eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
51 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ١٨ مهر ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء ٢۴ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Tuesday 10 October 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ 🌲 🌲 🤲 اعمال روز: 🔹 علماء بر خواندن دعای توسل مشهور و همچنین بر خواندن نماز امام زمان در مساجد مقدس سهله و جمکران در شب چهارشنبه تأکید نموده‌اند. 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَقَدَ واحِدَةً مِنهُنَّ لَم یَزَلْ ناقِصَ العَیشِ زائِلَ العَقلِ مَشغولَ القَلبِ، فَأوَّلُها: صِحَّةُ البَدَنِ، والثّانِیَةُ: الأمِن، والثّالِثَةُ: السَّعَةُ فی الرِّزقِ، والرّابِعَةُ: الأنیسُ المُوافِقُ (قال الراوی:) قُلتُ: وما الأنیسُ المُوافِقُ؟ قال: الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ، والوَلَدُ الصّالِحُ، والخَلیطُ الصّالِحُ - والخامِسَةُ: وهِیَ تَجمَعُ هذِه الخِصالَ: الدَّعَةُ» «پنج چیز است که هر کس یکی از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگی‌اش نقص داشته، فکرش مشوّش و دلش نگران است: اوّل آنها، سلامت جسم و دوم امنیّت و سوم وسعت روزی و چهارم همراه و مونس هم رأی. (راوی می پرسد): مونس هم رأی چیست؟ امام می‌فرمایند: همسر خوب و فرزند خوب و هم نشین خوب است و پنجم، که در برگیرنده همه این خصلت هاست، آرامش خاطر و رفاه زندگی است» 📚 الخصال، ج٣۴، ص٢٨۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
445.8K
مناسبت: موضوع: ❓در اسلام، رعایت چه وجوهی برای نامگذاری فرزند تأکید شده؟ و آیا در دستورات دینی توصیه‌ای به نامگذاری فرزندان با بهره گیری از نام‌های ویژه به میان آمده است؟ ✅ از جمله حقوق شرعی که کودک تازه متولد شده برعهده والدین دارد، انتخاب نام شایسته و نیکو است که بهترین هدیه‌ای است که هر نوزاد در روزهای اوّل زندگی از پدر و مادر خود دریافت می‌کند، چرا که نام هرکس همیشه با اوست و از او جدا نمی‌شود و همواره در شخصّیت فردی و اجتماعی‌اش مؤثر است لذا در شرع مقدس بر اهمیت نامگذاری فرزند و انتخاب اسامی نیکو، تأکید فراوان شده و بهترین نام ها، اسامی انبیاء و ائمه (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است و افضل نام‌ها، نام خاتم انبیاء حضرت محمد (ص) است که این نام‌ها کودک را به خدا و اولیای الهی نزدیک می‌نماید. 📚 ویکی فقه، نامگذاری کودک در اسلام https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «جایگاه رفیع » روز سه‌شنبه، ١۴٠٢/٠٧/١٨ ✍️ مناسبت روز: در قرار داریم، کودکانی که در دین مبین اسلام، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛ لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم: حمایت از کودکان و بحث جدی در مورد حقوق آنها در تاریخ معاصر بعد از جنگ جهانی اول آغاز شد، چرا که در این جنگ خانمانسوز، کودکان بسیاری زخمی و کشته و یا یتیم و آواره شدند لذا کنوانسیونی تحت عنوان «» در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و همه اعضای سازمان ملل متحد بجز ایالات متحده آمریکا آن را پذیرفتند و در این کنوانسیون چند پروتکل مهم در جهت حمایت از کودکان به تصویب رسید که جمهوری اسلامی ایران نیز مشروط به عدم تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی آنها را تصویب نمود. 👈 اما نکته مهم آن است که هرچند این حرکت مثبت از جانب سازمان‌های بین‌المللی در قرون اخیر قابل تقدیر است اما باید بدانیم دین اسلام در هزار و چند صد سال قبل، کودکان را تحت حمایت شدید خود قرار داده و احکام و دستورات ویژه‌ای در رابطه با آنها و حق و حقوق و چگونگی برخورد با کودکان صادر نموده است؛ تا جایی که در این دین مترقی حتی به بازی کودکان نیز توجه شده و در سیره گفتاری و رفتاری پیامبر اسلام (ص) نمونه‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد؛ چنانچه در روایات آمده که حضرت رسول (ص) به استعدادهای فطری کودکان توجه ویژه داشتند و از رنجش و ناراحتی آنها سخت آرزده خاطر می‌شدند و در هم نشینی با کودکان، خود را همسان آنان پنداشته و با آنها سرگرم بازی شده و به دیگران نیز سفارش می‌کردند که با کودکان، کودکانه رفتار کنند: «مَن کانَ عِنْدَهُ صَبِیٌّ فَلْیَتَصابَّ لَهُ» (من‌لايحضره‌الفقيه، ج٣، ص۴٨٣) ✍️ در این مکتب انسان‌ساز، کودکان دارای حقوق بسیاری هستند از جمله: انتخاب نام نیکو، رعایت عدالت و مساوات و انصاف در رابطه با آنها، احترام، محبت و تربیت نیکو، آموزش علم و دانش و آشنایی آنها با کتاب و احکام الهی و...