5d8b314192ad1.pdf
2.89M
الدراسات القرآنية والفيلولوجي التاريخي النقدي
انطلاق القرآن من التراث الكتابي وتغلغله فيه وهيمنته عليه
المؤلف : أنجيليكا نويفرت - ANGELIKA NEUWIRTH
المترجم : محمد عبد الفتاح
تقدّم نويفرت في هذه الورقة قراءة في سمات النصّ القرآني محاولة ربطها بسياق تلقي النصّ، بغية استكشاف مراحل تطور الخطاب المرتبطة بمراحل تطور وعي الأمة المؤمنة بموقعها في التاريخ الروحي، وكيفية إعادة القرآن بناء النصّ الكتابي في رسمه تاريخ الأمة الناشئة.
#أنجيليكا_نويفرت
#محمد_عبدالفتاح
#المنهج_الفيلولوجي
#حقل_الدراسات_القرآنية_الإستشراقية
#مركز_تفسير
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
كيف سحر القرآن العالم - أنجليكا نويفيرت (٣٧٣ص)
ترجمة: صبحي شعيب
#أنجيليكا_نويفرت
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
لم ينجح أحد
هذا صحيح ...و أنا حقًا أعتقد أن القرآن قد تسبب في كثير من الحرج للباحثين الغربيين الذين لم يستطيعوا ان يفسروا لنا، كيف ظهر هذا الكتاب في بيئة لم يكن بها أي نص مكتوب يمكن تقديره، و قد ظهر هذا الكتاب الغني بالأفكار و ذو الصياغة المذهلة.
البروفيسور أنجيليكا نيوريث
🔸 إعادة بناء أفق توقّعات المستشرقين عند التلقّي الجمالي للقرآن الكريم أنجيليكا نويفرت أنموذجًا
🔸النصّ المقدّس، الشعر، وصناعة المجتمع
قراءة القرآن كنصٍّ أدبي. لأنجيليكا نويفرت
🔸The Codification Of The Qurʾan: A Comment On The Hypotheses Of Burton And Wansbrough
🔸The Qur'an: Text and Commentary, Volume 1: Early Meccan Suras: Poetic Prophecy
🔸The Qur'ān in Context: Historical and Literary Investigations into the Qur'ānic Milieu
#أنجيليكا_نويفرت
مجلة دراسات استشراقية العدد 37..pdf
4.31M
صدر حديثا عن المركز ...
العدد السابع والثلاثين من
#مجلة_دراسات_استشراقية
محتويات العدد
■ الاستشراق ومصادر المعرفة
حسن أحمد الهادي
■ الإعجاز القرآني قراءة تأصيليّة-نقديّة في شبهات المستشرقين
سامر توفيق عجمي
■ منهج نولدكه الالتقاطي للقرآن الكريم وأثره في توليد شبهات التحريف
ساجد صباح العسكري
■ قضيّة القرآن والشعر الجاهلي عند المستشرق تيسدال
محمود كيشانه
■ حياة محمّد (صلى الله عليه وآله وسلم)
مكي سعد الله
■ مقال "الإسلام" بالموسوعة العبريّة العامّة ... عرض ونقد
أحمد البهنسي
■ المستشرق الفرنسي ليون جوتييه (Leon Ghauthier) (1862-1949) ودوره في الحوار الثقافي بين الشرق والغرب
أنور محمود زناتي
■ القرآن والسؤال السينوبتيكي مناقشة لأطروحة غيوم دي Guillaume Dye
نبيل دبابش
المزيد على الرابط التالي ...
https://m.iicss.iq/?id=145
قناة المركز الاسلامي للدراسات الاستراتيجية:
https://t.me/iicss
📚 #معرفی_کتاب #تازههای_نشر
🔺 کتاب بقره: یک مصحف قرآنی نخستین بر روی پاپیروس (P. Hamb. Arab. 68)
🔺 The Book of the Cow: An Early Qurʾānic Codex on Papyrus (P. Hamb. Arab. 68)
👈🏻نویسنده: Mathieu Tillier and Naïm Vanthieghem
👈🏻 انتشارات: BRILL
👈🏻 سال انتشار : (2023)
👈🏻شابک: 9789004677524
در قرن هشتم میلادی، یوحنای دمشقی (متکلم مسیحی) به «کتاب بقره» به عنوان یکی از متون مقدس مسلمانان ارجاع داده بود. P. Hamb. Arab. 68 نه تنها قدیمیترین نسخه قرآنی موجود بر روی پاپیروس است، بلکه گواهی است بر اینکه سوره بقره در مصر اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم بصورت مستقل انتشار داشته است. انحرافهای جدی از متن رایج و رسمی قرآن نشان میدهد که این نسخه سریعا امحا شده است. کتاب حاضر یک ویرایش کامل و نیز یک مطالعه لغتشناختی و تاریخی کامل از این نسخه خطی ارائه میدهد.
📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبانهای اروپایی
@Islamicstudies
📣 #رویداد
🔺 نشست آنلاین معرفی پروژه DAMAST: ذمیان و مسلمانان، تحلیل فضاهای چند-دینی در جهان مسلمان قرون میانه 🔺
این پروژه یک فضای تحقیقاتی تعاملی برای بصریسازی موقعیت چند-دینی در جهان اسلامی بین سالهای ۶۰۰ تا ۱۴۰۰ میلادی است. برای اولین بار، تمام دادههای جغرافیایی و وقایعنگاشتی درباره جوامع ذمی تحت سلطه مسلمانان یکجا در این پایگاه داده جمعآوری شده است. بیش از ۸۳۰۰ قعطه مدرک در بیش از ۴۴۰ موقعیت بخشی از این پایگاه داده است. این مدارک روی یک نقشه و براساس یک خط زمانی مشاهدهپذیر شدهاند و در جدولهای مختلف به نمایش گذاشته شدهاند. بر اساس فیلترهای مختلف مثل زمان، مکان، گروه دینی و منبع مدارک میتوان جزئیات مختلف دادهها را بررسی کرد. نتایج این تحقیقات به صورت گزارش قابل دسترسی و ارجاع است.
دکتر دوروثی ولتک و دکتر فلوریان جکل (انستیتو تاریخ، دانشگاه همبولت، برلین) در این نشست به معرفی پروژه DAMAST خواهند پرداخت و زابینه اشمیتکه و ماریا مدرسدیز تویا میزبان برنامه خواهند بود.
این وبینار ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران برگزار خواهد شد
برای دریافت لینک حضور در برنامه از طریق زوم اینجا کلیک کنید.
📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبانهای اروپایی
@islamicstudies
🔻ماجرای ورقه بن نوفل و موضعگیری دیرهنگام مسلمانان
✍️مصطفی قناعتگر
🔹داستان نقشآفرینی ورقة بن نوفل در ساعات ابتدایی وحی بر رسول خدا صلی الله علیه و آله، تا پیش از قرن اخیر مورد نقد از سوی مسلمین قرار نگرفته بود. این داستان که در کتب دست اول اهل تسنن آمده، گویا حکایت از شک رسول خدا نسبت به رسالتش و دلگرمی دادن شخصیت رازآلود ورقة به ایشان دارد. نسخههای تلطیفشدهتر داستان بعدها به کتب شیعه نیز ورود پیدا کرده که البته بحارالانوار همان نسخه متقدم که بحثبرانگیزتر است را نقل میکند.
شاید اولین نفر از مسلمانان که این گزارش مسلم و طبری و دیگران را گزارشی دروغ، ضعیف السند و برساخته دانسته، سید عبدالحسین شرفالدین موسوی عاملی (1377ق/ 1957م) باشد. پس از او و بخصوص در کتب کلامی و علوم قرآنی شیعه، این داستان از جعلیات بیچونوچرا قلمداد شد. شرف الدین در کتاب «النص و الاجتهاد» (1375ق) این گزارش را به دلیل اشکالات سندی و متنی گوناگون مردود میداند.
به گمانْ نزدیک است که دلیل دیرپا نبودن نقد این نقل دیرین میان مسلمانان، دو چیز است:
1. اهل سنت آن را در کتب معتبر خویش یافته بودند و سعی نداشتند تا با بزرگ کردن آن، اعتبار آن کتب را به چالش بکشند. نیز توجه بیشتر آنان به ابعاد بشری پیامبر، هضم یا تاویل گزارش تردید پیامبر در پیامبریاش را برایشان آسانتر میکرد. شیعیان نیز در دورههای نه چندان متقدم (طبرسی و ابن طاووس) با ورود دادن نسخهای تلطیف شدهتر از داستان (مثلا نبود عبارت "خشیتُ علی عقلی/نفسی" در داستان) ماجرا را از حیث کلامی بغرنج ندیدند. تنها مجلسی دوم بود که در بحارالانوار عبارات بحث برانگیز را مانند منابع متقدم عامه نقل کرد.
2. گویا در میان خاورشناسان، از اولین کسانی که با وسطکشیدن داستان ورقه بن نوفل سعی کرد وحیانی بودن قرآن را زیر سوال ببرد «واشینگتن اروینگ» (1783-1859) بود در کتابش «محمد و پیروانش» (1849م). البته او تهمت دروغگو بودن پیامبر را رد میکند و ماجرای وهم را طرح میکند.
این نظریه مطرح بود تا 70 سال بعد که امیل دِرمِنگِم فرانسوی (1971م) در کتاب نسبتا همدلانهاش «زندگانی محمد» (1920م)، بر اساس همین گزارش، خدیجه و ورقه بن نوفل را دو فردی میداند که محمد صلی الله علیه و آله را از تردید ابتدایی نجات دادند و به یقینی با ثبات رساندند که البته ثمرات خوبی برای معنویت آن سامان داشت.
از سوی دگر همانگونه که نوشتم، گویا اولین مسلمانی که این گزارش را نامعتبر دانست شرف الدین بود. با نظر به تاریخ چاپ کتاب امیل درمنگم (پاریس:1920م/ الجزایر:1950م) و تالیف کتاب شرف الدین (1956م) این گمانه قوی مینماید که تضعیف داستان توسط مرحوم شرف الدین، واکنشی بوده در برابر تحلیل اسلامبرنتابِ درمنگم. به هر شکل شرف الدین در لبنانی بوده که کتب فرانسوی راحتتر به آن دیار وارد می شده. شرف الدین علاوه بر اینکه مدافع کیان اسلام و تشیع بود، از رهبران نهضت استقلال لبنان نیز به شمار میرفت که بعید نیست در توجهش به فعالیتهای اسلامشناسان فرانسوی تاثیر داشته باشد. همچنین در همان سال ها (1953م) بود که «ویلیام مونتگومری» اسکاتلندی کتاب «محمد در مکه» اش را به چاپ رساند و همان حرف درمنگم را با غلظت بیشتری بیان کرد.
ناگفته نماند که برخی از اهل سنت متاخر نیز شجاعانه و پس از توجه به اشکالات اسلامشناسان غربی، گزارش ورقه بن نوفل را که در کتب به اصطلاح صحیحشان آمده، غیرقابل اطمینان میداند (ابراهیم عوض، مصدر القرآن دراسة لشبهات المستشرقين والمبشرين حول الوحي المحمدي، ص10)
روشن است چالشهایی که خاورشناسان در مسیر پژوهشگران مسلمانِ علوم قرآنی قرار میدهند، از جهتی بالندگی و قوامیافتن هرچهبیشتر این علوم را سبب میشود و نگاه آنان را به برخی زوایای مغفول جلب میکند.
#قرآن
#حدیث
https://t.me/qurantavan
@tavanerejal
🔹غرب ۸۰۰ هزار کتاب علیه اسلام و قرآن منتشر کرده است
پژوهشگر و مترجم آثار قرآنی به زبان انگلیسی گفت: وقتی کتابهایی که در ۲۰ سال گذشته در غرب پیرامون اسلام نوشته و چاپ شده و به نحو مستقیم یا غیر مستقیم درباره تاریخ اسلام و قرآن سخن میگویند به بیش از ۸۰۰ هزار جلد میرسد دلیل بر این است که دشمنان بر تاریخنگاری درباره اسلام و قرآن تمرکز کردهاند.
مطالعه متن کامل 👉
🌐 @feragh_adyann
جوزيف لامبارد
شاكر عبد الحق
الإسم اللاتيني : Joseph Lumbard
البلد : امريكي
التاريخ : ... - معاصر
القرن : القرن 20_21
الدين : مسيحي اعلن اسلامه
التخصص : القرآن - التصوف - الفلسفة
جوزيف لامبارد
Joseph Lumbard
مترجم ، مؤلف
أستاذ في الجامعة الأميركية في الشارقة في قسم اللغة العربية ودراسات الترجمة.
مستشار سابق لشؤون الأديان للملك عبد الله الثاني ملك الأردن
اهتماماته :
الفلسفة الإسلامية ، الصوفية، والدراسات القرآنية.
ولد ونشأ في واشنطن العاصمة ، وقد ترعرع داخل الكنيسة الأسقفية ، بوصفه صبي المذبح. في سنوات مراهقته وعندما كان طالبا في جامعة جورج واشنطن اولى اهتماما بالدين الاسلامي واعتنق الإسلام بعد سنة ونصف.
حصل على درجة الدكتوراه وM.Phil. في الدراسات الإسلامية من جامعة ييل ،
وشهادة الماجستير في الدراسات الدينية وعلى درجة البكالوريوس من جامعة جورج واشنطن . ومن أجل استكمال تدريبه في الجامعات الغربية، درس القرآن، الحديث، الصوفية، والفلسفة الإسلامية مع المعلمين التقليدين في المغرب ، مصر ، اليمن ، و إيران .
وقبل عودته إلى الولايات المتحدة ، عمل أستاذ مساعد للدراسات الإسلامية في الجامعة الأمريكية في القاهرة .
وقد نشرت الدكتور عدة مقالات عن التصوف المقارن ، التصوف ، والفلسفة الإسلامية، كما أنه حاضر في الساحات الأكاديمية في جميع أنحاء العالم، وشارك في الحوارات بين الأديان، وظهر في العديد من البرامج الإذاعية والتلفزيونية. وهو أيضا مؤسس وأول مدير لمعهد البحوث الإسلامية .
من منشوراته ( باللغة الاصلية ) :
كتب :
1- The Study Quran: A New Translation with Notes and Commentary.
2- Love and Remembrance: The Life and Teachings of Aḥmad al-Ghazālī.
3- Islam, Fundamentalism, and the Betrayal of Tradition.
4- Submission, Faith and Beauty: The Religion of Islam.
مقالات :
1- Love for the Prophet Muhammad: A Key to Countering Islamism and Islamophobia.
2- Covenant and Covenants in the Quran.
3- Walk Not Exultantly Upon the Earth: An Islamic Response to Pope Francis' Encyclical on the Environment.
4- Translation from Qurrat al-ʿUyūn.
5-Yā Sīn Commentary.
6- Commentary on Sūrat al-Najm.
7- From Hubb to 'Ishq: The Development of Love in Early Sufism.
8- The Function of Dhikrullāh in Sufi Psychology.
9- Annotated translation from Tamhīd al-Qawāʾid of Ibn Turkah al-Iṣfahānī.
10- Selections from Ahmad al-Ghazali's Sawanih.
وله مقالات اخرى كثيرة يرجى الرجوع الى المصدر للاطلاع على تفاصيلها
رابط المصدر – ويكيبيديا :
https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_E._B._Lumbard
رابط موقع اكاديميا :
http://aus.academia.edu/JosephLumbard
#جوزيف_لمبارد
عنوان الكتاب: تفكيك الاستعمار في الدراسات القرآنية
اسم المؤلف: جوزيف لمبارد
اسم المحقق: حسام صبري
اسم الناشر: مركز تفسير للقراءات القرآنية
بلد النشر: السعودية
هذه الترجمة للنص الأصلي باللغة الإنجليزية
پروژه «قرآن به مثابه منبعی برای [شناخت] دوره باستان متاخر» برای بازه زمانی ۲۰۲۱-۲۰۲۵ از شورای پژوهش اروپا (ERC) وابسته به اتحادیه اروپا دو میلیون یورو بودجه دریافت کرده است. آقای هولگر زلنتین، استاد در دانشگاه توبینگن آلمان، مدیر این پروژه است .
The Qur’an as a Source
for Late Antiquity (QaSLA)
https://www.qasla.eu
بإسمه تعالی
نود وپنجمین نشست #انجمنمباحثاتقرآنی
روز چهارشنبه بيستوسوم اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷ در موضوع
«سکوت قرآن پس از سال ۶۵۰ میلادی (۲۹ ه.ق)» نقد شواهد درونمتنیِ استیون شومیکر در اثبات تاریخی دیرتر از مصحف عثمانی برای رسمیسازیِ قرآن
با ارائه پژوهشگر محترم، جناب آقای علی سلطانی، به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.
حضور اعضای گرامی و سایر پژوهشگران و علاقهمندان موجب ارتقای علمی این نشست خواهد بود.
ارائهکننده محترم چکیده بحث خود را چنین بیان کردهاند:👇
پیشاروی تعیین تاریخ رسمیسازیِ قرآن روشهای مختلفی قرار دارد. در میان روشهای جاری نقد درونمتنی و بازسازی بافت تاریخی بر مبنای آن شواهد یکی از راههای درخور اعتناست. در مطالعات تاریخیانتقادیِ جاریِ قرآن در دانشگاههای امروز دنیا، بیش از همه به روش بررسیِ منابع برونمتنی اعتنا شده است و عمدهٔ ارزیابیها و مدعاها بر پایهٔ آن است. همچنانکه سقف داوریِ بسیاری از پژوهشگران تجدیدنظرطلب در این زمینه استوار بر بنیاد منابع برونمتنی و خاصه منابع غیراسلامی است. با توجه به تأخر تاریخیِ منابع اسلامی و ماهیتهای بعضاً غیرتاریخی آنها و نیز، ماهیت جدلی و یا بعضاً دفاعیه و اعتراضیِ منابع غیراسلامیِ متقدمتر، روشهای دیگر و از جمله نقد درونمتنی مهمتر از قبل خواهد شد. در این مقاله که مبتنی بر نقد درونمتنی در تعیین تاریخرسمیسازی است، شواهد درونمتنی و تحلیلهای قرآنیِ استیون شومیکر و برخی از همفکران او بررسی و نقد شده است. شواهدی که به نظر او و آنان، دالّ بر بافت تاریخی پس از سال ۶۵۱ م (۳۰ ه.ق) است و نشان میدهد که قرآن در فرآیند مشهور به «مصحف عثمانی» (۶۴۶-۶۵۱م) بسته و نهایی نشده بوده. در نقطهٔ مقابل این دیدگاه، مقالهٔ پیشرو مدعی است که نقد درونمتنیِ قرآن حاکی از آن است که آیات مصحف در بازتاب یا واکنش به رویدادهای پس از سال ۶۵۱ میلادی سکوت کرده است و این شاهدی بر قوت بیشترِ نظریهٔ رسمیسازی «مصحف عثمانی» (نظریهٔ کلاسیک سنت اسلامی) و پیشتر از آن، حدفاصل بین این تاریخ و رحلت پیامبر اسلام، است.
📝 مروری بر آرای پژوهشگران غربی پیرامون معنای سورهی کوثر
_____
🔹 در نوشتهای که به این پیام ضمیمه شده تلاش کردهام تا جای ممکن تمامی نظرات و دیدگاههای پژوهشهای جدید را پیرامون سورهی کوثر، کوچکترین سورهی قرآن جمعآوری کنم. سوره هرچند که کوچک است اما اختلافات در مورد آن بسیار است، چه در میان مفسران مسلمان و چه در میان پژوهشگران غربی. در اینجا البته صرفاَ به دیدگاههای پژوهشگران غربی پرداختهام (اگرچه که خودم چندان با این نام «غربی» که بار ارزشی گرفته موافق نیستم، شاید بهتر باشد پژوهشهای مدرن یا جدید نامیدش).
🔹 هدفم از فراهم نمودن این نوشته صرفاً گردآوری اقوالِ پژوهشگرانِ غربی نبود، بلکه با آوردن این نمونهی خاص قصد داشتم خواننده را با بخشی از انواع روشها و نزاعهای علمیِ جاری در فضای پژوهشیِ غرب در این زمینه آشنا کنم. آنچه میآید در واقع نمونهای است از تحقیقات مدرن که در آن پژوهشگران میکوشند متنِ قرآن را با روشهای جدید متنپژوهی بررسی کنند.
🔹امیدوارم که مفید و قابل استفاده باشد و از خوانندگان میخواهم که مرا از اشتباهات و خطاهایی که در این نوشته رفته، آگاه سازند.
@ChehelTekke_ImanTaji
ما هو Late antiquity
ما هذا التحقيب الشديد الإلحاح في الدراسات الغربية، ما سبب سطوته -- او ربما سلطانه المعرفي (سلطته المعرفية) حسب فوكو -- في أغلب الدراسات الإستشراقية عن الإرهاص الإسلامي المبكر ؟ .. و عن حقل الدراسات القرآنية الإستشراقية الجديدة ؟؟
و هل العصور القديمة المتأخرة أو الليت أنتيكيتي هي فصل من فصول الإستعمارية الثقافية الغربية الجديدة حسب شاكر عبد الحق ( جوزيف لمبارد) ؟
دعونا نجيب أولا ..
ما هي العصور القديمة المتأخرة ؟
تقع حقبة العصور القديمة المتأخرة بين حقبتي العصور الكلاسيكية القديمة أو العصر الكلاسيكي و بين العصور الوسطى
0⃣ عصر ما قبل التاريخ
مصطلح يطلق على الحقبة التي تسبق اختراع الكتابة
1⃣ العصور الكلاسيكية القديمة
أو العصر الكلاسيكي
في الفترة مابين القرن الثامن قبل الميلاد الى القرن الرابع الميلادي تقريبا
2⃣ العصور القديمة المتأخرة
هي حقبة استخدمها المؤرخون لوصف فترة الانتقال من العصور القديمة الكلاسيكية إلى العصور الوسطى في أوروبا القارية ومنطقة البحر المتوسط والشرق الأدنى. اعتمد المؤرخ بيتر براون تعميم هذه الحقبة في اللغة الإنجليزية عمومًا، بعد نشر عمله الإبداعي «عالم العصور القديمة المتأخرة» (1971). الحدود الدقيقة للفترة هي مسألة نقاش مستمرة، لكن براون اقترح فترة بين القرنين الثالث والثامن الميلادي. عمومًا، يمكن القول إنها تبدأ من نهاية أزمة القرن الثالث الذي انهارت فيه الإمبراطورية الرومانية (235 - 284) حتى فتوحات المسلمين المبكرة في الشرق في منتصف القرن السابع.
3⃣ العصور الوسطى
بعد القرن السابع و الثامن الميلادي
العصور الوسطى تقسم الى عصور وسطى مبكرة و عليا و وسطى متأخرة حتى القرن السادس عشر تقريبا و يؤرخ المؤرخين بنهاية العصور الوسطى بسقوط القسطنطينية و سقوط الأندلس.
و هذه التقسيمات فيها تباين كبير و إختلافات بين المهتمين و رغم خضوع العالم الإسلامي لخطابات هيمنة الثقافة الغالبة..فمثلا العصور الوسطى كانت عصور نور و حضارة للاسلام..و على العكس كانت عصور ظلام و إنحطاط اوروبي، و حينما يجادلك ملحد عربي او علماني لائكي ببغاء و مقلد للغرب..و يتحدث عن القروسطية في العالم الإسلامي..لا تطيل النقاش معه ..فهو كالمعتاد مديوكر و غير مثقف و مجرد كاره و معادي للإسلام.
#عصور_متأخرة
#جوزيف_لمبارد
#Late_antiquit
پروژه موسوم به قرآن اروپایی قرار است کنفرانسی با موضوع سه دین ابراهیمی بزرگ(اسلام، یهودیت و مسیحیت) و رابطه آنها با یکدیگر برگزار کند. علاقمندان تا شنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۳برای ارسال چکیده فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.
@toomareandisheh
كتاب جمع القرآن في كتاب تاريخ القرآن لنولدكة فيه كام فكرة حلوين وهم:
استخدام تصنيف السور مكية أو مدنية في حالة الحاجة لربط حدث تاريخي معين بيها.
يعني مثلا اتهام كاتب من كتبة الوحي انه غير في النص القرآني في سورة مكية، والكاتب ده أسلم اصلا في المدينة، فكيف يدون السورة دي؟
بالتالي استنتج منها انه الرواية دي ان صحت هتكون وقت ارتداد الكاتب ده كذب وقال انه كان بيغير ما يملي عليه.
فيه ردود جيد علي موضوع حك عبد الله بن مسعود للمعوذتين والفاتحه من مصحفه، مثلا فكرة لو عبد الله بن مسعود كان يري عدم قرآنية المعوذتين من الاساس، فلم يكتبهم في مصحفه ثم يحكهم؟
ثم كيف كان يصلي عبد الله اذا لم يري بأن الفاتحة قرآن؟
فيرد الكاتب ما نسب لبن مسعود بأمثلة كهذه بالإضافة لتحليل المرويات
الرد علي مرويات نسخ التلاوة كان مميز في تحليل المرويات، ولفت الانتباه انه قراءة أبي منقوله لزر بن حبيش منقوله لعاصم بن أبي النجود ورواها عنه حفص وشعبه فكيف يروي عاصم ان عن زر عن أبي انه كان هناك مرويات عن آيات لم تكن في المصحف؟ فلم لم يرووها في قراءتهم لو ثبتت فعلا؟
فرد المرويات هنا بإسلوب ذكي (بالإضافة لتحليل السند وإثبات ضعفه)
أيضا عرض نقد نولدكة لسورتي الولاية والنورين المزعومتين وأثبت أنهما ليسا بقرآن وزاد علي ما قدمه نولدكه بإثبات تاريخي ينفي وجودهم في المصحف ابدا.
ترجمه انگلیسی تفسیر المیزان توسط امینه اینلوز و طاووس رجا همراه با دسترسی آنلاین به تفسیر آیات. به دوستان انگلیسیزبانتان اگر تمایل داشتند معرفی کنید.
Amina Inloes and Tawus Raja
https://almizan.org/
با تشکر از دکتر حیدر داوودی
منبع: کانال قرآن پژوهی
صدر حديثا عن المركز ...
العدد الثامن والثلاثين من
#مجلة_دراسات_استشراقية
محتويات العدد
■ الغرب يُشرِّق؛ التلاقح بين الاستشراق والاستعمار
حسن أحمد الهادي
■ مآخذ تتعلّق بسلامة منهج البحث عند ريجي بلاشير
عبد الله عمّار الحموي
■ الغلوُّ والتَّقيَّة عند الشِّيعة؛ تحليل ونقد رؤى المستشرقين
السيد محمد موسوي مقدِّم - علي راد - علي حسن نيا
■ نقد ومناقشة مقالة العصمة من دائرة معارف ليدن للقرآن في ضوء آراء الشِّيعة ومبانيهم
نرجس جواندل- بي بي سادات رضي بهابادي
■ أثر الاستشراق اليهوديِّ في الدَّرس اللُّغوي الحديث
أ.د. محمد رباع ـ فريد نصار
■ البشر والحجر في الإيالة التُّونسيَّة
خالد رمضاني
■ المستشرقون الألمان وأعلام المذهب الأشعري
أ. محمد مجدي السّيد مصباح - د. عادل سالم عطيَّة جاد الله
■ القرآن في الفكر الإستشراقي المعاصر وهم الاستشراق وضلالاته في موسوعة ليدن
نعيم تلحوق
المزيد على الرابط التالي ....
https://m.iicss.iq/?id=148
قناة المركز الاسلامي للدراسات الاستراتيجية:
https://t.me/iicss
قناة المركز الإسلامي للدراسات الاستراتيجية في واتساب:
https://whatsapp.com/channel/0029VaDLeBpA2pLHMWSK7x16
2- تجربه دینی- گزارش کتابِ تنوع تجربیات روحانی.docx
356.8K
📚 گزارش کتابِ " تنوع تجربیات روحانی"
تا بخش 5
💠 با توجه به اهمیت بحث تجریه دینی در تحلیل وحی و نبوت در نگاه مستشرقان، تلخیص و ترجمهای از کتاب "تنوع تجربیات روحانی" در چند بخش تقدیم شما میشود. این کتاب توسط دیوید یادن و اندرو نیوبرگ نوشتهشده و انتشارات دانشگاه آکسفورد آن را منتشر کردهاست.
✍️ ترجمه و تحقیق: خدیجه صمدی
🔗 منبع: کانال تلگرامی رَوا | روایتی روادارانه از روانشناسی دین : https://t.me/Ravaschool
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
📚 نگاهی به دایرة المعارف جامع قرآن و مقایسه اجمالی آن با دائرة المعارف قرآن
✍️ حمید باقری
🔗 ماهنامه کتاب ماه دین، ش 192
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
نگاهی به دایرة المعارف جامع قرآن و مقایسه اجمالی آن با دائرة المعارف قرآن.pdf
351K
📚 نگاهی به دایرة المعارف جامع قرآن و مقایسه اجمالی آن با دائرة المعارف قرآن
✍️ حمید باقری
🔗 ماهنامه کتاب ماه دین، ش 192
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
🔻قرآنبازی
فاجعه اين است كه ما قرآن را به بازى گرفتهايم. ما در ميان جو و همراه جريانى كه به قرآن و نهجالبلاغه روى آورده به اين بازى كشيده شدهايم تا خودى نشان بدهيم و وقتهاى بىكارى را با آن سرگرم باشيم. اين گناهى است كه ما را به سياهى كشانده و به خستگى و نفرت راه داده است. اين است گناه ما. بازى با كتابى كه براى رها كردن از بازىها آمده؛ و سرگرم شدن با نورى كه به خاطر روشن كردن قدر ما و راه دراز ما فرستاده شده است. ما به جاى اينكه با آن نور نگاه كنيم، به آن نگاه كردهايم و به جاى رفتن با آن، در خود آن ماندهايم. قرآن همچون پلى بود كه ما را مىرساند و اكنون همچون موضوعى شده كه به تحقيق علمى در آن قانع شدهايم.
زندهیاد علی صفایی
@tavanerejal
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
در کنفرانس قرآنپژوهی ایکسای لندن که در ماه ژوئیه (تیرماه) برگزار میشود، شش پروپوزال از پژوهشگران ایرانی ساکن ایران پذیرفته شده و در پیوندهای زیر قابل دسترسی است:
قاسم درزی
آلا وحیدنیا
سیدمحمد نقوی
محمدعلی خوانین زاده
مایده بنی طالبی
محمدرضا نعمتی
شش ایرانی ساکن در خارج ایران هم ارائه خواهند داشت. ایرانیان در مجموع ۱۲ ارائه از ۱۰۸ ارائه را خواهند داشت، یعنی حدود ۱۱ درصد که میزان چشمگیری است.
برنامه کنفرانس:
https://event.fourwaves.com/iqsa2024/schedule
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies