🗓️ روزبرگ شیعه
☀️ سهشنبه - ٣٠ دی ۱۳۹٩
🌙 الثلاثاء، 5 جمادیالثانی 1442
Tuesday 19 January 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام
🕋 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه)
- یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه)
- یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز رحلت حضرت آیت الله سید احمد خوانساری (ره)، فقیه مجاهد شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز:
«گوهری در صدف ٨»
روز سهشنبه، ١٣٩٩/١٠/٣٠
✍️ مناسبت روز: امروز سالروز رحلت حضرت آیت الله سید احمد خوانساری (ره)، فقیه مجاهد شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری و از شاگردان آیت الله آخوند خراسانی (ره) است؛
ایشان در نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)، نقش مؤثری داشتند و اعلامیه های متعددی درباره انقلاب صادر نمودهاند!
سید موسی صدر (ره) و شهید مطهری (ره) از شاگردان مبرز ایشان بودند.
آیت الله خوانسارى (ره)، الگوی اخلاق، برای نسل دیروز و امروز است! او با داشتن اجتهاد و مقام علمی والا، چنان مِهر اهل بیت (ع) در دل و جانشان نفوذ کرده بود که تمام گفتار و کردار ایشان رنگ و بوی علوی داشت و بعد از گذشت سالها، خوشه چینان مکتب زهد و ساده زیستی سید، بر احتیاط بسیار، ورع، تهذیب نفس و ادب و تواضع ایشان تأکید دارند، لذا روزبرگ معارفی شیعه، یاد و نام این فقیه پارسا را گرامی میدارد!
✍️ اما چنانچه مستحضرید در دههی فاطمیه، مبحثی را در رابطه با «حجاب و عفاف فاطمی» آغاز کردیم و این فریضه الهی را از دیدگاه آیات و روایات اسلامی، و عقل و منطق بشری، و همچنین ابعاد و اثرات بدحجابی و بی حجابی در تضییع حقوق انسانی و الهی بررسی نمودیم که انشاالله امروز، آخرین بخش، از این مبحث را تقدیم مینمائیم؛
👈 در روزهای گذشته به ابعاد و اثرات بدحجابی در تضییع «حقالنفس» و «حق الله» پرداختیم، و عرض شد که بدحجابی علاوه بر این حقوق باعث تضییع «حقالناس» نیز میشود!
💠 بسیاری از افراد و مخصوصاً زنان این سؤال را میپرسند، که چرا در جامعه اسلامی، این مقدار بر مسئله حجاب تأکید می شود؛ و اصلاً بدحجابی «هرچند تضییع حقالنفس و حق اللّه باشد»، چه ارتباطی به دیگران دارد؟ و مگر نه اینست که هرکس را در قبر خودش میگذارند و گناه او را برای دیگری نمینویسند!
✍️ برای پاسخ به این سؤال، باید بدانیم که از نگاه اسلام، تنها عامل انجام گناه، گناهکار نیست، بلکه تمامی کسانى که با استفاده کردن از وسائل مختلفِ تبلیغاتى و یا آماده ساختن زمینهی گناه و یا حتی با نوع پوشش و کلام و نگاه خود، دیگران را به انجام گناه ترغیب کردهاند، گنهکارند! لذا در این مجال به برخی از دلایل حقالناس بودن بدحجابی اشاره مینمائیم:
1️⃣ دلیل عقلی:
سادهترین دلیل عقلی که میتوان در این زمینه ارائه نمود این است که تمامی مردم، کسی را که مسبب زیان رسیدن به دیگران میشود را مقصر میدانند؛ مانند کسی که باعث افتادن فردی از بالای پشت بام بشود! لذا تمامی عقلاء، این فرد را مقصر دانسته و او را عامل جرم، معرفی میکنند؛ حال درباره حجاب هم این چنین است؛ یعنی اگر زنی بهواسطه بدحجابی خود، سبب گمراهی و به گناه افتادن فردِ دیگری شود، در این صورت، حقی به گردن او می آید که این حق، همان «حقالناس» است!
2️⃣ دلیل نَقلی:
خداوند در قرآن کریم میفرماید: «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوانِ»: «و یکدیگر را بر گناه و تجاوز یاری ندهید» [مائده/۲]
فقها بر اساس این آیه، بر قاعده فقهی «حُرمت اِعانت بر اِثم» اتفاق نظر دارند! یعنی اینکه تمامی افرادی که گنهکار را در انجام گناه، یاری و کمک میکنند، نیز دچار فعل حرام شدهاند!
👈 به طور قطع، یکی از مصادیق اعانت بر اثم، حضور زنان بدحجاب در اجتماع میباشد که زمینه انحراف و گناه بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی مردان همسردار را فراهم نموده و چه بسا آنها را به فساد و جنایت بکشاند!
✍️ بنابراین میتوان گفت زنانی که حجاب خود را رعایت نمیکنند، علاوه براینکه به دلیل ترک یک واجبِ الهی، مرتکب گناهی بزرگ شده و به نَفْسِ خود، ظلم کردهاند، از جهات گوناگونی نیز، دیگران را به گناه کشیده و دچار حقالناس شدهاند!
✍️ البته درباب حقالناس بودن بدحجابی، حرف و استدلال بسیار است که در این مجال اندک نمیگنجد! 👇👇
💠 اما در آخر این مبحث، میبایست در جواب افرادی که میگویند، حجاب باید اختیاری باشد (و بدحجابی زنان، حق آنها و نوعی آزادی اجتماعی است و کسی حق منع کردن و امر به معروف و تذکر به افراد بدحجاب در جامعه را ندارد!) بگوییم، که آیا در این دوره که بیماری همهگیر کرونا آمده، اگر فردی بدون رعایت اصول بهداشتی در اجتماع حاضر شود و مُرتّب سرفه و عطسه نماید و وقتی که به او اعتراض شود، بگوید به کسی ربطی ندارد، من حق آزادی اجتماعی دارم، لذا دوست دارم اینچنین باشم! و هرکس نمیخواهد مریض شود، میتواند این مکان را ترک نماید!
آیا شما، به این فرد، حق میدهید و میگوئید این حق آزادی اجتماعی اوست؟!
این مثال دقیقاً مانند این است که فردی با بدحجابی و آرایش در اجتماع حاضر شود و بگوید، من آزادم و دوست دارم اینچنین باشم و هر کس نمیخواهد گناه کند و آسیب ببیند، میتواند چشمانش را ببندد و نگاه نکند!
👈 قطعاً هیچ انسان عاقلی در موارد فوق، حق را به این فردِ متعرض به حقوق دیگران نخواهد داد! لذا بدون شک، بدحجابی، حقالناس و تعدی و تجاوز به حقوق دیگران است و طبق آیه ۱۹۰ سوره بقره، یکی از گروههایی که خداوند از آنان بیزاری میجوید، تعدی کنندگان به حقوق دیگران هستند: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ».
💠 در پایان مبحثِ حجاب و عفاف فاطمی، تذکر این نکته نیزخالی از لطف نیست که امام حسین (ع) در شب عاشورا، خطاب به اصحاب فرمودند: «هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد، برود! (احقاق الحق، ج ١٩، ص ۴٢٩) و با این کلام، به جهانیان هشدار دادند که حتی کشته شدن در کربلا و در رکاب سیدالشهداء (ع) نیز، پاککننده گناه بزرگ «حق الناس» نیست!
🔰 «گلبرگ احکام»
❓پرسش: چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانمها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟
✅ پاسخ: بهطورکلی اگر لباس بهگونهای باشد که فرد را در نگاه دیگران، انگشتنما نموده و یا جلب توجه نامحرم کند (حتی در کیفیت پوشیدن) پوشیدن آن جایز نیست!
👈 در پوشش در برابر نامحرم، فقها شرایطی را برای لباس فرمودهاند: اینکه بدن را به مقدار کامل بپوشاند، نازک نبوده و بدننما نباشد، از نظر حجم، تنگ و چسبان نباشد و طوری باشد که برجستگیها و برآمدگیهای بدن را بپوشاند و همچنین مُروّج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد، یعنی خودتان استقلال داشته باشید!
📚 منبع:
https://farsi.khamenei.ir
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ روزبرگ شیعه
☀️ چهارشنبه - ١ بهمن ۱۳۹٩
🌙 الأربعاء، 6 جمادیالثانی 1442
Wednesday ٢٠ January 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهمالسلام)
🕋 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 مناسبت خاصی نداریم
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز:
«اسلام و آتش خشم ١»
روز چهارشنبه، ١٣٩٩/١١/٠١
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم اما در ایام بیماری منحوس کرونا و همچنین وضعیت نابسامان اقتصادی قرار داریم و مردم شریف ایران فشار زیادی را تحمل مینمایند؛ لذا متأسفانه بسیاری از ما، به واسطه کوچکترین مشکلی و یا حتی حرف و سخنی، کنترل خود را از دست داده و بهشدت عصبی و خشمگین میشویم و در این حالت، حرکات، سخنان و عکسالعملهایی انجام میدهیم که اصولاً بعد از خروج از حالت خشم، از آن شرمنده و پشیمان میشویم! چنانچه امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: «از عصبانيت بپرهيز! چرا که ابتدای آن جنون و انتهای آن پشيمانی است. (بحارالانوار، ج٧٣، ص٢۶٣)
همچنین از خشم، در روایات به آتش، تعبیر شده چرا که اگر بى قید و بند، رها شود، ریشههاى سعادت فرد و جامعه را مىسوزاند و دین و دنیاى آدمى را بر باد مىدهد! چنانچه حضرت على (ع) در این باره فرمودهاند: «از خشم بپرهیزید که آن آتشى سوزاننده است» (شرح غررالحکم، ج ٢، ص ٢٧٣)
❓حالا سؤال اینجاست که آیا در اسلام، علاوه بر نهی از خشم، برنامهای نیز برای کنترل و غلبه بر عصبانیت وجود دارد؟
✅ در پاسخ به این سؤال، باید بدانیم که دین اسلام به عنوان کاملترین دین الهی نه تنها برای این موضوع، بلکه برای تمامی مسائل مطرح در زندگی انسان (از گهواره تا گور)، برنامهی مُدوّن دارد، و در اینباره نیز، اساتید اخلاق، توصیههای خود را بر اساس آموزههای دینی در دو بخش، ارائه نمودهاند:
1️⃣ بخش اول توصيه هايی است که قبل از عصبانی شدن، بايد رعايت نماییم تا انشاالله اصلاً خشمگین نشويم!
2️⃣ و بخش دوم کارهایی است که بعد از عصبانی شدن و برای کنترل و مهار آن بايد انجام بدهيم! که البته طبيعتاً پيشگيری بهتر از درمان است! بنابراين ابتدا باید کاری کنيم که تا آنجا که ممکن است، اصلاً عصبانی نشويم، تا دچار پشیمانی و شرمندگی نیز نگردیم!
✅ «راهکارهای پرهیز از عصبانیت»
1️⃣ يادآوری فضيلت كظم غيظ، عفو و بردباری و نيز پاداش عظيمی كه خدای متعال برای دارندگان اين صفات تعيين كرده؛ میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد، چنانچه پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «آن كس که خشم خود را کنترل کند، خداوند عذاب خود را از او باز خواهد داشت» (بحارالأنوار، ج٧٣، ص٢۶٣)
2️⃣ دور کردن زمينههای خشم و غضب از خود؛ مانند: تکبر، شوخی بیجا، عيب جويی، لج بازی و مجادله، حرص و طمع و همچنین دوری از غرور بیجا که باعث میشود، کوچکترین سخن یا رفتار ديگران را حمل بر بیادبی و بیاحترامی نسبت به خودمان تلقی کرده و عصبانی شويم!
3️⃣ احترام به نظرات و افکار دیگران و تواضع و تسليم در برابر حقیقت، یکی دیگر از راهکارهای پرهیز از عصبانیت است؛ بدین معنا که در جایی که بفهمیم در موضوعی اشتباه کردیم، بدون لجاجت و تعصب بیجا، آن را بپذيریم و نیز اگر پيشنهادی دادیم و ديگران نپذيرفتند، ناراحت نشویم و آن را حمل بر قصد و غرض داشتن آنها نکنیم! و سعی کنیم برای نظرات ديگران احترام قائل شده و همچنین در تصميم گیریها به رأی دیگران احترام بگذاریم!
4️⃣ یکی دیگر از راهکارهای پرهیز از عصبانیت، یادآوری خاطرات بدِ عصبانیت های گذشته است، بهگونهای که حالت چهره خود، حرفهايی که زده یا شنیدهایم و پشیمانی و شرمندگی بعد از آن را به یاد آوریم!
5️⃣ این موضوع را به خود یادآوری نماییم که در هر بحث و مشاجره ای، حقيقت، از دو حال خارج نيست! يا ما مقصر هستيم و يا طرف مقابل! لذا اگر خودمان مقصر هستيم که عصبانيت ما، کاملاً نابجا است و اگر طرف مقابل هم مقصر بوده، در این صورت نیز با عصبانيت، مشکلی حل نمیشود، بلکه با این روش، حرف حق خود را، به صورت باطل جلوه میدهیم! چراکه اگر حق با انسان باشد، نيازی به عصبانی شدن، وجود ندارد و به آرامی و حتی گاهی با سکوت نيز میتوان، حق را اثبات نمود! لذا خشم و فریاد، تنها تأثيرگذاری کلام را به حداقل میرساند!
✍️ انشاالله این مبحث در روز بعد نیز ادامه دارد و در بخش دوم آن به «راهکارها و مهارتهای کنترل و مهار خشم» از دیدگاه آیات و روایات اسلامی میپردازیم...
🔰 «گلبرگ احکام»
❓پرسش: اگر کسی در هنگام عصبانیت، قسم جلاله بخورد و بعد پشیمان شود و به قسمی که خورده عمل نکند، چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: یکی از شرایط قَسمِ شرعی این است که انسان در حال عقل و اختیار قسم بخورد، اما اگر کسی از روی عصبانیت شدید به نحوی که قسم خوردن خارج از اختیارش باشد، قسم بخورد، قسم او صحیح نیست! چون از روی غیر اختیار بوده، و عمل به آن نیز واجب نمی باشد و کفاره هم ندارد!
📚 توضیح المسائل امام خمینی(ره)، مسئله ٢۶٧١
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ روزبرگ شیعه
☀️ پنجشنبه - ٢ بهمن ۱۳۹٩
🌙 الخميس، 7 جمادیالثانی 1442
Thursday 21 January 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع)
🕋 اذکار روز:
-لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار)
- یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه)
- یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز وفات ابوبکر، خليفه اول اهلسنت (١٣قمری)
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز:
«اسلام و آتش خشم ٢»
روز پنجشنبه، ١٣٩٩/١١/٠٢
✍️ مناسبت روز: امروز سالروز وفات خليفه اول، اَبوبَکْر بن ابی قُحافه، از صحابه پیامبر اکرم است؛ او پس از درگذشت رسول خدا(ص)، به همراه تعداد دیگری از صحابه، در سقیفه بنی ساعده گرد آمدند تا علیرغم وصیت پیامبر خدا (ص) درباره خلافت و امامت حضرت علی(ع)، دست به انتخاب خلیفه مسلمانان بزنند! حاضران در سقیفه، سرانجام با ابوبکر به عنوان خلیفه رسول خدا(ص) بیعت کردند و او اولین خلیفه از خلفای راشدین شد!
در طول حکومت کوتاه ابوبکر، حوادث بحثبرانگیزی در تاریخ اسلام رخ داد، از جمله: غصب فدک و حمله به خانه حضرت زهرا(س) و...
خلیفه اول در هفتم جمادی الثانی سال ١٣ هجری قمری از دنیا رفت، او در بستر مرگ از عثمان خواست تا عهدنامه ای را برای تعیین جانشین بعد از خودش بنویسد، اما بعد از چند کلمه، بی هوش شد و عثمان بدون اینکه خلیفه اول، اسم کسی را بگوید، در عهدنامه اسم عُمر را نوشت! البته وقتی ابوبکر به هوش آمد، رضایت خود را از نوشتن نام عمر، اعلام و گفت که قصد او هم همین فرد بوده است!
همچنین طبق شهادت علماء و کتب اهل سنت، خلیفه اول در آخرین لحظات زندگی خود آرزو میکرد که ای کاش احترام خانه فاطمه زهرا (س) را حفظ می نمود و فرمان حمله به آن را صادر نمی کرد!!!
📚تاریخ طبری، ج ٣، ص ٢٣۶ و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ٢، ص ۴۶٣.
✍️ اما از روز گذشته، در رابطه با آتش خشم از نگاه دین اسلام و «راهکارهای پرهیز از عصبانیت» سخن گفتیم؛ و امروز نیز انشاالله در ادامهی این مبحث به «راهکارها و مهارتهای کنترل و مهارخشم» از نگاه روايات اسلامی میپردازیم:
1️⃣ «پناهبردن به خدا از شرّ شیطان و وسوسههاى او»، و گفتن: «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ» که دستور رسول خدا (ص) به افراد خشمگین است! (محجة البیضا، ج ۵، ص ٣٠۴)
2️⃣ «سکوت کردن»، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: «خشم را با سکوت درمان کنيد» (شرح غررالحکم ، ج ۴ ، ص٢۴)
3️⃣ «تغيير حالت از ايستاده به نشسته و از نشسته به ایستاده و نهايتاً ترک کردن صحنه»؛ چنانچه امام باقر علیه السلام فرمودند: «هر که در حال ایستاده خشمگین شد، زود بنشیند، با این کار، وسوسه شیطان از بین مىرود و نیز اگر نشسته است، زود برخیزد». (بحارالانوار ، ج ٧٣ ، ص ٢۶۴)
4️⃣ «آب نوشيدن و وضو گرفتن با آب سرد»؛ چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هرگاه یکى از شما را خشم فرا گرفت، با آب سرد وضو بگیرد، زیرا خشم از آتش است» (محجة البیضا، ج ۵، ص ٣٠٧)
5️⃣ «پذیرفتن عذرخواهی دیگران و شتاب در فرونشاندن خشم»؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «دیرخشم باش و زود خشم خود را فرو بر و علاقمند به پذیرش پوزش دیگران باش» (شرح غررالحکم ، ج ۴ ، ص ۶٠٧)
6️⃣ «به ياد آوردن خشم الهی و احساس نیاز به عفو و رحمت الهی»؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: خداوند تعالی میگوید: «ای فرزند آدم، مرا در هنگام خشم خويش بياد آور تا تو را به هنگام خشم خود، یاد آورم (وعفو نمایم) (تحفه الاولیاء، ج٣، ص٧٢٣)
✍️ در پایان این مبحث، به نمونهای عملی از سیره اهلبیت عصمت و طهارت (ع) در فرونشاندن آتش خشم، اشاره مینمائیم: «روزى کنیز امام زینالعابدین (ع) روى سر آن حضرت آب مىریخت، که بر اثر غفلت، ظرف آب از دستش رها شد و بر سر ایشان افتاد و سر آن حضرت را شکافت و خون جارى شد! حضرت آرام سر را بلند کرده و وى را نگریستند! کنیز، این آیه را خواند وَالْکاظِمینَ الْغَیْظَ... آنان که خشم خویش را فرو مىنشانند...، آن حضرت فرمودند: «خشم خویش را فرو نشاندم! »؛ کنیز ادامه داد: وَالْعافینَ عَنِ النَّاسِ... و آنان که از لغزش مردم درمىگذرند... امام فرمودند: «من هم تو را بخشیدم و از خطایت درگذشتم!» کنیز باز هم ادامه داد: وَاللَّهُ یُحِبُّ الُمحْسِنینَ: و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. (آل عمران، آیه ١٣۴)؛ حضرت فرمودند: «برو؛ که تو در راه خدا آزاد کردم!» (تفسیر نورالثقلین، ج ١، ص٣٩٠).
🔰 «گلبرگ احکام»
❓پرسش: اگر ما از وجود صفت عصبانيت در شخص آشنايى صحبت كنيم و بدانيم كه به احتمال زياد فرد مزبور ناراحت نمىشود آيا مرتكب غيبت شدهايم؟
✅ پاسخ: نسبت به صفات ظاهره كه همه از آن آگاهی دارند، اگر قصد هتك و تحقير نداشته باشید، اشكال ندارد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ روزبرگ شیعه
☀️ جمعه - ٣ بهمن ۱۳۹٩
🌙 الجمعة، 8 جمادیالثانی 1442
Friday 22 January 2021🌲
👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج)
🕋 اذکار روز:
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 امروز مناسبت خاصی نداریم.
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز:
«کرونا و حضور حجت الهی در زمین»
روز جمعه، ١٣٩٩/١١/٠٣
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما بار دیگر به آدینه انتظار رسیدهایم، انتظاری که در کوچه پس کوچه های دنیا، جلوهی غریبی گرفته و بسیاری از مردم، آن را به فراموشی سپردهاند، لذا در روزبرگ امروز از چگونگی حضور یار و منفعت انتظار، سخن میگوییم؛
💠 سالیان زیادی از زمان آغاز غیبت امام عصر(عج) میگذرد و در طی این سالها، نظریهپردازیهای مختلفی در باب مهدویت وظهورمنجی مطرح گردیده است؛ هرچند تَنور این نظریهپردازیها، هربار در بحرانهای فراگیر و خطرناک همچون «بیماری کرونا» داغتر شده و سؤالات و شبهات زیادی توسط دوست و دشمن در این زمینه، مطرح میگردد!
✍️ یکی از شبهات مهمی که در ایام همهگیری بیماری کرونا، مطرح میگردد و متأسفانه عدم جوابگویی به آن، میتواند باعث تضعیف اعتقادات مردم متدین شود این است که:
❓اگر خداوند در زمین حجت حیّ و زنده قرار داده، پس چرا ایشان در کوران بحرانهای بشری مانند «کرونا» حضور ندارند و مردم را تنها گذاشتهاند؟!
✅ در جواب این سؤال و شبهه، ابتدا باید به این حقیقت که در متن سؤال نیز اشاره شده، دقت نمائيم، که خداوند، حجت زنده خود را در روی زمین و در بین ما قرار داده است! لذا «غیبت» حضرت در برابر «حضور» ایشان نیست، بلکه در برابر «ظهورِ» حضرت است و طبق ادله نقلی و عقلی، حضرت در میان ما و در روی زمین حضور دارند ولی ما ایشان را نمیبینم و یا میبینیم و نمیشناسیم!
👈 نکته مهم دیگر این است که حضور حضرت حجت (عج) مستمر است و حتی لحظهای ما را رها نکرده و از حال ما غافل نیستند! چنانچه خود حضرت فرمودند: «ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، که اگر جز این بود گرفتاریها(ی بزرگ) به شما روی میآورد و دشمنان، شما را ریشهکن میکردند!» (بحارالانوار، ج ٥٣، ص ١٧۵)
✨لذا درست است که ما در دوران غیبت، از دیدار و ارتباط مستقیم با حجت الهی به صورت ظاهری، محروم هستیم، اما فیوضات ایشان همچنان در زمین جاری و ساری است؛ چنانچه پیامبر (ص) در پاسخ این پرسش که آیا شیعه در زمان غیبت، از وجود «قائم» فایده مىبرد؟ فرمودند: «بلى؛ سوگند به پروردگارم که مرا به پیامبرى برانگیخت، در دوران غیبتش، از او نفع مىبرند و از نور ولایتش بهره مىگیرند، همانگونه که از خورشید به هنگام قرار گرفتن در پشت ابرها بهره میبرند...» (کمال الدین، ج۱، ص۲۵۳؛ و ینابیع المودة، ج۳، ص ۳۰۸)
✍️ و همچنین باید بدانیم که اگر حجت زنده خدا، لحظهای در زمین نباشد، زمین و اهل آن نابود خواهند شد! چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «ستارگان، امان اهل آسمانند، و اگر نابود شوند، اهل آسمان نیز نابود مى گردند! و اهلبیتِ من، اَمانِ ساکنین زمین هستند، پس اگر اهلبیت من، وجود نداشته باشند، اهل زمین هلاک میگردند.» (تذکرة الخواص، ص ۱۸۲)
✨و نیز امام سجاد (ع) فرمودند: «اگر ما روى زمین نبودیم، زمین اهلش را فرو مى برد!» (اصول کافى، ج ۱، ص ۳۳۴؛ و فرائد السمطین، ج ۱، ص ۴۵)
✍️ البته لزوم وجودِ حجت الهی در تمامی اعصار، علاوه بر دلایل نقلی که گذشت، امری منطقی و دارای ادله عقلی است که در این مجال کوتاه، تنها به یک دلیل عقلی بسنده میکنیم:
👈 خداوند متعال، انسان را براى تکامل اختیارى آفریده است و تکامل اختیارى در گرو شناخت صحیح عوامل سعادت و شقاوت دنیا و آخرت است! و عقل ناقص انسان براى چنین شناختى کفایت نمىکند! پس براى اینکه، نقض غرض از خلقت انسان پیش نیاید، حکمت خداى متعال، اقتضاء میکند که راه دیگرى (وحى) در اختیار انسان قرار دهد تا از آن راه، به سعادت دنیا و آخرت خود، پى ببرد و بتواند کمال اختیارى پیدا کند!
همچنین عدل الهی، اقتضاء میکند که همه مردم جهان در تمام اعصار، از این راهنمایی الهی، برخوردار باشند، لذا وجود نبی و امام معصوم در تمامی عصرها، امری منطقی و ضرورى است!
👈 از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که: مادامى که بشر، در روى زمین باقى است، همواره میبایست، فردِ کاملِ معصومى، بهعنوان «حجتِ الهی»، علماً و عملاً هدایت بشر را عهده دار باشد! تا همواره بین عالم انسانى و هدایت الهی، رابطه و اتصال برقرار گردد! لذا بدیهی است، اگر زمانی، حجت الهی وجود نداشته باشد، انسان بدون غایت و منقطع از چشمهی الهی میگردد و بشر بدون اتصال و غایت، انقراض برایش قطعی است!
📚 برگرفته از کتاب دادگستر جهان نوشته آیتالله ابراهیم امینی (ره)
🔰 «گلبرگ احکام»
❓پرسش: سلام دادن به حضرت مهدی (عج) همراه با گذاشتن دست بر روی سر، قبل از گفتن تکبیرة الاحرام نماز جایز است؟
✅ پاسخ: طبق نظر مراجع عظام، اشکال ندارد.
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ روزبرگ شیعه
☀️ شنبه - ۴ بهمن ۱۳۹٩
🌙 السبت، 9 جمادیالثانی 1442
Saturday 23 January 2021🌲
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 امروز مناسبت خاصی نداریم.
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز:
«کرونا و حضور حجت الهی در زمین ٢»
روز شنبه، ١٣٩٩/١١/٠۴
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما در روز گذشته، گفتیم، که خداوند در تمامی اعصار، همواره حجت زنده الهی را در زمین قرار داده، تا انسان، به واسطه هدایت او، به سعادت دنیا و آخرت خود، پى ببرد و بتواند به کمال اختیارى دست یابد!
و همچنین عرض شد در زمان حاضر نیز امام زمان (عج) در بحران «کرونا» ما را تنها نگذاشتهاند و اگرچه در پرده غیبت قرار دارند، اما این «غیبت» حضرت در برابر «حضور» ایشان نیست، بلکه در برابر «ظهورِ» حضرت است و طبق ادله نقلی و عقلی، اثبات نمودیم که حضرت در میان ما و در روی زمین حضور دارند و هرگز از ما غافل نيستند ولی ما ایشان را نمیبینم و یا میبینیم و نمیشناسیم!
❓البته در اینجا سؤال مهمی به ذهن، متبادر میشود که: اگر حجت الهی در زمین و دربین ما حضور دارد و ما را رها ننموده و به ما بهره میرساند، پس چرا در این بلاء و بیماری کرونا، به دادِ ما نمیرسد؟!
✅ برای جواب به این سؤال، ابتدا باید ببینیم که آیا وظیفه حجت الهی، جلوگیری از بلایای طبیعی و بیماریهای بشر است؟! که برای بررسی این موضوع به چند نکته کوتاه اشاره مینمائیم:
1️⃣ کرونا یک بیماری ویروسی است که در جهان طبیعت بر اثر عوامل مختلفی پدیدار شده است! و خدای متعال تمام نعمتهای علمی و عقلی و طبیعی را در اختيار انسان گذاشته، تا برای مواجهه با چنین چالشها و بیماریهایی از این امکانات و استعداد خدادادی استفاده نمایند! چنانچه رسول خدا (ص) فرمودهاند: «خداوند هیچ بیماریی نفرستاده، مگر اینکه برای آن شفایی نیز فرستاده است» و نیز فرمودند: «خود را درمان کنید؛ زیرا همان کسی که درد را فرو فرستاده، درمان را نیز فروفرستاده است» (مستدرک الوسائل، ج ١۶، ص ۴۴٠)
2️⃣ در مواجهه با بیماری کرونا، باید به این پرسش مهم، پاسخ داده شود، که نقش انسان در ایجاد چنین بیماری و بلایی، چگونه است؟
✅ بدیهی است اگر حتی احتمال بدهیم که نزول چنین بلایی به واسطهی اعمال اشتباه انسان و رعایت نکردن دستورات الهی و انجام گناه و معصیت فراوان بوده است و آنگاه به جای توبه و بازنگری واصلاح رفتار و از بین بردن عاملِ بلاء، تنها به سراغ دعا و درخواست از امام معصوم برویم و با لحنی مطالبهگرانه، حضرات را مورد خطاب قرار دهیم، قطعاً به نتیجهای نخواهیم رسید! بلکه میبایست، ابتدا توبه کرده و کار را از جایی درست کنیم که خود، خراب کردهایم و سپس به اهلبیت عصمت و طهارت (ع) متوسل شویم!
👈 و همچنین اگر دریابیم که رفتارهای اشتباه آدمی، مانند: بیتوجهی به توصیههای عقلی و بهداشتی و دستورات دینی در سبک زندگی و تغذیه حلال، عامل اصلی این بیماری بودهاند! بازهم ابتدا باید رفتار خود را در این زمینهها اصلاح نموده و سپس با توسل به اهل بیت (ع) از خداوند متعال، طلب توفیق در مبارزه و رفع این بیماری منحوس را بنمائیم!
لذا خداوند در آیه ٧٩ سوره نساء براین نکته تأکید نموده و میفرماید: «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ...»: «(اى انسان!) آنچه از نيكى به تو رسد، از جانب خداست و آنچه از بدى به تو برسد، از (اعمال) خودِ توست!»
3️⃣ حوادث، بلایای طبیعی و بیماریها در طول تاریخ و حتی در زمان ظهورِ حضرات معصومین (ع) نیز وجود داشته و در منطق اسلام، آنها پدیدههایی برای آزمون بشر و غربالگری انسانها و زمینه ساز تکامل، رشد و تعالی آدمی و نیز هشداری برای بیداری انسان و همچنین عاملی در جهت پیشرفتهای علمی در جوامع بشری میباشد! چنانچه امام جعفر صادق (ع) در گفتوگو با مُفضّل، بعد از اشاره به برخی بیماریهای فراگیر و بلاهای عمومی، میفرمایند: «... بشر گاهی با این آفات جزئی، متأثر میشود! تا مردم تأدیب شده و استوار گردند و پسازآن، این بلایا، استمرار ندارند و در هنگام ناامیدی مردم (از غیر خدا) برطرف میشوند؛ پس پدید آمدن این بلایا، برای مردم موعظه و برطرف شدنشان رحمت است». (توحید مفضل، ص ١١)
ادامه دارد... 👇👇👇