؛ که در این مجال کوتاه فقط به یکی از این حقوق یعنی «انتخاب نام نیکو» می‌پردازیم؛ ✍️ در نظام آفرینش، هر موجودی با نامی شناخته می‌شود و در این میان، نام انسان به عنوان اشرف مخلوقات بسیار اهمیت داشته و در حقیقت به‌گونه‌ای هویت او را هویدا می‌سازد؛ چنانچه امروزه علم روانشناسی اجتماعی مؤید آن است که نام نیکوی انسان در شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی و ارتباط او با محیط پیرامونی و اطرافیانش تأثیر بسزایی دارد؛ دین مبین اسلام نیز در هزار و چند صد سال قبل بر اثر «نام نیکو» در زندگی انسان تأکید کرده و اهمیت آن را تا آنجا دانسته که رسول خدا (ص) فرمودند: «فرزند بر پدر (و مادر)، سه حق مهم دارد که اولین آنها انتخاب نام نیکو برای اوست... » و همچنین فرموده‌اند: «شما را در قیامت به نامتان می‌خوانند، بنابراین برای انتخاب و برگزیدن نام نیکو اهتمام ورزید» (کافی، ج٢، ص١٩) اما علیرغم این همه تأکید، متأسفانه در زمان حاضر شاهد هستیم که حتی بعضی از خانواده‌های متدین و مُتشخّص نیز، بعضاً نام‌هایی را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند که نه تنها هیچ معنا و مفهومی ندارند بلکه گاهی دارای معانی نازیبا و منتسب به اشخاص لاابالی و فاسق می‌باشند! البته قطعاً اگر این والدین عزیز با دستورات ویژه اسلامی در این زمینه، آشنا گردند و به آنها توجه لازم داده شود که در آینده، نام فرزند آنها تا چه اندازه می‌تواند در روحیات و خُلقیات و شخصیت او تأثیرگذار است، مسلماً با دقت بیشتری در زمینه انتخاب نام نیکو برای فرزند دلبندشان اهتمام می‌نمایند. ✍️ نکته مهم دیگری که در این زمینه باید بدانیم این است که یکی از علائم و نشانه‌های دوستی و دشمنی ما نسبت به افراد، استفاده و یا عدم استفاده‌ ما از اسامی منتسب به آنها است؛ لذا نام ائمه اطهار و اولیای الهی، به عنوان محبوب‌ترین افراد نزد ما بهترین اسامی برای فرزندانمان محسوب می‌شوند که علاوه بر ایجاد تفاخر و مباهات در وجود فرزندان، آنها را به سوی کسب شناخت و معرفت نسبت به صاحب نام خود و در نتیجه الگوگیری و تکامل و سعی در تَشَبُّه به آن وجودهای مبارک، سوق خواهد داد؛ همچنین یکی از وظایف ما، زنده نگهداشتن نام و یاد بزرگان است که می‌‌توانیم با قراردادن نام آنها بر کودکانمان این موضوع را محقق کنیم؛ همان‌گونه که امام حسین (ع) نام تمام پسران خود را «علی» قرار دادند؛ و در روایتی نيز وارد شده که شخصی خدمت امام صادق (ع) عرض کرد که ما همه‌ی فرزندان خود را به نام شما نامگذاری می‌کنیم؛ آیا این کار فايده‌ای دارد؟ امام در جواب فرمودند: «بله؛ مگر دین، غیر از محبّت و دوست داشتن است». (بحارالانوار، ج٢٧، ص٩۵) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ١٩ مهر ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء ٢۵ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Wednesday 11 October 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ 🌲 🤲 اعمال روز: 🔹 عمل خاصی وارد نشده؛ 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «عَدَدُ دُرَجِ الْجَنِّةِ عَدَدُ آىِ الْقُرآنِ، فَاِذا دَخَلَ صاحِبُ الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قَيلَ لَهُ: اِقْرَأْ وَ ارْقَأْ لِكُّلِ آيَةٍ دَرَجَةٌ فَلا تَكُونُ فَوْقَ حافِظِ الْقُرْآنِ دَرَجَةً» «تعداد درجات بهشت به تعداد آيه‌هاى قرآن است، هنگامى كه اهل قرآن وارد بهشت شود به او گفته مى‌شود قرآن بخوان و بالا برو! پس براى هر آيه‌اى درجه‌اى است و بالاترين درجه از آنِ حافظان (کل) قرآن است» 📚 الخصال، ج٣۴، ص٢٨۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
362K
مناسبت: ایام موضوع: ❓آیا برای خواندن و حفظ قرآن کریم، گرفتن وضو واجب است؟ ✅ مسّ نمودن خطّ قرآن؛ یعنی رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن برای کسی که وضو ندارد، حرام است؛ ولی مسّ ترجمه قرآن به زبان فارسی یا به زبان دیگر، اشکال ندارد (و همچنين خواندن و حفظ آن بدون مسّ قرآن نیاز به وضو ندارد)؛ ✅ مستحب است انسان، برای مس حاشیه قرآن هم وضوء داشته باشد؛ ✅ مسّ نمودن اسم خداوند متعال به هر زبانی که نوشته شده باشد، بدون وضو حرام است و بنابر احتیاط واجب مسّ اسم مبارک پیغمبر (ص) و امامان معصوم (ع) و حضرت زهرا (س)‏ نیز چنین است. [توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص۱۸۶] https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠٧/١٩ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت ویژه‌ای نداریم؛ اما فردا، بیستم مهر ماه در تقویم به‌عنوان «» نامگذاری گردیده است، لذا سخن امروز را به این شاعر مسلمان ایرانی اختصاص می‌دهیم؛ خواجه شمسُ‌الدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (ره)، ملقب به لِسانُ‌الْغِیْب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسانُ‌الْعُرَفا و ناظِمُ‌الاُولیاء، شاعرِ نامدارِ مسلمانِ ایرانی است که از گذشته‌های دور، اشعارش، گوش جهانیان را نوازش و به دل‌های آنان، آرامش بخشیده است. اشعاری که دریایی از معرفت و ایمان، کوهی از صبر و مقاومت، عشق و وصال و ندایی از بهشت و سودایی از کمالات عرفانی است؛ و برای چشیدن شیرینی این دریای خروشان، نیازی به استاد ادبیات و عِرفان نیست؛ بلکه بسیاری از  پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را می‌شناسیم که اشعار حافظ را از حفظ می‌خوانند و می‌فهمند، با اینکه کمترین بهره‌ای از سواد ندارند! ✍️ اما به راستی دلیل جاودانگی حافظ چیست؟ و چه رمز و رازی در اشعار اوست که نه فقط ایرانیان، بلکه جهانیان تشنه اشعار اویند و بنابر قول رهبر معظم انقلاب: همه قشرها از عرفای مجذوب جلوه‌های الهی تا ادیبان و شاعران خوش ذوق، تا مردم معمولی شیفته گفتار اویند و حتی گوته آلمانی به مُریدیِ حافظِ مسلمانِ ایرانی مباهات می‌کند... (١٣٨٧/٢/٩) بی‌تردید راز ماندگاری حافظ را باید در این بیت «» جستجو کرد که می‌گوید: «زحافظان‌جهان کسی چوبنده جمع‌ نکرد لطایفِ حِکَمی با نکات قرآنی» آری، حافظ با وصل به سرچشمه زلال کلام وحی و جای دادن تمام کلمات و آیات قرآن کریم در حافظه خود و همچنین درک هنرمندانه از کلام و معارف پیامبر خدا (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و با پیوندِ ثقلین با عبادت و سوز و گداز و شب زنده داری و خلوت‌های طولانی، عشق و عرفان را درهم آمیخته و اثری خلق کرده که صیادِ قلب‌های عالَم گردیده است. البته در طول تاریخ بعضی افراد با نگاه تک بُعدی و تک ساحَتی به حافظ، از برخی از اشعار او خُرده گرفته‌اند؛ و این موضوع به دلیل عدم اهتمام به معرفی و شناساندن این شاعر حکیم و فقدان درک قامت شعر و مضامین بلند اوست تا جایی که متأسفانه غزلیاتش را دستمایه‌ی سطحی‌نگری کرده و گاهی حتی شخصیت او، از «حکیمی عالم» به «رندی میکده‌نشین» تنزل یافته!!! اما خوشبختانه بسیاری از علماء، بزرگان و اساتید مُسلّمِ علم و ادب، با درک کلام، شخصیت و غزلیات عرفانی او، اذعان نموده‌اند که او در جمیع اخلاق اسلامی و انسانی، سرآمد و به دور از هرگونه إثم و ریا و تزویر بوده و ذهن او همواره در سروده‌هایش، متأثر از «ثقلین» بوده‌ است: «هر چه کردم، همه از دولتِ قرآن کردم» و به راستی همین موضوع، رمز جاودانگی حافظ، و عشق و عرفان او در جهان است: «عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت» و به عبارت دیگر باید بگوییم که حافظ زنده است به شعرش، و شعر او زنده است به قرآنی که در سینه دارد: «ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ به قرآنی که اندر سینه داری» چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: ««قرآن درس همیشگی زندگی انسان است و دیوان حافظ، مستفاد از قرآن است و خود او اعتراف می‌کند که نکات قرآنی را آموخته و زبان خودش را به آنها گشوده است؛ پس محتوای شعر حافظ آنجا که... قدم در وادی بیان معارف و اخلاقیات می‌گذارد، یک گنجینه و ذخیره است برای ملت امروز ما و نسل‌های آینده، و برای ملت‌های دیگر، چون معارف والای انسانی مرز نمی‌شناسد؛ پس بزرگداشت از حافظ، بزرگداشت از فرهنگ قرآنی و اسلامی و ایرانی است...» (۲۸ آبان ۱۳۶۷) ✍️ و کلام امروز را با یکی از اشعار مهدوی حافظ به پایان می‌بریم: یوسفِ گُم گشته بازآید به کنعان، غم مَخُور کلبهٔ احزان شَوَد روزی گلستان، غم مخور ای دل غمدیده، حالت بِه شود، دل بَد مکن وین سرِ شوریده باز آید به سامان غم مخور گر بهارِ عمر باشد باز بر تختِ چمن چتر گل در سر کَشی، ای مرغِ خوشخوان غم مخور دورِ گردون گر دو روزی بر مرادِ ما نرفت دائماً یکسان نباشد حالِ دوران غم مخور هان مَشو نومید چون واقِف نِه‌ای از سِرِّ غیب باشد اندر پرده بازی‌هایِ پنهان غم مخور ای دل اَر سیلِ فنا بنیادِ هستی بَر کَنَد چون تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور دربیابان گر به‌شوقِ کعبه خواهی زد قدم سرزنش‌ها گر کُنَد خارِ مُغیلان غم مخور گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید هیچ‌ راهی‌نیست، کان‌ را نیست‌ پایان، غم‌مخور حال ما در فُرقَت جانان و اِبرامِ رقیب جمله می‌داند خدایِ حالْ‌گردان غم مخور حافظا در کُنجِ فقر و خلوتِ شب‌هایِ تار تا بُوَد وِردَت دعا و درسِ قرآن غم مخور https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٢٠ مهر ١۴٠٢ 🌙 الخمیس ٢۶ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Thursday 12 October ✍️ امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز غزوه ‏ (۵ق) 🌙 سالروز مجتبى علیه‌السلام (۴١ق) ☀️ سالروز ميان ايران و روسيه (١١٩٢ش) ☀️ روز ملی كاهش آثار بلايای طبيعی ☀️روز ☀️ ☀️ 🤲 اعمال شب جمعه: 🔹بسیار گفتن «سُبْحَانَ اللّهِ، وَاللّهُ أَکْبَرُ، وَلَا إِلهَ إِلّا اللّهُ» و زیاد صلوات فرستادن؛ 🔹خواندن سوره‌های «اسراء، کهف، شعراء، نمل، قصص، سجده، یس، ص، احقاف، واقعه، فصلت، دخان، طور، قمر و جمعه»؛ 🔹خواندن نماز امیرالمؤمنین (ع)؛ 🔹خواندن دو رکعت نماز و در هر رکعت «حَمد» و «پانزده مرتبه» سوره «زلزال»؛ 🔹خواندن دعای «کمیل»؛ 🔹«ده مرتبه» خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیةِ...» 🔹و اعمال و ادعیه دیگری که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «الحَسَنُ و الحُسَينُ إمامانِ قاما أو قَعَدا» «حسن و حسين هر دو امامند؛ چه قيام كنند، و چه قيام نكنند (و صلح کنند)» 📚 مناقب آل‌ أبیطالب، ج٢، ص١٣٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
785.6K
مناسبت: سالروز (ع) موضوع: اسلام برای ایجاد صلح و اصلاح میان مردم اهمیت زیادی قائل است لذا احکام ویژه‌ای برای آن مقرر کرده، از جمله: 1️⃣ «دروغ» که از گناهان کبیره است، اگر برای آشتی و اصلاح بین مردم گفته شود، جرم و گناهی ندارد. «لا کِذبَ علی المُصلح» [بحارالانوار، ج۶٩، ص٢۴٢] 2️⃣ «نجوا و درگوشی سخن گفتن» که از اعمال شیطان و مورد نهی قرآن است: «إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّيْطَان...» [مجادله/١٠]، اگر برای اصلاح و آشتی دادن باشد، منعی ندارد: «لا خَیرَ فِی کثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَینَ النَّاسِ» [نساء/١١۴] 3️⃣ با این که «عمل به سوگند»، واجب و شکستن آن حرام است، امّا اگر کسی سوگند یاد کند که دست به اصلاح و آشتی دادن میان دو نفر نزند، اسلام شکستن این سوگند را مجاز می داند: «وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَیمانِکمْ أَنْ ...