5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد عبدالمنعم طوخی
📖 سوره مبارکه انفطار – آیات 1 تا 8
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ ﴿١﴾
هنگامی که آسمان بشکافد
🌿 وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انْتَثَرَتْ ﴿٢﴾
و هنگامی که ستارگان پراکنده شوند
🌿 وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ ﴿٣﴾
و هنگامی که دریاها شکافته شود [و به هم بپیوندد]
🌿 وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ ﴿٤﴾
و هنگامی که قبرها زیر و رو شود
🌿 عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ ﴿٥﴾
هرکسی آنچه را [از خیر و شر] پیش فرستاده و بازپس نهاده بداند.
🌿 يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ ﴿٦﴾
ای انسان! چه چیزی تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور کرده است؟
🌿 الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ ﴿٧﴾
همان کسی که تو را آفرید و اندامت را درست و نیکو ساخت و متعادل و متناسب قرار داد
🌿 فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ ﴿٨﴾
و تو را در هر نقش و صورتی که خواست ترکیب کرد.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1465905951.mp3
14.06M
🔈 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن
📖 سوره مبارکه آلعمران آیات ۱۲۱ تا ۱۴۱
🔵 تلاوت مختار دهقان نماینده خراسان رضوی و نفر برگزیده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در سال ۱۳۹۷
📝 ادامه تحلیل:
📌 فراز ۳۹ و پایانی نیز انتقال رست به بیات است که جواب بیات روی درجه پنجم رست قرار گرفته و در نتیجه بیات از رست ۴ درجه پایینتر میافتد.
📌 با توجه به انتقالات انجام شده نت فرود از نت شروع ۵ درجه بالاتر است، لکن از حیث لحن تطابق دارد.
📌 قاری محترم از غنای لحنی و قدرت تنغیم مناسبی برخوردار است و برخی از فرازها را نیز بسیار زیبا و نوآورانه و جذاب اجرا نموده، از جمله فراز ۳۷ در مقام رست و نغمه موسوم به «رهاوی» که به شیوه استاد طبلاوی بسیار زیبا اجرا شده و فراز ۲۶ «الذین ینفقون ... عن الناس» در مقام نهاوند (فرحفزا) که با استفاده از قدرت و لطافت صوت، ملودی زیبا و دلنشینی آفریده است.
📌 در مواردی ناکوکی در تلاوت قاری محترم دیده شد. از جمله در فراز ۸ در مقام رست (نیریز) در عبارت «اَلَن یکفیکم» و «رَبُّـکم» و در فراز ۱۹ در عبارت «یا ایّها الذین» و در فراز ۲۳ در عبارت «و اَطیعوا» و در فراز ۲۷ روی عبارت «یُحبّ» و در قفله فراز ۳۴ در عبارت «للمتّقین».
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
28.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉تلاوت کوتاه و زیبا با صدای استاد «محمدحکیمعمران»
۩ سوره مبارکه اعراف - آیات ۱۴۴ تا ۱۴۷
🗯 تحلیل:
📌 استاد در این تلاوت کوتاه از ۴ انتقال لحنی استفاده و در تمامی آنها پرده قرار را نیز جابجا نموده است.
✅ در نخستین انتقال، مرحوم عمران در «... فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ ...» از «شوری» به «بیات» منتقل شده و قرار تلاوت را یک جنس (۲ و نیم پرده) بالاتر میبرد.
🖌 سپس در «... يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ ...» با استفاده از «حسینی عشیران» یک بار دیگر پرده قرار ۳ درجه (یک جنس) بالا میرود.
✔️ استاد در سومین انتقال که فوق العاده تکنیکی و البته کمیاب و عالمانه بوده است، در «... وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ ...» بیات را به سگاه تبدیل کرده، قرار را به اندازه ۲ درجه پایین میآورد.
🖊 آخرین بار نیز در «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا ...» با انتقال به رست، تلاوت ۲ درجه دیگر نزول یافته، با همین مقام و در همین پرده به فرود ختم میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیوهشتم باب همزه – همزه مزدوج – نمونهها 🌿 حَتَّىٰ إِذَ
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیونهم
رفع التقای ساکنین - قسمت نخست
🔹 در صورتی که پس از حرف ساکن، همزه وصلی قرار گیرد که در صورت ابتدا مضموم باشد، ورش -به خلاف حفص- ساکن اول را با ضمه به ساکن دوم وصل میکند.
🔸 مانند:
📌 قُلُ ٱنـۡـظُرُوا
📌 أَوُ ٱنـۡـقُص
📌 لَقَدُ ٱسـۡــتُهزِئَ
👈 ورش در سایر موارد برای رفع التقای ساکنین همانند حفص عمل نمودهاست.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉تلاوت بسیار زیبا تقدیم به روح امام راحل و شهدای 15 خرداد
۩ سوره مبارکه واقعه - آیات 8 تا 19
🌿 فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾
سعادتمندان، چه بلندمرتبهاند سعادتمندان!
🌿 وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾
و شقاوتمندان، چه دونپایهاند شقاوتمندان!
🌿 وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾
و پیشیگیرندگان [به اعمال نیک] که پیشیگیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند
🌿 أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾
آنان مقربانند
🌿 فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾
در بهشتهای پرنعمت
🌿 ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾
گروهی بسیار از پیشینیان
🌿 وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾
و اندکی از پسینیان
🌿 عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾
بر تختهایی زربافت
🌿 مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾
در حالی که روبروی یکدیگر بر آنها تکیه دارند
يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾
نوجوانانی همیشه نوجوان، همواره [برای خدمت] پیرامونشان میگردند
🌿 بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ ﴿١٨﴾
با قدحها و کوزهها و جامهایی از باده ناب و پاک
🌿 لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾
که از نوشیدنش نه سردرد گیرند و نه مست و بیخرد شوند
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای چهار تن از اساتید بزرگ
📖 آیات انتهایی سوره مبارکه انفطار
🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿17﴾
و تو چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾
باز چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾
روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمیکند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ
📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹
🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾
🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾
📝 تحلیل:
1️⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نمودهاند.
2️⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نمودهاند.
3️⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» هم در این مقطع به روایت خلف قرائت کردهاند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نمودهاند.
4️⃣ استاد «محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کردهاند.
💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نخست 🔹 اقوال در زمینه انواع و اقسام وقف، فراوان است و اهل
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت دوم
1️⃣ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت:
🔸وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود
🔸 همچنین ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است
2️⃣ در صورتی که بین دو عبارت ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند:
🔸 وقف بر انتهای عبارت اول را «وقف کافی» نام دادهاند
🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده میشود
3️⃣ در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت قطعا ارتباط معنوی نیز دایر خواهد بود و در این صورت:
🔸 وقف بر انتهای قسمت اول تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود
🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است
🔹 توضیحات بیشتر و نمونهها انشاءالله در آینده ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف
🔹 مخرج حرف:
▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم.
🔹 تعداد مخارج حروف:
▪️ تعداد حروف الفبا در زبان عربی ۲۸ و تعداد مخرج هفده (و به قولی ۱۶ یا ۱۴) است.
▪️ در حقیقت برخی از حروف دارای مخرج مشترک هستند.
🔸 برای نمونه:
▪️ از مخرج «ض» حرف دیگری تلفظ نمیشود
▪️ و اما «ع» و «ح» از یک مخرج ادا میگردد
▪️ و نیز ۳ حرف «ث» و «ذ» و «ظ» نیز در مخرج مشترکند
▪️ و در مخرج لبها چهار حرف «ب»، «م»، «و» و «ف» تولید میشود.
📚 برگرفته از کتاب«دانش تجوید»
اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#مخارجحروف
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت سوم
🔷 در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت، قطعا ارتباط معنوی نیز دایر است و در این صورت، وقف بین ۲ عبارت، تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود.
🔵 تفاوت وقف حسن و قبیح:
📌در صورت وجود ارتباط لفظی، وقف بر عبارت نخست با ۲ شرط وقف حسن خواهد بود:
🖊 عبارت نخست کامل و مفید معنا باشد
🖊 معنای عبارت نخست «مراد» باشد
👈 چند نکته:
📌 معنای «غیرمراد» یعنی معنایی غیر از آنچه مقصود کلام وحی است.
📌 گاهی ممکن است وقف قبیح متضمن معنای «فاسد» باشد. مثلا نسبت ناروا یا شرکآلود به ذات اقدس الله، که در این صورت برخی از آن به وقف «اقبح» تعبیر نمودهاند.
📌این موارد در مورد ابتدای حسن و قبیح نیز صادق است.
🔹 توضیحات بیشتر و نمونهها انشاءالله در آینده ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه یوسف - آیات ۲۲ و ۲۳
🌿 وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿٢٢﴾
و هنگامی که یوسف به سنّ کمال رسید حکمت و دانش به او عطا کردیم. و ما نیکوکاران را اینگونه پاداش میدهیم.
🌿 وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٣﴾
و آن [زنی] که یوسف در خانهاش بود از یوسف با نرمی و مهربانی خواستار کامجویی شد و درها را بست و به او گفت: «پیش بیا». یوسف گفت: «پناه بر خدا، او پروردگار من است، جایگاهم را نیکو داشت، به یقین ستمکاران رستگار نمیشوند».
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف 🔹 مخرج حرف: ▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم. 🔹 تعداد
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت دوم
🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقهبندی نمودهاند:
◾️ جوف
▪️ حلق
▪️ زبان (لسان)
▪️ لبها (شفتان)
▪️ خیشوم
1⃣ جوف
◾️ عبارتست از فضای خالی داخل حلق و دهان که مسیر عبور هواست.
◾️ به عقیده دانشمندان تجوید، «جوف» مخرج و محل تولید حروف مدی و حرکات است.
◾️ البته آواشناسان محل تولید اولیه حروف مدی و حرکات را حنجره (تارهای صوتی) میدانند و «جوف» را عامل تشدید، تقویت و کمال صدای آنها.
🔹 نکته:
◾️ حروف مدی = الف، واو و یاء بدون حرکت
◾️ حرکات = صداهای کوتاه = َ ِ ُ
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»
اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#مخارجحروف
#جوف
#ستودهنیا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup