پرسش
❓در پی وقوع زلزله ی متعلق به قیامت هرچی که بر سطح زمین هست متلاشی میشه درسته❕
❔پس تکلیف کعبه و هم چنین عتبات عالیات چی میشه اونا خراب میشن❗️❗️
💠پاسخ💠
👌در هنگامه قیامت زلزله های عظیمی صورت می گیرد که صورت کلی زمین را بر هم می زند.
🔶خداوند می فرماید:
« آن روز که زمین و کوهها سخت به لرزه می افتند»
🔷مزمل 14
👌ومی فرماید:
« هنگامی که زمین به شدت به لرزه در آید و کوهها در هم کوبیده شود»
🔷واقعه 4
👌ومی فرماید:
« به خاطر بیاور روزی را که کوهها را به حرکت در آوریم و زمین را آشکار و مسطح می بینی »
🔶کهف 47
❕مسطح شدن زمین کنایه از ویرانی است که در آن صورت می گیرد .
❓حال آیا کعبه و مشاهد ائمه گرامی نیز در این حوادث زمین خراب می شوند❕
👌از روایاتی استفاده می شود که آنها خراب نشده بلکه به آسمان ها عروج داده می شود .
🗯امام سجاد علیه السلام در مورد عروج کربلا در آستانه قیامت فرمود:
«خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از اینکه زمین کعبه را خلق کند و آنرا حرم قرار دهد، زمین کربلا را آفرید و آنرا حرم امن و مبارک گردانید، و هرگاه خداوند بخواهد کره زمین را لرزانده و حرکتش دهد ( کنایه از قیامت ) زمین کربلا را همراه تربتش در حالىکه نورانى و شفاف هست بالا برده و آنرا در برترین باغهاى بهشت قرار داده و بهترین جای سکونت قرار میدهد و در آنجا کسی غیر از انبیای مرسل یا پیامبران اولو العزم سکونت نکنند. این زمین در میان باغهاى بهشت میدرخشد همانگونه که ستاره درخشنده بین ستارگان نورافشانى مینماید، نور این زمین چشمهاى اهل بهشت را تار میکند و با صدایى بلند میگوید: من زمین مقدس و طیب و پاکیزه و مبارکى هستم که سید الشهداء و سرور جوانان اهل بهشت را در خود دارم».
📚کامل الزیارات ص268
📚وسائل الشیعه ،ج14 ص515
❕اگر چه در مورد عروج کعبه و سایر مشاهد امامان غیر از کربلا روایتی وارد نشده است اما بر اساس روایت بالا شاید بتوان نتیجه گیری کرد که آن ها نیز به سبب مقام و احترامی که دارند عروج خواهند کرد خصوصا آن که در روایات دیگری ، مقام و فضیلت تربت مدفن تمام امامان برابر دانسته شده است .
📚وسائل الشیعه ج14 ص561 باب 83
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#تاریخچه_کعبه
#پرسش
❔آیا خانه خدا توسط،حضرت آدم ساخته شد و به دستور خداوند ، به دست حضرات ابراهیم و اسماعیل #ترمیم شد ❗️❗️برخی از اساتید می گویند نص صریح قرآن آن است که ابراهیم خانه #کعبه را ساخت و نسبت ساخت آن به آدم دروغ است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از آيات مختلف قرآن و احاديث و تواريخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود كه خانه #كعبه پيش از ابراهيم، حتى از زمان آدم بر پا شده بود، در آيه 37 سوره ابراهيم از قول اين پيامبر بزرگ مىخوانيم: رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ:" پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در اين سرزمين خشك و سوزان در كنار خانه تو سكونت دادم".
👌اين آيه گواهى مى دهد موقعى كه ابراهيم با فرزند شيرخوارش اسماعيل و همسرش به سرزمين مكه آمدند اثرى از خانه كعبه وجود داشته است.
❕در آيه 96 سوره آل عمران نيز مىخوانيم: إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً « نخستين خانهاى كه به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد در سرزمين مكه بود» مسلم است كه پرستش خداوند و ساختن مركز عبادت از زمان ابراهيم آغاز نگرديده بلكه قبلا و حتى از زمان آدم بوده است.
👌و نیز می فرماید «بياد آوريد هنگامى را كه ابراهيم و اسماعيل پايه هاى خانه (كعبه) را بالا مى بردند، و مى گفتند: پروردگارا از ما بپذير تو شنوا و دانايى" (وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْماعِيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ).
❕اين تعبير مىرساند كه شالوده هاى خانه كعبه وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل پايه ها را بالا بردند.
📚تفسیر نمونه ج1 ص454
❕در خطبه معروف #قاصعه از نهج البلاغه نيز مى خوانيم؛
« آيا نمى بينيد كه خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسيله قطعات سنگى ... امتحان كرده است، و آن را خانه محترم خود قرار داده، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد كه به گرد آن طواف كنند»
📚نهج البلاغه خطبه 192
❕امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« آدم زمانی که خانه کعبه را بنا کرد و به آن طواف کرد، گفت خدایا برای هر عمل کننده اجری است ، من نیز خانه کعبه را بنا کردم ، در ازای آن خطای من را ببخش ...»
📚بحار الانوار ج11 ص179
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« خداوند به آدم امر کرد تا خانه کعبه را بنا کند « امره الله به من بناء الکعبه »
📚بحار الانوار ج11 ص197
👌كوتاه سخن اينكه آيات قرآن و روايات اين تاريخچه معروف را تاييد مى كند كه خانه كعبه نخست به دست آدم ساخته شد سپس در طوفان نوح فرو ريخت ( بحار الانوار ج96 ص65) و بعد به دست ابراهيم و فرزندش اسماعيل تجديد بنا گرديد.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#بیت_المعمور_خانه_کعبه
#پرسش
❔در روایات داریم که در آسمان چهارم #موازی کعبه ، بیت المعمور هستش ؟
با توجه به اینکه زمین در حال حرکت هست چطور میشه اینو توجیه کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بیت المعمور مکانی است مقدس و پر برکت در آسمان چهارم که با عبادت فرشتگان #معمور و آباد است چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« آن خانه اى است در آسمان چهارم ... كه فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى كنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى شوند و تا ابد به آن بازنمى گردند »
📚مجمع البیان ج 9 ص 163
❕ این خانه مبارک مورد #سوگند خداوند قرار گرفته و می فرماید ؛
« سوگند به بيت المعمور » « وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ » ( طور 4)
❕آنچه در روایات ما آمده است آن است که خانه کعبه به محاذات و موازی بیت المعمور #ساخته شده است .
👌شیخ صدوق از ابى حمزه ثمالى نقل می کند که گويد ؛ به امام چهارم گفتم چرا طواف هفت دور است؟ فرمود:
« چون خدا تبارك و تعالى بفرشته ها فرمود «در من در زمين جانشين گذارم» و آنها در برابر خدا تبارك و تعالى گفتند: «آيا در آن كسى گذارى كه تباهى انگيزد و خونريزد» خدا فرمود «براستى من ميدانم آنچه را شما ندانيد» و پيش از آن آنان را از نور خود محجوب نميكرد و پس از آن 7 هزار سال آنها را از نورش محجوب ساخت، پس به آنها مهر ورزيد و توبه شان را پذيرفت و بيت المعمور را در آسمان چهارم بر ايشان ساخت تا پايگاه و امن آنها باشد و خانه كعبه را زير بيت المعمور نهاد و #پايگاه و امن نمودش و هفت دور طواف بر بنده ها واجب شد در برابر هر هزار سال يك دور »
📚علل الشرایع ج 2 ص 92_ بحار الانوار ج 55 ص 58
👌بنابراین روشن می شود که تنها اصل ساخت ابتدایی کعبه به موازات بیت المعمور بوده است نه آنکه پیوسته خانه کعبه در مقابل بیت المعمور قرار داشته تا این سخن با بحث حرکت #زمین منافات داشته باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
پرسش
❓معروف است که آب برخی رودخانه ها مهریه ی حضرت زهرا س است .
❔می خواستم بپرسم شما چه نتیجه ای از این بحث می گیرید آیا چنین چیزی واقعیت دارد❕❕
💠پاسخ💠
👌حضرت زهرا سلام الله علیها یک مهریه ظاهری داشتند و یک مهریه معنوی .
❗️مهریه ظاهری ایشان مورد پرداخت حضرت علی قرار گرفت که ایشان زره خود را به چهار صد درهم فروختند و این هزینه مهریه را به پیامبر پرداختند و حضرت این هزینه را صرف این جهیزیه برای حضرت زهرا کرد؛
👌پیراهن یک قواره ؛ مقنعه یک عدد ، قطیفه مشکی خیبری یک عدد ، تخت خواب چوبی که دور آن با لیف خرما پیچیده شده بود ، دو عدد تشک کتان مصری ، چهار عدد بالش ، پرده پشمی ، دستاس ، دلو چرمی ،تشت مسی ، قدح بزرگ برای دوشیدن شیر ، تنگ آب خوری ، آفتابه ، سبوی گلی سبز رنگ ، کوزه سفالی ، سفره چرمی ، چادر قطرانی ، مشک آب
📚مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص353
📚کشف الغمه ج1 ص359
👌اما حضرت زهرا به خاطر عظمت و مقامی که دارا بودند دارای مهریه معنوی نیز بودند که خداوند به ایشان تملیک کرده بود زیرا روشن است که خداوند ایشان را به عقد حضرت علی در آورده بود ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4037
❕و در ازای این عقد هبه و هدیه ای به ایشان تقدیم داشتند که به عنوان مهریه معنوی شناخته می شود ؛
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند یک چهارم دنیا را مهریه فاطمه قرار داد .بنابراین یک چهارم دنیا مال فاطمه می باشد و نیز بهشت و دوزخ را مهریه زهرا قرار داده است و زهرا دشمنان خویش را در دوزخ و دوستان خود را در بهشت داخل می نماید»
📚امالی طوسی ص668
🔶پیامبر گرامی فرمود :
« مهریه فاطمه در آسمان بخشی از زمین است پس کسی که با بغض فاطمه و فرزندانش روی آن راه رود تا قیامت حرام است»
📚بحار الانوار ج43 ص113
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« مهریه فاطمه یک پنجم دنیا و یک سوم بهشت و چهار نهر که عبارتند از نهر فرات و نیل مصر و نهروان و نهر بلخ .خداوند فرمود ای محمد تو مهریه فاطمه را بحسب ظاهر مبلغی کم درهم قرار بده تا برای امت تو سنت باشد»
📚همان مدرک
🗯مهریه معنوی حضرت زهرا مهریه اصطلاحی نیست که بر عهده شوهر باشد بلکه این مهریه به معنای هبه و هدیه است .
👌هبه و هدیه ای که خداوند به حضرت زهرا بابت عقد و ازدواج ایشان داده است و به ملکیت ایشان در آورده است .
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
همان کانال ضد دین که به حضرت زهرا و پیامبر اهانت می کنه در یکی از جدیدترین پست هاش اورده که روحانیون به دروغ به شما گفتن که عقد فاطمه و علی از جانب خدا بوده بلکه فاطمه به این ازدواج راضی نبوده و طبق روایتی که در تفسیر قمی ج2 ص336 امده حضرت زهرا نسبت به این ازدواج ناراضی بوده بعد پیامبر راضیش کرده در این باره هم توضیح بدید
🔷پاسخ:
❗️در مورد روایتی که از تفسیر قمی نقل کرده اند که حضرت زهرا راضی به ازدواج نبوده است:
1⃣باید توجه کرد که تمام انچه در تفسیر قمی است نوشته علی بن ابراهیم عالم بزرگ شیعه نیست.بلکه تنها تفسیر سوره فاتحه ،بقره و کمی از ال عمران از ایشان است و بقیه ان از شاگرد ایشان ابوالفضل العباس می باشد و روایت مورد استناد در تفسیر سوره نجم نقل شده است
📚کلیات فی علم الرجال،ایت الله سبحانی ص301
2⃣روایت مورد استناد در تفسیر قمی به صورت مرسل و بدون سند کامل نقل شده است لذا قابل قبول نمی باشد
3⃣این که عقد حضرت علی و حضرت زهرا از ناحیه خداوند صورت گرفته است به هیچ وجه قابل مناقشه نمی باشد ودر این باره روایات فراوانی از کتب شیعه و سنی صادر شده است
🔶کتب شیعه :
❗️شیخ صدوق در عیون الاخبار روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« من فاطمه را به عقد علی تنها زمانی در آوردم که خداوند مرا به این کار دستور داد»
📚عیون الاخبار ج2 ص59
❗️در روایت دیگر فرمود:
« فرشته ای بر من نازل شد و گفت خداوند به تو سلام می رساند و می گوید من فاطمه را به عقد علی در آورده ام پس آن دو را به یکدیگر تزویج کن»
📚بحار الانوار ج43 ص105
📚عیون الاخبار ج2 ص27
🔷و فرمود :
« خداوند چنین می گوید که شما فرشتگان را شاهد می گیرم که من فاطمه دختر محمد را به عقد علی بن ابی طالب در اوردم»
📚امالی ص559
❗️در این مضمون روایات متعدد دیگری نیز صادر شده است
📚بحار الانوار ج43 ص92 باب 5
🗯کتب اهل سنت:
❗️طبری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« جبرییل به من اطلاع داد که خداوند فاطمه را به همسری علی در آورده است و چهل هزار فرشته را گواه این عقد ساخته است»
📚ذخائر العقبی ص32
🔶متقی هندی روایت می کند که فرمود:
« خداوند به من دستور داده است تا فاطمه را به همسری علی در اورم»
📚کنز العمال ج6 ص152
📚مجمع الزوائد ج9 ص204
📚فیض القدیر ج2 ص215
🗯در این باره روایت متعدد دیگری نیز در کتب اهل سنت نقل شده است که جهت اگاهی رجوع کنید :
📚فضائل الخمسه،محقق فیروز ابادی ج2 ص130 به بعد
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#ناراحتی_فاطمه_از_ازدواج_با_علی
#پرسش
❔به متن زیر از کانال ضد دین پاسخ دهید ❕
❔ گريه و زارى #فاطمه_زهراء و عدم رضايت از ازدواج با #امام_على
روايت اول:
« عن أبي عبد الله قال: إن فاطمة قالت لرسول الله:
زوجتني بالمهر الخسيس ، فقال لها رسول الله ما أنا زوجتك ولكن الله زوجك من السماء »
ترجمه:
رسول الله به فاطمه فرمود:
دخترم چه چيزى باعث گريه ات شده است؟
فاطمه گفت: مرا با مهريه اى بسيار ناچيز به ازدواج داروردى!(اشاره به فقر على)
محمد گفت: تزويج تو به على تزويج الهى است و به فرمان خدا اين ازدواج صورت گرفته
منابع:
الكافي ٥ / ٣٧٨ - وسایل ج12ص241
روایت دوم :
لما زوج رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم عليا عليه السلام فاطمة عليها السلام دخل عليها وهي تبكي فقال ما يبكيك ؟ فو الله لو كان في أهلي خير منه ما زوجتكه ولكن الله زوجك وأصدق عنك الخمس ما دامت السماوات والأرض.
#ترجمه: از يعقوب بن شعيب موضوع گريه و زارى فاطمه و نارضايتى اش از ازدواج با #على را بيان ميكند.
#منبع:
روضة المتقین للمجلسی الاول ج ٨ ص۱۷۷
روایت سوم :
فزوجه رسول الله ص فاطمة فلما بلغ ذلك فاطمة بكت ، قال : فدخل عليها رسول الله ص فقال : مايبكيك يافاطمة؟ فوالله لقد أنكحت أكثرهم علما وأفضلهم حلما وأولهم سلما.
خلاصه #ترجمه :
محمد از فاطمه ميپرسد چرا گریه میکنی فاطمه؟!
به خدا قسم تو رو به ازدواج عالم ترین و فاضل ترین و بردبار ترین و اولینشون که مسلمان شد در آوردم!!
#منبع:
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث المؤلف : العلامة المجلسي الجزء : ٤٣ صفحة : ١٣٦
💠#پاسخ💠
👌فقیه بزرگوار مکارم شیرازی در مقام بیان عقاید شیعه چنین عرضه می دارد ؛
🔶️« عقیده ما در باره روایات اهل بیت ؛
❕تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد ، بلکه هر حدیثی #سلسله سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است»
📚اعتقاد ما ، ص119
🔰حال ما بر اساس همین ملاکی که ایشان ارائه دادند روایات مطرح شده توسط #کانال ضد دین را بررسی می کنیم .
1⃣منبع اصلی روایت اول کتاب کافی کلینی است و سایر منابع هم به نقل از کافی روایت را آورده اند .
💠روایت کافی #مرسل است و تمام افرادی که در سند هستند ذکر نشده است و تعبیر « عمن حدثه » در سند حدیث نشان دهنده مرسل بودن روایت می باشد ، روشن است روایتی که مرسل و بدون سند کامل باشد قابل استدلال نمی باشد .
❕علامه مجلسی در ذیل حدیث مذکور می گوید ؛
« روایت ضعیف و ٫مجهول است »
📚مراه العقول ج20 ص104
2⃣سند اصلی روایت دوم هم کتاب کافی کلینی است و روایت مذکور به نقل از کتاب کافی در کتاب روضه المتقین نقل شده است . این روایت هم مرسل و بدون سند کامل است و تعبیر « عده من اصحابنا » نشان دهنده این امر است .
💠علامه مجلسی نیز در ذیل روایت مذکور می گوید ؛
« این روایت #مجهول است »
📚مراه العقول ج20 ص104
3⃣روایت سوم هم بدون سند و به صورت مرسل نقل شده است و علامه #مجلسی آن روایت را به نقل از کتاب کشف الغمه بدون سند متصل از علی علیه السلام نقل می کند که روشن است چنین روایتی #ضعیف می باشد .
❕در گذشته ثابت کرده ایم که پیوند علی و فاطمه علیهما السلام به دستور و امر خداوند با رضایت کامل طرفین صورت گرفته است ؛
💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4037
❕از #ضعف سند روایات طرح شده هم که بگذریم و بنا را بر صحت آنها بگذاریم باز هم گفتنی است ؛
👌منافقین مدینه که از ازدواج فاطمه با علی ناراحت بودند به نزد فاطمه می رفتند و از علی بد گویی می کردند که فردی تنگدست و #فقیر است و پیامبر هم تو را با مهریه ای کم دارد به عقد او در می آورد ، فاطمه سلام الله علیها از سخنان آنان #ناراحت شده و به گریه افتاده و به نزد پیامبر گرامی می رود و سخنان آنان را برای پیامبر نقل می کند تا پاسخ پیامبر به آنها سبب بسته شدن #دهانشان شود و از سوی دیگر متذکر فضل و برتری علی علیه السلام نیز بشوند ، لذا با حالت گریه به نزد پیامبر رفت و سخن آنان را نقل کرد که آیا مرا با #مهریه ای کم به عقد علی در می آوری ، پیامبر نیز در پاسخ متذکر فضل و مقام علی علیه السلام و الهی بودن این پیوند می شود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ازدواج_علی_فاطمه_در_قرآن
#پرسش
❔آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در #قرآن هم اشاره شده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« دو دریای مختلف را در کنار هم قرار داد ، در حالی که با هم تماس دارند ، اما در میان آن دو برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند...، از آن دو لولو و مرجان خارج می شود »
🗯الرحمان 19-20_22
👌از آنجا که آیات قرآن ظاهر و #باطنی دارند ، گاه هم تفسیر مادی برای آن وجود دارد و هم تفسیر معنوی ، در روایات اسلامی تفسیر #معنوی این دو دریا به علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها و تفسیر معنوی لولو و مرجان به حسن و حسین علیهما السلام شده است.
❕در #شواهد التنزیل از سلمان فارسی در تفسیر آیه نقل شده است که منظور علی و فاطمه هستند و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین علیهما السلام است .
📚شواهد التنزیل ج2 ص209
🔶از ابن عباس نقل شده است ؛
« منظور از دو دریا ، علی و فاطمه است و منظور از برزخ بین آنها محبت دائمی است که قطع نمی شود و پایان نمی گیرد و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین است »
📚همان مدرک
❕در واقع #برزخ به معنای مانع میان دو چیز است ، در اینجا همان محبت و دوستی است که مانع از هر گونه بغی و تعدی و تجاوز می شود .
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« منظور از دو دریا ، علی و فاطمه هستند که دو دریای عمیق از علم هستند که هیچ یک بر دیگری تعدی نمی کند و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین هستند »
📚الخصال ج1 ص65
🗯این آیه از آیاتی است که دلالت بر #فضیلت فوق العاده و جلالت عظیم برای علی علیه السلام و همسرش و فرزندانش می کند ، چرا که علی و فاطمه را تشبیه به دو اقیانوس عظیم نموده ، اقیانوسی که نشانه عظمت خدا و منبع برکات و مبدا دانش و علوم بسیار و نشانه بارز اخلاق کریمه و جود و سخاوت و پاکی و عصمت است و فرزندانشان را به #جواهرات گرانبها و بی مانندی تشبیه می کند که در دل اقیانوس پرورش یافته و به خارج می رسند ، حسن و زیبایی و جمال ظاهر و باطن و علم و تقوا و فضیلت و پاکی و عصمت همه در آن درج است .
❔درباره چه #کسی در اسلام این همه فضائل دیده می شود و چه کسی شایسته تر برای جانشینی پیامبر از علی و فرزندان او هستند ، و چه ساده از کنار این همه فضائل گذشته اند .
📚پیام قرآن ج9 ص313
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
سوال
برام اثبات کنید که امامان قدرت بر انجام کارهای خارق العاده در عالم دارن خیلی ممنون
✅پاسخ:
ما از راههای متعددی می توانیم این مطلب را اثبات کنیم
1⃣قرآن از پیامبران متعددی نام می برد که میتوانستند در عالم امور خارق العاده انجام دهند مانند حضرت یوسف ( یوسف 96-)
حضرت موسی ( بقره 60) -حضرت مسیح ( ال عمران 49)
❗طبق آیات قرآن وروایات فریقین امامان شیعه از تمام انبیا جز پیامبر خاتم برتر هستند.
❗آیه مباهله دلالت روشن دارد بر برتری امامان بر انبیا که جهت آگاهی از روش استدلال رجوع فرمائید به کتاب پیام قرآن، ایت الله مکارم، ج9 ص229-
وروایات متعددی از کتب اهل سنت نیز دلالت بر برتری امامان بر انبیا دارند که رجوع فرمائید به کتاب "امامت در حدیث،علی اصغر رضوانی،ص526"
❗علامه مجلسی بابی را در بحار الانوار شریف گشوده است تحت عنوان:
"باب در برتری امامان بر انبیا وبر جمیع خلق وانبیا اولی العزم به سبب محبت آنان پیامبر اولی العزم شدند"
📚بحار الانوار،ج26 ص267 باب 6
❗علامه دراین باب حدود 88 روایت ذکر می کند
❗حال که برتری امامان بر انبیا ثابت شد به طریق اولی قدرت آنان بر ولایت تکوینی نیز ثابت میشود چرا که پیامبرانی که مقامشان از آنان پایین تر بوده است چنین قدرتی داشته اند آنان به طریق اولی دارای چنین قدرتی هستند
2⃣قرآن کریم نقل می کند که وزیر حضرت سلیمان اصف بن برخیا که تنها دارای بخشی از علم الکتاب بود می توانست تخت بلقیس ملکه سبا را از فاصله دور در یک چشم برهم زدن نزد سلیمان حاضر کند ( نمل 40)
❗در روایات فراوانی آمده است که امامان دارای تمام علم الکتاب هستند
📚بصایر الدرجات،ج1 ص212 باب 1 "باب در اینکه نزد امامان است اسم اعظم خداوند وعلم الکتاب"
📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12
❗امام صادق فرمود:
نسبت کسی که دارای بخشی از علم الکتاب بود ( اصف بن برخیا) با کسی که دارای تمام علم الکتاب است ( امامان) مانند مقدار آبی است که یک پشه از دریا بر میدارد"
📚بحار الانوار،ج26 ص160
❗اصف که تنها دارای اندکی از علم الکتاب بود میتوانست آن کار عظیم را انجام دهد، امامان که دارای تمام علم الکتاب هستند، به تحقیق قادرند هرکاری تر عالم به اذن خدا انجام دهند
3⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان:
"نزد امامان جمیع علوم فرشتگان وانبیا است وهر آنچه به انبیا داده شده است به امامان هم داده شده است"
📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12
❗ودراین باب روایات مربوطه رآ ذکر میکند
❗روشن است که وقتی گفته میشود هرآنچه به انبیا داده شده به امامان هم داده شده است یعنی اگر انبیا قدرت به تصرف تکوینی درعالم داشتند امامان نیز چنین قدرتی دارند
4⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی دارد تحت عنوان:
"امامان قادر بر زنده کردن مردگان وشفای کور وبیمار مبتلا به پیسی وجمیع معجزات پیامبران هستند"
📚بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13
❗ودر این باب روایات مربوطه را ذکر میکند
❗از آنچه آمد به وضوح قدرت تکوینی امامان ثابت شد.البته ما بنآی بر اختصار داشتیم والا دلایل بیش آز آنچه ذکر شد می باشد ولکن در مقداری که ذکر شد کفایت است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#زنده_کردن_مردگان_توسط_امام_صادق_علیه_السلام
#پرسش
❔آیا معجزه ای تحت عنوان زنده کردن مردگان از امام #صادق سر زده است ❗️اساسا آیا ائمه توان زنده کردن مردگان را داشته اند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌چنان که بارها توضیح داده ایم ، امامان گرامی ما دارای قدرت تکوینی خارق العاده ای در عالم بوده اند تا جایی که امام #باقر علیه السلام فرمود:
«اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد»
📚بحار الانوار ج27 ص25
❕راوی از امام #سجاد علیه السلام سوال کرد ؛
«آیا ائمه عليهم السّلام مرده زنده ميكنند و آيا كور و پيس را شفا ميدهند و بر روى آب راه ميروند؟
🔹امام علیه السلام فرمود
« بله هر چه خدا به هر پيغمبرى داده به حضرت محمّد نيز داده ولى به پيامبر اكرم چيزهائى داده كه به آنها نداده است . راوی سوال کرد هر چه به پيامبر اكرم داده به امير المؤمنين عليه السّلام نيز داده فرمود آرى بعد امام حسن و امام حسين عليهما السّلام سپس به هر امامى پس از ديگرى، تا روز #قيامت »
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 269
❕حال به چند روایت در مورد زنده کردن مردگان توسط امام صادق علیه السلام توجه کنید ؛
1⃣مفضّل بن عمر می گوید ؛ راه مى رفتم با حضرت صادق عليه السّلام در مكه، در منى كه گذشتيم به زنى كه در مقابل او ماده گاو مرده اى بود و آن زن و بچه هايش مى گريستند، حضرت فرمود: چيست قصه شما؟ آن زن گفت كه: من و كودكانم از اين گاو معاش مى کرديم و الحال مرده است و من متحيّر مانده ام كه چه كنم. فرمود: دوست مى دارى كه حقّ تعالى او را زنده گرداند؟ گفت: اى مرد! با ما تمسخر مى كنى؟ فرمود: چنين نيست من قصد #تمسخر نداشتم، پس دعايى خواند و پاى مبارك خود را به گاو زد و صيحه زد به او پس آن گاو مرده زنده شد برخاست بشتاب، آن زن گفت: به پروردگار كعبه اين عيسى است. حضرت خود را در ميان مردم داخل کرد كه شناخته نشود.»
📚کشف الغمه ج 2 ص 199
2⃣ابو هاشم اسماعيل بن محمّد حميرى گوید ؛ شرفياب شدم خدمت حضرت صادق عليه السّلام و گفتم: يا بن رسول اللّه! به من رسيده كه شما فرموده ايد در حقّ من كه من بر چيزى نيستم و حال آن كه من #فانى كردم عمرم را در محبّت شما و هجو كردم مردم را به جهت شما.
❕امام فرمود: آيا تو نگفتى در حقّ محمّد بن حنفيّه که تا كى و تا چند مدّت اى پسر وصى پيغمبر تو زنده باشى و روزى بخورى و اقامت طولانى فرموده باشى در كوه رضوى و پيوسته در آنجا باشى و ديده نشوى و حال آن كه از ذوق و عشق تو ديوانه باشيم؟ آيا قايل نشده اى كه محمّد بن حنفيّه قائم است در شعب رضوى و شيرى از راست و شيرى از چپش است و صبح و #شام روزيش مى رسد؟ واى بر تو، رسول خدا و على و حسن و حسين عليهم السّلام بهتر از محمّد بن حنفيّه بودند و مرگ را چشيدند.
❔اسماعيل حميرى گفت: آيا براى اين دليلى هست؟
🔹فرمود: بلى، بدرستى كه پدرم مرا خبر داد كه او نماز خواند بر جنازه محمّد و حاضر بود در دفنش و من مى نمايانم تو را آيتى بر اين، پس گرفت دست او را و برد به سوى قبرى و دست خود را بر آن زد و دعايى خواند در حال قبر شكافته شد و مردى كه موى سر و ريشش سفيد بود از قبر بيرون آمد و خاك از سر و صورتش مى ريخت و مى گفت: اى ابو هاشم! مرا #مىشناسى؟ سيّد حميرى گفت: نه.
گفت: من محمّد بن حنفيّه ام، همانا امام بعد از حسين عليه السّلام، علىّ بن الحسين است و بعد از او محمّد بن علىّ و بعد از او اين است ( امام صادق ) پس داخل كرد سرش را در قبر و قبر به هم آمد »
📚الثاقب فی المناقب ص 395_ اعلام الوری ج 1 ص 539
3⃣جميل بن دراج می گوید خدمت امام ششم عليه السّلام بودم ، زنى داخل شده گفت بچه ام را در لحاف مرده گذاشتم و خدمت شما آمدم. فرمود شايد نمرده باشد برگرد برو بخانه غسل كن و دو #ركعت نماز بخوان بگو «اى خدائى كه بچه را از هيچ بمن دادى اكنون دو مرتبه او را به زندگاني برگردان » بعد او را تكان بده ولى به هيچ كس جريان را نگو. آن زن رفت برگشت گفت بچه را حركت داد شروع كرد به گريه كردن.
📚مستدرک الوسائل ج 6 ص 318
4⃣داود بن كثير رقى می گوید ؛ « يكى از دوستان ما براى انجام حج به مكه رفت خدمت حضرت صادق علیه السلام رسيد. عرض كرد آقا پدر و مادرم فدايت شوند زنم فوت شد تنها مانده ام. فرمود دوستش داشتى. عرض كرد بلى فدايت شوم.
فرمود وقتى برگردى بمنزل خود او مشغول غذا #خوردن است گفت از مكه برگشتم وارد منزل شدم ديدم نشسته غذا ميخورد.»
📚دلائل الامامه ص 279 _ مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 239
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#سند_دعای_توسل
#پرسش
❔برخی شبهه می کنند که دعای #توسل که خوانده می شود سند معتبری ندارد ❕پاسخ چیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که #توسل به پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان مورد توصیه قرآن و روایات فراوانی قرار گرفته است .
🔶امام #باقر علیه السلام فرمود:
«هرکس خدارا با توسل به ما بخواند #رستگار می شود وهرکس به غیر ما بخواند هم خود هلاک می شود وهم دیگران را هلاک می کند»
📚 امالی طوسی،ص 172
🗯امام #رضا علیه السلام فرمود:
«زمانی که گرفتار مشکل و سختی شدید به #وسیله ما خدا را بخوانید»
📚تفسیر عیاشی،ج2 ص42
👌در روایت دیگری حضرت #علی علیه السلام فرمود:
«من وسیله خداوند در بین بندگان هستم»
📚تفسیر برهان،ج2 ص292
💠 در حدیث قدسی آمده است که #خداوند می فرماید:
« بندگانم بدانید که #محبوبترین افراد نزد من محمد و اهل بیتش هستند و هر یک از شما که حاجت و درخواستی دارید به انان توسل کنید زیرا هر کس در دعا به انان توسل کند من دعای او را رد نمی کنم»
📚وسائل الشیعه ج7 ص102
🗯توسل به #اولیاء_الهی در آیات متعددی از قرآن و روایات اهل سنت نیز مورد تاکید قرار گرفته است ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6580
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3159
🗯در رابطه با دعایی که معروف به « #دعای_توسل » است و با عبارت « اللهم انی اسالک و اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمه ...» شروع می شود ؛ #گفتنی است ؛
❕علامه #مجلسی می نویسد ؛
👌« این دعا را در برخی از کتابهای معتبر یافتم که شیخ #صدوق آن را از ائمه روایت کرده است و گفته است من این دعا را برای هر #حاجتی که خواندم به زودی به اجابت رسید»
🗯علامه سپس به نقل #دعا می پردازد .
📚بحار الانوار ج99 ص247
💠بنابراین می بینیم که دعای توسل ، دعایی بی مستند نمی باشد و علامه مجلسی و شیخ صدوق تصریح به #معتبر بودن آن می کنند.
🔰از سوی دیگر باید توجه کرد که دعای مذکور موافق آیات #قرآن و روایات #فریقین در توسل به اهل بیت علیهم السلام است .
👌بنابراین اگر به فرض سند دعا نیز #ضعیف باشد ، چون روایت موافق قرآن و سایر روایات است ، به عنوان روایت #موثوق_الصدوری تلقی می شود که حجت است و استناد آن به معصوم #قطعی است .جهت آگاهی از ادله صحت روایت موثوق الصدوری به نمایه زیر رجوع فرمایید ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5043
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
❔چگونه امامت از اصول دین شیعه هست؟ آیا آیهای از قرآن وجود دارد که به این موضوع دلالت کند؟اصلا اصول دین شیعی چگونه و توسط چه کسی وضع شده است❗️❗️
💠پاسخ💠
👌ادله متعددی از آیات قرآن و روایات شیعه و سنی دلالت بر این می کند که مساله امامت امامان اهل بیت جزو اصول دین و اساس اسلام می باشد که اگر نباشد اسلام فرد کامل نیست از جمله؛
1⃣امامت در نزد تشیع ادامه نبوت است و امام از سوی خداوند خلیفه و جانشین پیامبر است و تمام وظایف پیامبر به غیر از دریافت وحی تشریعی را بر عهده دارد از قبیل هدایت بشر به سعادت دنیا و آخرت و مدیریت امور آنان و اقامه عدل و برداشتن ظلم و ستم و محافظت از شرع و تبیین و تفسیر کتاب الهی و رفع اختلاف مردم و تزکیه و تربیت آنها و ...که همگی بر عهده امام می باشد .
👌بنابراین با همان ملاکی که نبوت جزو اصول دین شمرده می شود امامت نیز جزو اصول دین به شمار می آید.
2⃣خداوند در آیه 67 مائده می فرماید:
«ای پیامبر آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن که اگر چنین نکنی رسالت خود را تکمیل نکرده ای خداوند تورا از گزند مردم حفظ می کند »
👌طبق روایات فراوان شیعه وسنی این آیه دررابطه با امامت حضرت علی ودر سرزمین غدیر خم نازل شد وپیامبر مامور شد که علی را به طور رسمی به عنوان جانشین خود در غدیر اعلام کند.
❗️مرحوم علامه امینی در الغدیر جلد 1 صفحه 424-438 بیش از 30 روایت از روایات اهل سنت ذکر می کند که این آیه در جریان غدیر خم نازل وامامت حضرت علی نازل شده است.
📚سیوطی در در المنثور،ج3 ص117- ابن ابی حاتم در تفسیرش ج1 ص14- ثعلبی در الکشف والبیان ج4 ص91- واحدی در اسباب النزول،ص135- فخر رازی در تفسیر کبیر،ج12 ص42- نیشابوری در تفسیرش ج2 ص616- شوکانی در فتح القدیر،ج2 ص60- و...
❗در کتب شیعه نیز روایات فراوانی برای این شان نزول ذکر شده است که آیه در جریان غدیر نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به تفسیر برهان،ج2 ص334 به بعد-بحار الانوار،ج37 ص108 به بعد
🔶این آیه می گوید که اگر پیامبر امامت علی را اعلان نکند رسالت خود را انجام نداده است .یعنی اگر امامت نباشد نبوت آن حضرت بی اثر خواهد بود .این نشانه جایگاه اساسی امامت بوده و دلیل بر آن است که امامت از اصول دین به شمار می رود.
3⃣ خداوند در آیه 3 مائده می فرماید:
« امروز کافران از ( زوال) آیین شما مایوس شدند ،بنابراین از انها نترسید و از ( مخالفت) من بترسید.امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین( جاودان )شما پذیرفتم»
👌 🗯سیوطی از ابوسعید خدری نقل می کند که گفت:
« هنگامی که پیامبر در روز غدیر علی را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را بر مومنین اعلام کرد جبرییل ایه « الیوم اکملت لکم دینکم...» را نازل کرد»
📚در المنثور ج2 ص259
🗯وباز از ابوهریره نقل می کند:
« هنگامی که روز غدیر که روز هجدهم ذی الحجه است فرا رسید پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست سپس ایه اکمال نازل شد»
📚همان منبع ج2 ص259
👌همین مضمون در تاریخ بغداد ج8 ص 290 و شواهد التنزیل ج1 ص157 و...از کتب علمای اهل سنت نقل شده است .علامه امینی از حدود شانزده نفر از علمای اهل سنت نام می برد که نقل کرده اند که آیه در جریان غدیر و امامت حضرت علی نازل شد.
📚ترجمه الغدیر ج2 ص116
❗️در کتب شیعه نیز روایات فراوانی نقل شده که آیه درباره امامت حضرت علی نازل شده است .
📚بحار الانوار ج37 ص108 باب 52
👌روشن می شود که امامت متمم و مکمل دین است که اگر نباشد دین ناقص است .بی شک چنین چیزی که نبودنش سبب نقصان دین است جزو مسائل اصولی دین می باشد.
❗️ادامه پاسخ 👇👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
4⃣پیامبر گرامی فرمود:
« همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم ،کتاب خدا ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین و عترتم اهل بیتم و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند»
📚مسند احمد،ج5 ص181
❗️این حدیث از جمله احادیث متواتر است که بزرگان اهل سنت در کتب خود روایت کرده اند مانند مسلم در صحیح ج7 ص122 ،ترمذی در صحیح ج5 ص621، حاکم در مستدرک،ج3 ص110، و...
5⃣پیامبر گرامی فرمود:
« مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود»
📚مستدرک،حاکم،ج2 ص343
♦️همین معنی را هیتمی در مجمع الزواید،ج9 ص168 ،ابی نعیم در حلیه الاولیائ،ج4 ص306، متقی هندی در کنزالعمال،ج6 ص216، خطیب بغدادی در تاریخ،ج12 ص19 و ...نقل کرده اند
6⃣مسلم در صحیح روایت می کند که پیامبر فرمود:
"کسی که بمیرد وبر گردنش بیعت امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است"
📚صحیح مسلم،ج4 ص126
📚سنن بیهقی،ج8 ص156
📚تفسیر ابن کثیر،ج1 ص517
ودر حدیث دیگر:
"من مات بغیر امام مات میته جاهلیه"
"هرکس بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است"
📚مجمع الزواید،ج5 ص218
وفرمود:
"من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه"
"هرکس بمیرد درحالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است"
📚شرح المقاصد،تفتازانی،ج5 ص239
👌بی شک زمانی که رهبری اهل بیت به گونه ای باشد که هر کس از آنان تبعیت نکند گمراه می شود و در وادی جهالت و کفر و شرک وارد می شود روشن می شود که امامت آنان جزو اصول دین است .
7⃣در روایات فراوانی وارد شده است که خداوند عبادات و بندگی کسانی را که عقیده به امامت اهل بیت نداشته باشند را قبول نمی کند.
🔶امام باقر فرمود:
« هرکس که بدون پذیرش رهبر حق خود را به زحمت انداخته و عباداتی انجام می دهد هرگز مورد قبول خدا نبوده و در تحیر و گمراهی خواهد بود»
📚الکافی ج1 ص375
👌همین مضمون در روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است .
📚وسائل الشیعه ج1 ص118 باب 29
👌بی شک چنین ولایت و امامتی که کلید قبولی تمام اعمال است جزو اصول دین می باشد که اگر نباشد خداوند دین افراد را قبول نمی کند.
❗️نکته پایانی این که اصطلاح اصول و فروع دین در روایتی به صراحت نیامده است و علما و مجتهدان بر اساس آیات و روایات اصول و فروع دین را تفکیک کرده اند چنان که ما هم اکنون ادله اصول دین بودن « مساله امامت»را از آیات و روایات ثابت کردیم.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw