eitaa logo
مطالعات بین‌ المللی قرآن کریم
219 دنبال‌کننده
336 عکس
10 ویدیو
82 فایل
ارتباط با ادمین: @s_mohammad_soltani
مشاهده در ایتا
دانلود
4- The Lexical Transfer of Arabic Non-core Lexicon: Sura 113 of the Qur'an – al-Falaq (The Splitting)1 Afnan H. Fatani النقل المعجمي للمفردات العربية ذات الجذور غير المركزية: سورة 113 من القرآن - الفلق أفنان فطاني هذه الورقة هي محاولة لتحفيز نهج علمي ولغوي لترجمة القرآن أكثر دقة مما تم اتّباعه حتى الآن. حيث تم حشد العديد من نظريات المعنى المستخدمة على نطاق واسع في علم الدلالات لتوضيح التنوّع في دلالات المفردات العربية ذات الجذور غير المركزية، ولإبراز الأخطاء الدلالية للنقل التي يولّدها هذا التنوع. لقد عززت التطورات الحديثة في مجال الدلالات الوصفية بين اللغات بشكلٍ كبيرٍ قدرتنا على ترجمة النصوص، وخاصّة النصوص الأكثر صعوبة التي تعتمد بشكل كبير على «المفردات ذات الجذور غير المركزية» والمفردات الأقلّ شيوعًا لنظام اللغة. ومع ذلك، يتّضح من قراءة الأبحاث الحديثة في علم اللغة العربي أنه لا تزال هناك مشاكل خطيرة للباحثين المهتمين بنقل دلالات هذه المفردات من الغة العربية إلى اللغة الإنجليزية. تعتمد مقاربة هذه المقالة على فرضية أنّ التنوّع الدلالي لهذه المفردات العربية يمكن تقديره بشكلٍ أفضل عندما يتم كشف الأخطاء الخفية في النقل المدرج في نصوص اللغة الهدف (TL) وتوضيحها. من أجلِ كشف الفجوات الدلالية بين لغة المصدر (SL) ومعجم اللغة الهدف، تتبنى هذه الدراسة إجراءً متعدّد المستويات للترجمة من شأنه أن يعيد إنتاج البنية الصرفية الدلالية لنصّ اللغة المصدر بشكل أكثر دقة. منبع: https://t.me/quransahabah 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
▫️ ﷽ 🔰 سلسله نشست های بین المللی قرآنیIQP 🔹️موضوع: معرفی فضای مطالعات و فعالیت های قرآنی شمال آفریقا 🔹️سخنران: دکتر عبدالمجید بن حبیب عضو پارلمان مستقل بین المللی قرآنیIQP و دانشیار دانشگاه الجزائر ⏰ زمان: دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ 🏢 مکان: دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔖 ثبت نام در نشست: @F_Smehr 💠 أمانة تأسيس المجلس الدولي المستقل للقرآن الکریم با مشارکت: گروه علوم قرآن و حدیث و معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ❇Ind. Int. Quranic Parliament (IQP) 🆔@IQP2024
💠چهارمین نشست از سلسله نشستهای مجازی همایش بین المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان»     تحلیل انتقادی دیدگاه برخی خاورشناسان                    درباره زبان قرآن کریم 🎙سخنران: خانم دکتر فروغ پارسا دانشیار پژوهشکده مطالعات علوم قرآنی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔸زمان برگزاری: شنبه ۱۳ آبان، ساعت ۱۹ . 🌐لینک ورود به جلسه: https://vroom.ui.ac.ir/b/asg-vyi-xvw-oa8 ____ 🌐https://quraneuro.ui.ac.ir 📧quraneuro@res.ui.ac.ir 📞+989058517143 @quraneuro
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ 🔰 🔷️ مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث از میان طلاب محترم ( ایرانی و غیر ایرانی )واجد الشرایط در با سه گرایش: ۱- معارف قرآن ۲- علوم قرآن ۳- قرآن و اهل بیت علیهم السلام برای سال تحصیلی۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ دانش پژوه می پذیرد. 🔷️ 🔷 آزمون کتبی از دروس عمومی و دروس حوزه دانشی " قرآن و مستشرقان" و به صورت حضوری الکترونیکی برگزار خواهد شد. ❇ قبولی همه دوستان در آزمون ، آرزوی قلبی ماست 🌈لطفا برای همه دوستان علاقه‌مند ایرانی و غیرایرانی نشر دهید🌈 ✅ پرسش های خود را با ما مطرح نمایید: 🌐 @Mohammad_baqir_riahi ☎️ 09196643968 🌐 اطلاعات بیشتر در کانال رسمی قرآن و مستشرقان: 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🆔 https://eitaa.com/ovvffhj 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
Israeli-British Oxford University Professor, Avi Shlaim, speaking at @ICJPalestine on October 30th 2023: "Anti-Semitism is a very ugly thing and can never be justified. Most of the anti-Zionist statements that I've come across are reasonable, evidence-based and legitimate. The problem is, Israel and it's friends conflate the two, so to claim that any criticism of Israel and it's policies are ant-Semitic." "The Secretary General of the UN made a very humane statement about the need for ceasefire and to protect civilians. And the Israeli representative immediately accusing him of anti-Semetic" https://twitter.com/implausibleblog/status/1721256932348973480
📌 پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند 💢 سلسله نشست‌های مطالعات قرآنی در اسلام و غرب ◀️نشست اول 🔸 «ترتیب نزول و تاریخ‌گذاری سوره‌ها و آیات قرآن» 👥 ارائه دهندگان: ⭕️حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجت‌پور ⭕️حجت الاسلام و المسلمین سیدحامد علیزاده موسوی 👤 دبیر علمی: ⭕️حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمد سلطانی ♦️ زمان : پنج شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ الی ۱۵ ♦️مکان : نشست به صورت مجازی برگزار می‌گردد ▫️پخش آنلاین 🌐 http://dte.bz/quranconf ⬅️پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 🆔 @MaarefQuran
◀️ یکی از قدرتمندترین ابزارهای ترجمه آنلاین است. ✅ با دقت 3 برابر نسبت به ابزارهای مشابه ✅ با دقت 6 برابر در ترجمه آلمانی به انگلیسی https://www.deepl.com/translator ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
📎 لینک نشست ترتیب نزول و تاریخگذاری آیات و سور قرآن کریم https://bbb04.dte.ir/playback/presentation/2.3/358f5e5bc12a6899a0fe6a1dc30f219c8673afdb-1700125606789
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ 🔰 🔷️ مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث از میان طلاب محترم ( ایرانی و غیر ایرانی )واجد الشرایط در با سه گرایش: ۱- معارف قرآن ۲- علوم قرآن ۳- قرآن و اهل بیت علیهم السلام برای سال تحصیلی۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ دانش پژوه می پذیرد. 🔷️ 🔷 آزمون کتبی از دروس عمومی و دروس حوزه دانشی " قرآن و مستشرقان" و به صورت حضوری الکترونیکی برگزار خواهد شد. ❇ قبولی همه دوستان در آزمون ، آرزوی قلبی ماست 🌈لطفا برای همه دوستان علاقه‌مند ایرانی و غیرایرانی نشر دهید🌈 ✅ پرسش های خود را با ما مطرح نمایید: 🌐 @Mohammad_baqir_riahi ☎️ 09196643968 🌐 اطلاعات بیشتر در کانال رسمی قرآن و مستشرقان: 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🆔 https://eitaa.com/ovvffhj 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
▪️تحقیقات دو دهۀ اخیر بر روی نسخه‌های کهن قرآنی به خوبی توانسته از اصالت متن قرآن در سدۀ نخست دفاع کند استاد مرتضی کریمی‌نیا در آیین رونمایی از «مصحف مشهد» 🔹 یکی از ثمرات پژوهش در نسخه‌های قرآنی این است که به ما قدرت دفاع آگاهانه و مستدل از وثاقت تاریخ و فرهنگ خودمان می‌بخشد. در دنیای جدید که عصر دسترسی به اسناد عینی و انفجار اطلاعات است محققان مسلمان باید هرچه در توانمندتر به روش‌ها و ابزار و فنون جدید مسلط شوند. 🔹یکی از دعاوی بسیار جدی در غرب پس از طرح نظریات جان ونزبرو و دیگر تجدیدنظرطلبان غربی و حتی بعضی از شکاکان غربی راجع به تکوین دین اسلام و تاریخ قرآن این است که وجود متن کنونی قرآن را در دو سدۀ نخست مورد تردید جدی قرار می‌دهند. حدود پنج دهه از این جریان علمی در محافل آکادمیک غرب می‌گذرد و این امر فضای آکادمیک مطالعات اسلامی در غرب را به شدت گرفتار خود کرده است. البته طبیعی است که تمام جزئیات این امر به عرصۀ رسانه‌ها منتقل نمی‌شود. 🔹اما تنها در دو دهۀ اخیر است که تحقیق بر روی نسخه‌های قرآنی کهن و انجام آزمایش‌های کربن 14 بر روی این اسناد قرآنی توانسته است به خوبی از اصالت و وثاقت متن قرآنی در سدۀ نخست دفاع کند. مصحف مشهد رضوی یکی از این اسناد است و اتفاقاً در جهان علم امروز یکی از معدود سندهای منحصر به فرد قرآنی است. مخاطب اولی و اصلی این اثر عالمان و متخصصان تاریخ قرآن و علوم اسلامی‌اند. 🔻در همین باره ببینید: 🔸مستند مصحف صنعاء 1 مهم‌ترین سند کهن در زمینۀ تاریخ متن قرآن، با روایت مرتضی کریمی‌نیا (تولیدشده در مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام) 🔸مصحف مشهد: کامل‌ترین دستنویس قرآنی به خط حجازی در سدۀ اول 🔸مصحف‌ مشهد کامل‌ترین، و نه کهن‌ترین، سند قرآنی قرن اولی است/ بخشی از سخنان استاد کریمی‌نیا در آیین رونمایی از «مصحف مشهد» 🔸فیلم آیین رونمایی از مصحف مشهد، 25 آبان 1402 @chsiqs
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتصال گوگل بارد به گوگل درایو خیلی می‌‌تونه به شما در ایجاد پیشینه تحقیق کمک کند. تنها کافیه مقالات مورد نیاز خود را جستجو کنید. بعد آنها را در گوگل درایو بارگذاری و حالا یک لیترچیر ریویو یا مرور ادبیات پژوهش با کمک سوالاتی تحقیقاتی که از هوش مصنوعی می کنید انجام دهید. Google Bard
💠 پژوهشگاه مطالعات تقریبی، با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: 🔳 عنوان کرسی: نقد روش‌های مطالعات مدرن کتاب مقدس با تاکید بر قران مورخان 🎙ارائه کننده: ✍️ سرکار خانم دکتر زهرا اخوان صراف استاد حوزه و دانشگاه 🎙داور: ✍️ حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی رودباری مدیر گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا پی‌سپار عضو گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی 📆 زمان: سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📌 مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی 🎥 پخش زنده به نشانی: https://b2n.ir/taqribstudies ☑️ کانال اطلاع‌رسانی کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه @korsi_azadandishi_hozavi ▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📌 پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند 💢 سلسله نشست‌های مطالعات قرآنی در جهان اسلام و غرب ◀️نشست دوم 🔸 «تحریف‌ ناپذیری قرآن کریم» 👥 ارائه دهندگان: ⭕️ حجت الاسلام دکتر سید محمد سلطانی، دانشگاه باقرالعلوم (ع) ⭕️ جناب آقای دکتر وحید مهدوی مهر، دانشگاه پادربورن آلمان ♦️ زمان : پنج شنبه 2 آذر ۱۴۰۲، ساعت 8 الی 10 ♦️مکان : نشست به صورت مجازی برگزار می‌گردد ▫️پخش آنلاین 🌐 http://dte.bz/quranconf ⬅️پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 🆔 @MaarefQuran
@sokhanetarikh «پروژه قرآن اروپایی» با ارائه پروفسور جان تولن 1 آذر 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
‌ 💠 کنفرانس «تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) به‌مثابۀ روشی در مطالعات حدیثی معاصر» (آنلاین)   ☑️ پژوهش‌های آکادمیک غربی در مورد منشأ حدیث و انتقال آن و روش‌های سنتی مسلمانان برای اعتبارسنجی حدیث، با وجود اینکه به بررسی مجموعۀ یکسانی از متون می‌پردازند، اغلب در جهان‌های موازی عمل می‌کنند. جهت پیشرفت آکادمیک و نیز برای تداوم سرزندگی سنت حدیثی، از نظر علمی بسیار مهم است که بین این دو جهان گفت‌وگو تداوم داشته باشد. ✅ از آنجا که جریان مطالعات آکادمیک حدیثی از دههٔ نود میلادی عمیقاً با پژوهش هارالد موتزکی گره خورده، رواج استفاده از روش «تحلیل اسنادی-متنی (ICMA: Isnād-cum-Matn Analysis)» و نتایج به‌دست‌آمده از آن، عملاً به گذار از مکتب «شکاکیت» نسبت به حدیث منجر شده است. ☑️ این روش، تفاوت متنی تحریرهای یک حدیث را ناظر به طرق انتقال هر تحریر تحلیل می‌کند و بدین شیوه، به دنبال ارائۀ تاریخی قابل اعتماد برای زمان رواج آن حدیث است (زمانی که برای اولین بار در گردش قرار گرفته است). ✅ این کنفرانس، که به طور مشترک توسط مرکز ولید بن طلال دانشگاه جورج‌تاون و مرکز مطالعات اسلامی در دانشگاه چارلز استرت (استرالیا) برگزار می‌شود، گروهی از متخصصان را از این حوزه گرد هم آورده تا یک ارزیابی تخصصی از ICMA ارائه شود و به طور خاص شماری از پژوهشگران ایرانی مطالعات حدیثی نیز در آن مشارکت دارند. 🍔 برنامۀ روز نخست - شنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن)   ⭐️خوش‌آمد و معرفی جاناتان براون: سخنان افتتاحیه پیرامون مطالعات حدیثی ریمون هاروی: مقدمه‌ای بر موضوع کنفرانس ⭐️ پنل ۱: روش‌های تطبیقی بین تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) و مطالعات سنتی حدیث دبیر: جاناتان براون بلال ابوعباس: آیا تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) الگوی فعالیت حدیث‌شناسان متقدم بوده؟ عایشه موتلو اوزگور: استفاده از ICMA برای اعتبارسنجی فرآیند انتقال احادیث در طرق تکی: یک مطالعۀ موردی از یُنبُل فاطمه قِزِل: ظرفیت برای یک ICMA مقبولِ پژوهشگران مسلمان و غربی: دیدگاهی تطبیقی محمد سید بشری: ICMA ارگانیک بومی؟ مطالعۀ موردی رویکردی شبه‌تحلیل اسنادی-متنی در پٰژوهش‌های مسلمانان معاصر ⭐️ پنل ۲: مباحث روش‌شناختی در تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) - بخش نخست: ارزیابی محدودیت‌ها دبیر: صادق انصاری گئورگ لویبه:‌ بینامتنیت در طی فرآیند انتقال؛ یا: چگونه ICMA نقد متن را نادرست می‌فهمد؟ آی-ون سو: محدودیت‌های ICMA: الحدیث الغریب علی آقایی و ناهید حسین نتاج:‌ بازارزیابی تنوع روش‌شناختی در ICMA: موشکافی احادیث سنی و شیعی پیرامون کاربرد «ضرب» در سورۀ نساء: آیۀ ۳۴ (اضربوهنّ) ⭐️ پنل ۳: مباحث روش‌شناختی در تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) - بخش دوم: غلبه بر محدودیت‌ها؟ دبیر: ریمون هاروی طاهر محمد و سلمان نصیر: ICMA و فراتر از آن: ابن‌سیرین و سرآغاز اعتبارسنجی منابع به‌مثابۀ روشی برای نقد حدیث: تحلیل انتقادی منشأ یک گزارش مشهور جاشوا لیتل: فراتر از حلقۀ مشترک: فایده و ضرورت نقد فرم و تحلیل ادبی اولوی کاراگدیک: رویه‌های بازبینی متن-حدیث، مانند تحلیل ICMA، به‌عنوان ابزاری برای الهیات اسلامی معاصر؟ بررسی انتقادی برخی از احادیث ارتداد و اهمیت ICMA مصطفی موحدی‌فر: تحلیل متقابل سند با داده‌های فهرستی: رویکردی متناسب برای به‌کارگیری ICMA در احادیث امامیه 🍔 برنامۀ روز دوم - یکشنبه ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) ⭐️ پنل ۴: متدولوژی‌های دیجیتال حدیث دبیر: سلیمان سرتکایا معراج سید: مزایا و محدودیت‌های رویکرد محاسباتی برای تجزیه و تحلیل ICMA علی جبجی: اثر انگشت راوی: سبک‌سنجی مبتنی بر راوی در جایگاه مکمل مطالعات حدیثی ICMA محمد قندهاری: یک روش جدید «پاد-تصحیف» برای تعیین شباهت متنی در تحلیل ICMA   ⭐️ پنل ۵: تداول جهانی تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) دبیر: صادق انصاری محمد زیبری: تحلیل تطبیقی روش تحلیل اسنادی-متنی و علم الحدیث اسلامی سنتی: با تمرکز بر آثار موتسکی و مسألۀ قتل ابن‌ابی‌حُقَیق رزقه احمدی: استقبال از نظریۀ تحلیل اسنادی-متنی هارالد موتسکی در جهان اسلام: با اشاره ویژه به مطالعات حدیثی در اندونزی بلال احمد قریشی:‌ نقاط تلاقی حدیث‌پژوهی اسلامی و غربی مدرن: تحلیلی کیفی از ICMA ⭐️ پنل ۶: کاربست تاریخ‌نگارانۀ تحلیل اسنادی-متنی دبیر: اولریکا مارتنسون نیکولت بوخوف فن‌در وورت: تعقیب سُراقة ادامه دارد: آیا واقعاً یک تحلیل جامع اسنادی-متنی ضروری است؟ سیف‌الدین کارا: مباحثات پیرامون قداست مدینه: ارزیابی دوبارۀ روایات حدیثی مهدی شاددل: ICMA و سنت تاریخی اسلامی: فرآیند «روایی‌سازی» در اخبار ادوار متقدم حیات ابن‌زبیر بینا بتول: نقشه‌برداری از اِسناد و کاوش موسوعه‌های تراجم‌نگاری: بازیابی مشروعیت اجتماعی دربار خلیفه ⭐️ اختتامیه ریمون هاروی، صادق انصاری و اولریکا مارتنسون 📌 فرم ثبت‌نام برای شرکت در کنفرانس (آنلاین) @inekas
آثار عبد الله بن يزيد فزاری و پندارهای تجديد نظر طلبان که فرو ريخت (در دو فرسته) در سال های اخير در دو مجموعه رسائل بسيار ارزشمند شماری از آثار عبد الله بن يزيد الفزاري منتشر شد. اين آثار در سال های اخير کشف شد و اهميت آنها مورد توجه قرار گرفت. عبد الله بن یزيد الفزاري، از متکلمان برجسته و تأثير گذار اباضی مذهب کوفه (و بغداد) در نيمه قرن دوم قمری شريک تجاری هشام بن الحکم بود و با او کاملا آشنا و مرتبط بود و بعدا در بغداد هم در مجلس برامکه با هشام ارتباط داشت و در مجالس مناظرات آن مجلس با هشام و ديگر متکلمان عصر مانند ضرار بن عمرو شرکت می کرد. اين آثار شامل موضوعات مختلف کلامی و اعتقادی و از جمله مباحث توحيد، ايمان و بحث های قضاء و قدر و مباحث خاص خوارج و اباضيه در سده دوم قمری است. درباره سرنوشت عبد الله بن يزيد فزاري چندان نمی دانيم اما احتمالا چند سالی بعد از مرگ هشام بن الحکم همچنان در قيد حيات بوده. گفته شده که او در بخش اخير عمر خود به يمن رفت. درباره اين موضوع بعدا بحث خواهيم کرد. آنچه می توان تقريبا با تأکيد گفت اين است که آثار او به دوران قبل از الرسالة امام شافعي باز می گردد و چنانکه می دانيم از آن دوران تنها آثار بسيار محدودی امروزه در اختيار است. او معاصر ضرار بن عمرو، متکلم برجسته سده دوم قمری بود اما در شماری از آثارش به او ارجاع می دهد و معلوم است که احتمالا برخی نوشته هايش مربوط به بعد از مرگ ضرار (حدود 190 ق) است. از ضرار بن عمرو کتاب التحريش را سال ها قبل من در يمن در نسخه ای يافتم و درباره آن نوشته ام (و ان شاء الله تصحيح آن منتشر خواهد شد). ما از سده دوم کتاب هایی در اختيار داريم. اما بيشتر آنها در قالب مجموعه هایی در حديث است که تحرير نهایی آنها حتی شايد به دورانی بعد از عصر فزاري بر می گردد. تعدادی رسائل دينی و سياسی هم از سده دوم در اختيار است که حجم آنها قابل مقايسه با آثار پيدا شده از فزاري نيست. آثار فقهی محدودی هم از سده دوم مانند برخی آثار ابو يوسف موجود است که احتمالا تحريرهای موجود از آنها در اوائل سده سوم قمری شکل نهایی خود را پيدا کرده. در اين ميان الرسالة شافعي از همه آثار ديگر اهميت بيشتری پيدا کرده. حتی گفته شده نخستين اثر در اصول فقه، رساله شافعي است. اين سخن البته ادعایی نادرست است و همين آثار فزاري به خوبی گواه اين است که اصول فقه مدت ها قبل از شافعي شکل و رشد و نضجی گرفته بود. اينکه آيا الرساله شافعي در تحرير موجودش تا چه اندازه اثری از شافعی است البته مورد ترديد است. تحرير موجود بيشتر اثر ربيع شاگرد شافعي است و البته از تغييرات پسينی هم در امان نمانده. در واقع رساله شافعي بيشتر تحريری تحول يافته از تعاليم شافعي است و اينکه برخی نسخه قاهره از رساله را به خط ربيع می دانند خود محل ترديدی جدی است. برخلاف آثار ابو يوسف و شافعي و محمد بن الحسن که به دليل مرکزيت فقه حنفی و شافعی و گفتمان فقهی/ اصولی/ اعتقادی اهل سنت در سده سوم پتانسيل تحولات متنی را داشته آثار فزاري کتاب هایی است که به دليل در حاشيه بودن مذهب اباضی از يک سو و همچنين در حاشيه بودن آثار فزاري در مذهب اباضی از ديگر سو کمتر می توانسته محل دستبرد و تغيير و تجديد تحرير قرار گيرد. با وجود آنکه نسخه های باقی مانده و کشف شده از آثار فزاري عموما بسيار متأخرند اما تحليل محتوایی متنی آنها آشکارا نشان می دهد که متونی اصيلند و متناسب با اواخر سده دوم قمری اند. بنابراين کمتر می توان در اصالت اين متن ها ترديد کرد؛ گرچه ممکن است گاهی کلماتی در سنت تحرير نسخه ها در طی قرون تغيير کرده باشند. درباره اين مجموعه آثار سخن بسيار است. من پيشتر در چند درسگفتار اهميت برخی از اين متن ها بررسيدم. آنچه اينجا مد نظر است توجه دادن به اين نکته است که مجموعه آثاری که از فزاري در سال های اخير کشف و منتشر شد از نقطه نظر بی پايه بودن شماری از آراء و و نظرات اسلامشناسان تجديد نظر طلب بسيار مهم است. نخست اينکه در اين آثار شمار زيادی از آيات قرآن منطبق با مصحف موجود نقل شده که خود از شواهد مهم برای رد نظريه پاره ای از تجديد نظر طلبان درباره نحوه شکلگيری مصحف / متن قرآنی است. دوم اينکه با وجود ماهيت کلامی و جدلی آثار فزاري اما تعداد قابل توجهی حديث در آن نقل شده و اهميت "سنت" در آن مورد تأکيد قرار گرفته. سوم اينکه اين آثار سابقه بحث های اصولی در فقه را به دورانی پيش از الرساله شافعي می رساند و تصويری که برخی از تجديد نظر طلبان درباره مراحل تحول فقه اسلامی و شريعت ارائه می داده اند را به چالش می کشد. این کتاب ها نظرات روشنفکری دينی معاصر در ايران را نيز درباره جايگاه فقه و شريعت و نحوه تعامل با متن قرآنی در ارتباط با فهم فقهی از قرآن به چالش می کشد. در واقع اين آثار سابقه فهم فقهی و شريعتی از متن مقدس را دست کم تا سده دوم به عقب می برد.
اما نکته آخر درباره نوع بحث های اعتقادی در اين کتاب ها و آشنایی با دلمشغولی های اعتقادی و دينی و کلامی عالمان مسلمان در سده دوم قمری از رهگذر اين آثار است. اين نکته بسيار مهمی است. برخلاف آن تصوير ابتدایی که تجديد نظر طلبان از منظومه اعتقادی مسلمانان و متفاوت با سنت اعتقادی متحول بعدی نشان می دهند اين آثار گواه بسيار روشنی اند که سنت اعتقادی اسلامی خيلی زود در همان حدود صد و اندی سال آغازين اسلامی کم و بيش مشابه آنچه بعدا در اين سنت شناخته می شود شکل گرفت. منابع فهم دينی و فقهی و موضوعات و دشواره های فکری و اعتقادی در اين آثار همسان و هماهنگ است با آنچه پس از اين دوره در سده های سوم و چهارم ديده می شود و اين همه ديدگاه های تجديد نظر طلبان که منظومه / منظومه های اعتقادی و فقهی اسلامی در سده سوم را در پی يک تحول دير هنگام و در گسست با آنچه در دوره اموی وجود داشته تصوير می کنند سخت مخدوش و رد می کند. مجموعه آنچه در اين آثار درباره قرآن، سنت، عقل، اجماع، اخبار، فقه، موضوع توحيد و اعتقادات درباره امامت و فقه و شريعت مطرح می شود چندان متحول و پخته و تکامل يافته است که بی ترديد ريشه های آغازين افکار و آرای مطرح شده در اين آثار را تنها بايد به دست کم صد سال قبل از آن و اواخر سده اول به عقب راند. اين آشکارا با تصويری که تجديد نظر طلبان از مراحل شکل گيری اعتقاد اسلامی و شکل گيری قرآن و سنت به عنوان منابع شريعت ياد می کنند متفاوت است و آن را رد می کند. کما اينکه اين کتاب ها نشان می دهد که جامعه اسلامی خيلی زود با دقت ورزی های کلامی و اعتقادی و تفسيری آشنا شد و توانست موضوعات را در شکل عميق خود مطرح کند. از رهگذر همين کتاب های فزاری ما می توانيم با ذهنيت دينی جامعه اسلامی در سده دوم آشنا شويم. يک نمونه روشن توجه به مقوله "عقل" به معنای نظری و استدلالی و کسبی آن است که فی المثل ديدگاه کسانی که تحول از عقل به معنای باطنی به مفهوم يونانی آن را متأخر از سده دوم قمری می دانند مورد تجديد نظر قرار می دهد. مثلا برخلاف نظر پروفسور امير معزی معنای عقل در روايات ائمه شيعه که برخی از آنها حتی متأخر از فزاری بوده اند نمی تواند متفاوت از معنای نظری و استدلالی (و نه باطنی و غير ديالکتيکی آن) آن باشد که معاصران امامان و از جمله فزاری در آثارش به کار می گيرد. نوانديشان دينی ما عموما به تاريخ و تحقيقات متنی بی اعتنايند و متأسفانه از ضرورت ورود به بحثی آکادميک در حوزه متن شناسی و تحقيقات تاريخی غفلت می ورزند. به همين دليل شايد چندان توجه به آثار فزاری و تغيير مباحث آکادميک بر اساس اين مستندات جديد به کار آنها نيايد؛ اما بی ترديد برای تجديد نظر طلبان در حوزه مطالعات تاريخی آکادميک می توان توقع داشت که در طی سال های نزديک آينده نوشته های تازه کشف شده فزاری به عنوان اسنادی مهم از نيمه دوم سده دوم قمری چالشی جدی را در مخالفت با دعاوی و نظرات آنان شکل خواهد داد. https://t.me/azbarresihayetarikhi ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔴 معرفی ابزار قدرتمند مطالعات عهدینی «StepBible» 🔵 وبسایت StepBible کامل‌ترین منبع برخطِ (آنلاین) رایگان برای مطالعۀ کتاب مقدس به زبان‌های گوناگون است که ابزارها و امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده است. 🔵در این وبسایت، به بیش از ۵۵۰ ترجمه و تفسیر عهدینی (شامل ۴۰ ترجمۀ کهن) به بیش از ۲۹۰ زبان دسترسی دارید و می‌توانید از ابزار‌های متعددی جست‌و‌جوی موضوعی و تحلیل صرفی و نحوی متن کتاب مقدس به زبان‌های اصلی (عبری و یونانی) بهره ببرید. 🔵 برای کسانی که می‌خواهند کتاب مقدس را به زبان‌های غیراصلی، از جمله فارسی و عربی، بخوانند و بفهمند، StepBible (با ۳ ترجمۀ عربی و ۲ ترجمۀ فارسی) گزینه‌ای عالی است. 🔵 این وبسایت به شما امکان می‌دهد ترجمه‌های مختلف کتاب مقدس را در کنار هم مطالعه کنید و به مطالعه‌ای عمیق‌تر و علمی‌تر بپردازید. 🔵 این پروژه در سال ۲۰۰۹ توسط موسسۀ علمی Tyndale House تأسیس شده و انجمن برنامه‌نویسان CrossWire Bible آن را توسعه داده و تا کنون هر ساله به امکانات آن افزوده است تا ماموریت این پروژه محقق شود: STEP: Scripture Tools for Every Person 🗂 در این ویدئو، بخش‌های مختلف این وبسایت بر اساس فهرست زیر معرفی شده است: 00:00 مقدمه 00:22 ترجمه‌ها (شامل بیش از 50 عنوان) 02:17 تفاسیر ( شامل تفاسیر کهن لاتین، عبری، سریانی و ...) 03:02 تحلیل واژه‌ها (تحلیل صرفی) 04:08 جست و جو 06:27 منابع (شامل برنامه مطالعاتی موضوعی عهدین) 07:30 تحلیل (بررسی واژهها) 08:52 دیگر ویژگی‌ها ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.
@mehrostad_ir | 980818 - ناشناس.mp3
3.3M
▫️ آیت‌الله جوادی آملی: 🔺کسی که نمی‌‎داند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، مکتب‌ها و ادیان غرب را نشناسد، این چگونه می ‎تواند شاگرد امام زمان(عج) باشد و "لیظهره علی الدین کله" را محقق کند؟ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
💥💥💥برگزار شد 💥💥💥 🍃نشست پژوهشی: بررسی تطبیقی قرآن کریم و کتاب مقدس 🔸ارائه دهنده: دانیال گریگاری ماتروساف (کشیش و مدیر شورای کارشناسان بین‌المللی کلیسای ارتدوکس روسیه) 🕜زمان: پنجشنبه 1402/9/16 ساعت 12:30 الی 13:30 🔹مکان: موسسه آموزشهای کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی، سالن جلسات ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies