202030_1465905951.mp3
14.06M
🔈 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن
📖 سوره مبارکه آلعمران آیات ۱۲۱ تا ۱۴۱
🔵 تلاوت مختار دهقان نماینده خراسان رضوی و نفر برگزیده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در سال ۱۳۹۷
📝 ادامه تحلیل:
📌 فراز ۳۹ و پایانی نیز انتقال رست به بیات است که جواب بیات روی درجه پنجم رست قرار گرفته و در نتیجه بیات از رست ۴ درجه پایینتر میافتد.
📌 با توجه به انتقالات انجام شده نت فرود از نت شروع ۵ درجه بالاتر است، لکن از حیث لحن تطابق دارد.
📌 قاری محترم از غنای لحنی و قدرت تنغیم مناسبی برخوردار است و برخی از فرازها را نیز بسیار زیبا و نوآورانه و جذاب اجرا نموده، از جمله فراز ۳۷ در مقام رست و نغمه موسوم به «رهاوی» که به شیوه استاد طبلاوی بسیار زیبا اجرا شده و فراز ۲۶ «الذین ینفقون ... عن الناس» در مقام نهاوند (فرحفزا) که با استفاده از قدرت و لطافت صوت، ملودی زیبا و دلنشینی آفریده است.
📌 در مواردی ناکوکی در تلاوت قاری محترم دیده شد. از جمله در فراز ۸ در مقام رست (نیریز) در عبارت «اَلَن یکفیکم» و «رَبُّـکم» و در فراز ۱۹ در عبارت «یا ایّها الذین» و در فراز ۲۳ در عبارت «و اَطیعوا» و در فراز ۲۷ روی عبارت «یُحبّ» و در قفله فراز ۳۴ در عبارت «للمتّقین».
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
28.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉تلاوت کوتاه و زیبا با صدای استاد «محمدحکیمعمران»
۩ سوره مبارکه اعراف - آیات ۱۴۴ تا ۱۴۷
🗯 تحلیل:
📌 استاد در این تلاوت کوتاه از ۴ انتقال لحنی استفاده و در تمامی آنها پرده قرار را نیز جابجا نموده است.
✅ در نخستین انتقال، مرحوم عمران در «... فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ ...» از «شوری» به «بیات» منتقل شده و قرار تلاوت را یک جنس (۲ و نیم پرده) بالاتر میبرد.
🖌 سپس در «... يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ ...» با استفاده از «حسینی عشیران» یک بار دیگر پرده قرار ۳ درجه (یک جنس) بالا میرود.
✔️ استاد در سومین انتقال که فوق العاده تکنیکی و البته کمیاب و عالمانه بوده است، در «... وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ ...» بیات را به سگاه تبدیل کرده، قرار را به اندازه ۲ درجه پایین میآورد.
🖊 آخرین بار نیز در «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا ...» با انتقال به رست، تلاوت ۲ درجه دیگر نزول یافته، با همین مقام و در همین پرده به فرود ختم میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیوهشتم باب همزه – همزه مزدوج – نمونهها 🌿 حَتَّىٰ إِذَ
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیونهم
رفع التقای ساکنین - قسمت نخست
🔹 در صورتی که پس از حرف ساکن، همزه وصلی قرار گیرد که در صورت ابتدا مضموم باشد، ورش -به خلاف حفص- ساکن اول را با ضمه به ساکن دوم وصل میکند.
🔸 مانند:
📌 قُلُ ٱنـۡـظُرُوا
📌 أَوُ ٱنـۡـقُص
📌 لَقَدُ ٱسـۡــتُهزِئَ
👈 ورش در سایر موارد برای رفع التقای ساکنین همانند حفص عمل نمودهاست.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉تلاوت بسیار زیبا تقدیم به روح امام راحل و شهدای 15 خرداد
۩ سوره مبارکه واقعه - آیات 8 تا 19
🌿 فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾
سعادتمندان، چه بلندمرتبهاند سعادتمندان!
🌿 وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾
و شقاوتمندان، چه دونپایهاند شقاوتمندان!
🌿 وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾
و پیشیگیرندگان [به اعمال نیک] که پیشیگیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند
🌿 أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾
آنان مقربانند
🌿 فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾
در بهشتهای پرنعمت
🌿 ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾
گروهی بسیار از پیشینیان
🌿 وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾
و اندکی از پسینیان
🌿 عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾
بر تختهایی زربافت
🌿 مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾
در حالی که روبروی یکدیگر بر آنها تکیه دارند
يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾
نوجوانانی همیشه نوجوان، همواره [برای خدمت] پیرامونشان میگردند
🌿 بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ ﴿١٨﴾
با قدحها و کوزهها و جامهایی از باده ناب و پاک
🌿 لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾
که از نوشیدنش نه سردرد گیرند و نه مست و بیخرد شوند
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای چهار تن از اساتید بزرگ
📖 آیات انتهایی سوره مبارکه انفطار
🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿17﴾
و تو چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾
باز چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾
روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمیکند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ
📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹
🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾
🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾
📝 تحلیل:
1️⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نمودهاند.
2️⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نمودهاند.
3️⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» هم در این مقطع به روایت خلف قرائت کردهاند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نمودهاند.
4️⃣ استاد «محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کردهاند.
💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نخست 🔹 اقوال در زمینه انواع و اقسام وقف، فراوان است و اهل
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت دوم
1️⃣ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت:
🔸وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود
🔸 همچنین ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است
2️⃣ در صورتی که بین دو عبارت ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند:
🔸 وقف بر انتهای عبارت اول را «وقف کافی» نام دادهاند
🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده میشود
3️⃣ در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت قطعا ارتباط معنوی نیز دایر خواهد بود و در این صورت:
🔸 وقف بر انتهای قسمت اول تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود
🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است
🔹 توضیحات بیشتر و نمونهها انشاءالله در آینده ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف
🔹 مخرج حرف:
▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم.
🔹 تعداد مخارج حروف:
▪️ تعداد حروف الفبا در زبان عربی ۲۸ و تعداد مخرج هفده (و به قولی ۱۶ یا ۱۴) است.
▪️ در حقیقت برخی از حروف دارای مخرج مشترک هستند.
🔸 برای نمونه:
▪️ از مخرج «ض» حرف دیگری تلفظ نمیشود
▪️ و اما «ع» و «ح» از یک مخرج ادا میگردد
▪️ و نیز ۳ حرف «ث» و «ذ» و «ظ» نیز در مخرج مشترکند
▪️ و در مخرج لبها چهار حرف «ب»، «م»، «و» و «ف» تولید میشود.
📚 برگرفته از کتاب«دانش تجوید»
اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#مخارجحروف
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت سوم
🔷 در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت، قطعا ارتباط معنوی نیز دایر است و در این صورت، وقف بین ۲ عبارت، تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود.
🔵 تفاوت وقف حسن و قبیح:
📌در صورت وجود ارتباط لفظی، وقف بر عبارت نخست با ۲ شرط وقف حسن خواهد بود:
🖊 عبارت نخست کامل و مفید معنا باشد
🖊 معنای عبارت نخست «مراد» باشد
👈 چند نکته:
📌 معنای «غیرمراد» یعنی معنایی غیر از آنچه مقصود کلام وحی است.
📌 گاهی ممکن است وقف قبیح متضمن معنای «فاسد» باشد. مثلا نسبت ناروا یا شرکآلود به ذات اقدس الله، که در این صورت برخی از آن به وقف «اقبح» تعبیر نمودهاند.
📌این موارد در مورد ابتدای حسن و قبیح نیز صادق است.
🔹 توضیحات بیشتر و نمونهها انشاءالله در آینده ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه یوسف - آیات ۲۲ و ۲۳
🌿 وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿٢٢﴾
و هنگامی که یوسف به سنّ کمال رسید حکمت و دانش به او عطا کردیم. و ما نیکوکاران را اینگونه پاداش میدهیم.
🌿 وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٣﴾
و آن [زنی] که یوسف در خانهاش بود از یوسف با نرمی و مهربانی خواستار کامجویی شد و درها را بست و به او گفت: «پیش بیا». یوسف گفت: «پناه بر خدا، او پروردگار من است، جایگاهم را نیکو داشت، به یقین ستمکاران رستگار نمیشوند».
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف 🔹 مخرج حرف: ▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم. 🔹 تعداد
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت دوم
🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقهبندی نمودهاند:
◾️ جوف
▪️ حلق
▪️ زبان (لسان)
▪️ لبها (شفتان)
▪️ خیشوم
1⃣ جوف
◾️ عبارتست از فضای خالی داخل حلق و دهان که مسیر عبور هواست.
◾️ به عقیده دانشمندان تجوید، «جوف» مخرج و محل تولید حروف مدی و حرکات است.
◾️ البته آواشناسان محل تولید اولیه حروف مدی و حرکات را حنجره (تارهای صوتی) میدانند و «جوف» را عامل تشدید، تقویت و کمال صدای آنها.
🔹 نکته:
◾️ حروف مدی = الف، واو و یاء بدون حرکت
◾️ حرکات = صداهای کوتاه = َ ِ ُ
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»
اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#مخارجحروف
#جوف
#ستودهنیا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1515100350.mp3
2.19M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلم
رفع التقای ساکنین – نمونهها
🌿 إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿یوسف - 8﴾ اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ ... ﴿٩﴾
🌿 وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... ﴿مائده - 49﴾
🌿 نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿مزمل - 3﴾
🌿 قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى ... ﴿اسراء - 110﴾
🌿 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ ... ﴿بقره - 173﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوم 🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقهبندی نمو
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت سوم
2️⃣ حلق
✅ اندامی است که از پایین به حنجره (تارهای صوتی) و از بالا به دهان مرتبط است.
✅ به عقیده دانشمندان تجوید، «حلق» جایگاه تلفظ ۶ حرف است که در ۳ مخرج قرار دارند:
◾️ ابتدای حلق (نزدیک دهان = ادنیالحلق) محل تلفظ غ - خ
◾️ وسط حلق محل تلفظ ع - ح
◾️ انتهای حلق (نزدیک حنجره = اقصیالحلق) محل تلفظ ه - ء
🔹 نکته:
👈 در آثار پیشینیان تنها در «اسباب حدوث الحروف» ابن سینا (رحمه الله) چیزی جز این تقسیمبندی آمده است. او مخرج دو حرف ه - ء را خود حنجره (تارهای صوتی) دانسته و نه حلق. مطلبی که علم آواشناسی مدرن نیز آن را تایید میکند. شیخالرئیس(رحمه الله) با تبحری که در طب داشت به این نکته دست یافته بود.
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»
اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#مخارجحروف
#حلق
#ستودهنیا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلم رفع التقای ساکنین – نمونهها 🌿 إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل و یکم
یاءات اضافه - قسمت نخست - مقدمه
🔸 یاء اضافه عبارت است یاء ضمیر متصل متکلم وحده که به اسم و فعل و حرف اضافه میشود
✔️ و در صورت اتصال به فعل، مفعولبه و محلا منصوب
✔️ در صورت اضافه شدن به اسم، مضافالیه و محلا مجرور
✔️ و در صورت اتصال به حرف، معمول آن حرف خواهد بود، مثلا مجرور به حرف جر، اسم حرف مشبهه بالفعل و ...
👈 مطرح شدن بابی تحت عنوان یاءات اضافه در اصول قرائی بدین سبب بوده که بین قراء بر سر حرکت «ی» در آخر کلمات اختلاف است:
✅ «ی» اضافه به فتحه یا سکون خوانده شده است
📝 برای نمونه در قرائت عاصم به روایت حفص، موارد زیر به فتح یاء اضافه آمده است:
▪️ قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا ...﴿طه -١٨﴾
▪️ ... وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا ... ﴿نوح -٢٨﴾
▪️ ... يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ﴿انبیاء -۱۰۵﴾
📝 و همچنین در نمونههای زیر، حفص یاء اضافه را به سکون از عاصم روایت نموده است:
▪️ ... قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿بقره -۱۲۴﴾
▪️ قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي ... ﴿انعام -١٥﴾
▪️ ... فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا ﴿مریم -٥﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
50.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «مصطفی اسماعیل»
📖 سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۳ تا ۳۰
📝 تحلیل:
📌 مقطع به قرائت عاصم به روایت حفص (غیر شاطبیه) و در مقام بیات آغاز شده است
🖊 استاد در آیه ۲۴ مقام شوری را اجرا نمودهاند
🔹 ۲ فراز بعدی «أصلُها ثابِتٌ وَ ...» در راستنیریز است و سپس مجددا شوری و فرود در بیات
📌 سپس استاد از «وَ اُدخِلَ الَّذینَ ...» اعاده نموده، وارد مقام رست و روایت «ورش از نافع» میشود
🔸استاد رست را روی درجه هفتم بیات قرار دادهاند و بنابراین قرار تلاوت ۱ درجه پایین میآید
✔️ مجددا راستنیریز برای مقدمهچینی و ورود به بیات (اکتاوی) و از آیه ۲۵ رسما ورود به بیات
🖊 از انتهای آیه ۲۷ اجرای صبا آغاز میشود و تا انتهای آیه ۲۸ ادامه دارد
🖌 سپس مجددا بیات و ختم مقطع با مقام شوری
❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟
❓ از بُعد قرائات چه نقدهایی به تلاوت وارد است؟
❓ به لحن آیه ۲۴ (راستنیریز) چه نقدی میتوان از بُعد «لحنالاداء» وارد نمود؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت چهارم
🔹 وقف تام:
🖊 وقف بر کلمهای است که مابعدش به آن (و پیش از آن) مربوط نباشد. چه از نظر لفظ و چه معنا.
✔️ به عقیده شیخ «محمود الحصری» صاحب «معالمالاهتداء» این گونه وقف غالبا در انتهای آیات اتفاق میافتد و به ویژه در پایان داستانها.
🔸 استاد محمود خلیل نمونهای را برای وقف تام مطرح و شرح میکند:
🌿 هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿لقمان - ۱۱﴾ وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿١٢﴾
📌 وقف بر «مُبِينٍ» در انتهای آیه «تام» است.
👈 زیرا ادامه آیات به آن (و قبل از آن) مربوط نیست. چه از نظر لفظ چه معنا.
✅ عدم ارتباط لفظی به این دلیل است که عبارت «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ ...» مستانفه است (ابتدای آن «واو» استئنافیه است و حالیه یا عاطفه نمیباشد) و بنابراین از لحاظ اعراب هیچ تعلقی به ماقبل ندارد.
✅ عدم تعلق معنایی به این دلیل است که آیات پیشین در پی توجه دادن بندگان به خلقت خداوند قدرت و حکمت او در آفرینش آسمانها و کوهها و ... است و اما بعد از آن به داستان لقمان وارد میشود و پندهای او به فرزندش را ذکر میکند.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت سوم 🔷 در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت، قطعا ارتباط
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت چهارم
🔹 وقف تام:
🖊 وقف بر کلمهای است که مابعدش به آن (و پیش از آن) مربوط نباشد. چه از نظر لفظ و چه معنا.
✔️ به عقیده شیخ «محمود الحصری» صاحب «معالمالاهتداء» این گونه وقف غالبا در انتهای آیات اتفاق میافتد و به ویژه در پایان داستانها.
🔸 استاد محمود خلیل نمونهای را برای وقف تام مطرح و شرح میکند:
🌿 هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿لقمان - ۱۱﴾ وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿١٢﴾
📌 وقف بر «مُبِينٍ» در انتهای آیه «تام» است.
👈 زیرا ادامه آیات به آن (و قبل از آن) مربوط نیست. چه از نظر لفظ چه معنا.
✅ عدم ارتباط لفظی به این دلیل است که عبارت «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ ...» مستانفه است (ابتدای آن «واو» استئنافیه است و حالیه یا عاطفه نمیباشد) و بنابراین از لحاظ اعراب هیچ تعلقی به ماقبل ندارد.
✅ عدم تعلق معنایی به این دلیل است که آیات پیشین در پی توجه دادن بندگان به خلقت خداوند قدرت و حکمت او در آفرینش آسمانها و کوهها و ... است و اما بعد از آن به داستان لقمان وارد میشود و پندهای او به فرزندش را ذکر میکند.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سوم 2️⃣ حلق ✅ اندامی است که از پایین به حنجره (تارهای صوتی) و از
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت چهارم
3️⃣ زبان (لسان)
✅ زبان با حرکتهای مختلف خود و به وسیله تغییر حالت و حجم دهان، کم و بیش در ادای تمامی حروف نقش دارد
✅ لکن به عقیده دانشمندان تجوید، ۱۸ حرف مستقیما به وسیله زبان تولید میشود و در واقع مخرج هریک از آنها قسمتی از زبان است
✅ این حروف عبارتند از: ق، ک، ض، ج، ش، ی، ص، س، ز، ط، د، ت، ظ، ذ، ث، ل، ن، ر
✅ قسمتهای مختلف زبان در علم تجوید عبارت است از:
▪️ «اقصی اللسان» یا «انتهای زبان»
▪️ «وسط اللسان»
▪️ «طَرَف اللسان» یا «سر زبان»
▪️ «حافة اللسان» یا «کناره زبان»
▪️ «جذر اللسان» یا «ریشه زبان»
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»
اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#مخارجحروف
#زبان
#ستودهنیا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل و یکم یاءات اضافه - قسمت نخست - مقدمه 🔸 یاء اضافه عبار
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلودوم
یاءات اضافه – قسمت دوم
🔹 عدد یاءات اضافه در قرآن بیش از ۲۲۰ مورد است که در حدود ۶۰ مورد، ورش در فتح یا اسکان مانند حفص عمل نموده است.
📌 به دلیل تعدد و تنوع در موارد یاءات اضافه، نمیتوان قائدهای مشخص برای فتح یا اسکان آن بیان نمود.
🔸 فلذا برای تسلط بر روایت ورش، لازم است تمامی موارد یاءات اضافه با تمرین و ممارست به خاطر سپرده شود. همانگونه که «فرشالحروف» روایت را باید حفظ نمود.
🖌 با این وجود برای سهولت آموزش، کلیه موارد را در ۴ گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند:
▪️ یاء اضافه که پس از آن همزه قطع آمده باشد
▪️ یاء اضافه که پس از آن «الـ» آمده باشد
▪️ یاء اضافه که پس از آن همزه وصل به غیر از «الـ» آمده باشد
▪️ یاء اضافه که پس از آن حرف دیگری آمده باشد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت پنجم
🔹 وقف کافی:
🖊 وقف بر کلمهای است که مابعدش به آن (و پیش از آن) از نظر لفظ مربوط نباشد. لکن از لحاظ معنا به هم مربوط باشند.
✔️ به عقیده استاد محمودخلیل الحصری صاحب معالمالاهتداء این گونه وقف در انتهای آیات و در میانه آیات اتفاق میافتد.
🔸 شیخ محمود الحصری نمونهای را برای وقف کافی مطرح و شرح میکند:
🌿 إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَايَعْقِلُونَ ﴿حجرات - ۴﴾ وَلَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٥﴾
📌 وقف بر «لَايَعْقِلُون» در انتهای آیه ۴ «کافی» است.
👈 زیرا ادامه آیات با آن (و قبل از آن) ارتباط لفظی ندارد.
✅ یعنی در واقع جمله «وَلَوْ أَنَّهُمْ ...» از لحاظ نحوی «مستأنفه» است و از لحاظ اعراب هیچ تعلقی به ماقبل ندارد.
👈 و اما واضح است که ارتباط معنایی میان آیات وجود دارد.
✅ زیرا تمام آنها در باب مقام و منزلت رفیع پیامبر اسلام(ص) است و لزوم بزرگداشت حضرتش توسط مومنان و رعایت ادب در محضر ایشان و ... .
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت چهارم 3️⃣ زبان (لسان) ✅ زبان با حرکتهای مختلف خود و به وسیله تغی
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت پنجم
3⃣ زبان (لسان)
🔸 اقصی اللسان (انتهای زبان)
🖊 مخرج ۲ حرف «ق» و «ک» در انتهای زبان قرار دارد
📌 در تلفظ هر دو حرف، انتهای زبان بالا میرود و به سقف دهان (حنک اعلی) میخورد، هوا حبس میشود و به محض رها شدن، تلفظ آنها صورت میگیرد
🔸 تفاوت «ق» و «ک»
👈 با وجود هممخرج بودن، اما این دو حرف تفاوتهایی دارند که باعث تمیز آنها از یکدیگر میشود:
▪️ در تلفظ «ق» انتهای زبان به انتهای «نرمکام» برخورد میکند (چسبیده به زبان کوچک) اما «ک» کمی جلوتر از آن
▪️به عقیده اکثر دانشمندان تجوید «ق» دارای صفت «جهر» است اما «ک» را همه «مهموس» دانستهاند
▪️ «ق» دارای صفت «استعلاء» است اما «ک» نازک ادا میشود و «استفال» دارد
📚 برگرفته از «دانش تجوید»، اثر استاد محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#اقصیاللسان
#زبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلودوم یاءات اضافه – قسمت دوم 🔹 عدد یاءات اضافه در قرآن
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوسوم
یاءات اضافه – قسمت سوم
🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴
گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند
1️⃣ یاء اضافه که پس از آن همزه قطع آمده باشد
📌 موارد آن در قرآن ۱۷۶ است
🖊 ورش غالب این موارد را به «فتح» و تنها ۱۸ مورد را به «اسکان» یاء اضافه خوانده است
🖌 حفص بیشتر این موارد را به اسکان «ی» روایت نموده و فقط در ۱۳ مورد مانند ورش به فتح خوانده است
✅ موارد اندکی که ورش به اسکان خوانده غالبا «ی» اضافه در حالت مفعولی و پس از «نون وقایه» قرار دارد، یعنی: فعل + ـنـ + ی
👈 مانند:
▪️ فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ
▪️ أَنْظِرْنِي إِلَى
✅ موارد اندکی که حفص به فتح خوانده غالبا پس از یاء اضافه، همزه مکسور آمده است
👈 مانند:
▪️ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا
▪️ يَدِيَ إِلَيْكَ
🔺 چند نمونه دیگر:
🔹 حفص: دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا
🔸 ورش: دُعَائِيَ إِلَّا فِرَارًا
🔹 حفص: أُمِّيَ إِلَهَيْنِ
🔸 ورش: أُمِّيَ إِلَهَيْنِ
🔹 حفص: وَإِنِّي أُعِيذُهَا
🔸 ورش: وَإِنِّيَ أُعِيذُهَا
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت پنجم 🔹 وقف کافی: 🖊 وقف بر کلمهای است که مابعدش به آن (و
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت ششم - مراد از رابطه لفظی و معنوی
1⃣ ارتباط معنوی:
📌 ملاک و معیار رابطه معنوی بین دو عبارت آن است که از نظر معنا و موضوع به هم وابسته باشند
🖌 به طور مثال:
▪️ آیات ۲ تا ۵ سوره بقره از نظر معنا با هم ارتباط دارند، زیرا همه آنها درباره متقین و شرح حال آنهاست
▪️ آیات ۶ و ۷ این سوره شرح حال کافران است و آنها نیز با هم ارتباط معنوی دارند
▪️ آیات ۸ تا ۲۰ هم مربوط به منافقان است و لذا با هم رابطه معنایی دارند
2⃣ ارتباط لفظی:
📌 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است
🔸 یعنی یا قسمت اول از لحاظ نحوی عامل اعراب در قسمت دوم باشد
🔸 یا قسمت دوم عامل اعراب قسمت اول (البته برخی حالت سومی را هم در نظر میگیرند🔅)
🖌 برای نمونه:
▪️ در عبارت «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» کلمه «الصِّراطَ» مفعول است و عامل آن فعل «اهْدِ» بنابراین بین «اهْدِنَا» با «الصِّراطَ» رابطه لفظی برقرار است
▪️ این ارتباط در عبارت «إِیَّاكَ نَعْبُدُ» معکوس است زیرا «نَعْبُدُ» فعل است و مفعول آن «إِیَّاكَ»
📝 ادامه دارد...
📚 برگرفته از کتاب «قواعد وقف و ابتدا» اثر استاد محمدکاظم شاکر
🔅 البته برخی حالت سومی را نیز در نظر میگیرند که هر دو قسمت (یا چند قسمت) معمول یک عامل باشند
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت پنجم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 اقصی اللسان (انتهای زبان) 🖊 مخرج ۲ حرف «ق»
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت ششم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 وسط اللسان
🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در وسط زبان قرار دارد
📌 این ۳ حرف از نزدیک شدن یا چسبیدن و کنده شدن وسط زبان به سقف دهان تولید میشود و البته میان آنها تفاوتهایی وجود دارد
🔹 تلفظ حرف ج:
📝 وسط زبان بالا میآید و به کام بالا میچسبد، هوای خارج شده از ششها را محبوس میکند و به محض کنده شدن حرف «ج» تولید میشود
🔹 تلفظ حرف ش:
📝 وسط زبان بالا میآید و به کام بالا بسیار نزدیک میشود، هوا با شدت از شکاف باریک میان زبان و کام عبور میکند و حرف «ش» تولید میشود
🔹 تلفظ حرف ی:
📝 وسط زبان به کام بالا نزدیک میشود، هوای خارج شده از ششها همراه با جهر از فاصله بین زبان و کام عبور میکند و حرف «ی» تولید میشود
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#وسطاللسان
#زبان
#شجری
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوسوم یاءات اضافه – قسمت سوم 🔹 در منابع قرائی، یاءات ا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوچهارم
یاءات اضافه – قسمت چهارم
🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند
2️⃣ یاء اضافه که پس از آن «الـ» تعریف آمده باشد
📌 موارد آن در قرآن ۱۴ است
🖊 ورش تمام این موارد را به «فتح» از نافع روایت کرده است
🖌 حفص نیز در ۱۳ مورد مانند ورش روایت نموده و تنها در ۱ مورد به اسکان خوانده است:
👈 عَهْدِي الظَّالِمِينَ
🔺 چند نمونه دیگر:
🎗 عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
🎗 عِبادِيَ الَّذِينَ
🎗 رَبِّيَ الَّذِي
🎗 وَلِيِّيَ اللَّهُ
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup