eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام حکومت اسلامی ۵.mp3
3.55M
مناسبت: انقلاب اسلامی موضوع: «» ❓کلمه «ولایت مطلقه» در عصر پیامبر اکرم(ص) به این معنی استعمال شده است که اگر رسول اکرم(ص) شخصی را به انجام کاری امر کنند، انجام آن حتی اگر از سخت‏ترین کارها هم باشد بر آن فرد واجب است! حال سؤال این است که آیا ولایت مطلقه فقیه در عصر ما با توجه به این که پیامبر اکرم(ص) معصوم بودند و در این زمان ولیِّ معصوم، وجود ندارد، به همان معنای عصر پیامبر(ص) است؟ ✅ مراد از ولايت مطلقه فقيه جامع‌الشرايط اين است که دين حنيف اسلام که آخرين دين آسمانى است و تا روز قيامت استمرار دارد، دين حکومت و اداره امور جامعه است؛ لذا همه‌ی طبقات جامعه اسلامى ناگزير از داشتن ولى امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامى را از شر دشمنان اسلام و مسلمين حفظ نمايد، و از نظام جامعه اسلامى پاسدارى نموده و عدالت را در آن برقرار و از ظلم و تعدّى قوى بر ضعيف جلوگيرى نمايد، و (هم‌چنین) وسائل پيشرفت و شکوفايى فرهنگى، سياسى و اجتماعى را تأمين کند؛ (اما) اين کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع و منافع و آزادى بعضى از اشخاص منافات داشته باشد‌؛ حاکم مسلمانان پس از اين که وظيفه خطير رهبرى را طبق موازين شرعى به عهده گرفت، بايد در هر مورد که لازم بداند، تصميمات مقتضى بر اساس فقه اسلامى اتخاذ کند و دستورات لازم را صادر نمايد‌؛ و (اگر) تصميمات و اختيارات ولى فقيه در مواردى که مربوط به مصالح عمومى اسلام و مسلمين است، در تعارض با اراده و اختيار آحاد مردم باشد، بر اختيارات و تصميمات آنها مقدّم و حاکم است. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « از نگاه آیات و روایات ٢» مناسبت روز: در ایام انقلاب اسلامی قرار داریم و در روزهای گذشته مبحثی را در رابطه با «انقلاب اسلامی از دیدگاه آیات و روایات» آغاز نمودیم و عرض کردیم که در روایات اسلامی و هم‌چنین درذیل بعضی از آیات نورانی قرآن مجید، تعابیر بسیار زیبایی در رابطه با ایرانیان ونقش آنها دراسلام وارد شده و سپس به دو آیه زیر و تفسیر آنها در رابطه با ایرانیان در کتب شیعه و اهل‌سنت اشاره نمودیم: 1️⃣ «آیه ٣٨ سوره محمد»؛ 2️⃣ «آیه ۵۴ سوره مائده»؛ ✍️ و انشاالله امروز نیز به آیات دیگری در این زمینه اشاره می‌نمائیم: 3️⃣ آیه ٣ سوره جمعه: «وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِیزُالْحَکِیمُ»: «و (خداوند) قوم دیگری از مردم را که هنوز به عرب (در اسلام) ملحق نشده‌اند، هدایت خواهد نمود، همانا او خدای مقتدر و همه کارهایش بر اساس حکمت و مصلحت است» مفسرین آورده‌اند که چون اين آيه را پیامبر اكرم (ص) تلاوت فرمودند، دست خود را بر شانه‌ی سلمان گذاشته و فرمودند: «اگر ايمان در ثريا باشد، مردانى از اين قوم (ايرانيان) به آن دست مى‏يابند» (مجمع البیان، تفسیر کشاف، تفسیر القرطبى، ذیل آیه فوق) 4️⃣ آیه ١٣٣ سوره نساء: «إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ وَیَأْتِ بِآخَرِینَ وَکَانَ اللّهُ عَلَی ذَلِکَ قَدِیراً»: «ای مردم! اگر خدا بخواهد، شما را از بین می‌برد و افراد دیگری را به جای شما می‌آورد و خداوند بر این کار تواناست» شیخ طوسی، طبرسی، زمخشری و برخی دیگر از مفسرین شیعه و سنی، آورده‌اند که وقتی این آیه نازل شد، رسول خدا، دست بر پشت جناب سلمان (ره) زده و فرمودند: آن جمعیت، قوم این مرد (یعنی مردم عجم و فارس) هستند. (مجمع البیان، تفسیر کشاف، و التبیان فی تفسیرالقرآن، ذیل آیه فوق) 5️⃣ آیه ٨٩ سوره انعام: «فَإِن یَکْفُرْ بِهَا هَـؤُلاء فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْماً لَّیْسُواْ بِهَا بِکَافِرِینَ»: «اگر مردم مکّه کفر بورزند، کسان دیگری را نگهبان آن می‌سازیم که (مانند آنها) کافر نیستند» برخی مفسرین ذیل این آیه آورده‌اند که مصداق «قَوْماً» در این آیه، ایرانیان هستند. (تفسیر کشاف، ج٢، ص۴٣؛ و کشف الاسرار و عدة الابرار، ج٣، ص۴١٨) چنانچه در حدیثی از امام باقر (ع) آمده، که یکی از صحابه، از رسول خدا، سؤال کرد که منظور از گروه «نگهبان دین» در این آیه کیست؟ پیامبر اکرم (ص) در پاسخ فرمودند: «هُوَ وَاللّهِ سَلمانٌ وَ رَهْطُهُ»: «سوگندبه خدا! این گروه نگهبان، سلمان و قوم او هستند» و سپس فرمودند: «ای گروه قریش! شما مردم فارس (ایرانیان) را با شمشیر (در فتح ایران) می زنید تا به سوی اسلام بیایند؛ اما سوگند به خدا! روزی خواهد آمد که آن‌ها شما را برای کشاندن به سوی اسلام (ناب)، با شمشیر می‌زنند؛ (پس بدانید که) اگر اسلام در لابه‌لای زمین گم شود، مردم فارس (ایرانیان) آن را می‌یابند و اگر اسلام در آسمان قرار گیرد، جز مردم فارس، کسی به آن دست نخواهد یافت» (نفس‌الرحمان فی فضائل سلمان، ص ۴٨) 6️⃣ آیات ١٩٨ و ١٩٩ سوره شعراء: «وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَی بَعْضِ الْأَعْجَمِینَ فَقَرَأَهُ عَلَیْهِم مَّا کَانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ»: «اگر ما این قرآن را بر بعضی از مردم عجم (غیرعرب) نازل می‌کردیم و پیامبر (ص) آن را برای ایشان مى‌خواند، عرب‌ها به آن ايمان نمى‌آوردند!» مفسرین، حدیثی در ذیل این آیه آورده‌اند که امام صادق (ع) فرمودند: «اگر قرآن بر عجم نازل شده بود، عرب به آن ایمان نمی آورد؛ ولی قرآن بر عرب نازل شد و عجم به آن ایمان آورد و این برای عجم (ایرانیان)، ارزش و فضیلت است!» (نورالثقلین، تفسیر قمى، تفسیر لاهیجى، تفسير كنزالدقائق) 7️⃣ آیه ٣٩ سوره توبه: «إِلاَّ تَنفِرُواْ یُعَذِّبْکُمْ عَذَاباً أَلِیماً وَ یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ وَلاَ تَضُرُّوهُ شَیْئاً وَاللّهُ عَلَی کُلِّ شَیْ قَدِیرٌ»: «اگر به سوی میدان جهاد نشتابید، خدا شما را مجازات دردناکی می‌کند و گروه دیگری غیر از شما را به جایتان قرار می‌دهد و (بدانید) هیچ زیانی به خدا نمی‌رسانید و او بر همه چیز تواناست» بسیاری از مفسّران در تعیین مصداق این قوم از ایرانیان نام برده‌اند؛ (جامع البیان، ج٩، ص٩٣؛ و روح‌المعانى،ج١٠، ص٨۵ و...) 8️⃣ علاوه بر آیات مذکور، مفسرین در ذیل آیه ١۶ سوره فتح آورده‌اند که در این آیه به ایرانیان به عنوان قومی رزمنده و جنگجو اشاره شده است: «...سَتُدْعَوْنَ إِلَی قَوْم أُوْلِی بَأْس شَدِید...»: «به زودی از شما دعوت می‌شود که به سوی قومی رزمنده و جنگجو بروید...» (مجمع البیان، ج٩، ص١٩٢) ✍️ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١٨ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٠٧ ١۴۴۶ 🌲 فوریه 2025 06 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ انقلاب اسلامی 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «ظَفَرُ الكريمِ يُنجِی» «پيروزى انسان کریم و بزرگوار، نجات بخش است» 📚 غررالحكم، ح٦٠٤٢ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام حکومت اسلامی ۶.mp3
2.06M
مناسبت: ایام انقلاب اسلامی موضوع: «» ❓آیا مجتهد جامع‌الشرایط در عصر غیبت، ولایت بر اجرای حدود دارد؟ ✅ اجراى حدود در زمان غيبت هم واجب است و ولايت بر آن، اختصاص به ولى امر مسلمين دارد. ❓آیا همان‌گونه که بقا‏ بر تقلید از میّت بنا بر فتوای فقها باید با اجازه مجتهد زنده باشد، اوامر و احکام شرعی حکومتی هم که از رهبر متوفّی صادر شده است، برای استمرار و نافذ بودن، احتیاج به اذن رهبر زنده دارد یا این که بدون اذن رهبر زنده هم خود به خود از قابلیت اجرایی برخوردار است؟ ✅ احکام ولايى و انتصابات صادره از طرف ولى امر مسلمين اگر هنگام صدور، موقت نباشد، همچنان استمرار دارد و نافذ خواهد بود؛ مگر اين که ولى امر جديد، مصلحتى در نقض آنها ببيند و آنها را نقض کند. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « از نگاه آیات و روایات ٣» مناسبت روز: در دهه فجر انقلاب اسلامی قرار داریم و همانطور که مستحضرید در روزهای گذشته مبحثی را در رابطه با «انقلاب اسلامی از دیدگاه آیات و روایات» آغاز نمودیم و عرض کردیم که درذیل بعضی از آیات نورانی قرآن مجید، تعابیر بسیار زیبایی در رابطه با ایرانیان ونقش آنها دراسلام وارد شده که نشان دهنده جایگاه ارزشمند آنها نزد پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) است؛ و سپس به هشت آیه از قرآن کریم در این زمینه اشاره نمودیم که مفسرین شیعه و اهل‌سنت، مصادیق این آیات را از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، قوم حضرت سلمان (ره) و ایرانیان، معرفی نموده‌اند؛ ✍️ در سخن امروز نیز انشاالله در رابطه با برخی از روایات اسلامی در این زمینه سخن خواهیم گفت؛ اما قبل از پرداختن به این مبحث، دانستن این موضوع ضروری است که روایاتی که درباره ایران و ایرانیان وارد شده است اصولأ تحت یکی از ده عنوان زیر می‌باشند: «١.هم وطنان سلمان فارسی؛ ٢.اهل مشرق؛ ٣.اهل خراسان؛ ۴.فارسیان؛ ۵.یاران درفش‌های سیاه و دارای پرچم‌های سیاه؛ ۶.موالی؛ ٧.سرخ رویان؛ ٨.اهل قم؛ ٩.اهل طالقان؛ ١٠.«عجم» که هر جا به صورت مطلق استفاده شده، مراد و مقصود مردم ایران هستند؛ لذا با عنایت به آنچه گذشت به برخی از روایات اسلامی در رابطه با ايرانیان اشاره می‌نمائیم: ✅ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: 1️⃣ «باسعادت ترین مردم نسبت به دین اسلام، فارس‌ها (ایرانیان) هستند» (بحارالأنوار، ج ۴٨، ص ٣٠۴) 2️⃣ «بالاترین وبرترین بهره از اسلام برای اهالی فارس می‌باشد» (کنزالعمال، ج ١٢، ص٩٠) 3️⃣ «خداوند دربین بندگان خویش، دو گروه را برگزیده؛ یک گروه از عرب، که «قریش» هستند و گروه دیگر از عجم، که «فارس ها» هستند» و بر همین اساس حضرت سجاد (ع) فرمودند: «من فرزند خیرتین هستم» چرا که از یک‌سو جد ایشان رسول الله (ص) و از سوی دیگر، مادرشان دختر یزدگرد، پادشاه عجم بوده است» (بحارالأنوار، ج۴۶، ص۴) 4️⃣ «شما (عرب‌ها) بر تنزیل قرآن با عجم می‌جنگید، (درحالیکه) دنیا به اتمام نمی‌رسد مگر اینکه فارس‌ها بر تأویل قرآن با شما خواهند جنگید» (بحارالأنوار، ج۶۴، ص١٧۴) 5️⃣ «قسم به آن خدایی که جان من در ید قدرت اوست، اگر ایمان در ثریا باشد، مردانی از عجم (ایران) بدان دست می‌یابند! و بدانید که سعادتمندترین اهل ایمان، فارس‌ها هستند» (بحارالأنوار ج ۵٨ ص‏٢٣٠) ✅ همچنین در روایت آمده که اميرالمؤمنين (ع) بر بالاى منبر بودند كه اشعث بن قيس، مردم را كنار زد و نزديك منبر آمد و عرض كرد: اى اميرمؤمنان! چرا اين سرخ رويان (ايرانيان) اطراف شما را گرفته‌اند؟! حضرت على (ع) خشمناك شده و پاى بر منبر كوبيده و فرمودند: «من به اين مردمان نادان چه بگويم که هم‌چون درازگوشان بر بسترهاى خود مى‏غلتند؛ آنگاه به من فرمان مى‏دهند مردمانى را كه همواره به ذكر خدا مى‏شتابند از خود برانم؛ نه! هرگز اين كار را نمى‏كنم كه اين كار جاهلان است» و سپس‌ فرمودند: «سوگند به خدايى كه دانه را شكافت و آدم را آفرید، همان گونه كه شما براى مسلمان كردن عجم‌ها با آنان جنگيديد، آنان نیز براى بازگرداندن شما به دينِ خدا با شما خواهند جنگيد» (ميزان الحكمة، ج٢، ص١۵۴) ✍️ البته در بخش دیگری از روایات اسلامی نیز به نقش ایرانیان در قیام حضرت مهدی (عج) و زمینه‌سازی برای ظهور آن حضرت اشاره شده است که انشاالله به شرط حیات در سخن فردا به برخی از این روایات اشاره می‌نمائیم؛ ✅ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ جمعه ١٩ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٠٨ ١۴۴۶ 🌲 فوریه 2025 07 Friday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ انقلاب اسلامی ☀️ 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «...اِنّ...عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِيَابُهُمْ مِنْ نُورٍ تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِينَ دُونَهُمْ... فَقَالَ عَلِيٌّ (ع) مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ‌اللَّه، فَقَالَ هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ‌اللَّهِ عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَاعَلِى» «به درستی که در طرف راست عرش پروردگار، گروهی از ما هستند، در حالی‌که بر بالای منبرهایی از نور قرار دارند و صورت‌هایشان نورانی و لباس‌هایشان نیز نورانی است و نور چهره‌ی آن‌ها، چشم بینندگان را خیره می‌کند... پس حضرت علی (ع) سؤال کردند: ای پیامبر خدا، آنها چه کسانی هستند؟ و حضرت فرمودند: آنها قومی هستند که به واسطه‌ی "روح‌اللّه" به یکدیگر محبت می‌ورزند درحالی که هیچ نسب خویشی یا اموال مشترکی ندارند؛ آنها شیعه‌ی تو هستند و تو امامشان هستی یاعلی» 📚 بحارالانوار، ج۶۵، ص١٣٩ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
242.1K
مناسبت: انقلاب اسلامی موضوع: «» ❓اگر مقلد یکی از مراجع باشم و در این حال ولی امر مسلمین اعلان جنگ یا جهاد بر ضد کفّار ظالم نماید ولی مرجع تقلید من اجازه شرکت در جنگ را ندهد، آیا ملزم به رعایت نظر وی هستم؟ ✅ در مسائل عمومى جامعه اسلامى که يکى از آنها (جهاد و) دفاع از اسلام و مسلمين بر ضد کفّار و مستکبران متجاوز است، اطاعت از حکم ولىّ‌امر مسلمين واجب است. ❓آیا ولی فقیه ولایتی دارد که بر اساس آن بتواند احکام دینی را به هر دلیلی مانند مصلحت عمومی، نسخ نماید؟ ✅ بعد از وفات پيامبر اکرم(ص) امکان نسخ احکام دين اسلام وجود ندارد و تغيير موضوع يا پيدايش حالت ضرورت و اضطرار يا وجود مانع موقتى براى اجراى حکم، نسخ محسوب نمى‏شود. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « از نگاه آیات و روایات ۴» مناسبت روز: در ایام و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم و همانطور که مستحضرید در چند روز گذشته، مبحثی را در رابطه با نقش ایرانیان در اسلام و انقلاب اسلامی از دیدگاه آیات و روایات آغاز نمودیم که انشاالله در سخن امروز نیز به بخش دیگری از روایات اسلامی که در رابطه با نقش ایرانیان در قیام حضرت مهدی (عج) و زمینه‌سازی ظهور است، می‌پردازیم: 1️⃣ پيامبر خدا (ص): «مردمى از مشرق قيام مى‏كنند و زمينه حاكميت مهدى ما را فراهم مى‏آورند» (بحارالانوار، ج ۵١، ص ٨٧) 2️⃣ امیرالمومنین (ع): «مهدى ما... آغاز كارش از مشرق است» (غیبت نعمائی، ص٣٠۵) 3️⃣ امام باقر (ع): «گویی مى‏بينم كه قومى در مشرق، خروج كرده‏اند و خواستار حقّند، ولى به ايشان داده نمى‏شود... تا اين‌كه بار دیگر قيام می‌نمايند و حق را (به دست می‌آورند پس آن را) به كسى باز ندهند، مگر به صاحب شما؛ پس بدانید که كُشتگان آنها شهيدند؛ و اگر این انقلاب را درک کردید، خود را برای رسیدن به صاحب این امر (یعنی امام زمان) نگهدارید» (غيبت نعمانى، ص٣٨٣) 4️⃣ امام صادق (ع): «هنگامی كه پرچم‌هاى سياه از خراسان به راه افتاد به سويش بشتابد، ولو با سينه‌خيز رفتن بر روى برف‌ها باشد، كه صاحبان آن پرچم‌ها، طرفداران حق هستند؛ آنها... پيش می‌تازند تا پرچم‌ها را به حضرت مهدی (عج) تسليم كنند»؛ سپس فرمودند: «آگاه باشید كه آنها ياران مهدی ما هستند و زمينه حکومت جهانی او را فراهم می‌سازند...» (غيبت طوسی، ص ٢۶٢) ✍️ البته به جز این دسته از روایات، روایاتی دیگری هم داریم که لااقل تا زمان حاضر، تنها مصداقِ آنها، امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی ایران می‌باشند که در پایان این مجال کوتاه به برخی از این روایات نیز اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ امام صادق (ع): «در سرزمین عجم (ایران) در ماه محرم انقلابی بپا می‌شود، و آن قیام و انقلاب تداوم می‌یابد، به‌گونه‌ای که پادشاه عجم، از ترس این‌که مبادا به‌دست مردم بیفتد، از آن سرزمین فرار می‌کند، پس در چنین شرایطی، مردم را به (نزدیکی) ظهور حجت خدا (ع) بشارت دهید» (بیان‌الائمه، ج١، ص ٢٢٧) 2️⃣ امام كاظم (ع): «مردى از قم، مردم را به حق فرا مى‏خواند و بر گِرد او، مردمانى جمع می‌شوند كه چونان پاره‏هاى آهن استوارند و طوفان‏ها، آنها را به لرزه نمى‏اندازد و از جنگ خسته نمى‏شوند و ترس به خود راه نمى‏دهند؛ آن‌ها به خدا توكّل دارند و (بدانید که) فرجام کار، از آنِ پرهيزگاران است.» (بحارالانوار، ج۵٧، ص ٢١۶) 3️⃣ امام باقر (ع): رسول اکرم (ص) فرمودند: «به درستی که در طرف راست عرش پروردگار، گروهی هستند که از ما هستند، در حالی‌که بر بالای منبرهایی از نور قرار دارند و صورت‌هایشان نورانی و لباس‌هایشان نیز نورانی است و نور چهره‌ی آن‌ها، چشم بینندگان را خیره می‌کند»... سپس امیرالمومنین (ع) سئوال فرمودند: یا رسول‌اللّه، این‌ها چه کسانی هستند؟ حضرت در جواب فرمودند: «آن‌ها کسانی هستند که به واسطه‌ی "روح الله" بینشان مودّت و محبت به وجود می‌آید، آن هم، بدون این‌که با هم نسبتی داشته و یا اغراض مادی در میان باشد؛ آن‌ها شیعیان تو، و تو هم امامِ آنها هستی، یاعلی» (بحارالأنوار، ج۶۵، ص۱۳۹؛ بشارة المصطفی، ج۱ ص۱۶۳) هرچند که نمی‌توان اذعان نمود که احادیث فوق‌الذکر به طور قطع، در رابطه با امام راحل و انقلاب اسلامی ایران صادر شده‌اند؛ اما نکاتی در آن‌ها وجود دارد که در طول تاریخ، لااقل تا کنون به‌جز امام امت و انقلاب اسلامی، مصداقی برای آن‌ها نمی‌توان یافت! البته در رابطه با لفظ «روح‌اللّه» در حدیث «تَحَابُّوا بِرَوْحِ‌اللَّه»، بسیاری از محدثین و علماء معنای آن را «رحمت الهی» بیان نموده‌اند؛ اما برخی از بزرگان نیز آن را «اسم» دانسته‌اند؛ چنانچه عالم بزرگ آیةالله شیخ عباس‌على ادیب اصفهانى (ره) مى‌گوید: «کلمه روح‌اللّه، در این روایت شریف "اسم" است و نامى است که مردم مطیع او هستند و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتى او را یارى مى‌کنند؛ که ما از ابتدا تاریخ اسلام تا کنون، میان علماء "روح‌اللّه" نداشتیم و اگر هم داشتیم با این خصوصیات نبوده است؛ لذا مسلماً مراد این حدیث، حضرت امام است...» ("قم، كانون قيام" نوشته محمد حسن رحيميان) هم‌چنین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی (ره) نقل کرده‌اند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ملاقاتی خدمت امام (ره) عرض كردم: آقا، این «روح‌اللّه» در حدیث «تَحَابُّوا بِرَوْحِ‌اللَّه» شما هستید؟ زیرا امروز، تمام اقشار مردم به واسطه رهبری و دوستی شما متحد شده‌اند؟ و امام با لبخندی، از حرف من گذشتند! (آینده و آینده سازان، محمد دشتی، ص ٧٠) ✍️ قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG