eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «شیخ‌ اشراق» ✍️ مناسبت روز: ۸ مرداد در تقویم به نام روز بزرگداشت «شیخ شهاب‌الدین » حکیم، متکلم، ادیب و فیلسوف نامدار ایرانی، ملقب به «»، «»، «» و «»، ثبت گردیده است؛ سهروردی، بنیان‌گذار «» و مهم‌ترین فیلسوف بین فلسفه مشائی متقدم «ابن‌سینا» و فلسفه مشائی متأخر «ابن‌رشد» و کسی است که رابط بین این دو دوره تفکر فلسفی اسلامی محسوب می‌شود و کتاب ارزشمند «حکمت إشراق» را نگاشته است؛ به باور او، اساس و گوهر حکمت یگانه است که دسترسی به آن بدون خلع بدن و رهایی از ظلمات جسمانی امکان پذیر نیست؛ در نظام فکری سهروردی، تبیین هستی بر اساس مراتب نور است که بالاترین مرتبه آن نام دارد و انوار دیگر از او صادر می‌شوند. وی که اهل قریه سهرورد زنجان بوده و در دوره سلجوقیان می‌زیسته، به «» و شخص «» توجه خاصی داشته و پاره‌ای از مطالب و برخی از اصطلاحات «» را از گرفته و از حضرت زرتشت با عنوان «حکیم فاضل» نام برده و خود را زنده کننده «حکمت ایران باستان» معرفی کرده است. او وارث عرفان ایرانی‌‏‌ است و تعالیم خود را از ، ، و می‏‌داند؛ لذا باید بدانیم که حکمت اشراقی و مکتب فلسفی اشراق در مواجهه و چالش با مکتب‌های فلسفیِ مشایی و کلامی و تحت تأثیر حکمت ذوقی و مشرقی ایرانیان قدیم، سقراط و افلاطون، حکمت زرتشتی، حکمت بودایی و هندی، عرفان و تصوف و بیش از همه، ذوق سرشار و روح حقیقت‌جوی خود سهروردی بروز و ظهور یافته است؛ ✍️ در عین حال نباید فراموش کنیم که سهروردی، حکیمی مسلمان و معتقد و پایبند به ظاهر و باطن دین بوده و در فقه اسلامی و اصول فقه کتاب نوشته است و سور قرآنی را تفسیر کرده و کتب او سرشار از آیات و روایات اسلامی است؛ لذا وی را «» به معنای «ستاره درخشان دین» دانسته‌اند. قطب الدین شیرازی (ره)، فیلسوف، مفسر و عالم بزرگ ایرانی در قرن ۷ قمری در شرح حکمةالاشراق از سهروردی به و و و ياد کرده و او را به نام ، و خوانده است. امام خمینی (ره) نیز از سهروردی با القابی چون « و مصنفات عزیز»، «»، «موصوف به فهم معارف الهی» و «احیاکننده طریقه حکمت افلاطون» یاد کرده‌ و بر این باورند که این حکیم بزرگ اشراقی، میان فلسفه و ریاضات نفسانی جمع کرده و از علمای بزرگ روح به شمار می‌آید؛ امام (ره) معتقد بودند که در هر قرن یک یا چند تن هستند که در ترقی کمال نفسی به مقام عقلانی می‌رسند، از جمله شیخ اشراق که وجود روحانی خود را دیده بود. امام ‌راحل به فلسفه اشراق توجه کامل داشتند و در نامه خود به میخائیل گورباچف (رهبر شوروی سابق)، وی را به خواندن کتاب‌های سهروردی ازجمله کتاب حکمت اشراق دعوت کردند. البته امام خمینی (ره) که خود از بزرگترین فیلسوفان و عارفان جهان معاصر می‌باشند، ضمن بهره‌بردن از آراء و مبانی سهروردی در مواردی نیز به بررسی و نقد و رد آنها پرداخته‌اند، چنانچه در نظریه «تناسخ»، به اعتقاد ایشان، شیخ اشراق با وجود اینکه به عالم برزخ اذعان دارد، اما معتقد است نفوس اشقیاء پس از مفارقت از ابدان، برای اینکه تصورات جزئیه که موجب آلام و عذاب است بر آنها حاصل شود، باید متعلق به اجسام فلکی شوند؛ که امام، این سخنان سهروردی را ناشی از بی‌اطلاعی از تجرد مثالی دانسته‌اند. (دانشنامه امام خمینی، ج۶، ص۲۶۸) همچنین مورخان، همانطور که فردوسی را زنده‌کننده زبان فارسی دانسته‌اند، شیخ إشراق را نیز احیاکننده فکر و حکمت ایران پیش از اسلام در دوران اسلامی معرفی کرده‌اند؛ سهروردی که آگاه به و نیز بوده، با توجه به دانش و نبوغش، به دربار حاکم حلب، ملک ظاهر راه یافته و متأسفانه هوش سرشار و دانش گسترده او سبب حسادت و خصومت برخی دانشمندان با وی و نسبت ناروای ساحری و الحاد به او شده و به قولی، وی را ابتدا زندانی و سپس سرش را جدا کرده و در ٣۶ سالگی او را به شهادت رساندند، لذا برخی او را «» نیز نامیده‌اند؛ اما به هر حال چه او «شیخ مقتول» باشد یا «شیخ شهید»، بی‌شک نام «شیخ شهاب‌الدین سهروردی» در عالم فلسفه اسلامی برای همیشه جاودان است. 📚 «سهروردی»، شهاب جاودان آسمان حکمت و فلسفه. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٠٩ مرداد ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٢۴ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 30 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 در مسیر (۶١ق) 🌙 شب شهادت حضرت به روایتی ☀️ 💠 حدیث روز: 💎 حضرت سجاد (ع): «مَنْ قَنَعَ بِما قَسَّمَ اللّه ُ لَهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَى النـاسِ» «هر كس به تقسيم الهى قانع باشد از بى‌نيـازترين مـردم اسـت» 📚 كشف الغمه، ج ٢، ص ١٠٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
598K
مناسبت: شب شهادت امام سجاد (ع) به روایتی موضوع: ❓آیا سجده بر مهر که سیاه و چرک شده، به‌طوری که لایه‏ای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبیدن پیشانی روی مهر است، اشکال دارد؟ ✅ اگر چرک روى مهر به مقدارى باشد که حائل بين پيشانى و مهر شود، سجده و نماز باطل است. ❓زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه می‏شود که پیشانی وی به‌طور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد؟ ✅ واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانى‌اش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مى‏داده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است. ❓آيا در نماز واجب نشستن بين دو سجده واجب است؟ در نمازهای مستحبی چطور؟ ✅ واجب است و تفاوتى ميان نماز واجب و مستحب نيست. 📚 استفتائات امام خامنه‌اى (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ع)» مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما امشب به روایتی، شب شهادت چهارمین اختر آسمان ولایت و امامت، حضرت (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، روزبرگ امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز می‌نمائیم؛ امام سجاد (ع) از همان ابتدای کودکی و نوجوانی همواره همراه و یار و یاور پدر گرامیشان بودند؛ از مدینه تا مکه و از مکه تا عراق و واقعه کربلا؛ ولی در روز عاشورا، به مصلحت و اراده‌ی الهی، حضرت بر اثر بیماری و تب شدید از جنگ با دشمنان بازماندند تا پس از حماسه‌ی عاشورا، به عنوان حجت خدا بر روی زمین، ٣۵ سال امام امت را، در دشوارترین عرصه تاریخی برعهده گیرند؛ حضرت سید الساجدین (ع) پس از گذراندن ۵٧ سال عمر پربرکت، از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار شده بودند، چنانچه فضایل و مکارم اخلاقی ایشان در هر مجلس و محفلی بیان می‌شد و در یک کلام، امام (ع) در دل‌ها و عواطف مسلمانان جا گرفته بودند، به طوری که شرایط برای امویان سخت شده بود و آن‌ها را رنج می‌داد! در این دوران بسیار سخت، چند قیام بزرگ نیز توسط شیعیان در مدینه و کوفه (همچون: واقعه حره، قیام توابین و قیام مختار) انجام شد؛ اما حضرت زین‌العابدین با بصیرت و معرفت کامل به زمان، همچنان به شیوه حکیمانه امامت خویش ادامه دادند تا جایی که یزید در زمان حیات خود، بیشترین سعی را برای از بین بردن امام، انجام داد، اما هیچ بهانه‌ای به‌دست‌ نیاورد! و پس از او نیز به ترتیب «معاویة بن یزید» (چند ماه از سال ۶۴ق)؛ «مروان بن حکم» (نه ماه از سال ۶۵ق)؛ «عبدالملک بن مروان» (۶۵- ۸۶ق) و «ولید بن عبدالملک» (۸۶- ۹۶ق) در زمان آن حضرت به حکومت رسیدند و با گذشت زمان به تدریج این حاکمان غاصب اموی به شیوه‌های حکیمانه مبارزاتی امام سجاد (ع) و جایگاه مهم آن حضرت در جهان اسلام پی برده و دریافتند که با وجود امام، شرایط و اوضاع زمامداری برای آنها، هر روز سخت‌تر می‌شود لذا به چهار دلیل مهم، تصمیم به شهادت حضرت زین‌العابدین (ع) گرفتند: 1️⃣ وسعت نفوذ امام در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، در بین مسلمانان، چنانچه امام از طریق دعا‌ و نشر معارف اسلامی به تدریج توانسته بودند یاران فراوانی را منسجم نمایند؛ 2️⃣ بغض و حسادت عبدالملک، هشام و ولید و بسیاری از بزرگان بنی‌امیه به امام سجاد (ع)، چرا که مردم از روی عشق و ارادت به امام توجه می‌کردند؛ 3️⃣ افشاگری‌های امام سجاد (ع) در فرصت‌های مختلف و روایتگری داستان کربلا که نوعی مبارزه رسمی علیه دستگاه بنی‌امیه بود؛ 4️⃣ ترس از قیام حضرت؛ چنانچه دستگاه خلافت تصور می‌کرد که اگر امام عَلَمی بلند کنند بخاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت در میان مسلمانان، حتی کسانی که دوست اهل‌بیت هم نیستند، زیر آن پرچم جمع می‌شوند و قیام بزرگی علیه حکومت بنی‌امیه به وجود خواهد آمد. بر این اساس «ولید بن عبدالملک» که از همه حاکمان اموی بیشتر کینه‌ی امام سجاد (ع) را در دل داشت و بار‌ها گفته بود که: «من تا وقتی که علی بن الحسین در دنیا باشد راحت نیستم!»، در زمانی که زمام سلطنت و خلافت را به دست گرفت، با زهر کشنده‌ای، حضرت را در ۵۷ سالگی در مدینه، مسموم و به شهادت رساند. مورخان در رابطه با سالروز شهادت این امام همام، اختلاف نظر دارند، اما عده زیادی، دوازدهم محرم را روز شهادت ایشان می‌دانند؛ و برخی نیز روز هیجدهم و برخی دیگر از مورخین بیست و پنجم محرم را روز شهادت حضرت می‌دانند؛ اما در مورد سال شهادت، بر اساس روایتی که ابوبصیر (ره) از امام جعفرصادق (ع) نقل کرده، حضرت زین‌العابدین (ع) در ۵۷ سالگی و در سال ۹۵ هجری قمری، از دنیا رفتند و در قبرستان بقیع و در جوار قبر عموی گرامیشان امام حسن‌مجتبی (ع) به خاک سپرده شدند؛ بعد از شهادت امام سجاد (ع)، حضرت باقرالعلوم (ع) در سن ٣٨ سالگی، امامت امت اسلامی را بر عهده گرفتند و با ظرفیت‌های ارزشمندی که پدر بزرگوارشان مهیا نموده بودند، آغازگر نهضت بزرگ علمی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جهان شدند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ١٠ مرداد ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٢۵ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 31 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام امام حسین علیهم‌السّلام (۶١ ق) 🌙 یادروز قیام مردم سیستان به خون‌خواهی شهدای کربلا (۶٢ه‌ق) 🌙 روز شهادت حضرت (ع) به قولی (٩۵ه‌ق) 💠 حدیث روز: امام باقر (ع) درباره عبادت پدر بزرگوارشان فرمودند: «بَلَغَ مِنَ الْعِبَادَةِ مَا لَمْ يَبْلُغْهُ أَحَدٌ فَرَآهُ قَدِ اصْفَرَّ لَوْنُهُ مِنَ السَّهَرِ وَ رَمِصَتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْبُكَاءِ وَ دَبِرَتْ جَبْهَتُهُ وَ انْخَرَمَ أَنْفُهُ مِنَ السُّجُودِ وَ وَرِمَتْ سَاقَاهُ وَ قَدَمَاهُ مِنَ الْقِيَامِ فِی الصَّلَاة...» «حضرت سجاد(ع)، از عبادت به جایی رسیده بودند که کسی به آن نرسیده! (چنانچه) از شب زنده‌داری رنگشان زرد، و از گریه چشمانشان سرخ، و از سجده پیشانیشان برجسته، و از ایستادن در نماز، پاهایشان دچار ورم شده بود...» 📚 من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص۴۲۷ https://eitaa.com/ROOZBARG
669.9K
مناسبت: «به روایتی سالروز شهادت حضرت (ع)» موضوع: ❓امروزه مهری برای نماز ساخته شده که با شمارش رکعت‏ها و سجده‏های نمازگزار باعث می‏شود تا حدی شک او برطرف گردد؛ با توجه به این که هنگام گذاشتن پیشانی روی آن، مهر به خاطر دستگاه فلزی که زیر آن نصب شده است، به سمت پائین حرکت می‏کند، آیا با این توصیف سجده بر آن صحیح است؟ ✅ اگر محل گذاشتن پيشانى از چيزهايى باشد که سجده بر آن صحيح است و پس از گذاشتن پيشانى ثابت و بى‌حرکت بماند، سجده بر روى آن اشکال ندارد. ❓سجده بر سنگفرش مرمر مشاهد مشرفه چه حکمی دارد؟ ✅ سجده بر سنگ مرمر اشکال ندارد. ❓سجده و تیمم بر سیمان و موزائیک چه حکمی دارد؟ ✅ سجده و تيمم بر آن دو اشکال ندارد؛ اگرچه احوط ترک تيمم بر سيمان و موزائيک است. 🔹توجه: برخی از مراجع در این مسئله اختلاف فتوا دارند. ❓آیا سجده بر سنگ عقیق صحیح است. و در صورتی که نگین انگشتر باشد سجده بر آن چه حکمی دارد؟ ✅ سجده بر عقیق اشکال ندارد، همچنین اگر انگشتر هم باشد با رعایت سایر شرایط سجده بر آن صحیح است. 🔹توجه: برخی از مراجع در این مسئله اختلاف فتوا دارند. 📚 استفتائات امام خامنه‌اى (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «چگونگی حفظ جان امام (ع) در فاجعه کربلا» ✍️ مناسبت روز: امروز به روایتی، سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، حضرت (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن امروز را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ ❓یکی از شبهاتی که در این ایام در فضای مجازی و حقیقی در رابطه با حضرت سجاد (ع) توسط وهابیون و یزیدیان زمان مطرح می‌شود این است که اگر ماجرای کربلا حقیقت دارد و چنانچه علمای شیعه روایت می‌کنند، لشگر عمر بن سعد حتی از کودک شش ماهه و پيرمرد نود ساله هم نگذشته و همه را قتل‌عام کرده و سر بریده‌اند، پس چطور امکان دارد که از حضرت سجاد (ع) که فرزند امام حسین (ع) و جوانی حدوداً ٢۴ ساله بودند، بگذرند و ایشان جان سالم از این واقعه به در ببرند؟! ✅ در جواب به این شبهه، ابتدا باید عرض کنیم که این ادعا که فقط علمای شیعه، فاجعه بزرگ کربلا و جنایات در آن را نقل کرده‌اند، ادعایی کاملاً کذب است! چرا که بسیاری از مورخین و راویان اهل سنت نیز به فجایع کربلا اشاره نموده‌اند و حتی به واسطه این جنایت، یزید را لعن کرده‌اند! که از جمله آن‌ها می‌توانیم به امام شافعی، ابن جوزی، جاحظ، شوکانی و... اشاره نمائیم؛ و این موضوع در بین علمای اهل‌سنت آن‌چنان مشهور و معلوم است که حتی «آلوسی» که افکاری نزدیک به وهابیت دارد، در تفسیر روح المعانی، ج١٣، ص٢٢٨ می‌گوید: «تا چشمی برای امام حسین اشک می‌ریزد، خدا یزید و اتباع او را لعنت کند...» ⬅️ اما در رابطه با این‌که چرا جانیان لشگر بنی‌امیه، حضرت زین‌العابدین (ع) را در کربلا به شهادت نرساندند؟! باید عرض کنیم که این موضوع به شرايط ویژه آن حضرت در روز عاشورا مربوط بوده، چنانچه نقل شده، امام سجاد (ع) در روز عاشورا به شدت بيمار بودند، به طوری که حتی توانایی ایستادن و حمل اسلحه را نداشتند، بنابراين اصلاً به میدان نبرد نیامدند و تا قبل از شهادت امام حسين (ع)، دست پليد دشمن به حضرت نرسید؛ و پس از شهادت حضرت سیدالشهداء (ع) نیز که سپاهيان کفر و نفاق براى غارت اموال اهل‌بیت رسول خدا به سوی خيمه‌ها شتافتند، حضرت زین‌العابدین (ع) را چنان ضعيف و رنجور دیدند که طبق نقل‌های مختلف گفتند: همين بيماری‌ای برای او کافی است و او را خواهد کشت! پس زيرانداز آن حضرت را کشيده و به یغما بردند و ایشان را به رو بر زمین افکندند. (منتهی‌الآمال، ج٢، ص۶٠۴) البته طبق روایات بارها دشمنان در کربلا و کوفه و مسیر شام، تصمیم بر کشتن حضرت سجاد (ع) گرفتند اما هربار با همین تصور که بيمارى آن حضرت، ایشان را خواهد کشت، دلیلی ندیدند که با کشتن امام، خود را بدنام‌تر کنند؛ هرچند که از هيچ‌گونه آزار و آسيبی به آن حضرت دريغ نکردند؛ آزاری همچون سوار کردن ایشان بر مرکب‌ها‌ی برهنه و با غل و زنجيرهای آزار دهنده در آن هواى گرم و سوزان، و همچنین بی‌حرمتی و ضرب و شتم زنان و کودکان در مقابل چشم آن حضرت، چنانچه به عمه بزرگوارشان فرمودند: «سينه‌ام تنگ شده به حالتی که نزديک است جان از تنم خارج شود...» ⬅️ البته علماء و بزرگان دلایل دیگری نیز برای به شهادت نرساندن امام سجاد (ع) در واقعه‌ی کربلا ذکر نموده‌اند، از جمله این‌که يزيدیان پس از کشتن امام حسین (ع) و دیگر فرزندان رسول خدا برای انحراف افکار عمومی، حضرت سجاد (ع) مریض و رنجور را نکشتند تا مردم تصور کنند آن حضرت با یزید مشکلی نداشته و با او بیعت کرده‌اند! و برهمین اساس کشته شدن امام حسین (ع) و دیگران را به‌دلیل خروج بر خلیفه و حبّ به حکومت و دنیا نشان دهند؛ که این توطئه با شجاعت و سخنان آتشین حضرت زین‌العابدین (ع) در شام بی‌نتیجه ماند، و نه تنها یزیدیان به هدف خود نرسیدند بلکه چنان رسوا شدند که یزید مجبور شد تا آن حضرت و کاروان اسرا را به سلامت و با احترام به مدينه بازگرداند؛ ⬅️ و البته مهمترین دلیل برای زنده ماندن حضرت زین‌العابدین (ع)، اراده‌ی الهی بر این مسئله بوده، چنانچه همان خدایی که به مصلحت الهی، حضرت سجاد (ع) را در روز عاشورا به شدت بیمار نمود؛ برای حفظ حجت الهی بر روی زمين، آن حضرت را از شر تمام یزیدیان حفظ کرد تا ردای امامت به بر قامت ایشان پوشانده و هدایت امت را در سخت ترین دوران تاریخی، ٣۴ سال به دست آن حضرت قرار دهد؛ چنان‌که خداوند قادر متعال حضرت موسی (ع) و حضرت ابراهيم (ع) را از آسيب طاغوت‌های بزرگی همچون فرعون و نمرود حفظ نمود. ✍️ قضاوت باشما... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «به روایتی سالروز شهادت حضرت (ع)» موضوع: «چگونگی حفظ جان امام (ع) در فاجعه کربلا» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١١ مرداد ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٢۶ الحرام ١۴۴۶ 🌲 آگوست 2024 01 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام امام حسین علیهم‌السّلام (۶١ ق) ☀️ سالروز شهادت آیت‌الله شیخ (١٢٨٨ه‌ش) ☀️ تشییع مجاهد نستوه، رهبر جبهه مقاومت فلسطین جناب آقای دکتر (ره) در تهران 🌲 روز جهانی 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «أَشْرَفُ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهادَةِ» «با شرافت ترین مرگ‌ها، کشته شدن به نحو شهادت است» 📚 بحارالأنوار، ج ١٠٠، ص ٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
351K
مناسبت: ایام ترور ناجوانمردانه مجاهد نستوه شهید دکتر اسماعیل (ره) موضوع: ❓دیدگاه اسلام نسبت به «ترور» چیست؟ ✅ در دین مبین اسلام، روایات متعدد و فراوانی در حرمت و منع ترور و قتل پنهانی وجود دارد؛ چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ایمان مانع ترور است و مؤمن ترور نمی‌کند؛ یعنی این که ایمان ترور را منع می‌کند همانند کسی که دستش بسته است و قادر نیست کاری انجام دهد. [بحارالانوار، ج۴۷، ص۱۳۷] ✅ در اسلام هرگونه کشتن به صورت پنهانی (ترور) شرعاً حرام و ممنوع است و حتی خدعه و نیرنگ در جبهه خودی نیز جایز نیست. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت عالم مجاهد (ره) است، لذا سخن خود را به این عالم عامل، اختصاص می‌دهیم؛ آیت‌الله فضل‌الله کجوری، مشهور به شیخ فضل‌الله نوری از مجتهدان و علمای برجسته و از پیشروان جنبش مشروطه در ایران به شمار می‌رود؛ شخصیت این عالم بزرگوار به گونه‌ای بود که حتی مخالفانش نیز از او به نیکی یاد کرده‌اند، برای نمونه، ناظم‌الاسلام کرمانی، روزنامه‌نگار و قاضی عصر مشروطه ایران، که از مخالفان فکری شیخ بود، درباره او می‌نویسد: «وی شخص اول عالمان اسلام و از لحاظ سلوک، دارای حسن و مراتب علمیه بوده و نکات ریاست و سیاست را بهتر از دیگران شناخته بود» (تاریخ بیداری ایرانیان، ج ۱، ص ۵۰۴) 👈 بی‌شک پیروزی انقلاب مشروطیت در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار یکی از بزرگ‌ترین تحولات سیاسی و مذهبی تاریخ معاصر ایران است؛ در این میان، گروهی از روحانیون با طرح مسأله مشروطه‌ی مشروعه کوشیدند، برای حفظ پیوند جامعۀ مسلمانان ایران با آیین اسلام و مقابله با نفوذ اندیشه‌های غربی، قرائت تازه‌ای از اندیشۀ سیاسی تشیع دربارۀ معیارهای مشروعیت یا عدم مشروعیت نظام مشروطه ارائه دهند؛ شیخ فضل‌الله نوری (ره) یکی از برجسته‌ترین این روحانیون محسوب می‌شود که ابتدا با هواداری از نهضت مشروطه، بستر پیروزی آن را فراهم آورد، اما پس از پی بردن به مبانی تفکر برخی از مشروطه‌خواهان، درصدد هماهنگ کردن قوانین مشروطه با موازین شرع مقدس برآمد، ولی در این راه با مخالفت شدید استعمارگران و غربگراها روبه‌رو شد و بعد از مدتی با باور به وجود تضاد بنیادین میان نظام مشروطه ایجاد شده با مبانی اسلام، به مخالفت با آن پرداخت؛ البته شیخ فضل‌اللّه، هرگز با اصل مشروطیت، مخالفتی نداشت و بحث او در کیفیت و چگونگی آن بود؛ چنانچه در سخنان خود، بارها به این نکته تأکید کرده و گفته بود: «من مخالف اساس مشروطیت نیستم، بلکه اول شخصی که طالب این اساس بود، من بودم و فعلاً هم مخالفتی ندارم، امّا مشروطه‌ای که قانون اساسی و قوانین داخلی مملکتی آن، مطابقت با شرع مقدس باشد» (تاریخ پیدایش مشروطیت، ص ۱۳۹)؛ همچنین وقتی مخالفانش به او تهمت طرفداری استبداد زدند، او در پاسخ به آنها گفت: «من واللّه با مشروطه مخالفت ندارم، با اشخاص بی‌دین و فرقه‌های گمراه و گمراه‌گر مخالفم که می‌خواهند به مذهب اسلام لطمه بزنند» (همان) بنابراین شیخ فضل الله (ره) به‌خاطر عدم تطبیق قوانین مشروطیت با شرع مقدس، مسیر خود را از مسیر مشروطه‌خواهان جدا کرد و به همین دلیل نیز با برنامه‌ریزی و توطئه‌ی استعمارگران، به دست همرزمان سابقش، به دار آویخته شد؛ لذا در حقیقت باید او را «شهید مدافع دین و ابقاء اسلام» نامید. اعدام شیخ فضل الله نوری (ره) یکی از فرازهای بسیار تلخ تاریخ معاصر ایران است که در پشت پرده آن، نفوذ و توطئه بیگانگان، کاملاً مشهود بوده و می‌بایست درس عبرتی برای همه‌ی انقلابیون و آزادی‌خواهان ایران اسلامی باشد؛ چنانچه «جلال آل‌احمد» در کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» می‌نویسد: «من نعش آن بزرگوار را بر سَرِ دار، همچون پرچمی می‌دانم که به علامت استیلای غرب‌زدگی پس از ۲۰۰ سال کشمکش، بر بام سرای این مملکت افراشته شد» ✍️ امامین انقلاب نیز بر این موضوع صحه گذاشته‌اند، چنانچه حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «تاریخ یک درس عبرت است برای ما؛ شما وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید، می‌بینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دست‌هایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیم بندی کرد... یک دسته طرفدار مشروطیت، یک دسته دشمن مشروطه... و تا آنجا (پیشرفتند و مردم و علما را به جایی رساندند) که مثل مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری در ایران برای خاطر اینکه می‌گفت مشروطه باید مشروعه باشد و آن مشروطه‌ای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، ‌در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای [دار] او رقصیدند و کف زدند...» (صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۱۷۰ - ۱۷۱) حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز در خطبه‌های نماز جمعه در مرداد ۶٣ فرمودند: «شهيد آيت‌الله شيخ فضل الله نورى، مظهر جريانی است كه در مقابل انحراف مشروطيت ايستاد؛ بنده به دليل همين خصوصيت از شيخ شهيد نوری با همه وجود دفاع می‌كنم؛ البته طبيعی است كه ما نمی‌خواهیم بگوييم شيخ فضل‌الله در همه موضعگیری‌ها و حركات و گفته‌هايش صددرصد بر طبق مصلحت رفتاركرده، نه ممكن است يك جا هم چيزى را درست تشخيص نداده باشد اما اين حقيقت فراموش نشدنی است كه مرحوم شيخ فضل‌الله نوری، شهيد ابقاء اسلام در محتوای مشروطيت شد». ✍️ روحش شاد، یادش گرامی، نامش جاودان و راهش همواره پررهرو باد. https://eitaa.com/ROOZBARG
📢 به استحضار می‌رساند فایل متنی و صوتی روزبرگ شیعه، قبلاً تهیه شده لذا بدینوسیله ترور ناجوانمردانه رهبر جبهه مقاومت فلسطین به دست رژیم جعلی صهیونیستی را محکوم کرده و شهادت دکتر اسماعیل هنیه (ره) را تسلیت و تبریک عرض می‌نمائیم. مدیر کانال روزبرگ شیعه https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ١٢ مرداد ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٢٧ الحرام ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 02 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام امام حسین علیهم‌السّلام (۶١ ق) ☀️ ایام شهادت مجاهد نستوه، رهبر جبهه مقاومت فلسطین جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه (ره) در تهران به دست ایادی رژیمِ کودک‌کش صهیونیستی 💠 حدیث روز: امیرالمومنین (ع): «وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ، إِلاَّ کَنـَفْثَةٍ فِی بَحْـرٍ لُـجِّیٍّ» «تمام کارهاى نیک و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون آب دهان است در برابر دریاى پهناور» 📚 نهج‌البلاغه، حکمت۳۷۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
534.5K
مناسبت: ایام ترور ناجوانمردانه مجاهد نستوه شهید دکتر اسماعیل (ره) و اعلام عزای عمومی در ایران موضوع: ❓راجع به پیکار اوج گیرنده و مسلحانه‌ای که در سرزمین مقدس‏‎ ‎‏فلسطین جریان دارد و اعمال وحشیانه صهیونیستی که بر ضد امت‏‎ ‎‏عربی و اسلامی به کار می رود نظر حضرتتان را بیان کنید تا خلق مسلمان‏‎ ‎‏ما در همه کشورها کلیۀ نیروهای مادی و معنوی خود را بسیج کرده و در‏‎ ‎‏این جهاد مقدس شرکت نمایند. ✅ همانطور که قبلاً خاطرنشان کردم در اوضاع‏‎ ‎‏و‌شرایط کنونی پس از گردن نهادن به قوانین مقدسۀ اسلام، هیچ امری‏‎ ‎‏واجب‌تر از دفاع با جان و مال در راه سربلندی اسلام نمی‌باشد؛ هنگامی‏‎ ‎‏که‌ می‌بینید خون‌های برادران و خواهران بی‌گناه شما در سرزمین‌‎ ‎‏مقدس فلسطین جاریست و هنگامی که مشاهده می‌کنید که‏‎ ‎‏سرزمین‌های ما اشغال شده و خانه‌هایمان به دست صهیونیست‌های ‎‏تبهکار ویران گشته است، در این شرایط جز ادامۀ جهاد راهی نیست و‏‎ ‎‏برهمۀ مسلمانان واجب است که کمک‌های مادی و معنوی خود را دراین‏‎ ‎‏پیکار مقدس بنمایند و خداوند پشتیبان این اراده است؛ واللهُ من وراءِ القَصد» 📚 صحیفه امام راحل، ج٢، ص٢٠٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «نهضت و » مناسبت روز: امروز بیست و هفتمین روز از ماه محرم الحرام است، ماه بزرگی که آن را باید ماه احیای امر به معروف و نهی از منکر بنامیم، لذا سخن امروز را با دعوت به «نشر تمامی خوبی‌ها و نفی همه‌ی بدی‌ها» و با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ «امر به معروف» به معنای ارشاد و دعوت نسبت به انجام خوبی‌ها؛ و «نهی از منکر»، تلاش برای جلوگیری از همه‌ی بدی‌ها و زشتی‌هاست؛ که از واجبات و ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌آیند؛ ✍️ زندگی اجتماعی انسان و سعادت او ناگزیر به سعادت دیگر افراد جامعه پیوند خورده است؛ به عبارت دیگر هر فرد، بخشی از پیکره اجتماع است که صلاح و فسادش با دیگر بخش‌ها، گاه آشکار و بی واسطه و گاه ناپیدا و غیر مستقیم، در ارتباط است؛ این اثرگذاری متقابل موجب پیدایش حق انتقاد یا وظیفه ارشاد نسبت به رفتار دیگران می شود؛ این نقد و ارشاد در کشورهای عاری از قوانین دینی با عناوینی از قبیل "شهامت مدنی" یا "مسئولیت اجتماعی" شناخته و گرامی داشته می شود و در کشورهای اسلامی با عنوان "امر به معروف و نهی از منکر" یاد می شود.؛ این فریضه فارق از اینکه اجتماع، قانون و اخلاق الهی را پذیرفته باشد یا قوانین بشری را مایه سعادت خود بداند، کارکردی بزرگ در سیر سعادتمندی جامعه و افراد آن دارد؛ به همین جهت قرآن کریم جامعه ای را که با سلاح امر به معروف و نهی از منکر قدرت یافته باشد بهترین امت می‌داند: «كُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ...»[سوره آل عمران/١١٠]؛ «شما بهترين امتى هستيد از ميان مردم پديد آمده، كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنيد و به خدا ايمان دارید». در چنین جامعه‌ای زشتی‌ها مجالی برای خودنمایی نخواهند یافت زیرا تک تک افراد جامعه خود را نسبت به آن مسئول دانسته و به اصلاح آن قدم پیش می‌گذارند و این بهترین زمینه برای اقامه قوانین دین در جامعه است؛ به همین جهت برپایی سایر واجبات در جامعه نیز وامدار امر به معروف و نهی از منکر است؛ چنانچه امام باقر (ع) می‌فرمایند: « اِنَّ الأمرَ بِالمَعْرُوفِ وَ النَّهْىَ عَنِ الْمُنكَرِ فَریضَةٌ عـَظیمَةٌ بِهـا تـُقامُ الفـَرائِضُ وَ تَأْمَنُ المَذاهِبُ وَ تَحِلُّ المَكاسِبُ وَ تَرُدُّ الْمَظـالِمُ وَ تَعْمـُر الأرْضُ »[الكافی، ج‏۵، ص۵۶]؛ «امر به معروف و نهى از منكر دو واجب بزرگ الهى مى‌باشند كه سایر واجبات با آنها بر پا مى‌مانند و به‌وسیله این دو، راه‌ها، امن؛ و كسب و كار مردم، حـلال مى‌شود؛ و با این دو واجب است كه داد ستمدیدگان ستانده مى شود و زمین آباد مى گردد؛ امیرالمومنین (ع) نیز درباره جایگاه والای این دو فریضه الهی می‌فرمایند: «تمام كارهاى نیك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر دریاى پهناور»[نهج البلاغة (صبحی‌صالح)، ص۵۴٢] اهمیت این دو فریضه الهی تا بدانجاست که امام حسین (ع) مهمترین هدف از قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر دانسته‌اند و با آن که علماء و مورخین در فلسفه قیام حضرت اباعبداللّه الحسین(ع) نکات مختلفی را مطرح کرده‌اند و برخی عامل بوجود آمدن این حرکت عظیم را امتناع امام از بیعت با امویان دانسته، و عدّه‌ای دیگر دعوت کوفیان و اجابت تقاضای آنان را سبب این واقعه بیان کرده‌اند، و برخی نیز براندازی ستم امویان و نظام سیاسی طاغوت یزیدی و جایگزینی ارزش‌ها و نظام عدل و انصاف را انگیزه اصلی امام برای قیام حسینی دانسته‌اند؛ اما می‌بایست تمام این موارد را تنها شاخ و برگ شجره طیبه امر به معروف و نهی از منکر بدانیم؛ چرا که امام حسین (ع) در بسیاری از موضع‌گیری‌ها، مکاتبات، وصایا، سخنان و خطبه‌های خود، موضوع اساسی و بنیانی امر به معروف و نهی از منکر را به‌عنوان مهم‌ترین عامل در قیام حسینی دانسته‌اند و در تمام بررسی‌های روایی و تاریخی و حتی متون زیارتی حضرت نیز بر این موضوع تأکید شده است؛ ✍️ بدرستی‌که این عنصر نجات‌بخش، کیمیایی است که مس وجود انسان‌ را تبدیل به زر خالص می‌کند و او را برای احیای فضایل و اقامه فرایض دیگر مهیا می‌سازد! لذا نهضت حسینی را باید قیام امر به معروف و نهی از منکر نامید...» (حماسه حسینی، ج٢، ص٢١۴) در پایان سخن امروز، باید بدانیم که تأکید بسیار حضرت اباعبدالله (ع) بر این دو فریضه بزرگ الهی، تذکر جدی به همه‌ی ماست تا هرگز «امر به معروف و نهی از منکر» را فراموش ننموده و بدانیم بالاترین هدف از برگزاری مجالس حسینی نیز احیای این دو فريضه بزرگ الهی در بین امت اسلامی باشد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١٣ مرداد ١۴٠٣ 🌙 السبت ٢٨ الحرام ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 03 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ورود اسرای اهل‌بيت عليهم‌السلام به و حوالی شام (۶١ ق) 🌙انقراض دولت توسط مغول (۶۵۶ق) ☀️ ایام شهادت مجاهد نستوه، رهبر جبهه مقاومت فلسطین جناب آقای دکتر اسماعیل (ره) در تهران به دست ایادی رژیمِ کودک‌کش صهیونیستی و اعلام عزای عمومی در ایران 💠 حدیث روز: 🔻پيامبر اکرم (ص): «اَحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُمْ، وَ اِذا وَ عَدتُموهُمْ شَيْئا فَفُوا لَهُمْ ، فَاِنَّهُمْ لايَدْرونَ اِلاّ اَ نَّـكُمْ تَرْزُقونَهُمْ» «كودكان را دوست بداريد و با آنان مهربان باشيد و هرگاه به آنان وعده داديد، به آن وفا كنيد؛ زيرا آنان، روزى دهنده خود را كسى غير از شما نمى‌دانند!» 📚 كافى، ج۶، ص۴٩ https://eitaa.com/ROOZBARG