تُصْلِحُوا بَینَ النَّاسِ [بقره/٢٢۴] 5️⃣ با این که «عمل به وصیت»، واجب و ترک آن حرام است، امّا اگر عمل به وصیت، میان افرادی فتنه و کدورت می‌آورد، اسلام اجازه می‌دهد که وصیت ترک شود تا میان مردم صلح و صفا حاکم باشد: «فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَینَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیه»: «و هر کس بیم دارد که از وصیت موصی (به وارث او) جفا و ستمی رفته باشد و به اصلاح میان آنان پردازد بر او گناهی نیست و محققاً خدا آمرزنده و مهربان است» [بقره/١٨٢] https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، » روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠٧/٢٠ ✍️ مناسبت روز: در سالروز صلح امام حسن مجتبی (ع) قرار داریم، صلح حکیمانه‌ای که باعث حفظ مسلمانان و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و روشن شدن چهره‌ی نفاق و تزویر اُمَوی در تاریخ اسلام گردید، لذا سخنِ امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم و با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ هرگاه مسأله «» مطرح می‌شود، برخی از غافلين و همچنین مغرضین، بلافاصله آن را در تقابل با «» قرار می‌دهند؛ اما آنها غافل از یک حقیقت بزرگ هستند که امام حسین(ع)، اطاعت از ولیِّ زمان خود را واجب می‌دانستند و معتقد بودند که پس از پدر بزرگوارشان، امام حسن (ع)، امر امامت و ولایت امت را برعهده دارند، لذا در تمامی مراحل صلحِ حسنی، همراه و پیرو برادر گرامیشان بودند و این پیمان‌نامه، مورد تأیید کامل ایشان نیز بوده است‌؛ علاوه بر این موضوع با اندک تأمل در تاریخ و بررسی شرایط ویژه دو برهه‌ی زمانی، به‌راحتی می‌توان دریافت که اگر امام حسین (ع) به جای امام حسن (ع) بودند، قطعاً با معاویه صلح می‌کردند و اگر امام حسن (ع) نیز در موقعیت برادر گرامیشان بودند، حتماً در برابر یزید قیام می‌کردند؛ لذا بین نظر حسنین (ع) در باب صلح و قیام هیچ اختلافی وجود نداشته و اصولاً اگر صلحِ حسنی انجام نمی‌شد و ماهیّت واقعی منافقینِ اُمَوی‌، برای مسلمانان آشکار نمی‌گردید، قیام حسینی از نظر مردم، قیام موجّهی نبود و هرگز اهداف این حماسه بزرگ، محقق نمی‌شد. 📚 برگرفته از کتاب صلح امام حسن (ع)، ترجمه رهبر فرزانه انقلاب) ❓اما یک سؤال مهم پس از نکات فوق‌الذکر مطرح می‌شود که بالاخره دین اسلام، دینِ «صلح و دوستی» است یا دینِ «قیام و جهاد»؟ ✅ برای جواب به این پرسش، ابتدا باید در معنای کلمه «اسلام» دقت کنیم؛ چراکه ریشه «اسلام» از "سِلم" و "سلام" به معنای صلح و آرامش می‌باشد و خداوند متعال در آیات مختلف در قرآن کریم به اهمیت و اولویت صلح و دوستی اشاره نموده‌ است؛ چنانچه در آیه ٢٠٨ بقره، می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ»: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، همگی در صلح و آشتی در آیید و از گام‌های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شما است» و حتی نسبت به صلح با دشمنان اسلام نیز در آیه‌ی ۶١ سوره انفال می‌فرماید: «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها...»: «اگر دشمنان شما (نیز) خواهان صلح عادلانه بودند، آن را بپذیرید» همچنین در روایات اسلامی نیز بر صلح و دوستی بین مردم، تأکید بسیار شده‌ است، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) نهایت سعادت انسان را تلاش برای صلح بین مردم دانسته و فرمودند: «مِنْ كَمالِ السَّعادَةِ السَّعْىُ فى صَلاحِ الْجُمْهورِ»: «كوشش در راه اصلاح عموم مردم از كمال خوشبختى است» (پیام قرآن، ج١٠، ص ٣٧١) ❓اما در اینجا، سؤال دیگری نیز مطرح می‌شود که اگر اسلام، دینِ صلح و دوستی است، پس این همه، آیات، روایات و احکام جهاد، چگونه قابل توجیه است؟! ✅ برای جواب به این سؤال، دقت به این نکته ضروری است که با توجه به اختیار انسان‌ در این دنیا، ممکن است در هر زمان، گروهی از مردم، راه طغیان و سرکشی و ظلم و تعدی به دیگران را برگزینند و به فساد و تباهی در روی زمین بپردازند؛ از این‌رو ضروری است که یک دینِ جامع و کامل، برای رفع همه موانع در مسیر هدایت و سعادت بشریت، برنامه داشته باشد. لذا طبق دستور و منطق اسلام، اگر دشمنان با انعقاد صلح، قابل کنترل و دفع و چه‌بسا هدایت باشند، اصل مسلّم بر مدارا و صلح است؛ اما در برخی مواقع، دشمنان، طغیان‌ و سرکشی می‌کنند، به گونه‌ای که چاره‌ای جز دفاع و استفاده از شدتِ عمل برای مسلمانان باقی نمی‌ماند لذا میتوان گفت که در اسلام، «جهاد» نیز به عنوان اقدامی دفاعی، انسان دوستانه و در راستای گسترش صلح و امنیت تشریع شده و بر این اساس در قرآن کریم در برابر کسانی که با منطق و صلح و دوستی، همراه نشوند، و مسیر هدایت و سعادت بشریت را سد کرده و آگاهانه ظلم وستم نموده و به حقوق دیگران تعرض نمایند، دستور جهاد صادر شده چنانچه خداوند در آیه ٩ سوره تحریم خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید: «در برابر کافران و منافقان جهاد کن و بر آنها سخت بگیر ...» ✍️ در نتیجه باید عرض کنیم که اسلام ناب محمدی، دین صلح و دوستی است و این مکتب انسان‌ساز، هرگز با تعدی و تجاوز و جنگ، موافق نیست و دستورات و فرامین جهادی اسلام نیز در راستای دفاع از حقوق مظلومین و گسترش صلح و امنیت جهانی و نفی حاکمیت طاغوت‌ها و مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی‌ها است. 📚 برداشتی از کتاب جهاد استاد مطهری https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ٢١ مهر ١۴٠٢ 🌙 الجمعة ٢٧ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Friday 13 October 👈 امروز متعلق است به حضرت ولی‌عصر(عج) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز تصویب (کاپیتولاسیون) توسط مجلس ملی ایران (١٣۴٣ش) ☀️ ☀️ 🤲 اعمال روز: 🔹 انجام غسل جمعه؛ 🔹 گرفتن ناخن‌ها؛ 🔹 پوشیدن لباس تمیز و خوشبو؛ 🔹 خواندن نماز جمعه؛ 🔹 دادن صدقه؛ 🔹 فرستادن زیاد صلوات؛ 🔹 دعای بسیار برای تعجیل فرج؛ 🔹 زیارت اهل قبور؛ 🔹 خواندن دعای ندبه؛ 🔹 خواندن دعای سمات؛ 🔹 خواندن ده مرتبه: «یَا دَآئِمَ الْفَضْلِ عَلی‏ الْبَریِّه...» و دیگر ادعیه و اعمال روز جمعه که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 💠 حدیث روز: 💎 امام هادی (ع): «مَنْ‌ هانَتْ‌ عَلَيْهِ نَفْسُهُ، فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ» «از آسيب رساندن كسى كه براى خود ارزشى قائل نيست، در امان مباش» 📚 تحف‌العقول، ص۵۱۲ https://eitaa.com/ROOZBARG
396.3K
مناسبت: سالروز تصویب () توسط مجلس شورای ملی وقت ایران موضوع: ❓آیا مبارزه با ظلم و یاری کردن مظلومان واجب شرعی است؟ ✅ ظلم کردن حرام و از گناهان بزرگ است و در قرآن کریم حتی از گرایش به ستمگران نهی شده است (هود/۱۱۳) و مبارزه با ظلم و یاری کردن مظلوم در صورت توانایی واجب شرعی است. 📚جواهر الکلام، ج۲۱، ص۳۰۹. ✅ هر نوع کمک کردن به ستمگران در ستمشان، بلکه در ارتکاب هر کار حرامی از سوی آنان، حرام است. 📚 تحریر الوسیلة، ج۱، ص۴۹۷. ✅ در حُرمت کمک به ظالم فرق نمی‌کند که ظالم در محیط اجتماعی ظلم کند، مثل حاکم یا مدیر ظالم، یا در محیط کسب و کار ظلم کند، یا حتی در محیط خانواده...؛ و یاری کردن ظالم در همه این موارد حرام و کمک به مظلوم در صورت توانایی واجب است. 📚رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز جمعه، ١۴٠٢/٠٧/٢١ ✍️ مناسبت روز: امروز، سالروز تصویب قرارداد ننگین وین (کاپیتولاسیون) توسط مجلس شورای ملی در سال ١٣۴٣ شمسی است که به معنای واقعی قرارداد حقارت ملت بزرگ ایران بود لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ پس از آن که کابینه اسداللَّه عَلَم، به دستور محمد رضا شاه پهلوی، قرارداد وین، مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در دولت تصویب کرد، این لایحه در یک جلسه پر سر و صدا در مجلس شورای ملی با نطق موافقین و مخالفین به رأی گذاشته شد و علیرغم رأی بالای مخالفان، متأسفانه به تصویب رسید؛ با تصویب این قانون، مستشاران نظامی آمریکا در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های قضایی بهره‌مند شده و حق رسیدگی قضایی به جرایم آنها به نماینده‌ی حقوقی دولت بیگانه داده می‌شد؛ مجلس ملی ایران با این مصوبه به صورت رسمی، و دولت و شاه ایران را امضاء نمود و حقیقتِ نظام سرسپرده شاهنشاهی را یک بار دیگر برای همه برمَلا نمود. البته رژیم شاهنشاهی، اجازه اعلام تصویب این قرارداد را به مطبوعات ایران نداد تا در سکوت و به‌دور از افکار عمومی این لایحه‌ی ننگین را اجرایی نماید، اما با آگاهی حضرت امام خمینی(ره) از مفاد قرارداد وین، ایشان با درایت و دوراندیشی، در سخنرانی تاریخی خود، عواقب شوم این لایحه را با صدای بلند اعلام کردند و به شاه اخطار نمودند که آن را ملغی نماید؛ امام در این سخنرانی رسواگرایانه، فرمودند: «عزت ما پایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند... قانونی را به مجلس بردند که در آن ما را ملحق کردند به پیمان وین… که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده‌هایشان، با کارمندهای فنی‌شان با کارمندان اداری‌شان، با خدمه‌شان… از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند! ملت ایران را از سگ‌های آمریکا پست‌تر کردند! چنانچه کسی سگ آمریکایی را زیر بگیرد از او مؤاخذه می‌کنند؛ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، مؤاخذه می‌کنند؛ ولی چنانچه یک آشپز آمریکایی، شاه ایران را زیر بگیرد، بزرگ‌ترین مقام را زیر بگیرد، هیچ‌کس حق تعرض به او ندارد! آقا من اعلام خطر می‌کنم! ای ارتش ایران من اعلام خطر می‌کنم! ای سیاسیون ایران من اعلام خطر می‌کنم… والله گناهکار است کسی که فریاد نکند! ای سران اسلام به داد اسلام برسید! ای علمای نجف به داد اسلام برسید! ای علمای قم به داد اسلام برسید…» و در بخشی دیگر از سخنان روشنگرانه خود فرمودند: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از همه بدتر، همه از هم بدتر، همه از هم پلیدتر؛ امروز سر و کار ما با این خبیث‌هاست... امروز تمام گرفتاری ما از آمریکا و اسرائیل است... » به دنبال این سخنرانی طوفانی، اعلامیه امام (ره) نیز در تیراژ بسیار زیاد و در سطح گسترده‌ای با شیوه‌ای ابتکاری در یک زمان در کل کشور پخش گردید؛ امام در این اعلامیه، تصویب این قراداد را اقرار به مستعمره بودن ایران نامیدند و رأی ننگین مَجلسیان را مخالف اسلام و قرآن دانستند‌؛ سخنرانی آتشین حضرت امام (ره) و صدور اعلامیه توسط معظم‌له، برای شاه بسیارگران تمام شد؛ چنانچه پس از چند روز به دستور وی، حضرت امام (ره) را در سیزدهم آبان ١٣۴٣ بازداشت و به ترکیه تبعید کردند؛ و با کمال تأسف «» در تاریخ بیستم آبان ۱۳۴۳ به توشیح محمدرضا شاه پهلوی رسید و اجرایی شد!!! ✍️ سرانجام این قانون ننگین و خفت‌بار دولت سرسپرده شاهنشاهی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ١٣۵٧ برای همیشه به زباله‌دان تاریخ پیوست. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٢٢ مهر ١۴٠٢ 🌙 السبت ٢٨ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Saturday 14 October 👈 امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم (ص) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار) - يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ☀️ 🤲 اعمال روز: اعمال خاصی ذکر نشده 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر اکرم (ص) : «إنَّ اللّه َ يُحِبُّ إذا عَمِلَ أحَدُكُم عَمَلاً أن يُتقِنَهُ» «خداوند دوست دارد هرگاه يكى از شما كارى انجام مى‌دهد، آن را درست و استوار انجام دهد» 📚ميزان‌الحكمه ، ح ١۴٣٧١ https://eitaa.com/ROOZBARG
243K
مناسبت: «» موضوع: ❓آیا اگر تولیدکننده برای کاهش قیمت تمام‌شده و در نهایت ارزان شدن محصول از مواد اولیه‌ی نامرغوب استفاده کند، اشکال دارد؟ ✅ اگر کالایی که تولید می‌شود، مثمرثمر نباشد و در نتیجه خریدار متضرر شود و یا خسارت ببیند، این کار قطعاً جایز نیست و حرام است‌. 📚 منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: روز شنبه، ١۴٠٢/٠٧/٢٢ ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز تشکیل سازمان بین‌المللی استاندارد در روز چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۷ میلادی است که در تقویم جهانی به عنوان نامگذاری شده، لذا سخن امروز را به همین موضوع اختصاص می‌دهیم؛ در سال ۱۳۰۴ خورشیدی اولین حرکت رسمی در ارتباط با در ایران با تصویب «قانون اوزان و مقیاس‌ها» آغاز گردید و اولین مرکز استاندارد در سال ۱۳۳۲ به‌صورت یک آزمایشگاه زیر نظر اداره بازرگانی وقت تأسیس و فعالیت خود را در زمینه کنترل کالاهای وارداتی، صادراتی و تولیدات داخل کشور آغاز نمود و بالاخره در سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون «مؤسسه استاندارد ایران» در مجلس وقت، ایران رسماً به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد پذیرفته شد؛ هم‌اکنون و تحقیقات صنعتی ایران با تدوین حدود ٢٧ هزار عنوان استاندارد ملی، وظیفه کنترل کیفیت و نظارت در بسیاری از زمینه‌ها همچون مکانیک و فلزشناسی، صنایع شیمیایی و پلیمر، خوراک و فرآورده‌های کشاورزی، خودرو و نیرو محرکه و... را برعهده دارد. ✍️ اما نکته مهم در این زمینه آن است که بدانیم در دین مبین اسلام در هزار و چند صد سال قبل به مفهوم استاندارد و انجام تمامی کارها به بهترین وجه، سفارش ویژه شده و در آیات و روایات فراوانی بر توجه به کیفیّت و دوری از تقلّب تأکید گردیده است؛ به عنوان مثال در آیه ٣۵ سوره إسراء آمده: «و به هنگامى كه پيمانه مى‌كنيد، حق پيمانه را ادا نمائيد و با ترازوى درست وزن كنيد که اين براى شما بهتر و عاقبتش نيكوتر است» و در آیات ١٨١ تا ١٨٣ سوره شعراء نیز آمده: «حق پيمانه را ادا كنيد [و كم فروشى نكنيد] و مردم را به خسارت نيفكنيد و با ترازوى صحيح وزن كنيد و حق مردم را كم نگذاريد و در زمين فساد ننمائيد». از نگاه دین اسلام، حق و عدالت و نظم و حساب در همه چيز و همه جا يك اصل اساسى و حياتى است که بر كل عالم هستى حکمفرماست، بنا بر اين هرگونه انحراف از اين اصل حرام و خلاف است! مخصوصاً «كم فروشى» که سرمايه اعتماد و اطمينان را كه ركن مهم مبادلات است را از بين مى‌برد، و نظام اقتصادى را به هم مى‌ريزد؛ البته این «كم‌فروشى» فقط در کالا صدق نمی‌کند بلکه طبق آیات فوق‌الذکر: «لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ‏» و همچنین «وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ» به هر نوع كم‌كارى و كوتاهى در انجام وظائف تعميم داده مى‌شود و به اين ترتيب، كارگرى كه از كار خود كم مى گذارد! آموزگار و استادى كه درست درس نمى‌دهد! و كارمندى كه به موقع سر كار خود حاضر نمى‌شود و کم کاری می‌نماید نیز همگی مشمول اين حكم و در عواقب آن سهیم هستند؛ چنانچه خداوند در آیات ٧ و ٨ سوره «الرحمن» نیز می‌فرماید: «و خداوند آسمان را بلند و رفیع گردانید و میزان (عدل و نظم) را در عالم وضع فرمود؛ ‏(و حکم کرد) که هرگز در میزان (عدل و احکام شرع من) تعدّی و نافرمانی نکنید» لذا بر این اساس تمام سوء استفاده‌ها و ظلم‌ها و خلافكاری‌ها در تمامی زمینه‌ها و هرگونه تقلب و كوشش و تلاش زيانبار، چه در كميت و چه در كيفيت، همه در اسلام ممنوع است! علاوه بر نکات فوق، خداوند در آیه ٢ سوره ملک، مستقیماً به موضوع استاندارد در کیفیت تمامی اعمال و کارها اشاره نموده و آن را به «احسن العمل» نامیده است: «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» که طبق نظر مفسرین مقصود از «احسن العمل» در آیه، عمل بيشتر نيست؛ بلكه كار صحيح‌تر و شايسته‌تر (و با استاندارد) است. در روایت اسلامی نیز بر رعايت اتقان و استحكام در كارها تأکید شده، چنانچه پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «وقتی هرکدام از شما کاری انجام می‌دهید متقن و استوار انجام دهید» (الكافی، ج٣، ص٢۶٣) امیرالمؤمنین (ع) نیز در این‌باره مى‌فرمايند: «براى دنيا آنچنان كار كن كه گويا تا ابد زنده‌اى؛ و براى آخرت آنچنان كار كن كه گويا فردا خواهى مُرد» (مستدرك‌الوسائل، ج١، ص١۴۶) در فقه اسلامی نیز برای کالای معیوب حق عودت قرار داده شده و احکام مفصلی درباره خیار عیب و خیار غبن و ... بیان شده است که نشان می دهد اسلام به شدت با عرضه کالای نامرغوب و بی‌کیفیت مخالف است و با آن برخورد می‌نماید. ✍️ در پایان بدیهی است با عنایت به موارد فوق‌الذکر و سفارش اکید اسلام بر کیفیت و استاندارد تمامی کارها و محصولات و...، حکومت اسلامی وظیفه دارد بر کیفیت و استاندارد انواع کارها و کالاها، مخصوصاً محصولات غذایی و بهداشتی که با سلامت مردم مرتبط است، نظارت کامل داشته باشد که مسلماً با این نظارت علاوه بر استاندارد سازی و افزایش کیفیت تمامی کارها و محصولات باعث اعتبار یافتن و رونق اقتصادی ممالک اسلامی نیز خواهد شد. https://eitaa.com/ROOZBARG