eitaa logo
اندیشه های قرآنی
637 دنبال‌کننده
103 عکس
206 ویدیو
46 فایل
﷽ُ بخوان قرآن که دل آرام گیرد آیدی جهت ارتباط @Golyari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شارژر مثل سرم بهش وصله ! 😂 چندتا فرمول حال خوب از زبان دکتر سعید عزیزی https://eitaa.com/Qurankareem
خانم فداکار بنده استاد حسن رمضانی: اسـتاد حسـن زاده آملـی مـی فرمـود: یکـی از خاطراتی که مـن را آزار مـی دهد و هـر وقـت یـادم می افتـد متأثـر میشـوم ایـن اسـت کـه اوایلی کـه قم آمـده بـودم، نه خانـه ای داشـتم نـه سـرپناهی، مجبور شـدم خانـم و بچه هـا را آمل بگـذارم و خودم در قـم حجـره ای بگیـرم و در حجـره به سـر ببـرم. لـذا در مدرسـه حجتیـه حجـره را گرفتـم و ماهـی یکبـار می رفتـم آمـل، لذا ایـن بچه ها خیلی دچـار فراق پـدر بودند و زحمـت آن هـا را مـادر بـه عهـده گرفته بـود. یک بار کـه رفته بـودم آمل تا بـه بچه ها و خانـم سـر بزنـم، پـس از گذشـت مدتی آماده شـده بـودم که بـه قم برگردم، سـاک را دسـتم گرفتـه بـودم و داشـتم از حیـاط خـارج می شـدم، فرزنـدم علی کـه آن زمان کوچـک بـود و می دانسـت مـن اگـر برگـردم قم، بـاز تا یـک ماه مـن را نمیبینـد، مرا صـدا زد و گفـت: بابـا! بابـا! من هـم برگشـته و گفتم جان بابـا! آنگاه علی بـه من نگاه کـرد و سـرش را بـرد عقـب و محکـم زد بـه نرده آهنـی ایوان منزل و سـرش شکسـت و خـون جـاری شـد. مشـخص شـد بچـه ایـن کار را کـرده تـا مـن بـه قـم برنگـردم. مشـکلات ایـن بچه هـا و زحمات آنهـا را در نبـود پدر، چه کسـی بر عهـده گرفت؟ خانـم فـداکار بنـده که هـم پدر بـود بـرای آن ها و هـم مادر. حضـرت اسـتاد اینگونـه از زحمـات و تحمل خانمشـان قدرشناسـی و قدردانی می کردنـد. (حدیث سهر، ص ۳۱۶) به نقل از استاد رمضانی https://eitaa.com/Qurankareem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج آقا قرائتی: اگر کسی بلند شد امر به معروف کرد ازش حمایت کنید! یا الان اثر داره یا روز قیامت سربلند هستی 😊 https://eitaa.com/Qurankareem
آیه نماز وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺷﺐ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭ ، ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎ ، ﺑﺪﻱ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ ، ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﺎﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﺬﻛّﺮ ﻭ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ .(هود١١٤) آیه غفران الهی إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﻙ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﻧﻤﻰ ﺁﻣﺮﺯﺩ ، ﻭ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﻰ ﺁﻣﺮﺯﺩ.(نساء٤٨) آیه شفاعت وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺨﺸﺸﻲ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﻮﻱ .(ضحی٥) (ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ از پیامبر اکرم نقل کردند که پیامبر فرمود: ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻒ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻣﻰ ﺍﻳﺴﺘﻢ، ﻭ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻳﺎ ﺭﺍﺿﻰ ﺷﺪﻯ ﺍﻯ ﻣﺤﻤﺪ"؟! ﻣﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻢ: ﺭﺍﺿﻰ ﺷﺪم! ﺳﭙﺲ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺟﻤﻌﻰ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻛﻮﻓﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺰﻭﺩ ﺷﻤﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﻳﺪ ﺍﻣﻴﺪﺑﺨﺶ ﺗﺮﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻳﻪ" ﻗُﻞْ ﻳﺎ ﻋِﺒﺎﺩِﻯَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃَﺳْﺮَﻓُﻮﺍ ﻋَﻠﻰ ﺃَﻧْﻔُﺴِﻬِﻢْ ﻟﺎ ﺗَﻘْﻨَﻄُﻮﺍ ﻣِﻦْ ﺭَﺣْﻤَﺔِ ﺍﻟﻠَّﻪِ" ﺍﺳﺖ. ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺁﺭﻯ ﻣﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ:" ﻭﻟﻰ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﻢ ﺍﻣﻴﺪﺑﺨﺶ ﺗﺮﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻳﻪ " ﻭَ ﻟَﺴَﻮْﻑَ ﻳُﻌْﻄِﻴﻚَ ﺭَﺑُّﻚَ ﻓَﺘَﺮْﺿﻰ " ﺍﺳﺖ) 📚تفسیر نمونه https://eitaa.com/Qurankareem
ظلم در قرآن 1⃣ ظلم انسان به خدا يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (لقمان)ﮔﻔﺖ : ﭘﺴﺮﻛﻢ ! ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻙ ﻧﻮﺭﺯ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﺮﻙ ﺳﺘﻤﻰ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(لقمان١٣) 2⃣ ظلم انسان به مردم إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ﺍﻳﺮﺍﺩ ﻭ ﻣﺤﻜﻮﻣﻴﺖ ﻓﻘﻂ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺳﺘﻢ ﺭﻭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ.(شوری٤٢) 3⃣ ظلم انسان به خودش قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺎ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻭﺭﺯﻳﺪﻳﻢ.(اعراف٢٣) https://eitaa.com/Qurankareem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با لهجه شیرین یزدی " ظلم نکنید حتی به سگ " حجت الاسلام دهقان چناری درباره «انّ الظّالمین لهم عذاب الیم» قطعاً برای ستمگران عذاب دردناکی هست. (سوره ابراهیم، ۲۲) https://eitaa.com/Qurankareem
شاهدان ساجد عکسی که بعد از ۳۱ سال اجازه انتشار یافت! شب عملیات رمضان پشت میدان مین، رزمنده‌ها زمین‌گیر میشوند از ۱۵۰ نفر داوطلب ۲۰ نفر انتخاب می‌شوند با گذشتن از میدان مین راه عبور بقیه باز شود. ۲۰ نفر نوبتی روی زمین غلت میزنند تا راه باز شود! این عکس، صبحِ همان شب است.!! اینها که در این عکس اینگونه آرام خوابیده‌اند و اینگونه معصومانه سر را بر زمین گذاشته‌اند نه نان خواستند و نه نام. ادامه دارد👇 https://eitaa.com/Qurankareem
به قول یکی از اساتید... بسیجی یعنی گوشت قربونی در تهاجم ها کتک خورده در فتنه ها مُثله شده در اغتشاشات و... وقتی آب از آتش افتاد و آرام شد... کنار گذاشتن و حذف بسیجی ها گرفتن دوربین و میکروفون از ها روی کارآمدن دوباره اراذل و اوباش هایی همچون ... نکند دعوای و و دعوای و در تعزیه هاست که بعد از تعزیه باهم قلیون و تخمه میخورند و با هم رفیقند. https://eitaa.com/Qurankareem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا روضه خوانی این شکلی دیده بودید؟ مرحوم آیه الله احمد سیبویه ۲۰سال امام جماعت حرم حضرت ابالفضل(ع)بود. حالات وخصائص عجیبی داشت در ۱۰۰ سالگی مثل یک نوجوان روضه میخوند وگریه میکرد موقع روضه می آمد لابلای جمعیت میگشت گریه کن ها رو شکارمیکرد یعنی میرفت زانو به زانوش براش روضه میخوند بدون میکروفن صدای رسائی داشت. یه روز توی قم بود اومد توی محراب زانو به زانوی آیه الله بهجت شد. وسط روضه یاد جوانی کرد گفت شیخ محمدتقی یادته جوانی شبهای محرم بین الحرمین تا صبح دوتائی میخوندیم وسینه میزدیم؟ این عارف فرزانه میگفت شیخ حسین سامرائی بمن گفت: شبی در سرداب سامرا تنهائی گرم اشک و روضه زینب کبری(س) بودم ناگهان متوجه شدم آقائی پشت سرم نشسته که از هیبتش توان برگشتن ندارم او با زمزمه های من سخت گریه میکرد مقداری بعد از روضه که گذشت فرمود: شیخ حسین به شیعیانم بگوئید خدا را به عمه جانم زینب قسم بدهند و برای فرجم دعا کنند سپس من توانی در خود احساس کردم برگشتم ولی دیگرکسی راندیدم. https://eitaa.com/Qurankareem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🔹پرسشی از علامه طباطبایی‹ره›: - میان شاگردانتون چه کسانی بودند که توانستند رابطه معنوی شاگرد و معلم رو به‌طور عمیق با شما داشته باشند؟ پاسخ: مرحوم مطهری بود، آقای منتظری بود، آقای امام زنجانی (سیدعزالدین حسینی زنجانی) بود و فعلا هم آقای جوادی آملی. https://eitaa.com/Qurankareem
سلام علیکم معرفی یک سایت روایی ؛ Alvahy.com روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید ، ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه می آورد. اين سایت در واقع همان "کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام" است . تالیف ؛ آقای علی رضا برازش چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است. لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. دوست پژوهشگرمان جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند. ان شاءالله این کتاب مورد استفاده دوستان قرار بگیرد. https://eitaa.com/Qurankareem
ریشه یابی اختلافات تفسیری.pdf
313.1K
آشنایی با علت اختلاف در تفسیر مباحث تخصصی رحمه الله آیت الله حفظه الله 💢کانال اندیشه قرآنی👇❌ http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d 🏷️ عضو شوید☝️💢
آشنایی با قرآن - محتوای سور.pdf
189.2K
آشنایی با خطوط کلی سوره ساختار هندسی سوره های قرآن مباحث تخصصی رحمه الله آیت الله حفظه الله 💢کانال اندیشه قرآنی👇❌ http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d 🏷️ عضو شوید☝️💢
۹سفارش از قرآن که اگر عمل کنیم خیلی از رفتارهایمان شاید شکل دیگری بخود بگیرد.😊 *فَتَبَيَّنُوا:* اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب در باره آن تحقیق کنید. *فَأَصْلِحوُا* اگر بین دوستان و آشنایان شما کدورتی هست، میان ایشان صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید. *وَأَقْسِطُوا:* عادل باشید و براساس حق قضاوت کنید و در اجرای حق، میان دوست و آشنا با غریبه فرقی نگذارید. *لَا يَسْخَر:* دیگران را مسخره نکنید، مردم‌ و‌ اقوام گوناگون را به سُخره نگیرید. *وَلَا تَلْمِزُوا:* به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیب جویی نکنید. *وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب:* لقب‌های زشت و ناپسند بر یکدیگر مگذارید و از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنید، شدیداً اجتناب کنید. *اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ:* از بسیاری از گمانها دوری کنید، همچنین از گمان بد در مورد دیگران به شدت خودداری کنید. *وَلَا تَجَسَّسُوا:* اهل جاسوسی و پرده دری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید. *وَلَا يَغْتَب:* اهل غیبت پشت دیگران نباشید و جلساتی را که در آن غیبت کسی می شود، ترک کنید. این سفارشات ۹گانه در سوره مبارکه حجرات آمده و برخی از رهنمودهای الهی در تعامل با سایر انسانها را به اختصار بیان کرده است. https://eitaa.com/Qurankareem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاهبرداری بزرگ از زنان استاد رحیم‌پورازغدی بانوان باحجاب پرچم داران هستند https://eitaa.com/Qurankareem
UthmanicHafs1 Ver09.doc
2.28M
‌ ‌✅ فایل متنی وُرد قرآن کریم هماهنگ با رسم‌الخط عثمان طه ‌📌 مرتبط با این مطلب https://eitaa.com/Qurankareem
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ✳️ فونت عثمان طه نام: KFGQPC Uthmanic Script HAFS نسخهٔ 0.09 ‌📌 مرتبط با این مطلب https://eitaa.com/Qurankareem
‌ ‌✅ فایل متنی وُرد قرآن کریم هماهنگ با رسم‌الخط عثمان طه ‌▫️قرآن کریم به‌صورت وُرد (Word) شامل ۱۱۴ سوره قرآن، برای استفاده در مقاله‌ و تحقیق‌ و… . 📌 ابتدا فونت عثمان طه را نصب نمایید و سپس فایل ورد را باز کنید. 📌 فایل به‌صورت محافظت‌شده (Protection) است و قابل ویرایش و حاشیه‌زنی نیست. برای ویرایش، متن را کپی و در فایل جدید وُرد پیست کنید. 📤 دریافت فایل ورد قرآن کریم ✅ فونت عثمان طه نسخهٔ 0.09 ▫️نام فونت: KFGQPC Uthmanic Script HAFS 🔹این فونت نویسه‌هایش عربی و فاقد نویسه‌های فارسیِ «گ»، «چ»، «پ»، «ژ» است. 🔹برخلاف اکثر فونت‌ها، در این فونت، هنگام تایپِ پشت‌سرهمِ نویسهٔ تشدید ( ) با نویسهٔ کسره ( )، کسره در زیر تشدید و بالای خط کرسی قرار نمی‌گیرد؛ کسره در زیر خط کرسی قرار می‌گیرد. 🔹اگر از صفحه‌کلید فارسی استفاده می‌کنید برای تایپ نویسه‌های فارسیِ «ک» و «ی» باید از نویسه‌های عربیِ «ك» و «ي» استفاده کنید. 🔹برای تایپ نمادهای عددی آیه باید از نویسه‌های اعداد عربی استفاده کنید چون به‌رغم شباهت ظاهری در اغلب اعداد عربی و فارسی، یونیکدشان متفاوت است. 📌در صفحه‌کلید استاندارد ملی ایران: ▫️ك = شیفت + Z ▫️ي = شیفت + D ‌ ▫️📤 دریافت فونت عثمان طه https://eitaa.com/Qurankareem
📢 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR ✏️ رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران ✊🏻 نزدیک قلّه‌ایم؛ خستگی و ناامیدی ممنوع! 👈🏻 وظیفه امروز مسئولان کار جهادی شبانه‌روزی است https://eitaa.com/Qurankareem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب امروز صبح: ما به قله‌ها نزدیک شده ایم و نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن و نا‌امیدی نیست. https://eitaa.com/Qurankareem
سوال آیا نحس بودن ماه صفر صحت دارد؟ نحس بودن به چه معناست؟ علت آن چیست؟ جواب: مرحوم علامه مجلسی در این باره می‌گوید: «وَ هَذَا الشَّهْرُ مَشْهُورٌ بِالنُّحُوسَةِ وَ الشُّؤم، وَ یُمْکِنُ أنْ یَکُونَ لِذَلِکَ وَجْهَانِ... »؛ یعنی ماه صفر به نحس بودن و شومی شهرت یافته است. ممکن است علت این مطلب یکی از این دو وجه باشد: الف) بنابر نظر علمای شیعه وفات پیامبر اعظم صلّى اللّه عليه و آله در این ماه بوده و همین باعث نحس قلمداد شدن این ماه شده است. ب) ماه صفر بعد از ذی القعده و ذی الحجة و محرّم قرار گرفته است و این سه ماه جزء ماه‌‌های حرامند و کسی در آن‌ها به قتل و جنایت نمی‌پرداخت، بعد از این سه ماه حرام، در ماه صفر جنایت و قتل و جنگ آغاز می‌گردید و به همین سبب مردم این ماه را منحوس قلمداد کرده‌اند. البته ایشان تاکید می‌کند که در بین روایات شیعی روایتی که دلالت بر شومی و نحسی این ماه داشته باشد، ندیده‌‌ام و در روایات غیر معتبر عامی مواردی وجود دارد که اعتباری به آن‌ها نیست. میرزا جواد ملکی تبریزی نیز نحوست ماه صفر را مشهور دانسته و می‌گوید: معروف است که ماه صفر، به خصوص چهارشنبه آخر آن، نحس می‌باشد که در این مورد روایتی نداریم. وی در ادامه می‌نویسد: شاید این نحوست به خاطر رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این ماه و نیز سخن پیامبر باشد که فرمودند: «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» یعنی کسی که مرا به تمام شدن ماه صفر مژده دهد، او را به بهشت بشارت می دهم. وی در ابتدا تصریح می‌کند که هیچ دلیل روایی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد در نتیجه ظاهرا خود ایشان نیز در سند و دلالت این خبر تردید دارد. زاد المعاد، علامه مجلسی، ص۲۴۷ المراقبات میرزا جواد ملکی تبریزی ص۳۷ ادامه دارد... https://eitaa.com/Qurankareem
۲ نکته مهم در مورد ماه صفر و ربیع الاول نه شرع مقدّس فرموده و نه عقل می‌پذیرد که با رسیدن ماه صفر یکدیگر را از نحوست این ایّام بترسانیم! بله اتفاقا آنچه که باعث می‌شود ماه بدی را تجربه کنیم همین فال بد زدن (تطیّر) است. آنچه غربی‌ها از قدرت تفکر خلاق و مثبت اندیشی در رقم زدن تغییراتی در زندگی گفته‌اند و در اصل نگاه توحیدی آن به خطا رفته‌اند، ولی خوب است بدانیم در شرع مقدّس اشاراتی در روایات داریم که فرموده‌اند فال بد و خوب زدن در عالم تکوین تاثیراتی را در خارج از ذهنتان ایجاد می‌کند. «تفالوا بالخیر تجدوه» —> به فال نیک بگیرید همه امور را تا آن را بیابید. اما تطیّر؛ امام صادق علیه‌السّلام فرمود: طیره و فال بد زدن را اگر سست بگیری و به آن بی‌اعتنا باشی و چیزی نشماری سست می‌شود، و اگر آن را محکم بگیری محکم. رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: کفاره فال بد زدن، توکل به خداست (تا آخر حدیث) و جهتش روشن است، برای اینکه معنای توکل این است که تاثیر امر را به خدای تعالی ارجاع دهی، و تنها او را مؤثر بدانی، و وقتی چنین کردی دیگر اثری برای فال بد نمی‌ماند تا از آن متضرر شوی. توضیحی در مورد ماه ربیع الاول و ماجرایی که در آن رسول خدا صلی اللّه علیه و آله بشارت داده‌اند به کسی که خبر خروج ماه آذر [ماه رومی‌] را بدهد بهشتی هست: پیامبر اکرم فرمود: مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه؛ هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می‌رود. ملاحظه‌ی سبب صدور حدیث، نشان می‌دهد که حضرت با این جمله می‌خواسته ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می‌شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می‌آیند که هر یک از دیگری سبقت می‌جوید. از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می‌شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، و چِسان بهشتی نباشی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می‌رانند، چون به اهل‌بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می‌کنی و تنها می‌میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می‌یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان‌اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است. اول اینکه سخن از ماه آذارِ رومی هست که همیشه مقارن با ما‌ههای قمری نمی‌شود پس در اینصورت این روایت اصلا ربطی به ماه صفر پیدا نمی‌کند. دوم اینکه همانطور که دیدید سبب صدور این روایت این بود که پیامبر موقعیتی پیدا کنند و جناب ابوذر علیه الرحمة را بهشتی معرفی کنند. بحار الانوار، ج ۲۰، ص ۳۳۳ معانی الأخبار، ص ۲۰۴، ح ۱؛ علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۷۵. درسنامه فهم حدیث، ص ۱۱۶. https://eitaa.com/Qurankareem