eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «پیامبر اکرم(ص)، مظهر اخلاق و مهرورزی ٢» روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠٧/١٢ ✍️ مناسبت روز: در ایام جشن و سرور میلاد مسعود رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق (ع) قرار داریم؛ لذا ضمن عرض تبریک و شادباش ایام، سخن امروز را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ در روز گذشته از صفات حمیده و فضیلت‌های بی‌شمار حضرت رسول (ص) سخن گفتیم و عرض شد که یکی از مهمترین فضائل حضرت، «خلق نیکو و اخلاق پسندیده» ایشان است؛ که باعث گرایش مردم به دین مبین اسلام گردید! امروز نیز انشاالله به دو صفت پسندیده دیگر از صفات بی‌شمار رسول خدا، اشاره می‌نمائیم: ✅ «محبت ویژه به مردم» یکی دیگر از صفات حمیده پیامبر اکرم (ص) است! شدّت «محبّت»، «رحمت» و «رأفت» پیامبر اکرم(ص) به اندازه‌ای بود که طبق شهادت مورخین در بحبوحۀ جنگ اُحد، هنگامی که بسیاری از مسلمان‌ها، شهید یا مجروح شده بودند و آسیب‌ فراوانی از سوی مشرکین به حضرت رسیده بود، برخی از اصحاب از ایشان خواستند که مشرکان را نفرین کنند! ولی نبیّ رحمت در پاسخ به این درخواست آنها فرمودند: «من برای لعن و نفرین مبعوث نشده‌ام، بلکه مبعوث شده‌ام تا بشریّت را به‌سوی «حق» دعوت کنم و وسیلۀ «هدایت» آنان و مایۀ «رحمت» مخلوقات خداوند باشم»: «إنّی لَمْ‏ أبعُثُ‏ لَعّاناً وَ لَكِنِّي‏ بُعِثتُ دَاعِياً وَ رَحْمَةً»؛ سپس از سر خیرخواهی و مهربانی، به‌جای نفرین، دشمنان سرسخت خود را دعا کردند و به درگاه احدیّت عرضه داشتند: «خدایا! قوم من را ببخش، گناهان آنها را بپوشان، آنان جاهلند و نمی‌فهمند چه می‌کنند!»: «اللَّهُمَ‏ اغْفِرْ لِقَوْمِي‏ فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»؛ و در واقع، جنایت‌های کفّار و مشرکین را به‌خاطر جهل و نادانی آنها دانستند! [الجامع لأحکام القرآن، ج۴، ص٢٠٠] 🔹 یکی دیگر از وقایع مهم تاریخی که شدّت «محبت و بخشندگی» پیامبر اکرم (ص) نسبت به همه‌ی مردم، حتی مخالفین و دشمنان را برای همه به اثبات می‌رساند، عفو و بخشش حضرت در فتح مکه نسبت به اسیرشدگان است! به گونه‌ای که پس از تحمیل هشتاد و چهار جنگ طاقت‌فرسا از سوی مشرکین مکه به مسلمانان، که منجر به حمله پیامبر (ص) به آنها و فتح مكّه شد، نبی رحمت، ابوسفیان و تمام مشرکین تسلیم شده را که منتظر وضع شدیدترینِ مجازات‌ها و حتی اعدام بودند، بخشیدند! و در حالی که شادمان از خانه‌ی خدا خارج می‌شدند، حلقۀ درب کعبه را در دست گرفته و خطاب به اسیران فرمودند: من به شيوۀ برادرم يوسف نسبت به برادرانش، به شما مى‏گويم: «لا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْیَوْمَ: امروز سرزنشی بر شما نیست!» [یوسف/٩٢]. سپس به آنها فرمودند: «بروید که شما از آزادشدگان هستید: فَاذْهَبُوا فَأَنْتُمُ‏ الطُّلَقَاءُ» [تاريخ‏اليعقوبى، ج‏٢، ص۶٠ ؛ بحارالانوار، ج٢١، ص١٣٢]. مورخین آورده‌اند که در اثر این محبت بزرگ و عفو کریمانه، مردم مکه فوج فوج و با اشتیاق به اسلام گرویدند تا جایی که خداوند سورۀ «نصر» را نازل نموده و پیروزی مسلمانان و گرایش عمومی مردم به اسلام را ستود! ✅ یکی دیگر از صفات حمیده حضرت رسول (ص)، «پاكدامنى و دوری ایشان از هرگونه گناه» و اعمال زشت مرسوم در دوران جاهلیت بود، چنانچه حضرت در عرب به عنوان «محمد امین» و اسطوره «عفّت»، «غیرت» و «حیا» شناخته‌ می‌شدند؛ از ابوسعيد خدرى، صحابی مشهور پیامبر (ص) روایت شده است که: «حیای رسول خدا، حتی از دختران پرده‏نشين نیز بیشتر بود!» [مكارم الأخلاق، ص١٧]. بیشتر ساکنان حجاز در آن زمان، در منجلاب فساد، تباهى و گناه غرق بودند، اما پیامبر (ص) به‌رغم زندگی در بین آنها، نه تنها تأثیری از آنان نپذیرفتند، بلکه با خوی نیکو و پاکدامنی خود، به مرور زمان، بر شخصیّت آنها تأثیر گذاشته و آنان را متحوّل ساختند، به‌گونه‌ای که باید این تحوّل را معجزۀ «اخلاق» و «تهذیب نفس» در وجود رسول خدا دانست! ✍️ در پایان سخن امروز، باید عرض کنیم که هر فضیلتی از فضائل انسانی که تصوّر شود، در وجود آن اسوه‌ی حسنه‌ی بشریّت، متبلور بوده و همه‌ی اعمال، رفتار و گفتار نبی رحمت، الگویی بی‌نظیر برای بشریت است. 📚 برگرفته از نوشتار مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری (دامت‌برکاته) به مناسبت ١٧ ربیع‌الاول. https://eitaa.com/ROOZBARG
13.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: ایام جشن و سرور میلاد مسعود (ص) و (ع) موضوع: « ٢» روز: چهارشنبه، ١۴٠٢/٠٧/١٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه ١٣ مهر ١۴٠٢ 🌙 الخمیس ١٩ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Thursday 05 October ✍️ امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ☀️ امام خمینی (ره) از نجف به پاریس (١٣۵٧ش) 🤲 اعمال شب جمعه: 🔹بسیار گفتن «سُبْحَانَ اللّهِ، وَاللّهُ أَکْبَرُ، وَلَا إِلهَ إِلّا اللّهُ» و زیاد صلوات فرستادن؛ 🔹خواندن سوره‌های «اسراء، کهف، شعراء، نمل، قصص، سجده، یس، ص، احقاف، واقعه، فصلت، دخان، طور، قمر و جمعه»؛ 🔹خواندن نماز امیرالمؤمنین (ع)؛ 🔹خواندن دو رکعت نماز و در هر رکعت «حَمد» و «پانزده مرتبه» سوره «زلزال»؛ 🔹خواندن دعای «کمیل»؛ 🔹«ده مرتبه» خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیةِ...» 🔹و اعمال و ادعیه دیگری که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (‏ع): «الجُنُوُد بِإذنِ‌اللَّهِ حُصُونُ الرَّعیَّةِ وَ زَینُ‌الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّینِ وَ سُبُلُ‌الأَمنِ وَ لَیسَ تَقُومُ الرَّعِیِّةُ إلّا بِهِم» «نیروهای نظامی، به اذن خداوند، دژ مردم، زینت زمامداران، مایه عزّت دین و امنیّت‏اند و کار مردم جز به آنان استوار نمی‏شود» 📚 نهج‏البلاغه، نامه۵۳) https://eitaa.com/ROOZBARG
503.2K
مناسبت: موضوع: ❓جایگاه امنیت‌ در شرع مقدس و احکام آن را بیان فرمائید؟ ✅ امنیت، اساسی‌ترین‌ نیاز بشر است‌ و از نظر شارع مقدس، تأمین‌ آن‌، نخستین‌ وظیفه‌ حکومت‌ اسلامی می‌باشد. ایجاد نظم‌، آرامش‌ و امنیت در جامعه‌ اسلامی هدفی‌ است‌ که‌ در بسیاری از احکام‌ فقهی، حتی‌ در عبادات و معاملات تعقیب‌ شده‌ است‌ تا آنجا که‌ تقدم‌ «حقوق‌ مردم» بر «حقوق‌ الهی» به‌ عنوان‌ یک‌ قاعده‌ی مسلم‌ فقهی، مورد پذیرش‌ و عمل‌ است؛ لذا احکام‌ امنیتی‌ در فقه‌ اسلامی را نباید منحصراً‌ در باب‌ جهاد جستجو کرد. ✍️ احکام‌ فقهی‌ در ابواب‌ مختلفی‌ نظیر امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر، قضا، غصب، لُقطه، حدود، قصاص‌ و دیات و... همگی‌ در راستا ایجاد امنیت قابل‌ تحلیل‌ هستند و اصولاً‌ فلسفه‌ فقه، از ابتدا تا انتها، تنظیم‌ روابط‌ انسان‌ و تأمین‌ آرامش‌ و امنیت درونی‌ و همچنین امنیت اجتماعی‌ برای‌ اوست‌ تا در سایه‌ آن‌ به‌ هدف‌ آفرینش‌ خود برسد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی به عنوان «» نامگذاری گردیده؛ روزی که می‌بایست ضمن گرامیداشت آن، از «» تشکر و قدردانی نمود؛ لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص داده و با سلام و صلوات به روح بلند شهدای مدافع امنیت آغاز می‌نمائیم؛ به یقین نیروى انتظامى جمهوری اسلامی ایران، امروز به عنوان یکى از نهادهاى مهم و بنیادین اجتماعى و امنیتى، مظهر و نهاد عدالت و مبارزه با ظلم، قانون‌گریزی و تجاوز به حقوق دیگران است که داراى وظائف و مأموریت‌های خطیرى در فرایند تأمین امنیت همه‌جانبه می‌باشد. ✍️ امنیتی پایدار که از نظر اسلام یکی از بزرگ‏ترین نعمت‏‌های الهی و مقدس‌ترین آرمان‌هاست‌ چنانچه خداوند در قرآن کریم ٨٧٩ بار کلمه «امن» و مشتقات آن را به کار برده و از والاترین انسان‌ها به «اَلّذین آمنوا» تعبیر نموده است که مفسرین آن‌ را به دو معنا تفسیر کرده‌اند: 🔹نخست به معناى کسانی‌که خود را به مقام اَمن رسانده‌اند؛ 🔹و دوم، افرادى که برخوردار از امنیت شده‌اند. علاوه بر این خداوند در آیه ١٢۶ سوره بقره، مهمترین خصوصیت برای یک منطقه الگو را «امنیت» دانسته و حاجت و درخواست بزرگ حضرت ابراهیم (ع) را قرار دادن امنیت و آسایش برای شهر مکه دانسته است: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ...»: «و (به یاد آر) هنگامی که ابراهیم (ع) عرض کرد: پروردگارا، این شهر را محل امن و آسایش قرار ده و اهلش را که ایمان به خدا و روز قیامت آورده‌اند از انواع روزیها بهره‌مند ساز...». لذا از نظر دین اسلام، مقوله امنیت از مهم‌ترین مؤلفه‌های بسترساز برای توسعه پایدار است که قطعاً «نیروى انتظامى» نقش و کارکردى جدى در تحقق آن در کشور اسلامی ما داشته و خواهد داشت؛ هرچند گستره عرصه امنیت بسیار زیاد است، اما در یک دسته‌بندی ابتدایی می‌توانیم بگوییم که‌: 🔹امنیت را از نظر «سطح» به چهار دسته «امنیت فردی»، «امنیت اجتماعی» و «امنیت ملی» و «امنیت فراملی و بین‌المللی»؛ 🔹و از نظر «قلمرو»، به دو دسته «امنیت داخلی» و «امنیت خارجی»؛ 🔹و از نظر «موضوع»، به دسته‌های زیادی از جمله: امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، بهداشتی، زیست محیطی، منابع و... تقسیم می‌گردد؛ که بی‌شک در تمامی این تقسیم‌بندی‌ها یکى از پایه‌هاى اصلی و بسیار مؤثر، تأمین امنیت اجتماعی و داخلی و مرزی است که این مهم در جمهورى اسلامى ایران بر عهده «نیروى انتظامى» نهاده شده و این نیروی خدوم نیز با هماهنگی، همدلی، هم‌افزایی و همراهی با سایر نهادهای امنیتی در چارچوب سیاست‌های تبیین شده موفق شده‌، گام‌های بلندی در جهت افزایش رضایت عمومی، کاهش جرائم سازمان یافته و حفظ امنیت داخلی بردارد تا جایی که امروز ایران اسلامی به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا مطرح شده که بدون شک بخش عظیمی از این امنیت و اقتدار، منبعث از تلاش‌های بی‌وقفه و بی‌دریغ رشادت‌های بزرگمردان نیروی انتظامی است که خاضعانه جان بر کف اخلاص نهاده و از امنیت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حراست و محافظت کرده و اخلاق مداری، دینداری و قانونگرایی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده‌اند.‏ البته در کنار این مأموریت‌های بزرگ، جایگاه و نقش نیروى انتظامى در پاسدارى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى نیز بر کسى پوشیده نیست! چنانچه رهبر معظم انقلاب، ضمن تأکید بر حفظ «امنیت» به‌عنوان اصلی‌ترین نیاز مردم و کشور و وظیفه مهم نیروی انتظامی، بزرگ‏ترین وظیفه این نیرو را پاسدارى از ارزش‌های‌ اصیل انقلاب اسلامى دانستند. (سخنان معظم‌له در ۲۱تیرماه۱۳۷۴) ✍️ در پایان باید اذعان نمود که به حمد الهی هم‌اکنون نیروی انتظامی همراه با سایر نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور تحت منویات و رهنمودهای فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای صیانت از استقلال و امنیت پایدار مردمی و تحکیم انضباط اجتماعی و مهیا ساختن الزامات و ضرورت‌های زندگی امن و توأم با آرامش و معنویت برای ملت شریف ایران، از آمادگی همه جانبه و هوشمندانه برخوردار شده و به مدد پشتوانه ایمان به خدای متعال و حمایت ملت بزرگ ایران با هرگونه عاملی که بخواهد رضایت و امنیت و معنویت آحاد جامعه را مورد تهدید و خدشه قرار دهد، قاطعانه برخورد می‌نماید؛ و نباید فراموش کنیم که تحکیم و استوارى امنیت ملى و ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی با تقویت این نیرو ارتباط مستقیم دارد و بدیهی است که هرگونه تضعیفى که متوجه این نیرو شود، بر امنیت ایران اسلامی تأثیر سوء خواهد گذاشت. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ١۴ مهر ١۴٠٢ 🌙 الجمعة ٢٠ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Friday 06 October 👈 امروز متعلق است به حضرت ولی‌عصر(عج) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ 🤲 اعمال روز: 🔹 انجام غسل جمعه؛ 🔹 گرفتن ناخن‌ها؛ 🔹 پوشیدن لباس تمیز و خوشبو؛ 🔹 خواندن نماز جمعه؛ 🔹 دادن صدقه؛ 🔹 فرستادن زیاد صلوات؛ 🔹 دعای بسیار برای تعجیل فرج؛ 🔹 زیارت اهل قبور؛ 🔹 خواندن دعای ندبه؛ 🔹 خواندن دعای سمات؛ 🔹 خواندن ده مرتبه: «یَا دَآئِمَ الْفَضْلِ عَلی‏ الْبَریِّه...» و دیگر ادعیه و اعمال روز جمعه که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «لا تَضْرِبوا الدَّوابَّ على وُجوهِها؛ فإنَّها تُسَبِّحُ بحَمْدِاللّهِ» «به صورت حيوانات نزنيد؛ زيرا آنها حمد و تسبيح خدا مى گويند» 📚 الكافی، ج۶، ص۵۳۸ https://eitaa.com/ROOZBARG
347.1K
مناسبت: ایام جشن و سرور در ماه ربیع‌الاول موضوع: ❓شرکت در جشن هایی که زنان و مردان در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی به طور جداگانه می‌کنند چه حکمی دارد؟ ❓آیا نهی از منکر در مجالسی که در آنها رقص انجام می‌شود، در صورتی که امر به معروف ونهی از منکر در شرکت کنندگان تأثیری نداشته باشد، واجب است؟ ✅ شرکت در مجلس معصیت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و یا مفسده‌ای بر آن مترتّب شود یا حضور در آن تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست؛ امّا تکلیف امر به معروف و نهی از منکر با عدم احتمال تأثیر ساقط است. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز جمعه، ١۴٠٢/٠٧/١۴ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان نامگذاری شده است، لذا ضمن عرض تبریک به همه‌ی دامپزشکان خدوم در ایران اسلامی، سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ دامپزشکی دانشی تجربی و زیرمجموعه‌ای از رشته پزشکی است که به پیشگیری، مدیریت، تشخیص و درمان بیماری، اختلال، و صدمه در حیوانات می‌پردازد؛ حیواناتی که بخشی عمده‌ای از غذا و مایحتاج روزانه آدمی به سلامت آنها وابسته است و علاوه بر آن در این رشته به بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز پرداخته می‌شود؛ لذا باید اذعان نمود که دامپزشکی نقش بسیار مؤثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان آن سلامت بشریت به خطر خواهد افتاد! علاوه براین موضوع در دین مبین اسلام نه تنها برای انسان به عنوان اشرف مخلوقات، کرامت و حقوق خاصی در نظر گرفته شده بلکه برای تمام موجودات از جمله حیوانات نیز حقوق ویژه‌ای از جمله «حق بهداشت و درمان» در نظر گرفته شده و آدمی نسبت به رعایت حقوق تمامی مخلوقات موظف گردیده و همین موضوع اهمیت رشته دامپزشکی را دوچندان می‌نماید؛ نکته قابل توجه دیگر اینکه هرچند مدعیان امروزی حقوق جانوران از جمله انجمن‌های مختلف حمایت از حیوانات چند سالی است که به این مسئله توجه کرده‌اند؛ اما بسی مایه شگفتی است که دین مترقی اسلام در هزار و چندصد سال پیش با دقت به مسئله حقوق همه‌ی موجودات از جمله حیوانات پرداخته که در این مجال کوتاه به برخی از آیات و روایات و احکام فقهی در این زمینه اشاره می‌نمائیم: ✍️ خداوند در قرآن کریم، تمام جنبندگان، پرندگان و چرندگان را امت‌هایى مانندِ جوامع انسانى دانسته و در آیه ٣٨ سوره انعام فرموده: «هیچ جنبند‌ه‌اى در زمین نیست و هیچ پرند‌ه‌اى که با دو بال پرواز کند، مگر اینکه امت‌‌هایى مانند شما هستند...»؛ همچنین در آیه ١١٩ سوره نساء، هرگونه آزار و اذیت حیوان‌ها، مانند بریدن گوش و دُم و… را کارهای زشت و شیطانى شمرده شده است؛ طبق روایات اسلامی نیز بشر در برابر بهره‌برداری صحیح و شرعی از حیوانات به رعایت احترام ذاتی و حق­ حیات آنها (جز درموارد خاص مانند خطرجانی) مکلف شده؛ چنانچه رسول خدا (ص) کسی که حیوانی را مثله (و زجرکش) کند، لعنت کرده‌اند. (کنزالعمّال/ح ٢۴٩٧١) وهمچنین فرموده‌اند: «هرحیوانی کـه بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد» (نهج‌الفصاحه؛ ص ٧٠۵) امام صادق(ع) نیز در حدیثی تکان‌دهنده فرموده‌اند: «پلیدترین گنا‌هان، سه چیز است که اولین آنها کشتن (بی‌دلیل) حیوانات است...» (وسائل‌­الشیعه، ج۸، ص۳۹۷) علاوه بر آیات و روایات بسیار در این زمینه، حقوق حیوانات مانند خوراک، بهداشت و درمان و نگهداشت آنها در منابع فقهی نیز به طور جدی مدنظر قرار گرفته است؛ چنانچه شهید ثانی (ره) می‌‌نویسد: همان‌گونه که برای ماندگاری آدمی، هزینه کردن مال، واجب است برای ماندگاری حیوان محترم نیز این کار واجب است، گرچه حیوان از آن دیگری باشد» (مسالک‌الافهام، ج۲، ص۲۵۰) همچنین بر اساس فقه اسلامی‌ در برخی مواقع برای حفظ جان و یا عدم رسیدن ضرر به یک حیوان حتی واجب شرعی و عبادی را‌ می‌بایست ترک و یا جایگزین نمود؛ چنانچه صاحب جواهر (ره) می‌‌نویسد: اگرشخصی، مقداری آب داشته باشد و احتمال دهد که اگر با آن وضو بگیرد، حیوانش دچار تشنگی می‌­شود، بر او واجب است که به جای وضو، تیمم کند و آب را به حیوان دهد. (جواهرالکلام، ج۵، ص۱۱۴) ضمناً در اسلام هر حیوانی که در ملکیت فردی باشد، «حق نفقه» به گردن او دارد؛ چنانچه شیخ طوسی (ره) می‌­نویسد: هرگاه شخص، مالک حیوانی شود، واجب است هزینه آن را برآورد و در این حکم، فرقی بین حیوان حلال گوشت و حرام گوشت نیست و پرنده و غیرپرنده نیز مساوی هستند، زیرا حیوان در اسلام حُرمَت دارد. (مبسوط، ج۶، ص۴۷) علاوه بر حقوق فوق‌الذکر در شرع مقدس برای حیوانات «حق مسکن» نیز در نظر گرفته شده؛ (جواهرالکلام، ج۳۱، ص۳۹۵) ✍️ در پایان سخن می‌بایست به این موضوع مهم نیز اشاره نمود که در اسلام، صید و شکار فقط در صورت نیاز و برای تغذیه یا امرار معاش جایز است و طبق فتوای مشهور فقها اگر برای تفریح و لهوی باشد، حرام شرعی است؛ چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «هرکس (حتی) گنجشکی را بیهوده بکُشد، روز قیامت آن گنجشک از او پیش خداوند شکایت می‌کند که فلانی مرا بیهوده کشت و برای او، قتل من منفعتی نداشته است!» (کنزالعمّال، ح٣٩٩٧١) همچنین طبق نظر مشهور فقها اگر لازمه چنین صید و شکار تفریحی، سفر باشد، آن سفر نیز سفر معصیت است و فرد شکارچی یا صیاد باید نماز خود را کامل خوانده و اگر در ماه رمضان باشد، روزه نیز بر او واجب است. (قواعدالاحکام، ج١، ص۵٠) https://eitaa.com/ROOZBARG