503.2K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: #روز_نیروی_انتظامی
موضوع: #احکام_امنیت
❓جایگاه امنیت در شرع مقدس و احکام آن را بیان فرمائید؟
✅ امنیت، اساسیترین نیاز بشر است و از نظر شارع مقدس، تأمین آن، نخستین وظیفه حکومت اسلامی میباشد.
ایجاد نظم، آرامش و امنیت در جامعه اسلامی هدفی است که در بسیاری از احکام فقهی، حتی در عبادات و معاملات تعقیب شده است تا آنجا که تقدم «حقوق مردم» بر «حقوق الهی» به عنوان یک قاعدهی مسلم فقهی، مورد پذیرش و عمل است؛ لذا احکام امنیتی در فقه اسلامی را نباید منحصراً در باب جهاد جستجو کرد.
✍️ احکام فقهی در ابواب مختلفی نظیر امر به معروف و نهی از منکر، قضا، غصب، لُقطه، حدود، قصاص و دیات و... همگی در راستا ایجاد امنیت قابل تحلیل هستند و اصولاً فلسفه فقه، از ابتدا تا انتها، تنظیم روابط انسان و تأمین آرامش و امنیت درونی و همچنین امنیت اجتماعی برای اوست تا در سایه آن به هدف آفرینش خود برسد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#مدافعین_امنیت»
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی به عنوان «#روز_نیروی_انتظامی» نامگذاری گردیده؛ روزی که میبایست ضمن گرامیداشت آن، از «#مدافعین_امنیت» تشکر و قدردانی نمود؛ لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص داده و با سلام و صلوات به روح بلند شهدای مدافع امنیت آغاز مینمائیم؛
به یقین نیروى انتظامى جمهوری اسلامی ایران، امروز به عنوان یکى از نهادهاى مهم و بنیادین اجتماعى و امنیتى، مظهر و نهاد عدالت و مبارزه با ظلم، قانونگریزی و تجاوز به حقوق دیگران است که داراى وظائف و مأموریتهای خطیرى در فرایند تأمین امنیت همهجانبه میباشد.
✍️ امنیتی پایدار که از نظر اسلام یکی از بزرگترین نعمتهای الهی و مقدسترین آرمانهاست چنانچه خداوند در قرآن کریم ٨٧٩ بار کلمه «امن» و مشتقات آن را به کار برده و از والاترین انسانها به «اَلّذین آمنوا» تعبیر نموده است که مفسرین آن را به دو معنا تفسیر کردهاند:
🔹نخست به معناى کسانیکه خود را به مقام اَمن رساندهاند؛
🔹و دوم، افرادى که برخوردار از امنیت شدهاند.
علاوه بر این خداوند در آیه ١٢۶ سوره بقره، مهمترین خصوصیت برای یک منطقه الگو را «امنیت» دانسته و حاجت و درخواست بزرگ حضرت ابراهیم (ع) را قرار دادن امنیت و آسایش برای شهر مکه دانسته است: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ...»: «و (به یاد آر) هنگامی که ابراهیم (ع) عرض کرد: پروردگارا، این شهر را محل امن و آسایش قرار ده و اهلش را که ایمان به خدا و روز قیامت آوردهاند از انواع روزیها بهرهمند ساز...».
لذا از نظر دین اسلام، مقوله امنیت از مهمترین مؤلفههای بسترساز برای توسعه پایدار است که قطعاً «نیروى انتظامى» نقش و کارکردى جدى در تحقق آن در کشور اسلامی ما داشته و خواهد داشت؛
هرچند گستره عرصه امنیت بسیار زیاد است، اما در یک دستهبندی ابتدایی میتوانیم بگوییم که:
🔹امنیت را از نظر «سطح» به چهار دسته «امنیت فردی»، «امنیت اجتماعی» و «امنیت ملی» و «امنیت فراملی و بینالمللی»؛
🔹و از نظر «قلمرو»، به دو دسته «امنیت داخلی» و «امنیت خارجی»؛
🔹و از نظر «موضوع»، به دستههای زیادی از جمله: امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، بهداشتی، زیست محیطی، منابع و... تقسیم میگردد؛
که بیشک در تمامی این تقسیمبندیها یکى از پایههاى اصلی و بسیار مؤثر، تأمین امنیت اجتماعی و داخلی و مرزی است که این مهم در جمهورى اسلامى ایران بر عهده «نیروى انتظامى» نهاده شده و این نیروی خدوم نیز با هماهنگی، همدلی، همافزایی و همراهی با سایر نهادهای امنیتی در چارچوب سیاستهای تبیین شده موفق شده، گامهای بلندی در جهت افزایش رضایت عمومی، کاهش جرائم سازمان یافته و حفظ امنیت داخلی بردارد تا جایی که امروز ایران اسلامی به عنوان یکی از امنترین کشورهای دنیا مطرح شده که بدون شک بخش عظیمی از این امنیت و اقتدار، منبعث از تلاشهای بیوقفه و بیدریغ رشادتهای بزرگمردان نیروی انتظامی است که خاضعانه جان بر کف اخلاص نهاده و از امنیت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حراست و محافظت کرده و اخلاق مداری، دینداری و قانونگرایی را سرلوحه اقدامات خود قرار دادهاند.
البته در کنار این مأموریتهای بزرگ، جایگاه و نقش نیروى انتظامى در پاسدارى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى نیز بر کسى پوشیده نیست! چنانچه رهبر معظم انقلاب، ضمن تأکید بر حفظ «امنیت» بهعنوان اصلیترین نیاز مردم و کشور و وظیفه مهم نیروی انتظامی، بزرگترین وظیفه این نیرو را پاسدارى از ارزشهای اصیل انقلاب اسلامى دانستند. (سخنان معظمله در ۲۱تیرماه۱۳۷۴)
✍️ در پایان باید اذعان نمود که به حمد الهی هماکنون نیروی انتظامی همراه با سایر نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور تحت منویات و رهنمودهای فرمانده کل قوا حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) برای صیانت از استقلال و امنیت پایدار مردمی و تحکیم انضباط اجتماعی و مهیا ساختن الزامات و ضرورتهای زندگی امن و توأم با آرامش و معنویت برای ملت شریف ایران، از آمادگی همه جانبه و هوشمندانه برخوردار شده و به مدد پشتوانه ایمان به خدای متعال و حمایت ملت بزرگ ایران با هرگونه عاملی که بخواهد رضایت و امنیت و معنویت آحاد جامعه را مورد تهدید و خدشه قرار دهد، قاطعانه برخورد مینماید؛ و نباید فراموش کنیم که تحکیم و استوارى امنیت ملى و ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی با تقویت این نیرو ارتباط مستقیم دارد و بدیهی است که هرگونه تضعیفى که متوجه این نیرو شود، بر امنیت ایران اسلامی تأثیر سوء خواهد گذاشت.
https://eitaa.com/ROOZBARG
15.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: #روز_نیروی_انتظامی
موضوع: «#مدافعین_امنیت»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه ١۴ مهر ١۴٠٢
🌙 الجمعة ٢٠ ربیعالاول ١۴۴۵
🌲م 2023 Friday 06 October
👈 امروز متعلق است به حضرت ولیعصر(عج)
🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده میشوند:
- اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلالوالاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ #روز_دامپزشکی
🤲 اعمال روز:
🔹 انجام غسل جمعه؛
🔹 گرفتن ناخنها؛
🔹 پوشیدن لباس تمیز و خوشبو؛
🔹 خواندن نماز جمعه؛
🔹 دادن صدقه؛
🔹 فرستادن زیاد صلوات؛
🔹 دعای بسیار برای تعجیل فرج؛
🔹 زیارت اهل قبور؛
🔹 خواندن دعای ندبه؛
🔹 خواندن دعای سمات؛
🔹 خواندن ده مرتبه: «یَا دَآئِمَ الْفَضْلِ عَلی الْبَریِّه...» و دیگر ادعیه و اعمال روز جمعه که در مفاتیحالجنان آمده است.
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص): «لا تَضْرِبوا الدَّوابَّ على وُجوهِها؛ فإنَّها تُسَبِّحُ بحَمْدِاللّهِ»
«به صورت حيوانات نزنيد؛ زيرا آنها حمد و تسبيح خدا مى گويند»
📚 الكافی، ج۶، ص۵۳۸
https://eitaa.com/ROOZBARG
347.1K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام جشن و سرور در ماه ربیعالاول
موضوع: #احکام_جشن_و_سرور
❓شرکت در جشن هایی که زنان و مردان در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی به طور جداگانه میکنند چه حکمی دارد؟
❓آیا نهی از منکر در مجالسی که در آنها رقص انجام میشود، در صورتی که امر به معروف ونهی از منکر در شرکت کنندگان تأثیری نداشته باشد، واجب است؟
✅ شرکت در مجلس معصیت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و یا مفسدهای بر آن مترتّب شود یا حضور در آن تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست؛ امّا تکلیف امر به معروف و نهی از منکر با عدم احتمال تأثیر ساقط است.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#اسلام_و_دامپزشکی»
روز جمعه، ١۴٠٢/٠٧/١۴
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان #روز_دامپزشکی نامگذاری شده است، لذا ضمن عرض تبریک به همهی دامپزشکان خدوم در ایران اسلامی، سخن امروز را به این موضوع اختصاص میدهیم؛
دامپزشکی دانشی تجربی و زیرمجموعهای از رشته پزشکی است که به پیشگیری، مدیریت، تشخیص و درمان بیماری، اختلال، و صدمه در حیوانات میپردازد؛ حیواناتی که بخشی عمدهای از غذا و مایحتاج روزانه آدمی به سلامت آنها وابسته است و علاوه بر آن در این رشته به بیماریهای مشترک انسان و دام نیز پرداخته میشود؛ لذا باید اذعان نمود که دامپزشکی نقش بسیار مؤثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان آن سلامت بشریت به خطر خواهد افتاد!
علاوه براین موضوع در دین مبین اسلام نه تنها برای انسان به عنوان اشرف مخلوقات، کرامت و حقوق خاصی در نظر گرفته شده بلکه برای تمام موجودات از جمله حیوانات نیز حقوق ویژهای از جمله «حق بهداشت و درمان» در نظر گرفته شده و آدمی نسبت به رعایت حقوق تمامی مخلوقات موظف گردیده و همین موضوع اهمیت رشته دامپزشکی را دوچندان مینماید؛
نکته قابل توجه دیگر اینکه هرچند مدعیان امروزی حقوق جانوران از جمله انجمنهای مختلف حمایت از حیوانات چند سالی است که به این مسئله توجه کردهاند؛ اما بسی مایه شگفتی است که دین مترقی اسلام در هزار و چندصد سال پیش با دقت به مسئله حقوق همهی موجودات از جمله حیوانات پرداخته که در این مجال کوتاه به برخی از آیات و روایات و احکام فقهی در این زمینه اشاره مینمائیم:
✍️ خداوند در قرآن کریم، تمام جنبندگان، پرندگان و چرندگان را امتهایى مانندِ جوامع انسانى دانسته و در آیه ٣٨ سوره انعام فرموده: «هیچ جنبندهاى در زمین نیست و هیچ پرندهاى که با دو بال پرواز کند، مگر اینکه امتهایى مانند شما هستند...»؛
همچنین در آیه ١١٩ سوره نساء، هرگونه آزار و اذیت حیوانها، مانند بریدن گوش و دُم و… را کارهای زشت و شیطانى شمرده شده است؛
طبق روایات اسلامی نیز بشر در برابر بهرهبرداری صحیح و شرعی از حیوانات به رعایت احترام ذاتی و حق حیات آنها (جز درموارد خاص مانند خطرجانی) مکلف شده؛ چنانچه رسول خدا (ص) کسی که حیوانی را مثله (و زجرکش) کند، لعنت کردهاند. (کنزالعمّال/ح ٢۴٩٧١) وهمچنین فرمودهاند: «هرحیوانی کـه بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد» (نهجالفصاحه؛ ص ٧٠۵)
امام صادق(ع) نیز در حدیثی تکاندهنده فرمودهاند: «پلیدترین گناهان، سه چیز است که اولین آنها کشتن (بیدلیل) حیوانات است...» (وسائلالشیعه، ج۸، ص۳۹۷)
علاوه بر آیات و روایات بسیار در این زمینه، حقوق حیوانات مانند خوراک، بهداشت و درمان و نگهداشت آنها در منابع فقهی نیز به طور جدی مدنظر قرار گرفته است؛ چنانچه شهید ثانی (ره) مینویسد: همانگونه که برای ماندگاری آدمی، هزینه کردن مال، واجب است برای ماندگاری حیوان محترم نیز این کار واجب است، گرچه حیوان از آن دیگری باشد» (مسالکالافهام، ج۲، ص۲۵۰)
همچنین بر اساس فقه اسلامی در برخی مواقع برای حفظ جان و یا عدم رسیدن ضرر به یک حیوان حتی واجب شرعی و عبادی را میبایست ترک و یا جایگزین نمود؛ چنانچه صاحب جواهر (ره) مینویسد: اگرشخصی، مقداری آب داشته باشد و احتمال دهد که اگر با آن وضو بگیرد، حیوانش دچار تشنگی میشود، بر او واجب است که به جای وضو، تیمم کند و آب را به حیوان دهد. (جواهرالکلام، ج۵، ص۱۱۴)
ضمناً در اسلام هر حیوانی که در ملکیت فردی باشد، «حق نفقه» به گردن او دارد؛ چنانچه شیخ طوسی (ره) مینویسد: هرگاه شخص، مالک حیوانی شود، واجب است هزینه آن را برآورد و در این حکم، فرقی بین حیوان حلال گوشت و حرام گوشت نیست و پرنده و غیرپرنده نیز مساوی هستند، زیرا حیوان در اسلام حُرمَت دارد. (مبسوط، ج۶، ص۴۷)
علاوه بر حقوق فوقالذکر در شرع مقدس برای حیوانات «حق مسکن» نیز در نظر گرفته شده؛ (جواهرالکلام، ج۳۱، ص۳۹۵)
✍️ در پایان سخن میبایست به این موضوع مهم نیز اشاره نمود که در اسلام، صید و شکار فقط در صورت نیاز و برای تغذیه یا امرار معاش جایز است و طبق فتوای مشهور فقها اگر برای تفریح و لهوی باشد، حرام شرعی است؛ چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «هرکس (حتی) گنجشکی را بیهوده بکُشد، روز قیامت آن گنجشک از او پیش خداوند شکایت میکند که فلانی مرا بیهوده کشت و برای او، قتل من منفعتی نداشته است!» (کنزالعمّال، ح٣٩٩٧١)
همچنین طبق نظر مشهور فقها اگر لازمه چنین صید و شکار تفریحی، سفر باشد، آن سفر نیز سفر معصیت است و فرد شکارچی یا صیاد باید نماز خود را کامل خوانده و اگر در ماه رمضان باشد، روزه نیز بر او واجب است. (قواعدالاحکام، ج١، ص۵٠)
https://eitaa.com/ROOZBARG
15.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: #روز_دامپزشکی
موضوع: «#اسلام_و_دامپزشکی»
روز: جمعه، ١۴٠٢/٠٧/١۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه ١۵ مهر ١۴٠٢
🌙 السبت ٢١ ربیعالاول ١۴۴۵
🌲م 2023 Saturday 07 October
👈 امروز متعلق است به پیامبراکرم (ص)
🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده میشوند:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار)
- يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ #روز_روستا
☀️ آغاز #هفته_ملی_کودک (١۵ تا ٢١ مهر)
🤲 اعمال روز:
اعمال خاصی ذکر نشده
💠 حدیث روز:
💎 امیرالمؤمنین (ع): «يا مُؤمِنُ إنَّ هذا العِلمَ و الأدَبَ ثَمَنُ نَفسِكَ فَاجتَهِدْ في تَعَلُّمِهِما، فَما يَزيدُ مِن عِلمِكَ و أدَبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ و قَدرِكَ فإنَّ بِالعِلمِ تَهتَدي إلى رَبِّكَ و بِالأدَبِ تُحسِنُ خِدمَةَ رَبِّكَ و بِأدَبِ الخِدمَةِ يَستَوجِبُ العَبدُ وَلايَتَهُ و قُربَهُ، فَاقبَلِ النَّصيحَةَ كَي تَنجُوَ مِنَ العَذابِ»
«اى مؤمن! همانا دانش و ادب بهاى جان توست؛ پس در آموختن آنها بكوش؛ زيرا هر چه بر دانش و ادب تو افزوده شود، بر قدر و قيمت تو افزوده مى گردد؛ چه آن كه با دانش به پروردگارت ره مى برى و با ادب پروردگارت را نيكو خدمت مى كنى و با آدابِ خدمت گزارى است كه بنده سزاوار دوستى و نزديكى به خدا مىشود. پس، اين اندرز را پذيرا شو تا از عذاب برهى»
📚 روضةالواعظين، ص١۶
https://eitaa.com/ROOZBARG
397.9K
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_نگاه_کردن
❓حکم نگاه مرد به زن و نیز زن به مرد چگونه میباشد؟ و آیا مرد میتواند به دختر بچهای که مراعات حجاب ننموده نگاه کند؟
✅ نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد، حرام است؛ ولی اگر بدون قصد لذت باشد، مانعی ندارد؛ و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام میباشد؛ و نگاه کردن به صورت و بدن و موی دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بیفتد، اشکال ندارد؛ ولی بنابر احتیاط باید جاهایی را که معمولا میپوشانند، نگاه نکند.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «چگونگی الگوگیری از #اسوه_پویای_بشریت»
روز شنبه، ١۴٠٢/٠٧/١۵
✍️ مناسبت روز: در ایام جشن و سرور ماه ربیعالاول قرار داریم و در روزهای گذشته از صفات حمیده و فضائل بیشمار رسول اکرم (ص) سخن گفتیم و عرض شد که هر فضیلتی از فضائل انسانی که تصوّر شود، در وجود آن اسوهی حسنهی بشریّت، متبلور بوده؛ لذا همهی اعمال، رفتار و گفتار نبی رحمت، الگویی بینظیر برای بشریت است؛
❓اما شاید این سوال برای برخی از عزیزان پیش بیاید که حضرت محمد (ص)، پیامبر خدا و دارای عظمت شخصیّت و رتبۀ والای معنوی بودهاند پس ما هرگز نمیتوانیم به ایشان برسیم و از آن حضرت الگوبرداری کنیم؟!
✅ در پاسخ به این سؤال، باید عرض کنیم که اولاً خداوند متعال در قرآن کریم، پیامبر (ص) را به عنوان اسوهی حسنه و الگوی پویای بشریّت معرفی نموده است: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...» [أحزاب/٢١] پس تمامی بندگان خدا در همهی ادوار میتوانند برای دستیابی به رستگاری و نیل به مقام انسانیّت، ایشان را سرمشق خود قرار دهند! لذا عظمت شخصیّت و رتبۀ والای معنوی آن بزرگوار، نباید باعث این تصوّر غلط شود که آن حضرت دست نیافتنی و غیر قابل پیرویاند! و این تصوّر نادرست، سبب محرومیّت بندگان خداوند از اسوۀ حسنه و سرمشق تمام عیارِ سعادت گردد؛
در روایات اسلامی نیز همواره بر الگوگیری از اعمال و گفتار پیامبر اکرم (ص) تأکید گردیده؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودهاند: «خداوند تعالی رسول خويش را به «مکارم اخلاق» مخصوص گردانيد» و سپس خطاب به امت اسلامی فرمودند: «شما هم خود را (با معیار اخلاق و فضائل پیامبر) بيازماييد و مقایسه کنید، اگر آن اخلاق نيكو را در خود مییابید و اگر از آن فضائل برخوردارید، شکر خداوند را بهجا آورید و از او بخواهيد تا خلق نیکو را در شما بيفزايد» و سپس به ده خصلت از خصال و صفات الگوی پیامبر گرامی اسلام اشاره نمودند که عبارتند از: «يقين، قناعت، صبر، شكر، بردبارى، خوشخلقى، سخاوت، غيرت، شجاعت و جوانمردى» [مكارم الأخلاق، ص٢٣٣]
البته مسلماً حضرات معصومین (ع) از مقام بسیار بالایی در نزد خداوند متعال برخوردارند؛ اما آن بزرگواران هرگز از پیروان خود نخواستهاند که بهطور مطلق، مثل آنان باشند و به مقام آنها برسند؛ چراکه هیچکس نمىتواند عین و مانند حضرات معصومین شود! بنابراین وظیفۀ مهمّ همۀ پیروان رسول خدا (ص) و ائمۀ هدی (ع) شبیه نمودن خود به آن بزرگواران است؛ چنانچه اميرالمؤمنين (ع) در نامۀ معروفی که برای استاندار بصره، عثمان بنحنيف نوشتند، پس از بیان سادهزیستی خود فرمودند: «شما نمىتوانيد مثل من باشيد، ولى با پارسايى، تقوا، پاكدامنى و درستى ورزيدن، مرا یاری كنيد و سعی کنید شبیه من شوید»: «أَلا وَ إِنّكُم لا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ وَلَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ إِجْتِهادٍ وَ عِفَّةٍ و سَدادٍ» [نهجالبلاغه، نامۀ ۴۵]
لذا شباهت یافتن به معصومین (ع) در صفات و پیروی از ایشان در رفتار، نه تنها ممکن، بلکه برای پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، لازم و واجب است؛
اصلاً نمیشود انسانی خود را پیرو رسول اکرم (ص) و شیعۀ اهلبیت (ع) بنامد، ولی شباهتی به ایشان نداشته باشد؛ چنانچه حضرت رسول (ص) فرمودند: «آيا میخواهید خبر دهم كدام یک از شما شباهت بيشتری به من دارد؟» سپس ادامه دادند: «آنکس که خوش خلقترینِ شماست؛ ملايمترین برخورد را با مردم دارد؛ نسبت به خويشانش نيكوكارترین است و برادران دينی خود را بيش از همه دوست دارد؛ او صبورترین افراد است و بیش از همه، خشم خود را فرو میخورد و گذشتش از همه بالاتر است؛ او در هر حال، چه خشنود باشد و چه خشمگین، با انصافترینِ مردم است» [الكافی، ج٢، ص٢۴٠]
✍️ در پایان سخن، از خداوند متعال میخواهیم که ما را «شیعه» و پیرو واقعی پیامبر اعظم (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) قرار دهد تا با پیروی از این اسوههای حسنه، بتوانیم «خوشاخلاق، خیرخواه، بخشنده، مهربان، متواضع، انعطافپذیر و صابر» باشیم و غیر از عمل صالح، عملی از ما سرنزند؛ و همانطور که اهلبیت از ما خواستهاند برای آنها عابرو و مایهی افتخار باشیم. (انشاالله)
📚 برگرفته از نوشتار مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی مظاهری (دامتبرکاته) به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص)
https://eitaa.com/ROOZBARG