جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ 🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
کجا نباید وقف نمود؟
نمونههایی برای وقف قبیح نوع سوم (وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود)
🔷🔹 وقف در «إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى» از آيه ۲۶ سوره بقره:
🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى انْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا
خداوند از اين كه به [موجودات ظاهراً كوچكى مانند] پشه و بالاتر از آن مثال زند، شرم نمىكند.
🔸 وقف بر «لايستحيى» باعث ملازم شدن صفتى ناپسند به خداوند مىشود كه در تعارض با روح قرآن و منظور آيه شريفه است و از طرفى مفهومى از آيه به دست مىآيد كه مخالف غرض آيه مىباشد.
🔷🔹 وقف بر «إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى» در آيه ۵۱ سوره مائده:
🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِين
خداوند ظالمان را هدایت نمیکند.
🔸 وقف در «لايهدى» اين توّهم را پيش مىآورد كه خداوند طالب هدايت بندگانش نيست.
بنابراين وقف بر آن، موجب فساد معناى آيه و توصيف خداوند با صفتى ناپسند بوده و قبيح است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_684676732.mp3
653.9K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... در نفس بعد و از عبارت «یَومَ لاتَملِکُ ...» استاد به طور کامل به حجاز منتقل میشود. این انتقال فوقالعاده تکنیکی و فنی است و دقیقا درست اجرا شده است.
🔹 همانگونه که گذشت، استاد در چند فراز پیشین از مقامهای سوزناک، نوااثر و نهاوند عبور کرده که جنس فرع در هرسه مقام مذکور جنس «حجاز» بوده است!!
🔸 بنابراین استاد با مهارت وافر و حس کمنظیر خود جنس فرع را گرفته و مقام حجاز را آغاز مینماید، بیآنکه در مستمع احساس خلل یا ضعفی از این انتقال ایجاد شود.
❓ حالا پس از این انتقال، قرار تلاوت چند درجه جابجا میشود؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ...
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت چهارم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... به همین دلیل است که برخی از اهل فن، استاد محمدصدیق منشاوی را یکی از قراء ماهر و توانمند در زمینه ترکیبات و انتقالات معرفی میکنند.
👈 حقیر نیز در میان اساتید مصری -که صوت آنها به ما رسیده- برتر و ماهرتر از این دو بزرگوار نیافتهام: استاد مرحوم محمدصدیق منشاوی و استاد مرحوم عبدالفتاح شعشاعی
☑️ اجرای ترکیب بین مقامها و نوآوری در ایجاد الحان ترکیبی و انتقالات بدیع و جدید، به توانایی فنی، شناخت فواصل و درجات مقامها و تسلط بر نکات فنی علم صوت نیاز دارد که حصول آن یا از طریق گذراندن مدارج علمی ممکن است یا در صورت وجود نبوغ ذاتی در هنر موسیقی.
⬅️ استاد منشاوی چنین ترکیبات و انتقالاتی را به گونهای اجر مینماید که کمترین شوک به مستمع وارد میشود و گاهی اهل فن نیز از احصای تعداد مقامات و ترکیبات غافل میمانند و تنها در صورت تعمق و دقت مضاعف است که میتوان ظرافتهای لحنی را در تلاوت ایشان کشف نمود.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1321716180.mp3
771.4K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و یکم
نقل و حذف – نمونهها
🌿 ... وَيَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿ابراهیم - ٢٥﴾
🌿 ... وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ ءَامَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ مِن كِتَابٍ ... ﴿شوری - ١٥﴾
🌿 يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُم بَلِ اللَّـهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَیكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿حجرات - ١٧﴾ إِنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ... ﴿حجرات - ١٨﴾
🌿 وَمَا أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا وَلَهَا كِتَابٌ مَّعْلُومٌ ﴿حجر - ٤﴾ مَّا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَأْخِرُونَ ﴿حجر - ٥﴾
🌿 وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى ﴿نجم - ٧﴾ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى ﴿نجم - ٨﴾ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿نجم - ٩﴾
🌿 وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشًا فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِن مَّحِيصٍ ﴿ق - ٣٦﴾ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ ﴿ق - ٣٧﴾
#همزه
#نقلوحذف
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
❓ آیا رعایت تجوید در نماز لازم است؟
🔹 نماز باید به عربی صحیح خوانده شود. بنابراین رعایت صحت ادای کلمات و حروف و حرکات و همچنین مراعات مخارج حروف از ضروریات نماز است.
🔸 لکن از نظر فقها «تجویدالصّلوه» محدود به همین اندازه است و چنان که در مسأله ۱۳ تحرير آمده: «... در تعيين و تشخيص مخارج حروف، رعایت ريزهكاریهاى تجويد لازم نيست، چه رسد به جهاتى از ريزهكاریها كه به صفات حروف برمىگردد، از قبيل «شدت» و «رخوت» و «تفخيم» و «ترقيق» و «استعلاء» و غير اينها ...».
🔸 همچنین مقام معظم رهبری نیز «رعایت محسّنات علم تجوید از قبیل مد و غنه و ادغام و اخفاء و ...» را در نماز لازم نمیدانند.
☝️ اما در این زمینه توجّه به دو نكته ضرورى است:
👈 جايى كه تمايز حرفى از حرف ديگر منوط به شناخت صفت آن حرف است، دانستن آن صفت متمايز، ضرورى است. به عنوان مثال: شناخت حرف «ص» از «س» در درشت اداشدن «ص» (تفخيم) و نازك اداشدن «س» (ترقيق) است و تمييز «ذ» از «ظ» و «ط» از «ت» و بقيه موارد مشابه نيز چنين است.
👈 عدم لزوم رعايت «تدقيقات» و ريزهكاریهاى تجويد از باب كفايت حدّاقل صحت نماز است و گرنه افرادى از قبيل قاريان كه قادر به قرائت صحيح و زيباى نماز هستند بجاست تا نماز را هم با رعايت قواعد و ترتيل زيبا قرائت كنند كه اين به نظر پسنديدهتر است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟
🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾
کافران را هرگز در این سرزمین به ستوهآورنده[ی مومنان] مپندار و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است و بد سیر و سرانجامی است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1077177994.mp3
1.69M
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت نخست
🔹 آشنایی با انتقالات (همپایه و غیرهمپایه)
#آموزش
#صوتولحن
#انتقالات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت نخست
🔹 التقاءِ ساکنین عبارت است از: «کنار هم قرار گرفتن دو حرف ساکن در هنگام تلفظ» مانند: «إنْ ٱرْتَبْتُم» که «ن» ساکن و «ر» ساکن پشت سرهم قرار گرفتهاند.
🔸 التقاء ساکنین در صرف عربی جایز نیست (به دلیل ثقالت در تلفظ) و هرجا اتفاق بیفتد باید رفع گردد.
🔸 رفع التقاء ساکنین با «حرکت دادن» یا «حذف» ساکن اول صورت میگیرد.
☝️ تذکر: التقاء ساکنین در شرایطی مجاز است:
✅ در حالت وقف، یعنی هر کلمهای که حرف ماقبل آخر آن ساکن باشد و حرف آخرش نیز به خاطر وقف ساکن شده باشد، مانند: «مِصرَ» که در حالت وقف میشود: «مِصْرْ»
✅ دو حرف ساکن در یک کلمه باشند به این شرط که اوّلی حرف مدّی باشد و دومی مشدّد (ادغام شده)، مثل «ضَـآلـِّینَ»
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ 🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟
🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾
کافران را هرگز در این سرزمین به ستوهآورنده[ی مومنان] مپندار، و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است، و بد سیر و سرانجامی است ﴿۵۷﴾
🗯 تحلیل
در وقف و وصل این آیه باید به نکاتی که در مورد «عطف نامربوط» گفته شد توجه نمود.
🔸 از ترجمه آیه پیداست که «وَ» در عبارت «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» قطعا «واو عطف» نیست و دو عبارت «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» به یکدیگر معطوف نمیباشند.
❗ «لا تَحْسَبَنَّ = گمان مبر» تنها قسمت اول را انکار میکند و میگوید کافران در زمین قدرت ندارند، اما با قسمت دوم ارتباطی ندارد و آن را انکار نمیکند.
⛔️ در صورت عطف نامربوط بین «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» ترجمه چنین است: «چنین مپندار که کافران در این سرزمین به ستوهآورنده مومنانند و سرانجام آنان آتش دوزخ است ... » که صحیح نمیباشد.
✅ بنابراین وقف بر «فِي الأرْضِ» و ابتدا از «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» بسیار مناسب است
#تحلیل
#وقفوابتدا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1061313661.mp3
3.21M
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت دوم
🔹 آشنایی با انتقالات غیرهمپایه (انتقالات از مقام بیات - مقدمه)
#آموزش
#صوتولحن
#انتقالات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1235064218.mp3
538.6K
🔉 نغمه زیبای راستچهارگاه
🗯 تحلیل:
راستچهارگاه یکی از نغمههای فرعی در ردیف مقام رست است که با تاکید بر روی درجه چهارم مقام رست (نت شاهد) شکل میگیرد.
🌿 وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ... ﴿لقمان - ۱۲﴾
🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿شمس -۴﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿۵﴾ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿۶﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿۷﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿فاتحه -۱﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿۳﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿۴﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿۵﴾
#آموزش
#صوتولحن
#راستچهارگاه
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت دوم
🔶 رفع التقای ساکنین به یکی از این دو روش صورت میپذیرد:
1️⃣ حذف ساکن اول
2️⃣ حرکت دادن ساکن اول
🔹 روش حذف ساکن:
این حالت وقتی اتفاق میفتد که نخستین ساکن از حروف مدی (= حرف عله) باشد. به این صورت که هرگاه حرف مدی در انتهای کلمه قرار بگیرد و کلمه بعدی نیز با ساکن آغاز شود (همزه وصل) حرف مدی حذف میشود.
🔹 مانند:
فِی ٱلْأرْض 👈 فِلْأرْض
أَمَتَّنَا ٱثْنَتَيْن 👈 أَمَتَّنَـــثْنَتَيْن
آمَنُوا ٱلَّذينَ 👈 آمَنُـلَّذينَ
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup