eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
48 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
برای دسترسی به روزبرگ با موضوع «اسلام و سیزده به‌در»، بالا را کلیک نمایید☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ١۴ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الإثنين، ١٢ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Monday 03 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 نزول زبور بر حضرت داوود (ع) 🌙 سالروز عقد اخوّت رسول خدا و امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) در سال اول هجرت 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب سیزدهم ماه رمضان، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) که در هر رکعت یک بار سوره حمد و بیست و پنج بار سوره توحید قرائت می‌شود. 🔻دعای روز دوازدهم ماه رمضان: «اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ و العَفافِ، و اسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ و الکَفافِ، و احْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ و الإنْصافِ، و امِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین» «خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنی؛ و بپوشانم در آن جامه قناعت و خودداری؛ و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف؛ و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز که می‌ترسم؛ به نگاه‌داری خودت ای نگه‌دار ترسناکان» 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «قالَ اللّهُ تباركَ و تعالى: كُلُّ عَمَلِ ابنِ آدَمَ هُو لَهُ، غَيرَ الصِّيامِ هُو لی و أنا أجزِی بهِ» «خداوند تبارك و تعالى فرمود: هر كارى كه فرزند آدم مى‌كند، از آنِ خود اوست، مگر روزه كه مالِ من است و پاداش آن را (هم) من مى‌دهم» 📚 الخصال، ص ٤٥، ح ٤٢ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓در روز ماه رمضان به دلیل وسوسه شیطان، تصمیم گرفتم روزه‌ام را باطل کنم ولی پیش از اینکه عملی که روزه را باطل می‌کند انجام دهم، از تصمیم خود منصرف شدم، حکم روزه‌ام چیست؟ ✅ اگر روزه‌دار در ماه رمضان در اثنای روز از نیّت روزه گرفتن برگردد، به‌طوری که قصد ادامه روزه نداشته باشد، روزه‌‌اش باطل می‌‌شود و قصد دوباره‌ی او برای ادامه روزه فایده ندارد؛ البته تا اذان مغرب باید از کاری که روزه را باطل می‌‌کند خودداری کند؛ (و بعداً قضای روزه آن روز را نیز به‌جا آورد) ⬅️ اما اگر دچار تردید شود به این معنی که تصمیمی برای باطل کردن روزه نگرفته باشد یا تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد، ولی آن را انجام نداده باشد، در این دو صورت نیز، صحّت روزه او محل اشکال است و بنا بر احتیاط واجب، باید روزه آن روز را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید. 📚 استفتائات (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (١١)»         روز دوشنبه، ١۴٠٢/٠١/١۴ ✍️ مناسبت روز: امروز دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای قبل، امروز نیز به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ✨قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ✨إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُوم»: «(شیطان) گفت: خدایا تا روز برانگیخته شدن، مرا مهلت بده (و زنده بدار)✨خداوند فرمود: همانا تو از مهلت یافتگانی✨(امّا نه تا روز قيامت، بلكه) تا روزى كه وقت آن معلوم است!» (حجر/٣۶ تا ٣٨) در این آیات به درخواست ابلیس، پس از نافرمانی از دستور الهی برای سجده به «آدم» و رانده شدن از درگاه حق‌تعالی اشاره شده، زمانی که از خداوند درخواست نمود که تا روز رستاخیز به او مهلت داده شود؛ و از آنجا كه سنّت الهی بر مهلت دادن به گناه‌کاران است لذا به او مهلت داده شد امّا نه تا روز قيامت بلكه تا روزى كه زمان آن نزد خدا مشخص است؛ مفسرین طبق روایات تفسیری اهل‌بیت (ع)، این روز را «روز قیام حضرت حجت (عج)» و «روز رجعت» دانسته‌اند؛ چنانچه امام‌کاظم (ع) در تفسیر این آیات «فَإِنَّکَ مِنَ المُنْظَرِینَ✨إِلَىٰ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمعْلُومِ» فرمودند: «آن زمان معیّن، روز قیام حضرت قائم (عج) است؛ زمانی‌که خداوند ایشان را در مسجد کوفه بر می‌انگیزد، و «ابلیس» درحالی‌که به دو زانو نشسته می‌گوید: «وای از این‌روز!»... و آن روز، وقت معیّن و روز پایان زندگی ابلیس است» (تفسیر اهل بیت؛ و بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۷۶) امام صادق (ع) نیز در تبیین این آیه: «إِلَىٰ یَوْمِ الْوَقْتِ المَعْلُومِ»، این روز را «روز رجعت» دانسته و فرمودند: «هیچ امامی در هیچ زمانی نیست، مگر اینکه نیکوکار و زشت‌کار در روزگارش با او "رجعت" کرده و برمی‌گردند تا خداوند، مؤمنین را بر کافران غلبه دهد... و سپس به کشته شدن ابلیس در این زمان اشاره نمودند» (تفسیر اهل بیت؛ تفسیر البرهان؛ و بحارالأنوار، ج۵۳، ص۴۲) ✍️ و اما چند نکته‌ درباره آیات فوق‌الذکر: 1️⃣ سنّت الهی بر مهلت دادن به گناه‌كاران است: «فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِين»؛ لذا باید از فرصت‌های خدادادی برای جبران خطاهای گذشته استفاده کرد، چراکه مسلماً وقت معلوم ما نیز به اتمام خواهد رسید؛ 2️⃣ از این آیه معلوم می‌شود که شیطان، ربوبیت خداوند را قبول داشته: «قالَ "رَبِّ" فَأَنْظِرْنی»؛ همچنین معاد را نیز پذیرفته بوده: «إِلَىٰ یوْمِ یُبْعَثُون»؛ اما غرور و خودپسندی او سبب شد که از توجه به حقیقت بازبماند و از فرمان حق سرپیچی کند! چنانچه در روایات آمده که شیطان به خداوند گفت: پروردگارا! قسم به عزّتت، اگر مرا از سجده به آدم معاف کنی، تو را طوری عبادت می‌کنم که تا به حال، احدی این‌چنین عبادت نکرده باشد؛ اما خداوند متعال نپذیرفت چراکه شيطان با دستور الهی مخالفت کرد؛ لذا بر همین اساس اگر کسی پس از رحلت رسول خدا (ص)، راه ولایت و امامتِ اهل‌بیت (ع) را نپذیرد و در راهی که خدا تعیین کرده، قدم نگذارد، مانند شیطان، رانده شده و به مرگ جاهلیت می‌میرد: «مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة»؛ و طبق روایات اسلامی، هرچند که شب‌ها را به تهجد، و روزها را به روزه، و هرسال با پای پیاده حج گذارد، و بین رکن و مقام شهید شود، بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید؛ چراکه راه ابلیس را پیموده است؛ 3️⃣ ابلیس که بنابر فرموده امیرالمؤمنین (ع) در کتاب شریف نهج‌البلاغه، شش هزار سال عبادت کرده بود، به واسطه‌ی یک نافرمانی، از درگاه الهی رانده شد لذا نباید به عبادات قليل و چند ساله خودمان در دنیا مغرور شویم؛ 4️⃣ از بین رفتن فتنه‌ی شیطان، بشارتی بزرگ برای بشر است که بالاخره با ظهور حضرت حجت (عج) بساط شیطان و شیطان‌صفتان جمع می‌شود؛ 5️⃣ با توجه به فرصتی که خداوند به شیطان داده، معلوم می‌شود که دنیا تا قبل از ظهور امام زمان (عج)، دوره جولان باطل و شیاطین است؛ لذا در این دوران سخت، می‌توانیم با توسل و ارتباط صادقانه با حضرت حجت (عج) که نابود کننده همه‌ی شیاطین جنی و انسی هستند، انشاالله از نفوذ و شر آنها در امان بمانیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ سه‌شنبه - ١۵ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء، ١٣ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Tuesday 04 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام 🕋 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 هلاکت حجاج بن یوسف ثقفی لعنةالله‌علیه (٩۵ قمری) 🌙 سالروز وفات عالم و عارف بزرگ جهانگیر خان قشقایی (ره) در سال ١٣٢٨ قمری 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب چهاردهم ماه رمضان، شش رکعت (سه نماز دو رکعتی) که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سی بار سوره زلزال قرائت می‌شود. 🔻دعای روز سیزدهم ماه رمضان: «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْاَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْاَقْدَار وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَصُحْبَةِ الْاَبْرَار بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین» «خدایا مرا در این ماه از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر آنچه مقدّر شده شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و همنشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری‌ات ای نور چشم درماندگان» 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «الصِّیَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ کَمَا یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ» «روزه پرهیز از حرام‌ها است همچنان‌که شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز می‏کند» 📚 بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۲۴۹ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓ در چه مواردی قضا و کفاره عمد برای روزه‌دار واجب می‌شود؟ ✅ در موارد زیر علاوه بر قضای روزه، کفاره نیز واجب می‌شود: 1⃣ هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند، از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر این‌که روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفاره عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند! 2⃣ اگر کاری را که می‌داند حرام است، ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره نیز بدهد. 3⃣ اگر در ماه رمضان به گفته‌ کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفته او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره عمد بر او واجب می‌شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ١٢»         روز سه‌شنبه، ١۴٠٢/٠١/١۵ ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز ارتحال فقیه‌، حکیم‌، فیلسوف و عارف‌ بزرگ قرن‌ چهاردهم هجری قمری، حضرت آیت‌الله میرزا جهانگیرخان‌ قشقایی‌ (ره) است؛ عالم زاهدی که از اهالی ایل قشقایی اصفهان بود و در طول ٨۵ سال عمر با برکت خود، طبق شهادت آقا بزرگ تهرانی (در دایرة‌المعارف زندگی بزرگان شیعه)، به اعلی درجات علمی در علوم نقلی و عقلی دست پیدا کرد و به ویژه در حکمت و عرفان به مرحله کمال رسید؛ او شاگردان‌ فراوانی‌ را تربیت نمود که‌ شماری‌ از آنان‌ از فقها و علماء و عرفای نامدار تاریخ تشیع شدند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به حضرات آیات: سیدحسن‌ مدرس‌، سید ابوالحسن اصفهانی، حاج‌ آقا رحیم‌ ارباب‌، حاج‌ آقا حسین‌ طباطبایی‌ بروجردی‌، میرزا حسین نائینی، شیخ‌ حسن‌علی‌ نخودکی‌ اصفهانی و ... اشاره نمود؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم ربانی آغاز می‌نمائیم؛ اما در سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و امروز نیز به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا»: «(به یاد آورید) روزی را که هر گروهی را با امام و پیشوایشان می‌خوانیم؛ پس کسانی که نامهٔ عملشان به دست راستشان داده شود، آن را (با شادی و سرور) می‌خوانند و به قدر رشتهٔ شکاف هستهٔ خرمایی به آنان ستم نمی‌شود» (اسراء/٧١) در این آیه، خداوندمتعال به اهمیت موضوع «امام و پیشوا» اشاره می‌نماید و اینکه انتخاب رهبر و امام، فقط منحصر به دنیا نیست و در سرنوشت انسان‌ها و قیامت آن‌ها نیز تأثیر مستقیم دارد؛ چنانچه جابر از امام باقر (ع) نقل کرده، که حضرت فرمودند: «وقتی این آیه (یوْمَ نَدْعُوا...) نازل شد؛ مسلمانان گفتند: ای رسول خدا! آیا شما امام همه مردم نیستید؟ حضرت فرمودند: من رسول خدا برای همه مردم هستم، ولی پس از من، پیشوایانی از سوی خدا از اهل‌بیتم برای (امر امامت) مردم خواهند بود که به پا می‌خیزند، اما مورد تکذیب و ظلم پیشوایان کفر و گمراهی قرار می‌گیرند، پس کسی که از آن‌ها پیروی کند و آنان را تصدیق نماید، او از من و با من خواهد بود و (در قیامت) مرا ملاقات خواهد کرد» و سپس فرمودند: «آگاه باشید کسی که آن‌ها را تکذیب کرده و به آنان ظلم کند، از من و با من نیست و من از او بیزارم» (تفسير نورالثقلين ذیل آیه فوق‌الذکر) امام صادق(ع) نیز فرمودند: «امامِ خودت را بشناس که اگر امامت را شناختی، چه "امر فرج" جلو بیافتد یا عقب بیافتد، ضرری متوجه تو نخواهد شد؛ و بدان، کسی که امامش را بشناسد و پیش از این‌که صاحب این امر، قیام نماید، بمیرد‌، همانند کسی خواهد بود که در لشکر ایشان حضور داشته باشد» سپس فرمودند: «نه! بلکه مانند کسی است که زیر پرچم آن حضرت باشد و بلکه مانند کسی است که در رکاب رسول خدا به شهادت رسیده باشد»: «يا فضيل اعرف إمامك فإنك إذا عرفت إمامك...» (الكافی، ج١، ص ٣٧١) همچنین حضرت صادق (ع) در روایتی دیگری نیز در تفسیر این آیه فرمودند: «مراد از «بِإِمامِهِمْ»، امامی است که پیش روی مردم است و او «قائم» اهل زمانش می‌باشد»: «...إِمَامِهِمُ الَّذِی بَیْنَ أَظْهُرِهِمْ وَ هُوَ قَائِمُ أَهْلِ زَمَانِهِ» (الکافی، ج۱، ص۵۳۶) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه ٧١ اسراء: 1️⃣ همه انسان‌ها در قیامت علاوه بر پرونده فردی، دارای یک پرونده اجتماعی می‌باشند که در بررسی این پرونده با امام و پیشوایان خود محشور می‌شوند! لذا تقسيم‏بندى مردم در قيامت، بر اساس رهبران آن‌ها در دنیا خواهد بود: «كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ»؛ 2️⃣ جایگاه امامت و ولايت، در متن زندگى است؛ نه آنكه صرفاً موضوعى اعتقادى و در حاشيه‏ باشد؛ چراکه رهبر، زمينه‏ساز سعادت يا شقاوت مردم در دنیا و آخرت است. 3️⃣ امام واقعی هر کسی، همان کسی است که انسان در عمل، پیرو اندیشه و رفتار اوست؛ نه فقط در زبان، نام او را می‌گوید؛ 4️⃣ شرط سعادتمندی در دنیا و آخرت، در شناخت و پیروی از امام زمان است، چه ظاهر باشد و چه غایب‌؛ پس باید در کسب معرفت امام زمان (عج) کوشید و بدانیم که شناخت امام از درک ظهور ایشان مهم‌تر است! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ چهارشنبه - ١۶ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء، ١۴ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Wednesday 05 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز شهادت جناب مختار ثقفی (ره) در سال ۶٧ قمری 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب پانزدهم ماه رمضان، صد رکعت نماز «پنجاه نماز دو رکعتی» وارد شده که در هر رکعت حمد یک بار و ده بار سوره توحید خوانده می‌شود؛ و همچنین چهار رکعت نماز «دوتا دو رکعتی» نیز آمده که در رکعت اول، صد بار سوره توحید و در رکعت دوم پنجاه بار سوره توحید قرائت می‌شود. 🔻دعای روز چهاردهم ماه رمضان: «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ، و اقِلْنی فیهِ من الخَطایا و الهَفَواتِ، و لا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا و الآفاتِ، بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» «خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزش‌ها، و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی‌ها، و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات، ای عزت دهنده مسلمانان» 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «المؤمنُ كَيِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ» «مؤمن، زيرك و با هوش و هوشيار است» 📚 كنزالعمّال، ح ۶٨٩ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ کفاره‌ی روزه‌ی ماه رمضان (عمدی) در شرع مقدس، یکی‌ از این سه چیز است: «آزاد کردن یک برده»، «دو ماه روزه گرفتن»، و «شصت فقیر را غذا دادن‌»؛ و چون در این دوران ظاهراً برده‌ای وجود ندارد که بتوان آزاد کرد، مکلف باید یکی از دو کار دیگر را انجام دهد؛ ⬅️ غذا دادن به شصت فقیر را می‌توان به دو صورت انجام داد: این‌که با غذای آماده آنان را سیر کند‌؛ یا این‌که به هر نفر به اندازه ۷۵۰ گرم (یک مدّ) گندم یا آرد یا نان یا برنج یا سایر مواد غذایی بدهد؛ ⬅️ كسى كه مى‏خواهد دو ماه كفاره روزه رمضان را بگيرد، بايد سى و يك روز آن را پى در پى بگيرد، و اگر بقيه آن پى در پى نباشد، اشكال ندارد. ⬅️ اگر کسی که کفاره بر او واجب شده، هیچ یک از سه وظیفه‌ای را که مخیر میان آن‌ها است، نتواند انجام دهد! باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا بدهد؛ و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند؛ و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست، کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید: «استغفرالله» (و احتياط واجب در فرض اخير آن است كه هر وقت بتواند، كفاره را بدهد.) 📚 برگرفته از رساله عملیه مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (١٣)»         روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠١/١۶ ✍️ مناسبت روز: امروز چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان است که طبق نظر مورخین، سالروز شهادت جناب مختار ثقفی (ره) در سال ۶٧ هجری قمری می‌باشد؛ شخصیتی زیرک و جنگجویی بزرگ که از چهره‌های مؤثر در تاریخ اسلام بوده و پس از حکومت پنج ساله‌ی امیرالمؤمنین (ع) و حکومت کوتاه امام حسن (ع)، سومین حکومت علوی را در تاریخ ایجاد نموده و تمامی قاتلان واقعه کربلا و جنایتکارانی هم‌چون: شمر بن ذی الجوشن، خولی بن یزید، عمر بن سعد و عبیدالله بن زیاد ملعون را به درک واصل کرده و باعث خشنودی ائمه اطهار شده است. (أسدالغابة، ج‌۴، ص۳۴۷) در روایات متعدد از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) از «مختار» به نیکی یاد شده؛ چنانچه امام باقر(ع) در ملاقات با «ابوالحکم» فرزند مختار پس از تکریم وی، از مختار تمجید کرده و سه بار فرمودند: «"خدا پدرت را رحمت کند" او حق ما را گرفت و قاتلان ما را کشت و به خونخواهی ما قیام کرد» (بحارالانوار، ج ۴۵، ص٣۴٣)‌؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند جناب مختار ثقفی (ره) آغاز می‌نمائیم؛ ✍️ اما در سخن امروز نیز مانند روزهای گذشته ماه مبارک رمضان، به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم؛ 💠 «فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَيْنِهِمْ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ»: «آن‌گاه که طوایف مردم در میان خود اختلاف کنند، پس واى به حال آن‌ها كه كافر شدند از حضور در روز بزرگ [رستاخيز]» (مریم/٣٧) این آیه در ظاهر، مربوط به اختلافات گروه‌های نصاری درباره حضرت عیسی (ع) است که بعضى از آن‌ها، «مسیح» را خدا مى‌دانستند؛ و بعضى دیگر، او را فرزند خدا دانسته؛ و گروهى نیز به تثليث و سه‌گانه‌باوری در توحید ایمان داشتند؛ ولى همه آن‌ها در قيامت بر بطلان عقايد خود شهادت خواهند داد. (تفسير أطْیَبُ‌البَیان) ✍️ اما مفسرین، بر اساس روایات تفسیری اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، این آیه را از «آیات المهدی» و در رابطه با ایجاد اختلاف بین اقوام در دوران غیبت حضرت مهدی (عج) و همچنین «خروج سفیانی» دانسته‌اند؛ چنانچه امام باقر (ع) در تفسیر این آیه، به خروج سفیانی اشاره نموده و فرمودند: «در آن روز چنان جنگی در می‌گیرد که تا آن زمان به وقوع نپیوسته است! و سپس مردی از بنی‌ذنب به دمشق می‌آید و با همراهانش طوری کشته می‌شوند که کسی را تا آن زمان، بدان‌گونه نکشته باشند؛ پس این است معنی آیه: فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ مِنْ بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْمٍ عَظِیمٍ» (تفسیر اهل‌بیت/ البرهان/ العیاشی/بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۲۲) همچنین حضرت باقرالعلوم (ع) در حدیث دیگری فرمودند: «از اميرالمؤمنين (ع) دربارۀ فرمايش خداى تعالى: «فَاخْتَلَفَ‌ الْأَحْزٰابُ‌ مِنْ‌ بَيْنِهِمْ‌» سؤال شد؛ در جواب فرمودند: از پديد آمدن سه چيز منتظر فرج باشيد: ١. اختلاف اهل شام در ميان خودشان؛ ٢. بلند شدن پرچم‌های سياه از خراسان؛ ٣. ایجاد وحشتى در ماه رمضان... و آن همان نشانه‌اى است كه دوشيزگان پرده‌نشین را از پس پرده‌هايشان بيرون كشد، و خُفتگان را بيدار، و بيداران را به وحشت افكند»‌ (تفسیر اهل‌بیت/ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۲۹) امام حسین (ع) نیز فرمودند: «امر ظهور که در انتظار آن هستید، صورت نپذیرد، مگر این‌که اختلافاتی بین شما پیش آید...»؛ پس یکی از اصحاب گفت: در آن زمان برای مردم، خیری نیست؟ حضرت جواب فرمودند: «تمام خير در همان زمان مجتمع و متراکم می‌گردد، چراکه قائم‌ما قیام می‌کند و همه‌ی اختلافات را کنار زده و بین مؤمنین وحدت ایجاد می‌نماید» (الغيبة للنعمانی، ج١، ص٢٠۵) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ یکی از خسارت‌های فقدان امام معصوم، ایجاد منازعات و اختلافات بین مردم است، چراکه نقش امام و رهبری در زندگی اجتماعی مردم، وحدت آفرینی و ایجاد انسجام و اتحاد بین اقشار مختلف مردم و افکار متفاوت آنهاست؛ 2️⃣ با دیدن اختلافات زیاد در جامعه و در دنیا، نباید از «فرج» ناامید شد، زیرا در روایات اسلامی آمده که فرج و ظهور منجی در کوران همین اختلافات، محقق می‌گردد؛ 3️⃣ کسانی که در دوران آخرالزمان، در خط و راه امام زمان (عج) جمع نشوند و با هم اختلاف نموده و وحدت‌ مسلمین را خدشه‌دار نمایند، باید در انتظار عذاب الهی در روز رستاخیز باشند: «فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ» https://eitaa.com/ROOZBARG
برای دسترسی به روزبرگ با موضوع «مختار و سومین حکومت علوی»، قسمت بالا را کلیک نمایید☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه - ١٧ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الخمیس، ١۵ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Thursday 06 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) - 🕋 اذکار روز: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام (٣ ق) 🌙 حركت سفیر حضرت اباعبدالله (ع) مسلم ابن ‏عقيل (ع) از مكه به سمت كوفه (۶٠ ق) 🌙 شهادت شهید ثانی (٩۶۵ ق) 🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان (١۵ تا ٢١ رمضان) ☀️ روز بهورز 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب شانزدهم ماه رمضان، دوازده رکعت نماز (شش نماز دو رکعتی) وارد شده که در هر رکعت یک بار حمد و دوازده بار سوره تکاثر قرائت می‌شود. 🔻دعای روز پانزدهم ماه رمضان: «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین، و اشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ، بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین» «خدایا روزی کن مرا در آن فرمان برداری فروتنان و بگشا سینه‌ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت ای امان ترسناکان» 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «اَللّهُمَّ إنّیِ اُحِبُّ حَسَناً فَاَحِبَّهُ وَ اَحَبَّ اللهُ مَنْ یُحِبهُ» «خداوند من حسن (ع) را دوست می‌دارم، پس تو هم او را دوست بدار؛ و (بدانید) هركه حسنم را دوست بدارد خداوند او را دوست می‌دارد.» 📚 كنز العمال ج١۶، ص٢۶٢ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓اوائل ، والدین به جهت لاغر بودن، مرا قانع کردند که برایم ضرر دارد، نسبت به قضا و کفاره این روز‌ها چه وظیفه‌ای دارم؟ ✅ اگر منظورتان از قانع شدن این است که مطمئن شدید برای خوردن روزه، مجوز شرعی دارید، قضای روزه واجب است ولی کفّاره ندارد. ❓دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی‌ تواند قضای آن را به جا آورد تا این‌که ماه رمضان سال بعد فرا می‌‌‌رسد، چه حکمی‌‌ دارد؟ ✅ ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی‌‌‌شود، بلکه قضای روزه‌های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است. 📚 منبع: leader.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ١۴»         روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠١/١٧ ✍️ مناسبت روز: امروز پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان و سالروز میلاد با سعادت کریم اهل بیت عصمت و طهارت، امام حسن مجتبی (ع) است؛ لذا ضمن تبریک و تهنیت این روز فرخنده، سخن امروز را نیز مانند دیگر روزهای این ماه مبارک با تفسیر کوتاه یکی از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز می‌نمائیم؛ 💠 «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»: «و ما بعد از "تورات" در "زبور" (داود) نوشتیم که البته بندگان صالح و نیکوکار خدا، وارث تمام زمین خواهند شد» (انبیاء/١٠۵) كلمه‌ى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و كتاب است: «وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ فَعَلُوهُ فِی الزُّبُرِ»(قمر/۵٢) ولى به قرينه‌ى آيه «وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً» (اسراء، ۵۵)، مفسرین، زبور را در این آیه، كتاب آسمانی حضرت داود (ع) دانسته‌اند، و مراد از کلمه‌ی «ذِكْر» را کتاب آسمانی تورات دانسته‌اند، چنانكه در آيه ۴٨ سوره انبیاء نیز «تورات» با عنوان «ذکر» آمده: «وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَىٰ وَهَٰرُونَ ٱلْفُرْقَانَ وَضِيَآءً وَذِكْرًا لِّلْمُتَّقِينَ»: «و همانا ما به موسی و برادرش هارون کتاب تورات را عطا کردیم که جدا سازنده میان حق و باطل و روشنی‌بخش (دل‌ها) و یادآور متقیان است» اما بعضى از مفسرین نیز گفته‌اند كه منظور از «زبور» در اين آيه، تمامی كتب آسمانى، و مراد از «ذكر»، قرآن مجيد است؛ و كلمه‌ى «مِن بَعْدِ» را نيز به معناى «علاوه بر آن» دانسته‌اند، و این آیه را بدین صورت معنا نموده‌اند: «ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانى نوشتيم كه وارثان زمين در آينده، بندگان صالح خدا خواهند بود». ✍️ همچنین مفسرین بر اساس روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند؛ چراکه در روایات متعدد در تفسیر این آیه آمده است كه بندگان صالحى كه وارث زمين خواهند شد، حضرت مهدى (عج) و ياران ایشان هستند؛ چنانچه حضرت باقرالعلوم (ع) فرمودند: «"عِبادِیَ الصَّالِحُون" در این آیه، یاران حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان هستند» (تفسیر اهل‌بیت، البرهان، و نورالثقلین) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه ١٠۵ سوره‌ انبیاء: 1️⃣ همه ادیان الهی معتقدند که منجی خواهد آمد؛ لذا در این آیه علاوه بر قرآن، به کتب دیگر الهی نیز اشاره شده و در زیارات نیز به حضرت مهدی (عج) چنین سلام داده شده است: «السَّلَامُ عَلَى مَهْدِىِّ الْأُمَم»، یعنی سلام بر امامى كه همه‌ی امت‏ها منتظر او هستند، نه فقط مسلمانان. 2️⃣ این وعده و سنّت حتمی الهى است كه بندگان صالح خدا، حاكم و وارث جهان خواهند شد؛ لذا در کوران فتنه‌ها و حوادث نابسامان آخرالزمان، صالحان نباید ناامید شود، زیرا مسلماً «پایان شب سیه، سپید است» 3️⃣ در این آیه، نوید ظهور و مژده حکومت صالحان، با نهایت تأکید بیان شده، چراکه یکی از مهم‌ترین حربه‌های دشمنان مهدویت، ایجاد شک و تردید و تزلزل اعتقادی در منتظران ظهور است؛ لذا خداوند در این آیه با دو کلمه‌ی «لَقَدْ» و «کتَبْنا» که هر دو بیانگر قطعیت می‌باشند، تأکید بر حتمیت این وعده الهی می‌نماید؛ و همچنین از واژهٔ «الْأَرْضَ» نیز در این آیه به‌طور مطلق استفاده شده تا معلوم شود که حکومت حضرت مهدی (عج) همه‌ی عالم را در برمی‌گیرد! تا جای هیچ تردیدی برای منتظران منجی باقی نماند. 4️⃣ به بیان برخی از مفسرین، تعبیر «اباصالح» درباره حضرت مهدی (عج) نیز، برگرفته از همین آیه است؛ چراکه حضرت، امام و مقتدای «عِبَادِیَ الصَّالِحُون» هستند. 5️⃣ در پایان نباید فراموش کنیم که «منتظرانِ مصلح، خود باید صالح باشند»، لذا کسی که در خانه یا در اجتماع و محل کار، اهل گناه و معصیت و ظلم باشد، هرگز نمی‌تواند از عباد صالح و یاور امام صالحان باشد؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «کسی که می‌خواهد از یاران حضرت قائم باشد، باید منتظر بوده و از گناهان دوری کرده و به اخلاق پسندیده عمل کند در حالی که چشم به راه ظهور مهدی (عج) می‌باشد» (الغیبة نعمانی، ص ۲۰۰، ح ۱۶)؛ ✍️ با عنایت به آنچه گذشت می‌توان گفت که یکی از دلایل مهم تأخیر در فرج و ظهور منجی، نبود «عِبَادِیَ الصَّالِحُون» مورد نیاز برای یک قیام و انقلاب جهانی است؛ لذا باید بدانیم که برای زمینه‌سازی حکومت صالحان، هم باید خودمان صالح باشیم و هم باید در پرورش صالحان بکوشیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز پانزدهم » موضوع: « (١۴)» روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠١/١٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
برای مطالعه روزبرگ شیعه با عنوان «کریم اهل بیت علیه‌السلام»، قسمت بالا را کلیک نمایید ☝️