eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
48 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓آیا اگر کسی بعضی از ضروریات دین مانند روزه را انکار کند، حکم کافر را دارد یا خیر؟ ✅ اگر انکار هر يک از ضروريات دين به انکار رسالت يا تکذيب پيامبر اکرم اسلام(ص) يا وارد کردن نقصى به شريعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد است. ❓گرفتن روزه در روزی که معلوم نیست آخر شعبان است یا اول ماه رمضان، واجب است یا خیر؟ و آیا می توان به نیت ماه رمضان روزه گرفت؟ ✅ روزی که معلوم نیست آخر شعبان است یا اول ماه رمضان (که به آن یوم الشّک گفته می شود) روزه‌اش واجب نیست و اگر کسی بخواهد در آن روز روزه بگیرد، نمی‌تواند نیت روزه رمضان کند، بلکه می‌تواند روزه مستحبی آخر شعبان یا روزة قضا و مانند آن را قصد کند و اگر بعداً معلوم شود که رمضان بوده، به عنوان روزه رمضان حساب می‌شود و قضای آن روز لازم نیست و اگر در بین روز بفهمد که ماه رمضان است، باید از همان لحظه، نیت روزه رمضان کند. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز:         روز دوشنبه ١۴٠٢/١٢/٢١ ✍️ مناسبت روز: در ایام نزول آیه ۱۸۳ سوره بقره و دستور وجوب «روزه ماه رمضان» در سال دوم هجری هستیم که خداوند در این آیه فرمود: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُون»: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! روزه بر شما مقرّر گرديد، همان‌گونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد»؛ همچنین امروز آخرین روز ماه شعبان است لذا سخن امروز را با موضوع استقبال از ماه‌ رمضان آغاز می‌نمائیم: «ماه مبارک رمضان»، ماه رحمت، ماه برکت، و ماه گشودن درب‌های مغفرت الهی بر بندگان و ماه سُرورِ اولیای الهی است؛ ماهی که خداوند رحمان و رحیم، سفره ضیافتی به وسعت عالَم، پهن کرده و تمام مردم، از فقیر و غنی، جوان و پیر، عرب و عجم، بی‌هیچ تفاوتی به این مائده بزرگ الهی دعوت می‌شوند و میزبان چشم به راه است تا بندگانش را با برکات مادی و معنوی در این ماه سیراب نماید. وسعت الهی در این ماه چنان عظیم است که اولیاء خدا، همواره چشم به راه این ماه بوده‌ و دست به دعا بر می‌داشتند تا توفیق درک ماه رمضان نصیبشان گردد؛ لذا هرچند در این مجال اندک از ماه بزرگ خدا گفتن، سخت است امّا: آب دریا را، اگر، نَتْوان، کِشید             هم، به قدرِ تشنگی، بايد چِشید ✍️ «رمضان»، تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده: «شَهْرُ رَمَضانَ الذّى أُنزِلَ فِیهِ القُرْآنُ هُدًى لِلنّاس...» (بقره/۱۸۵) و خداوند متعال در این ماه بزرگ، کتاب‌های آسمانی قرآن، انجیل، تورات، صحف و زبور را نازل نموده است؛ پیامبر اکرم (ص) نیز این ماه را، ماه امت اسلامی خوانده و فرمودند: «ماه رجب، ماه خدا؛ و ماه شعبان، ماه من؛ و ماه رمضان، ماه امت من است... هر کس تمام این ماه را روزه بگیرد، بر خدا واجب است که تمامی گناهانش را ببخشد و بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد» (وسائل الشیعه، ج ٢، ص ۶٢٨) همچنین اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در رابطه با اهمیت و عظمت ماه مبارک رمضان، تأکید فراوان نموده‌اند که در این مجال کوتاه به چهار حدیث نورانی اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ امام صادق (ع): «ماه رمضان، همچون سایر ماه‌ها برایتان نباشد، چراکه برای این ماه در پیشگاه حضرت حق، حرمت و فضیلتی بسیار است» (فضائل الأشهر الثلاثه، ص ٧۶)؛ 2️⃣ رسول خدا (ص): «درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد» (بحار الانوار، ج٩٣، ص٣۴۴) 3️⃣ امام رضا (ع): «نیکی‌ها در ماه رمضان پذیرفته، و بدی‌ها در آن آمرزیده است، کسی که در ماه رمضان، آیه‌ای از کتاب خداوند بخواند، همانند کسی است که در ماه‌های دیگر، کل قرآن را ختم کرده و کسی که در این ماه بر روی برادر ایمانی خود بخندد (و او را خوشحال کند)، در روز قیامت او را دیدار نکند، جز آنکه در روی او بخندد (و او را خوشحال کند) و به بهشت مژده‌اش دهد، و کسی که در این ماه به مؤمنی کمک کند، خدای تعالی در هنگام عبور بر صراط کمکش کند، در آن روزی که گام‌ها بلغزد؛ و کسی که خشمش را در این ماه نگهدارد، خداوند خشمش را در روز قیامت از او بازدارد؛ و کسی که درمانده اندوهگینی را در این ماه دستگیری و نجات دهد، خداوند در قیامت، او را از هراس بزرگ آن روز، در امان دارد؛ و کسی که ستمدیده‌ای را در این ماه یاری کند، خداوند او را در دنیا بر دشمنانش یاری داده و در روز قیامت نیز هنگام حساب و در کنار میزان یاریش می‌کند» و سپس فرمودند: «ماه رمضان؛ ماه برکت، ماه رحمت، ماه مغفرت، ماه توبه، ماه انابه و بازگشت به درگاه الهی است؛ و کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، در چه ماهی می‌خواهد آمرزیده شود؟! پس، از خداوند بخواهید در این ماه، روزه‌ شما را بپذیرد، و آن را آخرین سال عمر شما قرار ندهد، و توفیق اطاعت خود را به شما داده، و از نافرمانیش شما را نگهدارد، که به راستی، خداوند بهترین کسی است که از او درخواست می‌کنند» (بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۴۰) 4️⃣ پیامبر اکرم (ص): «اگر بنده خدا می‏دانست که در ماه رمضان چه برکتی وجود دارد، دوست می‏داشت که تمام سال، رمضان باشد» (بحارالانوار، ج٩٣، ص٣۴۶) ✍️ برهمین اساس مسلمانان برای این ماه عظیم، احترام و جایگاه ویژه‌ای قائل هستند و خود را در ماه‌های رجب و شعبان برای ورود به این ماه پربرکت آماده کرده و با حلول این ماه، با شور و اشتیاق و دادن صدقه و اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده‌داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار و روزه‌داری، روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می‌کنند؛ امید آنکه ما نیز توفیق درک این ماه مبارک را داشته باشیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٢ اسفند ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء ٠١ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Tuesday 12 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 نماز اول ماه 🔹 صدقه 🔹 هفت مرتبه سوره حمد 🔹 خوردن اندکی پنیر 🔹 دعای ۴٣ صحیفه سجادیه 🔹 تلاوت بسیار قرآن کریم 🔹 خواندن دو رکعت نماز که در رکعت اول بعد از «حَمد»، سوره «اِنّا فَتَحنا» و در رکعت دوم یک سوره‌ دلخواه؛ 🔹 پس از طلوع سپیده‌دم بخواند: «اللّٰهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضانَ وَقَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنا صِیامَهُ، وَأَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدیً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدیٰ وَالْفُرْقانِ . اللّٰهُمَّ أَعِنَّا عَلَیٰ صِیامِهِ، وَتَقَبَّلْهُ مِنّا، وَتَسَلَّمْهُ مِنّا، وَسَلِّمْهُ لَنا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَعافِیَةٍ، إِنَّکَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 نزول کتاب آسمانی «صحف» بر حضرت ابراهيم خليل‌الله (ع) 🌙 غزوه تبوک 🌙 سالروز وفات شیخ الرییس ابوعلی سینا (۴٢٨ ق) ☀️ روز بزرگداشت شهدا و تأسیس بنیاد شهید (١٣۵٨ش) 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَة» «اگر بنده خدا مى‌دانست كه در ماه رمضان چيست (و چه بركتى وجود دارد) آرزو می‌کرد كه تمام سال، رمضان باشد» 📚 بحارالأنوار، ج ٩٣، ص ٣٤٦ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ امشب شب موسوم به رسم جاهلانه و خرافی است، لطفاً جهت دسترسی به احکام و محتوای لازم در این زمینه به فایل «گلبرگ احکام» و «روزبرگ شیعه» در لینک‌های زیر مراجعه بفرمائید:👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/10587 https://eitaa.com/ROOZBARG/10588 https://eitaa.com/ROOZBARG/10589
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ مسئله ١۵۵٠: روزه از عبادات است و لازم است که با نیت الهی بجا آورده شود؛ البته در موقع نیت لازم نیست که به زبان بگوییم یا از قلب خود بگذرانیم، بلکه همین اندازه که اگر از فرد پرسیده شود به چه علت مبطلات روزه را مرتکب نمی‌شود؟ بداند که برای اطاعت از فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب ازمبطلات روزه، خودداری می‌کند، برای نیت کافی است؛ ✅ مسئله ١۵۵١: انسان می‌تواند در شب اول ماه رمضان، قصد گرفتن روزه همه ماه را بکند و لازم نیست این نیت هر روز تکرار شود. 📚 توضیح المسائل مراجع عظام تقلید ✅ کسی که در ماه رمضان، هنگام فرا رسیدن اذان صبح، عمداً نیت روزه نمی‌کند، اگر در اثنای روز نیت روزه کند، روزه‌اش باطل است و در عین حال باید تا غروب آن روز از همه‌ی چیزهای باطل کننده‌ی روزه اجتناب کند و بعد از ماه رمضان هم قضای آن روز را به جا آورد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «‌ »         روز سه‌شنبه ١۴٠٢/١٢/٢٢ ✍️ مناسبت روز: امروز اولین روز از ماه مبارک رمضان است، ماه بزرگی که طبق روایات، «»، «»، «» و همچنین ماه شناخت و بهره‌بردارى فکرى و عملى از آیات نورانی قرآن است؛ ماهى که خواندن یک آیه از قرآن کریم در آن، معادل با ثواب یک ختم کل قرآن در ماه‌های دیگر است» [عيون اخبارالرضا، ج ٢، ص ٢۶۶]؛ ماهی که در شب قدرش، قرآن از لوح محفوظ بر قلب وسیع و نورانى خاتم‌الانبیاء (ص) نازل شده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآن»؛ و همه مسلمانان در این ماه پربرکت رابطه خود را با کتاب خدا، نزدیک‌تر، استوارتر و محکم‌تر نموده و سعی می‌کنند که حداقل در هر روز، یک جزء از قرآن را ختم نمایند؛ ✍️ ما نیز انشاالله به شرط حیات در هر این ماه مبارک، هر روز یکی از آیات مربوط به جزء همان روز را با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان در سال ١٣۵٣ شمسی تهیه شده، به حضور شما عزیزان تقدیم می‌نمائیم؛ ✅ اما آیه اول از جزء اول قرآن: أعوذ باللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ «الم، ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» یعنی این قرآنی که امروز بر روی این کاغذها چاپ شده و مقابل ماست، همان قرآن بلند مرتبه‌ای است که در آسمانی بودن آن هیچ شک و تردیدی وجود ندارد و این کتاب بلندمرتبه هادی و راهنمای کسانی است که اهل تقوا باشند؛ ابتدای این مبحث برای فهم بیشتر و تدبر عمیق‌تر در این آیه نورانی، داستانی را برای شما بیان می‌کنم: نقل است که مردی در زمان‌های قدیم که وسائل ارتباطی امروز نبود، راهی سرزمینی دور شد و همسر و سه فرزندش را تنها گذاشت و پس از مدتی چند نامه‌ برای آنها فرستاد؛ همسر و فرزندانش که او را از صمیم قلب دوست داشتند، نامه‌ها را در دست گرفته، بوسیده و بدون اینکه پاکت آنها را باز کنند، آنها را در پارچه‌ای ترمه‌ قرار داده، عطر زده و روی طاقچه می‌گذاشتند و هرچند وقت یک بار که دلشان برای پدر خیلی تنگ می‌شد، مجدداً نامه‌ها را از پارچه درآورده، غبار آنها را پاک کرده، می‌بوسیدند و دوباره در همانجا می‌گذاشتند؛ سال‌ها بعد پدر از سفر بازگشت؛ ولی به جز یکی از پسرانش کسی در منزل باقی نمانده بود! با تعجب از او پرسید مادرت کجاست؟ پسر گفت: سخت بیمار شد و چون پولی برای درمانش نداشتیم از دنیا رفت! پدر گفت: من که در نامه اول خود، پول زیادی برای شما فرستادم، چرا آن را باز نکردید! سپس پرسید: برادرت کجاست؟ پسر گفت: بعد از فوت مادر، او که شغلی نداشت، از سر بیکاری با دوستان ناباب آشنا شد و هم‌اکنون در زندان است، پدر با تأثر گفت: چرا نامۀ دوم من را باز نکردید! من در آن به واسطهٔ دوستم، شغلی برای برادرت پیدا کرده بودم؛ پدر پرسید: خواهرت کجاست؟ پسر گفت: با همان پسری که مدت‌ها خواستگارش بود ازدواج کرد و او را به شهر دوری برده و بسیار بدبخت شده؛ پدر اشک‌هایش جاری شد و گفت چرا نامه دیگر من را نخواندید! من در آن نوشته بودم این پسر آبرودار و خوش نام نیست و من با این ازدواج مخالفم؟! پس پسر آه حسرت کشیده و زیر لب می‌گفت: ای کاش نامه‌های پدر را باز کرده و خوانده بودیم، آن‌وقت دچار این همه مشکلات و مصائب نمی‌شدیم! این داستان، دقیقاً حکایت رفتار بسیاری از ما با قرآن‌کریم است؛ کتابی که خداوند برای ما فرستاده تا همه‌ی مشکلات زندگی خود را بر اساس دستورات و رهنمودهای آن، حل و فصل کنیم؛ ولی ما آن را بوسیده و در طاقچه قرار داده‌ایم و در باتلاق مشکلات و گرفتاری‌ها غرق شده‌ایم؛ درحالی که خداوند قرآن را وسیله هدایت ما قرار داده «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»، اما متأسفانه بیشتر ما در طول زندگی خود کاری به «ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ» نداریم و نهایت استفاده ما از این کتاب هدایت، روی طاقچه، سر سفره عقد و سفره هفت سین، و رد شدن از زیر آن برای مسافرت و یا خواندن آن در مجالس ختم و... است و چه‌بسا که ماه‌ها و حتی سال‌ها بگذرد و ما لای آن را باز نکنیم! لذا مَثَل ما نسبت به قرآن، مثل همان نامه‌هایی است که در داستان به آن اشاره شد و بدون هیچ شک و شبهه‌ای جواب همۀ مشکلات ریز و درشت امروز ما در «ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ» آمده اما ما نسخۀ زندگی خود سر طاقچه گذاشته‌ و نخوانده‌ایم! لذا قرآن به جای «کتاب راهنمای زندگی» و «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»، برای ما تبدیل به کتاب مقدس برای بوسیدن و تبرک و ثواب شده است. https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ اما چند سؤال اساسی درباره آیه «ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لَا رَيۡبَۛ فِيهِۛ هُدٗى لِّلۡمُتَّقِينَ»: 1️⃣ اگر قرآن کتاب هدایت برای زندگی همه‌ی انسان‌هاست، چرا در این آیه «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» آمده و هدایت را فقط مختص اهل تقوا بیان نموده است؟! ✅ در جواب باید عرض کنیم کلمه «هدایت» در قرآن در معانی مختلفی به کار رفته، ولی ریشه و اساس همۀ آنها به دو معنا باز می‌گردد: 🔹اول: «هدایت تکوینی» است که در تمام موجودات جهان وجود دارد و منظور از آن، رهبری موجودات به وسیله پروردگار تحت پوشش نظام آفرینش و قانونمندی‌های جهان هستی است؛ 🔹و دوم: «هدایت تشریعی» است که به وسیله پیامبران و کتاب‌های آسمانی انجام گرفته و انسان‌ها با تعلیم و عمل به آنها در مسیر تکامل به پیش می‌روند؛ لذا مسلماً قرآن برای هدایت همهٔ جهانیان نازل شده است. ❓اما چرا در این آیه، هدایت قرآن مخصوص پرهیزکاران معرفی گردیده؟! این موضوع به این علت است که تا آدمی، مرحله‌ای از تقوا در وجودش نباشد، یعنی مرحلهٔ تسلیم در مقابل حق و پذیرش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت اوست، محال است که بتواند از کتاب‌های آسمانی و دعوت انبیا بهره ببرد و هدایت شود! لذا خداوند در این آیه می فرماید: «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» یعنی هرکس به اندازه تقوای خود می‌تواند از قرآن بهره‌برداری نموده و بدیهی است که زندگیش نیز به همان اندازه هدایت می‌شود. 2️⃣ اما سؤال دوم این است که آیا به‌راستی تمام اموری که ما در زندگی امروز خود به آن نیاز داریم، در «ذَلِكَ الْكِتَبُ» آمده است؟ ✅ پاسخ این سؤال را از بیان مبارک امام صادق (ع) تقدیم شما می‌کنیم که حضرت می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْءٍ»: «خدای تبارک و تعالی، قرآن را بیانگر و روشنگر همه چیز قرار داده است»؛ سپس ادامه دادند: «حَتَّى وَاللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ»: «تا آنجا که به خدا سوگند، چیزی از احتیاجات بندگان را فروگذار نکرده، تا شخصی نتواند بگوید کاش این موضوع هم در قرآن آمده بود؛ لذا هر چه لازم بوده، خدا در قرآن بیان فرموده است» (اصول کافی، ج ۱، ص ۷۶) البته قرآن دو جهت «ظاهری و باطنی» دارد و از جهت ظاهری در بردارندۀ دستورها و احکامی است که برای سعادت و کمال بشر لازم است، اما تبیان و روشنگر بودن قرآن درباره همه چیز: «تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ» نیاز به تفسیر و تدبر در قرآن دارد و برای فهم آن باید به سراغ «قرآن ناطق» یعنی پیامبر خدا و اهل‌بیت عصمت و طهارت برویم؛ اما در هدایتگری و راهگشایی قرآن در تمامی مسائل زندگی هیچ شکی نیست: «لَا رَيْبَ فِيهِ». 3️⃣ اما سؤال اساسی دیگر این است که ما چگونه می‌توانیم شامل این هدایت (هُدًى لِلْمُتَّقِينَ) شویم؟ ✅ اولین شرط برای این هدایت را که خداوند در همین آیه بیان فرموده و آن تقواست: «لِلْمُتَّقِينَ»؛ تقوا به زبان ساده یعنی جانب خدا را نگه داشتن؛ یعنی عمل به دستورات و وظایف دینی در سطوح مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی؛ یعنی انجام واجبات و ترک محرمات؛ لذا هرچه انسان با تقواتر باشد، بیشتر از هدایت قرآن بهره می‌برد و می‌تواند به مراتب بالاتری از هدایت و فهم و استفاده از قرآن برسد و مسلماً ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای تمرین تقواست؛ چنانچه خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره می‌فرماید: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» یعنی روزه برای تمرین تقوا و خویشتن‌داری است. 🔹اما شرط بعدی برای بهره‌برداری از این هدایت «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»، انس با قرآن و تدبر در آن است؛ بعد از تقوا، شرط استفاده از هدایت قرآن، انس با آن و خواندن و تدبر در آن است تا بتوانیم دستورات آن را دریافته و سرلوحه کار خود قرار دهیم. اجازه بدهید که این موضوع را نیز با تمثیلی زیبا بیان نمائیم: یک دسته از مردم به کنار دریا می‌روند و فقط در ساحل آن راه رفته و از نگاه به دریا لذت می‌برند؛ دسته دوم، دستی هم به آب زده و بیشتر از دریا لذت می‌برند؛ دستۀ سوم در دریا شنا کرده و مسلماً لذتشان بالاتر است؛ اما دسته چهارمی هم هستند که با لباس غواصی به اعماق دریا رفته و عجایب و زیبایی‌های آن را می‌بینند؛ و بدیهی است که هیچ وقت گروه‌های قبلی، لذت آنها را درک نمی‌کنند! مواجهه ما با قرآن نیز همین‌گونه است و هرکس به اندازه انس و تدبر خود از این گنج بی‌پایان و هدایت آن بهره‌مند می‌شود؛ لذا هیچ شکی وجود ندارد که تمامی مصائب و مشکلات امروز بشر به‌خاطرِ این است که تا کنون نامه خداوند را باز نکرده و یا با دقت در آن تدبر ننموده است. https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ امشب شب موسوم به رسم جاهلانه و خرافی است، لطفاً جهت دسترسی به احکام و محتوای لازم در این زمینه به فایل «گلبرگ احکام» و «روزبرگ شیعه» در لینک‌های زیر مراجعه بفرمائید:👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/10587 https://eitaa.com/ROOZBARG/10588 https://eitaa.com/ROOZBARG/10589
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٢٣ اسفند ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء ٠٢ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Wednesday 13 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 ده رکعت نماز (پنج نماز دو رکعتی) در شب سوم ماه رمضان وارد شده که در هر رکعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود. (مفاتیح الجنان) 🔻دعای روز دوم ماه رمضان: «اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین» «خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خشنودیت؛ و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت؛ و توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن؛ به رحمتت، ‌ای مهربان‌ترین مهربانان» ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «هُوَ شَهرٌ أوَّلُهُ رَحمَةٌ، وأوسَطُهُ مَغفِرَةٌ، وآخِرُهُ الإِجابَةُ وَالعِتقُ مِنَ النّارِ» «(رمضان) ماهى است كه آغاز آن رحمت، ميانه آن آمرزش، و پايان آن اجابت [دعا] و آزادى از آتش است» 📚 الكافی، ج ٤، ص ٦٧، ح ٤ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «روز دوم » موضوع: «» ✅ کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد، باید روزه را ترک کند؛ و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است؛ خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر؛ ⬅️ ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزه‌دار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشک بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «‌ و »         روز چهارشنبه ١۴٠٢/١٢/٢٣ ✍️ مناسبت روز: امروز دومین روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله به تبیین یکی از آیات جزء دوم قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان در سال ١٣۵٣ شمسی تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ آیه ٢١٨ از سوره بقره: أعوذ باللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّحِيمِ «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا»: قطعاً آن کسانی که ایمان آوردند؛ (یعنی ایمان قلبی و باطنی دارند)؛ «وَالَّذِينَ هَاجَرُوا»: و آن کسانی که هجرت کردند؛ (یعنی ایمانشان صرفاً یک اعتقاد قلبی نبود بلکه به عمل تبديل شده و برای حفظ آن هجرت نمودند)؛ «وَجَاهَدُوا فِی سَبِيلِ اللَّهِ»: و در راه خدا جهاد و جانفشانی کردند؛ «أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» این دسته از مؤمنان باید انتظار رحمت از سوی خدای متعال را داشته باشند؛ همان خدایی که بسیار آمرزنده و مهربان است. در روز گذشته در تبیین آیه دوم سوره بقره، عرض کردیم که قرآن «کتاب راهنمای زندگی» است و همه آنچه برای هدایت مادی و معنوی بشر نیاز است را دربردارد و امروز به معرفی ایمان که موجب سعادت انسان می‌گردد اشاره می‌نمائیم، چنانچه خداوند در آیه ٢١٨ سوره بقره، ایمان واقعی را به آدمی معرفی نموده و تأکید می‌نماید که فرد مؤمن باید علاوه بر ایمان قلبی، اهل عمل و حرکت و جهاد باشد. این موضوع تا جایی اهمیت دارد که پیامبران الهی و ائمه معصومین که همگی آیینه تمام‌نمای رحمانیت و رحیمیت پروردگار بی‌همتای عالمند و در سیره نورانی آنها بسیار کم و نادر دیده می‌شود که این بزرگواران دربارۀ فرد یا افرادی با ادبیات لعن و نفرین سخن بگویند؛ نسبت به یک دسته به صورت عجیبی، لعن و نفرین کرده‌اند؛ چناچه پیامبر گرامی می‌فرمایند: «لُعِنَتِ المُرْجِنَّةُ على لِسَانِ سَبعينَ نَبِيًّا، الَّذينَ يقولونَ: الإيمانُ قَولٌ بِلا عَمَلٍ»: «مُرجِئه از زبان هفتاد پیامبر الهی لعنت شده‌اند؛ همان کسانی که می‌گویند: ایمان، گفتار بدون کردار است!» (کنزالعمال، ص۶۳۷) در روایت دیگری نیز امام صادق (ع) پیروان این فرقه انحرافی را به شدت لعن کرده و فرمودند: «قَالَ إِنَّ هَؤُلَاءِ يَقُولُونَ إِنَّ قَتَلَتَنَا مُؤْمِنُونَ فَدِمَاؤُنَا مُتَلَطِخَةٌ بِثِيَابِهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»؛ یعنی آنها می‌گویند: کسانی که ما اهل‌بیت را هم به شهادت می‌رسانند، مؤمن هستند! پس دامنشان تا روز قیامت به خون ما آلوده است. (اصول کافی، ج۴، ص۱۳۳) مرجئه معتقد بودند که ایمان به تنهایی کافی است و اگر انسان هیچ عمل صالحی هم نداشته باشد باز هم رستگار می‌شود! یعنی اگر کسی فقط به اقرار زبانی ایمان داشته و گناهان کبیره‌ای همانند کشتن مؤمنین، زنا، دزدی، وحتی بی‌حرمتی و آتش زدن قرآن و کعبه و حتی کشتن امام زمانش را نیز مرتکب شود، ضرری به ایمان او نمی‌رسد و ایمان او همانند ایمان جبرئیل و میکائیل است و رستگار می شود! البته این نکته صحیح است که «ایمان» به تفکر و باور و دل انسان مربوط است اما قرآن هر ایمان و پذیرشی را به رسمیت نمی شناسد! ایمان مجرد، ایمان قلبی خشک و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن، شعاعش مشهود نباشد، این ایمان از نظر اسلام مردود است؛ چنانچه اول مؤمن به خدا، ابلیس بوده! او پیش از آنکه بندگان پرمدعای پروردگار و فرزندان پرناز و افاده آدم به این سرزمین خاکی بیایند، چند هزار سال خدای متعال را عبادت کرده و دلش کانون محبت خدا بوده؛ اما در آن بزنگاه، در آنجایی که ایمانش باید در عملش جلوه‌گر می‌شد، ابلیس مردود و مطرود شد و ایمان او در همان دلش باقی ماند! لذا امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «الْإِيمَانُ وَ الْعَمَلُ أَخَوَانِ تَوْأَمَانِ وَ رَفِيقَانِ لَا يَفْتَرِقَانِ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ أَحَدَهُمَا إِلَّا بصاحِبِهِ»: «ایمان و عمل دو برادر همزاد و دو رفیق جداناشدنـی هستند کـه خـدا هیچ یک را بدون دیگری قبول نمی‌کند» (غررالحکم، ج۱، ص۱۱۹) درواقع می‌توانیم «ایمان» را به «برق»، و «عمل صالح» را به «چراغ» تشبیه کنیم که هرکدام نباشد، روشنایی ایجاد نمی‌شود! چنانچه اگر هزاران چراغ داشته باشیم بدون برق فایده‌ای ندارند و اگر برق باشد ولی چراغ نباشد، باز هم فایده‌ای برای ما ندارد! https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ البته مسلماً فهم این موضوع که ایمان قلبی و عملی باید باهم باشند، اصلاً سخت نیست اما ریشه اصلی این بحث که برخی ایمان را از عمل جدا نموده و آن را به تنهایی کافی می‌دانند این نکته است که آنها می‌خواهند هم آخرتشان را توجیه کنند و هم در دنیا آزادانه بتوانند به هر گناه و کار ناپسندی دست بزنند‌؛ و در واقع، خودشان را فریب می‌دهند! استاد شهید مطهری (ره) در کتاب «ده‌گفتار» خود داستان جالبی در این زمینه نقل کرده و می‌گوید: یک نفر شیعه و یک نفر مرجئه با همدیگر درباره عقاید خود بحث می‌کردند که در این بین مُطربی پیدا شد؛ آنها از او پرسیدند که به عقاید کدام یک معتقد است؟ و مطرب در جواب گفت: «اعلائی شیعی و اسفلی مرجئی» یعنی بالاتنه‌ام شیعه است ولی پایین تنه‌ام مرجئی است! چون می‌خواهم از مطربی و گناه لذت ببرم. این جمله مطرب دقیقاً ما را یاد جمله‌ای می‌اندازد که امروزه زیاد می‌شنویم که «عمل ظاهری اهمیتی ندارد! مهم این است دلت پاک باشد!!!» متأسفانه با همین تفکر مرجئی، امروزه شاهدیم که بسیاری از زنان و دختران عزیز ما با پوشش‌های مخالف عفت دینی و عفت عمومی در جامعه رفت و آمد می‌کنند؛ به طوری که حتی نگاه‌های دیگر زنان را نیز به سمت خود خیره می‌نمایند و وقتی با آنها به صحبت می نشینی، با کمال تعجب می‌بینی غالباً اعتقاد و ایمان قلبی به ذات باری تعالی و حتی واجبات دینی دارند؛ ولی با این تفکر انحرافی که مهم این است که دل پاک باشد و عملی که باید از ایمان و قلب پاک بروز کند مهم نیست! به معصیت الهی دچار شده‌اند؛ لذا اهمیت این مسئله در جامعه امروز ما صدچندان است و باید آیه ٢١٨ سوره بقره را چنان تبیین کنیم که همه بدانند که با دل پاک و ایمان خالی و بدون عمل، هرگز شامل رحمت الهی و در نتيجه سعادت در دنیا و آخرت نخواهند شد! جنانجه مرحوم آیت‌الله ناصری (ره) می‌فرمودند: «کسی نیست که بگوید من خدا را دوست ندارم؛ همه ذات حق را دوست دارند؛ اما باید بدانند که شرط دوست داشتن تبعیت کردن است؛ بنابراین وقتی می‌گوییم ما در دل و قلب خود ایمان به خدا داریم و عاشق او هستیم اما ضرورتی برای عمل به حجاب و عفت و... نمی‌بینیم! در جواب باید بدانیم که همان پروردگاری که ما عاشق او هستیم از ما خواسته که اعمال صالحی همچون حجاب را انجام دهیم و باید بدانیم که بر اساس آیه ٢١٨ سوره بقره: «وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ» مسلماً حجاب در این زمان یکی از مصادیق بارز جهاد فی سبیل الله و نشانه ایمان قلبی و عملی است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٢۴ اسفند ١۴٠٢ 🌙 الخمیس ٠٣ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Thursday 14 ✍️ امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 نزول انجيل بر حضرت عيسی (ع) 🌙 سالروز رحلت شيخ مفيد (۴١٣ ق) و علامه محمدحسين نجفی (١۴٠٩ق) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 هشت رکعت نماز (چهار نماز دو رکعتی) در شب چهارم ماه رمضان وارد شده که در هر رکعت بعد از حمد، بیست مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود. 🔹 همچنین اعمال شب جمعه که در مفاتیح‌الجنان آمده. 🔻دعای روز سوم ماه رمضان: «اللّهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ» «خدایا روزی کن مرا در این روز هوش و خودآگاهی را، و دور بدار در آن از نادانی و گمراهی، و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت،‌ ای بخشنده‌ترین بخشندگان» 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ» «ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزاید و گناهان را پاك مى‏كند و آن ماه بركت است» 📚 بحارالأنوار، ج٩۶، ص٣۴٠ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓آیا استفاده از که گازی را وارد فضای حلق و ریه می‌کند و مانع از تنگی نفس می‌شود، باطل کننده روزه است؟ ✅ استفاده از اسپری مذکور اگر صرفاً برای باز کردن راه تنفسی و بدون دارو باشد و یا این‌که همراه با دارویی باشد که به صورت پودر به ریه‌ها پاشیده می‌شود، روزه را باطل نمی‌کند. ❓آیا با توجه به این‌که چیزی از حلق پائین نمی‌رود و صرفاً از طریق زیر زبان، جذب می‌شود، باعث باطل شدن روزه می‌گردد؟ ✅ اگر آب دهان که با آن قرص آغشته شده، بیرون ریخته شود و چیزی از آن وارد حلق نشود، روزه باطل نمی‌شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «‌ایمان آگاهانه»         روز پنجشنبه ١۴٠٢/١٢/٢۴ ✍️ مناسبت روز: امروز سومین روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله به تبیین یکی از آیات جزء سوم قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان در سال ١٣۵٣ شمسی تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ آیه ٢٨۵ سوره بقره: أعوذ باللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّحِيمِ «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ» خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ»: رسول خدا به آنچه بر او از سوی پروردگارش نازل شده، ایمان و اعتماد کامل دارد؛ «وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ»: و همهٔ مؤمنان نیز به خدا و ملائکه او و کتاب‌ها و پیامبران الهی ایمان دارند؛ «لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ»: (و براساس ایمانشان گفتند:) ما میان هیچ یک از پیامبران خدا فرق نمی‌گذاریم (چراکه همۀ پیامبران در یک مسیرند)؛ «وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا»: و مؤمنان گفتند به گوش جان شنیدیم و آگاهانه فهمیدیم و اطاعت کردیم؛ «غُفْرَانَكَ رَبَّنَا»: (پس) پروردگارا، ما آمرزش تو را خواستاریم؛ «وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ»: و (می‌دانیم که) سرانجام همه به سوی توست. ✍️ در دو روز گذشـته، در تبییـن آیات ٢ و ٢١٨ سوره بقره از جـزء اول و دوم قـرآن کریـم، محضر مبارک شـما بزرگواران عرض کردیم که قرآن، «کتاب زندگی» اسـت و برای تمام مباحث مورد نیاز زندگی دنیوی و اخروی انسان، برنامه و سخن دارد و سپس گفتیم که یکی از مهمترین مباحث زندگی مؤمنانه این است که ایمان همواره باید همراه با عمل باشد و همانطور که از برق بدون چراغ، روشنایی حاصل نمی‌شود، از ایمان بدون عمل صالح هم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. امروز نیز انشاالله در تبیین آیه ٢٨۵ سوره بقره به نکتـە مهم دیگـری در رابطه با چگونگی ایمان خلق به خالق اشاره خواهیم کرد. معـروف اسـت کـه روزی پيامبر اکرم (ص) بـا تعدادی از اصحاب از کنـار پیرزنی عبور می‌کردند کـه مشـغول نخریسـی بـود و در همـان حـال خـدا را شـکر می‌کرد و مرتب الحمدلله می‌گفت؛ رسـول خـدا بـه او فرمودند: خـدا را چگونه شـناختی که این‌گونه او را سـتایش می‌کنی؟ پیرزن در پاسخ به حضرت، به چرخ نخریسی خود اشاره کرده و گفت: همانطور کـه ایـن چرخ، بدون کمک دسـت من نمی‌چرخد، چرخ ایـن عالم نیز بدون ارادە خداوند نخواهد چرخید! در این هنگام رسـول خدا رو بـه اصحـاب کرده و فرمودنـد: «شما را به دين این پیرزن توصيه می‌کنم» (تفسير آسان، ج‏١، ص۵٩) در این حکایت مـراد ایـن است کـه وقتـی رابطـۀ ایمانـی بیـن مؤمـن و خداونـد متعـال برقرار می‌شود، او باید در حد وسع و فهم خود بـرای ایمانش به‌ پروردگار، دلیل و برهان داشته باشد و هـر کـس کـه خود را در خیمـۀ ایمانی ذات مقـدس باریتعالی قـرار می‌دهد، باید این سؤال را از خود بپرسد که آیا دلیلی برای خداباوری خود دارد؟ خداوند در آیه ٢٨۵ سوره بقره به همین موضوع، یعنی ایمان با فهم و درک اشاره نموده و می‌فرماید: «وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» یعنی مؤمنان گفتند ما با تمام وجود آنچه را که خدا برای ما معین کرده و فرستاده شنیدیم، فهمیدیم و سپس اطاعت کردیم؛ یعنی اطاعت و ایمان ما کورکورانه نبوده؛ بلکه از روی روشنی و آکاهی بوده است؛ در اینجا باید عرض کنیم که متأسفانه ایمان بسیاری از ما، ایمان آگاهانه نیست! بلکه ایمان مقلدانه یا متعصبانه است! و اگر از ما بپرسند: چرا خدای یگانه و پیغمبر اسلام را بر حق می‌دانیم؟ تنها جوابمان این است که چون پدر و مادر و معلم توی کلاس و مردم کوچه‌بازار می‌گویند که پیامبر اسلام برحق است! یعنی ایمان بسیاری از ما، ایمان مقلدانه است! و حتی در بعضی از مواقع هم، ایمان ما متعصبانه است و العياذبالله در روبروی پیروان ادیان دیگر چه‌بسا به پیامبران الهی دیگر، بی‌احترامی می‌کنیم و فکر می‌کنیم با این کار باعث خشنودی خدا و پیامبر اکرم (ص) شده‌ایم! لذا عمل کردن از روی این نوع ایمان‌ها، نه تنها از نظر خدا ارزشی ندارد، بلکه دارای پیامدهای سوء می‌باشد! https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 1️⃣ اولین پیامد این نوع ایمان‌های جاهلانه، «درجازدن» است! چنانچه امیرالمؤمنیـن (ع) می‌فرمایند: «عبادت‌کننـده و عمل‌کننـدەی بـدون علـم و آگاهـی مثل الاغ در آسياب است که مرتب دور مى‌زند و از جاى خود حرکت نمى‌کند» (الاختصاص، ج١، ص٢۴۵) بدیهی است که این الاغ اگر هفتاد سال هم دور بزند، همیشه در همان نقطۀ اول است! لذا ایمان جاهلانه و متعصبانه نیز همینطور است و هرگز باعث حرکت و کمال و سعادت نمی‌شود! 2️⃣ دومین پیامد ایمان مقلدانه یا متعصبانه، «سستی ایمان» و از دست دادن آن با کوچکترین بهانه است؛ حتماً شنیده‌اید که می‌گویند: «بـادآورده را بـاد می‌برد!» یعنی وقتـی کسـی بـرای به دست آوردن ایمانش هیچ تلاشی نکرده و هرچه در دایرۀ ذهنی خود دارد، تقلیدی و متعصبانه است بـا کوچکترین اتفاقی نیز ایمانش را به باد می‌دهد! و مانند درخت بدون ریشه از جا کنده می‌شود؛ متأسفانه این خطر در جامعۀ امروز ما بسـیار به چشـم می‌خورد؛ و چون ایمان بسیاری از مردم، ایمان آگاهانه نیست، لذا می‌بینیم که برخی افراد با به دست آوردن کوچکترین مقام و قدرت و یا ثروت و... همه ایمان خود را به باد می‌دهند و همچنین باعث می‌شوند دیگرانی هم که مثل آنها ایمانشان آگاهانه نیست، با دیدن ریا و تزویر و اختلاس‌های ریز و درشت آنها، ایمانشان مثل برف در چلە تابستان آب شود! تا جایی که وقتـی بـه اینگونه افراد می‌گویی: چـرا خواندن نمـاز را رها کردی؟! می‌گویند: مگر اختلاس چای دبش و... را نشـنیده‌ای؟! بنابراین اگر ایمان آگاهانه نباشد مثل ساختمان بدون پی و شناژ با کوچکترین زلزله‌ای ویران می‌شود. 3️⃣ «فساد»، سومین پیامد مهم ایمان مقلدانه یا متعصبانه است؛ چنانچه حضرت صـادق (ع) می‌فرمایند: «کسـى که عمل بدون علـم انجـام دهـد، افسـادش بيشـتر از اصلاحـش اسـت» (کافی، ج١، ص۴۴) این ایمان جاهلانه، گاهی فسادش به قدری بزرگ است که یک کشور و یا حتی کل جهان را درگیر خود می‌کند مانند «داعش»؛ داعشی‌ها، مصداق بارز ایمان مقلدانه و متعصبانه هستند؛ ایمانی که ذره‌ای تفکر و معرفت در آن نیست؛ آنها می‌خواهد جهاد فی سبيل‌الله انجام دهند ولی نتیجه‌اش می‌شود عملیات انتحاری در کرمان و کشـتن زنـان و بچه‌های بی‌گناهی که راهی مرقد مطهر شهدا و حاج قاسم عزیز بودنـد و یا قتل عام مردم بی‌گناه در حرم حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز! ✍️ بنابر آنچه گذشت مـا بایـد اعتقـاد و ایمانمـان را نسبت بـه مقدسـات اسلامی و انقلابی آگاهانه و با تحقیق و مطالعه کنیم و اگر سـؤال یا شبهه‌ای برایمان وجود داشت، از اهل معرفت و آگاهی بپرسیم؛ و بدانیم که دشمنان، امـروزه اعتقـاد و ایمـان مـا را مـورد هـدف قـرار داده‌اند؛ پس باید خودمان را در برابر آنها به علم و آگاهی مسلح کنیم؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری اینقدر بر «جهاد تبیین» در زمان حاضر تأکید می‌نمایند. لذا اگـر بخواهیـم بر اساس قـرآن، زندگـی کنیـم و سعادت دنیا و آخرت را به دست بیاوریم، «جهـاد تبییـن» راه پیـش روی ماسـت تـا ابتدا خودمان بفهمیم و سپس به دیگران بفهمانیم تا بالاخره ایمانِ آگاهانه جای ایمان‌های مقلدانه و متعصبانه را در دل‌های ما بگیرد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا