eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
589 دنبال‌کننده
44 عکس
149 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉تلاوت بسیار زیبا تقدیم به روح امام راحل و شهدای 15 خرداد ۩ سوره مبارکه واقعه - آیات 8 تا 19 🌿 فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾ سعادتمندان، چه بلندمرتبه‌اند سعادتمندان! 🌿 وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾ و شقاوتمندان، چه دون‌پایه‌اند شقاوتمندان! 🌿 وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ و پیشی‌گیرندگان [به اعمال نیک] که پیشی‌گیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند 🌿 أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾ آنان مقربانند 🌿 فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾ در بهشت‌های پرنعمت 🌿 ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾ گروهی بسیار از پیشینیان 🌿 وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾ و اندکی از پسینیان 🌿 عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ بر تخت‌هایی زربافت 🌿 مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾ در حالی که روبروی یکدیگر بر آنها تکیه دارند يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾ نوجوانانی همیشه نوجوان، همواره [برای خدمت] پیرامونشان می‌گردند 🌿 بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ ﴿١٨﴾ با قدح‌ها و کوزه‌ها و جام‌هایی از باده ناب و پاک 🌿 لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾ که از نوشیدنش نه سردرد گیرند و نه مست و بی‌خرد شوند ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای چهار تن از اساتید بزرگ 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه انفطار 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿17﴾ و تو چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ باز چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمی‌کند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹ 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ 📝 تحلیل: 1️⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نموده‌اند. 2️⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نموده‌اند. 3️⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» هم در این مقطع به روایت خلف قرائت کرده‌اند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نموده‌اند. 4️⃣ استاد «محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کرده‌اند. 💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚 ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نخست 🔹 اقوال در زمینه انواع و اقسام وقف، فراوان است و اهل
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت دوم 1️⃣ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت: 🔸وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود 🔸 همچنین ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است 2️⃣ در صورتی که بین دو عبارت ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند: 🔸 وقف بر انتهای عبارت اول را «وقف کافی» نام داده‌اند 🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده می‌شود 3️⃣ در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت قطعا ارتباط معنوی نیز دایر خواهد بود و در این صورت: 🔸 وقف بر انتهای قسمت اول تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود 🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است 🔹 توضیحات بیشتر و نمونه‌ها ان‌شاءالله در آینده ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف 🔹 مخرج حرف: ▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم. 🔹 تعداد مخارج حروف: ▪️ تعداد حروف الفبا در زبان عربی ۲۸ و تعداد مخرج هفده (و به قولی ۱۶ یا ۱۴) است. ▪️ در حقیقت برخی از حروف دارای مخرج مشترک هستند. 🔸 برای نمونه: ▪️ از مخرج «ض» حرف دیگری تلفظ نمی‌شود ▪️ و اما «ع» و «ح» از یک مخرج ادا می‌گردد ▪️ و نیز ۳ حرف «ث» و «ذ» و «ظ» نیز در مخرج مشترکند ▪️ و در مخرج لب‌ها چهار حرف «ب»، «م»، «و» و «ف» تولید می‌شود. 📚 برگرفته از کتاب«دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت سوم 🔷 در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت، قطعا ارتباط معنوی نیز دایر است و در این صورت، وقف بین ۲ عبارت، تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود. 🔵 تفاوت وقف حسن و قبیح: 📌در صورت وجود ارتباط لفظی، وقف بر عبارت نخست با ۲ شرط وقف حسن خواهد بود: 🖊 عبارت نخست کامل و مفید معنا باشد 🖊 معنای عبارت نخست «مراد» باشد 👈 چند نکته: 📌 معنای «غیرمراد» یعنی معنایی غیر از آنچه مقصود کلام وحی است. 📌 گاهی ممکن است وقف قبیح متضمن معنای «فاسد» باشد. مثلا نسبت ناروا یا شرک‌آلود به ذات اقدس الله، که در این صورت برخی از آن به وقف «اقبح» تعبیر نموده‌اند. 📌این موارد در مورد ابتدای حسن و قبیح نیز صادق است. 🔹 توضیحات بیشتر و نمونه‌ها ان‌شاءالله در آینده ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه یوسف - آیات ۲۲ و ۲۳ 🌿 وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿٢٢﴾ و هنگامی که یوسف به سنّ کمال رسید حکمت و دانش به او عطا کردیم. و ما نیکوکاران را این‌گونه پاداش می‌دهیم. 🌿 وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٣﴾ و آن [زنی] که یوسف در خانه‌اش بود از یوسف با نرمی و مهربانی خواستار کام‌جویی شد و درها را بست و به او گفت: «پیش بیا». یوسف گفت: «پناه بر خدا، او پروردگار من است، جایگاهم را نیکو داشت، به یقین ستمکاران رستگار نمی‌شوند». ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف 🔹 مخرج حرف: ▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم. 🔹 تعداد
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوم 🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقه‌بندی نموده‌اند: ◾️ جوف ▪️ حلق ▪️ زبان (لسان) ▪️ لب‌ها (شفتان) ▪️ خیشوم 1⃣ جوف ◾️ عبارتست از فضای خالی داخل حلق و دهان که مسیر عبور هواست. ◾️ به عقیده دانشمندان تجوید، «جوف» مخرج و محل تولید حروف مدی و حرکات است. ◾️ البته آواشناسان محل تولید اولیه حروف مدی و حرکات را حنجره (تارهای صوتی) می‌دانند و «جوف» را عامل تشدید، تقویت و کمال صدای آنها. 🔹 نکته: ◾️ حروف مدی = الف، واو و یاء بدون حرکت ◾️ حرکات = صداهای کوتاه = َ ِ ُ 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
202030_1515100350.mp3
2.19M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلم رفع التقای ساکنین – نمونه‌ها 🌿 إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿یوسف - 8﴾ اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ ... ﴿٩﴾ 🌿 وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... ﴿مائده - 49﴾ 🌿 نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿مزمل - 3﴾ 🌿 قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى ... ﴿اسراء - 110﴾ 🌿 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ ... ﴿بقره - 173﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوم 🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقه‌بندی نمو
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سوم 2️⃣ حلق ✅ اندامی است که از پایین به حنجره (تارهای صوتی) و از بالا به دهان مرتبط است. ✅ به عقیده دانشمندان تجوید، «حلق» جایگاه تلفظ ۶ حرف است که در ۳ مخرج قرار دارند: ◾️ ابتدای حلق (نزدیک دهان = ادنی‌الحلق) محل تلفظ غ - خ ◾️ وسط حلق محل تلفظ ع - ح ◾️ انتهای حلق (نزدیک حنجره = اقصی‌الحلق) محل تلفظ ه - ء 🔹 نکته: 👈 در آثار پیشینیان تنها در «اسباب حدوث الحروف» ابن سینا (رحمه الله) چیزی جز این تقسیم‌بندی آمده است. او مخرج دو حرف ه - ء را خود حنجره (تارهای صوتی) دانسته و نه حلق. مطلبی که علم آواشناسی مدرن نیز آن را تایید می‌کند. شیخ‌الرئیس(رحمه الله) با تبحری که در طب داشت به این نکته دست یافته بود. 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلم رفع التقای ساکنین – نمونه‌ها 🌿 إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل و یکم یاءات اضافه - قسمت نخست - مقدمه 🔸 یاء اضافه عبارت است یاء ضمیر متصل متکلم وحده که به اسم و فعل و حرف اضافه می‌شود ✔️ و در صورت اتصال به فعل، مفعول‌به و محلا منصوب ✔️ در صورت اضافه شدن به اسم، مضاف‌الیه و محلا مجرور ✔️ و در صورت اتصال به حرف، معمول آن حرف خواهد بود، مثلا مجرور به حرف جر، اسم حرف مشبهه بالفعل و ... 👈 مطرح شدن بابی تحت عنوان یاءات اضافه در اصول قرائی بدین سبب بوده که بین قراء بر سر حرکت «ی» در آخر کلمات اختلاف است: ✅ «ی» اضافه به فتحه یا سکون خوانده شده است 📝 برای نمونه در قرائت عاصم به روایت حفص، موارد زیر به فتح یاء اضافه آمده است: ▪️ قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا ...﴿طه -١٨﴾ ▪️ ... وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا ... ﴿نوح -٢٨﴾ ▪️ ... يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ﴿انبیاء -۱۰۵﴾ 📝 و همچنین در نمونه‌های زیر، حفص یاء اضافه را به سکون از عاصم روایت نموده است: ▪️ ... قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿بقره -۱۲۴﴾ ▪️ قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي ... ﴿انعام -١٥﴾ ▪️ ... فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا ﴿مریم -٥﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
50.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «مصطفی اسماعیل» 📖 سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۳ تا ۳۰ 📝 تحلیل: 📌 مقطع به قرائت عاصم به روایت حفص (غیر شاطبیه) و در مقام بیات آغاز شده است 🖊 استاد در آیه ۲۴ مقام شوری را اجرا نموده‌اند 🔹 ۲ فراز بعدی «أصلُها ثابِتٌ وَ ...» در راست‌نیریز است و سپس مجددا شوری و فرود در بیات 📌 سپس استاد از «وَ اُدخِلَ الَّذینَ ...» اعاده نموده، وارد مقام رست و روایت «ورش از نافع» می‌شود 🔸استاد رست را روی درجه هفتم بیات قرار داده‌اند و بنابراین قرار تلاوت ۱ درجه پایین می‌آید ✔️ مجددا راست‌نیریز برای مقدمه‌چینی و ورود به بیات (اکتاوی) و از آیه ۲۵ رسما ورود به بیات 🖊 از انتهای آیه ۲۷ اجرای صبا آغاز می‌شود و تا انتهای آیه ۲۸ ادامه دارد 🖌 سپس مجددا بیات و ختم مقطع با مقام شوری ❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟ ❓ از بُعد قرائات چه نقدهایی به تلاوت وارد است؟ ❓ به لحن آیه ۲۴ (راست‌نیریز) چه نقدی می‌توان از بُعد «لحن‌الاداء» وارد نمود؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup