✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز سوم محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓حکم حضور در مجلس عزاداری سالار شهیدان (علیه السلام) در ایام کرونا چیست؟
✅ حضور در مجلس عزاداری با رعایت نکات و دستور العمل های بهداشتی، اشکال ندارد بلکه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکّد است.
❓فردی برای دهه محرم سیصد پرس غذا نذر کرده و صیغه نذر را هم خوانده است، ولی با توجه به شرایط فعلی کرونا قصد دارد نذری ندهد، آیا تکلیفی بر عهده دارد؟
✅ تا زمانی که امکان عمل به نذر با رعایت قوانین مربوطه و توصیه های بهداشتی، وجود داشته باشد، نمی تواند عمل به نذر را ترک کرده و یا آن را تغییر دهد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «تقدیر الهی و شیوع کرونا در جلسات حسینی؟!»
روز پنجشنبه، ١۴٠٠/٠۵/٢١
مناسبت روز: امروز سومین روز ماه حزن و اندوه است و مورخین آوردهاند که در این روز، امام حسین (ع) و اهلبیت ایشان در کربلا مستقر شدند و عمربن سعد (لعنتالله عليه) با لشگری (چهار، شش یا نه هزار نفری)، وارد صحرای کربلا شد و باعث رعب و وحشت کودکان و زنان گردید! لذا سخن امروز را با لعن و نفرین به تمامی کسانی که با حضور خود در کربلا ولو بهصورت سیاهیلشگر، باعث رعب و وحشت کودکان شدند و با نام و یاد سه سالهی امام حسین (ع)، حضرت رقیه خاتون (س) که طبق سنت علماء، مجالس روز سوم محرم به ایشان تعلق دارد، آغاز مینمائیم؛
اما صبح دیروز، رهبر معظم انقلاب در سخنان تلویزیونی خود، درباره وضعیت خاص فعلی و طغیان بیماری کرونا، سخن گفتند و ضمن اینکه مجالس عزای حضرت سیدالشهداء (ع) را مایه برکت و جلب رحمت الهی دانسته، افزودند: «ملت و کشور ما، به این مجالس با برکت احتیاج دارد، اما در برگزاری آنها باید شیوهنامههای بهداشتی با کمال دقت و شدت مراعات شود!» و سپس به برگزارکنندگان و عموم شرکتکنندگان در این مجالس فرمودند: «نگذارید مجالس حسینی، موجب شیوع بیماری و مایهی طعنه مخالفان و دشمنان شود!»
✍️ اما ممکن است در این میان، سؤالی برای برخی از مؤمنین مطرح گردد که:
❓مگر ما اعتقاد نداریم که حتی برگی از درخت، بدونِ اذن خداوند نمیافتد و هرگز بدون اذن او، هیچ آسیبی و مرضی به ما نمیرسد! و همچنین مگر نمیگوییم که مجالس حسینی مایه برکت و جلب رحمت الهی هستند؛ پس این همه توصیه برای رعایت فاصله گذاری و دستورالعملهای بهداشتی در جلسات عزاداری و حتی تذکر به برخی از صاحبان مجالس در این ایام برای چیست؟
✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید اذعان نماییم که در اینکه خداوند بر همهی عالَم اِحاطه دارد و هیچ امری بدون اذن و اراده او محقق نمیشود، هیچگونه شک و شبههای وجود ندارد! زیرا خداوند در آیه ٢٩ سوره تکویر، هرگونه اراده و خواستِ بَشر را به خود نسبت داده و می فرماید: «وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ...»: «شما نمىخواهيد جز آنچه خداوند بخواهد!» و همچنین در آیه ۵١ سوره توبه میفرماید: «قُل لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا...»: «بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسيد»؛ پس بدیهی است هیچ امری در جهان، بدون اذن و اراده خدای سبحان، صورت نمیگیرد!
✍️ اما در این میان، باید به دو نکته مهم توجه نمود:
1️⃣ نکتهی اول اینکه خداوند متعال اراده نموده که انسان، مُختار باشد و تمامی امور را با اختیار خود انجام دهد؛ پس مَحال است، افعال ارادی انسان بدون اختیار خود او، تحقّق یابند! لذا خداوند، تقدیر آدمی را بر اساس مقتضيات و اعمال خود او، رقم میزند و تقدیرات الهی هرگز در مقابل اختیار انسان قرار نمیگیرد!
پس انسان نباید عملی را اختیار نماید که باعث ضرر به خود و دیگران شود! همانطور که خداوند در آیه ١٩۵ سوره بقره تذکر میدهد: «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ...»: «خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد...»
2️⃣ نکتهی دوم اینکه خداوند در دنیا اراده کرده است که تمامی امور از طریق اسباب و علل طبیعی و دنیوی محقق شوند! و حتی این موضوع در رابطه با اولیاء و انبیاء (ع) نیز صادق است! همانطور که پیامبر اکرم (ص) طبق آیه ١١٠ سوره کهف در رابطه با بُعدِ جسمانی خود فرمودند: «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ»: «من بشرى همچون شمايم»؛ لذا حتی اولیای الهی نیز در معرض بلایا و مریضی ها قرار دارند! همانطور که در روایات به بلاها و بیماری حضرت ایوب(ع)، بیماری حضرت سجاد(ع) در کربلا، چِشم دردِ امیرالمؤمنین (ع) در جنگ خیبر و همچنین شهادت ائمهاطهار (ع) از طریق خوردن انگور سمی و یا شمشیر زهرآلود، اشاره شده است!
بنابراین همانطور که در دنیا، خاصیت سم و زهر، حتی برای حضرات معصومین (ع)، کُشندگی است، خاصیت ویروس و میکروب نیز مریضی است! لذا هیچ گونه تناقضی بین رعایت دقیق مسائل بهداشتی در جلسات حسینی با برکت این جلسات و توکل به خداوند و همچنین تقدیر الهی، وجود ندارد!
✍️ لذا بدیهی است که همانطور که رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید تأکید فرمودهاند، اگر صاحب مجلسی و یا شرکت کنندهای، دستورالعملهای بهداشتی را رعایت ننماید و باعث مریضی خود یا دیگران شود، شرعاً ضامن و مسئول خواهد بود! و حتی برخی از مراجع، فرمودهاند که اگر این مریضی باعث مرگِ شخصی گردد، آن فرد، قاتل است و پرداخت «دیه» بر او واجب میشود!
در پایان سخن امروز به داشتن چنین رهبر حکیم و فرزانهای به خود مباهات نموده و برای طول عمر ایشان دعا مینمائیم.
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه - ٢٢ مرداد ١۴٠٠
🌙 الجمعة، 4 محرم الحرام 1443
🌲م Friday 13 August 2021
👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج)
🕋 اذکار روز:
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز چهارم محرم و هفته احیای امربه معروف و نهی از منکر
🔹 سالروز به دار آویخته شدن میرزا رضا کرمانی (ره) پس از کشته شدن ناصرالدین شاه به دست او
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز چهارم محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا روضه و نوحه خواندن توسط #زن در #مجالس_زنانه در صورتی که #نامحرم صدای او را میشنود، جایز است؟
✅ اگر زن میداند نامحرم صدای او را می شنود، در صورتی که موجب جلب توجه و تهییج نامحرم ، یا مستلزم مفسده دیگری باشد، جایز نیست.
❓در مراسم روضه خوانی و مجالس عزاداری زنان، که در منزل یا حسینیه برگزار میشود، صدای گریه و ناله زنان به گوش مردان نامحرم میرسد، آیا شرعاً اشکال دارد؟
✅ اگر مفسدهای نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد.
❓مدّاحی مرد در مراسم عزاداری بانوان چه حکمی دارد؟ آیا هم نوایی زنان با مداح مرد اشکال دارد؟
✅ اگر خوف مفسده باشد، باید از آن اجتناب شود.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «قضاوت با شما...»
روز جمعه، ١۴٠٠/٠۵/٢٢
مناسبت روز: امروز چهارمین روز ماه عزاداری سید و سالار شهیدان است و ما در دو روز گذشته، شاهد سخنان ارزشمند و تذکرات مهم مقام معظم رهبری در رابطه با وضعیت شیوع بیماری منحوس کرونا و ضرورت رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی در مجالس حسینی بودیم و بحمد الهی از زمان سخنان معظمله تا کنون، شاهد لبیکگویی مردم متدین، منبریان و مادحین، و مسئولین هيأت های مذهبی به سخنان رهبر فرزانه انقلاب هستیم! اما در این میان، برخی افراد غافل، یا جاهل و یا مغرض، کلیپی را از یکی از روحانیون اصفهان پخش کردهاند که در آن از برگزاری جلسات حسینی به سبک قبل از کرونا و عدم ضرورت رعایت هرگونه فاصله گذاری و نکات دیگر بهداشتی سخن گفته و در ادامه با اشاره به زمان متوکل عباسی، که شیعیان، برای رفتن به زیارت اباعبدالله (ع) دستان خود را تقدیم می نمودند! و با مقایسه افراد حاضر در اینگونه جلسات با مدافعین حرم، به عزاداران حسینی، وعده میدهد که اگر در این جلسات شرکت کرده و کرونا هم گرفته و از دنیا رفتند، شهید حریم ولایت و فدایی حسین (ع) هستند!!!
✍️ البته این کلیپ و سخنان، مربوط به سال گذشته است و در مقام جواب به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب نبوده؛ و امیدواریم که ایشان با ضبط کلیپ جدیدی، سخنان سال گذشتهی خود را اصلاح نمایند! اما به هر حال، عدهای در زمان کنونی از آن، سوءاستفاده نمودهاند؛ و این سخنان باعث ایجاد شبهه برای برخی از عزاداران حسینی گردیده، لذا سخن امروز را به این موضوع، اختصاص میدهیم؛
✅ در جواب به این سخنان، ابتدا باید بر این موضوع تأکید کنیم که دین اسلام، دین منطق و عقل است و در فقه اسلامی، اصل و قاعده مهمی تحت عنوان «ملازمه میان حکم عقل و حکم شرع» وجود دارد: «کلما حکم به العقل حکم به الشرع » که معنای این قاعده، آن است که هرگاه عقل به صورت مستقل، فعلی را صحیح و دارای مصلحت و یا اشتباه و دارای مفسده دانست، کشف می کنیم که شارع مقدس نیز نسبت به آن فعل، همان حکم امر یا نهی را دارد و از حکم عقلی به حکم شرعی آن منتقل می شویم، لذا اگر هیچ گونه ادلّه نقلی، و آیه و حدیثی نیز در آن زمینه نداشته باشیم، باز هم عقل و شرع به ما حکم می کند که آن کار را انجام داده و یا از آن خودداری نماییم!
👈 از طرف دیگر، در فقه ما، اصل و قاعده دیگری نیز باعنوان «قاعده لاضرر» وجود دارد: «لا ضرر و لاضرار فی الاسلام»، و این قاعده، به ما میگوید ما حق نداریم هیچ عملی را که موجب ضرر به خودمان و یا ضرر به دیگران میشود را انجام دهیم و آن عمل، حرام شرعی است؛ و قاعدتاً نیز فقها، تشخیص ضرر در هر موضوع را به متخصصین همان امر واگذار میکنند، لذا در موضوع بیماری کرونا نیز، طبق نظر فقها، تشخیص پزشکان و کارشناسان بهداشتی و ستاد مبارزه با کرونا برای ما، حُجّت عقلی و شرعی خواهد بود!
حال با عنایت به مطالب فوق، چگونه میشود در زمانی که کرونا، روزانه صدها نفر را به قبرستان میفرستد! و تمام تختهای بیمارستانی پر از مریض شده؛ عدهای با تمسک به حرفهای غیرمنطقی و عوامانه، دین و عقل را روبروی هم قرار داده و از احساسات و شور و عشق حسینی مردم سوءاستفاده نموده و جان عزاداران حسینی را به خطر بیاندازند!!! و تنها حجت و دلیل آنها هم، حکایت ضعیف السندی در کتاب تاریخی «مُروجُ الذَّهَب و مَعادنُ الجوهَر» باشد که چون عدهای از شیعیان در دوران متوکل عباسی، برای زیارت امام حسین (ع)، دست خود را قطع میکردند! پس امروز ما هم باید بدون هرگونه فاصلهگذاری و نکات دیگر بهداشتی در جلسات، شور برپا کنیم ولو اینکه به قیمت مریضی و مُردن خودمان و دیگران تمام شود!!!
ادامه دارد... 👇👇👇
... هرچند این سخنان، آنقدر عوامانه و غیر منطقی است که نیازی به هیچگونه پاسخ دیگر ندارد ولی در پایان به چند نکته کوتاه دراینباره اشاره مینمائیم:
1️⃣ فارغ از بررسی سندی مطلب تاریخی فوق، این عمل را حضرات معصومین (ع) و یا علمای بزرگ دین، انجام نداده و حتی سخنی در تأیید آن نیز نگفتهاند! لذا در صورت صحت موضوع نیز، عمل عدهای از شیعیان اگر چه حتی با اعتقاد راسخ نیز انجام شده باشد، هیچگونه حُجتی برای ما ایجاد نمی نماید!
علاوه بر اینکه یکی از حقوق واجب در اسلام، رعایت «حق النفس» است! و طبق شرع مقدس، حفظ سلامتی، واجب شرعی است، ولی زیارت امام حسین (ع)، مستحب است و اسلام، هرگز به ما اجازه نمیدهد برای امری مستحب، فعل واجبی را تعطیل و یا نقض نماییم!
2️⃣ فرض محال کنیم که عمل آنان در آن زمان به علت شرایط ویژهای، مشروع بوده باشد، اما باید دقت کنیم که به واسطه عمل آنها در آن زمان، فقط به خودشان آسیب میرسیده و به دیگران، آسیبی نمیرساندند! ولی در این زمان اگر فردی در جلسات حسینی، نکات بهداشتی را رعایت ننماید، علاوه بر بیماری خود، ممکن است باعث آسیب و سرایت بیماری به صدها نفر دیگر شود و مستحضرید که یکی از بزرگترین حقوق اسلامی، «حقالناس» است! که حتی با شهادت در رکاب امام حسین (ع) نیز بخشیده نمیشود! چنانچه امام (ع) در روز عاشورا فرمودند: «هر کس حقالناسی به گردن دارد، برود و در رکاب من پیکار نکند! زیرا هر کس از دنیا برود در حالى که دِینى بر عهدهاش باشد و چارهاى براى آن نکرده باشد، گرفتار دوزخ میشود!» (احقاق الحق، ج ١٩، ص ۴٢٩)
3️⃣ در این زمان، اساساً بحث تعطیلی شعائر و مراسم حسینی مطرح نیست، که ما بخواهیم، فدایی این راه باشیم! بلکه محور عمل، برگزاری باشکوه مراسمات حسینی، البته با رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی، برای حفظ سلامتی خود و دیگر عزاداران حسینی است؛ پس طرح این سخنان، اصلاً مبنایی نداشته است و برای فهم بهتر مطلب، شما فرض کنید که کربلا، دو راه دارد و اگر از یکی از آنها بروید، دست شما را قطع میکنند! ولی اگر از راه دیگر بروید، با سلامت و امنیت کامل، و با بهترین وضعیت، زیارت خود را به جا می آورید! حالا شما کدام راه را انتخاب مینماید؟
✍️ قضاوت با شما...
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٢٣ مرداد ١۴٠٠
🌙 السبت، 5 محرم الحرام 1443
🌲م Saturday 14 August 2021
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز پنجم محرم و هفته احیای امربه معروف و نهی از منکر
🔹 روز مقاومت اسلامی
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز پنجم محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓اگر شخصی در روضهها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، یا کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟
✅ در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن (معمولی) که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا اشکالی ندارد؛ اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن است دشمنان سوء استفاده کنند، مثل مجروح کردن خود، یا بدن را زخم کردن و قمه زدن یا مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام میدهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیستند و نه در عزاداریها وارد شده و نه سیره (اهلبیت و بزرگان دین) بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان این مکتب سوءاستفاده میکنند، اگر در آن حد باشد، بله اشکال دارد؛ اما اگر در همین حد که متعارف است سینه میزنند، زنجیر میزنند، بدنشان ممکن است سرخ شود، یا کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد.
❓برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد اشکال دارد؟
✅ شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام می گرفته، برگزار گردد.
📚منبع: khamenei.ir
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «مقاومت اسلامی»
روز شنبه، ١۴٠٠/٠۵/٢٣
مناسبت روز: امروز، روز «مقاومت اسلامی» و روز تجلیل از پایداری قهرمانه ۳۳ روزه حزبالله لبنان در برابر رژیم غاصب صهیونیستی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «پیروزی حزبالله به جهان عرب و اسلام عزت دوباره بخشید...» (بیانات معظمله ۱۳۹۳/۱۱/۲۹)
۲۳ مرداد، روزی است که بذر مقاومت ثمر داد و تار و پود دولت جعلی، ملت پوشالی و ارتش رژیم صهیونیستی به لرزه درآمد و هیمنهی پوشالی اسرائیل فرو ریخت!
روزی که دیگر شکست ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول انگیز نیروی هوایی آنها و قدرت اطلاعاتی موساد، به تاریخ پیوست! و مقاومت و پیروزی بزرگ حزبالله، تداعیگر آیه ۵۶ سوره مائده شد، که خداوند میفرماید: «...فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ»: «تنها لشکر خدا فاتح و غالب خواهد بود!»
✍️ اما امروز پنجمین روز از ماه محرمالحرام است و طبق روال روزهای قبل، در روزبرگ امروز نیز به یکی دیگر از سؤالات محرم، میپردازیم:
❓برخی افراد از اول محرم تا آخر صفر به احترام عزای امام حسین (ع) لباس مشکی می پوشند، آیا این کار با اینکه دو ماه طول می کشد، امر پسندیده ای است و کراهت ندارد؟ و اگر کسی دو ماه سیاهپوشی را نذر کرده باشد، آیا نذر او صحیح است؟
✅ در جواب به این پرسش، طبق نظر مشهور فقها، ما یک حکم کلی در شرع داریم که «پوشیدن لباس مشکی کراهت دارد و نماز خواندن با آن، ثواب نماز را کم میکند»
البته این حکم، تبصره هم دارد و نسبت به چادر، عبا، عمامه و کفش استثناء شده و اگر آنها مشکی باشند، کراهت ندارد!
همچنین در شرع یک حکم کلی نسبت به فرد عزادار داریم که صاحب عزا، پسندیده است به گونهای باشد که معلوم باشد عزادار است و امروزه نیز لباس مشکی پوشیدن به هنگام سوگواری امام حسین (ع) و دیگر ائمه بزرگوار، نشانهی عزادار بودن است! بنابراین نه تنها حکم کراهت را ندارد، بلکه به نظر مشهور فقها و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، موجب ترتب ثواب الهی نیز میباشد؛ و اگر کسی در این زمینه با شرایط نذر شرعی، نذر کرده باشد، باید طبق نذرش عمل نماید.
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه - ٢۴ مرداد ١۴٠٠
🌙 الأحد، 6 محرم الحرام 1443
🌲م Sunday 15 August 2021
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز ششم محرم و هفته احیای امربه معروف و نهی از منکر
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز ششم محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟
✅ اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می باشد، ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان پرهیز کنند، هرچند با قطع صدای بلندگوی خارج مجلس و اختصاص آن به داخل باشد.
❓آیا می توان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟
✅ بطور کلی این گونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه می باشد و تخلف از آن جایز نیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد.
📚منبع: khamenei.ir
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «نهضت امر به معروف و نهی از منکر»
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠۵/٢۴
مناسبت روز: امروز ششمين روز ماه محرم الحرام و همچنین ششمین روز از هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر است، دو امر واجب الهی که میبایست امام حسین (ع) را بزرگ احیاکننده آنها دانست! لذا ضمن گرامیداشت هفته احیای امربه معروف و نهی از منکر، سخن امروز را آغاز مینمائیم؛
امر به معروف و نهی از منکر، نه تنها به اتفاق فقهای اسلام، واجب است، بلکه اصل وجوب آن، جزو ضروریات دین مبین اسلام به شمار میآید و افرادی که این فریضهی بزرگ الهی را ترک کنند یا در برابر آن بیتفاوت باشند، گناهکارند و کیفری سخت و سنگین در انتظار آنها است. (رساله آموزشی امام خامنهای مدظلهالعالی)
اهمیت این دو فریضه الهی تا بدان جاست که حضرت سیدالشهداء (ع) هدف از قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر دانستهاند و با آن که به حسب ظاهر عواملى چون امتناع حضرت از بیعت با یزید و یا پاسخ به دعوت کوفیان، در تحقّق این قیام خونین بى تأثیر نبوده، ولى امام، به طور مکرّر از دو فریضه مهمّ امر به معروف و نهى از منکر به عنوان انگیزه اساسى نهضت بزرگ خود یاد کردهاند و به راستى سیدالشهداء (ع) را باید قهرمان میدان امر به معروف و نهی از منکر دانست؛ زیرا علاوه بر امر به معروف قلبى و زبانى، عالى ترین و پرفضیلت ترین مرحله از مراحل امر به معروف و نهى از منکر یعنی مرحلهی عملی و قیام با شمشیر (سلاح) را به منصه ظهور رساندند!
حضرت دو سال قبل از هلاکت معاویه، در میان جمع زیادى از مهاجرین و انصار در سرزمین مقدّس «منا»، طىّ یک خطابه بسیار مهم، سرشناسان جامعه اسلامى آن روز را به سبب مسامحه و سهل انگارى نسبت به فریضه امر به معروف و نهى از منکر در اصلاح امور جامعه، مورد ملامت و سرزنش قرار داده و فرمودند: «چرا از نکوهشى که خداوند در قرآن نسبت به علماى یهود فرموده است پند نمىگیرید؟ آنجا که فرمود: «لَوْلاَ یَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَالاَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الاِثْمَ وَأَکْلِهِمْ السُّحْتَ»: «چرا علماى یهود، مردم را از سخنان گناه آلود و خوردن حرام نهى نمیکردند!» (مائده/۶٣)
و سپس در مورد اهمّیّت و عظمت این دو فریضه فرمودند: «هرگاه فریضه امر به معروف و نهى از منکر به درستى انجام شود و اقامه گردد، فرایض دیگر اعمّ از آسان و دشوار انجام خواهد شد!» (بحارالانوار، ج٩٧، ص٧٩)
همچنین حضرت بعد از هلاکت معاویه، زمانى که از سوى والى مدینه به بیعت با یزید فراخوانده شدند، به شدّت بر آشفته و این امر را مردود شمردند و شبانگاه به سوى روضه شریف نبوى رفته به راز و نیاز پرداخت و در آن نیایش خالصانه به درگاه الهى چنین عرضه داشتند: «خداوندا، این قبر پیامبر تو محمّد (ص) و من هم فرزند دختر او هستم، از آنچه براى من پیش آمده تو آگاهى؛ خداوندا، من معروف را دوست داشته و از منکر بیزارم...» (همان، ص٣٢٨)
حضرت بار دیگر در وصیّت نامه خود به برادرشان محمّد حنفیّه در تبیین انگیزه اصلى قیامشان، نوشتند: «من تنها به انگیزه اصلاح در امّت جدّم بپا خاستم، و میخواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب (ع) رفتار نمایم!) (همان، ص٣٢٩)
لذا ما نیز امروز در برابر مرقد آن حضرت ایستاده، و شهادت میدهيم: «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ اَتَیْتَ الزَّکاةَ وَ أمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ»: «من شهادت مى دهم که تو نماز را بپا داشتى و زکات را ادا کردى و امر به معروف کرده و نهى از منکر را بجا آوردى» (زیارت وارث) و اذعان میداریم که قیام بزرگ عاشورا و نهضت حضرت، نهضت امر به معروف و نهى از منکر و اصلاح جامعه اسلامى بوده است!
✍️ در پایان سخن امروز، نباید فراموش کنیم که تأکید مکرر امام حسین (ع) بر این دو فریضه بزرگ الهی، و اینکه آن حضرت، جان گرامى خویش را در راه امر به معروف و نهی از منکر فدا کردند! تذکر جدی به همهی ماست تا هرگز این دو فریضه الهی را فراموش ننموده و بدانیم بالاترین هدف برگزاری مجالس حسینی، احیای امر به معروف و نهی از منکر است.
https://eitaa.com/ROOZBARG