جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوسوم یاءات اضافه – قسمت سوم 🔹 در منابع قرائی، یاءات ا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوچهارم
یاءات اضافه – قسمت چهارم
🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند
2️⃣ یاء اضافه که پس از آن «الـ» تعریف آمده باشد
📌 موارد آن در قرآن ۱۴ است
🖊 ورش تمام این موارد را به «فتح» از نافع روایت کرده است
🖌 حفص نیز در ۱۳ مورد مانند ورش روایت نموده و تنها در ۱ مورد به اسکان خوانده است:
👈 عَهْدِي الظَّالِمِينَ
🔺 چند نمونه دیگر:
🎗 عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
🎗 عِبادِيَ الَّذِينَ
🎗 رَبِّيَ الَّذِي
🎗 وَلِيِّيَ اللَّهُ
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «مصطفی اسماعیل» 📖 سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۳ تا ۳۰ 📝 تحلیل: 📌 مقطع به
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «مصطفی اسماعیل»
📖 سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۳ تا ۳۰
✅ پاسخ پرسشها:
❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟
🖌 بالاترین درجه اجرا شده توسط استاد درجه پنجم از دیوان دوم بیات در عبارت «وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَکَّرُونَ» است که با احتساب دیوان نخست جمعا میشود ۱۲ درجه
❓ از بُعد قرائات چه نقدهایی به تلاوت وارد است؟
1️⃣ نخست این که استاد میزان تقلیل ذوات یاء را کمی زیاد در نظر گرفتهاند که البته -همانگونه که بارها گفته شد- میزان اماله تام یا کبری (حمزه، کسائی، ...) و بینبین یا تقلیل (ورش، سوسی، ...) تا حدود زیادی به لهجه و به ویژه به مکتب تجویدی قاریان مصری مربوط است و قابل اغماض. اما هرگز نمیتوان از عدم توازن در میزان تقلیل دو عبارت چشم پوشید. برای نمونه به تقلیل الف در دو کلمه «قرار» در آیه ۲۶ و «دنیا» در آیه ۲۷ توجه نمایید
2️⃣ دوم اینکه ورش در کلماتی که به «... ار» ختم میشود الف ماقبل راء را تقلیل داده، به شرط آنکه راء آخر آن مجرور باشد، مانند «قرار» در آیه ۲۶ و «البوار» در آیه ۲۷، بنابراین تقلیل الف در «القرار» در آیه ۲۹ صحیح نمیباشد
3️⃣ سوم اینکه به نظر میرسد شیخ مصطفی اسماعیل حرف لام در کلمه «أَصْلُهَا» در آیه ۲۴ را یک بار تفخیم و در تکرار مجدد ترقیق نمودهاند، اما میدانیم که ورش لام مضموم را هرگز تفخیم نکرده است.
❓ به لحن آیه ۲۴ (راستنیریز) چه نقدی میتوان از بُعد «لحنالاداء» وارد نمود؟
🖌 عبارت «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» از دو جمله تشکیل شده است: «ریشه آن ثابت و شاخه آن در آسمان است» اما استاد از لحاظ لحنی عبارت «وَ فَرْعُهَا» را به گونهای تلاوت نموده که گویا بخشی از جمله نخست است: «ریشه و شاخه آن ثابت است ...»
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت ششم - مراد از رابطه لفظی و معنوی 1⃣ ارتباط معنوی: 📌 ملاک
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت هفتم – ارتباط لفظی
2️⃣ ارتباط لفظی:
🔹 مراد از رابطه لفظی، وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است
🔸 یعنی مقصود از رابطه لفظی، مطلق رابطه نیست، بلکه رابطه لفظی خاصی مورد نظر است
🔹 بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود
📝 نمونهها:
🌿 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿فاتحه-۵﴾
🖌 در این آیه جمله «إِيَّاكَ نَسْتَعِين» بر جمله «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» عطف شده و طبیعتا از لحاظ اعراب تابع آن است
❗️ اما چون جمله نخست مستأنفه است و محلی از اعراب ندارد، جمله دوم نیز بدون اعراب خواهد بود
📌 در واقع نه جمله اول عامل اعراب جمله دوم است و نه برعکس
👈 بنابراین از لحاظ علم وقف و ابتدا میان این دو عبارت ارتباط لفظی وجود ندارد 🔺
🌿 إِذًا لَأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا ﴿اسراء-۷۵﴾
🖊 در این آیه عبارت «ضِعْفَ الْمَمَاتِ» بر «ضِعْفَ الْحَيَاةِ» عطف شده و از لحاظ اعراب تابع آن است
📌 همچنین عبارت نخست معمول فعل «لَأَذَقْنَاكَ» و مفعولبه و منصوب است
🖋 قسمت دوم نیز در اعراب از آن تبعیت نموده، زیرا معطوف است
👈 بنابراین میان دو عبارت ارتباط لفظی دایر است 🔺
📚 برگرفته از کتاب «قواعد وقف و ابتدا» اثر استاد محمدکاظم شاکر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سوره مبارکه فجر - قسمت نخست (آیات ۱ تا ۸)
❓ چرا سوره فجر سوره امام حسین(ع) است؟
🎗 در این باب روایتی از حضرت صادق(ع) وارد شده است🎗
📌 و في «كنز الفوائد» مسندا إلی الصادق(ع) قال:
👈 اقرؤا سورة الفجر في نوافلكم و فرائضكم، فإنّها سورة الحسينبنعليّ، لقوله تعالى: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ»، إنّما يعني الحسينبنعليّ
🔸 فهو ذو النفس المطمئنّة الراضية المرضية و أصحابه من آل محمّد هم الراضون عن اللّه يوم القيامة و هو عنهم راض
🖌 و هذه السورة في الحسينبنعليّ و شيعته
✅ من أدمن قراءة والفجر كان مع الحسينبنعليّ في درجته في الجنّة، إنّ اللّه عزيز حكيم
📚 الجزائري، السيدنعمةالله، «رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار»، ج۱، ص۱۶۵
📝 تحلیل:
❓ مقطع را از حیث صوت، مقامات، انتقالات و قرائات تحلیل نمایید
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سوره مبارکه فجر - قسمت نخست (آیات ۱ تا ۸) ❓ چرا سوره
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سوره مبارکه فجر - قسمت دوم (آیات ۱ تا ۸)
📝 تحلیل:
🔸 شروع با مقام بیات (بیات نوا) و قرائت عاصم
🖌 تکرار آیه «وَالشَّفعِ وَ الوتر» به قرائت سایر کوفیّون به کسر «واو» (یعنی حمزه و کسائی)
❓ از «وَالَّیلِ اِذا یَسر» استفاده از اکتاو پایین بیات دوگاه و ورود به قرائت ... ؟
❓ مجددا «وَالَّیلِ اِذا یَسر» به روایت ... ؟
⭐️ پایینترین درجه صوتی استفاده شده در عبارت «یَسرِی» درجه پنجم بیات از دیوان ماقبل ماقبل اساسی (یعنی ۳ درجه زیر قرار)
🔹 از «اَلَمتَرَ کَیفَ» ورود به رست همپایه به قرائت عاصم
🖊 بالاترین درجه صوتی درجه پنجم رست در این فراز و فراز بعدی
❓ بنابراین دامنه صوتی استفاده شده در کل مقطع ... ؟
❓ آخرین فراز هم به قرائت ... ؟
📌 سپس استاد مجددا از ابتدای سوره شروع میکند
❓ به ۴ پرسش فوق پاسخ دهید
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت ششم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 وسط اللسان 🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هفتم
3⃣ زبان (لسان)
🔸 وسط اللسان
🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در وسط زبان قرار دارد
❓ چند پرسش
➖ چرا این حروف را «شَجْرى» یا «شَجْریّه» نامیدهاند؟
➖ با توجه به اشتراک مخرج این ۳ حرف، تفاوت (وجه تمایز) آنها چیست؟
➖ آیا حرف «ی» شجری است یا جوفی؟
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#وسطاللسان
#زبان
#شجری
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوچهارم یاءات اضافه – قسمت چهارم 🔹 در منابع قرائی، یاء
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوپنجم
یاءات اضافه – قسمت پنجم
🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقهبندی و تفاوتهای بین ورش و حفص را بیان نمودهاند
3⃣ یاء اضافه که پس از آن همزه وصل (به جز «الـ» تعریف) آمده باشد
📌 موارد آن در قرآن ۷ است که حفص تمام موارد را به سکون و ورش ۴ مورد آخر را به فتح یاء خوانده است
◾️ إِنِّيﭐصْطَفَيْتُكَ
◾️ أَخِيﭐشْدُدْ
◾️ یـَالَيْتَنِيﭐتَّخَذْتُ
◾️ لِنَفْسِيﭐذْهَبْ
◾️ ذِكْرِيﭐذْهَبَا
◾️ قَوْمِيﭐتَّخَذُوا
◾️ بَعْدِيﭐسْمُهُ
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت هفتم – ارتباط لفظی 2️⃣ ارتباط لفظی: 🔹 مراد از رابطه لفظی
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت هشتم – ارتباط لفظی
2️⃣ ارتباط لفظی:
📌 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است
بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود
❓اما آیا تمامی متقدمین بر این ملاک متفقند؟
🔹 بسیاري از علما رابطه لفظی را منحصر در رابطه اعرابی دانسته، ارتباط لفظی معطوف با معطوفعلیه را چنانچه رابطه اعرابی بین آنها وجود نداشته باشد، منقطع میدانند و فقط وجود تعلق معنوی بین آنها را تصدیق میکنند
🔸اما برخی دیگر از صاحبنظران بر این عقیدهاند که جمله معطوف با جمله معطوفعلیه ذاتا دارای رابطه لفظی است و لذا وقف بین آنها وقف حسن و ابتدا از معطوف محل اشکال است
⭕️ این موضوع موجب اختلاف در کافی یا حسن شمردن وقف بر برخی مواضع میشود
نمونهها:
🌿 أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ * وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
🌿 يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا * وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
🌿 فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا * وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ
👈 در عبارات فوق وقف بر مواضع مشخص شده را «ابن الانباري» وقف حسن و «ابوعمرو الداني» وقف کافی دانستهاند 🔺
📚 برگرفته از کتاب «پژوهشی در وقف و ابتدا» اثر استاد سیدجواد ساداتفاطمی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران»
📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳
🎗 نثار روح مطهر جمیع شهدا
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ
🌈 و کسانی که از پروردگارشان پروا کردند گروهگروه به سوى بهشت سوق داده شوند
🌴 چون به آن رسند در حالی که درهایش از پیش گشوده شده است
🌸 نگهبانانش به آنان گویند: سلام بر شما، پاکیزه و نیکو شدید
🌙 پس وارد آن شوید که در آن جاودانهاید
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
25.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی»
📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق
❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟
❓ چه مقامهایی به کار رفته است؟
❓ قرائت، روایت و طریق چیست؟
❓ تکرار سهباره عبارت «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» چه نکتهای دارد؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی» 📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق ❓ دامنه صو
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی»
📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق
❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟
🔹 بالاترین نت در اوج سگاه (هزام) در عبارت «... بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ ...» درجه جوابالجواب (درجه هشتم دیوان اساسی)
🔹 و پایینترین نت در عبارت «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» درجه قرار (درجه یکم دیوان ماقبل اساسی)
🔹 و در مجموع ۱۵ درجه (۲ اکتاو کامل)
❓ چه مقامهایی به کار رفته است؟
🔹 خانواده سگاه (یشتر هزام و بعضا اشاره به عراق)
❓ قرائت، روایت و طریق چیست؟
🔹 قرائت حمزه به روایت خلف از طریق طیبةالنشر
❓ تکرار سهباره عبارت «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» چه نکتهای دارد؟
🔹 مرحله اول به قرائت عاصم (و سایر قرّاء به جز حمزه و نافع و ابوجعفر) خوانده شده و مرحله دوم و سوم به روایت خلف از حمزه
👈 نکته:
1️⃣ در اینگونه موارد، خلف نقل و سکت را از حمزه روایت نموده است
2️⃣ در این مورد روایت خلاد تفاوتی با خلف ندارد و بنابراین قرائت حمزه یکی از ۲ وجه نقل یا سکت است
3️⃣ وقف در عباراتی نظیر «الْأَكْرَمُ» بدون تخفیف همزه قرائت حمزه نیست
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفتم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 وسط اللسان 🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در و
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هشتم
3⃣ زبان (لسان)
🔸 حافة اللسان (کناره زبان)
📌 حرف «ض» از ابتداى كناره زبان و دندانهاى اضراس (آسیای بزرگ) ادا مىشود
🖌 در تلفظ این حرف کناره زبان (چپ یا راست یا هردو) به دندانهای کرسی بالا برخورد میکند
🖍 هنگامى كه زبان و دندانهاى اضراس براى خروج هوا از يكديگر جدا مىشوند صداى حرف «ضاد» توليد مىشود
📌 ولى توليد صدا وقتى تحقق مىپذيرد كه جدايى اين دو اندام به آرامى و با تأنّى باشد نه با حالت انفجارى و شدّت
🖊 به دلیل دخالت دندانهای اضراس به این حرف «ضرسی» میگویند
👈 نکته: نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است 👇
▪️ ضاد قدیم و اصیل که در کتب صرفی و تجویدی متقدم توسط دانشمندانی چون «سیبویه» و «خلیلبن احمد» و «ابن جنّی» و ... حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی توصیف شده است
▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا که مثل «ط» محکم و درشت تلفظ مىشود، یا به قولی همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت
▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا که از تیغه زبان و شبیه «ظ» ادا میشود
❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup