eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ٢١ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الإثنين، ١٩ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Monday 10 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز ضربت خوردن امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) سال ۴٠ قمری 🌙 روز نهج‌البلاغه 🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان ☀️ سالروز افتتاح حساب شماره ١٠٠ به فرمان امام خمینی (ره) و تأسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامى (١٣۵٨ش) ☀️ سالروز شهادت امير سپهبد على صياد شيرازی (١٣٧٨ ش) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی مثل نماز صبح خوانده می‌شود. 🔻دعای روز نوزدهم ماه رمضان: «اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ، وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَی خَیْرَاتِهِ، وَ لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ، یَا هَادِیاً إِلَی الْحَقِّ الْمُبِین» «خدایا! در این روز بهره مرا از برکات ماه رمضان وافر گردان؛ و به سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان ساز؛ و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز؛ ای راهنمای به سوی دین و حق آشکار» 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابی‌طالب علیه‌السلام» «سرلوحه‌ی پرونده هر مؤمن (در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است» 📚 کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٥ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230409_172220_371.mp3
2.58M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ اگر سفر شخصی در ماه مبارک رمضان از شرایط زیر برخوردار باشد از نظر شرعی، آن شخص مسافر محسوب شده و احکام مسافر بر اعمال او جاری می‌گردد، از جمله اینکه نماز او شکسته و افطار روزه بر وی واجب می‌شود: 1️⃣ مجموع مسافت رفت و برگشت او کمتر از ۸ فرسخ یعنی حدود ۴۵ کیلومتر نباشد، به عبارت دیگر فاصله مبدأ و مقصد او، حداقل باید ۲٢ و نیم کیلومتر باشد؛ 2️⃣ قبل از اینکه سفر شروع شود، قصد پیمودن حداقل ۸ فرسخ را داشته باشد؛ 3️⃣ قبل از خارج شدن از «حد ترخص» از تصمیم پیمودن ۸ فرسخ پشیمان نشود؛ 4️⃣ سفر او در اثناء پیمودن مسافت شرعی، با رسیدن به وطن یا مکانی که قصد اقامت ده روزه در آنجا دارد، قطع نشود؛ 5️⃣ سفر او، مشکلات شرعی از جمله قصد برای انجام کار حرام را دارا نباشد؛ 6️⃣ زندگی فرد به صورت کلی در سفر نباشد مثل: عشایر و ...؛ 7️⃣ شغل فرد، سفر کردن نباشد مثل: رانندگان بین شهری و...؛ 8️⃣ مسافر حد ترخص را رد کرده باشد، یعنی از وطن یا جایی که قصد اقامت ده روز یا بیشتر را دارد به اندازه‌ای دور شود که صدای اذان آن شهر و دیار را نشنود و دیوار‌های آن شهر را نبیند. 📚 طبق نظر مشهور مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ١٨»         روز دوشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢١ ✍️ مناسبت روز: امروز، سالروز ضربت خوردن مولی‌الموحدین، امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع) است، لذا سخن خود را با حدیثی نبوی در رابطه با مقام حضرت امیر (ع) نزد خداوند متعال آغاز می‌نمائیم؛ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «آن زمان که مرا شبانه به آسمان بردند... پروردگارم نکاتی را به من وحی نمود و سپس فرمود: ای محمّد، به علی‌بن‌ابیطالب «اميرالمؤمنين»، سلام مرا برسان که پيش از او هيچ کس را به اين نام نناميده‌ام و پس از او نيز اين عنوان را به هیچ کس نخواهم داد»: «... قَالَ يَا مُحَمَّدُ اقْرَأْ عَلِیِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلَامَ فَمَا سَمَّيْتُ بِهَذَا أَحَداً قَبْلَهُ وَ لَا أُسَمِّی بِهَذَا أَحَداً بَعْدَهُ» [امالی شیخ طوسی، ص ٢٩۵] ✍️ اما امروز نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ»: «كيست كه هرگاه درمانده‌اى او را بخواند، اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشينان (خود در) زمين قرار دهد؟ آیا با وجود خدای یکتا خدایی هست؟ (هرگز نیست لیکن) اندکی متذکر (این حقیقت) هستند» (نمل/۶٢) مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند، چراکه در روايات متعدد آمده که نمونه‌ى مضطرّ واقعى، امام زمان (عج) هستند و بدترين سوء (وَيَكْشِفُ السُّوء)، «غیبت امام معصوم» و «ظلم و ستم مستکبران» است كه در زمان ظهور آن حضرت، برطرف مى‌شود و حكومت صالحان در آن زمان در کل زمین‌ ایجاد خواهد شد: (وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ) چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «(این آیه) دربارهٔ قائم از آل محمد (ص) نازل شده که به خدا قسم او مضطرّ است؛ آنگاه که نزد مقام (حضرت ابراهیم ع) دو رکعت نماز گزارد و خدا را بخواند، پس او را اجابت نماید و بدی (غیبت) را برطرف کند و خداوند او را خلیفه و جانشین خود بر زمین قرار می‌دهد»‌ (بحار الأنوار، ج۵۱، ص۴۸/ تفسیر نورالثقلین و البرهان) ✍️ اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ «اضطرار» یعنی پناه بردن به خدا در حالی که چاره‌ای برای فرد نمانده و حالتی است که برای گرفتار در شرایط بسیار سخت پیش می‌‌آید، به طوری که او از تمام افراد و اسباب مادّی نومید می‌شود و فقط رو به قدرت لایزال الهی می‌نماید؛ 2️⃣ از شرایط استجابت دعا: «اضطرار» و قطع اميد از ديگران و «اخلاص» در دعاست؛ 3️⃣ طبق روایات، اگر دعاى ما مستجاب نشود، حتماً دليلى وجود دارد، هم‌چون این‌که: ⬅️ دعاى ما، طلبِ خير نبوده و ما گمان مى‌كرديم برای ما خير است؛ ⬅️ و یا نحوه‌ى درخواست ما، جدّى و همراه با درماندگی و اضطرار نبوده است؛ ⬅️ و یا این‌که در دعا، اخلاص نداشته‌ايم، يعنى اگر به درگاه خداوند رو كرده‌ايم، اما به ديگران نيز چشم اميد داشته‌ايم؛ ⬅️ و یا خداوند سبحان به جاى استجابتِ آنچه مى‌خواهيم، مشابه یا بهتر از آن را به ما مى‌دهد؛ ⬅️ و یا خواسته‌ى ما به مصلحت ما نيست، و خداوند به جای آن، بلایی را از ما دور مى‌كند؛ ⬅️ و یا به جاى آن، به نسل و فرزندان ما لطف مى‌نماید؛ ⬅️ و گاهى نیز به جاى برآوردن حاجت ما در دنيا، خداوند در قيامت چنان جبران مى‌نماید که بقیه حسرت می‌خورند که ای کاش حاجات آن‌ها نیز در دنیا برآورده نشده بود و به آن‌ها در عوض چنین پاداشی در قیامت می‌دادند. ضمناً درست است که اجابتِ دعای مضطرّ، وعده الهى است؛ ولى نباید انتظار داشته باشیم که باعث تغییر در سنّت‌های حتمی الهى شود؛ مثلاً سنّت خداوند آن است كه مردم در «عجل قطعی»، باید به نحوى از دنيا بروند و مسلماً همه‌ى انسان‌ها در لحظه‌ى احتضار، مضطرّند! پس اگر قرار باشد در این حالت، حاجت همه مستجاب گردد و زنده بمانند، بايد قانون مرگ به طور کلی لغو شود؛ لذا باید بدانیم بهترین مصلحت برای ما در نزد خداوند است و دعای ما به درگاه الهی، در صورت اخلاص و اضطرار قطعاً اثر خواهد داشت. ✍️ در پایان باید بدانیم که بر اساس این آیه، آنگاه که مردم با آگاهی از خسارت‌های جبران‌ناپذیر غیبت حجت الهی، و ظلم و ستم مستکبران، خالصانه و مضطرانه خداوند را بخوانند و فرج را خواستار شوند، حجت و ولی خدا نیز با حالت اضطرار دست به دعا بر می‌دارد و بر طرف شدن «غیبت» را از درگاه ایزد منان می‌خواهند، و انشاالله فرمان فرج و قیام حضرت صادر می‌شود: «قُم بِاذنِ اللّه». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ سه‌شنبه - ٢٢ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء، ٢٠ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Tuesday 11 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 دومین شب قدر 🌙 شب شهادت حضرت علی (ع) 🌙 شب معراج حضرت رسول (ص) 🌙 شب رحلت حضرت موسی (ع) و حضرت یوشع بن نون (ع) 🌙 سالروز فتح مكه‏ی معظمه توسط سپاهيان اسلام (٨ ق) 🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و یکم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی مثل نماز صبح خوانده می‌شود. 🔹 برای اعمال شب قدر به کتاب شریف مفاتیح‌الجنان مراجعه شود. 🔻دعای روز بیستم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ‌الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ‌النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ» «خدایا! در این روز بهره مرا از برکات ماه رمضان وافر گردان؛ و به سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان ساز؛ و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز؛ ای راهنمای به سوی دین و حق آشکار» 💠 حدیث روز: 💎 حضرت زهرا (س): «اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه» «همانا سعادتمند کامل و حقیقی کسی است که حضرت علی (ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد» 📚 امالی صدوق، ص١٨٢ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230410_221921_896.mp3
1.98M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مكروه است. ✅ مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد؛ ولی مسافرى كه نمازش را تمام مى‏خواند، مثل كسى كه شغلش مسافرت، يا سفرش، سفر معصيت است، بايد در سفر روزه بگيرد. ✅ كسى كه نمى‏داند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد، روزه‏اش باطل مى‏شود، ولی اگر تا مغرب نفهمد، روزه‏اش صحيح است. ✅ اما اگر فراموش كند كه مسافر است، يا فراموش كند كه روزه مسافر باطل مى‏باشد و در سفر روزه بگيرد، روزه او باطل است. ✅ اگر روزه دار بعدازظهر مسافرت کند، باید روزه خود را تمام کند و روزه او صحیح است. 📚 طبق نظر مشهور مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم مناسبت: «» موضوع: «آیات المهدی ١٩» روز سه‌شنبه، ١۴٠٢/٠١/٢١ ✍️ مناسبت روز: امشب، دومین شب از شب‌های پرفضیلت قدر است که طبق آیات و روایات اسلامی، افضل بر هزار ماه است و ملائکه آسمان و بزرگ ملائکه حضرت روح‌القدس بر حجت حی الهی در زمین نازل شده و مقدرات یک‌ساله مردم را به محضر حضرت بقية‌اللّه الاعظم تقدیم می‌نمایند؛ البته در این شب عظیم طبق روایات، وقایع بزرگی دیگری نیز رخ داده است؛ وقایعی هم‌چون: معراج حضرت رسول (ص)؛ به آسمان رفتن حضرت عیسى (ع)؛ رحلت حضرت موسى (ع) و حضرت یوشع بن نون (ع)؛ و بالاخره شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) که بر حُرمت این شب بزرگ افزوده است؛ لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند حضرت امیر (ع) آغاز می‌نمائیم؛ اما امروز بیستمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ‌اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًی وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ»: «آيا نديديد كه خداوند آنچه را در آسمان‌ها و آنچه را در زمين است براى شما مسخّر كرده و نعمت‌هاى ظاهرى و باطنى خود را بر شما سرازير كرده است، اما (بازهم) بعضى از مردم بدون هيچ دانش و هدايتى و بدون هيچ كتاب روشنگرى درباره‌ى خداوند به جدال و ستيز مى‌پردازند» (لقمان/٢٠) در اين آيه شریفه، خداوند به دو دسته از نعمت‌های الهی اشاره می‌نماید: 1️⃣ «نعمت‌های ظاهرى»: مانند: سلامتى، روزى، زيبايى و امثال اين‌ها؛ 2️⃣ «نعمت‌های باطنى»: مانند: ايمان، علم و معرفت، حسن خلق، امدادهای غيبى، فطرت پاک، ولايت و محبت اهل‌بیت (ع) و..؛ در ادامه آیه نیز به سه منبع معتبر «شناخت» اشاره شده، که مراد از «عِلْم»، «استدلال‌های عقلى» و مراد از «هُدًی»، «هدايت‌هاى فطرى» و مراد از «كِتَابٍ مُّنِير»، «وحى الهى» است، و سپس به برخی از افراد جاهل اشاره شده که متأسفانه، بدون استناد به هيچ يك از این سه منبع «عقل، فطرت و وحى»، درباره‌ى خدا سخن گفته و اظهار نظر مى‌كنند! ✍️ مفسرین این آیه را براساس روایات تفسیری اهل‌بیت (ع) از «آیات المهدی» دانسته‌اند، چنانچه امام کاظم (ع) درباره اين آيه، فرمودند: «نعمت ظاهر، "امام ظاهر"؛ و نعمت باطن، "امام غائب" است»؛ پس از حضرت پرسیدند: مگر در ميان ائمه اطهار، كسى غائب می‌شود؟ امام (ع) فرمودند: «آرى! او دوازدهمينِ ما امامان است که از ديدگان مردم غائب مى‏شود، اما ياد او از قلوب مؤمنين هرگز غايب نمى‏گردد...»: «...النعمة الظاهرة، الإمام الظاهر و الباطنة، الإمام الغائب...» (كمال‌الدين، ج‏٢، ص٣۶٨) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ خداوند، تمام نعمت‌های ظاهری و باطنی خود در آسمان و زمین را برای بهره‌گيرى انسان آفریده است: «سَخَّرَ لَكُم» 2️⃣ انسان قادر است آنچه را در آسمان و زمين است، به تسخير خود درآورد: «سَخَّرَ لَكُم» 3️⃣ نبايد از نعمت‌هاى باطنى خداوند غفلت كنيم و به آنها بى‌توجّه باشيم: «أَلَمْ تَرَوْا...بَاطِنَةً»؛ 4️⃣ علیرغم گستردگى و فراوانى نعمت‌ها، متأسفانه نعمت‌های باطنی از دیده بسیاری پنهان است! و حتی نعمت‌های ظاهری نیز برای برخی از انسان‌ها به دلیل غفلت و ناشکری، پنهان هستند و تنها با فقدان چنین نعمت‌هایی همچون «سلامتی، اجتماعات دینی، زیارت و... ) انسان‌ها از خواب غفلت بیدار می‌شوند؛ 5️⃣ در جهان بينى الهى، «عقل، فطرت و وحى» منابع معتبر «شناخت» هستند که باید براساس آنها استدلال نمود تا به نعمت‌های پنهان دست یابیم: «علمٍ، هدىً، كتابٍ منير»؛ 6️⃣ امام غائب، نعمت پنهان است و غائب بودنش نقصی برای نعمت بودنش نیست، چنانچه برای خورشید، پشت ابر بودن، نقصی ایجاد نمی‌کند و بهره‌ی فراوان او قطع نمی‌شود؛ لذا پنهان بودن امام، نباید سبب غفلت ما از این نعمت بزرگ الهی شود؛ 7️⃣ شکر نعمت امام غائب، به معرفت، محبت و اطاعت از اوست. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ چهارشنبه - ٢٣ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء، ٢١ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Wednesday 12 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز شهادت امیرالمؤمنین (ع) 🌙 به آسمان رفتن حضرت عیسی (ع) 🌙 سالروز رحلت حضرت موسی (ع) و حضرت يوشع بن نون (ع) 🌙 آغاز امامت امام حسن مجتبی (ع) 🌙 وفات شيخ حر عاملی (١١٠۴ ق) 🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان ☀️ روز دندانپزشكى 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و دوم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی مثل نماز صبح خوانده می‌شود. 🔻دعای روز بیست و یکم ماه رمضان: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيْهِ إِلى مَرْضاتِكَ دَلِيلا، وَلا تَجْعَلْ لِلْشَّيْطانِ فِيْهِ عَلَيَّ سَبِيلاً وَاجْعَلْ الجَنَّةَ لِي مَنْزِلاً وَمَقِيلاً، يا قاضِيَ حَوائِج الطَّالِبِينَ» «خدایا برایم در این ماه دلیلی به موجبات خوشنودی خود مقرر فرما، و راهی برای تسلط شیطان بر من باقی مگذار، و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده‌، ای برآرنده حاجات جویندگان» 💠 حدیث روز: 💎 امام حسن (ع): «لَقَد فارَقَكُم رَجُلٌ بِالأَمسِ، لَم يَسبِقهُ الأَوَّلونَ بِعِلمٍ، ولا يُدرِكُهُ الآخِرونَ» «ديروز، مردى از ميان شما رفت كه پيشينيان، در هيچ دانشى بر وى پيشى نگرفته بودند و آيندگان نيز به او نخواهند رسيد» 📚 مسند ابن حنبل: ج ١، ص ٤٢٥، ح ١٧١٩ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230412_043111_960.mp3
2.42M
🔰 «» مناسبت: «‌» موضوع: «» ✅ رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می‌کند، چه غبار چیزی ‎‏باشد که خوردن آن حلال است، مثل آرد؛ و یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است، مثل خاک؛ ✅ ‪اگر به واسطۀ باد غبار غلیظی پیدا شود و انسان با این که متوجه است، ‏‎ ‎‏مواظبت نکند و به حلق برسد، روزه‌اش باطل می‌شود.‏ ‏‏✅ احتیاط واجب آن است که روزه‌دار دود سیگار و تنباکو و مانند این‌ها‏‎ ‎‏را به حلق نرساند؛ ✅ اگر مواظبت نکند و غبار یا دود و مانند این‌ها داخل حلق شود، ‎‏چنانچه یقین داشته که به حلق نمی‌رسد، روزه‌اش صحیح است؛ ✅ اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی‌اختیار غبار و ‎‏مانند آن به حلق او برسد، روزه‌اش باطل نمی‌شود؛ ⬅️ تذکر: در رابطه با «بخار غلیظ»، نظر مراجع عظام تقلید متفاوت است و برخی آن را از مبطلات روزه می‌دانند؛ و برخی دیگر باطل کننده نمی‌دانند، مگر این که در دهان به ‎‏صورت آب در آید و فرو دهد که حتماً روزه را باطل می‌نماید؛ 📚 براساس نظر مشهور مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم مناسبت: «» موضوع: « ٢٠» روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢٣ ✍️ مناسبت روز: امروز، سالروز شهادت مولی‌الموحدین، امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع) است، لذا سخن خود را با دو حدیث قدسی در رابطه با مقام حضرت امیر (ع) آغاز می‌نمائیم: ✅ قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: «قَد جَعَلْتُ عَلِیّاً عَلَماً لِلنَّاسِ فَمَنْ تَبِعَهُ کَانَ هَادِیاً»: «خداوند فرمود: به تحقیق حضرت علی (ع) را پرچم و نشانه‌ی هدایت قرار داده‌ام، پس هرکس از او پیروی کند، هدایت می‌شود» (بحارالأنوار، ج۳۹، ص ۲۵۳) ✅ قالَ‌اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: «لَوِ اجْتَمَعَ النَّاسُ کُلُّهُمْ عَلَی وَلَایَهِ عَلِیٍّ علیه السلام مَا خَلَقْتُ النَّارَ»: «خداوند فرمود: اگر همه‌ی مردم بر ولایت حضرت علی (ع) جمع می‌شدند، آتش جهنم را خلق نمی‌کردم!» (امالی شیخ صدوق، ص ۶۵۷) ✍️ اما امروز بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ🔹وقَالُوا آمَنَّا بِهِ وَأَنَّی لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِن مَكَانٍ بَعِيدٍ»: «اگر ببينى کافران را هنگامى‌كه ناله و فريادشان بلند مى‌شود امّا نمى‌توانند [از عذاب الهى] بگريزند و آن‌ها را از جاى نزديكى [كه انتظارش را ندارند] مى‌گيرند [از درماندگى آن‌ها تعجّب خواهى كرد]🔹(و در آن حال) گويند: به حق ايمان آورديم! ولی كجا اين دست‌يابى به ايمان از راه دور (كه توان بر انجام عمل صالحى ندارند) به سودشان خواهد بود» (سبأ ۵١ و ۵٢) خداوند در ظاهر اين آيات تا آخر سوره سبأ، سيمايى از وضع دلخراش جان دادن مشركان و کافران ترسيم نموده است؛ اما مفسرین با عنایت به روایات تبیینی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، این آیات را در رابطه با «خروج سفيانى» در هنگام قيام حضرت مهدى (عج) و «خسف در بیداء» و نابودی او و لشکریانش به امداد غیبی دانسته‌اند؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «در ابتدای قیام مهدی (عج) که از جانب مشرق است، «سفیانی» خروج می‌کند و به اندازه مدت بارداری یک زن، یعنی نه ماه سلطنت می‌کند‌؛ او در شام خروج می‌کند و مردم شام جز عدّه‌ای...از وی اطاعت می‌کنند؛ سپس سفیانی با لشکری جرار به «بیداء» مدینه می‌آید و وقتی به این منطقه رسید، خداوند او را (با لشکرش) به زمین فرو می‌برد و این است معنی این آیه شریفه: وَ لَوْ تَری إِذْ فَزِعُوا... » (بحار الأنوار، ج۵۲، ص۲۵۲/ تفسیر البرهان) امام باقر (ع) نیز فرمودند: «... و چون «قائم» به بیابان «بیداء» می‌آید، لشکر سفیانی (برای جنگ) به سوی او می‌روند و خداوند به زمین امر می‌کند که آن‌ها را فرو بَرَد، و چون دیدند به زمین فرو می‌روند، می‌گویند ایمان آوردیم به قائم آل محمّد (عج)، (اما دیگر برای آنها سودی ندارد) چنانچه خداوند فرموده است: وَ لَوْ تَری إِذْ فَزِعُوا... وَأَنَّی لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِن مَكَانٍ بَعِيدٍ» (بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۱۵/ تفسیر نورالثقلین) ✍️ و اما چند نکته در رابطه با آیات فوق‌الذکر: 1️⃣ عذاب الهی از آنچه فکر می‌شود به مجرمین نزدیک‌تر است؛ 2️⃣ جزع و فزع و استمداد مشركان در لحظات آخر، مشكلى از آنان حل نمى‌كند و پناهگاهی در برابر عذاب الهی نمی‌یابند: «فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ» 3️⃣ عقوبت کافران و مشركان از همين دنيا آغاز مى شود: «مَّكَانٍ قَرِيبٍ» 4️⃣ «ايمان انتخابى» ارزش دارد نه «ایمان اضطرارى»، مگرنه هر كافرى در لحظه‌ى چشیدن مرگ، ايمان مى‌آورد ولى دیگر برای او سودی ندارد: «وَأُخِذُوا مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ - وَقَالُوا آمَنَّا» 5️⃣ طبق روایات، کسانی که بعد از ظهور حضرت حجت (عج) تا آن زمان که حضرت، دست به شمشير می‌برند ايمان نياورده باشند، ديگر ايمان واقعی نخواهند آورد و ايمانشان صوری و منافقانه است و برای آن‌ها سودی ندارد؛ و امام زمان (عج) همه آن‌ها را به سزای اعمالشان می‌رسانند؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «در زمان ظهور حضرت قائم (عج) که با شمشیر به پاخیزد، ایمان کسى که پیشتر ایمان نیاورده باشد به وى سودی نرساند، گرچه به پدران گذشته وى ایمان آورده باشد. (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏١، ص ١٨) 6️⃣ دو مورد از «علائم حتمیه ظهور»، «خروج سفیانی» و «خسف در بیداء» یعنی فرو رفتن او و لشکرش در منطقه بیداء، است؛ 7️⃣ از صدر اسلام تا کنون دو جریان «اسلام علوی» و «اسلام اُموی» در برابر هم بوده‌اند تا بالأخره «اسلام دروغین اُموی» به دست امام زمان (عج) برای همیشه محو و نابود می‌شود، لذا ما باید مدعیان دروغین اسلام را بشناسیم تا فریب نخوریم و به نام دین، در لشگر سفیانی قرار نگیریم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه - ٢۴ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الخمیس، ٢٢ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Thursday 13 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) - 🕋 اذکار روز: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سومين شب قدر 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و سوم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی مثل نماز صبح خوانده می‌شود؛ 🔷 برای اعمال شب قدر به کتاب شریف مفاتیح‌الجنان مراجعه نمائید. 🔻دعای روز بیست و دوم ماه رمضان: «اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيْهِ أَبْوابَ فَضْلِكَ، وَأَنْزِلْ عَلَيَّ فِيْهِ بَرَكاتِكَ، وَوَفِّقْنِي فِيْهِ لِمُوجِباتِ مَرْضاتِكَ، وَأَسْكِنِّي فِيْهِ بَحْبُوحاتِ جَنَّاتِكَ، يا مُجِيبَ دَعْوَةِ المُضْطَرِّينَ» «خدایا! در این روز به روی من درهای فضل و کرمت را بگشا؛ و بر من برکاتت را نازل فرما؛ و بر موجبات رضا و خوشنودیت موفقم بدار؛ و در وسط باغ‌های بهشتی‌ات مرا مسکن ده‌؛ ای اجابت کننده دعای انسان مضطر پریشان» 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَکَ لَیلَةَ القَدرِ» «هر که فاطمه را آن‌گونه که سزاوار است بشناسد، بی‏تردید شب قدر را درک کرده است» 📚 بحارالأنوار، ج ۴٣، ص ۶۵ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230412_211825_728.mp3
2.9M
🔰 «» مناسبت: « » موضوع: «» برای شب بیست و سوم، علاوه بر اعمالی که با «دو شب قدر گذشته» مشترک است، (هم‌چون: غسل کردن؛ خواندن دو رکعت نماز با هفت مرتبه «توحید» در هر رکعت و گفتن هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» پس از نماز؛ گرفتن قرآن به سر و خداوند را به چهارده معصوم قسم دادن؛ خواندن زیارت حضرت سید الشهّدا(ع)؛ احیاء و شب زنده‌داری به دعا و عبادت؛ خواندن دعای «جوشن کبیر» و پنجاه نماز دو رکعتی و بسیار صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد)؛ ✍️ اعمال مخصوصی دیگری نیز در مفاتیح‌الجنان آمده، ازجمله: 1️⃣ خواندن سوره‌های «عنکبوت» و «روم» و «دخان»؛ 2️⃣ هزار مرتبه خواندن «سوره قدر» 3️⃣ خواندن دعای سلامتی امام زمان: «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَن...» به دفعات در این شب؛ 4️⃣ خواندن چند دعای کوتاه که در مفاتيح الجنان آمده است؛ 5️⃣ و غسل مجدد در آخر شب، علاوه بر غسل اول شب؛ ✅ در پایان از همه‌ی عزیزان التماس دعای خیر داریم. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢١» روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢۴ ✍️ مناسبت روز: امشب، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است که طبق روایات بسیار «شب قدر» همین شب است که دعاها در آن مستجاب، و تمام امور بر پایه‌ی حکمت الهی مقدّر و به امضای حضرت صاحب الزمان (عج) می‌رسد؛ لذا ضمن تأکید بر احیاء و بهره‌گیری مضاعف از این شب بزرگ و پرفضیلت، سخن امروز را با یکی دیگر از «آیات المهدی» که در رابطه با شب باعظمت قدر نازل گردیده، آغاز می‌نمائیم: 💠 «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّ‌وحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَ‌بِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ‌🔹سلَامٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ‌»: «فرشتگان، با روح‌القدس (بزرگ آنها)، به فرمان پروردگارشان، (در شب قدر) براى (تقدیر) کل امور، فرود می‌آيند🔹این شب تا صبحگاه، سراسر (رحمت و) سلامت و تهنیت است.» (قدر/۴و۵) طبق نظر مفسرین، این آیات که در رابطه با شب قدر نازل شده‌اند، از دلایل بسیار روشن بر حضور حجت حی الهی در زمین هستند؛ چراکه «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّ‌وح»، دارای فعل مضارع است که دلالت بر استمرار دارد، لذا "شب قدر" فقط به زمان رسول خدا اختصاص نداشته و طبق این آیه، «شب قدر» در هر سال تکرار می‌گردد و در آن شب، هیئتی بلندپایه‌ از ملائکه آسمانی به محوریت «روح‌القدس» از سوی خداوند متعال برای ابلاغ مقدّرات عالم در همهٔ امور «مِنْ کلِّ أَمْرٍ» نازل می‌شوند و طبعاً این میهمانان بزرگ الهی، میزبانی بزرگ و با ظرفیتی عظیم در زمین می‌طلبند؛ در نتیجه لازم است در هر زمان، انسانِ کاملِ معصومی، همانند حضرت رسول (ص) به عنوان ولیّ و خلیفه حیّ الهی در زمین وجود داشته باشد تا محل نزول ملائکه الهی در شب قدر باشد؛ بر این اساس رسول اکرم (ص) فرمودند: «به "شب قدر" ايمان آوريد كه آن بعد از من، اختصاص به علی‌بن‌ابیطالب (ع) و يازده فرزند او دارد»: «آمِنُوا بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ إِنَّهَا تَكُونُ لِعَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ لِوُلْدِهِ الْأَحَدَ عَشَرَ مِنْ بَعْدِی» (الکافی، ج١، ص۵٣٣) البته برخی از مفسرین گفته‌اند که نزول فرشتگان در شب قدر به جهت ابلاغ درود و سلام خدا به بندگان صالح، و طلب مغفرت برای آنان در این شب باعظمت است، اما با نظر به آیه بعد، به راحتی می‌توان اثبات نمود که این تفسیر قابل قبول نیست! چراکه این موضوع با تعبیر «مِنْ کلِّ أَمْر» هرگز سازگاری ندارد؛ افزون بر این‌که بیش از یکصد روایت در کتب روایی شیعه و سنی آمده که جزئیات کامل و نزول هر ساله ملائکه در این شب بر زمین را روشن نموده است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) دراین‌باره فرمودند: «شب قدر در هر سال وجود دارد و امرِ سال در این شب نازل می‌شود و برای این امر، پس از رسول خدا، والیانی وجود دارد؛ پس ابن‌عباس پرسید: یا امیرالمؤمنین این والیان چه کسانی هستند؟ و حضرت فرمودند: آن والیان، من و یازده نفر از صلب من هستند» (الکافی، ج ١، ص۵٣٢)، لذا بدون تردید در این زمان، حضرت صاحب‌الامر (عج) محل نزول ملائکه الهی و صاحبِ شب قدر هستند. ضمناً از آنجا که فرشتگان در شب قدر برای ارائه تقدیر همه‌ی امور «مِنْ کلِّ أَمْرٍ»، خدمت حجت حیّ الهی می‌رسند؛ بر این اساس همه امور مادی و معنوی جهان به اذن خداوند به دست مبارک امام زمان (عج) است؛ و در واقع حضرت «صاحب‌الامر»، واسطه فیض الهی‌ بر تمامی زمینیان هستند. همچنین مفسرین «فَجْر» را نیز به امام زمان (ع) و ظهور و قیام ایشان، تفسیر کرده‌اند‌؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «مراد از "فجر" حضرت مهدى (عج) هستند»: «الفجر هو القائم» (تفسیر البرهان)؛ چراکه با ظهور خورشید ولایت، شب تاريك ظلم و فساد، در مطلع فجر برای همیشه برچيده خواهد شد. ✍️ و اما چند نکته درباره آیات فوق‌الذکر: 1️⃣ شرافت شب قدر به نزول قرآن صامت بر قرآن ناطق است؛ لذا هرچه انسان در این شب به قرآن صامت و ناطق، متوسل و نزدیکتر شود، بهره و نصیب بیشتری می‌برد؛ 2️⃣ به فرموده اهل بیت (ع) برای اثبات وجود امام حیّ، باید با این آیات با مخالفین احتجاج کرد، چراکه همهٔ امت اسلام بر وجود شب قدر تا قیامت اتفاق نظر دارند و به دلیل ضرورت نزول ملائکه بر «انسان کامل» در زمین، وجود حجت حیّ الهی در هر عصر ثابت می‌گردد؛ 3️⃣ توجه به این موضوع که تقدیرات یک‌ساله انسان در شب قدر به محضر حجت حیّ الهی ارائه و به امضای آن حضرت می‌رسد، باعث توجه و توسل بیشتر انسان به امام زمان (عج) می‌شود؛ ✍️ در پایان بجاست که تمامی شیعیان در شب رقم خوردن مقدّرات الهی، مهمترین خواسته خود را تعجیل در فرج قرار دهند، چراکه با آمدن منجی، تمامی سختی‌ها، مشکلات و تاریکی‌های بشریت محو شده و مطلع فجر و صبح روشن و نورانی برای انسان پدیدار می‌گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٢۵ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الجمعة، ٢٣ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Friday 14 April 2023 👈 امروز متعلق است به حضرت ولی‌عصر(عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 روز قدر و نزول قرآن کریم 🌙 روز قدس ☀️ روز بزرگداشت عطار نیشابوری ☀️ سالروز شهادت رضا چراغی فرمانده لشکر ٢٧ رسول‌الله (١٣۶٢ش) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و چهارم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی مثل نماز صبح خوانده می‌شود؛ 🔻دعای روز بیست و سوم ماه رمضان: «اَللّـهُمَّ اغْسِلْنى فیهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنى فیهِ مِنَى الْعُیُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبى فیهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ، یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ» «خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان، و از هر عیب پاک ساز، و دلم را در آزمایش، رتبه دل‌های اهل تقوی بخش، ای پذیرنده عذر لغزش‌های گناهکاران» 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر (ص): «لا تَزالُ عِصابَةٌ مِن اُمَّتي يُقاتِلونَ عَلى أبوابِ دِمَشقَ و ما حَولَهُ و عَلى أبوابِ بَيتِ المَقدِسِ و ما حَولَهُ لايَضُرُّهُم خِذلانُ مَن خَذَلَهُم ظاهِرينَ عَلَى الحَقِّ إلى أن تَقُومَ السَّاعَةُ» «پيوسته گروهى از امّت من بر دروازه‌هاى دمشق و پيرامونش، و بيت‌المقدّس و پيرامون آن، مبارزه مى‌كنند و يارى نكردن آنان، زيانى به آنها نمى‌رساند! آنان تا روز قيامت پشتيبان حقّ‌اند» 📚 مسند أبى يعلى، ج ۱۱، ص ۳۰۲ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230414_044219_950.mp3
1.65M
🔰 «» مناسبت: «‌» موضوع: «» ✅ طبق نظر مراجع عظام تقلید، «اماله کردن با چیزهای روان»: یعنی وارد کردن مایع به بدن از راه مخرج؛ و همچنین «قی کردن عمدی» (استفراغ نمودن) روزه را باطل می‌نماید، چنانچه در رساله عمليه مراجع آمده: ⬅️ «اماله کردن با چیز روان» اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل می‌کند؛ ولی استعمال شیاف‌هایی که برای معالجه است، اشکال ندارد؛ ⬅️ هرگاه روزه دار عمداً «قی» كند، اگر چه به واسطه‌ی مریضی (و مسمومیت) و مانند آن ناچار باشد، روزه‌اش باطل می‌شود؛ ولی اگر سهواً يا بی‌اختيار «قی» كند، اشكال ندارد؛ (ولی نبايد آن را عمداً فرو ببرد). 📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢٢» روز جمعه، ١۴٠٢/٠١/٢۵ ✍️ مناسبت روز: امروز آخرین جمعه ماه رمضان و «روز قدس» است، لذا سخن امروز را با گرامیداشت این روز جهانی و دعوت از همه‌ی مؤمنین برای شرکت در راهپیمایی روز قدس آغاز می‌نمائیم؛ ✍️ اما امروز، بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «هَلْ يَنْظُرُونَ‏ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»: «آيا جز اين انتظارى دارند كه قيامت ناگهان به‌ سراغشان آيد در‌ حالى‌ كه نمى‌فهمند؟!» (زخرف/۶۶) این آیه در وصف حالِ غافلان بی‌خبری است که منکر قیامت بودند، ولی قیامت برای آنها به صورت ناگهانی و بدون آمادگی و خبر، رخ می‌دهد؛ ✍️ مفسرین «آیه ۶۶ سوره زخرف» را بر اساس روایات تبیینی اهل‌بیت (ع) از «آیات‌المهدی» دانسته‌اند و آن را علاوه بر قیامت، به وقوع ناگهانی ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) تفسیر کرده‌اند؛ چنانچه در روایتی، زراره می‌گوید: از امام باقر (ع) درباره‌ی آیه‌ی «هَل ینظُرُونَ إِلا السَّاعَةَ أَن تَأْتِیهُم بَغْتَةً» سؤال کردم؛ امام فرمودند: «منظور از این آیه، قیام حضرت قائم (عج) است که ناگهان به‌سراغ مردم می‌آید»: «... قَالَ هِیَ سَاعَة الْقَائِمِ (عج) تَأْتِیهِمْ بَغْتَة» (بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۶۴/ تفسیر البرهان) حضرت حجت (عج) نیز در نامه (توقیع) خود به شیخ مفید (ره) فرمودند: «پس هر يك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از آنچه باعث ناپسندى و ناخشنودىِ ما می‌شود، بپرهيزد؛ چراكه امر قیام ما، ناگهانى و بدون آمادگى قبلی است و در آن هنگام، توبه سودى نمى‌بخشد و پشيمانى از گناه، كسى را از عقوبت اعمالش رهايى نمى‌دهد»: «فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ بِمَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ یَتَجَنَّبُ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِینَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا یُنْجِیهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَة» [الإحتجاج (للطبرسی)، ج٢، ص ۵٩۶]. ✍️ اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ وقوع «قيامت» ناگهانى است و زمان آن بر كسى معلوم نيست: «بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ» 2️⃣ از آنجایی که این آیه بر زمان قیام امام زمان نیز تطبیق داده شده، روشن می‌شود، ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) نیز مانند قیامت، ناگهانی و غیر منتظره است، و کسی از زمان آن خبر ندارد؛ 3️⃣ طبق این آیه، «توقیت» و معلوم نمودن وقت برای ظهور و قیام قائم آل محمد (عج) باطل و کذب است؛ چنانچه در روایات متعدد از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) آمده که «وقت‏گزاران برای ظهور دروغ می‌گویند»: «کَذَبَ الْوَقَّاتُون» (اصول کافی، ج١، ص٣۶٨)؛ البته گاهی شواهدی مبنی بر نزدیکی ظهور بیان می‌شود که به معنای ایجاد آمادگی برای ظهور است و اشکالی ندارد؛ 4️⃣ از آنجا که ظهور و قیام حضرت ولی‌عصر (عج) غیر منتظره است، منتظران باید هر لحظه آمادگی برای ظهور حضرت و یاری امام داشته باشند؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «در ادبیّات نظامی یک‌ چیزی داریم به نام «آماده‌باش»؛ انتظار یعنی «آماده‌باش»؛ انسان مؤمن و منتظر، آن‌کسی است که در حال «آماده‌باش» است! اگر امام شما که مأمورِ به ایجاد عدالت و استقرار عدالت در کلّ جهان است، امروز ظهور بکند، باید من و شما آماده باشیم! این «آماده‌باش» خیلی مهم است... انتظار به معنای بی‌‌صبری کردن و پا به زمین کوبیدن، و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند این‌ها نیست! انتظار یعنی باید دائم در حال «آماده‌باش» باشیم...» (سخنان معظم‌له در ۱۳۹۶/۰۲/۲۰) https://eitaa.com/ROOZBARG