eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
585 دنبال‌کننده
44 عکس
135 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم قسمت هشتم – سکت و ادراج 1️⃣ سکت‌های چهارگانه 🔸 م
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم قسمت نهم – سکت و ادراج 2️⃣ سکت بر ساکن پیش از همزه 🔸 از میان قراء سبعه تنها «حمزه کوفی» در چنین مواردی سکت نموده که در طرق روایت «خلف از حمزه» حداقل در این ۳ مورد به سکت (در غیر وقف) خوانده شده است: 🔹 سکت بر یاء ساکن در کلمه «شَیء»: شَیئاً، شَیءٌ 🔹 سکت بر «الـ» تعریف: مِنَ الأرضِ، وَالأمرُ 🔹 سکت بر ساکن مفصول (یعنی ساکن در انتهای کلمه و همزه در ابتدای کلمه بعد): هَل أدُلُّکُم، مِن أرضِنا 👈 و اما در روایت حفص از عاصم: 📌 در طرق مشهور حفص هیچ‌یک از موارد فوق به سکت نیامده است و تنها از معدودی از طرق (در برخی از منابع از طریق ابوطاهر از عبید و طریق زرعان از عمرو) مواردی از سکت نقل شده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد عبدالمنعم طوخی 📖 سوره مبارکه انفطار – آیات 1 تا 8 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ ﴿١﴾ هنگامی که آسمان بشکافد 🌿 وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انْتَثَرَتْ ﴿٢﴾ و هنگامی که ستارگان پراکنده شوند 🌿 وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ ﴿٣﴾ و هنگامی که دریاها شکافته شود [و به هم بپیوندد] 🌿 وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ ﴿٤﴾ و هنگامی که قبرها زیر و رو شود 🌿 عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ ﴿٥﴾ هرکسی آنچه را [از خیر و شر] پیش فرستاده و بازپس نهاده بداند. 🌿 يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ ﴿٦﴾ ای انسان! چه چیزی تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور کرده است؟ 🌿 الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ ﴿٧﴾ همان کسی که تو را آفرید و اندامت را درست و نیکو ساخت و متعادل و متناسب قرار داد 🌿 فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ ﴿٨﴾ و تو را در هر نقش و صورتی که خواست ترکیب کرد. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1465905951.mp3
14.06M
🔈 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن 📖 سوره مبارکه آل‌عمران آیات ۱۲۱ تا ۱۴۱ 🔵 تلاوت مختار دهقان نماینده خراسان رضوی و نفر برگزیده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در سال ۱۳۹۷ 📝 ادامه تحلیل: 📌 فراز ۳۹ و پایانی نیز انتقال رست به بیات است که جواب بیات روی درجه پنجم رست قرار گرفته و در نتیجه بیات از رست ۴ درجه پایین‎تر می‎افتد. 📌 با توجه به انتقالات انجام شده نت فرود از نت شروع ۵ درجه بالاتر است، لکن از حیث لحن تطابق دارد. 📌 قاری محترم از غنای لحنی و قدرت تنغیم مناسبی برخوردار است و برخی از فرازها را نیز بسیار زیبا و نوآورانه و جذاب اجرا نموده، از جمله فراز ۳۷ در مقام رست و نغمه موسوم به «رهاوی» که به شیوه استاد طبلاوی بسیار زیبا اجرا شده و فراز ۲۶ «الذین ینفقون ... عن الناس» در مقام نهاوند (فرح‎فزا) که با استفاده از قدرت و لطافت صوت، ملودی زیبا و دلنشینی آفریده است. 📌 در مواردی ناکوکی در تلاوت قاری محترم دیده شد. از جمله در فراز ۸ در مقام رست (نیریز) در عبارت «اَلَن یکفیکم» و «رَبُّـکم» و در فراز ۱۹ در عبارت «یا ایّها الذین» و در فراز ۲۳ در عبارت «و اَطیعوا» و در فراز ۲۷ روی عبارت «یُحبّ» و در قفله فراز ۳۴ در عبارت «للمتّقین». ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
28.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉تلاوت کوتاه و زیبا با صدای استاد «محمدحکیم‌عمران» ۩ سوره مبارکه اعراف - آیات ۱۴۴ تا ۱۴۷ 🗯 تحلیل: 📌 استاد در این تلاوت کوتاه از ۴ انتقال لحنی استفاده و در تمامی آنها پرده قرار را نیز جابجا نموده است. ✅ در نخستین انتقال، مرحوم عمران در «... فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ ...» از «شوری» به «بیات» منتقل شده و قرار تلاوت را یک جنس (۲ و نیم پرده) بالاتر می‎برد. 🖌 سپس در «... يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ ...» با استفاده از «حسینی عشیران» یک بار دیگر پرده قرار ۳ درجه (یک جنس) بالا می‎رود. ✔️ استاد در سومین انتقال که فوق العاده تکنیکی و البته کمیاب و عالمانه بوده است، در «... وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ ...» بیات را به سگاه تبدیل کرده، قرار را به اندازه ۲ درجه پایین می‎آورد. 🖊 آخرین بار نیز در «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا ...» با انتقال به رست، تلاوت ۲ درجه دیگر نزول یافته، با همین مقام و در همین پرده به فرود ختم می‎شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌وهشتم باب همزه – همزه مزدوج – نمونه‌ها 🌿 حَتَّىٰ إِذَ
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌و‌نهم رفع التقای ساکنین - قسمت نخست 🔹 در صورتی که پس از حرف ساکن، همزه وصلی قرار گیرد که در صورت ابتدا مضموم باشد، ورش -به خلاف حفص- ساکن اول را با ضمه به ساکن دوم وصل می‌کند. 🔸 مانند: 📌 قُلُ ٱنـۡـظُرُوا 📌 أَوُ ٱنـۡـقُص 📌 لَقَدُ ٱسـۡــتُهزِئَ 👈 ورش در سایر موارد برای رفع التقای ساکنین همانند حفص عمل نموده‌است. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉تلاوت بسیار زیبا تقدیم به روح امام راحل و شهدای 15 خرداد ۩ سوره مبارکه واقعه - آیات 8 تا 19 🌿 فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾ سعادتمندان، چه بلندمرتبه‌اند سعادتمندان! 🌿 وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾ و شقاوتمندان، چه دون‌پایه‌اند شقاوتمندان! 🌿 وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ و پیشی‌گیرندگان [به اعمال نیک] که پیشی‌گیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند 🌿 أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾ آنان مقربانند 🌿 فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾ در بهشت‌های پرنعمت 🌿 ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾ گروهی بسیار از پیشینیان 🌿 وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾ و اندکی از پسینیان 🌿 عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ بر تخت‌هایی زربافت 🌿 مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾ در حالی که روبروی یکدیگر بر آنها تکیه دارند يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾ نوجوانانی همیشه نوجوان، همواره [برای خدمت] پیرامونشان می‌گردند 🌿 بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ ﴿١٨﴾ با قدح‌ها و کوزه‌ها و جام‌هایی از باده ناب و پاک 🌿 لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾ که از نوشیدنش نه سردرد گیرند و نه مست و بی‌خرد شوند ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای چهار تن از اساتید بزرگ 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه انفطار 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿17﴾ و تو چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ باز چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمی‌کند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹ 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ 📝 تحلیل: 1️⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نموده‌اند. 2️⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نموده‌اند. 3️⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» هم در این مقطع به روایت خلف قرائت کرده‌اند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نموده‌اند. 4️⃣ استاد «محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کرده‌اند. 💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚 ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نخست 🔹 اقوال در زمینه انواع و اقسام وقف، فراوان است و اهل
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت دوم 1️⃣ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت: 🔸وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود 🔸 همچنین ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است 2️⃣ در صورتی که بین دو عبارت ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند: 🔸 وقف بر انتهای عبارت اول را «وقف کافی» نام داده‌اند 🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده می‌شود 3️⃣ در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت قطعا ارتباط معنوی نیز دایر خواهد بود و در این صورت: 🔸 وقف بر انتهای قسمت اول تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود 🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است 🔹 توضیحات بیشتر و نمونه‌ها ان‌شاءالله در آینده ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف 🔹 مخرج حرف: ▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم. 🔹 تعداد مخارج حروف: ▪️ تعداد حروف الفبا در زبان عربی ۲۸ و تعداد مخرج هفده (و به قولی ۱۶ یا ۱۴) است. ▪️ در حقیقت برخی از حروف دارای مخرج مشترک هستند. 🔸 برای نمونه: ▪️ از مخرج «ض» حرف دیگری تلفظ نمی‌شود ▪️ و اما «ع» و «ح» از یک مخرج ادا می‌گردد ▪️ و نیز ۳ حرف «ث» و «ذ» و «ظ» نیز در مخرج مشترکند ▪️ و در مخرج لب‌ها چهار حرف «ب»، «م»، «و» و «ف» تولید می‌شود. 📚 برگرفته از کتاب«دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت سوم 🔷 در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت، قطعا ارتباط معنوی نیز دایر است و در این صورت، وقف بین ۲ عبارت، تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود. 🔵 تفاوت وقف حسن و قبیح: 📌در صورت وجود ارتباط لفظی، وقف بر عبارت نخست با ۲ شرط وقف حسن خواهد بود: 🖊 عبارت نخست کامل و مفید معنا باشد 🖊 معنای عبارت نخست «مراد» باشد 👈 چند نکته: 📌 معنای «غیرمراد» یعنی معنایی غیر از آنچه مقصود کلام وحی است. 📌 گاهی ممکن است وقف قبیح متضمن معنای «فاسد» باشد. مثلا نسبت ناروا یا شرک‌آلود به ذات اقدس الله، که در این صورت برخی از آن به وقف «اقبح» تعبیر نموده‌اند. 📌این موارد در مورد ابتدای حسن و قبیح نیز صادق است. 🔹 توضیحات بیشتر و نمونه‌ها ان‌شاءالله در آینده ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه یوسف - آیات ۲۲ و ۲۳ 🌿 وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿٢٢﴾ و هنگامی که یوسف به سنّ کمال رسید حکمت و دانش به او عطا کردیم. و ما نیکوکاران را این‌گونه پاداش می‌دهیم. 🌿 وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٣﴾ و آن [زنی] که یوسف در خانه‌اش بود از یوسف با نرمی و مهربانی خواستار کام‌جویی شد و درها را بست و به او گفت: «پیش بیا». یوسف گفت: «پناه بر خدا، او پروردگار من است، جایگاهم را نیکو داشت، به یقین ستمکاران رستگار نمی‌شوند». ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف 🔹 مخرج حرف: ▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم. 🔹 تعداد
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوم 🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقه‌بندی نموده‌اند: ◾️ جوف ▪️ حلق ▪️ زبان (لسان) ▪️ لب‌ها (شفتان) ▪️ خیشوم 1⃣ جوف ◾️ عبارتست از فضای خالی داخل حلق و دهان که مسیر عبور هواست. ◾️ به عقیده دانشمندان تجوید، «جوف» مخرج و محل تولید حروف مدی و حرکات است. ◾️ البته آواشناسان محل تولید اولیه حروف مدی و حرکات را حنجره (تارهای صوتی) می‌دانند و «جوف» را عامل تشدید، تقویت و کمال صدای آنها. 🔹 نکته: ◾️ حروف مدی = الف، واو و یاء بدون حرکت ◾️ حرکات = صداهای کوتاه = َ ِ ُ 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
202030_1515100350.mp3
2.19M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلم رفع التقای ساکنین – نمونه‌ها 🌿 إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿یوسف - 8﴾ اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ ... ﴿٩﴾ 🌿 وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... ﴿مائده - 49﴾ 🌿 نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿مزمل - 3﴾ 🌿 قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى ... ﴿اسراء - 110﴾ 🌿 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ ... ﴿بقره - 173﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوم 🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقه‌بندی نمو
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سوم 2️⃣ حلق ✅ اندامی است که از پایین به حنجره (تارهای صوتی) و از بالا به دهان مرتبط است. ✅ به عقیده دانشمندان تجوید، «حلق» جایگاه تلفظ ۶ حرف است که در ۳ مخرج قرار دارند: ◾️ ابتدای حلق (نزدیک دهان = ادنی‌الحلق) محل تلفظ غ - خ ◾️ وسط حلق محل تلفظ ع - ح ◾️ انتهای حلق (نزدیک حنجره = اقصی‌الحلق) محل تلفظ ه - ء 🔹 نکته: 👈 در آثار پیشینیان تنها در «اسباب حدوث الحروف» ابن سینا (رحمه الله) چیزی جز این تقسیم‌بندی آمده است. او مخرج دو حرف ه - ء را خود حنجره (تارهای صوتی) دانسته و نه حلق. مطلبی که علم آواشناسی مدرن نیز آن را تایید می‌کند. شیخ‌الرئیس(رحمه الله) با تبحری که در طب داشت به این نکته دست یافته بود. 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلم رفع التقای ساکنین – نمونه‌ها 🌿 إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل و یکم یاءات اضافه - قسمت نخست - مقدمه 🔸 یاء اضافه عبارت است یاء ضمیر متصل متکلم وحده که به اسم و فعل و حرف اضافه می‌شود ✔️ و در صورت اتصال به فعل، مفعول‌به و محلا منصوب ✔️ در صورت اضافه شدن به اسم، مضاف‌الیه و محلا مجرور ✔️ و در صورت اتصال به حرف، معمول آن حرف خواهد بود، مثلا مجرور به حرف جر، اسم حرف مشبهه بالفعل و ... 👈 مطرح شدن بابی تحت عنوان یاءات اضافه در اصول قرائی بدین سبب بوده که بین قراء بر سر حرکت «ی» در آخر کلمات اختلاف است: ✅ «ی» اضافه به فتحه یا سکون خوانده شده است 📝 برای نمونه در قرائت عاصم به روایت حفص، موارد زیر به فتح یاء اضافه آمده است: ▪️ قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا ...﴿طه -١٨﴾ ▪️ ... وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا ... ﴿نوح -٢٨﴾ ▪️ ... يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ﴿انبیاء -۱۰۵﴾ 📝 و همچنین در نمونه‌های زیر، حفص یاء اضافه را به سکون از عاصم روایت نموده است: ▪️ ... قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿بقره -۱۲۴﴾ ▪️ قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي ... ﴿انعام -١٥﴾ ▪️ ... فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا ﴿مریم -٥﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
50.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «مصطفی اسماعیل» 📖 سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۳ تا ۳۰ 📝 تحلیل: 📌 مقطع به قرائت عاصم به روایت حفص (غیر شاطبیه) و در مقام بیات آغاز شده است 🖊 استاد در آیه ۲۴ مقام شوری را اجرا نموده‌اند 🔹 ۲ فراز بعدی «أصلُها ثابِتٌ وَ ...» در راست‌نیریز است و سپس مجددا شوری و فرود در بیات 📌 سپس استاد از «وَ اُدخِلَ الَّذینَ ...» اعاده نموده، وارد مقام رست و روایت «ورش از نافع» می‌شود 🔸استاد رست را روی درجه هفتم بیات قرار داده‌اند و بنابراین قرار تلاوت ۱ درجه پایین می‌آید ✔️ مجددا راست‌نیریز برای مقدمه‌چینی و ورود به بیات (اکتاوی) و از آیه ۲۵ رسما ورود به بیات 🖊 از انتهای آیه ۲۷ اجرای صبا آغاز می‌شود و تا انتهای آیه ۲۸ ادامه دارد 🖌 سپس مجددا بیات و ختم مقطع با مقام شوری ❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟ ❓ از بُعد قرائات چه نقدهایی به تلاوت وارد است؟ ❓ به لحن آیه ۲۴ (راست‌نیریز) چه نقدی می‌توان از بُعد «لحن‌الاداء» وارد نمود؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت چهارم 🔹 وقف تام: 🖊 وقف بر کلمه‌ای است که مابعدش به آن (و پیش از آن) مربوط نباشد. چه از نظر لفظ و چه معنا. ✔️ به عقیده شیخ «محمود الحصری» صاحب «معالم‌الاهتداء» این گونه وقف غالبا در انتهای آیات اتفاق می‌افتد و به ویژه در پایان داستان‌ها. 🔸 استاد محمود خلیل نمونه‌ای را برای وقف تام مطرح و شرح می‌کند: 🌿 هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿لقمان - ۱۱﴾ وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿١٢﴾ 📌 وقف بر «مُبِينٍ» در انتهای آیه «تام» است. 👈 زیرا ادامه آیات به آن (و قبل از آن) مربوط نیست. چه از نظر لفظ چه معنا. ✅ عدم ارتباط لفظی به این دلیل است که عبارت «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ ...» مستانفه است (ابتدای آن «واو» استئنافیه است و حالیه یا عاطفه نمی‌باشد) و بنابراین از لحاظ اعراب هیچ تعلقی به ماقبل ندارد. ✅ عدم تعلق معنایی به این دلیل است که آیات پیشین در پی توجه دادن بندگان به خلقت خداوند قدرت و حکمت او در آفرینش آسمان‌ها و کوهها و ... است و اما بعد از آن به داستان لقمان وارد می‌شود و پندهای او به فرزندش را ذکر می‌کند. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت سوم 🔷 در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت، قطعا ارتباط
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت چهارم 🔹 وقف تام: 🖊 وقف بر کلمه‌ای است که مابعدش به آن (و پیش از آن) مربوط نباشد. چه از نظر لفظ و چه معنا. ✔️ به عقیده شیخ «محمود الحصری» صاحب «معالم‌الاهتداء» این گونه وقف غالبا در انتهای آیات اتفاق می‌افتد و به ویژه در پایان داستان‌ها. 🔸 استاد محمود خلیل نمونه‌ای را برای وقف تام مطرح و شرح می‌کند: 🌿 هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿لقمان - ۱۱﴾ وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿١٢﴾ 📌 وقف بر «مُبِينٍ» در انتهای آیه «تام» است. 👈 زیرا ادامه آیات به آن (و قبل از آن) مربوط نیست. چه از نظر لفظ چه معنا. ✅ عدم ارتباط لفظی به این دلیل است که عبارت «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ ...» مستانفه است (ابتدای آن «واو» استئنافیه است و حالیه یا عاطفه نمی‌باشد) و بنابراین از لحاظ اعراب هیچ تعلقی به ماقبل ندارد. ✅ عدم تعلق معنایی به این دلیل است که آیات پیشین در پی توجه دادن بندگان به خلقت خداوند قدرت و حکمت او در آفرینش آسمان‌ها و کوهها و ... است و اما بعد از آن به داستان لقمان وارد می‌شود و پندهای او به فرزندش را ذکر می‌کند. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سوم 2️⃣ حلق ✅ اندامی است که از پایین به حنجره (تارهای صوتی) و از
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت چهارم 3️⃣ زبان (لسان) ✅ زبان با حرکت‌های مختلف خود و به وسیله تغییر حالت و حجم دهان، کم و بیش در ادای تمامی حروف نقش دارد ✅ لکن به عقیده دانشمندان تجوید، ۱۸ حرف مستقیما به وسیله زبان تولید می‌شود و در واقع مخرج هریک از آن‌ها قسمتی از زبان است ✅ این حروف عبارتند از: ق، ک، ض، ج، ش، ی، ص، س، ز، ط، د، ت، ظ، ذ، ث، ل، ن، ر ✅ قسمت‌های مختلف زبان در علم تجوید عبارت است از: ▪️ «اقصی اللسان» یا «انتهای زبان» ▪️ «وسط اللسان» ▪️ «طَرَف اللسان» یا «سر زبان» ▪️ «حافة اللسان» یا «کناره زبان» ▪️ «جذر اللسان» یا «ریشه زبان» 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل و یکم یاءات اضافه - قسمت نخست - مقدمه 🔸 یاء اضافه عبار
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌ودوم یاءات اضافه – قسمت دوم 🔹 عدد یاءات اضافه در قرآن بیش از ۲۲۰ مورد است که در حدود ۶۰ مورد، ورش در فتح یا اسکان مانند حفص عمل نموده است. 📌 به دلیل تعدد و تنوع در موارد یاءات اضافه، نمی‌توان قائده‌ای مشخص برای فتح یا اسکان آن بیان نمود. 🔸 فلذا برای تسلط بر روایت ورش، لازم است تمامی موارد یاءات اضافه با تمرین و ممارست به خاطر سپرده شود. همان‌گونه که «فرش‌الحروف» روایت را باید حفظ نمود. 🖌 با این وجود برای سهولت آموزش، کلیه موارد را در ۴ گروه طبقه‌بندی و تفاوت‌های بین ورش و حفص را بیان نموده‌اند: ▪️ یاء اضافه که پس از آن همزه قطع آمده باشد ▪️ یاء اضافه که پس از آن «الـ» آمده باشد ▪️ یاء اضافه که پس از آن همزه وصل به غیر از «الـ» آمده باشد ▪️ یاء اضافه که پس از آن حرف دیگری آمده باشد ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت پنجم 🔹 وقف کافی: 🖊 وقف بر کلمه‌ای است که مابعدش به آن (و پیش از آن) از نظر لفظ مربوط نباشد. لکن از لحاظ معنا به هم مربوط باشند. ✔️ به عقیده استاد محمودخلیل الحصری صاحب معالم‌الاهتداء این گونه وقف در انتهای آیات و در میانه آیات اتفاق می‌افتد. 🔸 شیخ محمود الحصری نمونه‌ای را برای وقف کافی مطرح و شرح می‌کند: 🌿 إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَايَعْقِلُونَ ﴿حجرات - ۴﴾ وَلَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٥﴾ 📌 وقف بر «لَايَعْقِلُون» در انتهای آیه ۴ «کافی» است. 👈 زیرا ادامه آیات با آن (و قبل از آن) ارتباط لفظی ندارد. ✅ یعنی در واقع جمله «وَلَوْ أَنَّهُمْ ...» از لحاظ نحوی «مستأنفه» است و از لحاظ اعراب هیچ تعلقی به ماقبل ندارد. 👈 و اما واضح است که ارتباط معنایی میان آیات وجود دارد. ✅ زیرا تمام آنها در باب مقام و منزلت رفیع پیامبر اسلام(ص) است و لزوم بزرگداشت حضرتش توسط مومنان و رعایت ادب در محضر ایشان و ... . ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت چهارم 3️⃣ زبان (لسان) ✅ زبان با حرکت‌های مختلف خود و به وسیله تغی
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت پنجم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 اقصی اللسان (انتهای زبان) 🖊 مخرج ۲ حرف «ق» و «ک» در انتهای زبان قرار دارد 📌 در تلفظ هر دو حرف، انتهای زبان بالا می‌رود و به سقف دهان (حنک اعلی) می‌خورد، هوا حبس می‌شود و به محض رها شدن، تلفظ آن‌ها صورت می‌گیرد 🔸 تفاوت «ق» و «ک» 👈 با وجود هم‌مخرج بودن، اما این دو حرف تفاوت‌هایی دارند که باعث تمیز آنها از یکدیگر می‌شود: ▪️ در تلفظ «ق» انتهای زبان به انتهای «نرم‌کام» برخورد می‌کند (چسبیده به زبان کوچک) اما «ک» کمی جلوتر از آن ▪️به عقیده اکثر دانشمندان تجوید «ق» دارای صفت «جهر» است اما «ک» را همه «مهموس» دانسته‌اند ▪️ «ق» دارای صفت «استعلاء» است اما «ک» نازک ادا می‌شود و «استفال» دارد 📚 برگرفته از «دانش تجوید»، اثر استاد محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌ودوم یاءات اضافه – قسمت دوم 🔹 عدد یاءات اضافه در قرآن
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وسوم یاءات اضافه – قسمت سوم 🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقه‌بندی و تفاوت‌های بین ورش و حفص را بیان نموده‌اند 1️⃣ یاء اضافه که پس از آن همزه قطع آمده باشد 📌 موارد آن در قرآن ۱۷۶ است 🖊 ورش غالب این موارد را به «فتح» و تنها ۱۸ مورد را به «اسکان» یاء اضافه خوانده است 🖌 حفص بیشتر این موارد را به اسکان «ی» روایت نموده و فقط در ۱۳ مورد مانند ورش به فتح خوانده است ✅ موارد اندکی که ورش به اسکان خوانده غالبا «ی» اضافه در حالت مفعولی و پس از «نون وقایه» قرار دارد، یعنی: فعل + ـنـ + ی 👈 مانند: ▪️ فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ ▪️ أَنْظِرْنِي إِلَى ✅ موارد اندکی که حفص به فتح خوانده غالبا پس از یاء اضافه، همزه مکسور آمده است 👈 مانند: ▪️ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا ▪️ يَدِيَ إِلَيْكَ 🔺 چند نمونه دیگر: 🔹 حفص: دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا 🔸 ورش: دُعَائِيَ إِلَّا فِرَارًا 🔹 حفص: أُمِّيَ إِلَهَيْنِ 🔸 ورش: أُمِّيَ إِلَهَيْنِ 🔹 حفص: وَإِنِّي أُعِيذُهَا 🔸 ورش: وَإِنِّيَ أُعِيذُهَا ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت پنجم 🔹 وقف کافی: 🖊 وقف بر کلمه‌ای است که مابعدش به آن (و
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت ششم - مراد از رابطه لفظی و معنوی 1⃣ ارتباط معنوی: 📌 ملاک و معیار رابطه معنوی بین دو عبارت آن است که از نظر معنا و موضوع به هم وابسته باشند 🖌 به طور مثال: ▪️ آیات ۲ تا ۵ سوره بقره از نظر معنا با هم ارتباط دارند، زیرا همه آنها درباره متقین و شرح حال آنهاست ▪️ آیات ۶ و ۷ این سوره شرح حال کافران است و آنها نیز با هم ارتباط معنوی دارند ▪️ آیات ۸ تا ۲۰ هم مربوط به منافقان است و لذا با هم رابطه معنایی دارند 2⃣ ارتباط لفظی: 📌 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است 🔸 یعنی یا قسمت اول از لحاظ نحوی عامل اعراب در قسمت دوم باشد 🔸 یا قسمت دوم عامل اعراب قسمت اول (البته برخی حالت سومی را هم در نظر می‌گیرند🔅) 🖌 برای نمونه: ▪️ در عبارت «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» کلمه «الصِّراطَ» مفعول است و عامل آن فعل «اهْدِ» بنابراین بین «اهْدِنَا» با «الصِّراطَ» رابطه لفظی برقرار است ▪️ این ارتباط در عبارت «إِیَّاكَ نَعْبُدُ» معکوس است زیرا «نَعْبُدُ» فعل است و مفعول آن «إِیَّاكَ» 📝 ادامه دارد... 📚 برگرفته از کتاب «قواعد وقف و ابتدا» اثر استاد محمدکاظم شاکر 🔅 البته برخی حالت سومی را نیز در نظر می‌گیرند که هر دو قسمت (یا چند قسمت) معمول یک عامل باشند ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup