروف مقطعه
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡 نکته ای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست 🔸دانشمندان عموم وقفهای ممنوعه را به س
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
کجا نباید وقف نمود؟
نمونههایی برای وقف قبیح نوع نخست (وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند)
🔹 وقف بر مبتدا و ابتدا از خبر و مانند آن:
🌿 الْحَمْدُ * لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
🌿 إنَّ اللَّهَ * عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِير
🌿 وَ كَانَ اللَّهُ * عَلِيماً حَكِيماً
🔹 وقف بر موصول و ابتدا از صله:
🌿 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ الَّذِى * يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ النَّاسِ
🌿 سَبَّحَ لِلَّهِ مَا * فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰتِ
🔹 وقف بر «مضاف» و ابتدا از «مضافٌ اليه»:
🌿 ذِكْرُ * رَحْمَةِ رَبِّكَ
🌿 وَٱلۡمَلَـٰۤىِٕكَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ * رَبِّهِمۡ
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هفدهم
ادغام و عدم ادغام در روایت ورش
🔹 ورش در ادغامات همچون حفص عمل نموده است، مگر در چند مورد:
🔸 ادغام «دال» کلمه «قَد» در «ظ» و «ض» مانند:
فَـقَد ضَّـلَّ – لَقَد ظـَّلَمَکَ
🔸 ادغام تاء تانیث فعل ماضی (صیغه چهارم) در «ظ» مانند:
حُرِّمَت ظـُّهورُها – کانَت ظّالِمَةً
🔸 ادغام حرف «ذال» در «تاء» در مشتقات «أخَذَ» و «اتَّخَذَ» مانند:
أخَذتـُّم – فَاتَّخَذتُّموهُم - أخَذتـُّها
🔸 ادغام حرف «ن» در «و» در «یس وَالقُرءَانِ الحَکِیم»
🔸 عدم ادغام (اظهار) در ارکَب مَعَنا – یَلهَث ذَلکَ
#ادغام
#اظهار
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1598356988.mp3
1.02M
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار
۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴
انتقال بین مقامهای رست و سگاه
🌿 كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥﴾
🌿 إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ ﴿٢٦﴾
🌿 قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿٣٢﴾
قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ ۖ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ ﴿٣٣﴾
🌿 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿٣٤﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار ۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴ انتقال بین مقامه
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار
۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴
انتقال بین مقامهای رست و سگاه
🗯 تحلیل:
این مقطع از ترتیل استاد پرهیزگار با مقام رست آغاز میشود. ایشان سپس از ابتدای آیه ۲۶ وارد مقام سگاه میشود. پس از تلاوت چندین آیه در مقام سگاه استاد مجددا از آیه ۳۴ به رست بازمیگردد.
اما این دو انتقال از لحاظ کیفیت با هم متفاوت است، طوری که درجه قرار تلاوت پس از رفت و برگشت به سگاه جابجا میشود. یعنی رست جدید نسبت به رست قبلی ... .
❓شما بفرمایید:
تفاوت دو انتقال در چیست؟
قرار تلاوت پس از این دو انتقال، چه میزان جابجا شده است؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGrou
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت پایانی
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... مقام حجاز اصیل در موسیقی مقامی عرب عبارت است از جنس حجاز در پایین و جنس راست به صورت متصل در بالا که استاد با استفاده از جنس فرع راست هنرمندی ویژهای انجام میدهد.
🔹 میدانیم که روی درجه دوم راست، بیات قرار دارد و با تاکید روی نت دوکاه به راحتی میتوان بیات را اجرا نمود.
🔹 معتصم حین اجرای حجاز حسینی (لقد اَنَلتُکَ ...) با اشاره به جنس دوم (راست) و تاکید روی درجه دوم آن (یعنی همان درجه پنجم حجاز که نت شاهد در حجاز حسینی هم هست) به زیبایی به بیات منتقل میشود.
🔹 بدیهی است که راه بازگشت از بیات به حجاز پیشین نیز به همین طریق هموار است. منتها برای اهل فن.
🔹 این ابتهال کمنظیر همچنان ادامه دارد و چند تا از فرازهای فوقالعاده زیبا و دلنشین آن باقی مانده که استماع و تحلیل آن پیشنهاد میشود.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هجدهم
انواع مد و میزان کشش آنها در روایت ورش
🔹 مدهای منفصل و متصل: بنا بر طرق مشهور، ورش مد منفصل و متصل را به طول خوانده است.
همانند: فِی أنفُسِهِم – مَاءً – هَــؤُلـَاءِ
🔹 مد لین: هرگاه پس از حروف لین همزه بیاید ورش حرف لین را به توسط یا طول مد داده است.
همانند: شَیئاً - السَّوء
🔹 مد بدل: هرگاه حرف مدی پس از همزه قطع بیاید ورش آن را به سه وجه قصر، توسط، یا اشباع مد داده است.
همانند: ءَاتِنَا – مُتَّـکِئِیــنَ – تَطَـئُوهَا
#مد
#متصل
#منفصل
#لین
#بدل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
کجا نباید وقف نمود؟
نمونههایی برای وقف قبیح نوع دوم (وقف در موضعى كه به فساد معنى و تغيير مفهوم گفتار خداوند منجر شود)
🔷 وقف در «وَ إن يَعُودوُا» در آيه ۳۸ سوره انفال:
🌿 قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إنْيَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ مَاقَدْسَلَفَ وَ إنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْاوَّلِينَ
به آنها كه كافر شدند بگو چنانچه از مخالفت باز ايستند گذشته آنها بخشوده خواهد شد و اگر به اعمال سابق باز گردند سنّت گذشتگان درباره آنها جارى مىشود.
🔸 وقف در عبارت «إنْ يَعُودُوا» اين معنا را مىدهد كه كفّار چه از كفر خود دست بردارند و چه در كفر خود باقى بمانند آمرزيده مىشوند. باطل بودن اين معنا كاملًا واضح است.
🔷 وقف در «كَفَرتُم» در آيه ۷ سوره ابراهيم(ع):
🌿وَ إذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ انَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ
هنگامى كه پروردگارتان اعلام داشت: اگر شكرگزارى كنيد نعمت خود را بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى كنيد مجازاتم شديد است.
🔸 وقف بر «كَفَرتُم» اين معناى فاسد را به دست مىدهد كه خداوند وعده داده است نعمت خود را به کافران نیز افزونى بخشد حال آنکه اين افزونى مخصوص شاكران است. اين گونه وقف نمودن موجب فساد در برداشت از كلام الهى خواهد شد.
☝️ نکته مهم:
هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب «عطف نامربوط» باشد. یعنی ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_999842689.mp3
798.3K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی - قسمت نخست
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
استاد منشاوی در این قطعه کوتاه، چندین مقام و جنس را اجرا و ترکیبات و انتقالات بدیعی را خلق نموده است.
🔹 قطعه از مقام رست آغاز میشود و استاد در اولین فراز، «کردان» یا همان «گردان» را اجرا نمودهاند، نغمهای که اکثرا آن را مختص استاد مصطفی اسماعیل میدانیم.
🔹 در فراز بعدی «سوزناک» اجرا شده است، مقامی مرکب از مجموعه رست که عبارت است از جنس رست در پایین و جنس حجاز به صورت منفصل در بالا. اما جالب اینجاست که استاد مقام «سوزناک» را تا عبارت «... لاتَملِکُ نَفسٌ ...» کامل کرده، سپس به مقام دیگری منتقل میشود.
🔹 در ادامه همین فراز و از عبارت «... شَیئاً وَّ ...» استاد وارد مقام ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1631115484.mp3
754.9K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت نوزدهم
نمونه انواع مد در روایت ورش
🌿 وَإِذَا عَلِمَ مِنْ ءَايَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ﴿جاثیه - ۹﴾
🌿 مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأرَائِكِ لا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلا زَمْهَرِيرًا ﴿دهر - ۱۳﴾
🌿 فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَیهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا اُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ﴿اسراء – ۵﴾
🌿 ... وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الأكْمَهَ وَالأبْرَصَ بِإِذْنِي ... ﴿مائده - ۱۱۰﴾
#مد
#متصل
#منفصل
#لین
#بدل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مقایسه همزه و الف – قسمت نخست
مقدمه:
🔸 تعداد حروف تهجی را ۲۸ یا ۲۹ حرف دانستهاند.
🔹 كسانى كه ۲۸ حرف دانستهاند، الف مدّى را جزء حروف حساب نكرده، فقط آن را صداى كشيدهاى مانند واو و ياء مدّى شمردهاند. زیرا صوت در واو و ياء مدّى تا حدّ زيادى ميل به مخرج واو و ياء غيرمدّى دارد. ولى در دستگاه تكلّم جايى نيست تا بتوان الف مدّى را به آن نسبت داد. پس الف به طور مطلق از جوف دستگاه تکلم ادا مىشود.
🔹 امّا آنان كه ۲۹ حرف دانستهاند، الف ممدود را نیز حرفى مستقل به شمار آوردهاند.
🔸 بنابراین درحروف الفبا اولين حرف، «الف» نام دارد و آن نيز بر دو نوع است:
🔹 الف ساكن: كه به آن «الف مدّى»، «الف ممدود»، «الف جَوْفِيَّه» يا «الف لَيِّنه» نیز گفته مىشود.
مانند: قَـالُوا – عَذَاب – ءَامَنَّـا
🔹 الف متحرك: كه به «الف مُجعَّد» یا «همزه» مشهور است.
مانند: يُؤَلِّفُ - إِنَّ - أَلِيم
🔶 و اما تفاوتهای الف و همزه ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: کجا نباید وقف نمود؟ نمونههایی برای وقف قبیح نوع دوم (وقف در موضعى كه به ف
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
⛔️ کجا نباید وقف نمود؟
🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب «عطف نامربوط» باشد. یعنی همواره باید بر این امر مواظبت کند که به دلیل وقف و وصل نابجا یا حتی تکیههای لحنی و صوتی نادرست، کلمات و عبارات بیجهت عطف نگردد.
🔹 برای نمونه در آیه زیر از سوره مبارکه یونس:
🌿 وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ﴿۵۴﴾
🔸 در صورتی که عبارت «قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ» به عبارت پیشین خود عطف گردد معنای آیه این میشود:
و چون ستمکاران عذاب را ببینند و میانشان به عدالت داورى شود پشیمانى خود را نهان مىدارند. و بر آنان ستمى نمىرود.
🔹 حال آن که ترجمه آیه چنین است:
و چون ستمکاران عذاب را ببینند پشیمانى خود را نهان مىدارند. و میانشان به عدالت داورى مىشود و بر آنان ستمى نمىرود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1921837772.mp3
798.3K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی – قسمت دوم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... در ادامه همین فراز و از عبارت «... شَیئاً وَّ ...» استاد وارد مقام «نواأثر» میشود و نهایتا فراز را با «نهاوند» ختم میکند.
☝️ نکته مهم:
🔹 فواصل بین درجهای در نواأثر بر حسب پرده عبارت است از: یک - نیم - یک و نیم – نیم
و بنابراین در درجات پایین، تنها تفاوت آن با نهاوند در محل درجه چهارم است که این نکته اجرای همزمان و ترکیبی ۲ مقام را آسان میکند.
🔹 همین موضوع در مورد مقام «نکریز» هم صادق است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مقایسه همزه و الف – قسمت دوم
🔹 و اما تفاوتهای الف و همزه:
☑️ همزه به طور قطع از حروف تهجّى زبان عربى شمرده مىشود در حالى كه الف، مورد اختلاف است.
☑️ الف هميشه بدون حركت است و با حركت حرف قبلى خود (فتحه) خوانده مىشود. اما همزه انواع علامتها را مىپذيرد و به حرف قبلى خود وابسته نيست و به تنهايى نيز خوانده مىشود.
☑️ الف به دليل قبول نكردن حركت هیچگاه در ابتداى كلمه واقع نمىشود ولى همزه چنين نيست.
☑️ گاهى همزه به صورت یک کلمه مستقل ذكر مىشود (همزه استفهام) ولى الف هميشه در ضمن كلمات مىآيد.
☑️ همزه به شكلهاى گوناگون نوشته مىشود، امّا الف فقط به ۲ صورت «ممدود» يا «مقصور» (الف كشيده يا كوتاه) نوشته مىشود.
✍️ شما نیز موارد دیگری را بیفزایید...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستم
⬅️ نقل و حذف
🔹 هرگاه کلمهای به ساکن ختم و کلمه بعد با همزه (قطع) ابتدا گردد ورش آن را به «نقل و حذف» ادا نموده، یعنی همزه را حذف و حرکتش را به حرف ماقبل (حرف ساکن) داده است.
🔸 مانند:
☑️ مِن أنفُسِهِم ⬅️ مِنَــنفُسِهِم
☑️ مَن أرادَ ⬅️ مَنَــرادَ
☑️ لَعَنَت اُختَها ⬅️ لَعَنَـتُــختَها
☝️ نکته:
ورش «الـ» تعریف را کلمهای مستقل به حساب آورده و نقل و حذف را در آن جاری نموده است.
🔸 مانند:
☑️ فِی الأرض ⬅️ فِـلَرض
☑️ لِلأنام ⬅️ لِــلَنام
#همزه
#نقلوحذف
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ 🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
کجا نباید وقف نمود؟
نمونههایی برای وقف قبیح نوع سوم (وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود)
🔷🔹 وقف در «إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى» از آيه ۲۶ سوره بقره:
🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى انْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا
خداوند از اين كه به [موجودات ظاهراً كوچكى مانند] پشه و بالاتر از آن مثال زند، شرم نمىكند.
🔸 وقف بر «لايستحيى» باعث ملازم شدن صفتى ناپسند به خداوند مىشود كه در تعارض با روح قرآن و منظور آيه شريفه است و از طرفى مفهومى از آيه به دست مىآيد كه مخالف غرض آيه مىباشد.
🔷🔹 وقف بر «إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى» در آيه ۵۱ سوره مائده:
🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِين
خداوند ظالمان را هدایت نمیکند.
🔸 وقف در «لايهدى» اين توّهم را پيش مىآورد كه خداوند طالب هدايت بندگانش نيست.
بنابراين وقف بر آن، موجب فساد معناى آيه و توصيف خداوند با صفتى ناپسند بوده و قبيح است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_684676732.mp3
653.9K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... در نفس بعد و از عبارت «یَومَ لاتَملِکُ ...» استاد به طور کامل به حجاز منتقل میشود. این انتقال فوقالعاده تکنیکی و فنی است و دقیقا درست اجرا شده است.
🔹 همانگونه که گذشت، استاد در چند فراز پیشین از مقامهای سوزناک، نوااثر و نهاوند عبور کرده که جنس فرع در هرسه مقام مذکور جنس «حجاز» بوده است!!
🔸 بنابراین استاد با مهارت وافر و حس کمنظیر خود جنس فرع را گرفته و مقام حجاز را آغاز مینماید، بیآنکه در مستمع احساس خلل یا ضعفی از این انتقال ایجاد شود.
❓ حالا پس از این انتقال، قرار تلاوت چند درجه جابجا میشود؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ...
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت چهارم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... به همین دلیل است که برخی از اهل فن، استاد محمدصدیق منشاوی را یکی از قراء ماهر و توانمند در زمینه ترکیبات و انتقالات معرفی میکنند.
👈 حقیر نیز در میان اساتید مصری -که صوت آنها به ما رسیده- برتر و ماهرتر از این دو بزرگوار نیافتهام: استاد مرحوم محمدصدیق منشاوی و استاد مرحوم عبدالفتاح شعشاعی
☑️ اجرای ترکیب بین مقامها و نوآوری در ایجاد الحان ترکیبی و انتقالات بدیع و جدید، به توانایی فنی، شناخت فواصل و درجات مقامها و تسلط بر نکات فنی علم صوت نیاز دارد که حصول آن یا از طریق گذراندن مدارج علمی ممکن است یا در صورت وجود نبوغ ذاتی در هنر موسیقی.
⬅️ استاد منشاوی چنین ترکیبات و انتقالاتی را به گونهای اجر مینماید که کمترین شوک به مستمع وارد میشود و گاهی اهل فن نیز از احصای تعداد مقامات و ترکیبات غافل میمانند و تنها در صورت تعمق و دقت مضاعف است که میتوان ظرافتهای لحنی را در تلاوت ایشان کشف نمود.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1321716180.mp3
771.4K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و یکم
نقل و حذف – نمونهها
🌿 ... وَيَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿ابراهیم - ٢٥﴾
🌿 ... وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ ءَامَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ مِن كِتَابٍ ... ﴿شوری - ١٥﴾
🌿 يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُم بَلِ اللَّـهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَیكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿حجرات - ١٧﴾ إِنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ... ﴿حجرات - ١٨﴾
🌿 وَمَا أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا وَلَهَا كِتَابٌ مَّعْلُومٌ ﴿حجر - ٤﴾ مَّا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَأْخِرُونَ ﴿حجر - ٥﴾
🌿 وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى ﴿نجم - ٧﴾ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى ﴿نجم - ٨﴾ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿نجم - ٩﴾
🌿 وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشًا فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِن مَّحِيصٍ ﴿ق - ٣٦﴾ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ ﴿ق - ٣٧﴾
#همزه
#نقلوحذف
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
❓ آیا رعایت تجوید در نماز لازم است؟
🔹 نماز باید به عربی صحیح خوانده شود. بنابراین رعایت صحت ادای کلمات و حروف و حرکات و همچنین مراعات مخارج حروف از ضروریات نماز است.
🔸 لکن از نظر فقها «تجویدالصّلوه» محدود به همین اندازه است و چنان که در مسأله ۱۳ تحرير آمده: «... در تعيين و تشخيص مخارج حروف، رعایت ريزهكاریهاى تجويد لازم نيست، چه رسد به جهاتى از ريزهكاریها كه به صفات حروف برمىگردد، از قبيل «شدت» و «رخوت» و «تفخيم» و «ترقيق» و «استعلاء» و غير اينها ...».
🔸 همچنین مقام معظم رهبری نیز «رعایت محسّنات علم تجوید از قبیل مد و غنه و ادغام و اخفاء و ...» را در نماز لازم نمیدانند.
☝️ اما در این زمینه توجّه به دو نكته ضرورى است:
👈 جايى كه تمايز حرفى از حرف ديگر منوط به شناخت صفت آن حرف است، دانستن آن صفت متمايز، ضرورى است. به عنوان مثال: شناخت حرف «ص» از «س» در درشت اداشدن «ص» (تفخيم) و نازك اداشدن «س» (ترقيق) است و تمييز «ذ» از «ظ» و «ط» از «ت» و بقيه موارد مشابه نيز چنين است.
👈 عدم لزوم رعايت «تدقيقات» و ريزهكاریهاى تجويد از باب كفايت حدّاقل صحت نماز است و گرنه افرادى از قبيل قاريان كه قادر به قرائت صحيح و زيباى نماز هستند بجاست تا نماز را هم با رعايت قواعد و ترتيل زيبا قرائت كنند كه اين به نظر پسنديدهتر است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟
🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾
کافران را هرگز در این سرزمین به ستوهآورنده[ی مومنان] مپندار و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است و بد سیر و سرانجامی است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1077177994.mp3
1.69M
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت نخست
🔹 آشنایی با انتقالات (همپایه و غیرهمپایه)
#آموزش
#صوتولحن
#انتقالات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت نخست
🔹 التقاءِ ساکنین عبارت است از: «کنار هم قرار گرفتن دو حرف ساکن در هنگام تلفظ» مانند: «إنْ ٱرْتَبْتُم» که «ن» ساکن و «ر» ساکن پشت سرهم قرار گرفتهاند.
🔸 التقاء ساکنین در صرف عربی جایز نیست (به دلیل ثقالت در تلفظ) و هرجا اتفاق بیفتد باید رفع گردد.
🔸 رفع التقاء ساکنین با «حرکت دادن» یا «حذف» ساکن اول صورت میگیرد.
☝️ تذکر: التقاء ساکنین در شرایطی مجاز است:
✅ در حالت وقف، یعنی هر کلمهای که حرف ماقبل آخر آن ساکن باشد و حرف آخرش نیز به خاطر وقف ساکن شده باشد، مانند: «مِصرَ» که در حالت وقف میشود: «مِصْرْ»
✅ دو حرف ساکن در یک کلمه باشند به این شرط که اوّلی حرف مدّی باشد و دومی مشدّد (ادغام شده)، مثل «ضَـآلـِّینَ»
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ 🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟
🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾
کافران را هرگز در این سرزمین به ستوهآورنده[ی مومنان] مپندار، و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است، و بد سیر و سرانجامی است ﴿۵۷﴾
🗯 تحلیل
در وقف و وصل این آیه باید به نکاتی که در مورد «عطف نامربوط» گفته شد توجه نمود.
🔸 از ترجمه آیه پیداست که «وَ» در عبارت «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» قطعا «واو عطف» نیست و دو عبارت «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» به یکدیگر معطوف نمیباشند.
❗ «لا تَحْسَبَنَّ = گمان مبر» تنها قسمت اول را انکار میکند و میگوید کافران در زمین قدرت ندارند، اما با قسمت دوم ارتباطی ندارد و آن را انکار نمیکند.
⛔️ در صورت عطف نامربوط بین «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» ترجمه چنین است: «چنین مپندار که کافران در این سرزمین به ستوهآورنده مومنانند و سرانجام آنان آتش دوزخ است ... » که صحیح نمیباشد.
✅ بنابراین وقف بر «فِي الأرْضِ» و ابتدا از «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» بسیار مناسب است
#تحلیل
#وقفوابتدا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1061313661.mp3
3.21M
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت دوم
🔹 آشنایی با انتقالات غیرهمپایه (انتقالات از مقام بیات - مقدمه)
#آموزش
#صوتولحن
#انتقالات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup