فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 سوره مبارکه رعد آیه 3 🕋
🎤 مقطع زیبا با صدای «محمد دارابی»
🎼 اجرا در مقام سگاه(عراق - هزام)
🌿 وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَارًا ۖ وَمِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ ۖ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 دعای روز بیستوهشتم رمضانالمبارک 🕋
🔉 با نوای فرید منصوریان
🎼 اجرا در مقام حجاز
🌱 خدایا در این روز بهرهام را از مستحبات فراوان گردان
🌱 و مرا با تحقق درخواستها اکرام فرما
🌱 و در بین وسائل آن وسیلهای که زودتر مرا به تو میرساند نزدیکم کن
🌱 ای آن که سماجت بندگان تو را از دیگران غافل نسازد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
📖 سوره مبارکه صف 10 تا 14
🌿 یَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ
🔹 اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آيا شما را بر تجارتى كه از عذاب دردناك قيامت نجاتتان دهد راهنمايى كنم؟
🔹 به خدا و رسولش ايمان آوريد و با اموال و جانهايتان در راه خدا جهاد كنيد كه اين براى شما بهتر است، اگر بدانيد
🔹 در اين صورت خداوند گناهان شما را مىآمرزد و به باغهايى كه نهرها از زير آنها جارى است و خانههاى دلپسند در بهشتهاى جاودان واردتان مىكند. اين رستگارى بزرگى است
🖌 از نگاه قرآن در تجارت چند فرض وجود دارد:
▪️ تجارت بد: «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ»
▪️ تجارت بدون سود: «فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ»
▪️ تجارت كم سود: «مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ»
▪️ تجارت زيانبار: «إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ»
▪️ تجارت بسيار زيانبار: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ»
▪️ تجارت رسوا: «الْخُسْرانُ الْمُبِينُ»
▪️ تجارت راكد: «تَخْشَوْنَ كَسادَها»
▪️ تجارت مستمرّ و بادوام: «تِجارَةً لَنْ تَبُورَ»
▪️ تجارت نجاتبخش: «تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ»
🖊 در تجارت با خداوند، ما سرمايه را از خود او مىگيريم و با قيمت گزاف به خودش مىفروشيم!
🔻 شهدا و مجاهدان راه حق، جان و مال خود را در برابر بهشت با خداوند معامله نمودهاند:
🌿 إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 ترتیل آیاتی از جزء بیستونهم با صوت «محمدجواد علینژاد»
📖 سوره مبارکه حاقه 13 تا 33
🌿 فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ ﴿١٣﴾
🌿 وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً ﴿١٤﴾
🌿 فَيَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ ﴿١٥﴾
🌿 وَانْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَهِيَ يَوْمَئِذٍ وَاهِيَةٌ ﴿١٦﴾
🌿 وَالْمَلَكُ عَلَىٰ أَرْجَائِهَا ۚ وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ ﴿١٧﴾
🌿 يَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لَا تَخْفَىٰ مِنْكُمْ خَافِيَةٌ ﴿١٨﴾
🌿 فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ ﴿١٩﴾
🌿 إِنِّي ظَنَنْتُ أَنِّي مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ ﴿٢٠﴾
🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾
🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾
🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾
🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾
🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾
🌿 وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾
🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾
🌿 مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾
🌿 هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾
🌿 خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾
🌿 ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾
🌿 ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾
🌿 إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿٣٣﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 دعای روز بیستونهم رمضانالمبارک 🕋
🔉 با نوای مرتضی گواهی
🎼 اجرا در مقام سگاه (هزام)
🌱 خدایا در این روز مرا به رحمتت فراگیر
🌱 و توفیق عمل و دوری از گناه را روزیم گردان
🌱 و دلم را از سیاهیهای تهمت پاک گردان
🌱 ای مهربان بر بندگان باایمان
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
📖 سوره مبارکه حاقه 13 تا 33
🔸 پس آنگاه كه در صور دميده شود و زمين و كوهها در هم كوبيده شوند، در آن روز، واقعه قيامت به وقوع پيوندد
🔹 آسمان بشكافد و سست گردد و فرشتگان در اطراف آن منتظر فرمانند و عرش پروردگارت را در آن روز هشت نفر بالاى سر خود حمل مىكنند
🔹 در آن روز شما براى حساب و کتاب عرضه مىشويد در حالى كه هيچ چيز پنهانى از شما مخفى نماند
🌿 فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَهْ
🔸 در آن روز هركس كه نامه عملش به دست راستش داده شود شادىكنان مىگويد: بيایيد نامه مرا بخوانيد! من منتظر چنین روزی بودم و مىدانستم كه روزی با پرونده خودم روبهرو خواهم شد
🌈 اکنون او در زندگى رضايتبخشى خواهد بود. در بهشتى برين كه ميوههايش در دسترس است و به آنان گفته میشود به خاطر اعمالى كه در دنیا انجام داديد، حالا بخوريد و بياشاميد که گوارايتان باد
🌿 وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ فَيَقُولُ يا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتابِيَهْ
🔹 و امّا كسى كه نامه عملش به دست چپش داده شود مىگويد: اى كاش نامهام به من داده نشده بود و ای کاش اصلا نمىدانستم حسابم چيست؟ اى كاش مرگ پايان كارم بود و ديگر زنده نمىشدم. اکنون نه دارایى و ثروت دنیاییم و نه قدرتم به دردم نمیخورد و نجاتم نمیدهد
🔥 ندا میآید: بگيريد و در غل بكشيدش و سپس او را در آتش شعلهور بيندازيد. سپس در زنجيرى كه هفتاد ذراع باشد درآوريد. همانا او به خداى بزرگ ايمان نداشت
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 ترتیل آیاتی از جزء سی با صوت «ابوالفضل حسینعلی»
📖 سور مبارکه کوثر، کافرون، نصر، توحید، فلق و ناس
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ﴿١﴾فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ﴿٣﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿١﴾ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ﴿٢﴾ وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ﴿٣﴾ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿٤﴾وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ﴿٥﴾ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ﴿٦﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴿١﴾وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا﴿٢﴾فَسَبِّـحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴿٣﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ﴿١﴾ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ﴿٢﴾ وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ﴿٣﴾وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ﴿٤﴾وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ﴿٥﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ﴿١﴾مَلِكِ النَّاسِ﴿٢﴾ إِلَٰهِ النَّاسِ﴿٣﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ﴿٦﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 دعای روز سیم رمضانالمبارک 🕋
🔉 با نوای سیدعبدالوهاب موسوی
🎼 اجرا در دستگاه ماهور
🌱 خدایا روزه مرا در این روز مورد قدردانی و قبول قرار ده
🌱 آنگونه که مورد پسند تو و رسول تو باشد
🌱 و فروع آن را به واسطه اصولش محكم گردان
🌱 به حق سرور ما محمد و خاندان پاكش
🌱 والحمد لله رب العالمین
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم قسمت هشتم – سکت و ادراج 1️⃣ سکتهای چهارگانه 🔸 م
💡نکته تجویدی:
موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم
قسمت نهم – سکت و ادراج
2️⃣ سکت بر ساکن پیش از همزه
🔸 از میان قراء سبعه تنها «حمزه کوفی» در چنین مواردی سکت نموده که در طرق روایت «خلف از حمزه» حداقل در این ۳ مورد به سکت (در غیر وقف) خوانده شده است:
🔹 سکت بر یاء ساکن در کلمه «شَیء»: شَیئاً، شَیءٌ
🔹 سکت بر «الـ» تعریف: مِنَ الأرضِ، وَالأمرُ
🔹 سکت بر ساکن مفصول (یعنی ساکن در انتهای کلمه و همزه در ابتدای کلمه بعد): هَل أدُلُّکُم، مِن أرضِنا
👈 و اما در روایت حفص از عاصم:
📌 در طرق مشهور حفص هیچیک از موارد فوق به سکت نیامده است و تنها از معدودی از طرق (در برخی از منابع از طریق ابوطاهر از عبید و طریق زرعان از عمرو) مواردی از سکت نقل شده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد عبدالمنعم طوخی
📖 سوره مبارکه انفطار – آیات 1 تا 8
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ ﴿١﴾
هنگامی که آسمان بشکافد
🌿 وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انْتَثَرَتْ ﴿٢﴾
و هنگامی که ستارگان پراکنده شوند
🌿 وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ ﴿٣﴾
و هنگامی که دریاها شکافته شود [و به هم بپیوندد]
🌿 وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ ﴿٤﴾
و هنگامی که قبرها زیر و رو شود
🌿 عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ ﴿٥﴾
هرکسی آنچه را [از خیر و شر] پیش فرستاده و بازپس نهاده بداند.
🌿 يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ ﴿٦﴾
ای انسان! چه چیزی تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور کرده است؟
🌿 الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ ﴿٧﴾
همان کسی که تو را آفرید و اندامت را درست و نیکو ساخت و متعادل و متناسب قرار داد
🌿 فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ ﴿٨﴾
و تو را در هر نقش و صورتی که خواست ترکیب کرد.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1465905951.mp3
14.06M
🔈 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن
📖 سوره مبارکه آلعمران آیات ۱۲۱ تا ۱۴۱
🔵 تلاوت مختار دهقان نماینده خراسان رضوی و نفر برگزیده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در سال ۱۳۹۷
📝 ادامه تحلیل:
📌 فراز ۳۹ و پایانی نیز انتقال رست به بیات است که جواب بیات روی درجه پنجم رست قرار گرفته و در نتیجه بیات از رست ۴ درجه پایینتر میافتد.
📌 با توجه به انتقالات انجام شده نت فرود از نت شروع ۵ درجه بالاتر است، لکن از حیث لحن تطابق دارد.
📌 قاری محترم از غنای لحنی و قدرت تنغیم مناسبی برخوردار است و برخی از فرازها را نیز بسیار زیبا و نوآورانه و جذاب اجرا نموده، از جمله فراز ۳۷ در مقام رست و نغمه موسوم به «رهاوی» که به شیوه استاد طبلاوی بسیار زیبا اجرا شده و فراز ۲۶ «الذین ینفقون ... عن الناس» در مقام نهاوند (فرحفزا) که با استفاده از قدرت و لطافت صوت، ملودی زیبا و دلنشینی آفریده است.
📌 در مواردی ناکوکی در تلاوت قاری محترم دیده شد. از جمله در فراز ۸ در مقام رست (نیریز) در عبارت «اَلَن یکفیکم» و «رَبُّـکم» و در فراز ۱۹ در عبارت «یا ایّها الذین» و در فراز ۲۳ در عبارت «و اَطیعوا» و در فراز ۲۷ روی عبارت «یُحبّ» و در قفله فراز ۳۴ در عبارت «للمتّقین».
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
28.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉تلاوت کوتاه و زیبا با صدای استاد «محمدحکیمعمران»
۩ سوره مبارکه اعراف - آیات ۱۴۴ تا ۱۴۷
🗯 تحلیل:
📌 استاد در این تلاوت کوتاه از ۴ انتقال لحنی استفاده و در تمامی آنها پرده قرار را نیز جابجا نموده است.
✅ در نخستین انتقال، مرحوم عمران در «... فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ ...» از «شوری» به «بیات» منتقل شده و قرار تلاوت را یک جنس (۲ و نیم پرده) بالاتر میبرد.
🖌 سپس در «... يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ ...» با استفاده از «حسینی عشیران» یک بار دیگر پرده قرار ۳ درجه (یک جنس) بالا میرود.
✔️ استاد در سومین انتقال که فوق العاده تکنیکی و البته کمیاب و عالمانه بوده است، در «... وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ ...» بیات را به سگاه تبدیل کرده، قرار را به اندازه ۲ درجه پایین میآورد.
🖊 آخرین بار نیز در «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا ...» با انتقال به رست، تلاوت ۲ درجه دیگر نزول یافته، با همین مقام و در همین پرده به فرود ختم میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیوهشتم باب همزه – همزه مزدوج – نمونهها 🌿 حَتَّىٰ إِذَ
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیونهم
رفع التقای ساکنین - قسمت نخست
🔹 در صورتی که پس از حرف ساکن، همزه وصلی قرار گیرد که در صورت ابتدا مضموم باشد، ورش -به خلاف حفص- ساکن اول را با ضمه به ساکن دوم وصل میکند.
🔸 مانند:
📌 قُلُ ٱنـۡـظُرُوا
📌 أَوُ ٱنـۡـقُص
📌 لَقَدُ ٱسـۡــتُهزِئَ
👈 ورش در سایر موارد برای رفع التقای ساکنین همانند حفص عمل نمودهاست.
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده نزدیک
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉تلاوت بسیار زیبا تقدیم به روح امام راحل و شهدای 15 خرداد
۩ سوره مبارکه واقعه - آیات 8 تا 19
🌿 فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾
سعادتمندان، چه بلندمرتبهاند سعادتمندان!
🌿 وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾
و شقاوتمندان، چه دونپایهاند شقاوتمندان!
🌿 وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾
و پیشیگیرندگان [به اعمال نیک] که پیشیگیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند
🌿 أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾
آنان مقربانند
🌿 فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾
در بهشتهای پرنعمت
🌿 ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾
گروهی بسیار از پیشینیان
🌿 وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾
و اندکی از پسینیان
🌿 عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾
بر تختهایی زربافت
🌿 مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾
در حالی که روبروی یکدیگر بر آنها تکیه دارند
يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾
نوجوانانی همیشه نوجوان، همواره [برای خدمت] پیرامونشان میگردند
🌿 بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ ﴿١٨﴾
با قدحها و کوزهها و جامهایی از باده ناب و پاک
🌿 لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾
که از نوشیدنش نه سردرد گیرند و نه مست و بیخرد شوند
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای چهار تن از اساتید بزرگ
📖 آیات انتهایی سوره مبارکه انفطار
🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿17﴾
و تو چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾
باز چه میدانی روز جزا چیست؟
🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾
روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمیکند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ
📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹
🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾
🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾
📝 تحلیل:
1️⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نمودهاند.
2️⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نمودهاند.
3️⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» هم در این مقطع به روایت خلف قرائت کردهاند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نمودهاند.
4️⃣ استاد «محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کردهاند.
💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نخست 🔹 اقوال در زمینه انواع و اقسام وقف، فراوان است و اهل
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت دوم
1️⃣ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت:
🔸وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود
🔸 همچنین ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است
2️⃣ در صورتی که بین دو عبارت ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند:
🔸 وقف بر انتهای عبارت اول را «وقف کافی» نام دادهاند
🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده میشود
3️⃣ در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت قطعا ارتباط معنوی نیز دایر خواهد بود و در این صورت:
🔸 وقف بر انتهای قسمت اول تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود
🔸 ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است
🔹 توضیحات بیشتر و نمونهها انشاءالله در آینده ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف
🔹 مخرج حرف:
▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم.
🔹 تعداد مخارج حروف:
▪️ تعداد حروف الفبا در زبان عربی ۲۸ و تعداد مخرج هفده (و به قولی ۱۶ یا ۱۴) است.
▪️ در حقیقت برخی از حروف دارای مخرج مشترک هستند.
🔸 برای نمونه:
▪️ از مخرج «ض» حرف دیگری تلفظ نمیشود
▪️ و اما «ع» و «ح» از یک مخرج ادا میگردد
▪️ و نیز ۳ حرف «ث» و «ذ» و «ظ» نیز در مخرج مشترکند
▪️ و در مخرج لبها چهار حرف «ب»، «م»، «و» و «ف» تولید میشود.
📚 برگرفته از کتاب«دانش تجوید»
اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#مخارجحروف
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت سوم
🔷 در صورت وجود ارتباط لفظی بین دو عبارت، قطعا ارتباط معنوی نیز دایر است و در این صورت، وقف بین ۲ عبارت، تحت شرایطی «وقف حَسَن» و در مواردی «وقف قبیح» خواهد بود.
🔵 تفاوت وقف حسن و قبیح:
📌در صورت وجود ارتباط لفظی، وقف بر عبارت نخست با ۲ شرط وقف حسن خواهد بود:
🖊 عبارت نخست کامل و مفید معنا باشد
🖊 معنای عبارت نخست «مراد» باشد
👈 چند نکته:
📌 معنای «غیرمراد» یعنی معنایی غیر از آنچه مقصود کلام وحی است.
📌 گاهی ممکن است وقف قبیح متضمن معنای «فاسد» باشد. مثلا نسبت ناروا یا شرکآلود به ذات اقدس الله، که در این صورت برخی از آن به وقف «اقبح» تعبیر نمودهاند.
📌این موارد در مورد ابتدای حسن و قبیح نیز صادق است.
🔹 توضیحات بیشتر و نمونهها انشاءالله در آینده ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه یوسف - آیات ۲۲ و ۲۳
🌿 وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿٢٢﴾
و هنگامی که یوسف به سنّ کمال رسید حکمت و دانش به او عطا کردیم. و ما نیکوکاران را اینگونه پاداش میدهیم.
🌿 وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٣﴾
و آن [زنی] که یوسف در خانهاش بود از یوسف با نرمی و مهربانی خواستار کامجویی شد و درها را بست و به او گفت: «پیش بیا». یوسف گفت: «پناه بر خدا، او پروردگار من است، جایگاهم را نیکو داشت، به یقین ستمکاران رستگار نمیشوند».
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف 🔹 مخرج حرف: ▪️ عبارت است از محل تولید و خروج حرف در دستگاه تکلم. 🔹 تعداد
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت دوم
🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقهبندی نمودهاند:
◾️ جوف
▪️ حلق
▪️ زبان (لسان)
▪️ لبها (شفتان)
▪️ خیشوم
1⃣ جوف
◾️ عبارتست از فضای خالی داخل حلق و دهان که مسیر عبور هواست.
◾️ به عقیده دانشمندان تجوید، «جوف» مخرج و محل تولید حروف مدی و حرکات است.
◾️ البته آواشناسان محل تولید اولیه حروف مدی و حرکات را حنجره (تارهای صوتی) میدانند و «جوف» را عامل تشدید، تقویت و کمال صدای آنها.
🔹 نکته:
◾️ حروف مدی = الف، واو و یاء بدون حرکت
◾️ حرکات = صداهای کوتاه = َ ِ ُ
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»
اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#مخارجحروف
#جوف
#ستودهنیا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1515100350.mp3
2.19M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلم
رفع التقای ساکنین – نمونهها
🌿 إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿یوسف - 8﴾ اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ ... ﴿٩﴾
🌿 وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... ﴿مائده - 49﴾
🌿 نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿مزمل - 3﴾
🌿 قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى ... ﴿اسراء - 110﴾
🌿 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ ... ﴿بقره - 173﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوم 🔹 دانشمندان علم تجوید این هفده مخرج را در ۵ موضع طبقهبندی نمو
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت سوم
2️⃣ حلق
✅ اندامی است که از پایین به حنجره (تارهای صوتی) و از بالا به دهان مرتبط است.
✅ به عقیده دانشمندان تجوید، «حلق» جایگاه تلفظ ۶ حرف است که در ۳ مخرج قرار دارند:
◾️ ابتدای حلق (نزدیک دهان = ادنیالحلق) محل تلفظ غ - خ
◾️ وسط حلق محل تلفظ ع - ح
◾️ انتهای حلق (نزدیک حنجره = اقصیالحلق) محل تلفظ ه - ء
🔹 نکته:
👈 در آثار پیشینیان تنها در «اسباب حدوث الحروف» ابن سینا (رحمه الله) چیزی جز این تقسیمبندی آمده است. او مخرج دو حرف ه - ء را خود حنجره (تارهای صوتی) دانسته و نه حلق. مطلبی که علم آواشناسی مدرن نیز آن را تایید میکند. شیخالرئیس(رحمه الله) با تبحری که در طب داشت به این نکته دست یافته بود.
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»
اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#مخارجحروف
#حلق
#ستودهنیا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلم رفع التقای ساکنین – نمونهها 🌿 إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل و یکم
یاءات اضافه - قسمت نخست - مقدمه
🔸 یاء اضافه عبارت است یاء ضمیر متصل متکلم وحده که به اسم و فعل و حرف اضافه میشود
✔️ و در صورت اتصال به فعل، مفعولبه و محلا منصوب
✔️ در صورت اضافه شدن به اسم، مضافالیه و محلا مجرور
✔️ و در صورت اتصال به حرف، معمول آن حرف خواهد بود، مثلا مجرور به حرف جر، اسم حرف مشبهه بالفعل و ...
👈 مطرح شدن بابی تحت عنوان یاءات اضافه در اصول قرائی بدین سبب بوده که بین قراء بر سر حرکت «ی» در آخر کلمات اختلاف است:
✅ «ی» اضافه به فتحه یا سکون خوانده شده است
📝 برای نمونه در قرائت عاصم به روایت حفص، موارد زیر به فتح یاء اضافه آمده است:
▪️ قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا ...﴿طه -١٨﴾
▪️ ... وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا ... ﴿نوح -٢٨﴾
▪️ ... يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ﴿انبیاء -۱۰۵﴾
📝 و همچنین در نمونههای زیر، حفص یاء اضافه را به سکون از عاصم روایت نموده است:
▪️ ... قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿بقره -۱۲۴﴾
▪️ قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي ... ﴿انعام -١٥﴾
▪️ ... فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا ﴿مریم -٥﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
50.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «مصطفی اسماعیل»
📖 سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۳ تا ۳۰
📝 تحلیل:
📌 مقطع به قرائت عاصم به روایت حفص (غیر شاطبیه) و در مقام بیات آغاز شده است
🖊 استاد در آیه ۲۴ مقام شوری را اجرا نمودهاند
🔹 ۲ فراز بعدی «أصلُها ثابِتٌ وَ ...» در راستنیریز است و سپس مجددا شوری و فرود در بیات
📌 سپس استاد از «وَ اُدخِلَ الَّذینَ ...» اعاده نموده، وارد مقام رست و روایت «ورش از نافع» میشود
🔸استاد رست را روی درجه هفتم بیات قرار دادهاند و بنابراین قرار تلاوت ۱ درجه پایین میآید
✔️ مجددا راستنیریز برای مقدمهچینی و ورود به بیات (اکتاوی) و از آیه ۲۵ رسما ورود به بیات
🖊 از انتهای آیه ۲۷ اجرای صبا آغاز میشود و تا انتهای آیه ۲۸ ادامه دارد
🖌 سپس مجددا بیات و ختم مقطع با مقام شوری
❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟
❓ از بُعد قرائات چه نقدهایی به تلاوت وارد است؟
❓ به لحن آیه ۲۴ (راستنیریز) چه نقدی میتوان از بُعد «لحنالاداء» وارد نمود؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup